LFG.HU

Herbie
ismertetőCimkek

A Pixar animációs stúdió neve a Toy Story óta meggyőző érv a minőségi szórakoztatás mellett, gyerekeknek és felnőtteknek egyaránt. A Disney égisze alatt működő 3D animációs cég 1995-ben a feje tetejére állította a családi mozi műfaját, és azóta is folyamatosan képes a megújulásra. A Némó nyomában nem csak ennek legkiválóbb példája, de a hajmeresztő látvány mellett az utóbbi idők legszórakoztatóbb karaktereit hozza egy fedél alá.

A Nagy Korallzátony tarka, elvarázsolt világában vagyunk, ahol Marlin (magyarul Pizsi), az özvegy bohóchal egyedül neveli egyetlen megmaradt gyermekét, Némót, miután egy barracuda megölte párját és egy kivételével felfalta összes ikrájukat. Marlin azóta betegesen bizalmatlan az óceán iránt, fiát egy pillanatra sem akarja szem elől téveszteni, még a haliskolába is csak nehezen ereszti el. Aztán persze megtörténik a baj, egy búvár elragadja magával a kis Némót, Marlin pedig útra kel Sydney felé, hogy megmentse. Útközben belebotlik (szó szerint) Doryba (magyarul Szenilla), a meglehetősen szórakozott kék doktorhalba és attól fogva semmi sem állíthatja meg őket – se az anoním halbarát cápaegylet, sem holmi mérges medúzaraj, mélytengeri világítóhal, bálna, Kelet-Ausztrál áramlat, éhes sirályraj és látens szadista unokahúg, akinek fogszabályzója levétele alkalmából Némót szánják ajándékba.

A Toy Story sikere óta nagyot fordult az animációs film világa. A számítógépes rajzfilmek kétségtelenül kiszorították a hagyományos technikával készült rajzfilmeket, teljesen új technológiai megközelítéssel álltak hozzá az animációs film készítésnek, és ha nem forradalmasították volna már így is eléggé azt, amit a vásznon látunk, a Pixar még egy új, egyedi dologgal is előrukkolt a látvány mellett: a Pixar rajzfilmeknek ugyanis van története. John Lasetterék (a Toy Story 1-2 rendezője, és a Pixar kreatív főnöke) ezzel óriási kockázatot vállaltak. A történet mellé friss, fiatalos humort is csempésztek a filmjeikbe, sőt, sikerült elérniük, hogy az egyszerűbb dolgokon túl a felnőtt közönségnek is legalább annyi poént süssenek el, mint a fiatalabbaknak. Igaz, utóbbiak a felnőtteknek szánt poénok nagy részéből kimaradnak, de még így is rengeteg látnivaló és nevetnivaló akad számukra egy Pixar filmen.

Vegyük például a Némó nyomában szereplőgárdáját: igazi “színitársulat” (ensemble), néhány határozott, de elnagyolt vonással “megrajzolt” mellékszereplők, s mivel belőlük több mint féltucat akad, máris a főhősökkel szinte egyenrangú karakterekké lépnek elő – akárcsak Andy szobájának lakói a Toy Storyban. Egy-két jól célzott utalással és beszédes külsővel – amit rajzfilmben könnyű és hálás feladat megvalósítani – máris sokmindent megtudunk a többiekről: az örökösen szökést tervező “Tank Gang”, vagyis a fogorvosi rendelő akváriumának lakói könnyen megjegyezhetőek – vezetőjük, a komor Búb (angolul Gill; Willem Dafoe hangja), több sikertelen szökés sebhelyes veteránja; az anoním halbarát cápaegylet vezetője, Protkó (angolul Bruce — finom utalás Spielberg Cápájára, ahol a felvételekhez használt robotcápát nevezték el Bruce-nak), vagy éppen a mindig laza, szörfös akcentussal beszélő extrém teknős, Cool (Crush); a képrejtvényeket imádó halraj; a tudományos zsargonban társalgó Rája tanár bácsi… legalább olyan tarka társulat és szórakoztató karakterek, mint amilyen szemkápráztató a korallzátony látványa.

Számítógépes, háromdimenziós animációs filmnél minden új helyszín, minden új fényhatás, színtartomány, minden egyes képi ötlet óriási munkával jár megvalósítás tekintetében. Minél több ilyet tud felmutatni egy digitális animációs film, annál nagyobb erődemonstrációt jelent a stáb részéről. A Némó nyomában ebben a tekintetben is felülmúlja elődeit – elképesztő látni, ahogy a sekély, melegvizű korallzátony mentén nem csak a növényzet, és az állatvilág, illetve azok színei vannak a helyükön, de az óceán hullámzása által a víz felszínén megtörő fény is tükröződik a fenéken, látszik a víz “atmoszférájában”. Ha a szakmai virtuozitás nem lenne elegendő, a Némó nyomában kiváló humorérzékről tesz tanúbizonyságot, bár a történet meglehetősen egyszerű, de szórakoztató. Tele van élettel.

A Toy Story igazi mérföldkő volt az animációs filmek világában, megtörte a hagyományos rajzfilmek uralmát, és napjainkra szinte teljesen eltörölte őket. A Fox animációs részlege a Titán – Időszámításunk után óriási bukása után bezárta animációs részlegét (pedig vezetőjük az Őslények országát is jegyző Don Bluth értette a dolgát), majd később a Jégkorszakkal maga is sikeresen mutatkozott be a digitális mese piacán; a Dreamworks rajzfilmes részlege az ex-Disneys guru, Jeffrey Katzenberg vezetése alatt sem volt képes sikerre vinni rajzfilmes próbálkozásaikat, az első áttörést a (már digitális) Z, a hangya jelentette, és csupán az szolgálhatott elégtételnek számára, hogy második digitális próbálkozásukkal, a Shrekkel elhalászták az Oscar-díjat a Pixar/Disney Szörny RT-je elől (ez volt az első év, hogy animációs filmek külön kategóriát kaptak), a Disney maga csak a Lilo és Stitch-csel tudott mérsékelt sikereket elérni, de manapság már ők is fontolgatják az egész estét rajzfilmrészleg teljes leépítését.

Finding Nemo; 2003
gyártó: Pixar (Disney)
forgalmazza: Intercom
bemutató: 2003. november 20.

rendezte: Andrew Stanton és Lee Unkrich
forgatókönyv: Andrew Stanton, Bob Peterson és David Reynolds
zene: Thomas Newman
operatőr: Sharon Calahan és Jeremy Lansky

hangok:
Marlin — Albert Brooks
Dory — Ellen DeGeneres
Nemo — Alexander Gould
Gill — Willem Dafoe
Nigel — Geoffrey Rush

Pedig nem minden hagyományos rajzfilm volt csapnivaló az eltelt nyolc esztendőben (különösen az érdemtelenül és méltatlanul elsikkadt, magyarul a borzalmas Szuper haver címet viselő rajzfilm), de a közönség a Toy Story-val túlságosan is rákapott a kuriózumnak szánt digitális animációra. A Pixar jövőre az Incredibles-szel (A Szuper haver rendezőjének digitális filmjével), 2005-ben Lasetter Cars című animációs filmjével jelentkezik, a Shrek 2 első előzetesei már keringenek a neten, Robert Zemeckis a Forrest Gump, a Kapcsolat és a Számkivetett rendezője szintén digitális mesével, a Polar Express-szel jelentkezik jövő novemberben…

Közben a Némó nyomában Amerikában minden animációs bevételi rekordot megdöntött, nem csak az Oroszlánkirályt döntötte le a trónjáról, de simán túlszárnyalta az év összes sikerfilmjét, a Mátrix 2-vel együtt, a Némó DVD az első tíz nap alatt több bevételt hozott, mint a mozikban két hónap alatt, és a legjobb úton halad az animációs Oscar-díj felé. A számítógépes rajzfilmek az eltelt csaknem egy évtized alatt teljes jogú tagjai lettek a mozifilmek világának, bizonyították, hogy sikeresebbek, mint bármelyik élőszereplős kasszasiker: kirúgták a ház falát. A digitális kor minden kétséget kizáróan a moziban is győzedelmeskedett.


Kapcsolódó adatok Linkek/fórum

[http://www.nezoter.hu]
A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához