LFG.HU

Vorador
ismertetőCimkek

SotM_01_logoA Sentinels of the Multiverse (SotM) egy kooperatív társasjáték, melynek képregényes világában 1-5 játékos küzdhet szuperhősök bőrébe bújva a multiverzum megmentéséért. A játéknak 2014-ben digitális kiadása is megjelent, melynek szabályai teljes mértékben megegyeznek az eredetiével, így az alábbi ismertetőben leírtak mindkét változatra egyaránt érvényesek.

Mindenekelőtt tisztázzunk néhány alapvető kérdést!
Bár a SotM kártyajáték, nem hasonlít a Magicre és az egyéb gyűjtögetős kártyákra, mivel nem te állítod össze a paklid. Mindegyik hős egy saját 40 lapos deckkel kezd, melynek lapjait nem módosíthatod. Ha olyan szuperhősös kártyára vágysz, ahol szabadon alakíthatod a paklid, akkor ajánlom a kiváló Vs. Systemet, mely szintén megjelent papír és digitális változatban is.
Természetesen a SotM kiegészítőinek tartalma sem véletlenszerű, hanem fixen tartalmazzák az új hősök, gonosztevők és helyszínek teljes paklijait. Kiemelném, hogy a SotM eleve úgy indult 2011-ben, hogy csak véges számú kiegészítő fog megjelenni hozzá, és éppen jelenleg folyik a Kickstarter-kampány az utolsóhoz. Szóval jól behatárolható, hogy mennyibe kerül, ha valaki mindent össze szeretne gyűjteni. Az alapjáték papíralapú kiadása 40$, minden együtt 260$. Digitális formában Steamen az alapjáték 15€, a kiegészítők egyik felére a Season Pass 20€, és gondolom a második Season Pass is nagyjából ennyi lesz, szóval minden együtt 55-60€ (amit tovább csökkenthetnek a szokásos steames leárazások).
Bár a játék kipróbálása előtt kicsit sajnáltam, hogy a SotM nem a Marvel, a DC, vagy esetleg az Image képregényein alapul, néhány meccs után ez teljesen elmúlt. A szereplők életrajzának, a kártyákon levő színesítő idézeteknek és a fiktív képregényekre hivatkozásoknak hála rövidesen úgy éreztem, mintha a SotM is sokéves múlttal rendelkező képregény univerzum lenne. Külön tetszik, ahogy a világ történései összefonódnak a játékmechanikával. Például az alapkiadásban Baron Blade egy szuperbűnöző volt, de az utolsó kiegészítőben már játszható karakter lesz, mivel hajlandó időlegesen felhagyni világuralmi terveivel és együttműködni a hősökkel, hogy közösen meggátolják a multiverzum pusztulását. Nekem a SotM százszor jobban átadta a szuperhősös hangulatot, mint a Marvel és a DC világára épülő kártyás társasjátékok (Legendary, illetve DC Comics Deck-Building Game).

Játékszabályok

A SotM-ben a játékosok irányítják a hősöket, a gonosztevő pedig automatikusan cselekszik, ebből következik, hogy éppúgy lehet játszani egyedül, mint többen.
Az előkészítési fázis nagyon gyors, csupán három lépésből áll:

  1. Három, négy vagy öt hős kiválasztása és annak eldöntése, ki melyiket irányítja. Például négy hős esetén irányíthatja egy játékos mindet, két játékos két-két hőst, négy játékos egy-egy hőst stb.
  2. Az ellenfél (villain) kiválasztása.
  3. A harc helyszínének (environment) kiválasztása.

A hősöknek van egy 2 oldalas hero character kártyája és egy 40 lapos paklija. A karakterlapon megtalálható a hős életpontjainak száma és az alapképessége, amit kártyák nélkül is tud használni, a hátoldalon pedig a legyőzése esetén érvénybe lépő incapacitated képességei. A pakli tartalmaz egyszer használatos (one-shot) és folyamatos hatású (pl. ongoing, equipment) lapokat.

SotM_02_Hero

Nightmist, az okkult nyomozó

A gonosztevőknek 2 oldalas villain character kártyája van és 25 lapos paklija. A villain kártya tájékoztat az ellenfél életerejéről, képességeiről, a rá vonatkozó speciális szabályokról és arról, hogy milyen feltételek teljesülése esetén fordul át a másik oldalára, ami eltérő képességekkel bír.

SotM_03_Villain

Ambuscade, az embervadász

Az environment pakli az összecsapás környezetét szimbolizálja, és bár összességében inkább a hősöket szívatja, némely lapja az ellenfélre is veszélyes lehet (pl. ha a trópusi szigeten kitör a vulkán, akkor mindenki sebződni fog), sőt, ritkán csak a gonosztevőre hátrányos (pl. Megalopolis városában a rendőrök a hősök mellé állnak).

SotM_04_Environment

Silver Gulch, 1883

Egy kör felépítése

1. Villain Turn

  • Kijátszod a villain pakli legfelső lapját.

2. Hero Turns (mindegyik hősnek külön fordulója van)

  • Kijátszhatsz a kezedből egy lapot.
  • Aktiválhatsz egy powert. (A karaktered alapképességét vagy más képességét, ha egy kártya adott neki olyat.)
  • Húzol egy lapot a hero paklidból. Ha ebben a fordulóban nem játszottál ki lapot a kezedből, és powert sem aktiváltál, akkor két lapot húzol.

3. Environment Turn

  • Kijátszod az environment pakli legfelső lapját.

A játékzónában helyezkednek el a hősök, az ellenfél és a kijátszott ongoing lapok, felszerelések, csatlósok stb. A one-shot lapok, illetve az elpusztított ongoing, equipment és csatlós kártyák kijátszásuk után azonnal a trash pile nevű gyűjtőhelyre kerülnek.
Életerejük lenullázódása esetén a hősök nem kerülnek a trashbe, hanem meg kell fordítani őket, hogy az incapacitated oldal legyen felül. A játékosa innentől nem tud lapokat kijátszani/húzni, támadni, gyógyulni vagy más egyebet csinálni, kizárólag a karakter három incapacitated képességének valamelyikével segítheti egy kicsit a csapatot. (Idézet a szabálykönyvből ennek a hátteréről: „Thematically, in the case of a team of 4 heroes in which 3 have fallen, the last hero is fighting harder than ever, bolstered by the need to avenge their fallen compatriots, simulated by the incapacitated abilities of the fallen heroes.”) Az ellenfél akkor nyer, ha mindegyik hős nulla életpontra került.
Ha a villain életereje elfogy, az ellenféltől függően eltérő dolgok történhetnek, az egyiket meg kell fordítani a hátoldalára (ami lehet erősebb vagy gyengébb is, mint az eredeti) és tovább küzdeni vele, a másik meghal és nyernek a hősök.
Igazából mindössze ennyiben összefoglalhatóak a lényegi tudnivalók, ez egy nagyon letisztult rendszer, amelyben Chris Badell fejlesztő a legváltozatosabb és legkreatívabb ötleteit is képes volt lefordítani a szabályok nyelvére. Nem is maradt más hátra, mint hogy futólag áttekintsük az alapjáték paklijait, ezzel kis ízelítőt nyújtva a játék sokszínűségéből.

Hősök

SotM_05_ZeroAbsolute Zero

Zero testhőmérséklete egy laborbaleset következtében az abszolút nulla közelébe állt be, így hűtőkamráját csak speciális páncéljában hagyhatja el, hiszen a szobahőmérsékleten úgy érzi, mintha lángok perzselnék. Sok olyan lapja van, mellyel jégsebzést okoz, ám közben saját magát is öli a fellépő tűzsebzéssel. Ezen segítenek a páncéljába építhető modulok, melyek hatására képessé válik a jégsebzéssel gyógyítani magát, vagy a tüzet jéggé alakítani és új célpontra irányítani.

Bunker

Bunker egy nagyszerű katonai taktikus, akit harci páncélja egy tank tűzerejével ruház fel. Gránátvető, gépágyú, rakéta – minden a rendelkezésére áll. Ráadásul páncélja képes három üzemmód közt váltani (Recharge, Turret és Upgrade Mode), így alkalmazkodhat a változó harci helyzethez.

Fanatic

Hat éves korában Fanaticot halálra gázolták, de csodás módon új életre kelt, és ettől fogva a mennyei víziók töltötték ki az életét. Serdülő éveiben fehér, tollas angyalszárnyai nőttek, és rábukkant az Absolution nevű szent kardra, mellyel azóta is rendületlenül irtja a gonoszt. Sok lapjának költségeként a saját életpontjaival kell fizetnie, de a szent célért Fanatic boldogan feláldozza magát.

SotM_06_HakaHaka

Haka régen egy maori törzsfőnök volt, de boszorkánysággal vádolták meg és száműzték, így vándorlásra adta a fejét. Erős harcos, akinek jellegzetessége az ún. haka laptípus, melynek hatásfokát csak az korlátozza, hogy kijátszásakor mennyi kártyát vagy hajlandó eldobni a kezedből.

Legacy

Legacy családjában az 1700-as évek óta minden generációban születik egy gyermek, aki megörökli szülője szuperképességeit és kiegészíti őket egy újjal. A jelenlegi Legacy már a nyolcadik generációba tartozik, így nagyjából Superman szintjén áll. Effektív tank karakter, képes magára irányítani a másokat ért sebződést, aminek ő könnyebben ellenáll, és igazán jó csapatjátékos (pl. az alaperejével megnöveli a társai sebzését).

Ra

Dr. Blake Washington régész egy ásatáson különös relikviára bukkant, mely Ré napisten földi megtestesülésévé változtatta. A paklija természetesen úgy tele van pakolva tűzsebzéssel, hogy ha nem vigyázol, akkor Ra lyukat éget az asztalodba/monitorodba.

SotM_07_TachyonTachyon

Avagy a leggyorsabb nő a Földön, aki emberfeletti sebességgel szalad végig a pakliján. Nem ritka, hogy Tachyont irányítva körönként a normál egy kártya helyett hármat (vagy még többet) játszol ki, és ugyanennyit húzol. Szóval a paklid gyorsan fogy, a trash pileod pedig gyorsan megtelik a „burst” altípusú lapokkal, így iszonyatosan erősek lesznek egyes kártyáid (pl. a Lightspeed Barrage, ami annyit sebez, ahány burst lap van a trash zónádban).

Tempest

Más bolygóról származó idegen, az időjárás pusztító erőinek, szeleknek, hullámoknak és villámoknak parancsolója. Kemény tömegirtó lapokkal bír, de a gyógyítástól kezdve a trashben levő lapok visszaszerzéséig sok más hatást is rejt a paklija.

Visionary

Egy időutazó telepata, aki a jelenben próbálja meggátolni a tragikus jövőbeli világrend bekövetkezését, miközben a saját fejében sincs minden rendben. Vajon végül átveszi felette az irányítást sötét énje, vagy hamarabb belehal a lassan, de biztosan terjedő agyvérzésébe? Visionary mesterien manipulálja a saját és mások pakliját, pl. megnézheti az ellenfél deckjének felső lapjait, és a veszélyes dolgokat az aljára teheti, a kevésbé rosszakat pedig felül hagyhatja. Persze a játékba került fenyegetésekkel szemben sem védtelen, csak egy lapjába (és némi pszichés visszacsatolási sebzésbe) kerül, hogy átvegye az irányítást egy ellenfél támadásai felett…

Wraith

Röviden Wraith az a női Batman, akinek nem haltak meg a szülei. A sötét lovaghoz hasonlóan Wraithnek is ezernyi mütyürje van, pl. Grappling Hook, Smoke Bombs, Stun Bolt, Throwing Knives, Utility Belt.

Ellenfelek

Baron Blade

Az őrült feltaláló terve egy szerkezet megépítése, melytől a Hold belecsapódik a Földbe. Ha a játékosok nem gátolják meg időben (mielőtt 15 lap kerülne Blade trashébe), akkor bizony sikerrel jár és ez game overt jelent, legyen még bármennyi élete a hősöknek.

Citizen Dawn

A mutáns Dawn célja, hogy fajtájának ne kelljen többé elnyomásban élnie a normális emberek félelme és gyűlölete miatt, ezért a magnetoi útra lépett: létrehozott egy mutáns szövetséget, hogy majd inkább ők nyomják el a homo sapienst. A paklija részben a változatos képességű csatlósaiból áll, részben pedig Dawnnak magából a Napból táplálkozó mutáns erejét szimbolizáló lapokból. Megjegyzem, hogy ha négynél több harcosát megölöd, akkor Dawn bedühödik, megfordul a „Merged with the power of the sun” felére, immúnis lesz minden sebzésre, és nem nyugszik meg, míg nincs elegendő csatlósa a játékban. SotM_08_OmnitronSzóval nem biztos, hogy érdemes megölni minden ellenfelet, ha azok csak kisebb fenyegetést jelentenek…

Grand Warlord Voss

A thorathian idegen faj zsarnoka ezúttal a Föld ellen vezényelte hadseregét, és megpróbálja leigázni a mi bolygónkat is. A paklija kizárólag a katonáiból és űrhajóiból áll, illetve néhány olyan lapból, melyekkel még több alattvalóját idézheti meg. Dawnnal ellentétben itt nem szabad kímélni senkit, mivel ha Vossnak legalább 10 csatlósa van játékban, akkor a thorathian sereg elfoglalta a Földet, és vereséget mért a hősökre.

Omnitron

Omnitron egy óriási transformer, ami a körei elején alakot vált a robotgyár és a pusztító robot üzemmódjai közt. Gyárként minden körben újrahasznosítja a trashbe került lapjait és a roncsokból termel egy dronet vagy komponenst, robotként pedig körönként két lapot játszik ki a paklijából.

Helyszínek

Insula Primalis

Citizen Dawn mutáns közösségének székhelyéül szolgáló trópusi sziget a sarkkörön, dinoszauruszokkal, mérgező növényekkel és egy kitörni készülő vulkánnal. Igen, gyakorlatilag a Savage Land a Marvelből – de hogy is lehetne teljes egy képregényvilág, ha nem akadna benne egy hely, ahol a hősök néha összeverhetnek egy T. Rexet?

Megalopolis

Nyüzsgő nagyváros, ahol a hősök életét túszejtések, lesifotósok és tömegszerencsétlenségek nehezítik, miközben a sikátoroktól a felhőkarcolók tetejéig kell küzdeniük a bűnözőkkel.

Ruins of Atlantis

Akik alámerülnek Atlantisz elsüllyedt városába, azok az ősi titkok felfedezése mellett készüljenek fel a beomló folyosókra, az eláradó termekre és a rettegett krakenre is!

Wagner Mars Base

A marsi bázis a jövőben több idősíkon is tragédiát hordoz Legacy családja számára, de a meteorviharok, a felszereléseket tönkretevő vörös homok, az oxigénszivárgás és az önmegsemmisítő visszaszámlálása a többi hősnek sem lesz kellemes.

A digitális változat extrái

  • Soundtrack. Minden ellenfélhez és helyszínhez külön szám tartozik, ami jelentősen hozzátesz a hangulathoz.
  • Új rajzok. Ezalatt nem azt kell érteni, hogy a kártyák kaptak új grafikát, azok természetesen maradtak az eredetiek, hanem a harc alatti háttéren ábrázolják új képekkel a hősöket, az ellenfelet és a helyszínt. Nagyon tetszik, ahogy például a hős életerejének csökkenésével változik a rajza, és egyre megviseltebbnek néz ki.

SotM_09_YoungLegacy

  • Az ún. variant kártyák megnyitási módja. A variant egy hős vagy villain alternatív verziója, aki más képességgel rendelkezik, mint az eredeti (Legacy variánsa például a lánya, Felicia, akinek szuperereje a lézerlátás). Papír formátumban e lapokat bizonyos rendezvényeken osztogatta a fejlesztő, vagy egy kiegészítő előrendeléséért jártak jutalomként. A digitális változat készítői a variánsok megnyitását ötletesen összekötötték az achievementekkel. Ha a játékos harc közben eleget tesz bizonyos feltételeknek, amik többnyire a SotM történetéhez kapcsolódnak, akkor kap egy achievementet, és onnantól használhatja a kapcsolódó variánst. Például Legacy biográfiájából tudjuk, hogy a Wagner Mars Bázison hal meg Baron Blade keze által, és a lánya fogja átvenni a helyét. Neked rekonstruálnod kell e szomorú eseményt, vagyis úgy alakítanod a játékot, hogy az egyik hős Legacy legyen, akinek maga Baron Blade nullázza le az életerejét és mindez a Wagner Mars Base helyszínen történjen. Ezzel feloldod Felicia hőskártyáját, és a normál hősökhöz hasonlóan használhatod bármely csatában.

Olyan sok játékban látni, hogy teljesen értelmetlenek az achievementek, pl. a Telltale műveiben pusztán azért megkapod mindet, ha eljutsz a történet végére, máskor pedig végtelenül unalmas, céltalan farmolás a feltétel (pl. öljél meg 20 ezer ellenfelet). Szerintem példamutató, ahogy a SotM kezeli az achievementeket: a megszerzésük érdekes, kihívást jelentő és fáradozásainkért nagyszerű jutalmat kapunk.

SotM_10_TempestVariant

Ha felkeltette az érdeklődésed a SotM, akkor bármikor kipróbálhatod a Steamről letölthető demoját, melyben Legacyt, Bunkert, Wraithet és Tachyont kell győzelemre segítened Baron Blade ellenében. A multiverzum sorsa a te kezedben van!


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához