LFG.HU

Birbin
ismertetőCimkek

Avagy ufókra vadászni jó! A játék 2016-ban jelent meg, a kiadó pedig a 4 korábbi DLC után augusztus végén kiadott egy nagyobb kiegészítőt. Ez a War of the Chosen – a Kiválasztottak háborúja. Windows, OS X, Linux, XBOX és Playstation platformokon fut.

Az alap játékkal kezdem az ismertetést, majd később összehasonlítom az új kiegészítővel.

Sharlie75
2035-öt írunk, az idegenek 20 éve átvették a hatalmat a Földön, azóta mindenki boldog, a fő idegenek, azaz a vének megosztják velünk a tudásukat, génklinikákon megoldást kínálnak a nyavalyáinkra, és kezükben tartják a médiát, tehát az emberek véleményét is ők alakítják. Teljesen érthetetlen, hogy mindezek ellenére miért vannak egyáltalán ellenálló csoportok. Mindenesetre vannak, és tudják, az élet az idegenekkel valójában nem játék és mese. Mi ezeknek az ellenállóknak a krémjét alkotjuk, az XCOM csapatot, és azon dolgozunk, hogy leszámoljunk a földönkívüliek hatalmával. Ennyi elég is a történetről, hiszen ez nem szerepjáték, hanem körökre osztott taktikai játék.

A grafika messze jobb, mint amit egy ilyen játék igényel. A fegyverek és páncélok futurisztikus kinézetet kaptak, és úgy általában is szép munkát végzett a concept artist. A körvonalak sehol sem szögletesek, pedig még csak nem is a legnagyobb fölbontáson játszottam. A szép grafikát a közeli képeknél használja ki a játék. Az állomáshelyen nagy fölbontással nézegethetjük embereinket, akcióban pedig a kamera ráközelít a körben utolsó katona mozgására, egyes lövésekre és eredményükre. Tetszettek a finom részletek, például lövés előtt betörik az előttük álló ablakot, a katonák lehúzzák a fejüket, amikor a társuk a közelből tüzel. Katonáink kinézetét úri kedvünk szerint átalakíthatjuk. Tömérdek mennyiségben állnak rendelkezésre a különféle lehetőségek, különösen az Anarchy’s Children és a Resistance Warrior Pack megvásárlásával – akinek ezek megérnek 5-5 eurót. Régebben bohóckodtam ezzel, ilyen karaktereket is létre lehet hozni vele, mint a képen látható. A karakter kreátorral a kampányon kívül készíthetünk katonákat, akik aztán megjelennek majd a játékban. A karaktereket kiexportálhatjuk és megoszthatjuk másokkal, akit érdekel, a képen láthatót innen letöltheti. Szerintem ez a funkció elsősorban arra jó, hogy jellegzetes frizurát vagy sapkát adjunk a karakternek, hogy a taktikai térképen könnyen fölismerhessük. A katonás stílust szigorúan vevők pedig mindenkire rakhatnak sisakot. A katonáknak még pár mondatos előtörténetük, személyiségük és saját akcentusuk is van!

A zene fölött nem lehet elsikkadni. Jól fokozza a feszültséget csata közben, a végén pedig elül. Hangos zene csak az akcióval összefüggésben hallható, amikor ellenfelek is vannak a pályán, és ez jó dolog. Időnként hallhatunk nyugalmasabb zenét is, de nem sokat. A hajónkon kattintgatás közben zene helyett időnként a fő beosztottaink mesélnek az életükről és az előttünk álló feladatokról. Bizonyos menü részeknél odaillő hangokat hallhatunk, ez bőven elég.

A játék két részből áll. A stratégiai résznél kutatunk, gyártunk, nézegetjük a katonák adatait, kitakarítjuk a hajónkból a szemetet, hogy aztán új funkcióval lássuk el az egyes termeket. A parancsnoki hídon nézhetjük a világtérképet, különböző feladatokra indulunk és kapcsolatba lépünk helyi ellenállókkal. Különböző forrásokból tudósokat és mérnököket veszünk föl. Ha választanunk kell, érdemesebb a mérnökökre koncentrálni, mert belőlük egyszerűen több kell.
Energiafejlesztőt pedig oda érdemes építeni, ahol a hajó energiatekercseit találjuk (power coil). Első létesítménynek a gerillaiskolát javaslom, mert ott rögtön egy fejlesztés után plusz egy embert küldhetünk a műveleti területekre. Érdemes figyelni rá, hogy tárgyakat két helyen lehet gyártani: az egyik épületben és az Engineering menüpont alatt. Ugyanúgy katonát fejleszteni is két helyen lehet: szintlépéskor és a tréning központban.

hajo75

A taktikai rész maga az akció, ahol rézsút fölülnézetből láthatjuk a műveleti területet a katonáinkkal, az ellenséggel és minden mással együtt. Két akciónk lehet minden emberünkkel, és erősen meg van szabva, hogy ezt mire és hogyan költhetjük. Lehet mind a két akcióval mozogni, vagy mozogni és lőni, de lövés vagy gránátdobás után már nincs mozgás. Kék színnel rajzolja körbe azt a területet, ahova egy akcióval mozoghatunk. Egy mezőt kijelölnünk, a katonánk oda fog menni. Sárga körrel jelzi azt a területet, ameddig a második akciónkkal el tudunk jutni. Külön akció a fegyver újratöltése is. Állandóan használjuk még az őrködés akciót (overwatch), ami annyit jelent, hogy ha a katona akciózni lát ellenséget, akkor egyet lő rá. Ez általában az ellenfél körében történik, de nem mindig!
A csapat többnyire álcázva közelíti meg az ellenséget. Egész addig szabadon tevékenykedhetnek, amíg nem veszik észre őket. Amint bemozdulnak az ellenfél látóterébe, vagy kitörnek egy ablakot, az egész csapat álcája lefoszlik, és indul a csata. Az idegenek nem beásva várnak minket, hanem csoportban, s amikor fölfedezik a csapatot, akkor rohannak fedezékbe, gyakran a mi körünkben.
Nagyon sok pálya, talán harmaduk-felük időre megy. Ez feszített tempót diktál, és egyszer volt is, hogy nem értem oda egy katonámmal az evakuáláshoz. Persze ez sem végzetes, később jön a küldetés a kiszabadítására. Bizonyára sokan reklamáltak a cégnél emiatt, mert az új kiegészítőben ezt is átvariálták. De erről később.

meglepi75

Lássuk a katonáinkat! Mindenki újoncként kezd egy gépkarabéllyal. Néhány földönkívüli lelövése után előléptetést kaphatnak. Az első után szakosodnak, szép sorban véve az egyes típusokat. Később az újoncoknak mi választhatunk beosztást. Négy alaptípusuk van: felderítő, gránátos, specialista és mesterlövész. A felderítő a sörétes puska mellé kardot is köt, a gránátos több gránátot lőhet, a specialistának van egy repülő drónja, a mesterlövész pedig pisztolyt kap a távcsöves puskája mellé. Minden előléptetéssel egy képzettséget is tanulnak, minden beosztásban két témakörből választhatunk képzettségeket. Például a specialista egyik képzettségbokra a gyógyítás, a másik a hekkelés és más trükközések.
Játékstílustól függ, hogy ezeket milyen arányban használjuk. Van, aki a gránátosokat kedveli, én a felderítőket. Sok múlik azon, hogy a kapott fegyver turbózókat milyen fegyverre rakod, mert levenni nem lehet, és amelyik fegyvert tápolod, az azt használó katona több eséllyel indul a későbbiekben. Zsákmányt minden pályán egy véletlenszerűen kiválasztott ellenféltől szerezhetünk. Amennyiben fölrobbantjuk, lőttek a szerzeménynek. A mesterlövész nyílt terepen jó, ahol fölmászhat egy magas épületre, és ott bevackolhatja magát egy mellvéd mögé. Időkorlátos pályán neki van a legnagyobb esélye, hogy ne érje el az evakuálási zónát, úgyhogy szöktetéses bevetésre nem érdemes vinni. A kiegészítőkben több földalatti pálya van, azokban sem teljesít jól. Érdekes módon őt lehet specializálni pisztolyra is. Én még sosem mertem, mert már a minimális páncél is nagy akadály előtte. Talán valamilyen extra lőszerrel fölszerelve nagyobb esélye lehet, mert a lőszer a katona minden fegyverére vonatkozik! Vicces ugyan, de a felderítők kardjára is. A specialisták drónjukon keresztül is végre tudnak hajtani bizonyos műveleteket, például gyógyítást, vagy hekkelést. Mindkettő roppant hasznos, például az időzítővel ellátott robbanó aknát távolról hatástalaníthatjuk. Alkalomadtán hasznos, hogy nem kell odaküldeni katonát, aki aztán védtelenül állna az ellenség tüzében.
Mint minden ufós játékban, itt is van pszi, és természetesen mi is képezhetünk pszi szakértőt egy idő után. Ő nem a harcmezőn gyűjti a tapasztalatot, hanem a pszi laborban gyúr pszi izmaira. Legfontosabb kunsztja az agykontroll. Ez megfelelő használat mellett eléggé átrendezi az erőviszonyokat. Általában két pszi szakértőt viszek, de igazából egy is elég. A kiképzéskor érdemes először az 5 napos, rövid kiképzési idejű képességeket választani, mert a rangjának növekedésével az erősebb képességek tanulási ideje is lecsökken.

Ellenfeleink a hagyományoknak megfelelően többfélék. Egyrészt vannak emberszerű katonáik, az ADVENT csoport. Igen, ez megegyezik a magyar ádvent szóval, ami szó szerint eljövetelt jelent, és ha végigvittük a játékot, akkor észrevehetjük benne a további keresztény utalásokat. Hiába, ezek az idegenek értenek a propagandaszöveg mögé rejtett iróniához. Rajtuk kívül is több mint egy tucat fajta ellenfél kerül a viharpuskánk elé, plusz az egyediek. Akadnak köztük meglepőek, úgyhogy amennyiben játszani fogsz, nem javaslom, hogy a közepes-késői játékról nézz videókat.

Az Alien Hunters kiegészítővel érkező uralkodók látszatra durvák, de jó csapatmunkával és megfelelő eszközökkel (!) legyőzhetők. Mindenesetre érdemes megfontolni, hogy mikor kezdjük el a hozzá tartozó küldetést, mert az fogja aktiválni őket. A legyőzésükért járó zsákmány elég jó kombókra ad lehetőséget.
A Shen’s last gift DLC-ben kapott robot nem igazán jó, nem nagyon láttam, hogy bárki használná. Fő hátránya, hogy nem tud fedezék mögé bújni. Továbbá minden fegyvert külön kell neki is kifejleszteni, ami sokba kerül. Maga a küldetés hangulatos és jól megkomponált, ha jól rémlik 3 pályából áll. Nem kezdő katonáknak való, de elég hamar teljesíthető.
Jó tudni, hogy ha megvettük, a két DLC tartalma megjelenik a War of Chosen DLC mellett akkor is, ha nem kapcsoljuk be ezeket. A különbség annyi, hogy nem kell végigjátszani a küldetést, nyakunkba kapjuk az uralkodókat, illetve gyárthatjuk azonnal a robotot. Úgyhogy az Alien Hunterst érdemes bekapcsolni, mert akkor mi döntjük el, akarjuk-e ezeket a játékban.

Végül lássuk miben más a játék a War of the Chosen DLC-vel. Nyilván kapunk újabb ellenfeleket, köztük egy szivatósat, meg egy rakás plusz dolgot. Fontos különbség, hogy a katonáink morálja csökken akció közben. Ha nem sérülnek, akkor is kimerülhetnek, pihentetni kell őket, vagyis nagyobb csapatot kell tartanunk. Változott a fejlődés is, minden katonánk jóval több képzettséget kap. Kellemes meglepetés, hogy akció közben is látjuk, hogy katonáinknak milyen képzettségeik vannak.

akcioban75

Építhetünk egy új létesítményt a hajón, ahonnan kommandósakciókra küldhetjük 2-3 katonánkat. Ezt általában nem kell lejátszani, de időnként úgymond rajtuk ütnek és ezzel a pár katonával kell eljutnunk az evakuációs zónáig. Itt a különféle megszerzett előnyök mellett a katonák plusz tulajdonságokat is fejleszthetnek, fix előléptetést kaphatnak. Ez például arra jó, hogy ha kampány közben csinálunk egy saját kedvenc karaktert, akkor őt rendkívül gyorsan, rizikó nélkül tudjuk fölfejleszteni, és előnyökkel elhalmozni.

A három új katona közül a cserkész (skirmisher) többet lőhet, az arató (reaper) ügyesen sunnyog, majd nagyot robbant, a templomos pedig gyakorlatilag csak közelharcra alkalmas. Ezek egyedi karakterek, nem lehet toborozni, legalábbis nem találkoztam ilyen lehetőséggel. Az arató sajnos keveset sebez a puskájával és csak egyszer tud nagyot robbantani, úgyhogy inkább hanyagoltam. A templomosnak nagy hátránya, hogy oda kell menni a célpontja mellé, egyébként meg csak egy vacak kis géppisztolya van. Csakhogy kardozni a felderítő is tud, és neki rendes puskája is van emellett. A cserkész (Hívhatnám csatárnak is, az jobb?) tetszett egyedül. Fő tápja, hogy ha nem mozog, akkor kétszer lőhet körönként. Emellett rendkívül mobil, egy horoggal pókemberként nagy távolságra a magasba tudja magát vontatni, sőt maga mellé ránthat egy ellenfelet, majd lenyom neki egy maflást. Merthogy még a közelharchoz is ért a lelkem. Magasabb szinten azért lehet a másik kettőnek is még valamilyen durva előnye. De ki tudja, lehet, neked meg azok lesznek a kedvenc karaktereid.

Lássuk a válogatott ellenfeleinket! Második szinten játszottam, azaz veterán fokozaton. Eleinte nagyon nehéz volt legyőzni őket, csak a játék fele táján változott ez meg. Külön nehézség, hogy az orgyilkos például örökre lerontja az embereink morálját. Két katonámból szinte idegroncsot csinált. Az első bázisának kipucolása nagyon keménynek bizonyult. Várnom kellett volna még vele, így párszor vissza kellett töltenem, mire meglett. Csak akkor érdemes nekiindulni, ha már elég sok csúcstechnikára tettünk szert. A második és harmadik már kifejezetten egyszerű volt.

Az új helyszínek közül kiemelkednek a zombis pályák. Ezekben az a jó, hogy a zombik az idegeneket is ütik, így megváltozik a játék rutinja. Ez a szörnytípus ebben a kiegészítőben jelent meg.

Az általános benyomásaim alapján a játék egyszerre lett könnyebb és nehezebb. A nehézséget az új főellenfelek jelentik. Jóval keményebb a játék eleje, ami az alkalmi játékosoknak nem jó hír. A vége viszont sokkal egyszerűbb. Miután a három kiválasztottat nyugdíjaztuk, a végjáték igazi sétagaloppá válik. A könnyebbséget pedig a különféle tápok jelentik, például érzésem szerint többféle értelemben is lazítottak az idő szorításán, de ezt bizonyos opciókkal még tovább fokozhatjuk. Plusz katonát kaphatunk egyes küldetésekhez, a földönkívüliek nagy projektjét pedig gyakorlatilag megállíthatjuk. Katonáink jóval több képzettséget tanulhatnak, kötődést hozhatunk létre köztük, stb.

Akinek az egész játék új, mindenképp az alappal kezdje. Sokkal egyszerűbb, könnyebb abban megtanulni az irányítást és a taktikát. A játék élménygazdag, mindig történik valami, ha más nem az embereink szövegelnek egy kis ablakban. Jók és szépek a pályák, mindig van izgalom a harcban. Nekem különösen tetszettek az időre menő küldetések. Bár ez nem mindenkinek jön be, szerintem sokkal érdekfeszítőbb így. Tavaly kétszer, de lehet, hogy háromszor is végigjátszottam, pedig különbség alig van két végigjátszás között. Aki szereti a körökre osztott taktikát, annak csak ajánlani tudom.

vilag75

utca75


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához