LFG.HU

NoiseEHC
RPG fejlesztésCimkek

“Mint azt mindannyian tapasztalhattátok, a leges-legutolsó hivatalos MAGUS szabályrendszer fejlesztése nyúlik, mint a rétestészta, ezért íme egy kis versenyke házi MAGUS szabályrendszer készítésére. A cél egy mai elvárásoknak megfelelő rendszer létrehozása, ami a lehető legtöbbet megőriz az ETK jellegéből, és a lehető legtöbbet támogat az ETK lehetőségeiből. A verseny jelleget az fogja megadni, hogy az indulók mindegyike véleményezi majd a többiek próbálkozását, és ez alapján lesz egy végleges sorrend…” 

Immár másodjára jelent meg ez a felhívás  az LFG.HU címlapján (Harmadik Törvénykönyv címmel), és a múltkorinál sokkal többen jelentkeztek most. Elkészülni már kevesebbeknek sikerült, de így is több, mint kétszer annyi induló maradt a végére. Okulva a múltkori túlszabályzásból eredő problémákra, most csak annyi volt kikötve, hogy bevezető, példakarakterek, karakterlap és licenc nélkül, maximum 20 oldal legyen a pályamű, de ha lehetséges, akkor csak 15. Ezen felül minimum két faj, négy kaszt, amiből legalább egy varázshasználó, és a mágia kidolgozása volt a megkötés. A pontozásnál jelentős tényező volt, hogy mennyire maradt „ETK jellegű” a rendszer, de az mindenkire rá volt hagyva, hogy mit is ért pontosan ezalatt.

magus_htk_mall

 

Dronner – Erioni Kalandozások – 9. helyezett

Valószínűleg, ez egy már régebb óta készülgető rendszer, pályázatra megvágott változata, mert hivatkozik benne egy komplett kiadványra. Sőt, tervbe van véve egy kiadvány-sorozat is, mindegyik Ynev egy-egy részletére fókuszálva. Remélhetőleg, ez a kritika nem veszi el a szerző kedvét ettől, én szívesen olvasgatnám.

A pályamű rendhagyó módon a fajokkal kezdődik, aminél az ember és elf van kidolgozva. Az emberek, szokás szerint, évenként 1 plusz Kp-t kapnak. Az elfeknél megkülönböztet elfek között nevelkedettet, és emberek között nevelkedettet. Az előbbiek minden Képzettség bónuszt megkapnak az ETK-ból, az utóbbiak kevesebbet, mínuszokat kapnak Asztrálra és Mentálra, viszont több Kp-t kapnak. Ez a megkülönböztetés szerintem egy nagyon jó ötlet, még sehol sem láttam. Kérdéses viszont az a szabály, ami miatt az öregebb elfek kevesebb Kp-ért kapnak Képzettségeket, szerintem bár meglehet, hogy ez jobban modellezi a „valóságot”, egy kicsit eltápolja az elfeket.

A kasztok az ETK szabályait használják, vagyis a Képzettségek felbontása maradt Af/Mf/%. A Képzettség próba szabályai igen kacifántosak, k100-al kell a nehézség fölé dobni, ami 50-120% között változik. Annyiszor lehet dobni, amennyi a Képzettséghez kapcsolódó Tulajdonság 10 feletti értéke. Ha a karakter lemond néhány dobásról, az +10%-ot ad lemondásonként, így lehet 100% fölé dobni. Ha a Képesség 11 alatt van, akkor csak 1-szer dob, de annyi -10% büntetést kap a dobásra, amennyivel elmarad tőle. Legalább is ez lenne az értelmes, sajnos a szabályban pont fordítva szerepel. Mondjuk az is zavaró több pályaműben, hogy ha már átnevezi a szerző a Képességet Tulajdonságra, akkor következetesen használja a kifejezést… Véleményem szerint, ez a dobáskód az egyik legrosszabb az összes pályázó közül, és nem csak a bonyolult szabályai miatt, vagy, mert a Képzettség alapfoka vagy mesterfoka nem számít az eredménybe. Azért is, mert míg más kockából el tudnék képzelni 10 darabot a játékosnál, amikkel egyszerre gurít 20-as Tulajdonsággal, de k100-ból ez azért nem fog összejönni, 20 darab k10-nél meg sok sikert összepárosítani az egyeseket és tízeseket, egyébként meg sok sikert a 10 egymás utáni gurításhoz…

Ebben a pályaműben is van szabály kapcsolatokra, úgy látszik, ez valamiért divattá vált, kíváncsi lennék, mi volt az inspiráció hozzá. Ez a rendszer annyiban jobb, hogy lehet dobni is a Kapcsolat százalékra, ha az ember szívességet akar, vagy ha nem akarja, hogy megismerjék (vagy ha pont azt akarja, hogy felismerjék). Van egy táblázat is a fejlesztési költségekről, de itt nem igazán tudtam értelmezi a Minimum/Maximum % oszlopot, mert csak egy % érték szerepelt benne… Kapcsolat %-ot nem csak Kp-ból lehet vásárolni, hanem játék közben is növekszik vagy csökken, a karakterek cselekedeteinek megfelelően. Szerintem ez a mechanika így nagyjából használható, nem érzem annyira értelmetlennek, mint az előző pályaműben. Mondjuk pár szabály jó lett volna, hogy melyik Tulajdonságot (vagy Képességet?) kéne a dobásokhoz használni különféle szituációkban.

A harci helyzet módosítok szerencsére egységesítve lettek, bár ugye a KÉ itt is más nagyságrendű, mint az ETK-ban, ezért annak külön oszlopa van. (Valószínűleg jót tett volna a KÉ-t is egységesíteni a többi harcértékkel és dobással.) Van pár példa, ami megadja, hogy melyik helyzet Enyhe/Közepes/Súlyos előny vagy hátrány, és így végre nem kell memorizálni a módosítókat, hurrá! Sajnos a szabály úgy néz ki, hogy mondjuk a „Harc gyűlölettel” KÉ és TÉ enyhe előny (ez kétféle érték a táblázatból), VÉ és CÉ közepes hátrány (ez a harmadik érték a táblázatból). Tényleg nem értem, mi szükség volt erre, ennél még az is jobb, ha csak leírná, hogy ez a harci helyzet 5 KÉ, +10 TÉ, -25VÉ, -25 CÉ, aztán annyi, pont, mint az ETK-ban. Sőt, ezek az értékek még szerepelnek is a szabálykönyvben így leírva, akkor meg minek kellett az Enyhe/Közepes/Súlyos táblázat? A előnyök halmozása a Mesélőre van bízva, nincs definiálva.

Tervbe van véve Képzettségek importálása az MT és HGB szabálykönyvekből, ezekből kettő szerepel „Képzett” harci képzettségként, sajnos bármiféle szabály nélkül. Elolvastam a „Belharc” szabályait az MT-ben, és úgy gondolom, hogy valószínűleg egy az egyben lehet azokat használni.

Az ETK-tól eltérően a fegyverhasználat Af fegyvercsaládokra vonatkozik, míg az Mf egy konkrét fegyverre. Ha a fegyverre nincs Af, és nincs Af egy családra sem a kategórián belül, az közepes hátrány, míg ha ugyan a fegyverre nincs Af, de van egy családra a kategórián belül, az csak enyhe hátrány. Legalább is én így értelmeztem ezt a szabályt, mert nem világos, hogy viszont Af-et lehet-e, vagy kell-e konkrét fegyverre felvenni, vagy csak családra lehet… Itt mindenképpen elkelt volna egy kissé jobb fogalmazás, és talán bemásolhatta volna a fegyvercsaládokat (10 darab) és fegyverkategóriákat (5 darab) a HGB-ből.

Vannak még Harcmodorok, amik Képzettségek, amiknek a használatát a kör elején kell bejelenteni. Vannak olyanok, amiket bármikor lehet használni, de vannak olyanok is, amiknek a megfelelő fegyverhasználat Af vagy Mf a kritériuma. Ennek van értelme, legalább nem tud majd a karakter fegyvert törni garottal.

A mágiarendszer ebben a pályaműben is el lett sunnyogva, csak pár szabály van kidolgozva. Egyrészt lehet Asztrál/Mentál mágiát erősíteni Lélektan alapfokkal. Másrészt van szabály univerzális mágia ellenállásra, ahol is a támadó varázsló Képzettség próbát tesz a Mágikus hagyomány képzettségével, míg a megtámadott védekezik egy Képesség ellenpróbával. Na most lehet, hogy én vagyok túl értetlen ilyen későn, de ezt nem igazán tudom elképzelni, egy-két példa jól jött volna. A mágikus hagyomány elvileg csak megadja, hogy hogyan varázsol a varázshasználó, de nem Képzettség, szóval ezt nem értem. Mondjuk a Képzettség foka amúgy sem számít bele a próba dobásba, szóval mindegy. Tehát akkor a támadó dob annyiszor, amennyi a megfelelő Tulajdonsága (ami talán a varázslattól függ?), aztán a legnagyobb értéke lesz a nehézség, amit a védekezőnek meg kell dobnia valamelyik Tulajdonságával. Mondjuk ez nem annyira rossz szabály, de ez ugye csak tipp, mert nem igazán értettem.

És ennyi, itt véget is ér a mű. A végére hagytam azt a részt, ami a legjobban tetszett benne, és ezek a kasztok. Mindegyik kaszthoz ki van dolgozva egy specializáció, a Fejvadászhoz a Vértestvériség klánbéli fejvadász, a Lovaghoz a Krad lovag, a Közemberhez a Kereskedő, míg a Boszorkányhoz két mágikus hagyomány. A Vértestvériség klánbéli fejvadász a Kobratáncot kapja extrának, egy kicsit letápolva. A Lovagnál van egy új harcmodor, a Lovagi virtus, ami a sebzést csökkenti. A Kereskedők plusz Kp-t kapnak, hogy plusz Kapcsolatokat vásárolhassanak. És végül, a Boszorkány kaszt végre szét lett bontva Vajákos és Csábító típusra. Ez már régen a bögyömben volt, hogy az ETK-beli Boszorkány amolyan univerzális mágus, mert a fiúk nem tudták eldönteni, hogy banya vagy varázsribanc legyen, de íme erre egy megoldás. A Vajákos csak varázstárgyakon (főzetek, gyertyák, viaszbábok) keresztül tud varázsolni, míg a Csábító csak szavakkal. A mana visszanyerésénél is csak a Vajákosnak működik a hatalom itala, a Csábítónak pedig csábítania kell. Ezen kívül még másban is különböznek, például a tanult varázslat iskolákban. Nekem ez a része nagyon tetszett pályaműben, hogy voltak jó ötletek, és sikerült egy értelmes Ynev képet modellezni a szabályokkal.

 

Ezzel a pályaművel a fő gondom a nagyon pongyola megfogalmazás, a mechanikák nem túl átgondolt volta, és a mágiarendszer nagyrészt elsunnyogása. Nem látom azt sem, hogy kijavítaná az ETK hibáit, mert nem nagyon változtat a szabályokon, ahol meg igen (Képzettség próba), az nem sikerült túl jól. A kasztok és fajok megvalósítása jó lett viszont, és így, hogy van szabály a Kapcsolatok használatára, az a rész is használható.

Én négy dolgot pontoztam 1-5 között. Az objektív pontszámban az számított, hogy egyrészt mennyire teljes a rendszer, mennyire teljesíti a kiírás feltételeit; másrészt, hogy mennyire működőképesek a szabályok. A szubjektívben, egyrészt, hogy mennyire „ETK jellegű”; másrészt, hogy mennyire tetszik, és ez tartalmazza a modernséget is, mert nekem az tetszik. Ez a rendszer 2-3-5-3 pontszámot kapott tőlem, mert elsunnyogta a mágiát, nem javítja az ETK hibáit, abszolút ETK jellegű, és tetszett is, hogy találtam benne jó ötleteket, még ha nem is a játékmechanikában.

Klikk ide a letöltéshez
A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához