LFG.HU

Lipták László
InterjúkCimkek

Ez az interjú az RPG.HU-nak, egy magyar online szerepjáték magazinnak készül. Mielőtt belekezdenénk a kérdésekbe – hallottál már Magyarországról?

Hallottam már Magyarországról, de még nem jártam ott. De szeretem a gulyást és Liszt rapszódiáit! (Csak vicc volt.)

Mesélnél egy kicsit magadról?

35 éves vagyok, házas és van hat macskám. Jelenleg az Oklahoma állambeli Oklahoma Cityben lakom, elég közel a helyhez, ahol felnőttem.

A neved, “Nené” meglehetősen egyedi, főleg az USÁban. Mesélnél róla?

A valódi nevem Tina Antoinette Thomas, de már a profivá válásom előtt is a “Nené” nevet használtam. Egy japán cserediáktól kaptam a becenevet, aki évekig velünk élt. Az “O-Ne San” kifejezésből származik, amely “nővért” jelent.

Részt vettél valamilyen művészeti képzésen?

Nem, nem tanultam rajzolni. Sőt, az egyetemre zenei ösztöndíjjal jutottam be, hegedültem ugyanis. De már vagy 16 éve nem nyúltam hegedűhöz, a rajzolás volt az igazi szenvedélyem, nem a zene.

Mikor kezdtél hivatásszerűen dolgozni és mi a véleményed róla? Maradt elég időd a személyes munkákra?

18 évesen kezdtem félig-meddig professzionálisan rajzolni, rajongói rajzokat készítettem a Japán Animáció Rajongók kiadványaihoz, és kisebb bemutatókra küldtem képeket. Úgy alakult, hogy már elég pénzt kerestem a rajzaimmal, hogy fontolóra vehessem, a profi rajzolói karriert választom, vagy valami mást. Otthagytam a munkahelyem, hogy főállású rajzoló lehessek. Elvittem a portfoliómat a Wizards of the Coastnak, ők pedig megbíztak, hogy rajzoljak a Magic: the Gatheringhez. Az események követték egymást, és végül számos gyűjtögetős kártyákkal foglalkozó cégnek dolgoztam párhuzamosan. Ez volt az a pont, amikor úgy döntöttem, hogy a kártyák túl sok vesződséggel járnak és inkább leálltam velük, hogy a saját munkámra koncentrálhassak.

Melyek azok a területek, amelyen úgy gondolod, hogy fejlődnöd kellene? Mik a terveid a munkáid jövőjére nézve?

Számos terület van, amin úgy érzem, fejlődnöm kell. Ha választanom kellene egyet, akkor a hátterek. Vannak gondjaim a realisztikus hátterek rajzolásával.

Milyen kiadóknak dolgoztál és milyen feladatokon?
Számos kiadónak dolgoztam, de igazából a Wizards of the Coast az, ami számít. Körülbelül 36 képet rajzoltam nekik három év alatt, mielőtt otthagytam volna az ipart.

Melyik a kedvenc rajzod?
A kedvencem a “Faery of Ravens” amit régebben rajzoltam. A képnek számos, számomra nagyon személyes eleme van, és nagyszerű volt ezeket rajzban kifejezni.

A jövedelmed nagy része a rajzaidból származik, szóval a kiadóval kötött szerződések feltételei fontosak lehetnek. Milyenek az egyes kiadókkal való tapasztalataid? Kik bizonyultak jó partnereknek, és kikkel nehéz együtt dolgozni? Milyen kiadók fizetnek jobban, meg lehet-e élni a fantasy képekből? Mennyire kötik meg a kezed a kiadók, amikor a kép elrendezéséről és témájáról van szó, vagy ez kiadófüggő?
Már nem dolgozom a kiadóknak, és ez már jó ideje így van. Amikor még nekik dolgoztam, nagyon nehéz volt megélni belőle: vannak cégek, amelyek még mindig tartoznak pénzzel, mások pedig olyan gyorsan mentek tönkre, hogy SENKI nem látott a cégből pénzt. A néhány megbízható cégnél, mint amilyen a Wizards of the Coast pedig olyan kemény a konkurrencia, hogy megengedhetik maguknak, hogy egyre kevesebbet fizessenek a rajzokért, és továbbra is legyenek emberek, akik könyörögnek náluk a munkáért.

Itt Magyarországon a Wizard of the Coast kiadványai is népszerűek. Mesélj valamit a WotC-vel való munkáidról! Milyen kiadványaikban vettél részt, mint készítő? Ha jól tudom, a Magic: the Gathering kártyajátékhoz is rajzoltál. Mit várt el tőled a kiadó? Szabad kezet kaptál vagy konkrét utasításokat?

Mikor először kezdtem dolgozni a Wizardsnak, az utasítások nagyon egyszerűek voltak: A művészeti vezető adott egy nagyon laza leírást, és a saját képzeletünkre bízta a dolgot. Később, ahogy a játék egyre népszerűbb lett, a művészeti vezetés is egyre szigorúbbá vált.

Voltak közös munkáid a MtG-hez? Tartod még a kapcsolatot a többi Magic rajzolóval? Mesélj valamit a közös munka titkairól. Mik az előnyei és mik a hátrányai az ilyen munkának?

Két gyermekkori barátommal dolgoztam együtt: Catherine Buckkal, és Phil Mosenessel. Nem nagyon volt választásom ez ügyben, mert sok kártyát kellett elkészítenem nagyon szoros határidőre, és ha nem kérem a segítségüket, a kártyák nem készülnek el időre. Phil egy fantasztikus animátor, aki már dolgozott a Disneynek és a Warner Brothersnek is. Catherine egy Japánban élő angoltanár és bár már évek óta ott él, továbbra is rendszeresen tartjuk a kapcsolatot. A hátrány egyszerű: ha osztozol a munkán, osztozol a jutalmon is! Ez azt jelenti, hogy a közös rajzokért kapott fizetés fele nekik járt, ami persze jól elköltött pénz volt!

Számos találkozón veszel részt. Miért olyan fontosak ezek? Jó pénzkereseti lehetőségek? Milyen tapasztalatokat szerzel a találkozókon?

A találkozók alapvetően fontosak, ha rajzolóként akarsz megélni. Ha szerződéses munkát keresel, ott találkozhatsz a művészeti vezetőkkel és megmutathatod nekik a portfoliódat. Ha a munkáid másolatainak eladásából élsz, ott eladhatsz képeket, vagy kioszthatod a névjegyeidet a célközönségnek. Meglehetősen jól keresek a találkozókon, de rendkívül sok munka felkészülni egyre. Egy találkozó lehetőséget ad arra, hogy első kézből lásd, milyen fajta rajzokat keresnek az emberek. Ha elmész egy találkozóra, nézd meg, hogy mit vásárolnak a művészetisek, és tanulj belőle.

Számos díjat nyertél. Természetesen ez elismerés és jelzi a művészi képességeidet, de van más is, amiért esetleg fontosak? Adnak valamilyen presztízst a munkádnak? Megkönnyítik-e, hogy jól fizető feladatokat kapj a komolyabb kiadóktól? Mit jelentenek neked a díjak?

Nem hiszem, hogy a díjak különösebben fontosak lennének. Sohasem kaptam megrendelést olyantól, akit a díjaim nyűgöztek le… és olyannal sem találkoztam, aki azért akart tőlem képet, mert látta, hogy díjat nyert. A díjak csupán egy másik mód az emberek számára, hogy megmutassák az elismerésüket valami iránt, ami tetszik nekik. Örülök, hogy megkaphattam őket, de nem volnék sértett vagy csalódott, ha nem így lenne.

Milyen művészeti trendek és stílusok hatnak rád leginkább?

Nagyon odafigyelek a művészeti trendekre, mivel tudnom kell, hogy az emberek mit vásárolnak, és ezt ki kell használnom. Mivel a munkáim másolataiból élek, eléggé behatárolt, hogy mit festhetek, hiszen csak saját rajzolói képességeimre támaszkodhatok, hogy kifizethessem a számlákat. Egy rossz munka akár egy rossz évet is jelenthet.

Mondanál néhányat a kedvenc, vagy számodra legnagyobb hatású művészek közül?

Túl sok van, hogy mindet megemlítsem, de Olivia, Royo, Whelan, Jonothan Earl Bowser és Linda Bergkvist tartozik leginkább a kedvenceim közé.

Milyen valós életbeli dolgok inspirálják a munkáidat (zene, helyek, kultúrák, stb.)?

A zene a leginkább inspiráló az alkotói folyamatban. Szinte mindig zenét hallgatok, és ilyenkor szinte áradnak az ötletek. Nem is számít, hogy milyen zene; minden dal magában hordoz egy képet. A dolgod csak annyi, hogy a megfelelő képeket válaszd ki!

Mondanál néhányat a kedvenc fantasy vagy sci-fi könyveidből és filmjeidből, illetve arról, milyen gyakran találkozol ezekkel?

Bár nagyon kedvelem a sci-fi és fantasy könyveket, pihenésképp inkább tizenkilencedik századi angol romantikus regényeket, a francia történelemről és a japán kultúráról szóló könyveket olvasok. A kedvenc fantasy regényeim az Idő kereke sorozat Robert Jordantól, a Tűz és jég dala sorozat George R. R. Martintól, és a Harry Potter könyvek J.K. Rowlingtól.

Játszol szerepjátékokkal? Vannak kedvenceid?
Nem játszom szerepjátékokat. A férjem igen, de én sohasem élveztem őket. Túl elfoglalt vagyok!

Milyen eszközöket használsz a munkádhoz? Mik a kedvenc színeid és színsémáid és hogyan használod őket a hangulat megteremtéséhez? Tapasztalatod szerint a vízfesték viselkedése és színei miben különböznek a többi anyagtól, mik a gyengéi és erősségei? Milyen ecsetet használsz? Milyen papírt találtál a legjobbnak a vízfestékhez?

Kizárólag a Windsor & Newton vízfestékeit használom, rajzkartonon. Ezek a lapok nagyon simák és nagyon pontosan ki lehet dolgozni rajtuk a részleteket vízfestékkel. A kedvenc színem a Payne’s Grey, bár kezdem megkedvelni az Alizarin Crimsont is.

Mi a véleményed a digitális rajztechnikákról, szerinted képesek lesznek/le fogják-e váltani a hagyományos festészetet? Ha alkalmazol ilyesmit, milyen szoftvereket használsz?

Azt hiszem, hogy a digitális technika olyan, mint a többi médium: egy jó művész tudja kihozni belőle a legtöbbet. Az egyik kedvenc rajzolóm is digitális technikával dolgozik: Linda Bergkvist. Az ő képei egyszerűen lenyűgözők. Nem igazán hiszem, hogy a digitális munkák kiszorítják a hagyományos festést, de a könyvborítók terén már ezt történik. Szóval, ki tudja?

Hogyan osztod be az idődet? Általában mennyit fordítasz a festésre?

Nem annyit, mint amennyit szeretnék. Az időm nagy részét a munkám üzleti része viszi el. Becsomagolni és elküldeni a rendeléseket, levelek írása a művészeti bemutatókra, számlák kifizetése, ilyesmik. Azt hiszem, az időm úgy 7-8%-a az, amit festéssel töltök. Sokkal több időm megy el a rajzokkal és vázlatokkal, mint festéssel.

Általában hol kezded a képen való munkát, és mennyi időt fordítasz az egyes munkafázisokra? Melyek számodra a legkedvesebb részei a munkának? Melyek a kedvenc témáid és miért?

Minden ötletem egy kis vázlattal kezdődik. Ha van egy ötletem, olyan öt perc alatt felvázolom papírra, hogy legyen egy körülbelüli képem arról, hogyan fog kinézni. Ha a vázlat ígéretes, egy kicsivel több időt fordítok rá, hogy egy nyers rajz készüljön belőle, amelyet menet közben töltök fel részletekkel. Ha megvan a kész vázlat, átmásolom egy rajzlapra, és barna színű vízálló tussal kihúzom. Mikor festek, napi 14 órát dolgozom, amíg a kép teljesen el nem készül. Nem szeretek szünetet tartani a festés közben, szóval az ilyesmit kerülöm. A kedvenc fázisom a vázlat elkészítése: amikor a vázlatból még akármi lehet. A festés maga az, amit legkevésbé szeretek: az alkotási fázisnak vége, és ami maradt az csak a munka, a munka és a munka!

A képeid nagyon egyediek! Hogyan határoznád meg a stílusodat?

Mindenből egy kicsi egy stílusba összegyúrva. Realisztikus stílusú fantasy rajzokat készítek, a szépséget kiemelve.

Milyen tanácsot adnál az éppen most kezdő rajzolóknak?

Tanuld meg beosztani a pénzügyi dolgokat és egyszerre csak egy rajzonként építsd fel az üzletedet! Sokan kezdenek nagy tervekkel és fogalmuk sincs arról, hogyan valósítsák meg őket, és a végén sokkal több pénzt költenek el, mint kellene. Minden pénzbe kerül a papírtól a festékig, a nyomdától a postaköltségekig. Nem érsz semmit egy kész festménnyel, ha nincs pénzed, hogy kinyomtasd. A hivatásos festő olyan, mint a többi üzleti szakma: el akarsz adni valamit, és ennek megfelelően kell viselkedned. Célozd meg a lehető legnagyobb vásárlókört és juttasd el hozzájuk a munkáidat. Írj leveleket a művészeti kiállításokra! Osztogasd a névjegykártyádat! Mutasd meg mindenkinek a portfoliódat, aki hajlandó belenézni! A nyilvánosság a barátod, tégy arról, hogy a munkád kilátsszon a tömegből. És soha ne hagyd abba a rajzolást és festést… a tehetség előnyt ad, de kemény munka az, ami mindig fontosabb a tehetségnél…

(fordította: Attila)


Kapcsolódó adatok Linkek/fórum

[http://www.nenethomas.com/]
A szerző más irásai
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.