LFG.HU

NoiseEHC
RPG fejlesztésCimkek

“Mint azt mindannyian tapasztalhattátok, a leges-legutolsó hivatalos MAGUS szabályrendszer fejlesztése nyúlik, mint a rétestészta, ezért íme egy kis versenyke házi MAGUS szabályrendszer készítésére. A cél egy mai elvárásoknak megfelelő rendszer létrehozása, ami a lehető legtöbbet megőriz az ETK jellegéből, és a lehető legtöbbet támogat az ETK lehetőségeiből. A verseny jelleget az fogja megadni, hogy az indulók mindegyike véleményezi majd a többiek próbálkozását, és ez alapján lesz egy végleges sorrend…”

Immár másodjára jelent meg ez a felhívás az LFG.HU címlapján (Harmadik Törvénykönyv címmel), és a múltkorinál sokkal többen jelentkeztek most. Elkészülni már kevesebbeknek sikerült, de így is több, mint kétszer annyi induló maradt a végére. Okulva a múltkori túlszabályzásból eredő problémákra, most csak annyi volt kikötve, hogy bevezető, példakarakterek, karakterlap és licenc nélkül, maximum 20 oldal legyen a pályamű, de ha lehetséges, akkor csak 15. Ezen felül minimum két faj, négy kaszt, amiből legalább egy varázshasználó, és a mágia kidolgozása volt a megkötés. A pontozásnál jelentős tényező volt, hogy mennyire maradt „ETK jellegű” a rendszer, de az mindenkire rá volt hagyva, hogy mit is ért pontosan ezalatt.

magus_htk_mall

Éberen Őrködő – MÁGUS VILÁG – 3. helyezett

Ez a pályamű pontszám alapján holtversenyben 3-4. helyezett, de mivel a kiírás szerint „a legkisebb pontszám nyer, holtverseny esetén a karakterre rövidebb pályamű”, és ez volt a rövidebb (27955 karakter az opcionális dolgok nélkül), így harmadik lett. Megint csak egy konverzióval állunk szemben, ami most egy Dungeon World hack. Ez egy minimális rendszer, a magyar fordítása már megjelent az lfg.hu oldalon. A szerző az elején áttekinti a konverziót, hogy hogyan lehetséges a pályaműből egy jobban ETK-s, vagy jobban DW-s rendszert hegeszteni, ami jó pont. Még van egy kezdő fejezet is, ahol a DW előnyeinek felmagasztalása folyik, személy szerint nem látom, más rendszerben ez miért ne lenne lehetséges.

A karakteralkotásnál megmaradt az ETK jellem, ami plusz Tp-t ad, ha a karakter a jelleme miatt valami hátrányosabb megoldást választ. Ez hasonlóan működik, mint a Jellemző a Fate rendszerben, csak itt nincs arra szabály, hogy kényszeríteni lehetne, a játékos döntésén múlik. Opcionálisan a karakternek lehetnek Céljai is, lehetőleg nem túl könnyűek, és ha a Cél elérése érdekében cselekszik, azért is Tp jár. Ez jó szabály, mert segít a mesélőnek, hogy megtudja, a játékosok merre szeretnék vinni a történetet, hiszen oda van írva a karakterlapokra.

Tulajdonságokból a szokásos 10 darab van (9 az ETK-ból + Észlelés), 1-20 közötti értékekkel, ezeket ugyanúgy befolyásolja az életkor, mint az ETK-ban. A fajokat itt is hátrányokért vásárolt előnyök jelképezik, de szerintem ez sokkal jobban lett megoldva, mint az ETK-ban. Az előnyök kis pakkokba vannak csomagolva, amiket lépésnek hívunk (valamiért ez a kifejezés van a DW-ben). Ezekből a lépésekből két pozitívat választhat a játékos, és kap egy negatívat, és egy Jellemzőt melléjük. Személy szerint nagyon jó ötletnek tartom, hogy így már nem minden elf lesz kitűnő íjász, bár az már kérdéses, hogy a világba hogyan illeszkedik az az elf, akinek nincs infralátása? (Bár szerintem csak éjjellátásuk van, de ez most lényegtelen.) Az emberek csak egy lépést választhatnak, de nincs hozzá hátrány, ez a megoldás szerintem nagyon jó.

A kasztok szintén nagyon egyszerűen csak 1-3 lépést kapnak, amik speciális, csak a kasztra jellemző szabályok, vagy pedig a varázslás képessége. Nekem ez a fejezet tetszett legjobban a rendszerből, mert a szerző itt néha egyetlen tömör mondattal képes volt az egész kaszt lényegét megragadni, szerintem ez zseniális. A Képzettségek az ETK-ból jönnek, a felbontás Képzetlen/Af/Kf/Mf, van módszer a százalékos Képzettségek átszámítására is. A Képzettség szintje egy szorzót ad a kapcsolódó Tulajdonságra, ezt kell majd használni a próba dobásnál, százalékos Képzettség próba nincs már. A fejlődés is nagyon egyszerű, Tp-ből közvetlenül lehet Tulajdonságot, Képzettséget és Szintet venni. Itt csak annyi problémát látok, hogy nagyon sok ETK tulajdonság van, és nem tudom, hogyan lesz rájuk elég Tp. (Bár nulláról Mf-re csak 40 Tp, ami csak kicsivel több, mint egy Tulajdonságot 16-ról 20-ra növelni.) Szintén érdekes, hogy a karakter szintje csak az Mp és Pp számításához használt (meg pár kasztnál, ha egy adott szinten kap valami bónuszt), így például harcosok és tolvajok esetén nincs értelme szintet lépni…

A Képzettség próba képlete: (1 vagy 2 vagy 3) x Tulajdonság <>= Dobás <>= Célszám. Jól látjátok, lehet a Tudás és a Célszám alá, fölé és közé is dobni. Sajnos, a dobás értelmezése csak pár sorban van megadva, túl tömören, nekem speciel egy táblázatot kellett rajzolnom, hogy el tudjam képzelni a működését. Ez az én megoldásom a matematika érettségire:

Kritikus Siker: cél < dobás < tudás.

Teljes Siker: dobás < tudás (és dobás <= cél).

Félsiker: cél < dobás (és dobás >= tudás).

Kudarc: tudás < dobás < cél.

Ha ez nem a jó megoldás, akkor feladtam… Mivel a zárójeles dolgok nincsenek leírva a szabály szövegében, csak abból következnek, hogy az előző feltétel nem teljesült, külön gondolkodásra ad okot, hogy egyenlőségek esetén mi is a teendő. Szokás szerint, az egyszerű rendszerek esetén képtelen a szerző félreérthetetlenül fogalmazni, láttunk már ilyet előző pályaművekben. Van még szabály a 00 és 01 dobásra, szerintem ez volt az ETK egyik tök felesleges szabálya, nagyjából sosem jön elő. A dobásmechanika egyszerűnek tűnik, de személy szerint nem vagyok meggyőződve arról, hogy játék közben is ilyen egyszerűen használható, de gondolom, ez csak kipróbálás közben derülne ki.

A Képzettség és Tulajdonság próbákon kívül, egyéb cselekvésekre is vannak szabályok, amik igazándiból próbák, ahol a dobás kimeneteléhez valami eredmény van párosítva. Például Alku esetén, a Teljes Siker azt jelenti, hogy a célpont megtesz ígéretért valamit, míg Félsiker esetén biztosítékot akar előtte. Szerintem ezek a szabályok jól használhatóak, és bár nincs minden lefedve a játékban, ezek alapján nem olyan nehéz kitalálni a maradékot. Vannak még extra szabályok megterhelésre, táborozásra és felkészülésre, ezek sajnos saját kis mechanikákat alkalmaznak, talán jobb lett volna ezeket is a TS/FS szintjén kezelni.

A harc egyszerűsített az ETK-hoz képest, nincs KÉ, nincs támadások száma, és nincs pontosan definiált sorrend sem. A Támadó dobás egy Képzettség próba, ahol a Tudás a TÉ, és a Célszám az ellenfél VÉ-je. A Kritikus Siker felel meg a Túlütésnek, míg Félsiker esetén mind a támadó, mind a védekező fél megsebzi a másikat. Kudarc esetén a védő sebzi meg a támadót, elég érdekes, hogy mindig történik valamilyen sebzés, talán a harc gyorsítása volt a szándék vele? Lőfegyverekkel támadás is próba, a CÉ a távolság ellen, ahogy az ETK-ban, ám Félsiker esetén itt érdekes lehetőségek közül lehet választani, például eggyel több lőszer fogyott, mert ismételni kellett.

A Pszi-ben nincs sok változás, csak az időtartamokat kell flexibilisen kezelni, mert a harcban nincs a köröknek adott ideje. A Chi-harc az egyetlen, ami ki van fejtve, mert ez az egyetlen dolog, ami több támadást ad egy körben, hiszen mindenki más csak egyszer cselekszik.

A végére maradt a mágiarendszer fejezet, mármint a hűlt helye. Szerintem nem volt szép, hogy a szerző teljesen elsunnyogta ennek megoldását, és csak a sokkal könnyebben megoldható karakteralkotásra és harcra fordított figyelmet…

Nekem a mágiarendszer problémáján kívül, a rendszer nagyon tetszett, főleg a fajok és kasztok definiálására használt lépések. A DW próba dobás szabályaival annyira nem vagyok kibékülve, de a Kritikus/Teljes/Félsiker leképezése a cselekedetek kimenetelére szerintem nagyon jól sikerült. A rendszer egyszerűsége miatt a pályamű nagyon tömör és jól szerkesztett, az egyetlen problémát a dobás eredmények érthetetlen megfogalmazása jelentette. Meg mondjuk arra is kíváncsi lennék, hogy ezeket miért pont lépésnek kellett elnevezni? Az ETK jellegben igazándiból már nem tudnám megmondani, hogy miért adtam csak 3-ast, talán mert bár megőriz egy csomó könyvelni való értéket az ETK-ból, mégis teljesen eldobja a módosítókat? Vagy csak nem sikerült konzekvensnek maradnom a végére, ki tudja?

Én négy dolgot pontoztam 1-5 között. Az objektív pontszámban az számított, hogy egyrészt mennyire teljes a rendszer, mennyire teljesíti a kiírás feltételeit; másrészt, hogy mennyire működőképesek a szabályok. A szubjektívben, egyrészt, hogy mennyire „ETK jellegű”; másrészt, hogy mennyire tetszik, és ez tartalmazza a modernséget is, mert nekem az tetszik. Ez a rendszer 3-5-3-5 pontszámot kapott tőlem, mert elsunnyogta a mágiát, de azon kívül teljes; működőképes, jól sikerült szabályokkal; valami elveszett az ETK jellegből az egyszerűsítésben; és amúgy meg nagyon bejött.

 

És most akkor növekszik a drámai feszültség, mert a következő értékelésnél már az első helyezett kiléte is nyilvánvalóvá válik majd…

 

Klikk ide a letöltéshez
A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához