LFG.HU

NoiseEHC
RPG fejlesztésCimkek

“Mint azt mindannyian tapasztalhattátok, a leges-legutolsó hivatalos MAGUS szabályrendszer fejlesztése nyúlik, mint a rétestészta, ezért íme egy kis versenyke házi MAGUS szabályrendszer készítésére. A cél egy mai elvárásoknak megfelelő rendszer létrehozása, ami a lehető legtöbbet megőriz az ETK jellegéből, és a lehető legtöbbet támogat az ETK lehetőségeiből. A verseny jelleget az fogja megadni, hogy az indulók mindegyike véleményezi majd a többiek próbálkozását, és ez alapján lesz egy végleges sorrend…”

Immár másodjára jelent meg ez a felhívás az LFG.HU címlapján (Harmadik Törvénykönyv címmel), és a múltkorinál sokkal többen jelentkeztek most. Elkészülni már kevesebbeknek sikerült, de így is több, mint kétszer annyi induló maradt a végére. Okulva a múltkori túlszabályzásból eredő problémákra, most csak annyi volt kikötve, hogy bevezető, példakarakterek, karakterlap és licenc nélkül, maximum 20 oldal legyen a pályamű, de ha lehetséges, akkor csak 15. Ezen felül minimum két faj, négy kaszt, amiből legalább egy varázshasználó, és a mágia kidolgozása volt a megkötés. A pontozásnál jelentős tényező volt, hogy mennyire maradt „ETK jellegű” a rendszer, de az mindenkire rá volt hagyva, hogy mit is ért pontosan ezalatt.

magus_htk_mall

MysticR – Harmadik Törvénykönyv – 4. helyezett

Ez a pályamű pontszám alapján holtversenyben 3-4. helyezett, de mivel a kiírás szerint „a legkisebb pontszám nyer, holtverseny esetén a karakterre rövidebb pályamű”, és ez volt a hosszabb (40925 karakter az opcionális dolgok nélkül), így negyedik lett. A rendszer az ETK módosítása, az előszóban röviden vázolja is a szerző a jelentősebb módosításokat, ami nagyon helyes hozzáállás.

A karakteralkotás kaszt nélküli, és Bónuszpont-okból lehet mindent megvásárolni. A kezdő 200 Bónuszpontot teljesen el kell költeni, és a játékban már csak Tp-t lehet szerezni, ami pont ugyanúgy működik, mint a Bónuszpont, csak más a neve… Nem tudom, erre mi szükség volt?

A karakternek van 10 Tulajdonsága (ugyanazok, mint az ETK-ban a Képességek + Éberség), amik 8-14 tartományban oszthatók 110 pontból, és e fölé már Bp vagy Tp kell. A tulajdonságoknál könyvelni kell az Alappontokat, a Bónuszpontokat, a Maximális értéket és az Aktuális értéket. Ez azért lényeges, mert ha a karakter maradandó Tulajdonság csökkenést szenved, azért a Tulajdonság növelésért még a csökkenés előtti szint Tp költségét kell kifizetnie (1 pont növelés a megnövelt-szint számú Tp-be kerül). Az ideiglenesen csökkent Tulajdonság meg naponta gyógyul egy pontot. Minden Tulajdonságnál vannak szabályok, hogy hogyan lehet azokat használni, az Erő, Gyorsaság és Állóképesség esetén még van ráadásban szabály a túlerőltetése. Ilyenkor Akaraterőpont elhasználásával csinálhat Különleges próbát sok bónusszal, ami viszont maradandó károkat okoz a Tulajdonságban. A maradandó következmények taglalása alapján úgy vélem, a szerző traumatológián dolgozhat… Az Asztrál Tulajdonsághoz van egy bűn táblázat is, amit ha elkövet a karakter, akkor az Asztrálja az adott szintre csökken. A szerző ezt a táblázatot is nagyon színesen töltötte ki, látszik, hogy van fantáziája. Véleményem szerint, ebben fejezetben vannak jó ötletek, de ezeket elnyomják a szabályok, és azok al-szabályainak al-al-szabályai. Mondjuk az Akaraterőpont pont nincs definiálva benne, de gondolom, az Akaraterő Tulajdonság csökken benne ideiglenesen.

A karakter többi értékét Tulajdonságokból számoljuk különféle képletekkel, ez lesz az alapérték, általában ennek az ötszöröséig fejleszthető maximum. Azt nem tudtam eldönteni, hogy a VÉ képletében a /2 csak elírás, vagy szándékos, nekem mindenesetre gyanús. Az Egészség aktuális értéke az Ép is egyben. Tulajdonság próbát 2k10-el lehet dobni, ez nincs megadva, de gondolom alá kell dobni, kérdéses, hogy mi van egyenlőség esetén, talán az ETK szabályai változatlanok itt? Ezután vannak az Alapképzések, amik nagyjából lefedik az ETK kasztjait, itt lehet például mágikus fogékonyságot venni. A Különleges felkészítéseket nem igazán értettem, mert például +1-et 15 Bp-ért lehet venni, és pont ennyibe is kerül 14-ről 15-re emelni egy Tulajdonságot. A fajok a szokásos előny hátrányért rendszerben működnek, annyi csavarral, hogy a szerző itt az általánosan kidolgozott elfek helyett a kyr-vérű és a tisztavérű kyr fajjal teljesíti a kiírást. Az előnyök és hátrányok sem a szokásos unalmas Tulajdonság ±bónuszok, hanem extra Rang és betegségek. Megvallom, felfrissítő volt valami újat is olvasni a sok hagyományos fajválasztás után…

A karakter kap még Háttereket, amiket 20 pontból lehet 0-5 közöttire fejleszteni, de ezen kívül még Bp is költhető rájuk, elég borsos árú szorzóval. A Háttér táblázat, amiben ki van dolgozva, hogy mit jelentenek a Hátterek az adott szinten, szerintem nagyon-nagyon jól sikerült. A szerző láthatóan eltöprengett azon, hogy hogyan is illeszkedik be a karakter a világba, és ráadásul jól megbünteti azt a játékost is, aki nagyon min-maxol. Például, a Befolyás 0. szinten „koldus, senki nem figyel rád oda”, sok sikert ezzel játszani! Szintén jó szabály, hogy a felvett Háttereknek kötelező megjelenni a karakter háttértörténetében, ez is nagyon tetszik. Itt vannak kidolgozott szabályok nyelv és kultúra tanulásra, vagy mentorokra, akik a Képzettségek tanulását teszik lehetővé. A divatnak megfelelően itt is lehet barátokat vásárolni, és ebben a rendszerben is konkrét kapcsolatokra költjük azt a kevés Háttér pontot, kérdéses, hogy hogyan tudjuk használni kalandozáskor?

A Képzettségeket Képzettség pontból lehet vásárolni, meg Bp/Tp-t is lehet rájuk költeni. Ezen kívül van pénz, előfeltétel Képzettség és Mentor követelményük is. A Mentorokat amúgy Háttérként lehet vásárolni, és ki is kell dolgozni őket, amire megvallom, fogalmam sincs, mi szükség van. Megmaradt az Af/Mf=% felbontás, az Af/Mf Képzettségekre továbbra sem lehet dobni. Érdekes, hogy például az Ugrás Képzettség még benne van Artista alapképzésben, de a Képzettség táblázatból hiányzik. Ez azért is furcsa, mert az ETK szabályai szerint az Ugrás bizony harcban használható védekezésre, így például ez sincs javítva az ETK-ból.

A Pszi Képzettségnek Tulajdonság követelményei is vannak, és jó sok szabály, hogy mi történik, ha ideiglenesen ezek nincsenek meg. Az Af csak magára tud Pszi-t alkalmazni, az Mf másokra is, és ennél tovább is lehet tanulni (Slan, Kyr). A diszciplínákat Képzettség pontból lehet tanulni, ez tetszett, bár az Af+Mf ad 10 diszciplínát ingyen, így nem túl sok marad ezeken kívül szerintem. A Pszi pajzsok működése változatlan maradt, legalábbis azt hiszem, mert nincs leírva, hogy hogyan működnek. A Kyr metódusnál az Akaraterő levonódik a diszciplína vagy varázslat erejéből, szerintem ez nagyon rossz szabály, így akkor nagyjából minden varázsló sérthetetlen. Ezen kívül még telepatikus háló (mint a Transzcepsz háló) létrehozására is vannak szabályok.

A mágiarendszer szakít a hagyományokkal, és mivel kasztok nincsenek, minden tapasztalati varázshasználó azt tanul, amit akar, illetve amit tanítanak neki, de nincsenek kaszt specifikus varázslat listák. Kivéve a tűzvarázslóknál, mert ők csak tűzvarázslóknak tanítanak, akik általában nem alacsonyodnak le más tapasztalati mágiákhoz. Amúgy a tapasztalati mágia részben szinte kizárólag csak a tűzvarázslókról van szó. A varázstárgy készítés fejezet már általános, itt nagyon jó ötlet, hogy a karakter specifikusan adott varázstárgy elkészítését tanulja, ha másfélét is akar csinálni, arra külön Kp-t kell költenie. Rossz pont, hogy akkor ez a karakterlapon könyvelni is kell. Van szabály mágikus fókusz készítésére is, ami a karakter lelkéhez kötődik, csak egyszer lehet csinálni, és ha elveszti, az végleges Tulajdonság vesztéssel jár. Személy szerint nem preferálom az ilyen végleges dolgokat, szerintem sokkal jobb lenne valami lehetőséget adni, mint valami küldetést, amivel a karakter visszaszerezheti a pontokat, és amit le is lehet játszani. Van még külön szabály Hatalom amulett készítéshez, külön al-szabállyal, ha netán crantai kristályból készült. Érdekes. A mozaikmágia fejezet inkább mozaik tanulmány, mert arról szól, hogy a mozaikvarázsló három beavatási lépcsőben tanulja a mágia-iskolákat, és extra Kp ráköltése nélkül specializált lesz. Ez is jó ötlet, de azért a mozaikmágia kijavítása érdekesebb lett volna. Ezután egy mana visszanyerési fejezet jön, ami egész érdekes, mert kasztok hiánya miatt elvileg bármelyik varázshasználó bármelyik másik varázshasználó feltöltődését választhatná, így meg kellett indokolni, hogy ki miért használja azt, amelyiket. Például, az összhangzatot bárki használhatja, mindössze az összhangzat nevű hangvarázslatot kell megtanulnia, mesterfokon zenélnie, és birtokolnia kell egy mágikus fókusznak számító személyes hangszert. Hát, kasztok ugye nincsenek, de ez csak a bárdnak lesz, nekem nagyon tetszettek ezek a megoldások. Mondjuk az nem tetszett, hogy például még a hatalom italának korty-számához is van itt szabály, mégis ki akarja ezt is kiszámolni játék közben? A legvégén a papokat részletezi a szerző, ahol szintén csak a beavatásról, a mágikus fókusz szent szimbólumról, mana visszanyerésről és áldozatokról van szó, de varázslás játékmechanikáról nem.

Hát, ez volt a másik rendszer, ami teljesen megosztotta a pontozókat, személy szerint el nem tudom képzelni, hogy hogyan tudott ennyire jó helyezést elérni, mert én például nagyon lehúztam. Gyakorlatilag csak egy ötletbörze karakteralkotásra és fejlesztésre, és pár szabály néhány, játékban előforduló helyzet kezelésére. Semmiféle mechanikát nem próbál kijavítani az ETK-ban, a Tulajdonság próba 2k10 dobásán kívül. Ellenben az ötletbörzében nagyon jó ötleteket lehet olvasni, ezen felül én még nagyon hangulatosnak találtam a különféle cselekedetek, például az áldozás vagy amulett készítés, körüli szőrözést, bár megállt volna a szerző a világleírásnál! Véleményem szerint, az amúgy kitűnő ötleteket maga alá temette a szabályok, al-szabályok, és al-al-szabályok súlya…

Én négy dolgot pontoztam 1-5 között. Az objektív pontszámban az számított, hogy egyrészt mennyire teljes a rendszer, mennyire teljesíti a kiírás feltételeit; másrészt, hogy mennyire működőképesek a szabályok. A szubjektívben, egyrészt, hogy mennyire „ETK jellegű”; másrészt, hogy mennyire tetszik, és ez tartalmazza a modernséget is, mert nekem az tetszik. Ez a rendszer 2-2-5-2 pontszámot kapott tőlem, mert csak karakteralkotással és pár ötlettel foglalkozik; semmit sem próbál meg javítani az ETK rendszeréből; teljes mértékben ETK-jellegű, és bár némelyik ötlet nagyon bejött, a rendszer egyáltalán nem tetszett.

Klikk ide a letöltéshez (ZIP file)
A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához