LFG.HU

taverna
strato
ismertetőCimkek

Szerepjáték közben olykor jól jön, ha a mesélő elő tud rántani egy térképet az ingujjából, adott esetben akár úgy is, hogy azt előtte nem készítette oda. Ebben az ismertetőben olyan lehetőségeket szeretnék bemutatni, melyekkel akár a helyszínen is gyorsan létre lehet hozni különféle fantasy térképeket. Olyan megoldások ezek, melyeket az internetes szerepjátékos közösségek oldalain időről időre belinkel vagy megoszt valaki, ezért úgy gondoltam, hogy most már megérdemelik, hogy csokorba szedjük őket.

Uncharted Atlas

Kezdjük talán a legegyszerűbbel, ami nem más, mint a Twitteren elérhető Uncharted Atlas (twitter.com/unchartedatlas). A linkre kattintva olyan térképrészletek végeláthatatlan sorával szembesülünk, amelyeket mintha fantasy regények térképmellékletéből vágtak volna ki. Igazság szerint ezeket egy Twitter bot generálja procedurálisan, minden órában egyet. Van itt minden partszakaszoktól kezdve szigeteteken át szárazföldi részletekig. Elég csak legörgetni egy kicsit, és már az első 20 között is biztosan találunk olyat, ami azonnal beindítja a fantáziánkat. Egy improvizált kaland gyors elkezdéséhez nem is kell több.

Akit érdekelnek a technikai részletek, az a térképeket generáló JavaScript kódot megtalálja a GitHubon (github.com/mewo2/terrain). Aki a kódhoz nem ért, de szeretné befolyásolni a végeredményt, az az alkalmazás működését ismertető weboldalon (mewo2.com/notes/terrain) lépésről lépésre végigmehet ugyanazon a folyamaton, amin a generátor is végigmegy, de néhány gomb segítségével belepiszkálhat a folyamatba Az alábbi térképet így készítettem.

Uncharted Atlas

E három királyság partvonalakkal csipkézett találkozása akár folytonos határviták színtere is lehet.

Az Uncharted Atlast készítő Martin O’Learynek van még néhány érdekes projektje. Itt van például a térképes témánkba abszolút illeszkedő Metropologeny, mely települések térképrészleteit készíti el hasonló módon, vagy a témáról teljes mértékben eltérő Bot-ston, mely új szövegeket generál A szépség és a szörnyeteg című Disney-rajzfilm Gastonról szóló  betétdalának refrénjére, sőt, még el is énekli azokat repedt fazék géphangon.
Érdekes élmény eltölteni 10-20 percet az ezeket bemutató honlapon (mewo2.com). Aki ez alapján lát fantáziát Martin munkájában, az Patreonon keresztül némi pénzmaggal is ösztönözheti a folytatásra (patreon.com/mewo2).

Fantasy Map Generator

Az Azgaar-féle Fantasy Map Generator nem kisebb kihívásnak próbál megfelelni, mint egy komplett világ (oké, bolygófelszín) létrehozása. A weboldal (azgaar.github.io/Fantasy-Map-Generator) minden egyes megnyitásakor egy teljesen új világ térképét generálja le nekünk. Sőt, mi több, automatikusan leképezi hozzá a politikai és kulturális határokat, a domborzati és éghajlati tudnivalókat, és a nagyobb települések mellett feltünteti a fontosabb szárazföldi és tengeri útvonalakat is.

Ha nem tetszik az eredmény, legegyszerűbben az F7 billentyűvel vagy a weblap újbóli betöltésével kérhetünk egy teljesen véletlenszerű új térképet. Ha ennél specifikusabb igényeink vannak, akkor a bal felső sarokban lévő ikonra kattintva az Options fülön konfigurálhatjuk a képzeletbeli bolygó paramétereit, majd az alapján generáltathatunk új világot.

Ennek a városnak a neve ezentúl Stratoville lészen.

Ennek a városnak a neve ezentúl Stratoville lészen.

Mivel egy komplett új bolygóra növénytakaróval és éves csapadék adatokkal viszonylag ritkán van szükség egy szerepjáték ülés közepén, a Fantasy Map Generatorra inkább azt mondanám, hogy inkább az előre felkészülni, sőt akár pepecselni is szerető kalandmesterek eszköze, mint az improvizálóké. A generált térképet ugyanis egész jól testre lehet szabni. Változtathatunk a domborzaton, a partvonalon és az éghajlaton, hozzáadhatunk, törölhetünk, áthelyezhetünk és átnevezhetünk városokat, megváltoztathatjuk a térkép összes elemének színét, méretét és textúráját, ki-bekapcsolhatunk különböző rétegeket (a már említettek mellett van pl. koordinátarendszer és hex grid is), és akár a teljes térkép megjelenését is a játék hangulatához igazíthatjuk például egy szépia szűrő rádobásával.
Munkánkat el is menthetjük és később újra betölthetjük, így a Fantasy Map Generator akár a játékalkalmak egyik aktív segédévé is válhat. A térképbe kedvünk szerint belezoomolhatunk, és természetesen exportra is van lehetőség png és svg formátumban, ha a játékosainknak például a teljes térkép csak egy részletét szeretnénk kiadni.

Ennek az alkalmazásnak a forráskódja is a GitHubon érhető el (github.com/Azgaar/Fantasy-Map-Generator), ahol egy kezdők számára írt tutorialt és FAQ-t is találunk.
Az alkalmazás frissítéseiről és új funkcióiról Redditen olvashatunk bővebben (r/FantasyMapGenerator), a hasonszőrű érdeklődőkkel itt is és Discordon is eszmecserébe keveredhetünk (discordapp.com/invite/X7E84HU), a készítő, Azgaar további munkáját pedig Patreonon támogathatjuk (patreon.com/azgaar).

Medieval Fantasy City Generator

Ha kifejezetten fantasy vagy középkori(as) városok térképére lenne szükségünk, akkor a Medieval Fantasy City Generatort ajánlom. Ha valaki használja az előzőleg bemutatott Fantasy Map Generatort, annak különösen érdemes kipróbálnia, ugyanis a két alkalmazás között van átjárás: a világtérkép bármelyik településre kattintva a City Generatorban legeneráltathatjuk a hely földrajzi jellemzőinek nagyjából megfelelő várostérképét. Ellenkező irányba is működik a dolog, a City Generator felületén a jobb alsó sarokban lévő Overworld gombbal létrehozhatjuk a kabátot a gombunkhoz, azaz egy bolygót a városunk számára.

A Medieval Fantasy City Generatornak van egy önálló weboldala is (fantasycities.watabou.ru), de praktikusabb a készítő itch.io oldala felől közelíteni (watabou.itch.io/medieval-fantasy-city-generator), mert itt kapunk egy kis írott segítséget is az alkalmazás használatához, illetve kicsit lejjebb láthatjuk a fejlesztői napló legfrissebb bejegyzéseit is.
Az oldal megnyitásakor azonnal kapunk egy random generált várost, melyet akár módosítás nélkül rögtön fel is használhatunk a fantasy kampányunkhoz, ha megfelel.

Aki szeretné, használja bátran Stratoville térképét.

Stratoville térképe kattintásra nagy méretben nyílik meg.

Ha ennél nagyobbak az igényeink, a jobb fenti gombok lesznek segítségünkre. Az első hárommal a város méretét választhatjuk meg. Miután megvan a megfelelő méret, az Options / Layout menüben (vagy a leírásban megadott gyorsbillentyűkkel) kapcsolhatunk ki-be bizonyos részleteket, például azt, hogy legyen-e folyó (R), vagy éppen azt, hogy legyen-e fallal körbevett kastély a városban (C). Ha mindenről döntöttünk, de az elrendezés még nem az igazi, akkor az Enter billentyűvel a megadott paraméterek megtartása mellett generálhatunk újabb városokat, amíg meg nem találjuk a megfelelőt.

Ezután a Warp gomb segítségével igazíthatunk a város részletein: a térképen található fogódzópontok megragadásával és áthelyezésével alakíthatunk az úthálózattól kezdve, a kerületek méretén keresztül, a várfal, a tengerpart és a folyó nyomvonaláig lényegében mindenen. Végül az Options / Style menüben néhány paraméter mentén definiálhatjuk a térképünk kinézetét is. A végeredményt az utolsó, Export gomb segítségével png vagy svg formátumban exportálhatjuk.

A fejlesztői naplóból (watabou.itch.io/medieval-fantasy-city-generator/devlog) megtudhatjuk, hogy mi változott mostanság, jelenleg a legfrissebb újítás például az, hogy már a kerületek nevét is át lehet írni, a vonatkozó Redditen (r/FantasyCities) pedig nagyobb léptékű híreket is találhatunk, például azt, hogy szeptemberben várható egy nagyobb grafikai update.
Az alkalmazás forráskódja a GitHubon érhető el (github.com/watabou/TownGeneratorOS), a készítőjét, Oleg “watabou” Dolyát pedig szintén Patreonon lehet támogatni (patreon.com/watawatabou).

Watabounak van még egy-két érdekes projektje. Ilyen például a Toy Town, mely a City Generatorral egy tőről fakad, csak ez egy három dimenziós, bejárható modellt készít a felülnézeti térkép helyett. Sajnos a City Generatorban létrehozott városokat nem hozhatjuk át ebbe, hogy 3D-ben is megcsodálhassuk az alkotásunkat, de egyszer majd talán lesz erre is lehetőség…
Aztán itt van még a Compass Rose Generator, mellyel iránytű rózsákat készíthetünk a térképeinkhez. Ez hamarosan a Medieval Fantasy City Generatorban is elérhető lesz.
Végül, de nem utolsó sorban a Procgen Mansionre hívnám fel a figyelmet, mellyel udvarházakat/villákat generálhatunk 3D-ben, szintenkénti alaprajzok kíséretében. Kísértetjárta ház típusú kalandokhoz ideális kiindulópont lehet.

Ezzel az ajánlóm végéhez értem. Ha ismertek még hasonló térképészeti, vagy akár a szerepjáték más területein használható ügyes kis megoldásokat, írjátok meg kommentben!


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához