LFG.HU

Enkara
ismertetőCimkek

Egy magyar, egy szlovák és két román halandó, valamint egy indiai istenség leülnek játékot tesztelni Londonban. Ez akár egy remek vicc kezdete is lehetne, de mi véresen komolyan vettük a dolgot. Na jó, vér nem folyt, csak Vérszilánkok gyűjtése.

Shardhunters 01

Korábban hírt adtunk már a Szilánkvadászok, azaz a Shardhunters nevű játékról. Ha lusta vagy visszalapozni, akkor gyors emlékeztető: egy többségében magyar tagokból álló kis fejlesztőcsapat, a Lycan Studio megalkotta az Unseen Domains nevezetű világot. A világleírás érdekes tartományokba kalauzol el bennünket, és a háttérről is megtudhatunk pár dolgot.

A stúdió digitális kártyajátékot kezdett fejleszteni, de mert a bitek és bájtok makacs kis lények, és megregulázásuk hosszadalmas folyamat, a csapat addig is megörvendeztetett bennünket a játék fizikai manifesztációjával egy asztali kártyajáték formájában.

A pakli maximálisan négy játékos részvételét teszi lehetővé. A csomagban érkező doboz tartalma egy angol nyelvű szabálykönyv, egy-egy kártya a játékosok számára a rájuk vonatkozó szabályokkal, huszonhét hőskártya (taverna pakli), és harmincöt szörnykártya (szörnypakli). Ezeken kívül találhatunk még két vastagabb kartonlapot is, amelyből összesen tizenkét darab token, Vérszilánk pattintható ki.

Az alap játékmenet borzasztóan egyszerű, könnyedén elsajátítható, és nagyjából húsz perc alatt le is játszható. Harcok sorozatát kell túlélned, és magát a játékot akkor nyered meg, ha elsőként te tartasz a kezedben öt Hőst, és nyersz velük egy Vadászatot.

Kezdetben minden játékos kap egy darab Vérszilánk tokent, és húz egy hőskártyát a taverna pakliból. A Hősöket háromféle jelzéssel látták el a lap alján: kaphattak Vérszilánkot, arany csillagot, illetve egyetlen kártya fekete színű csillaggal büszkélkedhet. Ha a játék elején a játékos nem Vérszilánkkal megjelölt hőskártyát kap, akkor addig ismétli a húzást, míg nem lesz egy ilyen lap a kezében. Ezt követően a paklit meg kell keverni, és játék folyamán ebből lehet majd a további Hősöket toborozni. A megkapott Hősök arccal felfelé játszanak, mindenki láthatja őket.

Shardhunters 02

Ezután a játékosok hét darab szörnykártyát kapnak – ezeket nem mutathatják meg –, a maradék alkotja a szörnypaklit. Attól függően, hogy mennyien játszanak, ez a pakli kisebb vagy nagyobb lehet. Két játékos esetén ki kell választani a két koponyával megjelölt lapokat, három játékosnál a két- és háromkoponyásokat, négy játékosnál pedig mind a harmincöt lap játékban van.

A Szörnyeknek többféle tulajdonságuk lehet. Először is, a háttérszín jelöli a típust. A fehérek az élőholtak, a sárgák a kalózok, a kékek a patkányfélék, a pirosak pedig a likantrópok. Ezen kívül egy számmal jelölt értékük is van, egytől négyig.

Shardhunters 03

A harc – azaz a Vadászat – négy csatából áll. Az első körben minden játékos egy Szörnyet játszik ki a kezében lévő hétből, és teszi arccal lefelé középre, a másodikban kettőt, a harmadikban hármat, végül a negyedikben a maradék egyet. Ha mindenki választott, a kártyákat egyszerre megfordítják. Alaphelyzetben az nyeri a csatát, akinek a Szörnye (illetve az összes Szörnye értékének az összege) a legmagasabb értékű, de a színek ezt befolyásolhatják.
A fehér nem számít színnek, és a színes kártya mindig üti a színtelent. Tehát ha a két kártya egyforma értékű, de az egyik fehér, a másik nem, akkor a színes nyer. A csata szabálya megváltozik, ha egy vagy több kék kártya kerül felfedésre: ebben az esetben nem a legmagasabb, hanem a legalacsonyabb érték/összeg a nyerő. Ha pedig van a játékban piros kártya is, az felülírja a kéket, és ismét csak a legmagasabb érték/összeg számít győztesnek.
Aki megnyeri a csatát, az besöpri a kijátszott lapokat, mint Zsákmányt. Egyenlő érték/összeg esetén a színes lapok száma dönt, de ha az is egyforma, akkor a csata döntetlen, és minden játékos visszakapja a saját kijátszott lapjait Zsákmányként. A Vadászat győztese, azaz aki a négy csata során a legtöbb lapot söpörte be (darabra, nem értékre), egy Vérszilánk tokent kap. Ha két vagy több játékosnak ugyanakkora a Zsákmánya, akkor megint csak a színes lapok száma dönt. Ha az is egyenlő, akkor a Vadászat döntetlen, és mindenki kap egy Vérszilánkot.

A Vadászatot a Taverna szakasz követi, amikor is három Vérszilánk fejében új Hőst lehet felbérelni. Akinek van elegendő tokenje, most elköltheti. A taverna pakli két legfelső lapját nézheti meg, és egyet kiválaszthat magának, a másik lap a taverna pakli aljára kerül. Személyenként több Hőst is lehet toborozni, ha van elegendő Vérkristály rá. Egyszerre két Hős lehet aktív, így ha már többet is gyűjtöttél (ugyebár öt a cél), akkor az inaktív lapokat elfordítva tartod magad előtt az asztalon. Minden körben a toborzási szakasz alatt kiválaszthatod, hogy melyik két Hősöd legyen aktív, így változtathatod a harcok alatti stratégiádat. A Hősöknek ugyanis különleges képességeik vannak, amelyek különféle módokon segíthetik céljaid elérését. Ha a toborzásnak vége, jöhet az újabb Vadászat!

Ha megszoktátok, és megszerettétek a játékot – nem lesz nehéz -, akkor bevezethettek pár szabálymódosítást is akár. Még gyorsabb játékülés kedvéért dönthettek úgy, hogy két Vérszilánk is elegendő egy új Hős toborzásához. Engedhettek három aktív Hőst is a Vadászatok során. Készíthettek magatoknak helyi taverna paklit is, öt Hős húzásával, illetve véletlenszerű kiosztásával. És ha egyedül vagytok, az sem probléma, hiszen a játéknak van szóló módja is.

Shardhunters 04b

Jó pár kört letoltunk a haverokkal, aztán körbekérdeztem mindenkit, hogy tetszett, vagy nem tetszett. Az egyöntetű vélemény pozitív volt, néhány kiegészítő javaslattal, illetve ötlettel. Megpróbálom összeszedni őket egy-egy csokorba.

Előnyök:

  • Gyors ér pörgős, rövid idő alatt számos kör játszható.
  • A szabályok egyszerűek, könnyedén megtanulhatóak és megszokhatóak.
  • Kiegyensúlyozott: a szerencse és a stratégia is egyaránt szerepet játszik a végkimenetelben.
  • Igényes, szép grafika, mind a Hősök, mind a Szörnyek tekintetében.
  • Nem foglal sok helyet: egy közepes méretű asztal is elég hozzá.

Hátrányok:

  • Egy paklival maximum négyen lehet játszani, így ha többen vagytok egy bandában, akkor vagy legyen két paklitok – és bokszoljátok le a hősök dupla megjelenésének engedélyezését, vagy tiltását -, vagy kezdjétek el ostromolni a fejlesztőket további szörnylapok kiadásáért.
  • Mi négyen játszottuk egyszerre (valaki így ugye mindig kimaradt az ötösfogatból), és ugyan csak egyetlen egyszer, de előfordult, hogy kifogytunk Vérszilánkokból.

Észrevételek, javaslatok a fejlesztőknek:

  • A biztonság kedvéért érdemes lehet plusz egy adag (hat darab) tokent belepakolni a csomagba.
  • Ha már itthoni fejlesztés, szép dolog lenne egy magyar nyelvű kiadás; vagy legalább egy nyomtatott magyar szabályzatot (a szóló móddal együtt!) és hősleírást adni minden hazai paklihoz, illetve elérhetővé tenni a magyart és az angolt is digitálisan vagy a honlapon, vagy a Facebook-oldalon (hmmm… mindkettőn?), hogy ne kelljen az Indiegogo-oldalon turkálni értük (már ha eleve tud az ember arról az oldalról).
  • Néhány Hős képessége hasznosabb a játék elején (szilánkgyűjtéshez), néhány pedig inkább a vége felé (megnyerni a végső Vadászatokat) – az alapszabályok alkalmazása esetén a játékosokat kezdetben lelassíthatja a kapott Hősök és képességeik véletlenszerűsége, de a helyi taverna pakli létrehozása segíthet ezen, és lehetővé teszi ütős stratégiák létrehozását a tapasztaltabb játékosok számára.

Shardhunters 05b Shardhunters 06b

Összefoglalva: nagyon pozitív, nagyon tetszős. Ha te is kipróbáltad, és bejött, akkor légy szíves szánj egy percet arra, hogy értékeled a játékot a BoardGameGeek oldalán.

Külön köszönet a tesztelésben nyújtott segítségért Oliviának, Melaniának, Dannak és Shivának.


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához