LFG.HU

NoiseEHC
RPG fejlesztésCimkek

“Mint azt mindannyian tapasztalhattátok, a leges-legutolsó hivatalos MAGUS szabályrendszer fejlesztése nyúlik, mint a rétestészta, ezért íme egy kis versenyke házi MAGUS szabályrendszer készítésére. A cél egy mai elvárásoknak megfelelő rendszer létrehozása, ami a lehető legtöbbet megőriz az ETK jellegéből, és a lehető legtöbbet támogat az ETK lehetőségeiből. A verseny jelleget az fogja megadni, hogy az indulók mindegyike véleményezi majd a többiek próbálkozását, és ez alapján lesz egy végleges sorrend…”

Immár másodjára jelent meg ez a felhívás az LFG.HU címlapján (Harmadik Törvénykönyv címmel), és a múltkorinál sokkal többen jelentkeztek most. Elkészülni már kevesebbeknek sikerült, de így is több, mint kétszer annyi induló maradt a végére. Okulva a múltkori túlszabályzásból eredő problémákra, most csak annyi volt kikötve, hogy bevezető, példakarakterek, karakterlap és licenc nélkül, maximum 20 oldal legyen a pályamű, de ha lehetséges, akkor csak 15. Ezen felül minimum két faj, négy kaszt, amiből legalább egy varázshasználó, és a mágia kidolgozása volt a megkötés. A pontozásnál jelentős tényező volt, hogy mennyire maradt „ETK jellegű” a rendszer, de az mindenkire rá volt hagyva, hogy mit is ért pontosan ezalatt.

magus_htk_mall

Hulla77 – MAGUS ETK PATCH – 1. helyezett

Végre elértünk a győzteshez, gratulálok a helyezéshez! Külön örülök azért is, hogy nem kell már több értékelést írnom, kicsit megviselte a szervezetem az utóbbi időben…

A pályamű nagyon szépen szerkesztett, minden szabály előtt van egy színkóddal jelzett rész, ami leírja, hogy miért kell az ETK-ban azt javítani, majd a szabály után szintén színkódolt magyarázat, hogy mit próbált a szabály elérni. Nekem nagyon tetszett ez az egyértelmű felépítés, megjegyzem szintén a szerző volt az egyetlen, aki az értékelésnél explicit megadta, hogy az 1. a legjobb…

Az első változtatás mindjárt a harc közbeni dobáskódot érinti, ahol is a két k10 közül a nagyobb adja meg a tízesek, míg a kisebb az egyesek számát. Ezzel a dobás átlaga rögtön 15-el nő meg, míg a szórása 10%-kal csökken. A célt, hogy kevésbé számítson a szerencse, és a harcok hamarabb véget érjenek, mondjuk eléri, de talán egyszerűbb lett volna 15-el kevesebb VÉ-t osztani? Ez azért is érdekes, mert a VÉ eleve csak 50-el több, mint a TÉ (ETK-ban 60-al), így szerintem ez már túl halálosság teszi a játékot.

A második változtatás, hogy a Kalandozók most már kiemelkedettek a lélekvándorlásban, ezért tudnak gyorsabban fejlődni, és ezért kapnak Legenda pontokat. Ez egy szokásos (Fate) Sors pont szabály, ebben a rendszerben az egyik dobókockát lehet átforgatni (nyilván saját dobásnál a legnagyobbra, az ellenség dobásánál pedig a legkisebbre). Az ETK jellemrendszere helyett most maximum 6 Jellemvonás van, 1-3 értékkel. A Jellemvonás azt adja meg, hogy a Jellemvonásnak megfelelő szerepjátékért maximum mennyi Legenda pontot tud a karakter visszaszerezni. Bár ez a szabály a szerepjátékot jutalmazná, sajnos nem az érdekes szerepjátékot jutalmazza: például a „Önző” Jellemvonással jutalmazza a tápolós játékosokat, ami nem feltétlenül jelenti azt, hogy ettől jobb lesz a sztori a többi játékosnak.

A Képességek kidobása is változott, 10-szer lehet dobni 3k5-öt, mindegyikből a középső értéket kiválasztani, és ezt a 10 számot (1-5 közöttiek) szabadon lehet hozzárendelni a kiválasztott kaszt 10 Képesség minimumához. Mármint a hozzárendelés az összeadást jelenti, ezt leírhatta volna a szerző már az elején. Ezután minden szintlépéskor lehet Képességet növelni, szerintem így elég kiegyensúlyozott karaktereket kapunk, akik később válthatnak tápgéppe, ez tetszett. A Képességeknél a szokásos 9 van az ETK-ból (szépség helyett Karizma van), plusz az Érzékelés, és a szerző nagyon helyesen ki is fejti, hogy a Karizma, Akaraterő, Asztrál és Érzékelés mit is takar pontosan. Ezen kívül van szabály léptékre is, hogy például egy óriás és egy ember szkander meccsét végre el lehessen kockával dönteni.

A Képességek sokkal fajsúlyosabbak, mint az ETK-ban, mivel próba esetén a k10 kockadobás csak egy 0-3 közötti bónuszt ad, ahol ¼ annyi esély van a +3-ra, mint a 0-ra. Mivel a körülményektől függő módosító a k10 dobásra érvényes és nem a Képzettség értékére, ez azt jelenti, hogy a +4-el magasabb célszámok elérhetetlenek a karakternek. Van még szabály bonyodalomra (1% esély, szerintem nem érdemes ezért erre is figyelni), ellenpróbára és segítségre is. A cél a szerencse szerepének csökkentése volt, amit el is ér a szabály, de én azért a 0-3 közötti dobás bónuszt egy kissé extrémnek érzem.

A fajok a többi pályaműhöz hasonlóan működnek, ± módosítókat kapnak a Képességekre, extra tulajdonságokat (például infralátás), míg az emberek nemcsak, hogy gyorsabbak fejleszthetnek Különleges képességeket, de akár más kasztét is felvehetik. Van még szabály öregedésre, meg a Sors pontok elköltésére. A Sors pont amúgy KAP, amit a karakter az öregedésért kap, nem tudom, mi értelme volt éppen Sors pontnak nevezni, és azt sem értem, miért maradt ki a definíciója a pályaműből.

A szintlépés teljesen megújult, minden szinthez, szint-számú Tp szükséges. Minden kihívás 0-3 Tp, egy kaland 1-3 kihívás, így el fog telni pár játék, amire összejön a 20. szint. A Tp osztás szabálya szerintem jó, nyilvánvalóan egy 19. szintű karakternek nem ugyanaz jelenti a kihívást, mint az első szintűnek, és így nem kell exponenciális Tp-vel kínlódni a bestiáriumban.

A kasztokból a Lovag, Tolvaj, Boszorkánymester és a !Varázsló! van kidolgozva. A kasztoknak van minimális Képesség szintje, ehhez adódnak hozzá a kidobott 1-5 közötti értékek. Ezen kívül van HM (külön a KÉ-nek), Fp, Kp, Pp, Mp és Sors pont szintenkénti növekmény, valamint kaszt-specifikus Különleges képességek. Az eltérő számú Képzettséget és növekményeket az eltérő számú szabad Sors pont egyensúlyozza ki. Vannak még Lélekemlék képzettségek, amikre a karakter előző életeiből emlékszik, és oktató nélkül, magától képes fejleszteni. A maximális számuk 10, ez szintenként eggyel növekszik, csak a fogalmazásból annyi nem derül ki, hogy maximális szám 0-ról indul, és maximum 10-ig növekszik, vagy pedig 10-ről indul, és 30-ig növekszik (20 a maximális szint ugye). Mondjuk én a második értelmezésre tippelnék, bár a 30 Képzettség elég soknak tűnik, szóval ki tudja? A kasztok után következik egy oldalnyi Különleges képesség, amik elég jól összeszedettnek tűnnek, bár pár érdekesség azért itt is akad. Például az Extra reakció +1 KÉ újradobás fokozatonként, úgy, hogy körönként csak egy dobás lehetséges. Akkor hogyan lehet harmadik szinten hármat dobni? Vajon egy harcban lehet összesen háromszor újradobni? Vagy a Szerencsés, aki kalandonként 1-3-szor újra dobhat egy dobást, ami sokkal kevesebbet ér, mint három Legenda pont. Szintén problémának érzem azokat a harci Különleges képességeket, amik csak +3 TÉ/VÉ-t adnak, nincsenek egy partiban azokkal, amik harmadolják a hátrányokat. De ezeken az apróságokon kívül, szerintem jól sikerült mind a kasztok, mint a Különleges képességek megvalósítása.

A létezés szabályaiban van kiütés, gyógyulás, zuhanás, és kötelező Ép vesztés is. Ezen kívül, a sérülés ugyanúgy hátrányt ad a TÉ/VÉ/KÉ-re mint az ETK-ban; itt legalább a TÉ/VÉ-re adott hátrány egységesítve lett, de a KÉ még mindig nem, pedig az alap értéke ugyanúgy három Képesség (Gyorsaság+Érzékelés+Intelligencia) összege, mint mondjuk a TÉ-nek (Erő+Gyorsaság+Ügyesség). Mivel azonban a KÉ-re továbbra is k10-el kell dobni, sokkal jobban függ a Képességektől, mint a TÉ és VÉ. A KÉ amúgy nem csak a cselekvési sorrendet adja meg a harc végéig, de a körönkénti cselekedetek számát is, ami akár körönkénti 8 darabot is elérheti (3×20+10). Ezt a rendszer a több cselekvés miatt kiosztott hátrányokkal kompenzálja. Bár a szabály nem írja le explicit, mivel minden cselekedet után 10-el csökkentett KÉ adja meg a sorrendet, ez pontosan úgy működik, mintha a karakterek mindegyike az első cselekedetét csinálja, aztán aki tudja, a másodikat, aztán aki tudja, a harmadikat, és így tovább. Bár a körönkénti KÉ megszüntetése gyorsítja a harcot, a megmaradt KÉ nyilvántartása lassítani fogja. Hogy a karakterek ne váljanak cséphadaróvá, ha valaki több támadást hajtana végre, akkor -30 büntetéssel teszi az elsőt, majd -10 büntetéssel a következőket? Ez a rész nagyon pongyolán lett megfogalmazva, pár példa elfért volna ide. Én úgy gondolom, hogy a második támadás -40, a harmadik -50, és így tovább; ráadásul, ha a támadás nem sikerül, akkor a további támadások lehetősége elvész. Mondjuk ez így pont nem tántorítana el több cselekvéstől, mert az első mindig -30-ról indul, szóval ki tudja? A varázslónál más a helyzet, ő egy rövid varázslatot tehet, meg e mellé még egy másik rövidet, ami a kör végén sül el. A támadó dobás megadja a sebzést és a találat helyét is egyben, ez elvileg a játékot gyorsítja. Véleményem szerint, az időt sosem a kockák elgurítása veszi el, hanem a kockák eredményének értelmezése, és itt a rendszer valószínűleg csak rontott az ETK-n. A harci helyzetek, amibe a célzott támadás is beletartozik, végre egységes nagyságú TÉ/VÉ/CÉ módosítót kapnak, és ezek összeadódnak, sajnos a KÉ-ről nincs egy szó sem. Egyrészt ez egy hasznos egyszerűsítés, ám a KÉ kihagyása érdekes szituációkat eredményez, például a megvakult karakter ugyanannyiszor támadhat egy körben? A harcrendszer fejezet végén van még a szokásos tehetetlen célpont, túlütés, íjász szabály, morális szabály, megrendítő találat és erő alapú sebzés. Véleményem szerint, bár pár része nem tetszett, használható harc szabályokat sikerült alkotni, ami nagyrészt kijavítja az ETK problémáit, és nem nagyon rugaszkodik el a régi mechanikáktól.

A Képzettségek 5 fokozatúak, a fokozatok nevei, nagyon ügyesen, csak a harcrendszer után jönnek, míg már a kasztok fejezetében használva vannak. Ez azért is elbaltázott, mert a rövidítés nincs is a fokozat neve után leírva, így rákeresni sem lehet a szövegben. A Képesség fokozatoknak most már egységes Tulajdonság követelménye is van, ami megakadályozza a kezdő karakterek tápolását, ez tetszett. A Képzettség próbának elég kacifántos a képlete: Képesség próba (Képesség+Képzettség*4)/2 alapértékkel (lefelé kerekítve), és ha a Képesség páratlan, akkor még +2 bónusz a k10 dobásra. Személy szerint szívesebben láttam volna valami egyszerűbb mechanikát itt, főleg, mivel a Képesség próbával ellentétben, itt nincs egyszerű módszer a célszám meghatározására (gyk a Képesség szintje annak, aki biztosan meg tudja csinálni), ezért talán osztás nélküli képletet is össze lehetett volna hozni. Mivel a Képességeket elég borsos áron lehet magasabb fokozatokra fejleszteni, és mivel a számuk nem lett jelentősen megvágva, még magasabb szinten sem lesz a karakter túl sok dolog mestere. A Fegyverhasználat Képzettség fegyvercsoportokra vonatkozik, és a magasabb fokozatok vagy a sebzést, vagy a fegyver harcértékeit duplázzák/triplázzák. Ez utóbbi szerintem nagyon elegáns szabály, ez tetszett.

A mágiarendszer Képzettség alapú, a Képzettség fokozatok ki vannak fejtve, hogy milyen extrákat biztosítanak a varázshasználónak, ez a rész nagyon tetszett. A különféle kasztok különféle Mágia forma kiegészítőket kapnak, amik külön Képzettségek, külön fokozatonkénti leírással. Itt nem tetszett, hogy például a boszorkánymesteri Nekromágia és a mozaikvarázsló Nekromancia nem lett összevonva, a varázsló iskolák (mágia formák) nem átjárhatóak, és továbbra is többszörös leírást (és mesélő általi megtanulást) igényelnek. Szintén aggályos a mágikus Képzettségek nagy száma, bár talán nem annyira baj, hogy a varázshasználók nem értenek mindenhez, és elvileg ez is volt a cél. A mágia ellenállás normális Képesség próba, ahol a célszám a varázslat E-je+10. Sikeres védekezés esetén a varázslat csak részben, vagy egyáltalán nem hat, de mivel a hatások nem lettek a rendszerben kidolgozva, ez csak úgy a levegőben lóg. Az Asztrál/Mentál mágiák ellen továbbra is vannak Pszi pajzsok, amik a Képesség próbában a Képesség értékét növelik, de ezek a védelmek nem adódnak össze, hanem mindig csak a magasabb számít. Ez egyrészt szerintem jó antitáp megoldás, másrészt viszont miért van statikus és dinamikus pajzs is, ha nem adódnak össze? A varázslók mana pontjainak alap értékét, a kaszt specifikus Képesség és a varázslás Képzettség mátrixából lehet kinézni, ez a megoldás szerintem egy kicsit bonyolult, viszont kiegyensúlyozott fejlődést tesz lehetővé.

A mágiarendszer maradéka igazándiból csak elvek lefektetése, amelyek mellett ki lehetne dolgozni rendesen, ha a terjedelem korlát nem vetne gátat ennek. A tapasztalati mágiáknál van egy fő Képzettség (például Boszorkánymesteri mágia), és mágia formák, amiket nemrég még Boszorkánymesteri mágia Kiegészítő néven ismertünk meg. Az első adja az Mp-t, a második meg a varázslási lehetőségeket, meg az egyes varázslatokat. Sajnos a szabály nem tér ki arra, hogy mégis melyikkel kell próbát dobni, ha egyáltalán ilyenre szükség lenne. Ezen felül megmaradt minden kasztnak a saját mana visszanyerési lehetősége, ez tetszett. A szakrális mágia ugyanúgy működik, mint a tapasztalati mágia, csak itt a két Képzettség az Alap misztikus Képzettség és a Szakrális misztérium Képzettség (szférák). Itt annyi a különbség, hogy lehet őket Rituáléként is varázsolni kevesebb Mp-ért, viszont nem erősíthetők. A magas mágiára (gyk mozaikmágia) egy freeform rendszer van, ahol ugyanúgy egy fő Képzettség és 10 mágiaforma Képzettség létezik, viszont nincs fix varázslatlista. A varázslat bonyolultságát (idő és Mp igényét) egy táblázatból lehet kiolvasni, az Erősség, Időtartam, Hatótáv, Hatóterület és Komplexitás figyelembevételével, vagyis ha a játékos és a mesélő egyetértésre jutott az összes paraméterben. Megvallom, ez a megoldás szerintem valamivel jobb, mint az ETK mozaik számolgatás, de még mindig nagyon nehézkesnek érzem. Nem lenne rossz egy olyan játékban, ami kizárólag varázslókról szól, de egy gyors kommandós fentezibe szerintem nem annyira passzol.

A végére maradt még pár szabály fegyverekre, vértekre, betegségekre, mérgekre és a varázstárgyakra. A szerző még a földi és ynevi év hosszának összevetésére is kitért, ami a harci kört is rövidíti, szerintem erre tényleg nem volt már szükség. A leges-legvégén egy zseniális ötlet van, és nem csak azért, mert én is pont ugyanezt találtam ki a Fate MAGUS játékomba. Az ETK-ban található példakaland van modernizálva, ami megadja, hogy az ETK módi helyett hogyan kell az adott szituációkat ebben a rendszerben kezelni, és mik a dobáskódok. Újrahasznosítva a már megjelent szöveget, ez elég tömören át tudja adni a szabályok változását.

Megvallom, felemás érzéseim vannak ezzel a pályaművel kapcsolatban. Egyrészt nagyon alapos, mindenre kiterjedő, szerintem működő szabályokat olvashatunk, csak pár helyen vannak benne nem annyira jól sikerült részek, de ezek számát el lehet nézni egy ennyire részletes rendszerben. Másrészt nem érzem, hogy bármiféle nagy ötlet lenne benne, és amúgy meg viszolygok az ennyire szabályozott és kiszámolt dolgoktól. Szintén problémásnak érzem, hogy ennyi szabálymángorlás után a KÉ-t és a TÉ/VÉ-t nem sikerült egységesíteni. A legjobban a mágia rendszer tetszett, és ott is az a rész, amiben Képzettség fokonként kibontja, hogy mit tud az adott mágiaforma. Másrészt, ha a nem akarta volna az összes mágia típust kifejteni, akkor talán maradt volna hely több példára, netán egy kaszt összes varázslatára. A szerző általában nagyon jól képes átadni a gondolatait, de az ETK fejezet sorrendjéhez ragaszkodás teljesen romba dönti ezt, mert általában a dolgok csak azután vannak definiálva, hogy több fejezet is hivatkozik rájuk. Ezt a kitételt (az ETK fejezet sorrendjének megőrzését) nem véletlenül hagytam ki a mostani verseny kiírásból. Amúgy most, a részletesebb átolvasás után, már csak 2 pontot kapott volna a szubjektív tetszésben…

Én négy dolgot pontoztam 1-5 között. Az objektív pontszámban az számított, hogy egyrészt mennyire teljes a rendszer, mennyire teljesíti a kiírás feltételeit; másrészt, hogy mennyire működőképesek a szabályok. A szubjektívben, egyrészt, hogy mennyire „ETK jellegű”; másrészt, hogy mennyire tetszik, és ez tartalmazza a modernséget is, mert nekem az tetszik. Ez a rendszer 5-5-5-3 pontszámot kapott tőlem, mert talán ez a legteljesebb pályamű; bár nekem elég szabály-nehéznek tűnik, szerintem jól működne; abszolút ETK jellegű; és nem nagyon tetszett.

Még egyszer gratulálok, és nemsokára kiderül, hogy LTK vagy csak könyvutalvány lesz-e a nyeremény. Majd még írok egy összefoglalót a versenyről, ami vagy cikk, vagy csak egy hosszabb komment lesz a fórumon.

 

Klikk ide a letöltéshez
A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához