LFG.HU

lanozzunk
galu22
ismertetőCimkek

Az elsősorban Dungeons&Dragons vonalon erős Old School Revival érdekes mellékterméke, hogy nem csak újrakiadott, újrafogalmazott játékokat ismerhettünk meg, hanem régi, elfeledett, de érdekes kiadványokat is. Ezek sorába illeszkedik az 1984-es Flashing Blades RPG, ami bár kicsit kopottas, régies, de van benne néhány elem, ami miatt megéri átolvasni.

FlashingBlades_BoritoSTARTING CHARACTERS

A karakteralkotás viszonylag egyszerű folyamat, bár hozzá kell tennem, hogy a FB vérbeli nyolcvanas évekbeli játék, elég sok táblázat van feleslegesen referálva. Például a fegyverek sebzése, védő- és támadóbónusza három külön táblázatban van!

A karakterek alapképességei a szokásosak (erő, ügyesség, állóképesség, ész, karizma, szerencse), értéküket 3d6 dobással határozzuk meg. Ha ezzel megvagyunk, választani kell egy hátteret, az aljanép (rogue), a polgár-dzsentri (gentlemen), a hadfi (soldier) és a nemes (noble) közül. Ezek nem karakterosztályok, hanem a kezdeti társadalmi helyzetet (social rank), a fix évi bevételt (yearly allowance) és a kedvezményesen tanulható képzettségeket határozzák meg.

A harci tudás ki van vezetve a képzettségek alól, teljesen külön kezelendő. Először is választanunk kell egy iskolát, ami az vívóakadémiák esetében szó szerint, az élet iskolája (school of hard knocks) esetén átvitt értelemben értendő. Ezek meghatározzák, hogy mely fegyvercsoportok használatában képzett egy karakter, illetve egyéb bónuszokat adnak. A régimódi (old school) karakter például egyenes kardok, ökölpajzsok, tőrök használatában képzett, a huszár (cavalry school) karakter szablyák és pisztolyok használatában jeleskedik, a francia párbajstílusban (french style fencing) képzett JK pedig teljes értékű hárítófegyverként használhat köpenyeket vagy tollas kalapokat.

A képzettségek használatakor d20-szal kell a csatolt főjellemző értéke alá dobnunk, a karaktergeneráláskor dobott alapképességek így a megszokottnál nagyobb súllyal esnek latba a játék folyamán.

A rendszer jól muzsikál, viszonylag gyorsan lehet teljesen különböző karaktereket is létrehozni a segítségével. Egy kezdő karakter jellemzően öt-hat kisebb vagy két súlyosabb sebet tud elviselni, négy-öt magabiztosan alkalmazható képzettséggel rendelkezik, és mindenki képzett két fegyvercsoportban.

Szintek nincsenek, a fejlődés és a tanulás a BRP játékokban megszokott módon történik, azaz alkalmazni kell a képzettséget, majd a kaland után a képzettség fölé (= sikertelen képzettségpróbát) kell dobni. Így azok a képzettségek fejlődnek, amiket gyakran használunk, méghozzá egyre lassuló ütemben.

 FlashingBlades_01

PERSONAL COMBAT

A játék egyik igazán érdekes része a harcrendszer. Ugyanis nyolcvanas években megszokott támadódobás+sebzésdobás kettős mellett beemelt egy taktikai elemet a játékba. Mindenki rejtve választ egy támadást és egy védekezést minden harci kör elején. Ezeket felfedve kapjuk meg a harci körre érvényes módosítót.

Például ha egy NJK vágással támad, akkor a leguggolást választó játékos +6, a hátráló játékos +3 bónuszt kap, az oldallépést választó pedig nem kap bónuszt.

Ez látszólag egy teljesen véletlenszerű kő-papír-olló játék, viszont itt bejön a képbe egy érdekes visszacsatolás, a fegyverek sebzése ugyanis támadásformánként más és más. Például a szablya sebzése vágás esetén három, szúrás esetén egy életerő, így a választott védekezés nem véletlenszerű, hanem egyfajta szakértői becslés. Feltételezhetjük ugyanis, hogy a szablyát forgató ellenfél vágni fog, mivel ezzel sebezné a legtöbbet, és ennek tükrében választhatunk védekezést. További érdekesség, hogy a párbajra nem alkalmas fegyverekkel, például bunkósbotokkal vagy alabárdokkal csak csépelni (strike) lehet, azaz a védekező automatikusan a legjobb bónuszt kapja ellenük.

Ez egy elég szokatlan ötlet, de mindenképp érdekesebb, mint a korszak többi játékában található támadódobás+sebzésdobás. Külön tetszik, hogy a játékosra bízza annak megítélését, hogy hogyan érdemes támadni és védekezni, és hogy ennek szabályrendszeri következménye is van, nem csak színesítő szöveg.

A harcrendszer második érdekes eleme a sebzés kezelése. A fegyverek, az életerőhöz képest nem túl magas, fix értéket sebeznek, támadástól függően egy-négy pont között. Viszont ha kritikus találatot viszünk be (a képzettség negyede alá dobunk), akkor egy d6 bónuszkocka jár a sebzéshez.

Értelemszerűen a magas képzettséghez nagyobb kritikus ütés tartomány tartozik, így a játék egyszerre, mindenféle pótszabály nélkül tudja kezelni az apróbb sérülésekkel levágott csőcseléket (ők nem visznek be kritikus találatot, de a JK igen), és az elhúzódó párbajokat, valamint a kisebb „hú, csontot nem ért” sebeket és a jól sikerült találat utáni azonnali harcképtelenséget.

A harcrendszer tartalmaz még egyéb opcionális elemeket, például a találat helyének meghatározására, vagy maradandó sérülésekre, de ezek plusz táblázatokat és plusz dobásokat használnak, nem hinném, hogy sokan használják őket, eléggé lassítják az összecsapások lejátszását.

Összességében a harcrendszer a műfajt a keményebbik oldala felől közelíti meg. Ez manapság már szokatlan, de aki olvasta a Három testőr-trilógiát vagy az Alatriste-sorozatot ennek igazán örülhet, ugyanis a modernebb kardozós rendszerekben sosem fordul elő az alábbi helyzet:

Öten vannak – mondta Athos halkan -, mi meg csak hárman; megint alul maradunk, s ezúttal itt hagyjuk a fogunkat, mert én újabb vereség után nem kerülök a kapitány szeme elé, annyi szent.”

(Alexandre Dumas: A három testőr, Csatlós János fordítása)

FlashingBlades_02

RANKS AND POSITIONS

A karaktergeneráláskor meghatározott társadalmi rang fura módon nem csak dísznek van. A magasabb rang több bevételt és kiadást, új kapcsolatokat, nagyobb távlatokat nyithat meg a karakterek előtt, és ez a játék folyamán változhat, ha alkalmazzuk a társadalmi ranglétra opcionális szabályt.

Ugyanis a kiadvány által sugallt felosztás az, hogy a karakterek évente egy-két „kalandban” vesznek részt, az egyéb időben, kalandon kívül pedig a választott hivatásukkal foglalkoznak. A választott hivatás sokféle lehet, a kiadvány részletesen a hadsereggel, egyházzal, főnemességgel, bankárokkal-uzsorásokkal, államigazgatással és törvénykezéssel foglalkozik.

Minden hivatásnak van egy belépő feltétele, például lovas katona csak az lehet, aki rendelkezik lovaglás és szablya képzettséggel, a joghallgatónak pedig kötelező a latin és a törvénykezés. Minden évben tehetnek egy próbát, hogy előlépnek-e, amivel a státuszuk, vagyoni helyzetük, kötelezettségeik és lehetőségeik változhatnak. Egy rendőrbíró JK például közrendű embereket akármikor elítélhet és lecsukathat, a püspök sikkaszthat a templomból, alamizsnát oszthat egyházi pénzen, az államminiszter pedig akármit aláírathat a királlyal, beköltözhet a palotába és kérhet kíséretet a testőrgárda emberei közül…

Hosszú kampány során, erre fogékony játékosoknak van lehetőségük igazán fontos pozícióba verekedniük magukat, megszerezhetők miniszteri, marsalli, érseki kinevezések, főnemesi címek, birtokok. Sőt, követőket toborozhatnak, akiknek kiszervezhetnek feladatokat, és játékon belül tudják jutalmazni őket. (pl. az ezredes kinevezheti kapitánnyá az egyik erős emberét)

Olyan játékosok, akik csak randalíroznának egyet Párizs utcáin, vagy nem szeretnének ilyesmivel foglalkozni, választhatnak maguknak olyan állást vagy fix bevételt, ami nem jár folyamatosan növekvő lehetőségekkel és kötelezettségekkel. Robert Merivel orvos, Planchet inas, katona majd cukrász lett, Franciso de Quevedo költő, van tehát lehetőség.

Egyetlen hiányérzetem van a karrierekkel kapcsolatban: az író megfeledkezett az alvilági figurákról. Addig rendben van, hogy az alvilági ranglétrán lépegető JK-k társadalmi megítélésében nincs nagy különbség, de az nem túl jó, hogy egy kikötői bicskásnak ugyanolyan lehetőségei és bevételei vannak, mint egy Marseille-i tolvajkirálynak.

Összességében ez egy szokatlan módszer a játékosok jutalmazására, de igazán tetszetős. Ráadásként pedig gondoskodik arról, hogy az öregedő, és terepen egyre rosszabb karakterek idős korukra se unatkozzanak, hanem fontos döntéseket hozzanak és befolyásoljanak.

FlashingBlades_05

ÉRDEKESSÉG

A kiadványt olvasva nem volt egyértelmű, de a játék igen jól kezeli azt a jelenséget, mikor a karakterek kezén sok pénz folyik át, de gondot okoz nekik a megfelelő megélhetés. Ennek a témának Pérez-Reverte és Dumas is több fejezetet szentel: a hadjárathoz szükséges minimum felszerelés (ló, karabély, mellvért, sisak) felhajtása során D’Artagnan elzálogosítja a királynétól kapott gyűrűt, Porthos egy hatvan év körüli néni körül legyeskedik, Aramist pedig az egyik szeretője segíti ki.

A státuszhoz tartozó adó, egyházi tized és életszínvonal biztosítása ugyanis pénzbe kerül, és erre nem feltétlenül elég a státuszok által biztosított bevétel. Így a pénz, a forrásokhoz hasonló módon erős motiváló tényező a játékban. Így alakulnak például egy katona pénzügyei:

RangStátuszÉvi fixZsold/évZsákmányÉletvitel
ára/év
Adó/évTized/évEgyenleg
közkatona3150L30Lváltozó108L16,5L30L25,5L
őrmester4150L50Lváltozó144L22,5L40L-6,5L
hadnagy5150L90Lváltozó180L29,5L50L-19,5L
kapitány6150L120Lváltozó216L36L60L-42L

Látható, hogy a nyomorgó újoncon kívül mindenkinek érdeke, hogy a szolgálaton kívüli idejében felhajtson magának egy pártfogót vagy megbízót. Más karrierek esetén is ilyen az összkép, talán az egyházat kivéve, a papok ugyanis nem fizetnek tizedet :)

APPENDIX

A kiadvány része még három rövid példakaland, egy rövid történeti áttekintő a tizenhetedik századról, véletlen találkozás táblák, ajánlott irodalom lista, katona JK-k részére egy hadjárat- és hadizsákmány-generátor, valamint az összes táblázat összegyűjtve egy dupla oldalra.

FlashingBlades_03

KÜLALAK

A jelenleg kapható változat az eredeti kiadvány bescannelt változata, ennek megfelelően nem a legszebb pdf, amit valaha láttam. Bár olvasható, de nincsenek benne hivatkozások és keresni sem lehet a szövegben. Ezért kárpótolhatja az olvasókat az ára, jellemzően öt dollár körül be lehet szerezni.

VÉLEMÉNY

A játék még manapság is használható, de megnehezíti a játékot a régies szerkesztés, a különféle táblázatok indokolatlan használata, és a mesélői tanácsok teljes hiánya. Én elsődlegesen ötletbányaként használtam, a vívás alapgondolatát, az ellenfél akcióinak kitalálását adaptáltam már pár kampányba, és mindig jól szerepelt.

Néhány kampányhoz ugyanígy hozzáadható a társadalmi ranglétra modul. A játékosok így szabályok adta kereteket kapnak a befolyásuk növeléséhez, életszerű célkitűzés lehet egy fontos pozíció megszerzése, követőket szerezhetnek, klientúrát alakíthatnak ki.

A tesztjáték egyébként jól sikerült, bár a karaktergenerálás a megszokottnál nyögvenyelősebben ment a sokféle táblázat miatt, kb. 10 perc volt fejenként, jelentős mesélői segítséggel. Ez házilag egyébként könnyen kijavítható, de elegendő rutinnal magától megoldódik. Megjegyezném, hogy annak ellenére, hogy a karaktergenerálás nem a leghatékonyabb, a rendszer játék közben kifejezetten gördülékeny és egyszerű.

Az érmeszámlálás (bevétel, kiadás, életvitel ára, adó, felszerelés) elég sok számolgatást és könyvelést igényel, ami nálunk senkit sem érdekelt ennyire részletesen. Így ha belekezdenék egy Flashing Blades kampányba valószínűleg bevezetnék egy absztrakt életvitel rendszert, ami szimulálja, hogy átfolyik a JK-k kezük közt a pénz: apróságokat bármikor vehessenek, de értékes dolgokat kalandonként csak egyszer-kétszer.

Összességében a Flashing Blades egy manapság is játszható, de tagadhatatlanul régies rendszer, néhány kifejezetten eredeti és jól kidolgozott ötlettel. Érdekes, hogy a mai napig szinte egyedülálló a kardozós kalandregények földhözragadtabb, halálosabb stílusának megjelenítésében.

 

Végezetül két példakarakter. Edmond Lambert, rosszarcú színész, aki legalább olyan jó munkát végez a sikátorban, mint a színpadon, valamint René Cascarino, elszegényedett olasz családból származó duhaj nemes. Azért választottam két példakaraktert, hogy lássuk, a társadalmi rang milyen plusz kiadásokkal jár René számára. Ha René nem akar az adósok börtönébe kerülni, jobban teszi, ha elkezd folyamatosan nyerni kártyán, esetleg valami megbízó vagy gazdag szerető után néz…

FlashingBlades_04Név: Edmond Lambert
Háttér: aljanép (rogue, társadalmi rang = 2)
Előny/Titok: – / -
Alapképességek
Erő: 12 Ügyesség: 17 Állóképesség: 13 Ész: 14 Karizma: 14 Szerencse: 11
Testalkat: alacsony/köpcös Teherbírás: 12 Életerő: 13
Képzettségek: meggyőzés 14, álruha 14, lopakodás 17, zsebmetszés 17
Támadások: kard: támadás 14, védekezés 14, sebzés 2/2/4
Évi fix bevétel: 100L Szakma: színész Fizetés: 15L/hó
Életszínvonal ára: 6L/hó Adó: 25L Tized: 20L
Évi összes bevétel: 280L Évi összes kiadás: 117L Várható egyenleg: +163L

 

FlashingBlades_06Név: René Cascarino
Háttér: nemes (noble, társadalmi rang = 9)
Előny/Titok: hűséges szolga / javíthatatlan hazárdőr
Alapképességek
Erő: 12 Ügyesség: 14 Állóképesség: 13 Ész: 10 Karizma: 14 Szerencse: 16
Testalkat: magas/átlagos Teherbírás: 12 Életerő: 14
Képzettségek: dorbézolás 13, etikett 14, lovaglás 14, olasz nyelv 10, hazárdjáték 16
Támadások
Szablya: támadás 14, védekezés 12 , sebzés 3/1/4
Pisztoly: támadás 10, sebzés 2
Évi fix bevétel: 350 Szakma: – Fizetés: -
Életszínvonal ára: 27L/hó Adó: 63L Tized: 90L
Évi összbevétel: 350L Éves kiadás: 477L Várható egyenleg: -127L

 

 

 

 

 

 

 


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához