LFG.HU

Birbin
ismertetőCimkek

Henry, egy cseh fegyverkovács fia boldogan éli életét, amit a hirtelen érkező háború fenekestől fölforgat. Elveszíti szüleit, barátait, kedvesét, miután a falut lemészárolja a furcsa, ismeretlen támadókból álló sereg. Ő maga is alig tud elmenekülni, hogy föltápolja magát, és véres bosszút álljon szülei gyilkosain, valamint királya oldalán részt vegyen a cseh koronáért folyó küzdelemben.

Zsigmond magyar király és bátyja, Vencel cseh király közti konfliktusba csöppenünk. Számunkra ez teljesen ismeretlen, amely még apró betűvel sem szerepel a törikönyveinkben, ám a csehek lelkében szenvedő félként ez mély sebet üthetett. A játék szerint Vencel korának legnagyobb partiarca volt, aki még a német császárrá való koronázását is lekéste heveny mulatozás miatt, és elhanyagolta a kormányzást is. A király wiki oldala szerint viszont hasonló gondokkal küzdött, mint nálunk Zsigmond, nevezetesen a királyi hatalma túl gyenge volt és túl erősek voltak a főnemesek. Akárhogy is, Zsigmond sereget küldött Csehországba, és elfogta fivérét. Ez a sereg hozta el a drámai véget Henry falujának.

Az idegen sereget a kunok alkotják, akik a játékban magyarul beszélnek. Ez mindenképpen vicces, hiszen hol lehet máshol magyar szöveget hallani játékban? Sajnos a magyar fordító nem jeleskedett, helyenként ordítóan modern szlenget adott a kunok szájába.

kcd_harc

A játék grafikája nagyon szép. Az erdők részletesek és gyönyörűek, tényleg olyan érzése van az embernek, mintha egy valódi erdőben járna. A belső nézet miatt mindent közelről látunk, ezért is lényegesek a részletes textúrák. Kedvenceim a pocsolyákon megcsillanó napfény és az esőcseppek fodrozódó nyoma a vízen. Jók az arcok és általában a ruhák, fegyverek és páncélok is. Az épületek rendkívül részletesek, különösen a templomok tele szép freskókkal, amelyek többek között azokat a szenteket ábrázolják, akik a kickstarter kampány során sok pénzt adtak. Egyedül a kunok íja röhejes. Egy idő után az is föltűnt, hogy talán 2-3 szőke karakter van az egész játékban, pedig hát csehek, de ezt aligha lehetne hibának nevezni. Külön jó pont, hogy a játékhoz ingyenes HD csomag áll rendelkezésre, ha bírja a vasunk. A zene kellemes, nem kiugró, ritkán figyeltem rá föl.

Jól tettem, hogy vártam a játékkal két hónapot, elég sok hibát javítottak közben. Így is volt két hely, ahol végleg elakadtam húsz centis lépcsőben. Nem sok, de mindkettő kulcsfontosságú helyszínen történt. A sok hiba, és időnként fagyás miatt elég zavaró lehetett eleinte, hogy csak egy varázsital fölhörpintésével lehet menteni a játékállást. Ha minden mentési pontot kétszer meg kell gondolni, akkor akár sok játékidőt el lehet veszíteni egy váratlan hibával. A korlátlan mentéshez letölthető mod is, de miután az ember megszokja, egyáltalán nem zavaró. Engem ez nagyon bosszantott az elején, az utánam jövőknek azt tanácsolom, hogy ne takarékoskodjanak túlzottan a mentéssel. Bár az említett ital eleinte drága, de elég hamar szinte ingyen előállítható, és bár eleinte sokba kerül vásárolni, pénz korlátlan mértékben szerezhető. Egyébként ma már alig van benne zavaró hiba, fagyás az elején tapasztaltam, talán kétszer, és egyszer a vége felé. Szerintem a cégnek egyáltalán nincsenek tesztelői, a fekete nadrágot ugyanis három hónap után (1.43) is pirosnak hívják, a barna csuklyát feketének és még van pár hasonló furcsaság. A valóban piros nadrág például sokkal zajosabb, mint a valóban fekete. Érthető, nem?

Az oktatói részt követően szabadon kóborolhatunk egy 16 négyzetkilométeres területen, ami elegendően nagy terület. A játékban lehet nyilazni, közelharcot folytatni, lopakodni, orgyilkolni, lopni, zárat nyitni, kockázni, térképek alapján kincset keresni, sőt kardélező minijáték is van. Olvasni is külön tudunk megtanulni. Kell enni, és érdemes fürödni, ugyanis a viselt ruhánk elkoszolódik, ami csökkenti a karizmánkat. Bár középkori játéknak mondják mégis tele van mágiával. Például mindenki föltámad pár napon belül. Csak a fő küldetés során megöltek maradnak halottak. Kell ennél nagyobb mágia? Lehet főzni varázsitalokat is, amelyeket csak Henry tud meginni, mintha witcher lenne. Nem oszthatunk a kórházban gyógyitalt a sérülteknek.

Egyedi vonás, hogy az öltözet minden darabjának van láthatósági és zaj paramétere, úgyhogy a lopakodást nem csak a képzettségünk befolyásolja. A fekete ruhák ugyanakkor gyanússá is tesznek, az őrök nagyobb eséllyel motoznak meg lopott holmit keresve. Ha már itt tartunk, ha bármiért megbüntetnek, fizesd ki. Nem éri meg szórakozni más lehetőséggel.

Az élelemmel nem kell különösebben foglalkozni. Tele a térkép bográcsokkal, amelyekből egy kattintással jót lehet falatozni. Az oktatói rész meglepően hosszú. Érdemes a fő szálat legalább addig vinni, hogy rendesen megtanítsanak vívni, és szerzel lovat.

kingdom_come_deliverance_templom75

Harc

A nyilazás nem egyszerű, mivel nincs célkereszt a képernyőn. Ezenkívül az íj teljes fölhúzása időbe kerül. Eleinte rendesen imbolyog a kezünk nyilazás közben, ami a képzettségünk fejlődésével eltűnik. Emiatt kétségkívül nehéz megtanulni nyilazni. Azonban arra sem érdemes hallgatni, aki a neten azért nyafog, hogy ez használhatatlan. Egyáltalán nem az, csak gyakorlás kérdése – egyrészt Henrynek, másrészt nekünk. A nyilazás képzettséget céltáblára lövöldözéssel nem lehet fejleszteni, erre például a vadászat jó módszer – persze nem az aprócska nyúlra, hanem nagyobb vadakra.

Közelharc során kontaktusba kerülünk ellenfelünkkel, a játék egybekapcsolja a két karaktert, nem üthetünk szabadon ide-oda mondjuk csatában. Ennek több előnye és hátránya van. Például lehetővé tette, hogy egyedi ütések helyett teljes vívásrendszert hozzanak létre, ami a játék egyediségét adja. Ezt fokozatosan tanuljuk meg. Eleinte még védekezni sem tudunk, később viszont már kombinációkat és mestervágásokat alkalmazhatunk, amit a védekezés és támadás egyidejű kivitelével valósítunk meg. Ötféle vágással és a szúrással támadhatunk, védekezni pedig külön billentyű lenyomásával lehet, és félre is lehet ugrani. Nem mindegy, milyen helyzetben tartjuk a fegyverünket, mert csupán azzal, ha a támadó és a védő fegyvere ugyanabban a pozícióban van, a védő már kap egy kevés passzív védelmet is. A harc tehát jóval összetettebb, mint bármelyik hasonló játékban.

A vívásrendszer hátránya pedig, hogy nem tudunk gyorsan oldalra pillantani, több ellenfél esetén az egyik könnyen hátba kaphat. Harc közben egérrel bizonyos irányba fordulva automatikusan is célpontot váltunk, ez néha jó. A shift lenyomásával kiszabadulhatunk az összekapcsolásból, például ha el akarunk futni. Nem tudom biztosan, hogy ennek a hatása-e, de a terepen harc közben a mozgás néha kifejezetten nehézkes.

kcd_vereskard2

A közelharci fegyverekhez több képzettséget tanulunk, kardokra, zúzófegyverekre és bárdokra külön-külön. Ezek elsősorban a sebzést növelik, másrészt szúrás-vágás kombinációkat tanulhatunk extra manőverrel a végén. Ezenkívül az általános harci tapasztalatunkra is van képzettségünk, ami azt mutatja, hogy milyen gyorsan és pontosan kezeljük a fegyvert.

A történetben eljutunk egy pontra, amikor elmehetünk fegyverhasználatot tanulni egy kiképzőhöz. Itt gyakorló fegyverekkel hamar szert tehetünk érdemi tudásra, ami nekem kifejezetten tetszett. Csak tőlünk függ, hogy mennyi időt szánunk a gyakorlásra. Persze nem csak hősünk, Henry fejlődik, hanem mi is megtanuljuk az irányítást. Bár a gyakorlással való fejlődés tempóját túl gyorsnak tartom, alapvetően kedvelem ezt a megoldást, amely szerint először a katona megtanul harcolni, és majd utána megy csatába.

Sajnos arra nem futotta, hogy számszeríjat rakjanak a játékba, pedig csehek számszeríj nélkül az olyan, mint kunok íj nélkül. Várjunk csak, tulajdonképpen íjat is csak a kunok alig felének adtak…

A páncélokat is elég egyedien kezeli, több réteget húzhatunk magunkra, akárcsak az életben, de azért 4 (!) réteg kicsit soknak tűnik. Az pedig kifejezetten humoros, hogy a legalsó réteg sérül a legjobban, állandóan azt kell javítgatni.

Alkímia

Egy minijáték keretében mi főzzük a löttyöket, őröljük a hozzávalókat, kezeljük a fújtatót és a homokórát és desztilláljuk a végeredményt.

A varázsitalok széles választéka áll rendelkezésünkre. Nagyobbat üthetünk, kevesebbet sebződünk, persze gyógyital és méreg is van. A legtöbb ital kihagyható, csak még inkább könnyíti az amúgy sem nehéz játékot. Amit viszont időnként bevetettem, az az éjjellátó ital volt, és a bonyolult zárakhoz is jól jött a segítség, mivel nem raboltam végig a várost, hogy kiváló zárnyitó képzettségem legyen. Az éjjeli barangolás tapasztalása szerepjáték mesélőknek segíthet ennek ábrázolásában és ötleteket adhat arra, hogy mennyi előnyben van az, aki lát a sötétben.

Már említettem, hogy a játékban a mentés is varázsital lehajtásával történik. Ez eleinte elég idegesítő, viszont egy betűrejtvény megoldásával rögtön tudunk ilyet főzni.

Kezdetben nem nyilvánvaló, hogy tömérdek pénz van a játékban, akár az elejétől fogva lehet venni is az akkor még roppant drága életmentő schnapsot és az egész alkímia minijáték kihagyható az italok vásárlásával.

Történet

Jó pontjai egyértelműen azok, amelyek tele vannak életszerű jelenetekkel, néha csak elemekkel. Tudnak meglepetést okozni, és szerencsére nem túl heroikus a játék. Elég sok résznél figyeltek arra, hogy hol állsz épp a történetben, vagy mondjuk van-e lovad, és arra reagálva több verziót készítettek.

A mellékküldetések általában kellemesek, de nem izgalmasak. Több jó lehetőség kihasználatlanul maradt, talán az időhiány miatt. A mellékküldetésekből érdemes megcsinálni a sarlatánét Ledecskóban, a rattayi hóhér második küldetését, és Hans Caponét. A többit ízlés és vérmérséklet szerint. Ha a főszálon eljutsz az uzsici papig, mindenképpen igyál vele sokat. Sajnos ez a rész nekem kimaradt, mert túl erős voltam már mire hozzá elmentem, így simán lyukat beszéltem a hasába. Állítólag ez a játék legviccesebb része. Az uzsici pap küldetését is vétek lenne kihagyni.

A végén érződik, hogy eredetileg hosszabbnak szánták a történetet, de ennyire futotta a keretből. Ettől még rendes véget kerekítettek neki, arra nem lehet panasz.

ujkunok75

Egyszerűség

A játék kifejezetten egyszerű, és ebben rejlik a hátránya. Nagyon könnyű pénzt, és ezáltal csúcs felszerelést szerezni, pillanatok alatt meg lehet tanulni jól vívni az oktatóktól, a banditákat könnyű lenyilazni lóról. Egyetlen nehézség a több ellenfél elleni közelharc marad, hiszen akármilyen jó is vagy, azért sok lúd disznót győz. Különösen, ha azok a ludak szálfegyverrel támadnak. Ezt viszont egyszerű kikerülni lóról nyilazással. Sajnos nincsenek benne nehézségi fokozatok, pedig jobb lenne a valamivel lassabb fejlődés.

A cég belengette, hogy készül hardcore mód, csak azzal meg nehogy átessenek a ló túlsó oldalára. Hamarosan kiderül.

Összegzés

Inkább kellemes, mint jó játéknak mondanám. Hiába szép, nem különösebben izgalmas és elég könnyű. 10 pontból 7-et adok neki jelen állapotában, későbbi javításokkal fölkúszhat 8-ra is, de nem fogom újrajátszani, hogy megtudjam.

Ideális azoknak, akik laza kalandozásra vágynak, és a játékokból mindig is hiányolták a táplálkozást és más apró-cseprő elfoglaltságokat. Mindenki másnak azt ajánlom, hogy elsősorban a fő küldetést vigye, úgy biztosan koncentráltabb az élmény. Ha így tettem volna, lehet most 8 pontot adnék neki én is.

Platform: PlayStation 4, Xbox One, Windows

 


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához