LFG.HU

HammerTimeCafe
Delenn
ismertetőCimkek

1. kiadvány: Babylon 5 Roleplaying Game and Factbook

Kiadó: Mongoose Publishing
Ára: $44.95
Oldalak száma: 304
Keménykötésű
Megrendelés 2003. májustól: http://www.mongoosepublishing.com/
(Magyarországra is szállítanak)

Eddig is sok találgatás volt azt illetően, hogy valójában hogyan is fog kinézni az új Babylon 5 RPG és miképpen alakítottuk át hozzá a d20 rendszert. Úgyhogy ugorjunk neki a májusban forgalomba kerülő 304 oldalas szabálykönyvnek, és lássuk, mi rejlik belül.

Bevezetés
Nem sok mindent lehet elmondani egy bevezetőről – kivéve, hogy a Judge Dredd RPG világához hasonlóan háromféle játékostípust különböztethetünk meg:
a) akik újak a Babylon 5 világában,
b) akik kezdők a d20 rendszerben,
c) akik profik a d20 rendszerben.
Ha te az utóbbi csoportba tartozol, néhány bekezdés szépen elmagyarázza, hogy milyen változtatásokat vezettünk be a Babylon 5 szabályaihoz. Ezt elolvasva 90%-ig készen állsz, hogy azonnal elkezdj játszani. Ezt követi egy rövid `Üdvözlő` fejezet, amely bemutatja a játék világát, bármely időszakaszban is szeretnél játszani.

A Babylon 5 karakterei
Azt hiszem, legtöbben azt szeretnétek tudni, hogy milyen karakterekkel játszhattok majd a Babylon 5 RPG-ben. A szokásos faj/osztály felbontást alkalmaztuk, hogy miért, az hamarosan kiderül. Mindenesetre a `szabvány` fajok a játékban az ember, centauri, minbari, narn, drazi és brakiri. Külön rész foglalkozik azzal, hogy ilyen összeférhetetlen karakterek hogyan gondolhatnak egyáltalán arra, hogy `csapatként` együtt dolgozzanak. Akárhogy is, sehol sincs az megírva, hogy a Babylon 5 teljes együttműködésen kell, hogy alapuljon – ha belegondoltok, a tévésorozat szépen demonstrálja, hogyan tudnak a karakterek úgy együtt dolgozni, hogy közben a saját céljaik megvalósításán is ügyködnek.

Nyolc karakterosztály érhető el, és gondoskodtunk arról, hogy ezek olyan tágak legyenek, amennyire csak lehetséges. Igazság szerint próbajáték közben kellett ezeket tovább finomítani, mivel – jóllehet a TV-sorozatban megjelenő karakterek 99%-át el lehet készíteni velük (eltekintve persze az olyan egyértelmű kivételektől, mint pl. a technomágusok) – ez a széleskörűség egyben azt is jelentette, hogy hihetetlenül nehéz volt elkülöníteni akár egyetlen presztizsosztályt is! Végeredményben azt hiszem, sikerült egy olyan egészséges kompromisszumot találni, ahol az alaposztályok képesek lefedni az összes lehetséges karaktertípusok kb. 80%-át, a presztizsosztályok pedig lehetővé teszik a játékosnak igény szerint kicsit konkrétabb, különlegesebb karakterek létrehozását.

Akárhogy is, induláskor a következő osztályok állnak rendelkezésre:
- Ügynök (Morden és Refa a két legnyilvánvalóbb példa erre, bár a körbe belefér bármilyen tehetséges kém, a bérgyilkostól egészen az erőszakos közvetítő-ig.).
- Diplomata (nem csak politikai értelemben – sok cégnek és nagyvállalatnak szüksége van diplomatákra az üzleti életben, ahogy jónéhány szakszervezetnek is – például a Dokkmunkások Szakszervezetének képviselője, Neeoma, egy alapszintű diplomata.).
- Informátor
- Tiszt (tartalmazza a pilótákat, a földi és űrbéli alakulatok tagjait)
- Kutató (a legtágabb osztály)
- Katona (ide tartoznak a biztonsági tisztek is)
- Telepata
- Dolgozó (ez az osztály felosztható kék- és fehérgallérosokra, amelybe belefér minden a zéró-G rakodóktól a könyvelőkön és ügyvédeken át egészen az ISN riporterekig).

Ezeknek az osztályoknak a megalkotása során folyamatosan néztük végig az összes B5 évadot, és próbáltunk olyan karaktereket találni, amelyeket nem lehet a fenti osztályokból levezetni, megalkotni. Az ugyancsak elvont személyiségektől eltekintve (amelyeknek nagy szükségük lenne külön presztizsosztályokra vagy – némely igen ritka esetben – külön osztályra, amelyet később hozunk be), nem, nem hagytunk ki senkit! Mindegyik osztály
eléggé tág, és megpróbáltunk nem `kifúrni` senkit a különféle választható képességekkel és osztály-jellegzetességekkel. Ha van egy bizonyos személyiség (karakter), akit szeretnél létrehozni, ennek a rendszernek a segítségével biztosan meg tudod tenni.

Ebben a fejezetben találhatóak meg az életerőre vonatkozó új szabályok (csak egy igazán kevés), mint pl. hogy ellenállóképességet mostantól a stabilitás, nem pedig az életerő bónuszaként használjuk. Ebben a játékban nem túl szerencsés ha meglőnek, különösen akkor, ha nincs egy medilabor a közelben.

Képességek és különleges képességek
Ez a fejezet önmagáért beszél – végigmentünk a PHB (Players Handbook, avagy a Játékosok Kézikönyve) képességlistáján, és kigyomláltuk azokat, amelyek nem tükrözik a B5 szellemiségét. Ahol szükséges volt, hozzáadtunk új képességeket, továbbá meg is változtattunk néhányat, amelyek innentől egészen máshogyan működnek. Az egyes sajátosságok ugyanakkor három kategóriára lettek szétbontva: `Alap`, `Telepata`, és `Faji` sajátosságokra. Jópár harcorientált sajátosságot eltávolítottunk a B5 RPG-ből – ne aggódjatok, az olyanok, mint a célzóképesség továbbra is léteznek, de a B5 játékoknak igazából nem érdemes a harc körül forogniuk. Ebben a játékban az olyan sajátosságok, mint a `kínzásmetodika`, `látens telepatikus képesség` és `első találkozás protokoll` sokkal fontosabbak. Ha nem-emberi a karaktered, számtalan lehetőséged nyílik rá, hogy olyan képességekre fektesd a hangsúlyt, amely messze elkülöníti a fajod tagjait mindenki mástól -
legyen az narn papi ájtatosság, minbari harci tudományok, drazi ököljog. Én személyesen kedvelem a drazik zöld és lila különlegességeit, amelyek bizonyos bónuszokat – vagy büntetőket – adnak a faj közösségi viselkedéséhez.

Harc
Ez a fejezet azt a számos változtatást írja le, amelyben ez a játék eltér a szabványos d20 rendszertől. Itt most nem fogom mindegyiket elmagyarázni. Elegendő, ha annyit elmondok, hogy nincs többé olyan tulajdonság, hogy `páncélzat-osztály`, a páncél mostantól csupán csökkenti a sérülést. Néhány dolgot megváltoztattunk a szabad támadás területén is. Bekerültek a ritka atmoszférát, alacsony gravitációt, dekompressziós halált és egyéb veszélyek tömkelegét kezelő szabályok. A járművekre vonatkozó szabályok is helyet
kaptak itt – ahogy már máshol említettem, egy módosított Dragonstar-rendszert használtunk, mivel ez gyors, könnyű és egyszerűen igazítható a karakterekhez, járművekhez és űrhajókhoz
- ez lehetővé teszi, hogy pl. a Thunderboltoddal lecsaphass egy száguldó terrorista kamionra a
Mars mezején. Akárhogy is, egyszerűen nem tudtunk ellenállni annak, hogy felforgassuk a dolgokat, és így méginkább kihozzuk a játékból a B5 érzést.
Egyszóval mindent meg fogsz találni ahhoz, hogy leírhasd egy Starfury utánégetőjét, katapultját és axiális fúvókáit (ez valóban egy nagy előny, én mondom!). A mesterséges gravitáció sok fejlett űrjármű sajátja, csakúgy, mint az ugrópontok nyitásának a képessége, a vorlonok szerves hajói pedig egyenesen életveszélyesek.

Felszerelés és járművek
Az egyik, amit nem szerettem volna, ha a B5 RPG túlságosan a technika felé orientálódna. Elvégre ez nem Star Trek – itt a karaktereken és tetteiken van a hangsúly, nem a IV-es típusú pozitronos fluxus-fázis-kapacitorokon. Ennek ellenére nem tekinthetünk el attól a ténytől, hogy sok a fejlett hajó és fegyver a sorozatban, úgyhogy remélem, sikerült megtalálnom az arany középutat a két véglet között. Teljes szabályrendszert dolgoztunk ki a feketepiacokra (a Babylon 5-ön szinte mindenki arra törekszik, hogy csempészhálózatot hozzon létre, és kikerülje a vámellenőrzést!). Ugyanígy külön szabályokat kaptak a különféle fajok fegyverei – ezeket tovább fogjuk részletezni a későbbi, fajokat leíró könyvekben, amelyek a kormányokat olyan részletességgel fogják leírni, amit soha nem láthattunk a Babylon 5-ben. Megígérem. Ezekben megtalálhatjátok majd a sokkolóbotokat, PPG-ket, minbari bénítólézereket, gubókat (őrült vagy, ha használod.), adatkristályokat, páncélozott ruhákat, narn harciruhát, és még sok minden mást. Az űrhajókról szóló részben teljes szabályok és utasítások találhatók az űrhajók
üzemeltetéséhez, használatukhoz (beleérve a dokkoló és karbantartó költségeket). Ugyanígy megtalálható a galaxis-szerte látható sokféle űrjármű leírása, legyen akár katonai, akár kereskedelmi. A karbantartó robottól a Delta-V vadászon és a Hyperion cirkálón át a vorlon transzportokig minden részletesen megtalálható, csakúgy, mint ezek különleges képességei és
fegyverzetei.

Telepaták
A saját fajtájuk által is gyakran kitaszított telepatáknak minimum egy egész fejezetet szentelünk a B5 RPG-ben. Ezeket a szabályokat később majd részletesebben elemezni fogom, de alapjában véve az öröklött P-fokozaton (amely természetesen sosem változik), a telepatikus képességeken és a képességek hatótávolságán alapszik, amelyeket gyakorlattal és képzéssel lehet elsajátítatni. Igen, a `mély-` és `felszínes szkennelés` valamint a `zavarás` mind megtalálható itt.

Egyedül az Éjszakában
A Babylon 5 diplomáciai űrállomás eddig még sosem volt teljes egészében feltérképezve, sem helyileg, sem személyileg. Ez a fejezet tartalmaz mindent, ami ahhoz kell, hogy az állomást egy élő, lélegző hellyé változtasd, amit a játékosaid fel tudnak fedezni (ami jobb, mintha csak
annyit mondasz, hogy megérkeztem a Babylon 5-re.). Azt is megtanulhatod, hogyan légy a Szállítók Szövetségének a tagja, és hogy ebből miféle hasznod származhat a jövőben. Emellett további adatok is rendelkezésre állnak, többek között az ugrókapu üzemeltetésről, az állomás burkolatának sérüléséről (megtörténhet.), a védelmi rácsról (NEM támad) és hogy
általánosságban milyen felszerelések és védelmi erők vannak a fedélzeten földi irányítás alatt. Részleteket kaptok arról, hogy hogyan működik az állomáson a diplomácia, milyenek a szálláshelyek, ezek mennyibe kerülnek, a BabCom, StellarCom, a központi számítógép, az orvosi rendelők, a jogszolgáltatás és rendfenntartás, valamint a Universe Today részleteinek és jellemzőinek leírása – még mielőtt belemennénk a konkrét helyszínek taglalásába.

A Judge Dredd RPG-kapcsán kaptunk egy kis kritikát, hogy nem raktuk be a karakterek statisztikáit a fő szabálykönyvbe. Nos, ezúttal hallgattunk rátok. Minden említésre méltó karakter részletezve van itt (habár Ivanova kissé titokzatosnak tűnik, hiszen eltitkolja az egyik képességét), emellett hatalmas mennyiségű kész NPC-t iktattunk be (mint pl. kereskedelmi
telepatákat, piaci kereskedőket, dokkmunkásokat, stb.), hogy könnyedén és gyorsan belecsöppenhessetek a játékba.

A Babylon 5 állomás önmagában is egy hatalmas játéktér – egy egész életútjátékot lemesélhetsz itt anélkül, hogy a karakterek egyáltalán kimennének az állomásról.

And The Sky Full of Stars
Amikor az egész galaxist egyetlen fejezetbe akarja becsomagolni az ember, akkor az mindig nagy kihívást jelent. Elkerülhetetlen volt tehát, hogy bizonyos dolgokat a sokkal részletesebb kiegészítő szabálykönyvekre hagyjunk (amelyek közül az első a Földi Szövetség lesz). Itt az űrutazásra, az űrkapuk használatára (vagy a használatuk tiltására), valamint a hiperűrben
történő navigálásról adunk teljes leírást, akár akarsz közlekedni a hiper- vagy a normálűrben, akár nem. Aztán rengeteg részletet közlünk a főbb kormányokról, a rendszereikről és a szokásaikról, elegendő információt adva a játékmestereknek hogy nem-játékos karaktereket alkothassanak. Itt még egy halom más, hasznos témára is kitérünk, mint pl. a földi azonosító kártyák, ISN, a Pszi Hadtest (beleértve az altató drogok használatára vonatkozó szabályokat és az emberi telepaták organizációját), a centauri nemesi házak, a minbarik becsületes és tisztességes magatartása és még sok-sok minden más. Leírtunk jónéhány faji jellemvonást az El Nem Kötelezettek Világok Ligája köréből – általánosságban javasoljuk, hogy a játékosok kezdetben ragaszkodjanak az első fejezetben leírt fajokhoz, mivel az El Nem Kötelezettek némileg gyengébbek a játékegyensúlyt tekintve. De ha tényleg abbai-t, gaimot, markabot (hehe!), pakmara-t vagy vree-t akarsz játszani, minden szükséges dolog a rendelkezésedre áll majd hozzá.

A B5 RPG-vel kapcsolatban az alapvető célunk az volt, hogy a játékmestereknek és a játékosoknak lehetőséget adjunk arra, hogy a galaxis választott részét minél jobban felfedezzék. Annyi eszközt adtunk amennyit csak bele tudtunk zsúfolni a fő szabálykönyvbe – a kalandkeresés rajtatok áll!

Signs and Portents
Ez lesz a legvitatottabb fejezet a sok közül, ebben biztos vagyok – ez egy részletes (tényleg RÉSZLETES) epizódismertető a Babylon 5 teljes első évadjáról. A kérdés, amit fel fogtok tenni az, hogy – miért csak az első évad? Hadd magyarázzam el.

Már korábban elmondtam, hogy egy megszállott B5 fanatikus vagyok, aki olyan játékot akar alkotni, amit jómaga is szeretne látni (és megvenni). Úgyhogy, amikor felvetődött a kérdés, hogy `mit rakunk a játékba`, a válaszom csak az lehetett, hogy `mindent`.

Ezt egész egyszerűen nem lehet megtenni 304 oldalon! Akárhogy is, tudtam, hogy egyszerűen és szárazon felsorolni minden eseményt, ahogy azok történtek, az vagy a) unalmas, vagy b) teljesen célt tévesztett lenne, és nem jönne ki belőle az, amitől B5 a B5. Ugyanakkor azzal is tisztában voltunk, hogy sok olyan ember is van odakint, akinek (velünk, igazi rajongókkal ellentétben) nincs meg minden egyes epizód videón vagy DVD-n – néhányan közülük csak pár alapvető dolgot tudnak majd a B5-ről, míg mások elkerülhetetlenül kihagytak pár részt. Úgyhogy belementünk egy nagyon részletes epizódleírásba, ami (ha szükséges) keretként szolgálhat egy egész kalandhoz a 2258-as évben. De nemcsak az epizódok történéseit írjuk le- mert ez is ugyanolyan unalmas lenne! Ellenkezőleg, hozzáadtunk egy sor új háttéranyagot, hogy megmagyarázzák, bemutassák a különféle dolgokat és helyzeteket, amelyek az epizódokban előfordulnak (például, hogy hogyan működik a Tenta Makur, hogyan adnak útvonalengedélyt, mi történt a dilgarokkal, stb.), valamint az új szabályokat (a fájdalomsugárzókat és a dilgarok faji sajátosságait itt találhatjuk, ha tényleg a kiközösítettek útját akarod járni), a kisebb karaktereket (például NGrath és Bester) és – nos – úgyszolván mindent, ami szükséges egy korrekt B5 játék lejátszásához, de logikailag nem fért be
máshová a szabálykönyvben, ám a megfelelő epizód mellett szépen el lehetett helyezni. És igen, mindezt megtámogattuk egy részletes és használható indexel, ami azt jelenti, hogy nem kell sokat keresgélned, hogy megtalálj valamit – még egy 304 oldalas szabálykönyvben sem.

Továbbá rengeteg ötletet adunk a történetszálakhoz, epizódokhoz és kalandokhoz minden egyes rész mellett. Ez lehetővé teszi a játékosok -és a játékmesterek- számára, hogy akár közvetlenül beavatkozzanak egyes eseményekbe, vagy hasonló helyzeteket hozzanak létre, amelyek kihathatnak a karakterek saját találkozásaira. Arról is adunk adatokat, hogy miket
tudhatnak a galaxis lakói a B5 eseményeiről. Ezzel megteremtünk egy egységes szerkezetet az életúthoz, még mielőtt a játékmester elkezdene írni. Ez ugyanakkor felhívja a játékosok figyelmét arra is, hogy egy egész galaxis van `ott kint`, amely nem fog egyszerűen megállni és várni, amíg elérik a saját céljaikat – ahogy ebben a fejezetben leírjuk, ez nagyon feszült
helyzetekhez vezethet, bárhol is legyenek a karakterek a galaxisban.

Kaland a Babylon 5-ben.
Amikor elkezdtem írni ezt a fejezetet, mindent bele tudtam volna zsúfolni 5 oldalba – nos, ez immár aligha reális! Azzal kezdtük, hogy megalkottuk a tipikus `űrutazói életutat`, ahol a játékos csak bázisként használja az állomást és keresztülmegy jónéhány – egymástól független – epizódon, hogy felfedezze a `kinti világot`. Ez tetőtől talpig lefedhet majd egyes csoportokat. Azonban, mint ahogyan a sorozat rajongói nyilván tisztában vannak vele, ennél sokkal több minden lehetséges a Babylon 5-ben. Szeretnél egy óriási, tekervényes, bonyolult történetet? Ez a fejezet elmondja, hogyan rakd össze. Szeretnéd tudni, hogy mi teszi a Babylon 5-öt. nos, Babylon 5-té? Ez a fejezet utat mutat, hogy mit kell kihangsúlyoznod. Vannak karakteralkotással kapcsolatos részek, B5 ikonográfia, hiteles/kitalált B5 életutakkal kapcsolatos leírások, csakúgy, mint olyan kiindulási pontok, ahonnan el tudod indítani a saját ötleteidet, életutadat.

Itt kapnak helyet a presztizsosztályok is – nem adok egyelőre teljes listát, de a mutarik, Bolygóközi felderítők/kutatók, Pszi-zsaruk és a Kutatók (lásd pl. a Grál keresője – a ford.) is ide tartoznak.

A szabálykönyv egy teljes és részletes szójegyzékkel ér véget (ebben benne van pár olyan dolog is, amiről a projekt indulásakor még nem is tudtam), továbbá egy index, szabályrendszer-összefoglaló és karakter-táblázat is megtalálható a végén.

Azt hiszem, ennyi elég egy kis betekintésnek!

Matthew Sprange
Mongoose Publishing

A korábbi B5 rpg-ről (nincs köze a most megjelenőhöz!)

Kiadó: Chameleon Eclectic Entertainment (megszűnt)
Megjelent: 1997. november és 1999. november között

1. The Babylon Project: The Roleplaying Game Based on Babylon 5
(Babylon Projekt: A Babylon 5-ön alapuló szerepjáték)
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/1887990054

2. The Babylon Project Earthforce Sourcebook: A Supplement for the Roleplaying Game, Based on Babylon 5
(Babylon Projekt Folderő kiegészítő: Kiegészítés a Babylon 5-ön alapuló szerepjátékhoz)
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/1887990062

3. The Babylon Project Gamemasters Resource Kit: A Supplement for the Roleplaying Game, Based on Babylon 5
(Babylon Projekt Jatekmesterek Könyve: Kiegészítés a Babylon 5-ön alapuló szerepjátékhoz)
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/1887990070

4. The Earth Colonies Source Sourcebook: A Supplement for the Roleplaying Game, Based on Babylon 5
(Babylon Projekt Föld Kolóniák kigészítő a Babylon 5-ön alapuló szerepjátékhoz)
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/1887990089

5. A Dream Given Form: A Supplement for the Roleplaying Game Based on Babylon 5
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/1887990186

6. The League: A Supplement for the Roleplaying Game Based on Babylon 5
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/1887990178

A Babylon Project a maga szerény 200 oldalas terjedelmével elvben kicsit szűknek tűnik egy szerepjátékhoz. Akárhogy is, első pillantásra lenyűgöző ahogy a fedelén ott csillog-villog a számítógéppel megrajzolt állomás a maga teljes pompájában. A belső oldalak teljesen (tényleg TELJESEN) színesek, így a kiadvány még megkapóbb. Minden oldalnak szegecselt acél mintázatú széle van a jobb vagy a bal oldalán, a lap többi része pedig nem fehér, hanem
szürke, amin igen sűrűn futnak át különféle vonalak, oszlopok. Ezek idegesítők, és jó lett volna, ha kihagyják.

A könyv négy fejezetre, azokon belül jónéhány szakaszra oszlik. A Bevezetés egy meglehetősen kivesézős bemutatása magának a szerepjátéknak, a Babylon Projektnek (értsd: az űrállomások sorának) továbbá van még benne valamennyi földi történelem is a `jelen` évvel bezárólag (vagyis az első állomás megépítése és az utolsó befejezése közötti időszakkal kapcsolatban).

Ezt követi a Karakterek-fejezet, amelyik egy igencsak szokatlan karakteralkotó rendszert mutat be. A játékosok gyakorlatilag bármilyen karaktert kiválaszthatnak, és az alapján kapnak bizonyos értékeket, hogy melyek a fajuk tipikus tulajdonságai, sajátosságai (az alapértékek a
szokásosak: erő, mozgékonyság, állóképesség, intelligencia, majd ezeket egészítik ki mások, mint pl. a faji-adatokkal kapcsolatos dolgok, módosítók). Továbbá, ki kell választani egy karakter koncepciót és egy háttértörténetet. Az értékeket – a játékos választása szerint – módosítani lehet egészen +3-ig, de minden egyes `+`-t ellensúlyozni kell egy `-`-szal
(előny-hátrány rendszer). A karakterek megalkotása három szinten keresztül zajlik: Gyermekkor, serdülőkor és felnőttkor. Minden egyes szinten a karakternek részletezni kell az életrajzát és az adatait (értékeit), beleértve a megfelelő tulajdonságokat és képességeket. A játékosra hárul a feladat, hogy egy érdekes és megfelelő képességekkel rendelkező karaktert
hozzon létre, s így valóban szerepjátékot játsszon ahelyett, hogy egy előre elkészített, megtervezett szerepbe bújna bele. Az ez utáni szakaszban a játékos részletes ismertetést olvashat az általa kiválasztott idegen fajokkal, képességekkel és tulajdonságokkal kapcsolatban.

A következő fejezet, a Játékrendszer. Ebben vannak leírva a játék tulajdonképpeni szabályai, mozgatórugói. Az első szakasz elmagyarázza a történetmesélés mikéntjét, és azt, hogy hogyan szerkesszük meg, hangsúlyozzuk ki a cselekményt a TV-sorozat szellemében. Ritkán fordult
eddig elő, hogy egy szerepjáték megihletett volna, de ezúttal mégis így történt. Ezt a szakaszt egyszerűen élvezet olvasni. Leírja, hogyan képzelik el ők egy Babylon-kaland megírását: Bemutatják a bevezetés, seregszemle, előkészítés, bonyodalom, tetőpont és megoldás fázisokat. Arról is vannak részletek, hogy mely karaktereknek van esélyük arra, hogy befejezzék a játékot, és arról is, hogy hogyan fejlesszük tovább a karaktereket. A következő szakasz tartalmazza a játék valódi szabályrendszerét – csak 31 oldal!?! Egyszerűen szólva minden egyes elvégezhető feladatnak megvan a maga nehézsége, amelyet a karakternek a megfelelő képességét használva kell megoldania. A kapcsolódó értékekhez a megfelelő képesség értékét (valamint még kettőt, ha specialista a karakter) kell hozzáadni. Aztán dobsz két kockával, az egyik a negatív, a másik pedig a pozitív érték lesz (hogy melyik a pozitív és melyik a negatív kocka, azt dobás előtt kell eldönteni!) – az alacsonyabbik érték számít.
A harcrendszere valószínűleg az eddigi legrészletesebb és legzavarosabb, helyszínekkel, sérüléssel és sikerességi szintekkel. Összességében igencsak komplikáltnak tűnik a dolog. A szakasz többi része a karakter fejlesztés részleteiről szól.

A következő fejezet a Világ, részleteiben tárgyalja a Babylon 5 univerzumát. Az első szakasz a `23. századi emberiségről` szól és betekintést nyújt az aktuális eseményekbe és politikai helyzetbe. Részletezi a Babylon Projektet, a Földi Szövetséget, a Földerőt, és a Pszi Hadtestet. A második szakasz kivesézi az idegen fajokat – narnok, centaurik, minbarik és vorlonok (pár
bekezdés) – beleértve az El Nem Kötelezett Világok Ligáját és a beletartozó fajokat. Az utolsó szakasz a technológiákat írja le a fegyverekkel és a különféle űrjárművekkel együtt.

Az utolsó fejezet, A Kaland egy sor mintakalandot tartalmaz. Ezek egy-egy hosszabb játéknak csupán az alapjait, epizódjait képezik, de sok olyan kalandötlet is található itt, amelyekből ki lehet alakítani későbbi kalandokat is. Alapjában véve megér a dolog egy misét.

Az illusztrációk minősége igencsak megoszlik: a kézi kivitelezés a gyenge és a korrekt közötti intervallumban mozog. A sorozat mintájára készült CGI elemek egyszerűen lenyűgözőek, ezzel szemben a kézi rajzok sajnos nem ütik meg a mércét. Megértem, hogy nem akartak felhasználni semmit a sorozatból, de könyörgöm, legalább az idegenek pár képét átvehették volna!

Összegzés: Egy nagyon jó rendszer, egészen karcsú szabálygyűjteménnyel. Egész biztosan bejön majd a sorozatot kedvelő embereknek, és ajánlom azoknak is, akik szeretnének egy kalauzt a Babylon 5 világához. A rendszer érdekesnek tűnik, ám a csak a gyakorlatban tesztelve tudnánk igazából megmondani, hogy mit sikerült kihozni a készítőknek a dologból. A prezentáció nagyszerű és ösztönző. Azoknak a tapasztalt csapatoknak való, akik szeretik a nagy, hosszú és bonyolult meseszövésű történeteket.

Egyéb, B5 rpg-hez is használható játék

B5 táblás játék, csaták szimulálása
http://www.agentsofgaming.com/b5w.htm
http://www.agentsofgaming.com/b5wminis.htm
Kiadó: Agents of Gaming 2002. novemberben megszűnt

cikkeket fordította: Peres Levente (Sheridan)
korrektor: Bóza Kornél (Hokipoki)

http://groups.yahoo.com/group/Babylon5Hirek/message/378

http://babylon5.scifi.hu


A szerző más irásai
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához