LFG.HU

elGabor
hírekCimkek

Thief: TDP…pontosabban húsz éves és két napos: a Looking Glass Studios formabontó játéka 1998. november 30-án jelent meg. A Thief feje tetejére állította az FPS-ek megszokott játékmenetét: az ellenfelek lelövése helyett csöndes kikerülésük (vagy óvatos becserkészésük és leütésük), belevaló tengerészgyalogos főhős helyett egy átlagos őrrel is csak nehezen kiálló tolvaj, rakétavető helyett a fáklyák fényét kioltó vizes nyílvesszők és mohaszőnyeget a földre terítő társaik kerültek a fókuszba. A folyamatos akció helyére az alaposan mérlegelt, pánikszerű cselekvés lépett – átjutni egy hangos folyosószakaszon, mielőtt visszatér az őrjárat; elcsaklizni egy értékes drágakövet egy éppen másfelé forduló strázsa háta mögül; feltörni egy jól megvilágított ajtó zárát, ­majd visszarohanni az árnyékokba. Eredetileg kardozós játéknak indult (a Dark Camelotban a zsarnokká vált Arthur királyt és sötét lovagjait kellett volna kiiktatnunk), de a fejlesztés során valami végzetesen félresiklott, amikor az egyik vezető designer megpróbált elbújni egy ellenfél elől. Erre a feszültségre rá lehet szokni.

Rose Garden

Rose Garden

A Thief vonzereje az eredetisége mellett precíz, szűk fókusza. Kortársa, a Deus Ex (2000) középszerű lövöldözős játék, középszerű lopakodós játék, középszerű CRPG és nem túl meggyőző környezeti szimulációs anyag, de a tökéletlen részek együtt egy sokkal nagyobb egészet eredményeznek. A Thief egy dolgot csinál (lopakodós-felfedezős játékmenet), de azt tökéletesen. A grafikája már megjelenésekor elavult (ezt több korabeli, köztük magyar kritika is felhánytorgatta neki – egyébként konzisztens, jól megvalósított képi világgal rendelkezik, és nagyon tudatosan használja a különböző színeket és formákat), de hangzását – neszek, furcsa visszhangok, monoton zenei minták – nagyon kevés játék közelítette meg. Az őrök részeges hőbörgése és groteszk párbeszédei nem csak színesítő elemek, hanem jelzések is a tájékozódáshoz és a kikerülésükhöz: megtudjuk belőle, hogy éppen a saját bajaikkal vannak elfoglalva, minket keresnek, vagy éppen segítséget hívnak. A fény-árnyék-váltakozáson, valamint a különböző felületeken (fa, föld, fémek, csempe, stb.) okozott léptek zaján alapuló lopakodási rendszer minimális felhasználói felületet igényel, miközben maximálisan immerzív.

The Sound of a Burrick in a Room

The Sound of a Burrick in a Room

Ott van továbbá a világ – félúton a középkor és az ipari forradalom között, egy önmagán túlnőtt, kormos-koszos város nyomasztó falai között. Ketyegő, értelmezhetetlen célú gépezetek, csövekből tóduló füst és gőz, ívlámpák és generátorok – a másik oldalon láncinges őrök, kevély urak, babona és sötét mágia. A Haladás ügyét képviselő fanatikus papi rend, és a világot az irracionalitásba (és a vadonnak való teljes kiszolgáltatottságba) visszavezetni akaró pogány eretnekek… no meg korrupt őrök, kíméletlen tolvajfőnökök, léha arisztokraták és sunyi szolgáik. A Thief a jellemzések ellenére nem steampunk, ahogy sokkal későbbi, méltó utódja, a Dishonored sem az. Egy eredeti világ, amelyet egy film noir elemekből építkező (és a filmtörténet talán legjobb alkotását, a Harmadik Embert többször megidéző), kiválóan felépített történeten keresztül ismerünk meg. Garrett, a cinikus és megkeseredett tolvaj igazi antihős, ami nem csak a pózban és a beszólásokban jelenik meg: önző, önhitt, kicsinyes, és önmaga legrosszabb ellensége. A profizmus álarca alatt a hiúság és az egykori jótevőivel szembeni dac mozgatja. A történet végén minden reményét elveszíti, de semmit sem tanul.

Shadow Play

Shadow Play

A Thiefet soha nem sikerült méltóképpen folytatni. A történet valójában az első rész végén ér véget úgy, ahogy az a sztorit megilleti. A második rész sok mindenben kiforrottabb, de valami hiányzik belőle; a harmadik és a negyedik egyre sikertelenebb próbálkozás arra, hogy az eredeti receptet szélesebb játékosi közönségnek is el lehessen adni. Az eredmény előbb felemás, később már anyagilag is katasztrofális: a 2014-es reboot Thief játéknak kínos, kasszasiker játéknak felsülés. A Looking Glass Studios veteránjainak új próbálkozása, az Underworld Ascendant az elmúlt évek legnagyobb melléfogása. A valódi örökös az eredeti formulát újrafogalmazó Dishonored-sorozat, és a Thief rajongói által szabadidőben összerakott, ingyenes Dark Mod… és a közösség pályái. ***

Whistling of the Gears

Whistling of the Gears

A Thief körül már megjelenése idején összetartó és fanatikus kreatív közösség állt össze. Ők elég hamar kilobbizták a készítőkből a térképkészítőt, és az első szárnypróbálgatások után szakmányban nekiálltak új rajongói küldetések (fan mission) készítésének. Számuk már valamikor 2010-ben elérte az ezret; most nagyjából másfélszer annyi lehet (nem számoltam meg). Ahogy szokott lenni, nagyon vegyes minőségű és célú munkákról van szó, de ami jó, az nagyon jó – a Seven Sisters, a Gems of Provenance, az Endless Rain, a Rocksbourg-sorozat vagy a Calendra’s Cistern pl. nem vallana szégyent az eredeti játékok mellett sem. És húsz évvel később is sokan próbálnak szerencsét a Dromeddel, a Thief legendásan furcsa (de meglepően kezes) szerkesztőprogramjával, és még többen játsszák az elkészült küldetéseket.

In and Out

In and Out

A huszadik évfordulóra ma egy évig tartó pályatervező verseny anyagai válnak elérhetővé. Lapzártánkkor húszról lehetett tudni, de még nincs vége – a végeredmény könnyen lehet ennél több. Nagyon sok különböző megközelítést láthatunk bennük (köztük az enyémet is – tíz év kihagyás után igazi visszatérés volt majd’ egy évig szöszölni egy hatalmas, összetett pályával), és a tesztelői tapasztalataim alapján néhány igazi remekmű is született. A cikket is a belőlük vett képek illusztrálják. Először persze az eredeti játékot érdemes végigjátszani (szigorúan a „javított” textúracsomagok és modellek nélkül – és aki a monoklit is felvenné, szigorúan szoftveres grafikai üzemmódban), majd, persze továbbra is az előző feltételekkel, a versenyre készült anyagokat is. A Thief ugyanis kiválóan öregedett: ma is éppen olyan jó vele játszani, mint megjelenési évében.


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához