LFG.HU

galu22
ismertetőCimkek

barbarians_of_lemuria_image1Röviden összefoglalva a Barbarians of Lemuria egy nagyon egyszerű, de mégis elegáns, Sword & Sorcery szerepjáték, Simon Washbourne tollából. (Talán fontos lehet, hogy nekem a harmadik, „Mythic Edition” van meg, az ennél korábbi verziók helyenként eltérnek.)

INTRODUCING LEMURIA (5 oldal)

A játékvilág rövid bemutatásával indítunk, ami egy nem túl fantáziadús, és egyáltalán nem egyedi Sword & Sorcery történet, varázslókkal, Sötét úrral, az őt legyőző hőssel, a varázslók visszatérésével, majd az őket legyőző hősökkel. Valójában mindegy is, a „jelenkor” így egy eget rengető újdonságokat nem tartalmazó, de kellően otthonos fantasy világ, hegyi barbárokkal, druidákkal, tolvajok városával, bikinis amazonokkal, égi hajókkal (mi?), elherdált kincsekkel, és alapvetően nem gonosz, de sokszor a törvénnyel szembekerülő hősökkel.

A bemutatás része még egy rövid „mi az a szerepjáték” eszmefuttatás újoncoknak, ami fura módon azzal foglalkozik, hogy átadja, milyen stílusú történeteket lehet játszani a játékkal, és hogy a játékosok hogyan tudnak hozzájárulni a játékélményhez (!).

barbarians_of_lemuria_image6CREATING A HERO (47 oldal)

A játékos karakterek rendelkeznek négy alapképességgel (Fizikum, Mozgékonyság, Ész, Karizma), négy harci képzettséggel (Kezdeményezés, Közelharc, Lövészet/Hajítás, Védekezés), és négy hivatással (26 közül választható, a Katonától, a Kolduson át, az Írnokkal bezárólag). Az alapképességek, harci képességek és hivatások közt négy-négy pontot oszthatnak el úgy, hogy az értékeknek nulla és három közé kell esniük. A hősöknek jár legalább egy előny (Boon, Feat, Edge, mindegy), és valószínűleg egy hátrány (Flaw). Az előnyök általában bónusz kockát adnak bizonyos helyzetekben (pl. Született tengerész), a hátrányok egy része büntető kockát néhány helyzetben (pl. Szárazföldi patkány), másik része pedig szerencsepontot ad, ha a játékos a hátrány kapcsán hajlandó bajba keverni a karakterét. Utóbbira jó példa, hogy ha egy kéjsóvár karakter hagyja magát elcsábítani egy nyilvánvalóan nem tisztességes szándékú nő által, akkor kap egy szerencsepontot.

Két dolgot emelnék ki. Egyrészt a harci értékek ki vannak vezetve a képzettségek közül, tehát egy kezdő karakter, legyen bár orvos, földműves vagy írnok, meg fogja tudni védeni magát harcban is. Önvédelemre képtelen karaktert csak tudatos döntéssel, méghozzá a „civil” (non-combatant) hátrány választásával lehet készíteni. Ez egyébként jól összecseng az ismert S&S hangulattal.
A másik érdekes dolog, hogy nincsenek képzettségek, hivatások vannak. A tengerész hivatású karakter ért csomózáshoz, úszáshoz, kötélmászáshoz, alapvető ácsmunkákhoz, navigációhoz, valószínűleg tud halat fogni és kikötőben kártyázni. Mindössze egy hivatás kiválasztásával. Más rendszerekhez képest ez jelentős egyszerűsítés, mert nem kell egyenként összevásárolni a képzettségeket, hanem csomagban, egyszerre választhatjuk őket. Kiegészíteném azzal, hogyha az ajánlott módon, időrendi sorrendben vesszük fel a hivatásokat, egyfajta mini-előtörténetet is kapunk. Ismerős valakinek a barbár, rabszolga, gladiátor, tolvaj sorrend? Ezzel a megoldással nagyon jól lehet modellezni a hősök sokoldalú ismeretét, és az időnkénti profilváltásukat.
Ugyanez egyébként más stílusban is jól használható, pl.: „Farmboy of Destiny”, aki Farmer (Tatooine water farmer) 1, Szerelő (droidok) 1, Pilóta 2, Jedi 0

barbarians_of_lemuria_image2PATH TO GLORY (7 oldal)

Egy rövid összefoglaló a rendszerről, ami ismerős lehet Unisystem, World of Darkness vagy, Fudge játékosoknak. Röviden összefoglalva, harcon kívül: 2d6 + alapképesség + hivatás, 9-es célszám ellen. Harcban pedig 2d6 + alapképesség + harci képesség, 9-es célszám ellen.
Érdekesség a bónusz és büntető kocka használata. Ha valami hátráltatja a karaktert (seb, láz, rádőlt egy döglött ló), akkor 3d6-tal dob, de ugyanúgy két kocka, méghozzá a két rosszabb értéket mutató kocka számít a végeredménybe. Bónusz kockával fordítva, a két jobb érték számít.

Van „hős pont”, ami a szokásos módokon használható, „szerencsére nem olyan vészes a seb, mint elsőre látszott” hatással, újradobással, normál siker kritikus sikerre váltásával. Érdekesség, hogy hős pont jár azért, ha a játékos a sikertelen dobását balsikerré változtatja.

A harc a szokásos módon megy: kezdeményezés, támadás, páncél, életerő. Az életerő léptéke kissé szokatlan: a teljesen kezdő karakterek jellemzően 10-13, szélsőséges esetben 7-15 életerővel kezdenek. Ezzel, a lehető legkevesebb összehozható 7 ponttal nagyjából egy elit katona szintjén vannak, viszont innen nem igazán nő tovább. Mivel a démonok, szörnyek közt azért nem ritka a 20, 30, 40 életerő, szerintem jól sikerült belőni a dolgot. Már kezdőként is le tudnak csapni egy városi őrt (3 életerő), de egy sárkánnyal (a kép alapján tyrannosaurus rex, 60 életerő, átlag 16 sebzés), még tapasztaltként sincsenek egy szinten.

barbarians_of_lemuria_image9WARS OF LEMURIA (11 oldal)

Számomra elég fura, hogy van ilyen fejezet, de sebaj. A leírt szabályok seregek harcára működőképesek: a szembenállók bónuszokat kapnak létszám, kiképzés, ellátmány, varázsló, hadvezér és harctéri pozíció kapcsán, dobálnak egymás ellen, és győzelmi pontokat gyűjtenek. Plusz tíz vagy mínusz tíz pontnál megvan a győztes. A JK-k hősies cselekedetei módosíthatják a dobást, ezek egy-két jelenetes minikalandok, például „ostromtorony megsemmisítése”.

Itt van a hajós csaták és üldözések leírása, ami nagyon jól működik, azonban itt egy kisebb szerkesztési bakit érzek. A normál szabályok közt nincs üldözésre vagy menekülésre semmi, pedig ez a hajós rendszer tökéletesen alkalmas lenne arra is.

GAZETEER (20 oldal)

Egy elég részletes összefoglaló Lemuriáról, színes térképpel, sok kalandötlettel. Van egyébként hat-nyolc opcionálisan játszható nem emberi faj, fura módon egyik sem a szokásosak közül. Fej nélküli mágikus teremtmények, békés, kereskedő kék óriások, sólyomemberek. Itt kerülnek leírásra az istenek is, nagyjából húsz semleges, és hat sötét istenség.

BEASTS OF LEMURIA (35 oldal)

Néhány tucat emberi ellenfél, ezek túlnyomó többsége általános statblokk, olyasmik, mint „izomember, katona vagy városi őr” egy bejegyzésként. Személy szerint nekem ezek nagy segítséget jelentenek rögtönzéshez, de a bestiák is úgy vannak összeválogatva, hogy a példák alapján könnyű máshonnan konvertálni, ha újakra van szükség. Van köztük kicsi, hordában mozgó lény, mérgező, nagyméretű ragadozó, páncélozott, néhány démon, repülő lény…

barbarians_of_lemuria_image3MYSTERIES OF LEMURIA (17 oldal)

A mágiarendszer. Nos, mivel a vonatkozó irodalomban a hősök közt ritka az alkimista és a varázsló, elég freeform a dolog, de nehéz alkalmazni a varázslást. A hatások négy léptékre vannak osztva:

  • varázstrükkök,
  • minden amit egy képzett ember meg tudna csinálni,
  • amit egy ember sosem tudna megcsinálni, illetve
  • a generációkon átívelő átkok és természeti csapások.

A könyvbeli példánál maradva egy nyikorgós ajtót kinyitni varázstrükk, az ajtót berobbantani első körös varázslat, a falat berobbantani második körös, a város közepén egy vulkánkitörést elintézni harmadik körös. Alkímiánál ugyanígy, a szúnyogriasztó kenőcstől az örök élet italáig és nevesített kardokig.

Hogy ne nagyon lehessen nyakló nélkül varázsolni, azért van néhány fék a rendszerben: az alkimistának és a varázslónak a hivatás szintjeiért a tapasztalati pontokon felül hátrányok felvételével is kell fizetnie (a magas szintű hivatás elég zakkant karaktert eredményez), illetve a varázslást nehezítik különböző feltételek is, amiket listáról kell választani. Ilyenek vannak rajta, hogy a célpont személyes tárgya, d6*30 perc varázslási idő, rituális fürdő és borotválkozás, 6 fős boszorkánykör, áldozat bemutatása, a csillagok megfelelő állása…

Itt kerülnek terítékre a papok és druidák is, akik… papok és druidák, azaz nem tudnak varázsolni. Hivatásuk függvényében tudnak azonban egyszerű áldást és átkot kérni istenüktől. Ezeket akkor tudja újra használni, ha a pap szépen elmegy a templomba, és szolgálja az istenét (jellemzően két kaland közt, de jó alkalom a következő mese felvezetésére).

A fejezet használható, hangulatos, és a szabályokat betartva a varázslók tényleg emberáldozó, teletetovált, démonokkal lepaktáló korcsok lesznek végül. Szóval ez így nagyon rendben van.

barbarians_of_lemuria_image5SAGAS OF LEMURIA (51 oldal)

A szokásos mesélői tanácsok, alapvetően kezdődnek. Úgy érzem jó gyűjtemény, és bár nincs benne újdonság, így összefoglalva azért valószínűleg hasznos lehet. Egyébként elég egyértelműen az egy játékalkalmas, rövidebb történetekre, valamint a karakterek háttereire épít.

Érdemes még megemlíteni a felszereléseket, amik nem igazán lényegesek a rendszerben. „Vörös Szonja sem ment sohasem vásárolni, a játékosok se foglalkozzanak ilyenekkel”. Minden van náluk, ami életszerű, ha ezen kívül szükségük van valamire, arra elkölthetnek egy hős pontot és kész. A különösen menő tárgyakat, amiknek bónuszai is vannak (mint például Beowulf kardja), előnnyel kell kifizetni.

EXTRÁK

Van hét pregen karakter és fél tucat rövid (négy-öt oldalas) kaland. A kalandok nem túl bonyolultak (hatásos nyitójelenet, probléma, amit úgy oldanak meg, ahogy akarnak, majd komplikáció, amit szintén úgy oldanak meg, ahogy akarnak), de egy-egy estét el lehet velük tölteni, szép térképek vannak hozzájuk, és legalább nem csőkalandok.

FORMÁTUM

Két hasábos, jól olvasható fekete és bordó szöveg. Rengeteg nagy, színes kép, sajnos a nem túl inspiráló Pathfinder grafikus-iskolából (legalábbis nekem onnan rémlik). Jár viszont egy nagy fekete pont, mert nem lehet kikapcsolni a képeket nyomtatás előtt.

barbarians_of_lemuria_image7

ÉRTÉKELÉS

Mindenképpen egy letisztult, egyszerű, de elegáns játék, a kevés szabályt kedvelő csapatok számára. Olyan játékra, ami nem a majd a felhasználok belőle ezt-azt polcra kerül, hanem konkrétan játszunk vele, és szeretjük, nem tudok 5/5-nél rosszabb osztályzatot adni.

Ajánlom

  • kezdő játékosoknak, és azoknak,
  • akik nem szeretnek featek közt bogarászni, és több tucat harci manőverből válogatni,
  • akik inkább az általános, mint a precíz szabályokat szeretik,
  • akik szívesen kipróbálnának egy áramvonalas, ügyes rendszert.


Nem ajánlom azoknak,

  • akik szeretnek featek közt bogarászni, karaktereket optimalizálni,
  • akik szeretik, ha van a harci jeleneteknek egy taktikai dimenziója,
  • akik egyedi játékvilágra, újdonságra vágynak.

Ezen a linken ingyenesen letölthető a játék alfa verziója. Értelemszerűen két kiadás után már sokat változott, de akit csak a mechanika érdekel, az ki tudja próbálni.

 


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához