LFG.HU

taverna
slaGerzson
RPGCimkek

Írta: Gremlin Legions, 2012. december 31.

A játék Vincent Baker: Apocalypse World, John Harper: World of Dungeons játékain alapul, ezen kívül Jeremy Keller: Chronica Feudalis játéka ihlette.

Ez a házi fordítás és “kiadás” 2029 novemberében készült, amikor a dolog már tényleg bekövetkezett, amikor kiderült, hogy Tarr Béla nem járt messze a valóságtól.

Metro-Exodus_4K_TA

Játékosok útmutatója

KIK VAGYTOK TI?

Egy sokszínű csoport vagytok, emberek az élet minden területéről. Talán ismeritek egymást, talán idegenek… most viszont minden elérhető szövetségesre szükség van.

MI TÖRTÉNIK?

Történt valami gebasz a világban, de nem tudni biztosan, hogy mi. A feszültségek felszínre csaptak, a piacok összeomlottak, az épületek lángokban álltak. Talán lázadás, terroristák, globális háború, egy zombi pestis vagy idegenek okozhatták, nem tudjuk. Talán ti rájöttök.

HOL VAGYTOK?

Sikerült menedéket szereznetek, biztos helyen húztátok össze magatokat a külvilági káosz elől. Remélhetőleg mind kihúzzátok amíg… amíg jobbra nem fordulnak a dolgok. Viszont a készletek korlátozottak, és nem tudjátok, meddig fog ez tartani…

MIT TESZTEK?

——— A POLGÁRAITOK ———

Válassz három hátteret az alább felsoroltakból, és használd őket a múltad és személyiséged meghatározásához. Mind felsorol bizonyos Jártasságokat: az említettekhez adj +1-et, illetve –1-et a mínusznál meghatározottra. Az összegek –2 és +3 között terjedhetnek. Választhatod egynél többször is ugyanazt a hátteret, de arra vigyázni kell, hogy egy Jártasság sem mehet –2 alá.

——— HÁTTEREK ———

AKTIVISTA                 Éberség, Fenyegetés vagy Vonzerő, Megkerülés, Túlélés. Mínusz: Hírnév.

ALVILÁGI                  Fenyegetés, Fitnesz vagy Megkerülés, Küzdelem, Túlélés. Mínusz: Hírnév.

CSAVARGÓ               Átvágás vagy Szerelés, Éberség, Surranás, Túlélés. Mínusz: Hírnév.

ELINTÉZŐ                  Fenyegetés, Keresés, Küzdelem, Megkerülés vagy Szakértő. Mínusz: Átvágás.

HATÓSÁG                 Átvágás, Bölcsesség vagy Küzdelem, Hírnév, Szakértő. Mínusz: Vonzerő.

KÖZEMBER               Adj pluszt három Jártasságra.

MEGMENTŐ             Fitnesz vagy Keresés, Kezelés, Szerelés, Túlélés. Mínusz: Fenyegetés.

OPERATÍV                 Átvágás, Küzdelem, Fenyegetés vagy Megkerülés, Surranás. Mínusz: Vonzerő.

SPECIALISTA             Kezelés vagy Szerelés, Küzdelem, Megkerülés, Vonzerő. Mínusz: Átvágás.

VETERÁN                   Éberség, Fitnesz, Küzdelem, Surranás vagy Túlélés. Mínusz: Vonzerő.

——— JÁRTASSÁGOK ———

Átvágás                  Hazudás, csalás és emberek manipulációja.

Bölcsesség            Középérzék és általános ismeretek.

Éberség                 A környezeted észlelése.

Fenyegetés           Nyomásgyakorlással, erőszakkal vagy becsmérléssel

Fitnesz                   Testi erő, ügyesség és mozgékonyság.

Hírnév                    Ismertség, közkedvelés és közösségi befolyás.

Keresés                 Nyomok felfedése és anyagok guberálása.

Kezelés                  Betegség diagnózisa és segítségnyújtás.

Küzdelem              Harci gyakorlat és céllövés.

Megkerülés          Szabotázs vagy biztonsági dolgok hatástalanítása.

Surranás                Tetteid és helyzeted elrejtése.

Szakértő                Tudományos megértés és elemzés.

Szerelés                 Eszközök kialakítása, javítása és módosítása.

Túlélés                   Kitartani az elemek közt és élelemszerzés.

Vonzerő                 Közvetlenség, stílus és megjelenés.

 

——— AMID VAN ———

Kezdetben tíz pont értékű Holmit kapsz – olyan dolgok, amik már a felfordulás előtt is megvoltak, vagy amit menet közben szedtél össze, amiknek még mindig értéke van az emberek szemében és hajlandóan elcserélni más hasznos cuccokra. A felkészülés alatt szabadon költhetsz Holmit Cuccokra, Eszközökre és Harceszközökre. Ezek után a szükséges eszközök beszerzése már egyezkedés, kemény munka és mázli kérdése.

Egy Holmiért lehet venni egy pontnyi Cuccot. Ezeket egyszeri bónuszként lehet felhasználni egy bizonyos Jártasságra, amilyen a Szerelés (gép alkatrészek, ragszalag), Kezelés (antibiotikum, kötszerek) vagy Túlélés (ételadag, vízálló gyufa). Nem kell meghatározni a Cuccok mibenlétét, csak hogy melyik Jártassághoz kapcsolódik.

Két Holmiért vehetsz egy pontnyi Eszközt. Ezek bizonyos Jártasság tevékenységeket tesznek lehetővé. Szereléssel ki lehet találni, hogy mi baja van a motornak, de még nem tudod megjavítani a megfelelő Eszközök nélkül. Az Eszközök el is költhetőek, viszont nem bónuszt kapsz ilyenkor, hanem növeli a Jártasság eredményét.

Két Holmiért vehetsz egy pontnyi Harceszközt, ami lehet fegyver vagy páncél. A fegyverek Sebet okoznak, míg a páncélok Elnyelik az okozott sérülést. Ne feledd, hogy a tűzfegyverek hangosak, a robbanószerek veszélyesek, a páncélok pedig célponttá tehetnek.

Példa Eszközök

Távcső(Éberség)Hitelesítők(Hírnév)
Zárnyitó(Megkerülés)Szerszámláda(Szerelés) +Nehéz
Fegyver távcső(Küzdelem)Geiger-számláló(Keresés)
Hamis papírok(Átvágás)Ghillie ruha(Surranás)
Mászó felszerelés(Fitnesz)Elsősegély készlet(Kezelés)

 

Példa páncélok Példa közelharci 
Mellény1 ElnyelésKés1 Seb
Dzseki2 ElnyelésNagy kés2 Seb
Bombaruha3 Elnyelés +NehézFeszítővas2 Seb
Kard/fejsze3 Seb
Láncfűrész4 Seb

Példa robbanószerek

Gránát4 Seb +Lökés +Rakás
C-44 Seb +Lökés +Rakás +Töltet

 

Példa kézifegyverekPélda puskák
Derringer1 SebVadászpuska2 Seb
Stukker2 SebLefűrészelt3 Seb +Lökés
Géppityu2 Seb +AutoSörétes3 Seb
Nehéz stukker3 SebGépkarabély3 Seb +Auto
Kábítóstukker1 KábítMesterlövész3 Seb +Tompító
Géppuska4 Seb +Auto
Nehéz géppuska5 Seb +Auto +Nehéz

+Auto: Képes Sebesíteni legfeljebb három célpontot, de azután újra kell tölteni

+Kábít: Kezeld Sebként, de Sérülés helyett a célpont -3-at kap minden dobására 1 percen keresztül

+Lökés: Sebet okoz mindennek az elsődleges célpont közvetlen közelében, de utána újra kell tölteni

+Nehéz: Viseléskor -1 minden dobásra

+Rakás: Egy darabért fele alapköltség, +1 Holmi a továbbiakért (pl. egy gránát költsége 4 Holmi, +1 a további gránátokért)

+Tompító: Tüzeléskor nem lehet hallani rejtekhelyről

+Töltet: Minden további töltés +1 Sebet ad

 

——— CSELEKVÉS ———

Amikor valami bonyolulttal vagy veszélyessel próbálkozol, guríts 2d6-tal és add hozzá a cselekvéshez illő Jártasságodat. Az eredmény a végösszegtől függ. A Felügyelő elmond néhány lehetséges kockázatot a dobásod előtt, te döntöd el, hogy ki akarod-e hívni a sorsot.

6 vagy kevesebb az Perec: a dolgok nem mennek túl jól, a Felügyelő elmesél egy következmény vagy Bukást.

7-9-ig Félmegoldás: megtetted, de van valami ára, kompromisszuma vagy egyéb Galibája.

10-11-ig Siker: sikerült megtenned különösebb Galiba nélkül.

12-től Kivételes: nem csak megtetted, de némi plusz haszonhoz vagy előnyhöz jutottál.

Dobás előtt elkölthetsz egy elérhető Cuccot, hogy legfeljebb +3-at adhass az összegedhez. Dobás után elköltheted az Eszközeidet, hogy növeld egy szinttel az eredményedet.

ELLENTETT

Gyakran kerülsz szembe más emberekkel, legyen szó egyezkedésről, küzdelemről vagy kitérésről. A Felügyelő a konkrét kockázatok helyett azt mondja el neked, amit észlelsz az erősségeikről és indítékaikról… az emberek időnként meghaladják a várakozásokat.

——— SEB ÉS FELÉPÜLÉS ———

Amikor Sebet kapsz, csökkentsd a páncélod Elnyelését és nézd meg alább az elért Sérülést. A pusztakezes támadás 0 Sebet okoz, a páncéltalan célpontnak 0 Elnyelése van. A Sérülések halmozódnak: például egy második Horzsolás már Könnyű seb lesz. A kisebb Sérülések gyógyulnak először, és dobhatsz +Kezelésre a Sérülés gyógyulási idejének egy szinttel való csökkentésére.

0 – Horzsolás: Nem sérültél igazán, kicsit kifulladtál vagy meginogsz. Pihenj egy kört a kipihenéséhez.

1 – Könnyű: Sima karcolás, egy órányi pihenéssel kutya bajod.

2 – Kisebb: Zúzódások és szakadások, egy napnyi pihenéssel már jobban érzed magad.

3 – Nagyobb: Vérzés, talán néhány repedés. Egy hétnyi pihenéssel helyrejössz.

4 – Súlyos: Törött csontok, vér csöpög mindenfelé és kell dobnod +Fitneszre az eszméletvesztés elkerüléséért. Egy hónapnyi pihenéssel állsz talpra.

5 – Haldoklás: A túlvilág felé tartasz, valakinek kell dobnia +Kezelésre az életben maradásodért. Egy hónapnyi pihenéssel épülsz fel a krízisből.

6+ Halott: Senki se ment meg már.

 

——— A TÖBBIEK ———

Céljaid néha keresztezhetik egymást más játékosokéval. Érdemes egyezkedni és kompromisszumra jutni. Ha egyik oldal sem enged, felajánlhatsz neki Holmit vagy cuccokat, vagy adhatsz nekik egy Szívességet, hogy kötélnek álljon.

! SEGÍTÉS ÉS GÁTOLÁS

Ha segíteni vagy akadályozni akarod valaki cselekvését, mondd el mindenkinek, hogy mit teszel a dologért. Ilyenkor adhatsz neki +1-et a következő dobásra (Segítés) vagy –2-t (Gátolás), de semmi mást sem tehetsz, amíg a másik abba nem hagyja a cselekvését. Esetleg elkölthetsz egy Szívességet valaki irányába, hogy Segítsen vagy Gátoljon helyetted, ilyenkor továbbra is képes vagy mást csinálni.

! TÖBBIEK BÁNTÁSA

Ha kenyértörésre kerül a sor, az agresszor gurítson, ahogy más küzdelemben. A védekező próbálhatja Gátolni a támadást vagy visszatámadni.

 

——— FEJLŐDÉS ———

Találhatsz még több Holmit felfedezéseid során, vagy esetleg kaphatsz tetteid érdemeként. A Holmijaidat másoknak adhatod Szívességért, a Szívesség következő szintjének megfelelő mennyiségben (pl. a Szívességet 2-ről 3-ra emelni, az 3 Holmiba kerül).

Fejlesztheted a Jártasságaidat az elérendő szint ötszörösével egyenlő Szívesség beváltásával, legfeljebb +4-ig (pl. +2-ről +3-ra emelni az 15 Szívességbe fog kerülni).

 

 

 

Felügyelők útmutatója

A Felügyelő kezeli a játék sodrát a Világgében. Te irányítod a nem-játékos szereplőket (NJSZ), leírod a helyszínt és környezetet, bemutatod az eseményeket, és feltárod a kihívásokat, amikkel szembekerülnek vagy rájuk váró. Nem feltétlenül vagy a játékosok vagy tetteik ellen, hanem használod a cselekvéseiket és a felmerülő konfliktusokat izgalmas történet érdekében.

Amikor először játszol a Világgével, Roppant csábító lehet, hogy rögtön előrukkolj elképzelésekkel, hogy mi történt és miért úgy történnek a dolgok, ahogy. Esetleg szeretnéd egy bizonyos irányba terelni a történetet, vagy összetett cselekménycsavarokat bemutatni, vagy előhozni a kedvenc katasztrófa vagy horror mozidat.

Ne tedd.

A Világ Vége a társadalom hanyatlásának túléléséről szól, és hogy megtudjátok, mi következik azután. Ha a játékosok vagy te, a Felügyelő, fel akarjátok fedni, hogy miképp ért véget a világ, akkor fontos lehet bemutatni embereket vagy motivációkat, amik fontosakká tehetik a történetet. Ha a miértre adott válaszok egyik játékost sem ösztönzik a cselekvésre, akkor ne foglalkozz tovább ezzel. Ha igen, akkor irányítsd úgy a játékot, hogy kiderüljön, mi is történt.

Csak néhány szabálya van ennek a játéknak, de itt van néhány javaslat a Felügyelőnek, amit érdemes követnie.

——— NE BAJLÓDJ A GURÍTÁSSAL ———

A Felügyelőnek meglehetősen ritkán kell csak felemelnie a kockákat. A Világ Vége cselekménye erősen játékos központú, így mindent a játékos dobásai határozzanak meg. A játékosok valami bonyolulttal vagy veszélyessel próbálkoznak? Hagy dobjanak. A játékosok valami bonyolultra vagy veszélyesre reagálnak? Hagy dobjanak.

Ha a játékosoknak reagálniuk kell valamire, formáld a NJSZ cselekvéseket a helyzettől függően Galibaként vagy Bukásként. A játékosok olyan helyen szaglásznak, ahol nem kellene? Rontson rájuk egy erőszakos martalóc, fenyegesse őket bántalmazással, aztán kérdezd meg, hogy mit kezdenek ezzel. Tartsd őket éberen.

A játékosok irányításán túli dolgokat meghatározhatja a Felügyelő szeszélye vagy egy sima D6 dobás. A páratlan szám rosszat eredményez, a páros pedig jót. A jó és a rossz pontos értelmezése a helyzettől függ. Az ilyen dobást akkor is lehet használni, amikor valaki olyasmit tesz, ahol a puszta véletlen az egyetlen meghatározó tényező.

——— MINDEN ELSZARÓDIK ———

A játékosok semmilyen tette nem képes megállítani a világ végét, akármi okozza is. Az már megtörtén, most már csak az eredményekkel foglalkoznak. A legjobbat kell kihozniuk magukból, amit csak tudnak.

——— EGYÜTT A VÉGÉN ———

Minden játékos kezdetben egy olyan helyen legyen, ami – akkor legalábbis – biztonságos… de nem teljesen védhető. Akárhol is húzták meg magukat, valószínűleg szűk, túlzsúfolt, sebezhető, kényelmetlen vagy egyéb módon szenved hiányt elegendő készletben a hosszú távot illetően. Szóval kockáztatva tovább kell állniuk.

——— A DOLGOK MARADJANAK VESZÉLYESEK ———

A játékosok hétköznapi emberek, bár ők állnak a történet középpontjában, de nem akciófilmes hősök. Ha rossz döntést hoznak, rossz dolgok történjenek. Nyugodtan gördíts akadályokat és ellenfeleket az útjukba, és nézd meg reakciójukat.

Ez nem azt jelenti, hogy minden ok nélkül nyírd ki vagy kínozd őket… végül is erre vannak a NJSZ-k. A NJSZ-k meghallhatnak borzalmas, fájdalmas, tragikus módokon, általában a játékosok döntésének eredményeként… legfőképpen a játékosok döntése miatt.

——— FOLYAMATOSAN KÉRDEZGESS ———

A Vég megtörtént, de mi volt az pontosan? Tégy fel a játékosoknak irányított kérdéseket arról, hogy mit láttak vagy tapasztaltak, miért döntöttek az elrejtőzés mellett, hol volt az, kit és miket kellett maguk mögött hagyniuk. Jegyzetelned kell a válaszaikat, és felhasználnod azokat a történet építésére.

——— A DOLGOK MARADJANAK VALÓSÁGOSAK ———

Ne terheld túl a játékosokat oda nem illő részletek sokaságával és cirádás beszédekkel. Ne úgy írd le a dolgokat, mintha egy mozifilm helyszíne lenne – írd le úgy, ahogy azt maguk tapasztalják meg. Rengeteg zaj, fájdalom és bűz, viszont fakó színek, homályos részletek és némi bizonytalan tény.

Bárkihez beszélnek, azok egyének – ha tudsz, adj nekik nevet vagy néhány személyiség morzsát, amitől emberszerűbbnek lehetnek.  Egy utcai senki könnyen elfelejthető vagy feláldozható, de pitbull kiskutyáját fogó Sapkás Feri olyasvalaki, akiben a játékosok megbízhatnak, vagy akire vigyáznak majd.

——— TARTSD FURÁN A DOLGOKAT? ———

Próbálj tartani egy belső logikát a történetben, és ne engedd magad vagy a játékosokat nagyon letérni a valóság ösvényéről, hogy először meg ne állapítsd, hogy valami fura dolog történik. Igen, a világnak vége van, de akár globális felmelegedés, napkitörés, társadalmi zavargás vagy idegen invázió okozta azt, meg kell alapozni a játékosoknak feltett kérdésekkel.

Ha fura irányba próbálod terelni a dolgokat (ahogy általában szoktam), kérdezz olyasmiket, hogy “Milyennek tűnik az a csávó zöld kabátban?” vagy “Milyen reakciót vált ki az a hang az állatodból?” vagy “Miért ugrálnak le azok az emberek a hídról?” Ha hétköznapi válaszokat kapsz, az jelzi, hogy nem érdemes bizarr irányba menni.

——— NJSZ-K KÉSZÍTÉSE ———

A játékosokkal ellentétben, akik csak a saját szereplőiket és fontos részleteiket kell figyelemmel kísérniük, a Felügyelőnek nem csak jegyzeteket, ötletvázlatokat és némi elnagyolt térképet kell készíteniük, de kezelniük kell az összes különböző szereplőt, akivel a játékosok kapcsolatba kerülnek.

A legtöbb NJSZ csak statiszta, és leírható viszonylag tág vonásokkal. Viszont ha a játékosok egyszer kapcsolatba lépnek velük, szükség lehet, hogy némi saját életet lehelj beléjük. Íme néhány ötlet, hogy mélységet vagy személyiséget adj a NJSZ-idnek, legyenek más polgárok, összeesküvők, ellenséges küzdők, rabok vagy szörnyek.

- Mi a neve? Van akárcsak egy is?

- Milyen? Használj két vagy három érzékszervet a leírásához.

- Mi motiválja őt? Éhes, ádáz, rémült, irányító, kapzsi?

- Kit ismer vagy kivel dolgozik?

- Kivel van együtt?

- Van nyilvánvaló erőssége?

- Van rejtett erőssége?

- Van észrevett gyengesége?

- Mit nem tudnak róla a játékosok, amit kellene?

- Mi az, amit g te sem tudsz a NJSZ-ről?

——— GUBERÁLÁS ÉS ALKUDOZÁS ———

Végül a játékosok kimerészkednek Holmiért, és újakat kell találniuk készleteik feltöltéséhez. Viszont mióta a társadalom összeomlott, ez nem túl könnyű feladat.

Friss Holmi találásához általában egy +Keresés dobás szükséges városi környezetben, és +Túlélés dobás vidéki területen. Ez magába foglalja az alkatrészekért és csecsebecsék után guberálást, újrahasznosítható anyagok gyűjtögetését, állatra vadászást, bogyók és növények gyűjtögetését, stb. A Félmegoldás eredménynél a kisebbik kockával egyenlő értékű Holmit talált, Siker esetén a nagyobbik kockával egyenlő, Kivételesnél pedig a két kocka összegével. Például 2 és 6 dobás esetén a Félmegoldásnál 2 Holmit találtál, Sikernél 6-ot, Kivételesnél pedig 8-at.

A Felügyelő húzzon rovást, hányszor gyűjtöttek a játékosok ellátmányt egy adott területen egy hónap alatt. Három rovás után bármilyen Kudarc azt jelenti, hogy egy időre tisztára pucolták azt a környéket.

A Holmi elcserélése sem túl könnyű Cuccokra, Eszközökre és Harceszközökre. Szereplőkészítés után a Holmi költség a duplájára nő, bár a játékosok megpróbálhatják olcsóbbra alkudni egy negyeddel az árakat, Kivételes eredménynél talán még jobban. Az alkudozáshoz legtöbbször +Vonzerő, +Átvágás, +Fenyegetés vagy +Hírnév dobás szükséges, habár a ravasz játékosoknak alternatív megoldásokra is bátorítjuk.

——— GALIBA ÉS BUKÁS ———

A Galiba tipikusan a Félmegoldás eredménye, de okozhatja tétlenség vagy meggondolatlanság is. A Galibát az ellenfél törekvésének leírására is lehet használni. Mit reagálnak erre a játékosok?

A Bukás a Kudarc eredménye, de okozhatja borzalmas választás és elkapkodott döntés is.

Az alábbiakban néhány lehetséges példa következik.

 

——— GALIBA ———

Ajánlj kompromisszumot

Provokálj reakciót

Csorbíts észleléseket

Reagálj a cselekvésükre

Fedj fel új veszélyeket

Túlozz el észleléseket

Fokozz egy veszélyt

gj vissza Sebet Sebért

Gátold a mozgást

Vegyél el valamit

Késleltesd őket

Zavard meg őket

 

——— BUKÁS ———

Ejtsd foglyul őket

Okozz Sebet

Előzd meg a cselekvésüket

Ölj meg egy szövetségest

Erősíts meg egy veszélyt

Pusztíts el valamit

Kényszerítsd választásra

Tegyél keresztbe nekik

Lepd meg őket

Válaszd szét őket

 

Adalékok a magyar változathoz

FORDÍTÁS: www.theszeusz.blog.hu

SEGÍTSÉG ÉS KÖSZÖNET: BePe

 

KÖNYVAJÁNLÓ

- Gluhovszkij, Dimitrij: Metró 2033

- Kafka, Franz: Átváltozás (novellagyűjtemény)

- Kafka, Franz: A per

- Krasznahorkai László: Az ellenállás melankóliája

- Morell, David: Első vér

- Morell, David: Túlélő

- Schreiner Dénes: Mint kagylók, ha bezárulnak

 

FILMAJÁNLÓ

- 1984

- 2012

- 28 nappal később

- Az angol beteg

- Alien 3

- Apokalipszis most!

- Avalon (lengyel-japán film)

- Cyborg 1.

- Deep Impact

- Ellenség a kapuknál

- Éli könyve

- A fiú és a kutyája

- Halott ember

- Hasznos holmik

- Hetedik

- Holnapután

- Johnny Mnemonic

- A jó, a rossz és a csúf

- Kárhozat

- Kocka 1.

- Kontroll

- A londoni férfi

- Mad Max 1.

- Mátrix 2-3.

- Másnap

- Melquiades Estrada három temetése

- Nem vénnek való vidék

- Nemesis 1.

- Nincs bocsánat

- O-bi, O-bá, avagy a civilizáció vége

- Országúti bosszú

- Összeomlás

- A párbaj

- A per

- Rambo 1.

- Rock’n’roll szamuráj

- Screamers

- (SeaQuest?)

- Sons of Anarchy

- Szárnyas fejvadász

- Szárnyas fejvadász 2049

- Szelíd motorosok

- A szent hegy

- Szexmisszió

- Sztalker

- Sztálingrád

- Tank girl

- Terminator 1.

- Torinói ló

- Twin Peaks

- Twist Oliver

- Az út

- A vakond

- Valhalla Rising

- Volt egyszer egy vadnyugat

- Werckmeister harmóniák

 

A játék PDF formátumban letölthető itt: End_of_the_World

 


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához