LFG.HU

HammerTimeCafe
Zoltan
ismertetőCimkek

Ez egy vízalatti túlélő- és kalandjáték egy idegen bolygó tengerében. Űrhajónkkal balesetet szenvedve egy mentőkapszulában érünk vizet. Élelmiszer és víztartalékunk minimális, úgyhogy hamar ráfanyalodunk a helyi fauna elfogyasztására. Szerencsére a kapszulában van egy mindentgyártó berendezés, ami süt, főz, takarít és hegeszt egyszerre.

Eleinte a környéket tudjuk földeríteni, mert a folyton korgó gyomrunk a kapszulához köt. Itt nyersanyagokat gyűjtünk, illetve az űrhajóról leszakadt darabokat mintaként használva szerszámokat készítünk. Egyre bonyolultabb szerkezeteket tudunk összedobni, végül már járműveket is. A járművekre pedig nagy szükségünk van, mert ezekkel tudunk egyre mélyebbre merülni a tengerben. Merüléskor oxigénpalackunk nem tart örökké, de bármelyik járműben fölfrissül. Nos, leginkább erre kellenek a járművek, de az is hasznos, hogy amíg bennük vagyunk, addig nem tudnak megharapni a tengeri herkentyűk.

A tenger tele zegzugos barlangokkal, mélyedésekkel. A növényzet és a halak változatosak, mindegyik más helyen tenyészik. Különösen tetszett az a fajta, amelyik roncsdarabokat gyűjt. Vannak viccesebbek is, mint a robbanó- vagy a hipnóhal, szóval kitettek magukért a tervezők. A nagyobb dögök persze szeretnének minket is elfogyasztani, hiába mondjuk, hogy nem vagyunk finomak. Érdekes koncepció, hogy ezeket a nagyobb ragadozókat nem nagyon fogjuk legyilkolni. Bár a megfelelő eszközökkel ez megoldható, de nincs sok értelme, mert túl sok időt vinne el, és úgyis van belőlük még egy csomó. Sokkal egyszerűbb és gyorsabb ezeket elriasztani vagy eltávolítani a közelünkből. Normál nehézségi fokon a lények nem igazán veszélyesek, de azért figyelni kell, és szükség van fegyverre a távoltartásukhoz. Még az óriási szörnyek is kicselezhetők.

fobazisom

Hangulatosak azok az elemek, amikor az űrhajó maradványait kutatjuk. Egyrészt folyamatosan figyelni kell az oxigéntartalékunkra, másrészt rengeteg infót gyűjtünk ezeken a kirándulásokon. Továbbá fokozottan előjön az, hogy a járatokban vaksötét van, úgyhogy más játékokkal ellentétben itt kell használnunk a lámpánkat. Sokat mászkálunk közben szűk járatokban, és ha fogytán az oxigén, jó ha tudjuk melyik irányból jöttünk. A romokban nincsenek csúnya holttestek, viszont egyes szörnyek fölbukkanásakor néhányan hajlamosak sikítozni. Ez a kínos helyzet könnyedén elkerülhető, ha mindig alaposan körülnézünk.

Előbb-utóbb saját bázist is fogunk építeni pusztán azért, mert nem tudjuk már hova rakni a sok összeszedett holmit. Az építés nem teljesen zökkenőmentes, bizonyos daraboknál sokat kell találgatni, hogy mit hova lehet vagy érdemes helyezni. Különösen a függőleges terjeszkedés nehézkes, de bármit is építsünk, szét lehet bontani, és visszanyerünk minden anyagot belőle, úgyhogy lehet újra próbálkozni. A leghasznosabb épület a szkenner szoba, ami jelentősen könnyíti a nyersanyagok célirányos fölkutatását.

Találunk két szigetet is. Ezekhez csak annyi tippet adnék, hogy van rajtuk olyan növény, amiről le lehet vágni ehető darabokat, nem kell visszamenni a bázisunkra ivóvízért sem.

A sok kalandozás közben aztán rájövünk, hogy nem mi vagyunk az elsők ezen a bolygón. Egyrészt romokban és időkapszulákban találunk üzeneteket és tárgyakat, másrészt fura, idegenszerű építményeket. A közép- és végjátékban ezeket kutatjuk. Komoly készülődés után lehet ezekhez eljutni, megfelelően föltápolt felszerelés, elemózsia és vízkészlet birtokában.

A játéknak épkézláb célja van, mégpedig egy űrhajó építése, hogy visszatérhessünk az emberi civilizációba. Ez nem túl nehéz, de mégis sok helyre kell eljutnunk, hogy a különféle alapanyagokat összeszedhessük hozzá. És persze lesz egy bökkenő, ami miatt nem is olyan könnyű elhagyni a bolygót. Ehhez kell majd a végén sokat kutatni.

ejjeligui

A történetvezetés nekem tetszett, az olvasnivalók és a rádióüzenetek szépen tagolták a gyűjtögetés rutinját. A végén a nagy megoldás viszont nekem nem jött be, nagyon furcsa volt. Mondjuk szinte minden játékban vannak bakugrások, nincs ebben semmi különös. A bolygóról való távozás kicsit összecsapottnak tűnik. Mindegy milyen módon hagyjuk el a bolygót, ugyanaz a vége, ami a történet ismeretében roppant különös. Ennek inkább a sokadik végigjátszásban lehet hatása, amikor már előre jól tudjuk a világ titkait. Nem csodálkoznék, ha ezen később javítanának.

Az F1 billentyű lenyomásával előjön egy menü, ahol egy csomó statisztika mellett megnézhetjük, hogy éppen milyen életközösségben (biom) járunk. Ez akkor lehet fontos, ha elakadtunk, és a neten kutatunk helyszínek után. S ha ezen azt látjuk, hogy void, azaz üres, akkor onnan sebes tempóban húzzunk el, mert a pálya szélén járunk, és csak idő kérdése, hogy mikor bukkan föl egy csúnya nagy szörnyeteg.

A Subnautica három évig volt korai hozzáférésű módban, ez látszik is rajta, nem hemzseg hibáktól. Talán annyi, hogy a szárazföldön ledobott helyzetjelzők belesüllyednek a talajba. És volt még egy, a játék közben készített fényképet csak akkor mentette el, ha utána azonnal mentettem az állást is. Minden kép után. Ez azonban csak az ismertető írásánál jött elő, a játékot nem befolyásolja.

halak

Majdnem 70 órát töltöttem el a Subnauticával. Eleinte jó volt fölfedezni a környezetet, de a végén, úgy 50 óra múltán már nem volt idegzetem hozzá, inkább megnéztem a neten a lávamező helyét, ahova nem triviális eljutni. Ezen kívül talán kétszer néztem utána dolgoknak, ami szerintem egész jó. Nem kell mellette böngészőt is futtatni receptek olvasásához, az biztos. Amit meg lehet unni benne 40-50 óra után, az a bázisaim közti pár perces úszkálás volt egy-két speciális nyersanyag miatt.

A normál játékmód mellett van kreatív is az építkezni szeretők kedvéért, valamint nehéz, ahol csak egy életünk van.

A grafika tetszetős, ami a beharangozó videókon szépen látható, beleértve az építhető járműveinket is. Érdekes, hogy Unity motorral készült, amiről nem gondoltam volna, hogy ilyesfajta játékokra is alkalmas. Jó az elektronikus zene is, valamint a mélység hangjai. Összességében a játék hangulata nagyon jól eltalált. Több hasonló túlélőjátékot is kipróbáltam már, szerintem mind között ez a legjobb. Komolyan el tudom képzelni, hogy valakinek meghozza a kedvét a valódi búvárkodáshoz.

szoba

A játék elég sikeres lett, készül is már hozzá egy DLC, amelyben sarkvidéki körülmények között kell majd túlélni.

Platform: Windows, MacOS, Xbox One.

A játékban van magyar nyelvű felirat, úgyhogy szélesebb kört érhet el.

 


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához