LFG.HU

Lipták László
ismertetőCimkek

Az ornamentikák tervezésénél az elsõ szempont a stílus. Személyes kedvenceim a kelta, az art nouveau és a gótikus díszítés. Mindegyik markáns stílusjegyekkel és jól definiálható szabályokkal rendelkezik.

Az alábbi tutorial egy art nouveau – kelta ornamentika keverék, ahol egyaránt érvényesülnek a lángszerû, csúcsokban megtörõ, ívelt szecessziós vonalak és a kelta csomók. Mindazonáltal kevésbé kötött, a szabályokat a szabadságnak és figuratív elemeknek alárendelõ design dominál.

1. lépés: Alapmotívum

Elsõ lépés az alapmotívum kitalálása.
Ez adja az ornamentika vázát, erre épül fel a későbbiekben minden egyéb elem. Ebben a fázisban még nem muszáj figyelni a kelta csomózás alul-felül-alul-felül szabályára, csak a forma megalkotása a lényeg. A szálak elhelyezését persze úgy kell alakítani, hogy késõbb a csomókat is könnyedén beléjük lehessen szõni, valamint itt már elkezdhetünk gondolkodni a szecessziós csúcsok illetve ívek vonalvezetésén is.

2. lépés: Összekötõ szárny

Következhet az összekötõ szárny. Mivel a végsõ forma 4 egymáshoz hasonló, egymáshoz kapcsolódó elembõl fog állni, érdemes a szálak végzõdését egymáshoz “húzni”, hogy a kialakult elem 90 fokos elforgatásánál minden gond nélkül összekapcsolhassuk majd õket.

3. lépés: Másolás és elforgatás

A kapott elem elforgatása 90 fokkal, és összekötése az elõzõ elemmel. Ha ezt háromszor megtesszük, akkor a 4 elembõl összeáll az alap ornamentika. Ez persze még erõsen foghíjas, csupán váz.

4. lépés: Részletek és különlegességek

Láthatjuk, hogy az ornamentikánk még alapos részletezésre szorul. De milyen részleteket szeretnénk belecsempészni? Pl. stilizált madarakat. Nagyszerû hely erre az összekötõ szárny, valamint az alap motívum. Mielõtt nekikezdenénk, át kell gondolnunk hogyan is akarjuk ezt megvalósítani. Adott ugyebár a kelta csomózás szabálya (alul-felül-alul-felül), a szecessziós vonalvezetés, valamint a szürkeség szabálya (messzirõl nézve sem szabad lyukas foltoknak virítani, ill. nem szabad egyes részeket aránytalanul zsúfolttá tenni), és végül a madárforma. Ez így elsõre komoly feladatnak tûnik, de gyakorlatban nem olyan vészes. A madárforma felskiccelésével érdemes kezdeni, és abba beletervezni a kelta-szecessziós csomókat. Van még az ornamentika külsõ széle, ami egyenlõre még meglehetõsen kaotikus. Ezen segíthetünk egy “körvonallal” amit a bent harcoló vonalak egyikébõl ágaztathatunk le. Ez simábbá és a szem számára befogadhatóbbá teszi a végsõ mintát.

5. lépés: Nyers verzió

Ebben a stádiumban már majdnem kész az ornamentika. Azért persze akadnak még tisztázatlan részletek, amiket egyszerûsíteni, ill. összedolgozni kell. Mindenesetre megvan a nyers verziónk.

6. lépés: Finomítás és áttekintés

Következik a tisztázás, és a figuratív elemek ellenõrzése, illetve ha kell a finomítása. Ebben a fázisban érdemes még trükközni annak érdekében, hogy minél hosszabb és kevesebb vonalból épüljön fel a minta.

7. lépés: Vonalak

Gyakorlatilag készen vagyunk. Ellenõrizhetjük a vonalakat (jó hosszú lett:), illetve vastagíthatjuk azokat, miután tollal átrajzoljuk õket.

8. lépés: Végeredmény

Készen vagyunk. Az eredmény akkor meggyõzõ, ha valami plussz is került az ornamentikába. Jelen esetbe a figuratív részek, és a kelta csomó – art nouveau párosítás:)

Végül: Egy példa

Sok lehetõség van arra, hogy az elkészült ornamentikát beillesszük egy képbe. Az alábbi kép csupán egy a sok közül.


Kapcsolódó adatok Linkek/fórum

[http://art.rpg.hu/]
A szerző más irásai
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához