LFG.HU

Scorba
InterjúkCimkek

BePe:
Sok szeretettel üdvözlöm Tiberiust az Inomi képviseletében.
Nagyon örülök hogy elfogadtad meghívásunkat és válaszolsz a látogatók kérdéseire.

Tiberius:
Üdvözlet mindenkinek!
Látom sok előzetes kérdés gyűlt össze az elmúlt napokban, remélem ma mindenre sikerül választ adnom. Na csapjunk is bele és ne feledjük a cephszalonnát se! ;)

Mantriel:
Na ez első jól begyakorolt kérdés. Miért kell a d20?

Tiberius:
Miért ne? :) Na de komolyan: mert a M.A.G.U.S. új rendszereként ez a legjobb választás; univerzális, rugalmas és modern szerepjátékrendszer, melyet már sok-sok ezer játékos tesztelt világszerte, sokan idehaza is.
De itt nem árt egy kis pontosítás (ez még sokszor el fog hangzani): Az új rendszer a nyílt forráskódú licensz (OGL- Open Gaming License) alapján készül.
Pár szót magamról és a részletekről még: Mielőtt Miklós (Mr. X) felkért volna a feladatra, már létezett egy fejlesztőcsapat, ennek egy része tovább folytatja a munkát a mostani, kibővült csapatban is. Ha emlékeztek, 2002 őszén az egyik hír kapcsán Gáspár András említette először az új rendszert. Miklós januárban bízott meg a szerepjáték fejlesztésének vezetésével. Azóta dolgozom egy hét fős csapattal az új alapkönyvön.

BePe:
Ha valakit az OGL érdekel bővebben, korábban már megjelent nálunk egy cikk róla:
Az Open Gaming és a D20 licenc (Ismertető) :

http://rpg.hu/iras/mutat.php?id=2293


Ventrue:
Engem is érdekelne, mért van szükség D20-as rendszerre? (nem fikázás végett)

Tiberius:
A D20-as rendszer kellő szabadságot biztosít a fejlesztéshez és kellő gyorsaságot a kiadványok elkészítéséhez.
Mi volt a cél? Moderizálni a M.A.G.U.S.-t. Megvitattuk a kérdést és arra jutottunk, hogy a rengeteg általunk ismert rendszer közül ez felel meg legjobban a célnak. Még egyszer: modern, Ynev világához méltó játékot szeretnénk.

DelArco:
“kellő gyorsaságot a kiadványok elkészítéséhez”
Most akkor mi a lényeg a gyorsaság vagy a minőség?

Tiberius:
A kettő nem zárja ki egymást. Lehet gyorsan is jó munkát végezni! Többek között erre is jó a d20.

Tilleo:
Nem érzitek túl szorosnak a határidőt? Lehet kellő realitású, letsztelt rendszert létrehozni kevesebb mint egy év alatt?

Tiberius:
A tesztelés oroszlánrészét a Wizards of the Coast stábja és rengeteg játékos szerte a világban elvégezte helyettünk, nekünk leginkább a mágiarendszert kell tesztelnünk, és az egyéb különleges Ynevre jellemző sajátságokat.

Attila:
Ha már d20: az új cucchoz kell-e a Players Handbook is, vagy egy-két ogl játékhoz hasonlóan önálló lesz a szabálykönyv?

Tiberius:
Nem szükséges hozzá semmilyen más kiadvány – önmagában is teljes értékű alapkönyv lesz – hasonlóan pl. az Engelhez, de megemlíteném még az Everquest rpg-t is, ahol ugyan több alapkönyv van, de az is az OGL szerint készült.

Ashcroft:
Ugye nem kell majd PHB-t, meg DMG-t vennünk?!? (Mert elvileg a d20 alapkövetelményei ezek, tulajdonképpen azért létezik a d20, h. ezek a könyvek fogyjanak, nem? Ez nem kötekedés, pusztán egészséges kiváncsiság.)

Tiberius:
Nem lesz szükség PHB-ra és DMG-re.

Tilleo:
Miért pont d20? Az alap rendszer hány százaléka lesz átírva kb? Nem lett volna egyszerűbb a kötöttségeket félredobva saját rendszert kidolgozni?

Tiberius:
- Azért d20 (alapú), mert nyílt (ingyenes), tesztelt, évek óta működik és nemzetközi porondon bizonyított. Szerintem nekünk is meg kell, hogy feleljen, ha külföldön elterjedt és népszerű.
- Éppen ezért az “alap rendszer” nem lett átírva, hanem adoptáltuk a d20 rendszer mechanikájának általános részét. A kasztok, mágia, pszi természetesen Ynevhez lett igazítva. Ilyen értelemben tehát az alaprendszernek csaknem 100%-a átírásra kerül.
- Nem lett volna egyszerűbb, sőt! Sokkal nehezebb, bonyolultabb és lassabb, akár éveket igénylő munka lett volna. Igazi kötöttségeket pedig nem a d20, hanem Ynev ad, ahhoz kell igazodnunk.

Zargas:
Mik azok a dolgok/szabályok amelyek gyökeresen meg fognak változni?

Tiberius:
Leginkább a játékmechanika. Hiszen Ynevet nem kell megváltoztatni, hogy igazodjon az új szabályrendszerhez.

Teddy 5_5
Azt szeretném menyiben fog megváltozni a mágus világa? Maga a helyek híres személyek cselekmények és persze legfőképpen a régi elragadó hangulat miben fog eltérni?

Tiberius:
Ynev semmiben nem fog változni, az eddig megjelent regényekhez és kiegészítőkhöz igazodunk. A hangulat nem fog sérülni.

syck:
A regenyek vagy a szerepjatek lesz erosebb? azaz a hangulat lesz fontos vagy a matematikailag optimalizalt rendszer?

Tiberius:
A rendszer eléggé optimalizált, a hangulathoz pedig mi csak hozzájárulhatunk, a játék hangulatát a regények és a mesélők szabják meg leginkább. Mi igyekszünk a regények világát átültetni a szerepjátékra.

Pampalini:
Átalakul-e a képzettségrendszer? (Gondolok itt elsősorban arra, hogy marad a Af/Mf, vagy lesz-e lehetőség rá, hogy próbadobásokkal dőljenek el a képzettségek.)

Tiberius:
A képzettségrendszer játéktechnikailag az SRD-ben (system reference document – ez tartalmazza a nyitott d20-as szabályokat) foglaltak szerint fog működni, nem lesz Af/Mf, bármeddig növelhető pontérték lesz, k20-as dobásra lesz szükség. Ám a d20 rendszerben is van lehetőség, hogy a képzettségeket dobás nélkül használjuk. (d20-ismerőknek – take ten).
Ez jóval fejlettebb és élvezetesebb képzettségrendszer, és szerintem sokkal jobban passzol a M.A.G.U.S.-hoz.

lwb:
Hp rendszer lesz átvéve, vagy lesz valami ép-fp konverzió?
AC rendszer lesz v. itt is lesz SFÉ adaptáció?

Tiberius:
Lesz külön ÉP és FP, SFÉ is.

Avangion:
A karaktereknek a fejlődésükkor lehetőségük lesz-e pontokat osztaniuk a támadásukra és védekezésükre (mint a régi rendszerben), ezáltal meghatározva a harcstílusukat? Vagy a harcértékek kaszton belül kötöttek lesznek, és csak Feat-ek, skillek felvételével lehet majd trükközni?

Tiberius:
Én nem mondanám azt, hogy csak Feat-ek; hiszen a harcérték módosítók ilyen módon való elosztása gyakorlatilag nem sokban különbözik az eddigiektől (csak szimulációs különbség van), sőt még nagyobb szabadságot ad. Itt valóban csak azt kell növelned, amit szeretnél és pont úgy, ahogy szeretnéd.

Avangion:
A harcrendszerhez még egy kérdés. Haználni fogja-e a harcrendszer a cselekdetek típusokra bontását, értsd standard, move, full round, stb.? (Az általam ismert D20-on alapuló rendszereknél (D&D, SW D20) nem árt egy tábla, és figurák a harc modellezéséhez. Kérdés, hogy ez vajon tanácsos lesz-e a M* D20-hoz is.)

Tiberius:
Igen jelenleg úgy néz ki, hogy használatra kerülnek. Mivel a tesztelés alatt eddig nem volt szükség hozzájuk táblákra, szerintem mindenki játszhat majd nélküle, de választhatja azt a megoldást is, hogy részletesen ábrázolva, rácsháló segítségével folytatják le a harcokat.
Mindkét megközelítésnek megvannak az előnyei és hátrányai. Az egyik realisztikusabb, de talán kicsit lassabb (?) harcot eredményez (és kell hozzá egy lap, ami nem árt, ha rácshálós) – ám elkerülhetőek vele a kavarodások egy komolyabb csata alatt – a másik gyorsabb, de a KM részéről több leírást igényel. A KM majd kiválasztja, hogy a csapatánál melyik az ideális megoldás.

Avangion:
Használ-e a M* D20 mentődobásokat (reflex, fortitude, stb), vagy a mentális ellenállás a pszin alapul majd, minden más pedig tulajdonság próbákból megy?

Tiberius:
Lesznek mentődobások, de M*-os formára alakítva. A pszi továbbra is fontos szerepet fog játszani a mentális/asztrális védekezésben.

Zargas:
Gondoltatok-e arra, hogy a tul sok változtatás miatt a régi játékosok (mint én is) nem fogják esetleg megvenni az új szabálykönyvet, mert már hozzászoktak a régiekhez és nem akarnak megvenni esetleg megint egy sor kiadványt, hogy igazodjanak az új szabalyredszerhez!?

Tiberius:
Gondoltunk, és éppen ez az egyik ok, amiért az OGL mellett döntöttünk. A d20 alapú rendszer sokak számára ismerős, vagy nem sokban különbözik más fantasy játékoktól.
Ami a régebbi kiadványokat illeti, mindenképpen változtatni kellett volna a rendszeren – néhol drasztikusan -, akármivel rukkolunk is elő. Az egyik probléma éppen az volt, hogy a régi kiadványokban is sok játékmechanikai hiba, ellentmondás, stb. volt.

Kornya Zsolt:
Üdv, Tiberius!
Csak beköszönés szintjén: ezúton is szeretném kinyilvánítani, hogy részemről minden tőlem telhető módon támogatom az általad vitt stábot, a levelezésünkben foglaltak szerint – és teljesen függetlenül az inomis főnökötökkel való rút összebalhézásomtól, amiről amúgy teljesen fölösleges bármit mondani itt a talkshow-ban. Nekem Ynev a fontos, nem a presztízs.
Barátsággal üdvözöl:
Raoul Renier
(P. S.: Érdekes déja vu… Volt már egy ilyen talkshow-s találkozásunk itt az rpg.hu-n, csak pont fordított alapállásban…. :)

Tiberius:
Kedves Zsolt!
Köszönet a támogatásért!
Nekünk is Ynev a fontos!
Baráti üdvözlettel,
Tiberius

syck:
Azok szamara akik nem ismernek teged, illetve az uj csapatot, irnal egy par szot arrol, hogy miert erzitek, ugy hogy ti alkalmas vagytok a magus fejlesztesere?

Tiberius:
Az én személyemről Miklós döntött. A fejlesztőket, pedig én válogattam ki, illetve kértem fel a feladatra, mint azt korábban is írtam páran már a tavaly őszi d20-as csapatnak is tagja voltak. Az Alapkönyves fejlesztőgárdában 7 fő fejlesztő található. Mindannyian rengeteg szerepjátékot ismerünk/játszottunk és Ynev iránt is rajongással viseltetünk. A gárda minden tagja jártas a tudományok egy-egy ágában, s így együtt teljes egészet alkotunk, ami szintén jól jön egy szerepjáték fejlesztésénél.

Morsat:
Tiberius, fogtok csinálni közvéleménykutatásokat? Ha igen, milyen gyakran?
(Mert szvsz szükséges lenne.)

Tiberius:
Bizonyos mértékig valószínűleg igen, például az Inomi kiadó -reményeim szerint hamarosan elkészülő – honlapján. De sajnos a nethez hozzáférő M.A.G.U.S. játékosok száma csekély az országban megtalálható összes játékoshoz viszonyítva, így nem biztos, hogy reprezentatív (átfogó) mintát fog nyújtani a valós véleményekről, igényekről.

syck:
Mi alapjan dol el a fejlesztesi irany? piac felmeres alapjan vagy “megerzes” alapjan (mi tudjuk h mi kell es kesz)?

Tiberius:
A fejlesztési irány két részből áll: rendszer és világ. A rendszer d20 alapú (OGL) szabályrendszer lesz, ehhez fogunk igazodni. A világ, pedig az eddigi regények és szerepjáték kiadványokhoz próbál majd igazodni – feltéve, hogy azok nem mondanak ellent egymásnak. Mindenki leghőbb vágya egy koherens, átgondolt Ynev világkép. Erre törekszünk. Reméljük a legtöbb ellentmondást sikerül kiszűrni és elkerülni. Néhol viszont muszáj lesz eldönteni, az ellentmondó tények közül melyiket tekintjük elfogadhatónak.

elGabor:
Mit kívántok azért tenni, hogy a M.A.G.U.S. ne csak egy csökkenő létszámú (igaz, egyre kifinomultabban játszó és egyre kidolgozottabb világot igénylő) csoportot vonzzon, hanem a játékosok újabb generációit is megfogja? Hogyan kívánjátok összeegyeztetni a két réteg igényeit?
Azaz: ki gondol a tizenhárom éves aquirhentelőkre?

Tiberius:
Például az OGL-lel. A DnD 3. kiadása révén itthon is növekszik a D20-at játszók tábora. A kidolgozottabb világot igénylő játékosoknak pedig úgy sem a rendszer a lényeges, hanem a világleírás. Természetesen a további kiegészítőkben a világleírásokra kell helyezni a hangsúlyt.
Aquirokról: Akik ezt a stílust kedvelik, minden szabályrendszerben feltalálják magukat, tehát miattuk nem kell aggódni.
Nincs jobb, mint tizenhárom éves aquirokat hentelni! :)

Ewil:
Bocs, Tiberius, de ez megint azt jelenti, hogy TI döntöttétek el, hogy melyik rendszer lesz a legjobb, ÉS NEM A KÖZÖSSÉG….:
Biztos ez felel meg a legjobban? ja hogy _szerintetek_ igen…

Tiberius:
Igen, a d20 a jelenlegi fejlesztőgárda döntése volt. Semmilyen lényegi ellenérv nem merült fel a d20 ellen. Ismétlem, ez egy tízezrek által tesztelt rendszer, amely már bizonyított szerte a világban és megítélésem szerint méltóan fogja visszaadni Ynev hangulatát. A M.A.G.U.S. megérdemli azt, hogy a legjobb rendszert kapja.

Attila:
Csak nem állom meg…
Már nem azér`, de legjobb tudomásom szerint nem is a közösség írja a rencert…
Sok szakács és a sós leves, meg ilyesmik.

Larkin:
Tudom, hogy előreláthatólag nem szerencsés ezt feszegetni, de: sacc/kb mekkora terjedelmű lesz az új szabálykönyv? Mekkora helyet foglal majd el benne a világleírás?

Tiberius:
Ez pillanatnyilag a legnagyobb dilemmánk: az arányokat a játékrendszer is megszabja, ezen nem takarékoskodhatunk. Az Alapkönyv többi részét világleírás fogja kitenni. Mi szeretnénk minél tartalmasabb könyvet összeállítani, de ez komoly költségekkel jár. Kérdés, mennyit hajlandóak fizetni a vásárlók az Alapkönyvért. De, ahogy azt már korábban említettem, teljes értékű alapkönyvre számíthattok.

Dolmen:
Engem inkább az érdekelne, terveztek-e olyan kiadványokat, amelyek nem csak a játék vázát építik fel, hanem a világot meg is töltik élettel. Gondolok itt arra, hogy az egyes népeknek milyen ünnepeik vannak, miket esznek, isznak (a predoci bor már kezdi medfeküdni a gyomrom :), milyenek a fogadók, milyenek az épületeik stb. Egyszóval lesz-e olyan kiegészítő, amely az “unalmas hétköznapokkal” foglalkozik?

Tiberius:
Az AK-ben nem lesz hely a legapróbb részleteknek. Már itt is megpróbálunk valamivel színesebb képet festeni az ynevi hétköznapokról, mint amilyent a “Nagy Zöldben” kaphattunk, azonban az igazi részletek a Toronnal induló világleírás-kiegészítőkben olvashatók majd.

Khiradh:
Geofrámia kivonatokról mit lehet tudni? Lesznek újabb részletessen kidolgozott kivonatok, vagy ez is csak egy álom képének felvillantása, majd eltüntetéseként eltünik a süllyesztőbe?

Tiberius:
Maga a név valószínűleg változni fog, de Ynev világáról szóló, részletesen kidolgozott kiadványok természetesen szerepelnek a terveimben. Azon vagyok, hogy semmilyen érték ne tűnjön el a süllyesztőben.

Sax:
Mi igaz abbol, hogy ingyenesen letölthető részek is lesznek, illetve milyen támogatottságot kívántok kialakítani (fanzin, honlap, stb.)?

Tiberius:
Lesz hivatalos honlap és igyekszünk maximális támogatottságot nyújtani az Alapkönyvhöz kiegészítők és online anyagok formájában. Az ingyenesen letölthető kiadványokról leginkább Miklósnak kell döntenie.

Domino:
Nem féltek hogy mikor kijön ez az egész a sok ember megnézi, aztán leporolja zöldet? Mert hát amiket eddig mondtál az szerintem nem túl pozitív.

Tiberius:
Nem. Aki meglátja majd az új alapkönyvet, szerintem nem fog többet a régivel foglalkozni.

Jenoe:
Mi az ami ennyi tehetséges alkotót vonz a m*hoz?
(1) széles olvasó és játékostábor
(2) valami más

Tiberius:
Gondolom tehetséges alkotókon itt főleg az írókat és az eddig már bizonyított fejlesztőket érted – hiszen a mi majd az új Alapkönyvvel fogunk bizonyítani nektek. Szerintem szinte mindenkit Ynev varázslatos világa vonzott a M.A.G.U.S.-hoz, hogy hozzátehessen ehhez valamit, és persze nem lehet figyelmen kívül hagyni a rengeteg rajongót sem, akik érdeklődve várnak minden új kiadványt.

Rorimack:
Milyen szinu lesz az uj alapkonyv? Ragaszkodtok az eddigi zoldhoz?

Tiberius:
Nem ragaszkodunk az eddig megszokott zöld színhez, de a borítóról még nem árulnék el titkokat, legyen ez meglepetés.

Rorimack:
Az alapkonyv inkabb a regebbi dolgok egybekovacsolasa lesz az uj szabalyokkal, vagy esetleg remelhetunk valami meglepetest is (uj kaszt, stb)?

Tiberius:
Lesznek új dolgok, nem is kevés! Ebbe beletartoznak az új kasztok is, de lesz az eddigieknél részletesebb világleírás, kidolgozott mágiaelmélet, hogy csak párat soroljak fel a számos új érdekességből.

Rorimack:
Milyen kiadvanyt terveztek az alapkonyv utan? (Toron?) Ezek fejlesztese/irasa mar elkezdodott, vagy elobb az alapokkal szeretnetek vegezni?

Tiberius:
A Toron kiegészítő már íródik és az új Bestiáriumon is sokat gondolkodtunk már, de a pontos kiadói tervezetről – a jelenlegi elképzelések közül – valószínűleg az Alapkönyv megjelenése után fogunk dönteni.

Rorimack:
Mit szolsz, mit szoltok az esetleges mas rendszerre torteno konverziokhoz? (Gurps, A!S, stb.) Elkepzelheto, hogyha valaki ilyesmit dolgoz ki, es megfelel bizonyos minosegi kovetelmenyeknek, akkor az anyag felkeruljon a hivatalos oldalra? Vagy, a kaosz elkerulese vegett inkabb a hivatalos iranyvonalat tamogato dolgokat partoljatok?

Tiberius:
A hivatalos irányvonal a d20, de érdeklődéssel látnék minden olyan próbálkozást, amely az általad említett rendszerekre konvertálná át a M.A.G.U.S-t – már csak szerepjátékos érdeklődésem miatt is. Egy ilyen elkészítése rendkívül komoly munka, amennyiben színvonalasan sikerülne, mindenképpen említésre kerülne a kiadói honlapon, de kiadásra nem számíthat.

Rorimack:
Hany, s milyen dobokockat erdemes beszerezni, hogy felkeszulten vehessuk kezunkbe az alapkonyvet?

Tiberius:
d20 nélkül tapodtat se! De egy felkészült játékosnak/kalandmesternek szüksége lesz legalább egy darabra az ismert 4, 6, 8, 10 és 12 oldalú dobótestek közül is.

InNomine:
Beveszitek hivatalos kiegészítőként is az interneten fellelhető minőségi munkákat is?
Gondolok itt a Fejvadászok könyvére és hasonlókra.

Tiberius:
Az Alapkönyv megjelenése után szívesen tárgyalunk olyanokkal, akik igényes, Ynevhez hű anyagokat készítenek – a jelenlegi fejlesztési munka mellett addig egyszerűen időm sem lenne egy ilyen munkát érdemben átvizsgálni. Amennyiben az anyag minősége olyan, akár hivatalos megbízás is elképzelhető. A kiadói honlapon lesz majd részletesebb információ, hogy milyen formában lehet jelentkezni.

Marduk:
Egy, azt hiszem alapvető kérdéssel fordulnék az alkotókhoz: a játszható fajok, kasztok egy köteten belül jelennek-e meg, vagy többfelé szabdalva?
A régi m*-ban nekem zavaró volt, hogy több különböző helyről kell összeollózni a fajokat, kasztokat. Szerintem az alapkönyvbe rakjátok bele az összes játszható fajt/kasztot. Itt persze nem azt kérem, hogy a teljes PPL1, PPL2, HBG köteteket zsúfoljátok bele, de szvsz sokkal áttekinthetőbb lenne, ha az ilyen dolgok egy helyen lennének.
Legyenek új fajok! Én személy szerint a wargart javaslom, ami az interneten terjed, mint játszható faj. Már ezzel az eggyel is meg lennék elégedve.
A Rúnában megjelent cikkeket át kellene menteni valahogy a szabálykönyvbe. Vagy ha terveztek egy Rúna: M.A.G.U.S.cikkek-kieget, én azt a szándékot is üdvözlöm :-)
Nos, ez itt inkább kérések/tanácsok hadára sikeredett, mint kérdésekére, de azért az építő szándék a fontos, vagy mi.

Tiberius:
Az Alapkönyben minden olyan információ megtalálható lesz, amely szükséges a játékhoz.
Minden eddig megjelent anyagot részletesen átvizsgáltunk és a külön megjelent kasztok, fajok, stb. legtöbbje vissza fog köszönni az új alapkönyv lapjairól.
A jelenlegi állás szerint 14 fajunk van és 23 alapkasztunk. Az alapkasztoknál nem áll meg a karakter fejlődése, például a fejvadász alapkaszt egyes változatai (Ikrek, Embervadászok, stb.) presztizs kasztként jelennek meg a játékban.

Jakirte Jak Cyr:
14 faj? Hűha. :)
Lássuk csak: ember, elf, félelf, törpe, udvari ork, sima ork, amund, dzsenn, khál, wier. Ez tíz. Négy újdonság. Ígéretes. (A magam részéről a kyrnek örülnék.)

Tiberius:
Ember, elf, félelf, törpe, amund, dzsenn, ork, udvari ork, goblin, gnóm, khál, tarran, kyr és egy meglepetés. :) A wiert pedig egy egészen különleges módon fogjuk megoldani…

Avangion:
A rengeteg faj bemutatására kb hány oldalt szántok? Nem akarok látatlanban aggódni, de eddig a S*-ban megjelenteken kívül még nem láttam M*-hoz normális fajleírást. Fajok terén nem volna ez esetben a kevesebb egy kicsit “több”? (Értsd lehozni a S* kitárgyalt fajok játéktechnikáját, 1-2 oldalas általános leírását, aztán a fajoknak egy külön kiegészítőt szentelni? így felszabadulna néhány oldal, esetleg “hasznosabb” célokra :)

Tiberius:
Fontosnak tartom a felsorolt fajokat mind belevenni az Alapkönyvbe. Természetesen Sumis terjedelmű leírásokat nem tudunk majd melléjük tenni, de ügyes szerkesztéssel így is lehet szerintem átfogó képet adni róluk, minden játéktechnikai dolgukkal együtt.
Mindenesetre, pl. az ETK-s leírásoknál jobb képet tudunk majd adni a fajokról még így is (ahogy most látom a dolgokat). A Sumi-szerű leírások, pedig továbbra is kiegészítőkben fognak megjelenni.

nlevi:
A 23 kasztot is részleteznéd?

Tiberius:
Alapkasztok jelenlegi állása:
Harcos, gladiátor, fejvadász, lovag, barbár, amazon, bajvívó, pap, paplovag, megtartó, tolvaj, bárd, varázsló, bmester, boszorkány, tűzvarázsló, miszticista, siopa mester, szerzetes, sámán, harcművész, kardművész, illuzionista… ;)
És persze a presztizs kasztok…

Jakirte Jak Cyr:
Egész pontosan mit is jelentene az a presztizs kaszt? Kicsit belezavarodtam. Alkaszt? KM által opcionálisan választható, engedélyezhető kaszt?

Tiberius:
Nagyon röviden: A presztizs kaszt nem alkaszt. Gyakorlatilag az alapkasztok specializációiról van szó, amelyek, mint a nevéből is kiderül, kiemeltek és csak bizonyos követelmények teljesítése után lehet őket felvenni.

Jakirte Jak Cyr:
Miszticista? Ez olyan Sorcerer átirat?
A presztizs kasztok között remélem lesznek varázslóspeckók.

Tiberius:
Nem, semmi köze a D&D 3rded sorcerer kaszthoz, de annál több a Nyolcadkorhoz…

Daekow:
Szerafizmus – szerafisták – sámánok túlvilági patrónusai (á lá Pokol) kidolgozásra kerülnek? Bármilyen módon?

Kornya Zsolt:
Üdvözlő beköszönésem után vissza szándékoztam vonulni a szótlan szemlélő szerepébe, ám Daekow megjegyzése újra aktivizált, mint lámpafény a szövőlepkét.
Tiberius, ha nekilátnál a szerafizmusnak, feltétlenül keress meg – igen gazdag anyaggal tudlak főbe kólintani…
Raoul Renier

Tiberius:
Kedves Zsolt!
Köszönjük! Nélküled nem is kezdtünk volna bele a szerafizmusba.

Daekow:
Ezek szerint lesz szerafizmus az alapkönyvben?

Tiberius:
Igen, lesz. Ez az egyik kedvenc témám Yneven :)

Ashcroft:
Régi kiadványok, főleg a PPL-ek, TF mennyire lesznek felhasználhatók? Dobhatjuk ki őket, v. könnyedén áthozhatók lesznek az ottaniak(preferál)?

Tiberius:
Ez játékelméleti kérdés és nem rendszerfüggő. Házilag mindenki átbarkácsolhatja magának a régi kiegészítők dolgait, de mi nem javasoljuk. A kiegekben leírt új kasztok közül értelemszerűen az kerül bele az alapkönyvbe, amelyiknek van létjogosultsága és/vagy egyáltalán használható.
A világleírások pedig nem szorulnak konverzióra, tehát akinek kedve tartja, használni tudja majd a régi kiegek leírásait. Ez persze nem jelenti azt, hogy egy esetleges későbbi kiegészítőben nem jelenik meg egy “felújított” változatban.

Amon:
Hogyan fogjátok megoldani, egyáltalán meg kívánjátok-e oldani az eddigi kiegészítők átültetését? Ha igen, milyen módon?

Tiberius:
A világleírás továbbra is használható marad, a játékmechanikát pedig őszintén szólva fölöslegesnek tűnik átültetni – éppen azért lesz új rendszer, mert az eddigi kiegészítők játéktechnikai részei mindig erősen vitatottak voltak. De az NJK-kat és szörnyeket az Alapkönyvben található konverziós motorral elvileg bárki átültetheti az új rendszerbe.

Albrecht:
Mennyire lesznek lesznek áthozhatók a régi karakterek? Mennyire lesznek kompatibilisek a régi varázstárgyak, és mágiák?

Tiberius:
A régi karakterekhez igyekszünk mellékelni egy átváltási rendszert. A régi varázstárgyak és mágiák nagy része megtalálható lesz az Alapkönyvben, az új rendszerre átdolgozva.

Ilac:
Bocs, ez nem kérdés lesz, hanem vélemény:
- én jónak tartom a d20-ban való gondolkodást. Az ok elég egyszerű: az alaprendszer jól kitesztelt, nagyon kiegyensúlyozott, és a szerepjátszhatóságra koncentrál. (Bár utóbbit a realitás pártiak időnként bírálják.) (Ezt, mint gyakorló D&D jatékos és mesélő állítom.)
- Ha nem kell az alapszabályokra a csapatnak koncentrálni, akkor sokkal több energia marad a színezésre, részletekre.
- Ezzel két piacot lehet letámadni egyszerre (MAGUS, D&D), ami nagyobb esélyt ad az üzleti sikerre, ami szükséges ahhoz, hogy egy játék egyáltalán fennmaradhasson.
- Ráadásul mindkét piac ki van éhezve: MÁGUS: egyértelmű, D&D: sokan csak magyarul szeretnek/tudnak olvasni, és ezen a téren nem túl óriási a kínálat.
Gratulálok Tiberiusnak, szép, racionális döntes. Sok sikert a megvalósitáshoz. És egy pár jó tanács: ne a szabályokban torekedjetek eredetiségre (ez csökkenti a piacot); ha kijöttök vele, akkor a régi rendszer kiegészítőibe már ne feccöljetek; és teszteljetek sokat;-)))).
Egy tudatlan kérdés: mikor tudtok kijöni vele?

Tiberius:
Örülök, hogy hasonlóan látod a dolgot, mint mi! ;)
Novemberre tervezzük a megjelenést.

Menmaatré:
A d20 külföldi rendszer. A terminus technicusok magyarul fognak szerepelni, vagy angolul?

Tiberius:
Természetesen a szakkifejezések magyarul lesznek. A régi játékosok számára ismerős, és aki eddig d20-al játszott, annak sem lesz idegen. A gárdában van hivatásos fordító is!

Ceeph:
A megjelenő szabálykönyv keménykötéses vagy puhakötéses lesz?
A papír az ET-féle klotyópapír lesz vagy a régi szép fehér?(esetleg D&D3E-féle fényes)
Szavazataim: keménykötés,fekete-fehér, szép 80-as fehér papír.
A színes illusztrációk nem annyira illenek a jó öreg M* hangulatához(ha már Max-féle gótikus feeling lesz az uralkodó…)

Tiberius:
Keménykötésben fog díszelegni!
Valamilyen szép papírt fogunk kiválasztani hozzá ezt megígérhetem, az eddigi lapminőséget elfelejthetitek.

verdo80:
Mondanál pár szót arról, hogy kik lesznek az illusztrátorok? (Max kezébe nyomjatok egy ceruzát és hagyjátok, hagy rajzoljon jó sokat !!!!! )

Tiberius:
Max-et és Buttinger Gergőt kértem fel az új design kialakítására, és a grafikus csapat vezetésére.

Ceeph:
Tervezitek-e a későbbiekre, hogy az eddig elfelejtett részek Yneven leírásra kerülnek(pl. Rowon, Alidar,stb.)?

Tiberius:
Szépen sorban ki szeretnénk térni minden olyan területre, amely a játékosok érdeklődésére számot tarthat, de sosem fogunk minden titkot leleplezni és minden szürke foltot feltérképezni.

celsior:
Néhányunkat az foglalkoztatott, hogy Ynev egyedi ámde néha ugyancsak nehezen kézben tartható mágiarendszerét hogyan kezelitek/ konvertáljátok majd?
Lesznek – e új varázsló – alosztályok / kiscsoportok stb?
Lesz / kell – e egy teljesen a mágiával foglalkozó könyv?

Tiberius:
Először is, a d20-ban található memorizálós rendszer nem kerül át Ynevre!
Jelenleg két mágirendszert tesztelünk (mozaikmágiára), az egyik nagyban hasonlít a régi M.A.G.U.S. rendszerre, a másik egy pedig kibővíti, univerzalizálja a mozaikmágia szemléletet.
A varázshasználó alapkasztokról már ejtettem szót. Tervezzük mágiával foglalkozó kiegészítő megjelentetését is.

Marcus:
Valahol említetted, hogy új mágiarendszer lesz, ami újdonsága ellenére is “MAGUS-os” marad. Ezalatt d20 mágiarendszer értendő, vagy valami más?

Tiberius:
A d20-nak nincs kőbe vésett mágiarendszere. Külön mágiarendszer van a D&D-hez, külön “mágiarendszert” képez az Erő a Star Wars d20-as változatában és még sorolhatnám a példákat. Yneven nincs memorizálós technika, ezért itt továbbra is megmaradnak a jól megszokott mágiák.

Jakirte Jak Cyr:
Ki lesz-e dolgozva az alapkönyvben valamelyest a kyr és a godoni mágia? (Vagy legalább az elmélete?)

Tiberius:
Az Alapkönyv tartalmazni fog egy átfogó mágiaelméletet, amelyből logikusan levezethető lesz az általad említett mindkét mágia. De ebben a kiadványban a hetedkor végére fogunk koncentrálni.

Jakirte Jak Cyr:
Lesz-e a varázsló iskolánként (kráni, toroni,…) csoportosítva képzettségek meg egyebek tekintetében?

Tiberius:
Terveink szerint a különböző varázslóiskolák presztizs kasztokként jelennek majd meg.

Menmaatré:
A tűzvarázslók esetében az MT anyagát [három út stb.] építitek be, vagy pedig az ET egységesítő szemléletét?

Tiberius:
Ebbe még nem merülnék bele, de presztizs kasztként ez is megoldható.

Menmaatré:
A varázslói specializációt sokan hiányolták a korábbi rendszerből. A D20-ban lesznek ehhez kapcsolódó szabályok?

Tiberius:
Lesznek.

Sambucus:
Mennyire lesz mágiacentrikus az új rendszer?

Tiberius:
Pontosan annyira, amennyire az M.A.G.U.S. regényekből következik. Se jobban, se kevésbé. ;)

Sambucus:
Visszafogjátok -e a hatalomszavakkal dobálózást? A Summarium idevágó fejezetei szerint a mezei pockok is képesek legalább 150 Od pont felhasználására

Tiberius:
Nem értek egyet ezzel a véleménnyel. Hatalomszavak használatára csak olyan lény képes, akiben csörgedezik az ősi fajok vére (eltekintve néhány rendkívül elszórt kivételtől), ezek, pedig nagyon ritkák. 150 op-ja pedig még ezek közül is csak a leghatalmasabbaknak van. De most, hogy így említed, lehet, hogy a mezei pockoknak mostantól megadjuk! ;)

Sambucus:
A varázshasználók közt menyire dúl majd a demokrácia? Ellenfele lesz -e végre egy bszorkány egy varázslónak, vagy maradnak a jelenlegi egyenlőtlen erőviszonyok?

Tiberius:
Szerintem egy ügyes boszorkány a régi rendszerben is ellenfele lehetett egy varázslónak, de az új rendszerben még több trükköt adunk a kezébe…

Sambucus:
Az új mágiarendszer mennyire lesz egységes? És ha az lesz, mozaikmágikus alapokon nyugszik majd?

Tiberius:
Teljesen egységes metafizikai rendszert építettünk fel, amelyből minden mágia levezethető. Az ynevi mágiák alapja nem a kyr mozaikmágia és a kyr mozaikmágiából nem rakható ki minden egyes létező varázslat sem.

Carnivoor:
Az új alapkönyv “jelene” megegyezik az ETK jelenével, vagy esetleg már a Maifeszt. háb. és a zászlóháborúk utáni korszakkal fog elsődlegesen foglalkozni, s a “tradicionális” korszakot (a hetedkort) történelemként kezeli majd?

Tiberius:
Az új elképzelésben négy kort tervezünk, amiből a Hetedkor vége lenne az eddig is megszokott alap korszak, de lenne másik három opcionális kor is. Ez utóbbiakhoz természetesen további kiegészítők jönnek majd ki. Az Alapkönyv a Hetedkorra fog koncentrálni – a jelene egy kicsivel valószínűleg az eddigieknél későbbre fog datálódni -, de szerepelni fog egy kis leírás a többi korról is.

Menmaatré:
Nem lesz ez túl nagy falat? Talán önálló kiegészítők kellenének erről a témáról, az így felszabadult helyet pedig világleírás tölthetné ki.

Tiberius:
Igen. Mi is önálló kiegészítőkben gondolkodunk, ezeket tekintjük a M* hivatalos éráinak. de mindez egyelőre nem több tervnél…

Sumbucus:
A nem is olyan régen leközölt hetedkor vége kronológia tetszett, de mennyire tudjátok majd rákényszeríteni az írókra? Egy szerepjátékot mégis csak a regények visznek a vállukon.

Tiberius:
Nem kell rájuk kényszeríteni, mindannyian elfogadják tudtommal. Csak olyan dolgot építünk be Ynevbe, amit az írók elfogadnak.

DelArco:
Volt valami olyasmiről szó hogy gőzgépek és egyéb furmányos dolgok. Erről mit lehet megtudni?

Tiberius:
A Nyolcadkorban, a Fekete Hold miatt jelentős változások állnak majd be a mágiában. Ez lehetőséget ad majd az eddig háttérbe szorult technológiák előretörésére.

Menmaatré:
Ha én pl. Della, Noir stb. pappal akarok játszani akkor meg tehetem ezt az új rendszerben? Vagy csak az általános pap és néhány fontosabb istenség papját dolgozzátok ki?

Tiberius:
Minden égi hatalomról lesz szó az alapkönyvben. Így bármilyen isten papjával lehet majd játszani, ám ez nem jelenti azt, hogy a későbbi kiegészítők nem gazdagítják a lehetőségeket.

elGabor:
Az új kiadásban mi különbözteti meg az egyes istenek papjait? Átveszitek a d20 domain-rendszerét, esetleg annak M*-os megfelelőjét, vagy valami más utat kerestek?

Tiberius:
Jelenleg domain-rendszert szeretnénk ynevi módon.

Jakirte Jak Cyr:
Az alapkönyv anyagának kb. hány százaléka van most készen?

Tiberius:
Jelenleg folyik az alfa-tesztelés. Ezzel párhuzamosan készül az Alapkönyv szövege. Terv szerint haladunk.

Godpower:
Mennyire fog az új Magus az újaknak is szólni akik esetleg eddig nem kedvelték a Magust(persze ilyen tuti nincs), vagy inkább azoknak akik már tapasztalt Magusozók?

Tiberius:
A jelenlegi mágus tábor igényeinek kiszolgálása mellett, természetes új játékosokat szeretnénk megnyerni a szerepjátéknak és a M*-nak. Ezért is használjuk a d20-at, ezért is van új design.

elGabor:
Várható a közeljövőben valami preview, pár példa hogy hogyan is képzelitek a dolgokat?

Tiberius:
Ezt egyelőre nem tudom megmondani, de a kiadói honalpon elképzelhető, hogy lesz ízelítő.

elGabor:
Kicsit előreszaladva: milyen kiegészítőkre kívántok koncentrálni? Részletesebb világleírás? Osztályokat leíró könyvek? Modulok? Vagy más?

Tiberius:
Két fő vonulatot tervezek, világleírás (pl. Toron) és rendszer (pl. Besti). Mind a kettőt egyformán fontosnak tartom. A kalandmodulokra pedig egy egészen különleges elgondolásom van…

Balight:
Lesznek új Regionális featok, ilyesmik a könyvben? Mennyire követitek a szokásos D20 világ lírások tematikáját, rendszeré?

Tiberius:
Vannak regionális feat-ek, hiszen ez nagyon jellemző a M.A.G.U.S. világára és eddig szinte teljesen hiányzott. A modern világleírások tematikáját vesszük alapul, így lehetséges, hogy hasonlítani fog némely d20 alapú kiadványra, de Ynev egyedi vonásai is erősen jelen lesznek, pl. kultúrkörök.

elGabor:
Megmarad-e a régi M* alapkönyv drágakőmágiája és varázstárgyrendszere? Mennyire lesz Ynev “varázstárgygazdag” világ?

Tiberius:
Drágakőmágia lesz, de új rendszert fog kapni. A varázstárgyak témájában még nincs végleges döntés, de a rendszer itt is jelentősen más lesz.
Amennyire az regényekből is érződik, Ynev varázstárgyakban nem gazdag világ.

elGabor:
Erionos kérdés. Gondolom tudod, mire gondolok… ;)

Tiberius:
Erionról az eddig megjelent anyagokat tartjuk továbbra is márvadónak. Méret, népesség…

Attila:
Akkor mi a nagy helyzet a Yardainnal való közös munka terén? Az általuk készített cuccokat láttad? Ha igen, azokat kiadjátok? Ha nem, miért nem? Ha nem valósul meg a közös munka, miért nem?
Mi a helyzet az esetleges nem-Yardain féle, de egyéb szabadúszó fejlesztők-csimotákkal? Van rá esély, hogy valaki kész/félkész, de ígéretes anyaggal sikerrel bekopogtasson nálatok? Lehetőség van-e bedolgozásra valamelyik készülő projektben? Egyáltalán, milyen kiegészítők készülnek?

Tiberius:
Igen láttam tőlük különböző anyagokat, és az általuk készített Északfülde c. kieget teljes egészében. Az írókkal és a fejlesztőkkel közösen azon a véleményen vagyunk, hogy ebben a formában nem kerülhet kiadásra. Nem szeretnénk úgy átvenni valamit, hogy még ezután foglalkozzunk az átírásával is. Csak olyan anyagot veszünk át, amelyen nem kell további lényeges munkát végezni. Az egyéb szabadúszókkal ugyanez a helyzet, Yardaint semmivel nem kezeljük más módon, mint azokat akik már eddig is, vagy ez után fognak nálunk jelentkezni, sőt akár abból a csapatból is jelentkezhetnek emberek egyedi alapon. De mindez csak az Alapkönyv megjelenése utánra érvényes, hiszen jelenleg minden erőforrásunkat a fejlesztés köti le.
Jelenleg az Alapkönyv és a Toron kiegészítő készül.

Körmi:
Csak a szőrszálhasogatás kedvéért: egyes fejezetek nem voltak még készen / nem tudtuk őket kinyomtatni, stb., szóval teljes, kulcsrakész átadás nem volt. A többi kapcsán meg mondtuk, hogy nem volt még lektorálva, korrektúrázva, stb. Nem volt nyomdakész az anyag, na.
Azóta meg csiszolgatjuk. :)

Tiberius:
Igaz. Így korrekt, ahogy leírtad. :)

Tilleo:
Több fórumból értesültem a Yardain féle csapattal való együtműködés megszakadásáról. Szakmai szempontból mi az az ok ami miatt nem tudtok együtt dolgozni?

Tiberius:
Először is nincs szó együttműködés megszakadásáról. Egy formálódó együttműködésről, viszont igen. Személyi ellentétek nincsenek közöttünk, így legfeljebb világnézeti akadályai lehetnek az együttműködésnek. Korábban leírtam, hogy az AK után szívesen látjunk új fejlesztőket.

Lepus:
A Yardainnal folytatott vitában ugye felmerült, hogy a regényeket veszitek alapul.
Ehhez kapcsolódik a kérdésem, miszerint melyik hangulat lesz uralkodó az új MAGUSban? A regények elég heterogének voltak ebből a szempontból…

Tiberius:
A regényeket tekintjük alapnak, ahol kétség/ellentmondás merülne fel ott személyesen konzultálunk az írókkal. Eddig még nem akadt olyan probléma, amire ne adtak volna megnyugtató választ.

Lepus:
Északon továbbra is megmarad a korai regények erős jó – gonosz felosztása a vörös és fekete zászlók közt, vagy a Morgena könnyei és egyéb regények nyomán Toron és szövetségesei is árnyaltabb szerepet fognak kapni?

Tiberius:
A kezdetek óta az említett terület is sokkal kidolgozottabbá és árnyaltabbá vált, és ez nem csak Mr. Boomennél igaz. Mi természetesen a jelenlegi kép alapján dolgozunk, és Boomen mester sokat segít a munkánkban. Már készül a Toron kiegészítő is, amit főként ő ír.

Sumbucus:
Megmarad majd a Raoul Renier – féle Krán?

Tiberius:
Persze :) De ez nem jelenti azt, hogy a Nyúl-féle eltűnne.

Sumbucus:
Az orkok ugye a Summariumos vonalat viszik majd tovább?

Tiberius:
Igen.

Lepus:
A “kalandozó” fogalmat megtartjátok? És ha megtartjátok, úgy változatlanul, vagy átdolgozzátok kicsit?

Tiberius:
Az eredeti kalandozó fogalmat megtartjuk, hiszen ez Ynev olyan része, amely nélkül nem lehetne többé ugyanaz.

Sambucus:
Maradnak-e a kalandozók továbbra is megatáposak, vagy valami emberi értékeik lesznek?

Tiberius:
A táposság relatív, hiszen egy rutinos mesélő bármikor rakhat be olyan ellenfelet, aki eltángálja a neves karaktereket. De lesz lehetőség olyan életút játékra, ahol a tanulóévek elejétől kezdődhetnek a kalandok, így mindenki megérezheti milyen az, amikor a városi őr jól megkergeti. Reményeim szerint mindenki meg fogja találni a kedvére való játékstílust az új M.A.G.U.S.-ban.

Fenrir:
Mindenki a vilagleirasnal Toront hozza fol peldakent. Szamithatunk e olyan teruletek leirasara, mint pl az eszaki es deli varosallamok vagy a Riegoy-i obol? Mert sajnos eddig meglehetosen keves informacioval rendelkezunk ezekrol.

Tiberius:
Természetesen. Toron csak az első a sorban.

SAS2000:
Tiberius: Irtad, hogy tesztelitek a rendszert, ebbe külsősöknek nem lehet beszállni?
És, ha garantálom a leendő alapkönyv megvételét? :)
Esetleg titoktartás stb?
Épp van egy szabad nyaram/nyarunk :)

Tiberius:
Jelenleg az alfa-tesztelés zajlik, itt már betelt a keret. A béta-tesztelésről a kiadói honlapon lehet majd olvasni. Irigyellek a szabad nyaradért… ;)
Az INOMI kiadó honlapja jelenleg még készül. A következő címen lesz elérhető:
www.inomi.hu

Avangion:
Kb. mennyi időt szántok a rendszer tesztelésére? Ok, hogy a D20 rendszert már rengeten tesztelték, de az új kasztokat gondolom nem ártana kiegyensúlyozni (a PrC-okról nem is beszélve). Örültem, hogy ennyi kaszt lesz, viszont elgondolkodtatott, hogy az általam eddig látott D20as rendszerekben, ennek a mennyiségnek csak a töredéke volt (és azok között is akadt azért eltérés az erőviszonyokban).

Tiberius:
A tesztelés maga pár hónapos időszak alatt zajlik le, rengeteg csapat bevonásával. A kasztok közötti egyensúly különösen fontos, csak gondoljunk az egységes TP táblára. Ezért készítettünk egy kasztépítő motort, amely segítségével már eleve (nagyjából) kiegyensúlyozott alapokat adhatunk ki tesztelésre, ahol ezt tovább fogják finomítani, egészen addig, amíg minden a helyére nem kerül. Tehát nem hasraütéses alapon épülnek fel a kasztok, ami sok időt megspórol a tesztelőknek, és így több kaszton lehet végigmenni.
A M*-ban ennyi kaszt van… Ezen nem is akartunk változtatni, azt szeretném, ha mindenki át tudná hozni a régi, szeretett karakterét. Elég furcsán nézne ki, ha az alap kasztok, vagy fajok közül valami kimaradna (s remélhetőleg ilyen nem is lesz), és valaki ott állna értetlenül az új alapkönyv felett. Persze, attól, hogy ilyen sok lehetőség van, még nem kell mindegyikkel élni.
A M*-ban eddig a fajok közötti egyensúly megoldatlan probléma volt. Azt is szeretném itt megjegyezni, hogy a d20 a fajok kiegyensúlyozására is remek megoldást kínál. Aki, ezentúl pl. khállal akar majd indulni, az megteheti, de kösse fel a gatyáját. :)

OGRF:
A dzsad kultúra kidolgozása az enoszukei szinten mikor lesz esedékes? No meg természetesen mikor lesz az amund-dzsenn történelem, “őshaza” stb.stb. terítéken? Várható e a közeljövőben, hogy némi adalékkal szolgál a fejlesztőcsapat ezen a szálon is? Ha igen mikor, és milyen publikálási formában?

Tiberius:
Az AK-ban jó pár mondat erejéig kitérünk a dzsennekre és adzsadokra, hogy az eddigieknél bővebb infokat nyújthassunk róluk. A dzsadok kultúrája egyébként is izgalmas, biztosan odafigyelünk rá, és külön hangsúlyt kapnak az eljövendő kiegészítőkben. Egy átfogó Ibara kiegészítő szerintem remek lenne.

BePe:
Nos ugy tunik kibovitett idonk vegere ertunk.
Meg egyszer koszonjuk Tiberiusnak a reszvetelt es a valaszokat, igerete szerint azert meg valaszol az ezutani kerdesekre is itt a Forumon.
A latogatoknak is koszonjuk hogy turelmesek voltak es joejszakat kivanunk mindenkinek!

Tiberius:
Búcsúzom mindekitől! Köszönöm a kérdéseket!
Kellemes jó éjszakát kívánok mindekinek!


Kapcsolódó adatok Linkek/fórum

[http://forum.rpg.hu/index.php?s=&act=ST&f=205&t=2788]
A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához