LFG.HU

HammerTimeCafe
galu22
ismertetőCimkek

Miután párszor már említettem a Spears of the Dawn című szerepjátékot a fórumon, az a benyomásom támadt, hogy csak néhány gyűjtő ismeri. Mivel elég szokatlan a témája, de nagyon játékbarát írás, ezért úgy gondoltam megérhet egy ismertetőt. Miről is van szó?
A Spears of the Dawn a Sine Nomine Publishing (azaz Kevin Crawford) játéka, ami afrikai legendákon és környezeten alapszik. A szerzőtől megszokott mesélőbarát, önmagában játszható teljes játékról van szó, mindössze 180 oldalban. Érdekessége, hogy létrejöttét egy fórumos beszélgetés ihlette, melyben többen amiatt panaszkodtak, hogy örülnének egzotikusabb D&D játékvilágoknak, de mivel nyilvánvalóan nem lehet ilyesmivel pénzt keresni, sosem fognak ilyenek megjelenni. Crawford (saját bevallása szerint kíváncsiságból) belevágott a játék megírásába, és a nyilvánosan közölt egyenlege szerint igenis lehetett vele pénzt keresni amellett, hogy egy értékes kiadványt tett le az asztalra.

Spear of the Dawn borító

CREATING A CHARACTER – 26 oldal

A D&D játékokban hagyományos karakteralkotásra kell számítani: 3d6-tal dobott főjellemzők, karakterosztályok, kempingfelszerelés összeállítása, majd elvileg mehet a játék.
A játékban csak ember játszható, de cserébe származási csomagokat választhatunk, amik képzettségeket adnak. Királyságból öt, a királysághoz illeszkedő klisékből (sivatagi lovas, távolsági kereskedő) tíz-tíz van, szóval mindenki tud magának választani valami érdekeset.

Az engedélyezett karakterosztályok viszont egy picit furák. A három fajta varázshasználó, a Nganga (~varázsló), a Marabout (~pap) és a Griot (~bárd) mellett csak egy hagyományos osztály van, a harcos. A varázshasználók – a mindenkinek járó képzettségek mellett – elsősorban varázslatokat kapnak, a harcosok azonban alkalmanként idahunokat választanak, amik a hagyományos feateknél jóval erősebb, legendás képességek.  Az idahunokat végigolvasva egyértelmű, hogy a tolvaj osztály nem tűnt el, csak a Spearsben nem létezik a harchoz nem értő tolvaj, a harcosból lehet létrehozni megfelelő idahunok választásával.
Fontos, hogy az idahunok nem életbevágóak, nem tiltanak le más karaktereket egy-egy tevékenységről, hanem kifejezetten legendás dolgok. A Fáradthatatlan (Tireless) karakternek például növekszik az egészség bónusza (nem a főjellemzője, hanem a bónusz kategóriája!), immunis lesz a fáradtságra, és a továbbiakban beéri napi négy órányi teljesen éber alvással.

A felszereléslista a szokásos fegyvereket, bérenceket, és fesztiváljáró-felszerelést tartalmazza, ahol szükséges, afrikai neveken.

TESZT: Mivel képzettségeket mindenki kap, ezért a varázshasználókat meg lehet különböztetni egymástól. Viszont az, hogy az idahunok varázshasználók számára nem elérhetők, és a többségük nem harci tudást ad, sokoldalúbb harcos-tolvajokat eredményez a megszokottnál. Érdekes megoldás, de működik. Az egyetlen dolog, ami nem tetszett a képzettségek nagy száma. Mivel van lehetőség karakteralkotáskor szabadon választani néhányat, ezért át kell beszélni őket a játék kezdete előtt. Nem vagyok meggyőződve, hogy bármilyen képzettségrendszer hozzátesz annyit a játékhoz, hogy megérje a rászánt időt. Ez utóbbi természetesen ízlés kérdése.
Spear of the Dawn 05

SYSTEMS AND RULES – 10 oldal

Akinek volt már dolga bármilyen D&D játékkal, azt nem fogja az újdonságával elvarázsolni a rendszer, viszont pont emiatt kellően otthonos, és még egy kezdő is öt perc alatt fel tudja venni a ritmust. Az egyetlen, manapság már szokatlan – ugyanakkor Crawfordra jellemző – dolog, hogy nem használ egységesített próbadobást. A stresszhelyzetekben használt próbák (támadás, mentő) d20-szal, a képzettséghasználat pedig 2d6-tal történik.
A fejezetben persze megtalálható az összes szükséges speciális szabály: felszíni mozgás, leterheltség, sebesülések, mérgezések, betegségek kezelése, gyógyulás, tapasztalati pontok stb.

TESZT: A saját tapasztalatom ezzel az, hogy a játékosoknak nem megy nehezen az elvárt dobások megkülönböztetése, a játékra pedig jó hatást gyakorol: ha 2d6-tal dobjuk a képzettségpróbákat, a csapat specialistája sokkal magabiztosabb lehet a szakterületén már a játék elején, ugyanakkor később sem fordul komikumba a dolog, mikor „mindent d20-szal dobunk” rendszerben a kalandornak, tolvajnak +9 és hasonló módosítója van egy d20 dobásra. Mivel harcban megmarad a d20, így mindenféle D&D alapú játékkal és kalandmodullal kompatibilis marad a Spears.

Spear of the Dawn 03MAGIC – 24 oldal

A karakterosztályoknál említettem, hogy három fajtájuk létezik. A Nganga afféle boszorkány-varázsló. Játéktechnikailag a közismert memorizációt használja, csak itt nem varászlatokat magol be, hanem ideiglenes fétiseket készít reggelente. Főképp átkokban utazik, de tud készíteni talizmánokat is, és a varázslatait rituálékkal is kiegészítheti.
A Marabout amolyan sámán féle, az irányában jóindulatú szellemek erejét tudja felhasználni (játéktechnikailag szférákat tanul), a klasszikus pap és druida osztálynak megfelelően.
A Griot kicsit érdekesebb: bár legegyszerűbben a dalnok szóval lehet összefoglalni, itt a köztiszteletben álló, hagyományőrző, törvényeket ismerő, a visszaéléseket szigorúan megbüntető bárdról van szó, nem pedig illuzionista-zsebes igricekről.
A fejezet összesen 120 varázslatot tartalmaz, amik szokásos D&D varázslatok afrikai környezethez illeszkedő új névvel. Varázslatok terén sok újdonság nincs ugyan, de legalább egy könyvben megvan minden szükséges dolog.

THE THREE LANDS – 26 oldal

A szűkebb értelemben vett játékvilág rövid leírása. Az öt királyság szövetségének, a legyőzött (átkozott) hatodik ellen viselt háborújának kivonatolt története és a királyságok egyenkénti leírása. Érdekesség, hogy külön bejegyzéseket kapnak olyan dolgok, mint a házasság, a törvények, a rabszolgaság, az étkezés, a vallásgyakorlás és hasonlók. Minden országnál kiemelésre kerültek továbbá az extrémebb dolgok, mint például a nőiességüket megtagadó lokossai amazonok. (Gyanítom, hogy Dahomey női katonái lehettek a minta. Az eredeti mondjuk egy fokkal érdekesebb: halálra ítélt nők jelentkezhettek az uralkodó elit osztagába.)

Ennél a fejezetnél azonban megállnék egy pillanatra. A szerepjátékokban ritka, hogy egymástól különböző afrikai kultúrák szerepelnek, sőt, már az is furának számít, ha nem dzsungellakó kannibálok. Itt azonban Crawford nagyon jó érzékkel válogatta össze a játékra leginkább alkalmas afrikai népeket úgy, hogy nincsenek se fantazi arabok északon, se gyarmatosítók, se kínai felfedezők. Nem mondanám, hogy nagyon értek a kontinens történetéhez, de a tippem szerint Merut a maszájokról, Nyalat az etióp királyságokról, Kirsit a Szongai birodalomról, Lokossát pedig Dahomey-ről mintázta. Sokonéra nem jöttem rá. A „véletlen Sokone nevek táblázat” ugyan nigériai neveket tartalmaz, de Sokone leírásához ez nem passzol, úgyhogy ez az ország elég rejtélyes.

Érdekes szerkesztői húzás, hogy az országokra jellemző szokások egy része közvetlenül a játéktechnikában jelenik meg. Például arról, hogy a lokossai nemesség körében divatosak a férfiasságukat megtagadó enunuch feleségek (!) nem tesz említést az ország leírásánál, hanem a választható hátterek közt találjuk ezt az információt. Bár a terjedelemre jótékony hatása van, ennek azért megvan az a hátránya, hogy nem biztos, hogy mindent a logikusnak tűnő helyen kell keresnünk.

TESZT: A fejezet kifejezetten jól sikerült, tömör, de informatív, a játék veleje itt található. Megemlíteném továbbá, hogy a hátterek, szokások nagyon inspirálóak, sok érdekes karakterötletet adnak, de feltételezik, hogy a játékosok el fogják olvasni nem csak a Three Lands részt, hanem az egész kiadványt.

Spear of the Dawn 02

RUNNING A CAMPAIGN – 12 oldal

A használható általános mesélői és kampányvezetési tippek mellett találhatunk a fejezetben ötleteket arra, hogy hogyan érdemes felépíteni egy nyomozós kalandot, hogyan érdemes kiosztani a kincseket, vagy hogyan kezeljük egy játékos karakter halálát. Mind megfontolandó, elsősorban kezdő mesélők számára hasznos infó.

Crawford szokásához híven ajánl egy egyszerű módszert a tágabb játékkörnyezet modellezésére. Mivel konkrétan ennek a játéknak egyáltalán nem célja a birtokmenedzsment, ez egy eléggé egyszerűsített verzió, és mindössze arra szolgál, hogy a játékosokat ellássa a világ történéseinek híreivel, többségében kalandlehetőséget szolgáltatva ezzel. A mesélő a királyságokra osztott szerepek (harcias, áruló, hanyatló stb.) alapján tesz lépéseket, amik vagy sikerülnek, vagy nem, de mindenképp megjelennek majd a játék során. Például X királyság zsarolja Y uralkodójának ágyasát, vagy vallási fanatikusok lázongást szítanak.

TESZT: Először ezt visszalépésként értékeltem a többi Sine Nomine kiadványhoz képest – a Red Tide és a SWN kifejezetten részletes ebből a szempontból – de tesztelés után bebizonyosodott, hogy ez afféle tökéletes egyensúlyi helyzet. Nem kell vele mérhető mennyiségű időt tölteni, de a játékosok számára legfontosabb dolgokat, a változó kampánykörnyezetet, a rajtuk nem múló eseményeket és esetenként a kalandötleteket ez a módszer is biztosítani tudja.

CREATING ADVENTURES – 18 oldal

A fejezet kalandírási tanácsok és inspirációnak szánt táblázatok összessége. Könnyen használható és hatékony, ha a mesélőnek nincs ötlete, bármikor összedobhat ezekkel egy elég jó, de azért nem kiemelkedően csavaros vagy lehengerlő mesét. A különböző témákhoz (nemesi palota, bűnözők, elhagyott rom stb.) ráadásul a kiadvány hátuljában kitöltetlen térképek is találhatók, tovább segítve ezzel a mesélők dolgát.

Spear of the Dawn 04A BESTIARY OF THE THREE LANDS – 16 oldal

Pár tucat lény, vegyesen élőhalottak, szellemek és veszélyesebb vadállatok, melyek természetesen az afrikai miliőből származnak. A hagyományosnak számító húsevő gorillák, krokodilok és bivalyok mellett olyan lényekre kell számítani, mint az Eloko (kb. kannibál vad törpe), a Rompó (éneklő sakál) vagy az Obia (nőtolvaj leopárdszerű valami). Található a fejezetben továbbá egy bestia- és kísértet/szellemgenerátor is, amivel saját ötleteinket – vagy a Nganga idézett lényeit, a Marabouttal kapcsolatba lévő szellemeket – tudjuk könnyen használható formába önteni. Ennek a legjobb része szerintem a viselkedés táblázat, ami a statisztikák módosítása nélkül ad egy-egy érdekességet az új szörnyünknek. Bár statisztikák szintjén ugyanolyan, azért jelentős különbség van aközött, hogy egy szörny „a végső csapás előtt elesettnek mutatja magát” vagy, hogy „mindenképp megpróbál foglyot ejteni, elhurcolni, majd felfalni”.

TREASURES AND THEIR USES – 17 oldal

A kincsek kiosztása számomra mindig unalmas feladat, mert általában külön kell megnézni, hogy a pl. „K típusú kincsnél az 55% réz, 40% ezüst, 25% arany, 10% varázstekercs, 4% varázstárgy” közül melyik esély jött be, majd a vonatkozó altáblázatokon dobálva összeírni, hogy mi is a konkrét zsákmány. Sajnos itt sincs ez másképp, ráadásul annyival nehezebb a helyzet a szokásosnál, hogy – egyébként nagyon ötletes – táblákat találhatunk nem mágikus, de értékes tárgyak generálásához. Ez egyrészt hasznos, másrészt pedig még több dobálgatást jelent.

TESZT: Gondoltam, hogy kínszenvedés lesz, és az is volt. Én nem tudom, miért nem találtak még ki ennél időhatékonyabb módszert az elmúlt… negyven évben? Ebben a formában biztosan nem használnám, ahogy a többi kincstáblát sem. Az a problémám, hogy ez pontosan az a dolog, ahol nem ártana egy kis segítség. Ez nem a Spears hibája, mivel nem csak itt nincs normális kincsgenerátor.

GAMEMASTER RESOURCES – 14 oldal

Crawford játékai ismertek arról, hogy az utolsó szekcióban játék közben hasznos, összegyűjtött táblázatokat, térképeket és hasonlóakat találunk. Ez itt is így van. Véletlen nevek kultúránként, véletlen generált elveszett vagy nomád törzsek (és tippek, hogy mit csinálhatnak velük a karakterek), instant NJK generátor, az ellenfelek harci értéke kigyűjtve több szintre, kultusz generátor, kitöltetlen, fél oldalas térképek. Szokás szerint nagyon hasznos!

KÜLALAK

Két hasábos, fehér alapon jól olvasható fekete szöveg, 180 oldalon. Fekete-fehér, nagyrészt negyed oldalas, kifejezetten hangulatos illusztrációk (melyekből a cikk mellett láthattok néhányat).

ÉRTÉKELÉS

A kiadvány célja eredetileg annyi volt, hogy megszondázza a piacot: vajon mennyi vevő lehet egy játékos- és mesélőbarát, ugyanakkor egzotikusnak számító játékvilágba helyezett anyagra? A választ már ismerjük: haszonnal lehet zárni egy ilyen akciót. Ennek ellenére nem lehet véletlen, hogy a Sine Nomine nem adott ki folytatásokat, hanem visszaállt a Godbound-Stars without Number vonalra. A hagyományos (vanilla) fantazit megvetők, a kiadók gyávasága miatt nyilvánosan a hajukat tépők mégsem vágynak annyira nagyon az újdonságra?

Felhasználhatóság szempontból azt kell, hogy mondjam, ideális az anyag! Van annyira egzotikus, hogy tudjak a játékosoknak újat mutatni, de annyira nem idegen, hogy túl sokat kelljen magyarázni. A játékok folyamata (legyen küldetéses vagy kazamatás) nem nagy újdonság, de ezért kárpótolhat minden ínyencet, hogy itt kipróbálhat olyan karakterkoncepciókat, amik hagyományos fantazi környezetben nem lennének komolyan vehetők, de itt megállják a helyüket.

Bár a Spears of the Dawn remek anyag, mégis az a véleményem, hogy egy az egyben nem sokan fogják játszani. Egy hosszabb-rövidebb kampány elég arra, hogy a játékosok felderítsék a játékvilág rejtélyeit, jól szórakozzanak közben, és kiélvezzék a különlegességeket, de mi lesz utána? Szerintem az író is átgondolhatta ezt a dolgot, ugyanis a királyságok közti lépések logikus következménye az, hogy az áruló királyság szövetséget köt az átkozott, bukott hatodik királysággal, majd a többiek megpróbálnak szövetségre lépni, és felvenni ellenük a harcot. Ez a háttérben folyó konfliktus természetesen befolyásolható a játék során, de úgy tűnik Crawford tudatosan egy darab kiváló kampányra, nem pedig többszöri újrahasznosításra tervezte a Spears of the Dawnt.
Ennek ellenére kárba menni nem fog, ugyanis a varázslatlistát (24 oldal) és a szabályokat (10 oldal) leszámítva a könyv többi része (146 oldal) tulajdonképpen rendszerfüggetlen. Mindössze annyi szükséges, hogy egy majdnem-Afrika logikusan elférjen a térképen, és az eredmény garantáltan jobb lesz, mint az általánosan használt dzsungellakó kannibál törzs klisé.

Spear of the Dawn 06


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához