LFG.HU

HammerTimeCafe
Bulldy
ismertetőCimkek

MAGUS KiválasztottakNem tudom, mennyire kell bemutatnom a M.A.G.U.S. – Kiválasztottak kártyajátékot. A gyökerei a M.A.G.U.S. fénykorába, a ’90-es évek végig nyúlnak vissza. A Valhalla szerepjátéka ekkor volt a csúcson: jöttek a regények, pörgött a Rúna magazin, rendeztek Rúna Tábort, és rengeteg dolog volt megígérve a szerepjátékhoz. Adta magát, hogy az akkoriban tért hódító kártyás vonalat is meg kell hódítani a branddel. Ennek eredményeképpen jött létre a M.A.G.U.S. – Kiválasztottak gyűjtögetős kártyajáték, vagy röviden M*K.
(Aki nem ismerné, a gyűjtögetős kártyajátékokról annyit, hogy a különböző lapokból kell egy megfelelő összetételű, működő paklit összerakni, és ezzel kell legyőzni az ellenfelünket. A lapok különféle gyakoriságúak. A gyakori és átlagos lapokat könnyű beszerezni, ezek adják a paklik alapját, az igazán erős lapok pedig egyedi vagy még ritkább besorolásba esnek, és csak mázlival vagy drágán szerezhetők be.  Igen, pénztemető, mint minden hobbi, amihez vásárolni kell. :) )

Az M*K alapvetése, hogy a játékosok nagy hatalmú mágusok Ynev világán, akik ülnek a tornyukban és még nagyobb dicsőségre vágynak. Ennek érdekében különféle kalandozókat vonnak a befolyásuk alá, akik elvégzik nekik a piszkos munkát. Ez a munka alapvetően két dolog lehet: a mágust dicsőítő küldetések végrehajtása, vagy az ellenséges mágus tornyának porig rombolása.

MAGUS Kártya 01

Egy megvédendő / lerombolandó toronyszint és egy dicsőséget hozó ármánykodó küldetés.

Kalandozóink szaktevékenységét váratlan események és az ellenfél által telepített csapdák és bestiák nehezítik – és persze az ellenfél kalandozói! Előbb-utóbb a mágusok által irányított kalandozók között kenyértörése kerül sor, ilyenkor bérenceink támadásokkal, varázslatokkal, cselvetésekkel törnek egymás életére, hogy kiderüljön ki a keményebb csapat a gáton. A kalandozóink egyébként lehetnek nevenincs, „tizenkettő-egy-tucat” személyek, akik csak valami általános néven futnak. Ilyen például a lenti képen a csóri Szabotőr vagy a keményebb, de még mindig nagyobb számban előforduló A Dúlás veteránja. A szakma királyai a nevesített kalandozók, akikből egyszerre csak egy lehet játékban, és ha meghalt, más sem hozhatja játékba. Természetesen itt vannak az igazi ynevi hírességek, mint például a Garmacor címere/vére regények főszereplője, Rudrig ves Garmacor, a Vadkan vagy a Tier Nan Gorduin kezdeti éveiről szóló novellákból ismerős Azed.

MAGUS Kártya 02

Kalandozók: Ynev söpredékétől kezdve legendás uralkodókig mindenfélét találunk közöttük.

A játék pontos szabályaiba nem szeretnék belemenni, mert akkor ez a cikk jóval hosszabb lenne. Maga az M*K egy roppant összetett, komplex szabályrendszerű játék. Bár nem tartom magam nagy gyűjtögetős kártya szakértőnek, a bonyolultságát a HKK és a Magic: The Gathering fölé tenném, valahova a Vampire: The Eternal Struggle mellé. Ha ezek a címek nem mondanak semmit, akkor sincs gond, mondjuk, hogy egy ötös skálán az M*K bonyolultsága, hát, ötös. :) Ez azonban nem a játék hátránya, hiszen az alapok némi gyakorlással könnyen elsajátíthatók, és ha már van egy szilárd tudás, akkor lehet rá építkezni a finomságokkal. Ez egyértelműen az a játék, amiben el lehet és el kell merülni (aki az azonnali örömökre és gyors menetekre vágyik, az inkább forduljon bizalommal a HKK, a Magic vagy a Hearthstone felé), különösen, ha versenyezni is szeretne az ember, és nem csak otthon játszogatni (mint jelen cikk írója).

MAGUS Kártya 03

Mit érnek a kalandozók az összeharácsolható kincsek nélkül?

A játék összetettsége egyben a fő vonzereje is. Nagyon sok mindenre kell figyelni, fejben számolgatni, így folyamatos az izgalmi faktor: „Vajon jól kalkuláltam? Mit hagytam ki a számításból?”. Megtanulni viszont nem egyszerű a játékot. A legegyszerűbben úgy lehet, ha az ember elővesz egy-egy kezdőknek szánt paklit és játszik. Sajnos eddig ez nem volt egy reális alternatíva, mivel a játéknak évek óta csak kiegészítőkkel gyarapodott a lapkészlete. Ez azt jelenti, hogy egy-egy játszható pakli összerakásához elég sok csomagot meg kellett venni, és még ekkor is csak tessék-lássék kaptunk játszható paklikat. Bár a Facebookon van egy csoport, ahol lehet lapokkal kereskedni, egy másikban pedig az igazi keményvonalas arcok a gyakori-átlagos lapokat akár ajándékba is odaadják a kezdőknek, ezek mégsem azok a megoldások, amivel egy játékot népszerűsíteni lehet. Tudta ezt a játék koordinátora, Magyar Máté is, aki a játékot kiadó Delta Visionnél a 2018-as kiegészítő sikerével kovácsolt bizalmi tőkéjét egy kétjátékos kezdőkészlet elkészítésébe forgatta be. Az említett kiegészítő az amundok elleni háborút és összefogást feldolgozó Kékarcú kiteljesedése, melynek anyagi sikerét látva a Delta Vision bízott Máté elképzelésében, és zöld utat adott a kezdőkészletnek.

MAGUS Kártya 07

Ezzel el is érkeztünk a cikk tárgyához, az M*K Kétjátékos Kezdőkészletéhez. Mit is tartalmaz ez a készlet?
Alapvetően két pakliról van szó, melyek akár külön-külön is megvásárolhatók. Az egyik a Kényszerű szövetség, ami a nagy nehezen összehozott Pyarron-Krán szövetséget foglalja magában. Ebben a pakliban Dreina és Krad lovagjai vallt vállnak vetve harcolnak a kráni légió harcosaival és fejvadászaival. A másik az Összefogás az iszonyat ellen nevet kapta és két másik ősi ellenséget hoz össze: Shadon és Gorvik fegyvereseit. A kezdőkészlettel tehát Pyarron és Krán csapatait vezethetjük Shadon és Gorvik csapata ellen.
Bár az M*K-ban többféle módon is nyerhetünk, ezekben a paklikban a kezdőkre gondolva csak a másik játékos tornyának lerombolása szerepel győzelmi opcióként. Nincs is ezzel semmi gond, hiszen a termék kedvet szeretne csinálni a játékhoz, azt pedig talán egy-egy gyors csatával a legegyszerűbb. A paklik a játékhoz minimálisan szükséges 40 (a pakli, amiből dolgozni fogunk) + 3 (megóvandó/lerombolandó toronyszintek) lapból állnak és úgy lettek összerakva, hogy egy alapos keverés után azonnal játszhatók.

MAGUS Kártya 04

Varázslatok, közelharci és távolsági támadások és cselezések tartoznak a kalandozók eszköztárába.

A paklik témaválasztása talán furcsa, hiszen a feldolgozott ynevi események folyamán mind a négy frakció (Pyarroni Államszövetség, Krán Birodalma, Shadon-Gorvik perszonáluniója) egy oldalon harcolt. Ez a felállás azonban lehetővé tette a játék készítőinek, hogy lapokkal lássanak el olyan játékbeli témaköröket (pl. shadoni lovagok), amikre nem jutott elég lap a kiegészítők korlátozott lapszámából. Ha pedig megtetszett a játék, nagyjából egy tucatnyi kiegészítő megvásárlásával a közös ellenfélnek számító amundokat is összerakhatjuk. Mivel a Kékarcú Kiteljesedésében ők játszották a főszerepet, így hozzájuk jelent meg a legtöbb lap.
Úgy gondolom nagyon jó a két kezdő pakli játékértéke, némi kiegészítő megvásárlásával és lapcserével könnyen fel lehet őket hozni a jelenlegi versenykörnyezet szintjére. (Az egyik hivatalos, PLEV nevű formátumon a legritkább, legdrágább lapok nem engedélyezettek, így nem kell vagyonokat költeni a versenybe lépéshez.)
A kiadó nem árul zsákbamacskát, a kiegészítő minden lapja megtekinthető a M*K weblapján megtalálható termékoldalon. Itt meg lehet nézni a lapokat, el lehet olvasni a pakli listát, így pontosan tudja az ember, hogy mit vesz. Ha valaki csak a lapok áttekintésével és a szabályok elolvasásával szeretne ismerkedni, erre is van lehetőség, az egyszerűsített, kezdéshez pont elegendő információt tartalmazó szabályfüzet is elérhető a kiadónál.

MAGUS Kártya 05

Események segítik vagy akadályozzák a kalandozókat, játékosokat.

A beszámoló úgy teljes, ha elmondom a negatívumokat is – bár számomra ezek inkább csak tények, nem tántorítottak el a kezdőkészlet megvásárlásától.
Az egyik ilyen a lapminőség, a papír anyaga, amiből a kártyák készülnek. Nem mondanám, hogy rossz, de az biztos, hogy a tartós használatot nem viseli jól, ezért célszerű kártyavédő fóliákat is vásárolunk a lapjainknak. (Én erre a legolcsóbbat a Szellemlovasban találtam, de jelenleg sajna ki vannak fogyva.) Ez ráadás költség, de ezzel számolni kell. A kiadó tett ígéretet a lapok minőségének javítására, de az ugye a jövő zenéje, így jelenleg ezzel kell beérnünk. (Sajnos a lengyel „testvéreink” által közösségi finanszírozásban megvalósított Beast & Barbarians című (Savage Worlds) játékhoz kapott pakli lapminősége is gyatra, de így is hónapokat késett a postázás, mert a készítők háromszor küldték vissza a nyomdának az egészet, mondván ők ezt a minőséget nem hajlandók a támogatóknak kiküldeni. Úgy tűnik a kártyapapír-probléma kelet-európai „betegség”.)

A másik, amit kritikaként lehet megfogalmazni, az az, hogy az elmúlt évek gyakorlatától eltérően a kezdőkészlet lapjai nem kaptak saját grafikákat. Ennek természetesen gazdasági okai vannak, így jómagam elnéző vagyok emiatt, mert így legalább megjelenhetett ez a csomag is, de elfogadom, hogy valakit zavar, hogy korábbi lapok hátteréből lett felnagyítva valami (és ez nem is minden lapnál sikerült jól), vagy egy véletlenszerűen kiválasztott DV-regény borítójáról nyúltak le valamit. Viszont ügyeltek arra, hogy a kiragadott kép vagy részlet illeszkedjen a kártyák világába, így nem áll fönn olyan gond, hogy a kép hangulata gyökeresen elüt attól a hangulattól, amit a játék sugallni próbál.
Még ezzel a hibával együtt is az M*K egy kimondottan szép játék, az éves kiegészítők képei (legalábbis az utóbbi három pakkban) a témához készülnek, néhányuk pedig több kártyán kívül egy-egy mini-történetet mesél el, ami szerintem nagyon jó dolog. (Erről bővebben itt és itt.)

MAGUS_Kartya_6

Szövetségesekkel és épületekkel támogathatjuk meg az ügyünket

Amit az M*K kapcsán még el szeretnék mondani, hogy jelenleg véleményem szerint ebben „él” Ynev világa. Ugyan maga a Manifesztációs Háború és a pyarroni-kráni összefogás már az 1995-ös A Renegát című regény óta ismert (ugyanebben témában a 2009-es Vihar Ibara Felett és a 2012-es A Kos és a Kobra éve regények adnak még több információt), a kártya szándékosan (értsd: Gáspár András Ynev-ügyi biztos beleegyezésével) elspoilerezi egynémely halott hős sorsát, illetve egy híres játékos megkártyásításával, és ezen karakter kánonba emelésével egy lendítésnyit lök előre a kontinens évtizedek óta stagnáló történelmén. Remélem, hogy a következő években meglátjuk merre alakul ennek a világnak a sorsa, és nem lesz örökké zárványba zárva a Pyarron szerinti háromezerhétszáznemtudomhányas esztendő.

Maga az M*K közösség is megsüvegelendő Ynev-történet témában, hiszen minden kiegészítőhöz készül valami olyasmi, ami annak is érdekes, aki csak a világot szereti, de a kártyával nem foglalkozik. A kontinens ősibb történelméből merítő Cranta Öröksége például egy frankó korösszefoglalót kapott (Crantai Birodalom, Koponyaszövetség, Snilföld, Velarium, Háború), amiben ugyan új információ nincs, de jól összefoglalja azt, hogy mi a kánon arról a korról.
Erion szerintem unalomig ismert, sokan nem is szeretik Ynev „Mega-City One”-ját, de ez a téma is megkapta a maga cikkeit (Erioni éjszakák, Erion, a bűn városa, Erion negyedei), így nem ősrégi Rúna magazinokból vagy a beszerezhetetlen Summariumból kell újra olvasnunk, amit tudnunk kell.
A Kékarcú Kiteljesedése kapta talán a legkevesebb ilyen cikket, de ehhez a témához ott a korábban említett három regény.
Rajongói anyagoknak sincs híján a játék, az egyik lelkes játékos és gyűjtő, Jávorcsik Norbi például digitális lapozgatós könyvet készített a Cranta Örökségéhez (katt ide!) és a Kékarcú Kiteljesedéséhez (katt ide!).

Természetesen a fentieken kívül van még pár ynevológiai cikk, de nem szeretnék mindent belinkelni, meghagyom az mk.deltavision.hu oldalon történő böngészés és felfedezés örömét az olvasóknak. :)

MAGUS Kártya 07

Bestiák és csapdák állnak a kalandozók útjában.

Már csak egy kérdés maradt. Hol kapható a játék?
Jelenleg a legbiztosabb beszerzési forrás a Delta Vision webboltja (A linken a versenyeken jelenleg használható kiegészítőkre szűrtem, évente forog ki a legrégebbi, és az utolsó hat van mindig játékban.) Innen mindent meg lehet rendelni, ami kell a játékhoz, természetesen a kétjátékos kezdőkészletet is, amit egy csinos dobozba csomagolva, szabálykönyvvel, két darab hatoldalú kockával megtoldva kapunk. Ennek van a legkedvezőbb ára, de ha valakinek csak egyik vagy másik kezdőpakli kellene, azokat külön is meg lehet vásárolni.

Én csak bíztatni tudok mindenkit, hogy adjon egy esélyt az M*K-nak, mert egy hangulatos, összetett, egyedi kártyajáték, ami alapszinten is izgalmas csatákra ad lehetőséget. Ha segítségre van szükségetek vagy kérdésetek van, a játékhoz kapcsolódó, nem hivatalos Facebook-oldalon biztosan válaszol valaki. Ha valaki pedig lapokat szeretne adni-venni-cserélni, akkor az előbbi oldal testvéroldalán bizniszelhet.


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához