LFG.HU

HammerTimeCafe
Birbin
ismertetőCimkek

A játék arról híres, hogy a fejlesztők megjelenése előtt a csillagokat is lehazudták az égről, akkoriban bántóan üres lehetett. Mi a helyzet vele az Atlas Rises frissítés után?

A játék arról szól, hogy kemény landolással érünk földet egy bolygón, megjavítjuk az űrhajónkat, majd újabb és újabb naprendszerekbe utazunk, különböző bolygókra szállunk le, szóval a fölfedezés a lényege.

A játék gyönyörű. Szép, színes, és ez komoly szó akkor, amikor a játékok és filmek többsége fakón jelenik meg. A színek szépen harmonizálnak, és a játék elején tényleg órákat lehet eltölteni bámészkodással. A tudományosságot alárendelték a látványnak, például az űr és az éjszakai égbolt is gyakran színes. Egy naprendszernek 5-6 bolygóján is van élet, plusz egy-két holdon. Továbbá nem hiszem, hogy valójában ennyi különböző módot találnának a növények a fotoszintézisre. Nálunk a természetben is minden levél zöld, itt viszont komplex levélszínpaletta tárul elénk. A történetben látni vélek erre indoklást, de elég sovány. A látvány vagy még inkább a rossz optimalizálás ára, hogy komolyabb vason is akadozik (pc). A játék lelke a bolygógenerátor, azaz a szemünk elé kerülő tájakat a játék készíti el. A felszín nem csak hegyekből és völgyekből áll, mély szakadékok szabdalnak egyes bolygókat, és óriási barlangrendszerekre bukkanunk.

A zene finom, visszafogott, az egyszerű dallamok szépen belesimulnak a hangulatba.

A billentyűkiosztás pont olyan, mint általában a játékokban, könnyen megtanulható és kezelhető, a játék menet közben is figyelmeztet és ad tippeket.

1n75

Játszható-e a No Man’s Sky?

Azt az elején szögezzük le, hogy ez nem akciójáték. Bár vannak benne űrcsaták, agresszív ragadozók és robotok, nem ez áll a középpontjában. A harcok fele eleve kihagyható. Ez elsősorban egy fölfedező és bázisépítő játék. A legfrissebb kiegészítőben már történetet is kapunk, ami jót tesz neki. Rendszerint ráaggatják a túlélő jelzőt is, ezt nem érzem találónak, mert a szükséges dolgokat gyerekjáték megszerezni.

Négyféle eszközt használunk a játékban: a multiszerszámot, ami egyszerre fegyver és bányászeszköz, az űrhajónkat, az űrruhánkat és háromféle felszíni járművünk lehet. Mindegyikre rengeteg kiegészítőt szerelhetünk. A multiszerszámot és az űrhajót komoly pénzért jobbra is cserélhetjük. Több szintre és típusra oszlanak az eszközök. Például egyes multiszerszámok bányászatra adnak több bónuszt, mások sebzésre vagy a környezet vizsgálatára. Az űrhajóknak is több típusuk van a harcitól a teherhajókig. Az űrhajók esetén a fejlesztések a raktér rovására mennek, lehet számolgatni, mi éri meg, mert fejlesztés az bőven van.

Eleinte a játék abból állt, hogy bányásztam és jobb multiszerszámot kerestem. Például egy bolygón tanyák után kutattam a levegőből. Amelyiknek van külön leszállópályája, az kereskedő, ott talán lesz jobb multiszerszám. Ahol nincs, ott egy könnyed matekfeladat megoldása után koordinátákat adnak más épületekhez, hajóroncsokhoz és romokhoz. A nagyobb tanyákon mindezt vegyesen. A romok fontos helyek, ugyanis az itteniek nyelvét nem ismerjük, ezeknél 3-4 szót is megtanulhatunk a beszédükből. Addig is, az ungabunga szövegük mellé kapunk egy leírást arról, hogy mit is akarhatnak a lények, aztán vagy eltaláljuk a jó megoldást vagy nem. Mivel háromféle entitás népesíti be a galaxist, ezért három nyelvet is tanulhatunk, mindet más naprendszerben. Az külön vicces, hogy a harcos faj kivételével a többiek állandóan a tabletjüket bújják. Ismerős valahonnan? A hajóroncsok érdekes lehetőségek, ugyanis lecserélhetjük a sajátunkat a roncsra, amit megjavíthatunk – már ha megéri.

A fentieken kívül még találhatunk kicsi, csöpp alakú kabinokat (drop pod), amelyekben vásárolhatunk űrruhánkba plusz egy rekesznyi helyet. Elég sokat föl tudunk halmozni ebből, összesen 48 rekesznyi helyünk lehet. Az első alig 10 ezer egységbe kerül, ám az ár egyre nő. Egy idő után elgondolkodik az ember: kell ez nekem ennyiért? Kell hát!

Érdekes megoldás, hogy a bolygókon a nyersanyagokra olyan robotok vigyáznak, hogy a Greenpeace a mind tíz ujját megnyalná örömében, ha ilyenekre szert tehetne. Amikor lelősz egy állatot, vagy nyersanyagokat gyűjtesz, azonnal megjelennek, megvizsgálják a hűlt helyét, belevilágítanak az arcodba, és ha úgy találják, hogy a környezetkárosítás túllép egy szintet, a bírságot lövedékek formájában továbbítják. Szóval vicces kis robotok ezek. Azért nem nagy tragédia, ha le kell lőni párat, mert hasznos dolgokat lehet kinyerni belőlük. A különlegesen értékes anyagokat tartalmazó bolygókon ezek magas készültségben vannak, úgyhogy azokat csak komoly rambózással tudjuk kifosztani.

Míg a földi közlekedés a plutóniumon alapul, az űrben vasat éget a hajtómű. Ugyancsak vas kell a pajzs helyreállításához, úgyhogy az űrharcnak ez az alapeleme. A pajzsot akár csata közben is javíthatjuk, úgyhogy harci képességeink ügyességünk mellett a rendelkezésre álló vas mennyiségén alapul. Kétféle űrcsata van. Az egyiknél egy teherhajót támadnak kalózok, itt leszedhetjük őket, lecsaphatunk a zsákmányra, vagy hagyhatjuk az egészet a fenébe. A másik esetben, amikor értékes rakományt szállítunk, lecsaphatnak ránk is a kalózok. Menekülni nem igazán lehet. A győzelemmel minimális tápot kapunk, de a veszteség se nagy, odateleportál minket a kereskedelmi központba, az elvesztett rakományért pedig vissza is mehetünk, azt a jó fej kalózok otthagyják. Legalábbis normál fokozaton. Ez a tét nélküliség nem növeli az adrenalint, az biztos. A legújabb kiegészítőben csökkentették az ellenfelek erejét, úgyhogy már nem kell rohamtempóban javítani a hajót csata közben, sőt volt hogy meg se sérült a pajzsom, sétagalopp lett az egész.

Az űrben is lehet bányászni, szétlőve a különféle aszteroidákat. Az űrkikötőben kereskedhetünk minden egyes leszálló hajóval, valamint a központi terminállal is. A leszálló hajókra ajánlatot tehetünk, mindegyik eladó, ha van rá pénzünk. Elég sok kapitánnyal kell beszélnünk sok rendszerben, mert a jó hajók nagyon ritkák. Nem csak a raktér mérete fontos, a hajó a szintje és fajtája szerint bónuszokat kap.

2n75

Alapvetően két célunk lehet, az egyik a bázisunk kimaxolása, a másik pedig eljutni a galaxis középpontjába. Minden bolygón vannak előre kialakított helyek, ahova bázist lehet építeni. Ezeket meg kell találni, választani egyet és indulhat is az építkezés. Érdemes olyan bolygón tanyát verni, ahol van aranybánya és az éghajlat is kellemes, nincsenek viharok, nem kell az űrruhát állandóan tölteni. Ugyanis minden ártalom ellen (forróság, fagy, méreg, radioaktivitás) külön védelmi rendszert kell az űrruhánkba telepíteni, ami folyamatosan veszít erejéből. A megfelelő bolygó nem túl gyakori, 10-20 naprendszert át kellett néznem, mire találtam nekem megfelelőt. Érdekes kérdés, hogy rögtön az elején építsünk-e bázist, vagy várjunk vele. Én vártam, eleinte a jobb multiszerszám és űrhajó beszerzésére koncentráltam.

A bázis építése során különféle alapanyagokra lesz szükségünk. Ezek egy részét megtaláljuk a saját naprendszerünkben, másokhoz ugrani kell más rendszerekbe. Szerencsére az űrből analizálhatjuk az egyes bolygókat, ami a legtöbbször megmutatja, hogy milyen nyersanyag található rajtuk. De nem minden esetben! Van néhány különleges anyag, amelyről csak a felszínen derül ki, hogy van-e az adott bolygón. Ennek egyszerűbb esete például a kelp sac, vagy ahogy én hívom a csillárhínár, amelyet vizes bolygókon, a víz alatt szüretelhetünk. Nem túl gyakori a vizes bolygó.

A bázisra öt szakembert szerződtethetünk: gondnokot, kertészt, autószerelőt, fegyvermestert és tudóst. Ezek egyrészt tech-eket adnak, másrészt új épületeket tesznek elérhetővé. Ha valamilyen anyagot kérnek tőlünk, abból mindig többet gyűjtsünk! Tipikusan a kertész 50 anyagot kér, de utána a növény ültetéséhez darabonként 100 kell.

A bázisépítés során a pénztermelő képességünk is jelentősen fokozódik. Űrparasztként nagy mennyiségben termelhetünk zöldségeket, de ne vigyük a piacra, belőlük roppant drága dolgokat gyárthatunk. Szükség is van rá, mert az igazán jó hajók döbbenetes összegekbe kerülnek.

A felszíni járművekkel jó móka száguldozni. Soha nem borulnak föl, nem törnek össze, óriásiakat ugrathatunk, az útba kerülő tereptárgyakat pedig nagy robajjal zúzzák darabokra. A kicsi, lebegő cuccal még a víz fölött is közlekedhetünk.

A másik cél a galaxis középpontjába való eljutás lehet. Ehhez kapcsolódik a történet is. Ez engem nem nyűgözött le. A középpont olyan messze van, olyan sok rendszeren kéne átugranom, hogy hagytam a fenébe az egészet. Ugyan elindultam, mondván légvonalban 700 ezer fényév, de hátha le tudok vágni néhány kanyart, de nem úgy tűnik.

Aki egy korábbi verzióval játszott, annak mondom, az Atlas Rises frissítés gyökeresen átalakított dolgokat. Megváltozott a csillagtérkép, az űrhajónk mozgása, belekerült egy történetszál, változott a gazdaság, még a növények nevei is. Különösen látványosak az óriási csillaghajó roncsok. A régi mentések működnek, de nekem a bázisom éghajlata és növényzete kicserélődött és az építés bizonyos küldetéseit újra meg kell csinálni. A multiszerszám kapott egy tereprendező fejlesztési lehetőséget, amellyel építhetjük és rombolhatjuk a talajt. Ennek elsődleges célja, hogy óriási falloszokat kiáshatjuk magunkat, ha eltévedtünk a barlangokban, leromboljuk az irritáló lebegő sziklákat, vagy kiássunk földalatti konténereket. A frissítéstől nem lett olyan dinamikus a játék, mint egy Metallica szám, de helyenként tényleg vitt előre a kiváncsiság.

3n75

A játékban még mindig vannak hibák, időnként össze is omlott. Ebben az állapotában vérmérséklettől függően 50-100 órát könnyen el lehet tölteni vele. Elsősorban azoknak ajánlom, akik szeretnek elgondolkodni azon, hogy milyen is lehet az élet más bolygókon. A játék jelenleg 60 euróba kerül, ár-érték arányban roppant drága, érdemes megvárni egy jelentős leértékelést.

 


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához