LFG.HU

taverna
ElfQT és Petrus
ismertetőCimkek

Végre elkészült magyarul mind a 42 oldal…
Fordította: ElfQT és Petrus
Tördelte: Acélpatkány

Következzék egy rövid ismertető a játékról, a Petrus honlapján szereplő írást felhasználva

Mi is ez a játék, amely az utóbbi időben tört előre az általános szerepjátékok elég sűrű piacán? A Fuzion-t az R. Talsorian Inc. (többek között a Cyberpunk 2020 kiadói) és a Hero Games egy közös csapata készítette, általános szerepjátékrendszer céljából. Eleinte nem szerepelt a tervekben, hogy bármi komoly játékot is építsenek köré (csak a Champions, a Cyberpunk és a Mekton Z legjobb elemeit akarták összeszedni), de az alaprendszer olyan jól sikerült, hogy a Cyberpunk 2023 és a Champions: New Generation is megkapta a Fuzion Powered logót. Maga az alaprendszer ingyenes, az interneten több helyen is megtalálható, csakúgy, mint nálam.

Akkor lássuk a szabályokat.

Az egész szabálykönyv egy 42 oldalas Acrobat dokumentum. Már az elején rögtön a közepébe ugrunk a dolgoknak, a tíz tulajdonság rövid ismertetése jön, példákkal illusztrálva, hogy milyen érték milyen tudásszintet jelent. A rendszer 1-10-es skálát használ, ahol az 1-2-es értékek a mindennaposak. A TV-hősök szintje valahol 5-6 körül mozog, 9-10-es szint pedig a legendás alakoké, mint pl. a hong-kongi akciófilmek hősei, vagy Albert Einstein.
A tíz tulajdonság: Intelligencia, Akaraterő, Fellépés, Technika (ez a különféle tárgyakkal, gépekkel való bánást jelenti), Reakció, Ügyesség, Egészség, Erő, Test (a méret és az alkat), Mozgás. A tulajdonságokat szabadon meg lehet határozni a kezdetben kapott pontmennyiségből. Ez a pontmennyiség attól függ, hogy a játékvezető milyen jellegű világon akar mesélni. Például a hétköznapi történetekben szereplők 20 pontot, a TV-s akciófilm sorozatok hősei 50 pontot kapnak.

A számított képességek: kábulás (ennyi kábulás sebzést visel el a karakter, mielőtt eszméletlen lesz), az életerő, a kábulásvédelem (ez az érték minden kábulás sebzésből levonódik, tkp. egyfajta fájdalomküszöb), regeneráció (milyen gyorsan gyógyul fel a sebesülésekből), futás (valamint ide tartozik az úszás és az ugrás is, ezek mind külön értékek). Ezek a képességek egy vagy több tulajdonságból számítódnak ki és általában nem változhatnak. Kivétel ez alól a kábulás-életerő páros, ahol egymás között pontokat lehet mozgatni, de max. annyit, mint a kezdeti érték fele (bármely érték, ugyanis alapesetben ez a két képesség egyenlő).

Vannak még opcionálisan használható számított képességek, mint pl. az energiavédelem (úgy működik, mint a kábulásvédelem, csak az energiajellegű támadások ellen véd), vagy a szerencse. Ezeket nyugodtan lehet használni, nem bonyolítják túl a játékot.
Következnek a lehetőségek. A lehetőségek magukban foglalják a komplikációkat, a képzettségeket, tálentumokat, a mellékes szerzeményeket és a felszerelést. Ezek mindegyike opcionálisan használható, a mesélő dönti el, hogy melyeket használja. A lehetőségeket is pontokból kell vásárolni, a kezdő pontmennyiség hasonlóan határozandó meg, mint a tulajdonságok esetén.

A komplikációk felelnek meg tulajdonképpen a más rendszerekből megszokott hátrányoknak. A komplikáció jelentkezési gyakoriságának, erősségének és hatásának függvénye, hogy mennyi plusz pontot lehet szerezni a lehetőségekhez. Jó két oldalon sorolják ezeket, csoportosítva, de természetesen akármelyik rendszerből áthozhatók újabbak, ha kell.
A képzettségek rendszere nagyon egyszerű: minden képzettség egy tulajdonsághoz tartozik és a tesztdobások esetén összeadódik a kettő. Minden szint egy pontba kerül, de vannak bizonyos képzettségek, amelyeket automatikusan megkapnak a karakterek 2-es szinten.
A tehetségek jelentik az előnyöket. Ezek mindegyike 3 pontba kerül, a többször felvehetőek minden egyes szintje is 3 pont. Egy oldalnyi van belőlük, de bárhonnan vehetünk át újakat.
Az előnyök a mindenféle szerzett jogok, címek és jövedelmek, mint pl. tagság egy szervezetben, a kapcsolatok, vagy az állandó jövedelmek. Ezek a szintjüktől függő pontszámba kerülnek.

A felszerelés vásárolható pontokból, vagy pénzért. Értékben nincs különbség a kettő között, mert az árak eleve pontmennyiségben vannak megadva, a valós érték ezek százszorosa és egy pont eleve 100 $ -nak felel meg. A felszereléslista mindössze egy oldal, ezen is fegyvereket, illetve általános, gyakori tárgyakat sorolnak fel pár soros jellemzéssel, szóval a mesélőnek ki kell alakítania a saját, bővebb listáját.
Eddig tartott a karakteralkotás menete. Még van egy apró szabály arra, hogy a fel nem használt pontokat a tulajdonságok vagy a számított képességek növelésére még el lehet költeni, de ez nem igazán bonyolult (egy széljegyzetben elintézik az egészet).

A hátralévő jó bő 20 oldalon az általános szabályok kaptak helyet. Itt tudjuk meg, hogy az időlépték alapja a fázis, amely egy 3 másodperces időtartam, illetve oldalakon át tárgyalják, hogy egy fázis alatt milyen cselekvéseket lehet végrehajtani. A kezdeményezést a reakció értéke dönti el, erre két lehetőséget is felvázolnak. A támadások – és bármely más tesztdobás – egyszerű képzettségpróbák. Ha a tulajdonság + képzettség + 3D6 nagyobb vagy egyenlő a mesélő által megszabott célszámnál (ha nem egy másik karakter ellen használja a képzettséget, akkor az általános nehézségi szint 14), vagy a másik karakter által dobott teszt értékénél, akkor a támadó nyert. A tesztdobásnál figyelni kell arra, hogy ha mindhárom dobás egyes, akkor dobni kell még egy K6-tal és azt levonni a teljes értékből (a 3 azért beleszámít). A távolsági harc célszámos, amely a távolságtól függő érték.
A szabályok jó része a fázisokban végrehajtható akciókat veszi sorra és minden módosítót közöl. A sebesülések fejezetben esik szó a fegyverek sebzéséről. A fegyverek sebzését K6-tal kell dobni és minden fegyvernek van egy sebzésosztálya (SO), amely a kockák számát adja. Az igazán veszélyes fegyvereknek ún. pusztító sebzése van, amely a helyzettől függően 13-14 SO-t jelent. A tárgyak strukturális sebzéspontokkal és a kábulásvédelemhez hasonló ellenállással és SO védelemmel rendelkeznek. Ha egy tárgy pontjai elfogynak, akkor még nem semmisül meg, csak használhatatlanná válik. A megsemmisülés akkor következik be, amikor a kezdeti pontjainak kétszeresét vesztette már el.

A leírás végefelé található egy egyszerű méreg/betegség/drog hatásrendszer, egy ütközési szabály és a gyógyulásra vonatkozó szabályok. Van egyoldalnyi ajánlás a tapasztalati pontok kiosztásához (kb. hasonló mennyiség jár egyszerre, mint pl. a Cyberpunkban, vagyis 10-12 körül), illetve az X szabályra, amely az jelenti, hogy a mesélő megszabhat egy felső határt, ami fölé semmilyen teszt, vagy egyéb dobás értéke nem mehet.

Összefoglalva: A rendszer egy elsőre (még nem volt időm alaposan tesztelni) elég jónak tűnő, de nagyon csupasz váz. A szerzők írják is az elején, hogy moduláris felépítésű, ahol ez a rövidke kis ismertető az alap és ehhez csatlakoznak a kiegészítő szabályok, amelyeket plugin-eknek neveznek. Az interneten nagyon sok jobb és rosszabb ilyen plugin jelent már meg, amelyek a mágiahasználatról, a pszionikáról, a szuperképességekről vagy a harcművészetekről szólnak. A rendszer alapvetően akciójellegű, vagy sci-fi kampányokban használható jól, habár már láttam nem egy fantasy adaptációt is (még AD&D konverziók is léteznek).

Értékelés (1-10 skála): 8 (nálam nagyon bejött, főleg a kiegészítőkkel együtt)

A magyar változat letölthető tőlünk is: 324 kb méretű, PDF formátumban


Kapcsolódó adatok Linkek/fórum

[http://www.rpg.hu/download/kieg/fuzion/Fuzion_HU.pdf]
[http://www.rpg.hu/forum/viewthread.php?tid=150]
A szerző más irásai
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához