LFG.HU

Magyar Narancs
szerepjátékrólCimkek

Forrás: Magyar Narancs 1998. április 23. 34-35. p.

Szerepjáték a sötét jövõben - Mátrixvadon és ropi

`2020-ban az élet nem csak fegyverekbõl és drogokból áll. Lennie kell például szeméttel teleszórt sikátoroknak. A csatornában testek hevernek, a hajnali utcákon vad tekintetű, összefüggéstelenül motyogó, késeket markoló õrültek bolyonganak. A játékosok a lakásukat idõrõl idõre feltörve, az autójukat szétverve találják.
És állandóan szakad az esõ` - rendelkezik a Cyberpunk 2020 című szerepjáték szabálykönyve.
Kis csoport huszonéves fiatal üldögél az asztal körül, ropit rágcsálnak, kólát iszogatnak, és közben biokibernetikus fegyverekkel mészárolják a cyborgokat.
Szerencsére csak verbálisan: szerepjátékosok, akik a sötét jövõben kalandozva akció-sci-fibe illõ rajtaütéseket hajtanak végre egy amszterdami céges övezet adaterõdjei ellen. `Cyberpunkolunk` – magyarázza egyikük, ugyanis többfélét is szoktak játszani. Szabálykönyv, mesélõ, tízoldalú dobókocka és rengeteg idõ: másra nincs is szükség ahhoz, hogy hetente háromszor, hattól éjfélig a magunk teremtette virtuális valóságban tölthessük az idõt.

A nyolcvanas években unatkozó amerikai kollégisták találták ki az RPG-t (Role Playing Game), amely azóta kulturális vírusként terjed az egész világon, nálunk körülbelül tíz éve alakultak az elsõ klubok, és kezdték fordítani a szabálykönyveket. A szerepjátékok a fantasy-irodalmat házasítják össze a számítógépes kalandjátékok interaktivitásával és egy amatõr színjátszó kör lelkesedésével. Az elsõ szerepjátékokat Tolkien A babó és A gyűrűk ura című kultregényei ihlették, a régmúlt mágikus világában varázslók, szerzetesek vagy törpék formájában küzdhetünk a cyberpunkoknál jóval romantikusabb célokért. William Gibson Neurománc című regénye aztán új kultuszt teremtett, a cyberpunk-regények és -filmek dömpingje után törvényszerűen megjelentek a cyberpunk-szerepjátékok is, amelyek a régmúlt helyett a közeljövõbe helyezik át a kalandok színterét: `Felhõkarcoló-erõdjeikbõl multinacionális cégek irányítják a világot; akaratuknak kibernetizált zsoldosok szereznek érvényt.`

Szerepjátékok az Interneten

Léteznek számítógépes szerepjáték-szerverek is; ezek a többfelhasználós barlangok, vagyis MUD-ok (Multi User Dungeon). A MUD interaktív szövegfolyamában meghatározott parancsok segítségével cselekedhetünk, mozoghatunk vagy beszélgethetünk. A mesélõt egy rafinált program helyettesíti, a `világ` fejlesztését, új feladatok és útvonalak kiépítését valós személyek, a `halhatatlanok` végzik. Számukra a fiktív világ gyakran fontosabbá válik, mint a valóság; van, aki képes egyhuzamban akár 48 órát is `odaát` tölteni. Ilyen megszállott Mick is, az Elveszett Világ (http://mud.matav.hu) egyik teljhatalmú ura. Õ még barátnõjét, Alettát is a MUD-on ismerte meg, és virtuális, csak a játékban érvényes házasságot kötött vele. Az Elveszett Világ tolkieni, mágikus-romantikus rendszerű, a `cyberpunkoláshoz` a hálózat önmagában is megfelel. A választott karakter kilépéskor elmenthetõ, így legközelebb nem kell a játékot újrakezdeni; a játékos fokozatosan beépülhet a választott világ társadalmi életébe.

Míg a tolkieni mágikus, lovagi világ mai szemmel nézve szentimentálisnak mondható, a cyberpunk jövõképe cinikus: a huszonegyedik század történelmét háborúk és katasztrófák sorozata tarkítja, a polgári demokrácia intézményei áldozatul esnek a szabadpiacnak, a lepusztult városi vadon utcáin és a végtelen adatmezõkön fixerek, rockerek, zsoldosok, zsaruk, konzolkovbojok és nomádok küzdenek a pénzért és a túlélésért. A kétféle világ ötvözésére tesznek kísérletet a shadowrun rendszerű játékok, például az `árnyékmagyarország`: az itt felvázolt forgatókönyv szerint a jövõ század lepusztult, agyonkibernetizált világában.

újjáéled a mágia Ha sikerül elkapni az alaphangulatot, karaktert – vagyis szerepet – választunk, majd a játék `operációs rendszere` által a legapróbb részletekig kidolgozott és pontrendszerbe foglalt szabályok szerint különféle küldetéseket teljesítünk: például adatokat lopunk egy multi számítógép-rendszerébõl, vagy elrabolunk egy cégvezetõt. A választott karaktert személyiséggel, múlttal kell felruházni, aztán jöhetnek a posztapokaliptikus túléléshez feltétlenül szükséges felszerelések és fegyverek. A cyberpunkban egy átlagosan felpiszkált, `cuccos` karakter cyberoptikával, reflexgyorsítóval, egy .25-ös géppisztolyt rejtõ szuperkróm karral, interface ajzatokkal és különféle implant chipekkel rendelkezik – a testébe épített technológiától azonban eluralkodhat rajta a cyberoszichózis: `empátiapontjai csökkennek, az emberekkel való kapcsolat ingerelni kezdi, szörnyű dührohamok lesznek úrrá rajta, és ha teljesen bedilizik, céltalan vérengzésbe kezd`.

A játékot a mesélõ – avagy Kalandmester – irányítja, rajta áll vagy bukik a dolog: az elõre kigondolt feladatot úgy kell végrehajtatnia a játékosokkal, hogy azok minél jobban beleéljék magukat a szituációba és a választott szerepbe. Ennek érdekében díszletekre is szükség lehet: a Cyberpunk 2020 kék neonfényt, foncsorozott napszemüveget és bõrdzsekit ajánl, vendéglátóimnak azonban ilyesmire nincs szüksége.

Évek óta játszanak, fejben van minden. Ülnek az asztal körül, nyomják a szöveget, szemük sem rebben, ha például `egy nukleáris csapásváltás során Irán, Irak, Líbia, Csád és az Arab Emirátusok területe radioaktív sivataggá változik, és a világ kõolajkészlete a felére csökken`. Egy-egy feladat megoldása hetekig-hónapokig is tarthat, és többször félbeszakad, egy tapasztalt játékos több feladaton át, éveken keresztül is életben tarthatja karakterét. Van, aki felváltva több karakterrel játszik, nehogy egyhangúvá váljon a dolog.

A játékosok egyike, Nyulászi Zsolt egyben fantasy-író is. `Egy játék világához írhatsz regényt, vagy a játékban átélteket leírva születik a regény. Ha van egy jó regényötleted, érdemes elmesélni játékban, mert kiderülnek a logikai bakik.` Zsolt pedagógia lehetõséget is lát a szerepjátékban; egy szerepjátékos-táborban tapasztalta, hogy általános iskolás korú gyerekek lelkesen bemagolták a fiktív világ történelmének évszámait. A játék fejleszti a kreativitást és a problémamegoldó képességet is: `Jó tréningnek tartanám munkacsoportok együttműködésének fejlesztésére: veszélytelenül tesztelhetõ például, hogy mit tennének, ha válsághelyzet alakulna ki.` A részben általa fejlesztett M.A.G.U.S. szabálykönyvébõl négy év alatt, több kiadásban húszezer példány fogyott, ez abszolút rekord, a magyar nyelvű szerepjátékos-kiadványok példányszáma ritkán éri el a tízezret.

Nem intelligenciateszt, és nem is az erõszak levezetésének eszköze, a harc jelentõségét a kívülállók messze eltúlozzák: `Mindegyik karakter mögött te állsz, felveszed az interfészét, és azon keresztül nyilvánulsz meg. Ahogyan egy regényben is, minél hitelesebben, árnyaltabban tudod elõadni a karakteredet, annál jobb szerepjátékos vagy. Hogy a történet mirõl szól - erõszakról, emberi kapcsolatokról, személyes vagy társadalmi válságokról – tulajdonképpen csak a keret; olyan ez, mint a mozi: te döntöd el, ízlés szerint, hogy akciófilmre, drámára, vígjátékra, esetleg úti- vagy művészfilmre ülsz-e be. Az viszony nagyon fontos, hogy a játékban kialakuló konfliktusokat nem szabad kivinni a valós életbe.` Van, aki csak önmagát bírja hozni, bármilyen bõrbe bújik: `Soha nem fogom eljátszani azt, hogy megkínzok valakit, mert arra képtelen volnék` – nyilatkozta a cyberpunk-csapat egyetlen lánytagja.

Czeizer Zoltán szociológus szerint azért olyan csábítóak ezek a fiktív világok, mert el lehet felejteni bennük a `felépített én`, a múltban rólunk kialakult kép uralmát, és elõtérbe kerül személyiségünknek az a része, amely a jelenre orientált, és a pillanatnyi szituációra spontán, öntudatlan cselekvéssel reagál. A szerepjátékosoknak nem kell a szerepeit egyetlen lineáris személyiséggé összerendezni, `multiplex személyiségként` nagyobb szabadságot élvez. A gyakorlott mesélõ botcsinálta pszichológusként figyeli a játékosokat, de azért jó észben tartani, hogy ez nem pszichoterápia: ahogy a régi mondás tartja, a rossz játéknál jobb egy szép karakterhalál.

Szerepjátékok Magyarországon

Star Wars (magyarul is megjelent) A Csillagok Háborúja űropera szerepjátékosított válozata, a filmekbõl ismert összes szükséges tartozékkal. A játékosok a Felkelõk oldalán küzdhetnek a Birodalom ellen.

AD&D Minden szerepjátékok atyjának, a D&D-nek (Dungeons & Dragons) továbbfejlesztett változata. A kalandok mesebeli lények – tündérek, törpék, sárkányok – által benépesített, hõsi fantasztikummal, mágiával és boszorkánysággal körített, úgynevezett `fantasy` világokban bonyolódnak. Mindmáig ez a világ legelterjedtebb és legnépszerűbb kalandjátéka.

Cyberpunk (magyarul is megjelent) A sötét közeljövõben játszódó, William Gibson-i alapokra építkezõ sci-fi – a cyberpunk műfaj legnépszerűbb képviselõje. Erõsen realisztikus játékrendszer, jókora adag fekete humorral és társadalomkritikával megspékelve.

M.A.G.U.S. (magyar) Az elsõ magyar fejlesztésű, legnagyobb példányszámban eladott, heroikus fantasy szerepjáték. A hasonló jellegű külföldi játékok dömpingjében is megállja a helyét.

CODEX (magyar) A legfrissebb hazai fejlesztésű fantasy szerepjáték, elitista elvekkel és a puszta szórakoztatáson már túlmutató célokkal. Elsõsorban tapasztalt szerepjátékosoknak ajánlott. Képzelt világában Kelet és Nyugat kultúrája összemosódik.

Vampire – The Masquerade A `gótikus punk` műfaj egyik legnépszerűbb képviselõje: alternatív, sötét és borongós hangulatú földi világban játszódik, valamikor napjainkban. A játékosok tragikus sorsú, a társadalom elõl rejtõzõ vámpírokat személyesítenek meg.

Paranoia Kiváló humorú, a hidegháborús évek abszurditását parodizáló szerepjáték. A játék utópisztikus orwelli környezetben, egy, a külvilágtól elszigetelt, föld alatti komplexumban játszódik, ahol a játékosok életét az örökké éber és kellõképen buggyant Nagy Komputer irányítja, állandó harcot hírdetve a beszivárgó `mutánsok`, `komcsik` és `szabotõrök` ellen.

Shadowrun (magyarul is megjelent) Cyberpunk elemeket és fantasy sztereotípiákat ötvözõ szerepjáték.

Amber A játékosok félisteni hatalommal rendelkezõ, multiverzumok között barangoló halhatatlan lényekkel formálhatják a halandók és az árnyékvilágok sorsát.

Ars Magica A feudális Európában játszódó, igényesen kivitelezett történelmi szerepjáték.

MERP (magyarul is megjelent) Tolkien varázslatos világát megelevenítõ, klasszikus high-fantasy szerepjáték.

Warhammer 40K Stratégiai társasjáték. A cselekményt – csatákat, gigászi ütközeteket – festett ólomfigurákkal, terepasztalon bonyolítják, fantasy elemekkel fűszerezett `cyber-gótikus` környezetben.

Call of Chtulhu Kozmikus horror H. P. Lovecraft Cthulhu-mítosza és Poe groteszk írásai alapján. A karakterek olyan õsi titkokkal és emberi elme számára felfoghatatlan felsõbb
hatalmakkal kelnek birokra, melyek létezésének puszta ismerete is végzetes lehet.

 

Bodoky Tamás

(közreműködött: Izsóf Gábor)

Cyberpunk 2020 az Interneten: http://www.sch.bme.hu/misc/cp2020/


A szerző más irásai
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához