LFG.HU

Magyar Narancsban
szerepjátékrólCimkek


Szerepjáték a sötét
jövõben

Mátrixvadon és ropi

`2020-ban az élet nem csak
fegyverekbõl és drogokból áll.
Lennie kell például szeméttel
teleszórt sikátoroknak. A csatornában
testek hevernek, a hajnali utcákon vad tekintetű,
összefüggéstelenül motyogó,
késeket markoló õrültek bolyonganak.
A játékosok a lakásukat
idõrõl idõre feltörve, az
autójukat szétverve találják.
És állandóan szakad az esõ` -
rendelkezik a Cyberpunk 2020 című
szerepjáték szabálykönyve.


Kis csoport huszonéves fiatal
üldögél az asztal körül, ropit
rágcsálnak, kólát iszogatnak,
és közben biokibernetikus fegyverekkel
mészárolják a cyborgokat.
Szerencsére csak verbálisan:
szerepjátékosok, akik a sötét
jövõben kalandozva akció-sci-fibe
illõ rajtaütéseket hajtanak végre
egy amszterdami céges övezet adaterõdjei
ellen. `Cyberpunkolunk` – magyarázza egyikük,
ugyanis többfélét is szoktak
játszani. Szabálykönyv,
mesélõ, tízoldalú dobókocka
és rengeteg idõ: másra nincs is
szükség ahhoz, hogy hetente háromszor,
hattól éjfélig a magunk teremtette
virtuális valóságban tölthessük
az idõt.

A nyolcvanas években unatkozó amerikai
kollégisták találták ki az RPG-t
(Role Playing Game), amely azóta
kulturális vírusként terjed az
egész világon, nálunk
körülbelül tíz éve alakultak az
elsõ klubok, és kezdték fordítani
a szabálykönyveket. A szerepjátékok
a fantasy-irodalmat házasítják össze
a számítógépes
kalandjátékok interaktivitásával
és egy amatõr színjátszó
kör lelkesedésével. Az elsõ
szerepjátékokat Tolkien A babó
és A gyűrűk ura című
kultregényei ihlették, a régmúlt
mágikus világában
varázslók, szerzetesek vagy törpék
formájában küzdhetünk a
cyberpunkoknál jóval romantikusabb
célokért. William Gibson
Neurománc című regénye
aztán új kultuszt teremtett, a cyberpunk-
regények és -filmek dömpingje után
törvényszerűen megjelentek a cyberpunk-
szerepjátékok is, amelyek a
régmúlt helyett a közeljövõbe
helyezik át a kalandok színterét:
`Felhõkarcoló-erõdjeikbõl
multinacionális cégek
irányítják a világot; akaratuknak
kibernetizált zsoldosok szereznek
érvényt.`

Szerepjátékok az Interneten

Léteznek számítógépes
szerepjáték-szerverek is; ezek a
többfelhasználós barlangok, vagyis MUD-ok
(Multi User Dungeon). A MUD interaktív
szövegfolyamában meghatározott parancsok
segítségével cselekedhetünk,
mozoghatunk vagy beszélgethetünk. A
mesélõt egy rafinált program
helyettesíti, a `világ`
fejlesztését, új feladatok és
útvonalak kiépítését
valós személyek, a `halhatatlanok`
végzik. Számukra a fiktív világ
gyakran fontosabbá válik, mint a
valóság; van, aki képes egyhuzamban
akár 48 órát is `odaát`
tölteni. Ilyen megszállott Mick is, az Elveszett
Világ (http://mud.matav.hu) egyik
teljhatalmú ura. Õ még
barátnõjét, Alettát is a MUD-on
ismerte meg, és virtuális, csak a
játékban érvényes
házasságot kötött vele. Az Elveszett
Világ tolkieni, mágikus-romantikus
rendszerű, a `cyberpunkoláshoz` a
hálózat önmagában is megfelel. A
választott karakter kilépéskor
elmenthetõ, így legközelebb nem kell a
játékot újrakezdeni; a
játékos fokozatosan beépülhet a
választott világ társadalmi
életébe.

Míg a tolkieni mágikus, lovagi világ
mai szemmel nézve szentimentálisnak
mondható, a cyberpunk jövõképe
cinikus: a huszonegyedik század
történelmét háborúk és
katasztrófák sorozata tarkítja, a
polgári demokrácia intézményei
áldozatul esnek a szabadpiacnak, a lepusztult
városi vadon utcáin és a végtelen
adatmezõkön fixerek, rockerek, zsoldosok, zsaruk,
konzolkovbojok és nomádok küzdenek a
pénzért és a
túlélésért. A
kétféle világ
ötvözésére tesznek
kísérletet a shadowrun rendszerű
játékok, például az
`árnyékmagyarország`: az itt
felvázolt forgatókönyv szerint a
jövõ század lepusztult,
agyonkibernetizált világában.

újjáéled a mágia Ha
sikerül elkapni az alaphangulatot, karaktert – vagyis
szerepet – választunk, majd a játék
`operációs rendszere` által a
legapróbb részletekig kidolgozott és
pontrendszerbe foglalt szabályok szerint
különféle küldetéseket
teljesítünk: például adatokat lopunk
egy multi számítógép-
rendszerébõl, vagy elrabolunk egy
cégvezetõt. A választott karaktert
személyiséggel, múlttal kell
felruházni, aztán jöhetnek a
posztapokaliptikus túléléshez
feltétlenül szükséges
felszerelések és fegyverek. A cyberpunkban egy
átlagosan felpiszkált, `cuccos` karakter
cyberoptikával, reflexgyorsítóval, egy
.25-ös géppisztolyt rejtõ szuperkróm
karral, interface ajzatokkal és
különféle implant chipekkel rendelkezik – a
testébe épített
technológiától azonban eluralkodhat rajta
a cyberoszichózis: `empátiapontjai
csökkennek, az emberekkel való kapcsolat ingerelni
kezdi, szörnyű dührohamok lesznek
úrrá rajta, és ha teljesen bedilizik,
céltalan vérengzésbe kezd`.

A játékot a mesélõ – avagy
Kalandmester – irányítja, rajta áll vagy
bukik a dolog: az elõre kigondolt feladatot úgy
kell végrehajtatnia a játékosokkal, hogy
azok minél jobban beleéljék magukat a
szituációba és a választott
szerepbe. Ennek érdekében díszletekre is
szükség lehet: a Cyberpunk 2020
kék neonfényt, foncsorozott napszemüveget
és bõrdzsekit ajánl,
vendéglátóimnak azonban ilyesmire nincs
szüksége.

Évek óta játszanak, fejben van
minden. Ülnek az asztal körül, nyomják a
szöveget, szemük sem rebben, ha
például `egy nukleáris
csapásváltás során Irán,
Irak, Líbia, Csád és az Arab
Emirátusok területe radioaktív
sivataggá változik, és a világ
kõolajkészlete a felére csökken`.
Egy-egy feladat megoldása hetekig-hónapokig is
tarthat, és többször félbeszakad, egy
tapasztalt játékos több feladaton
át, éveken keresztül is életben
tarthatja karakterét. Van, aki felváltva
több karakterrel játszik, nehogy
egyhangúvá váljon a dolog.

A játékosok egyike, Nyulászi Zsolt
egyben fantasy-író is. `Egy játék
világához írhatsz regényt, vagy a
játékban átélteket leírva
születik a regény. Ha van egy jó
regényötleted, érdemes elmesélni
játékban, mert kiderülnek a logikai bakik.`
Zsolt pedagógia lehetõséget is lát
a szerepjátékban; egy
szerepjátékos-táborban tapasztalta, hogy
általános iskolás korú gyerekek
lelkesen bemagolták a fiktív világ
történelmének évszámait. A
játék fejleszti a kreativitást és
a problémamegoldó képességet is:
`Jó tréningnek tartanám munkacsoportok
együttműködésének
fejlesztésére: veszélytelenül
tesztelhetõ például, hogy mit
tennének, ha válsághelyzet alakulna ki.`
A részben általa fejlesztett M.A.G.U.S.
szabálykönyvébõl négy
év alatt, több kiadásban húszezer
példány fogyott, ez abszolút rekord, a
magyar nyelvű szerepjátékos-
kiadványok példányszáma
ritkán éri el a tízezret.

nem intelligenciateszt, és nem is az
erõszak levezetésének eszköze, a
harc jelentõségét a
kívülállók messze
eltúlozzák: `Mindegyik karakter mögött
te állsz, felveszed az interfészét,
és azon keresztül nyilvánulsz meg. Ahogyan
egy regényben is, minél hitelesebben,
árnyaltabban tudod elõadni a karakteredet,
annál jobb szerepjátékos vagy. Hogy a
történet mirõl szól -
erõszakról, emberi kapcsolatokról,
személyes vagy társadalmi
válságokról – tulajdonképpen csak
a keret; olyan ez, mint a mozi: te döntöd el,
ízlés szerint, hogy akciófilmre,
drámára, vígjátékra,
esetleg úti- vagy művészfilmre ülsz-e
be. Az viszony nagyon fontos, hogy a játékban
kialakuló konfliktusokat nem szabad kivinni a
valós életbe.` Van, aki csak önmagát
bírja hozni, bármilyen bõrbe
bújik: `Soha nem fogom eljátszani azt, hogy
megkínzok valakit, mert arra képtelen
volnék` – nyilatkozta a cyberpunk-csapat egyetlen
lánytagja.

Czeizer Zoltán szociológus szerint
azért olyan csábítóak ezek a
fiktív világok, mert el lehet felejteni
bennük a `felépített én`, a
múltban rólunk kialakult kép
uralmát, és elõtérbe kerül
személyiségünknek az a része, amely
a jelenre orientált, és a pillanatnyi
szituációra spontán, öntudatlan
cselekvéssel reagál. A
szerepjátékosoknak nem kell a szerepeit egyetlen
lineáris személyiséggé
összerendezni, `multiplex
személyiségként` nagyobb
szabadságot élvez. A gyakorlott
mesélõ botcsinálta
pszichológusként figyeli a
játékosokat, de azért jó
észben tartani, hogy ez nem pszichoterápia:
ahogy a régi mondás tartja, a rossz
játéknál jobb egy szép
karakterhalál.

Szerepjátékok Magyarországon

Star Wars (magyarul is megjelent) A Csillagok
Háborúja
űropera
szerepjátékosított válozata, a
filmekbõl ismert összes szükséges
tartozékkal. A játékosok a
Felkelõk oldalán küzdhetnek a Birodalom
ellen.

AD&D Minden szerepjátékok
atyjának, a D&D-nek (Dungeons & Dragons)
továbbfejlesztett változata. A kalandok mesebeli
lények – tündérek, törpék,
sárkányok – által
benépesített, hõsi fantasztikummal,
mágiával és
boszorkánysággal körített,
úgynevezett `fantasy` világokban
bonyolódnak. Mindmáig ez a világ
legelterjedtebb és legnépszerűbb
kalandjátéka.

Cyberpunk (magyarul is megjelent) A
sötét közeljövõben
játszódó, William Gibson-i alapokra
építkezõ sci-fi – a cyberpunk műfaj
legnépszerűbb képviselõje.
Erõsen realisztikus játékrendszer,
jókora adag fekete humorral és
társadalomkritikával megspékelve.

M.A.G.U.S. (magyar) Az elsõ magyar
fejlesztésű, legnagyobb
példányszámban eladott, heroikus
fantasy szerepjáték. A hasonló
jellegű külföldi játékok
dömpingjében is megállja a helyét.

CODEX (magyar) A legfrissebb hazai
fejlesztésű fantasy
szerepjáték, elitista elvekkel és a
puszta szórakoztatáson már
túlmutató célokkal. Elsõsorban
tapasztalt szerepjátékosoknak ajánlott.
Képzelt világában Kelet és Nyugat
kultúrája összemosódik.

Vampire – The Masquerade A `gótikus punk`
műfaj egyik legnépszerűbb
képviselõje: alternatív,
sötét és borongós hangulatú
földi világban játszódik, valamikor
napjainkban. A játékosok tragikus sorsú,
a társadalom elõl rejtõzõ
vámpírokat személyesítenek meg.

Paranoia Kiváló humorú, a
hidegháborús évek
abszurditását parodizáló
szerepjáték. A játék
utópisztikus orwelli környezetben, egy, a
külvilágtól elszigetelt, föld alatti
komplexumban játszódik, ahol a
játékosok életét az
örökké éber és
kellõképen buggyant Nagy Komputer
irányítja, állandó harcot
hírdetve a beszivárgó `mutánsok`,
`komcsik` és `szabotõrök` ellen.

Shadowrun (magyarul is megjelent) Cyberpunk
elemeket és fantasy
sztereotípiákat ötvözõ
szerepjáték.

Amber A játékosok félisteni
hatalommal rendelkezõ, multiverzumok között
barangoló halhatatlan lényekkel
formálhatják a halandók és az
árnyékvilágok sorsát.

Ars Magica A feudális
Európában játszódó,
igényesen kivitelezett történelmi
szerepjáték.

MERP (magyarul is megjelent) Tolkien
varázslatos világát
megelevenítõ, klasszikus high-fantasy
szerepjáték.

Warhammer 40K Stratégiai
társasjáték. A cselekményt -
csatákat, gigászi ütközeteket -
festett ólomfigurákkal, terepasztalon
bonyolítják, fantasy elemekkel
fűszerezett `cyber-gótikus` környezetben.

Call of Chtulhu Kozmikus horror H. P. Lovecraft
Cthulhu-mítosza és Poe groteszk
írásai alapján. A karakterek olyan
õsi titkokkal és emberi elme
számára felfoghatatlan felsõbb
hatalmakkal kelnek birokra, melyek
létezésének puszta ismerete is
végzetes lehet.

Bodoky Tamás

(közreműködött: Izsóf
Gábor)

Cyberpunk 2020 az Interneten: http://www.sch.bme.h
u/misc/cp2020/

Magyar Narancs 1998. április 23. 34-35. p.



A szerző más irásai
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.