LFG.HU

Acelpatkany
ismertetőCimkek

Magyar nyelven is elérhető a RuneQuest szerepjáték, aminek most megjelent a Bestiárium kiegészítője. Két készítője, Jeff Richard (a Chaosium kreatív igazgatója) és Jason Durall (a RuneQuest line editora) több videóban összefoglalta a szerepjáték lényegét (az első rész lentebb található), aminek laza átiratát olvashatjátok itt.

Mi a RuneQuest?

A RuneQuest a Basic Roleplaying Games (BRP) játékok, pl. Cthulhu hívása, Pendragon, Stormbringer nagyapja. Emellett nagy hatással bírt az olyan számítógépes játékokra, mint az Elder Scrolls: Morrowind, a King of Dragon Pass és a Six Ages: Ride Like The Wind. És ez nem csak a Chaosium játékok jövőjét határozta meg, hanem az egész szerepjátékiparra nagy befolyással volt, a RuneQuest szerepjáték kulcselemei sok helyen felbukkantak a négy évtized alatt. A képességek és képzettségek könnyen megtanulható rendszere, az egyedi és gazdagon kidolgozott mágiarendszer, és az izgalmas és kegyetlen harcrendszer egy különösen jó kombinációt alkot. A játékos karakterek így izgalmasak, és egy kicsit rémisztőek lehetnek.

A RuneQuest tervezésének legfőbb alapelve, hogy minden a százalékos dobásokon alapszik. Ezt nevezzük sokszor d100 rendszernek. Mivel a RuneQuest karakterek a képességeik és képzettségeik köré épülnek, ezért nincsenek karakterosztályok és szintek. A karaktered úgy fejlődik, ahogyan játszol vele. Tehát ha úgy játszod a karakteredet, aki nagyon a kardvívásra koncentrál, és még ha nem is úgy készítetted a karakteredet, hogy abban jó legyen, akkor a játék folyamán egyre jobb lesz ezen a téren. Ami képzettséget használsz, az fejlődik. De emellett tanulással is fejlesztheted a képzettségeidet. Így megvan az a lehetőséged, hogy egy olyan karakterrel játssz, amivel igazán játszani szeretnél. Ezzel kiküszöböltünk egy olyan problémát, amivel sok szerepjáték játékosai szembesülnek, hogy előállsz egy karaktertípussal, és játék közben rájössz, hogy valójában nem azt a karaktertípust játszod. A RuneQuest erre kínál megoldást.

A RuneQuest lehetőséget ad, hogy a karakteredet organikusan fejleszd. Úgy indítod a karakteredet, hogy bizonyos területeken vannak erősségei, úgy szabhatod személyre, ahogyan játszani szeretnél vele, és játék közben pályát változtathatsz, új erősségekre és gyengeségekre tehetsz szert, és a karakter fejlődése folyamán akár merőben más irányokba is indulhatsz. Eközben más játékoknál néha előfordul, hogy a karakter fejlődése a kezdeti választások miatt kötött pályára kerül.

A RuneQuest eme új kiadásának egy másik fontos vonása, hogy egy mitologikus bronzkori környezetben, Gloranthán játszódik. És ahogyan a RuneQuest évtizedeken át nagy befolyást gyakorolt a szerepjátékok rendszerére, Glorantha a legjobban és leggazdagabban kidolgozott fantasy világként szintén is nagy befolyással bírt a játékvilágokra. A játékosok és játékmesterek előtt rengeteg lehetőség van, amiből választhatnak, vagy akár azt is kiválaszthatják, hogy mit hagynak ki a játékukból. Úgy össze lehet válogatni az elemeket, mint egy svédasztalról.

A RuneQuest új kiadásánál fontos tisztázni, hogy ez nem csak egy ósdi játék leporolt változata, ami az 1970-es, 80-as évek nosztalgiafaktorára próbál apellálni, hanem a játék vadiúj változata. Igazából az ebben a játékban bevezetett új elemekre vagyunk a legbüszkébbek, amit itt alább olvashatsz.

Milyen Glorantha világa?

Glorantha egy olyan fantasy világ, ahol a mágia és mitológia kapja a főszerepet. Bronzkori világ, és ezalatt a világ ősi mivoltát értjük, ahol a karaktereitek bronzfegyvereket és páncélokat használnak, a vas pedig egy törpék által készített ritka fém. Ezen a világon a halandók közel állnak az istenekhez, és a karaktereket a törzsük, kultuszuk, városuk határozza meg, nem elvont irányultságok vagy ideológiák.

A mágia pedig mindenütt ott van Gloranthán. Mindenki tudja, hogyan kell használni. Még bizonyos mágikus lények és állatok is használhatnak mágiát. Ahogyan a karakterek a világban élnek, nekik is van mágiájuk. Így minden harcos, még a legkevésbé mágiaorientáltabb harcos is ismeri pl. azt a varázslatot, amitől a kardja élesebb lesz. Gloranthán minden karakter ismer valamilyen mágiát, és minden típusú karakter potenciálisan erős mágiahasználó lehet.

Jason Durall: „Amikor először kezdtem Gloranthán játszani, mindig lenyűgözött a tény, hogy míg a legtöbb fantasy játékban és irodalomban a mágia egyfajta másik dolog volt, a fizika szabályainak megváltoztatása és elferdítése, addig Gloranthán a mágia a világ működésének része. Ez a világ fizikájának alapköve. Itt teljesen természetesen manipulálod a világ alapját, ami ugyanolyan természeti erő, mint a gravitáció vagy a fénysugarak.”

Ezzel eljutottunk a gloranthai mitológia fontosságához. Elmondhatjuk azt, hogy ha Középfölde egy nyelvész által létrehozott világ, akkor Glorantha egy mitológiakutató világa – akit elbűvöltek az Iliász, Gilgames és hasonló történetek. Gloranthán a mitológia – a mitologikus mágián keresztül – a világ fizikája. Gyakran a nem teljesen igaz történetekre használjuk a „mitológia” szót, de Gloranthán a mitológia a dolgok működésének legigazabb magyarázatát jelenti.

Most beszéljünk arról, hogy hogyan használjuk Gloranthát ebben az új kiadású RuneQuestben. Ez az első olyan kiadás, ahol a Rúnákat valóban használni kezdjük. A Rúnák a kozmoszt meghatározó mágikus archetípusok. A Rúnák a játék meghatározó elemei. A Rúnamágia is fontos a karakterek számára, mert ezzel hívják elő az istenek hatalmát. Ez egyben a legerősebb és legérdekesebb mágikus forma. A RuneQuest korábbi változataiban ez egy elég nehezen megszerezhető dolog volt, ezt most javítottuk. A karakterek most már nagyon könnyen belemerülhetnek Glorantha kihívásaiba.

A korábbi változatokhoz képest az idő is haladt előre, és most a mágiának a világban is sokkal fontosabb szerepe van, most ez alakítja a világ eseményeit. A korábbi kiadások mindig a lunár megszállás körül forogtak, és a karakterek is nagy valószínűséggel a lunár megszállásra reagáltak, mert szülőföldjüket is megszállta egy nagy és hatalmas birodalom. Így szinte minden játéknak volt egyfajta Rettenthetetlen (Braveheart) beütése. Vagy mint a Csillagok háborújában a lázadók és a Birodalom konfliktusa. De ez most megváltozott, mert pár évvel továbbmentünk, ahol a Lunár Birodalom megszállása összeomlott, így a dolgok már nem olyan fekete-fehérek. Mindenki harcolhat mindenkivel, de mindenki össze is foghat legádázabb ellenségeivel. És mindenki fölött ott lebeg a Hősháborúk közelgő apokaliptikus csatája. Ezért sok politikai törekvés és szövetség átalakul egyfajta mindenki mindenki ellen helyzetre. Ez pedig több teret enged nekünk a szerepjátékra, és mesélőként is szabadabban befolyásolhatod, hogy merre szeretnéd terelni a történetet. Vagyis továbbra is maradhatsz a Csillagok háborúja-féle „felkelők a Birodalom ellen” játéknál, de elviheted egy Trónok harca irányba is, ahol nem vagy benne biztos, hogy bármelyik oldalon is akadnak még jófiúk. Vagy a közelgő Ragnarökre, a hősök végső csatájára is lehet készülni.

Tehát tovább fokoztuk a világ drámai lehetőségeit, ugyanakkor sokkal árnyaltabbá tettük.

Hogyan működik a játék?

Most a játékrendszert mutatjuk be. A játék alapja a BRP rendszer, amit már sok játékos ismerhet: magyar nyelven a Cthulhu hívása jelent meg ezzel a rendszerrel. Ez a rendszer szuper rugalmas és könnyen tanulható, hogy bronzkori összecsapásokat bonyolítsunk le egy kvázi mitologikus világban, vagy az 1920-as évek Földjén nyomozzunk rettentő rémségek után, vagy űrhódító civilizáció tagjaként hatalmas idegen tárgyakat vizsgáljunk az ismert univerzum szélén.

És mitől ilyen szuper rugalmas a rendszer? Most kinézek az ablakon, és elég borult az idő, az időjárás-előrejelzés szerint pedig 40% esély van a csapadékra, akkor elég egyszerűen felfogható, hogy az esetek 40%-ában esni fog. A BRP rendszer gyakorlatilag ezt használja. Meglendíted a kardodat, ennek van egy képzettségértéke, ami legyen mondjuk 75%, akkor az esetek 75%-ában eltalálod a célpontodat. Dobsz egy százalékkockával, ami általában tízoldalú dobókocka, ez lesz az egyes helyiérték, egy másik tízoldalúval dobod a tízes helyiértéket, a két kocka értékét egymás után teszed, így kapsz egy 1-től 100-ig terjedő számot. A BRP rendszerben a 01 kritikus siker eredménynek számít, ami a legeslegjobb eredmény, amiben reménykedtél, a 100-as (00) eredmény pedig egy ügyetlenség, amikor a lehető legrosszabb módon rontod el a próbát. A kardod eltörhet, az íjad kipattanhat a kezedből, leeshetsz a falról, amit mászol, vagy tárgyalás közben valami otromba hibát véthetsz, ami megtörheti a trollok egy csoportjával eddig fenntartott törékeny békét.

Ez a játék egyik bája, hogy mindegy, mennyire képzett a karaktered, mindig van lehetőséged ügyetlenségre, és mindegy, milyen tapasztalatlan a karaktered egy képzettségben, megvan az esélye a kritikusra. Ez megnöveli a veszély érzetét, mert itt nincsenek névtelen levágható ellenfelek. A rendszerben mindenkit önálló egységként kezelünk – ugyanolyan tulajdonságaik és képességeik vannak, mint a játékos karaktereknek, és még ha nem is ugyanakkora az esélyük a sikerre, gyakran ugyanakkora esélyük van az őrült és szélsőséges eredményekre. Ez teszi a RuneQuestet egyedivé sok szerepjáték közül, mert még a legkisebb összecsapás is halálos lehet, még a legtapasztaltabb karakterek számára is.

A rendszer egyik legizgalmasabb, és a játéktesztelőktől is a legpozitívabb visszajelzést kapott része a „feljavítások” rendszere. A feljavítással gyakorlatilag az egyik képességeddel feljavítasz egy másikat. Néha ez elég magától értetődő lehet, például egyik képzettséggel segíteni egy másik képzettséget. De ez összetettebb is lehet, például a karaktered egyik szenvedélyét, rúnáját, becsületét is használhatod feljavításra.

Tehát a RuneQuestben sokféle képességed van, amit százalékos értékként fejezünk ki. A képzettségek elég egyértelműek, mert minden kiadásban így szerepeltek (pl. csendes mozgás, keresés). De vannak Szenvedélyek is, ami a Pendragonhoz hasonlít, ami szintén nagy hatással bírt az új RuneQuest fejlesztésére. Tehát lehet egy Hűséged egy másik karakter felé, mert a másik karakter lehet, hogy ugyanabba a klánba, városba vagy kultuszba tartozik. Kijelentheted, hogy segíteni szeretnél a bajba jutott barátodon, rokonodon, ezért megpróbálod feljavítani az esélyeidet, hogy eltaláld az őt fenyegető szörnyet. Vagy lehet, hogy nagy a Becsületed, és kijelented, hogy nem engedheted meg magadnak, hogy így legyőzzenek, ezért dobsz a Becsületedre, és ha sikerrel jársz, kapsz egy bónuszt a harci vagy más képzettségedre, amit sikerre szeretnél vinni. De a többi dobáshoz hasonlóan, ha ez a feljavítás nem sikerül, az nem jelent jó dolgot, az ügyetlenség pedig nagyon rossz. Például, ha nem sikerül egy Szenvedéllyel való feljavítás, akkor eltölthet az érzés, hogy „ó, talán nem vagyok rá méltó”, talán kicsit kiábrándulsz az ügyből, ügyetlenségnél pedig akár pontokat is veszthetsz belőle, és elidegeníted magad az ügytől, amit megpróbálsz véghez vinni.

Leggyakrabban a Rúnákat szokták feljavításra használni. Ez a következő nagyobb rész témája.

Rúnák

A Rúnák jelképezik a Glorantha mögötti kozmikus kódot és mágikus archetípusokat, amiknek közvetlen játéktechnikai hatásuk is van. Ezek az univerzum építőkövei. Minden dolog visszavezethető a Rúnákra.

Már a tervezési folyamat elején eldöntöttük, hogy a Rúnáknak több szinten hatnia kell a karakterek készítésére és működésére. Ezek egyértelműen meghatározzák, hogy a karakter hogyan viszonyul az istenekhez, de a karakter személyiségét és céljait is meghatározzák. Például, ha a karaktered erősen kötődik a Vihar Rúnához, akkor a karaktered hajlamosabb lesz az erőszakra, felfordulásra. Míg egy Tűz/Égbolt Rúnához erősen kötődő karaktert inkább a menny, a tűz tisztasága és hasonlók érdeklik. Ez némiképp hasonlít arra, ahogyan mi gondolunk az asztrológiai jegyekre, ezek a karakter meghatározó személyiségjegyei.

A karakterlapon a Rúnák három típusát lehet látni. Az első az Elemi Rúnák típusa. Ez egy hat Rúnából álló kerék, közepén a Hold Rúnával. A Levegő, Tűz, Sötétség, Víz, Föld alkotják a kereket, középen a Holddal. Ezek alkotják a karakter testi felépítését. Az asztrológiai jegyektől eltérően, ahol csak egy meghatározó elem van, itt több is van, és mindegyiknek van egy értéke. Fontos, hogy melyik Rúnához kötődsz a legjobban. Például a karakter erősen kötődhet a Levegő Rúnához, de gyengén kötődik Tűz Rúnához.

A Rúnák következő típusába az Erő Rúnák tartoznak. Ebbe négy pár ellentétes Rúna tartozik. Ezek kicsit olyanok, mint a Pendragon személyiségjegyei, ahol például egyik oldalon gyáva voltál, a másikon pedig bátor, és a skálán el kellett helyezned az értéket. A RuneQuestben ellentétpárjai az élet-halál, változás-nyugalom, igazság-illúzió, zűrzavar-harmónia. Ezek a világ mély mágikus archetípusai. Dönthetsz úgy, hogy középen állsz, vagy valamelyiket kihangsúlyozod a másik hátrányára. Például minél erősebb a Halál Rúnád, annál kisebb az Élet Rúnád.

Végül, ha emberrel játszol – és az alapkönyv alapján csak az emberek játszhatók, a többi játszható fajok a Bestiáriumban vannak – van egy utolsó rúnapár, az ember-bestia. Az Ember jelzi, hogy a karaktered milyen erősen kötődik társadalmához, az emberi intézményekhez, az ősök imádatához, mennyire érdekel a vérvonalad és egyéb emberi dolgok. A Bestia már ösztönösebb – állati lét, túlélés.

De más Rúnák is léteznek a világon, amik nem jelennek meg a karakterlapon. Például egy elf már nem ember és bestia, hanem ember és növény között helyezkedik el, mert a gloranthai elfek nem az állatok, hanem a növények országába tartoznak. Ahogyan a játék fejlődik és több kiegészítő jelenik meg hozzá, úgy hozunk be újabb Rúnákat és azok jelentőségeit a játékba.

Szóval a Rúnáknak három fő jelentésük van a játékban. Feljavíthatják egy képzettségedet, vagy bármilyen képességet, ami a Rúna hatáskörébe tartozik. Például, ha el akarsz rejteni valamit, vagy valami megtévesztést alkalmazol, az az Illúzió Rúna hatásköre. Vagy ha megveszekedetten akarsz harcolni a kardoddal, az a Levegő Rúna hatásköre. De a Rúnák a karakter személyiségét is meghatározzák. Ám legfőbb szerepük az, hogy meghatározzák, mit kezdhetsz a Rúnamágiával. Mert ahhoz, hogy egy kultuszhoz csatlakozz, az attól függ, milyen erős a kultusz számára fontos Rúnaértéked. A Rúnavarázslatok létrehozásának sikere is a Rúnaértékedtől függ. Lennie kell egy elkötelezettségednek a Rúna felé, hogy csatlakozhass egy kultuszhoz, hogy azok megtaníthassák neked a mágiájukat, és amikor azt a mágiát használod, egyre jobban kötődsz a Rúnához, így előlépsz a kultusz hierarchiájában.

Családi történet

Mielőtt belemerülnénk a szokványos karakterkészítési folyamatba – képességek, képzettségek stb. – a RuneQuest megadja neked a lehetőséget, hogy a karakteredet a világhoz kösd, és megtanítsa neked mindazokat a dolgokat, amit tudnod kell a világról. Ezt a Családi történettel valósítjuk meg. Ez a RuneQuest karakterek ajánlott készítési módja, mert így a karaktered jön valahonnan, van háttere, családja és rokonai, törzsi kötődései vannak, amik érdekes módon adhatnak karaktermotivációkat. De olyan dolgok is történhettek a karaktered vagy felmenőid múltjában, amikre a karakter is reagál, és elindul egy másik úton. Enélkül elég üres lenne a karakterkészítés.

Először kiválasztod, hogy milyen területről származik a karaktered, majd meghatározod, melyik nagyszülőd volt a legnagyobb befolyással a karaktered életére. Majd kapsz pár eseményt, ami emlékezetes volt az életében. Ez olyan érzést ad nekünk, mintha egy izlandi saga kezdődne, ahol a szereplők azért utálják egymást, mert generációkkal korábban történt pár csúf dolog. Ezzel egy kicsit létre tudjuk hozni ezt a hatást – lehet, hogy a nagyszülőd egy másik vidék ellen vívott csatában küzdött és halt meg, vagy a nagyszülőd a Lunár Birodalom ellen próbált védekezni. De sokféle lehetőség van.

Csakúgy, mint a való életben, ha a felmenőid életét egy háború befolyásolta, az nagy hatást gyakorol az életükre. Aztán haladsz előre az időben, és már a szüleid eseményeit készíted. Mindezt egy évekre lebontott táblázaton teszed, ahol százalékos dobásokat teszel, és a dobásokat a szülőfölded is befolyásolja, hogy mi történt az életükben. Ez sokféle dolgot jelenthet – például kaphatnak valami értékes dolgot, vagy olyan hírneves dolgot tesznek, ami a te karakteredet is befolyásolja, mert te ennek és ennek az unokája vagy. Vagy hozzájuthatsz egy családi örökséghez, ami generációról generációra hagyományozódik, és most a te kezedben van.

A dobások azért vannak, hogy sokféle lehetőség variációjából álljon össze ez a családi történet. De a játékmester is közbeszólhat, hogy szeretné, ha ez és ez az esemény szerepeljen a családi történetetekben. Ez egyfajta minijáték. És végül eljutsz oda, hogy a karaktered felnőttsorba lép, és a karaktered is csatákban vett részt, vagy akár elkerülte azokat, ez mind azelőtt történt, hogy elkezdődött volna a játék, így a karakterednek már van egy háttértörténete. De az első kiadású Travellertől eltérően itt a karakterkészítés folyamán nem halhatsz meg. A nagyszülőd vagy szülőd meghalhat, ilyenkor a másik nagyszülő történetét dolgozhatod ki, vagy újraházasodhattak, ahogy szeretnéd.

Ezt a rendszert rengeteg játéktesztnek tettük ki, és kiderült, hogy azok az emberek, akik ezelőtt abszolút semmit sem tudtak Glorantháról, és most elkészítették a családi történetet, már volt egy kapaszkodójuk a karakterükhöz, a világhoz, tudták, mi a fontos számukra. Ezt úgy tudták meg, hogy nem kellett őket arra kényszeríteni, hogy mindenféle Glorantha útmutatót vagy világleírást olvassanak.

Az egész családi történet készítési folyamat megannyi érdekes történeti kapaszkodót jelent a játékmester számára, és a játékosok egymás közti viszonyainak megállapítására is alkalmas. Ez a karakterkészítés legizgalmasabb része, és ez még azelőtt történik, hogy bármi mást megállapítanál a karakteredről. Ebből még elég sok játéktechnikai dolog is következik, például bónuszok bizonyos képzettségekre, Szenvedélyek származhatnak belőle. Eljutsz odáig, hogy megtudod, ki is vagy te, mi van mögötted, és a karakterkészítésnél már tudod, kit szeretnél felépíteni.

Karakterkészítés

A „karakter” szó nem bukkan fel a RuneQuest alapkönyvben, „kalandozó” van helyette.

A családi történet elkészítése után az első dolog a Rúnák kiválasztása, amikhez a leginkább kötődni kívánsz. Kiválasztasz 3 Elemi Rúnát, ebből az egyik erősen kezd, a második elég közepesen, a harmadik gyengén. Emellett kiválasztasz két párt, aminek egyik fele erős, másik fele gyenge, a többi mind 50-50%. Később további pontokat oszthatsz el ezek között. Ilyenkor érdemes a személyiségvonásokat is figyelembe venni. Csak ezután térünk rá a tulajdonságok meghatározására.

A RuneQuest tulajdonságai nagyjából megegyeznek a Cthulhu hívása tulajdonságaival, csak a Megjelenést kicseréltük Karizmára (bár a Cthulhu korai kiadásaiban még Karizma volt). De van két olyan tulajdonság, ami a BRP-n kívül nem nagyon jelenik meg más játékokban, az Akarat és Méret. A tulajdonságok 3 és 18 közöttiek, ide tartozik az erő, intelligencia, ügyesség stb. Az Akarat pedig a mágikus ráhangolódást és akaraterőt jelzi, magas értéknél valami olyan kisugárzása van, amit a többi ember is észrevesz.

Fontos kiemelni, hogy a RuneQuestben a Karizmát szélesebb értelemben használjuk, mint más szabályrendszerekben. Ez részben a karizma szó eredeti jelentéséből ered, ami alapvetően isteni felkentséget jelent, hogy mennyire kedvelnek az istenek. Egy magas karizmájú személy lehet, hogy testileg nem szép, de képes felhívni magára a figyelmet.

Az életpont is fontos tulajdonság, ami a Fizikumból ered, és a Méret módosítja. A többi tulajdonság is módosít más értékeket, leginkább a képzettségek alapértékeit. A képzettségek kategóriákra vannak osztva, és a kategóriák bónuszt kaphatnak a tulajdonságokból, s ezeket a kategória-módosítókat hozzá lehet adni a kategória összes képzettségéhez.

A képzettségek a foglalkozásodtól függenek. Lehetsz harcos, írnok, bandita, sámán, filozófus, és sok más is. Ezek nem karakterosztályok, hanem egyszerűen a háttérfoglalkozásod. A foglalkozások kiindulópontot jelentenek a bennük foglalt képzettségek csoportjára. Tehát ha nehézlovas harcosként indulok, akkor jó képzettségem lesz a kopjában és más lovas fegyverekben. Ha írnokként indulok, akkor írástudásban és más tudás képzettségekben leszek jó. A Cthulhu hívásától eltérően, ahol több száz pontot kell elosztanod, itt egy bónuszcsomagot kapsz. Ahogy mész végig a karakterkészítésen, a különböző bónuszokat adogatod össze.

Következő lépésben kiválasztod, mely kultusz tagja leszel. Minden kultusznál meg van határozva, hogy milyen Rúnákkal lehet jelentkezni hozzájuk. A kultusztól varázslatokat, további képzettségeket is kapsz. A végén összegzed az eredményeket, egy kicsit még testre szabhatod, pl. plusz képzettségeket vehetsz fel vagy növelhetsz.

A tapasztalatok szerint ez rengetegféle stratégiát tesz lehetővé. Vannak játékosok, akik nagyon specializálódnak néhány képzettségre, mások plusz képzettségeket vesznek fel, hogy sokféle dologban legyenek jártasak. Egyikre sem mondhatjuk, hogy jó vagy rossz, ez csak a problémamegoldások más megközelítését jelentik.

Végül minden karakter kap egy családi örökséget. Ez lehet egy mágikus kristály, ami további mágiapontokat tárol, lehet egy követő, pl. egy pajzshordozó, vagy egy furcsa mágikus tárgy, vagy csak egy zsák, amiben egy ősöd csontjait cipeled.

A karakterkészítés végén egy kompetens karaktert kapsz, aki elég jó a választott képzettségeiben. A háttértörténete is alátámasztja ezt a fajta tapasztalatot.

Bestiárium

Nem csak szörnyek

A Glorantha Bestiárium a Glorantha világán megtalálható egyedi állatok, hátasok, szörnyek, szellemek, elementálok, növények, ősi fajok, természetfeletti lények és más teremtmények nélkülözhetetlen útmutatója. Majdnem 200 különböző lény található a könyvben.

A RuneQuest új kiadása annak a világnak és rendszernek győzedelmes visszatérését jelenti, amely évtizedekig inspirálta a játékosokat a világon. A RuneQuestnek ezt a meghatározó kiadását írók és játéktervezők szupersztár csapata fejlesztette ki – kezdő és tapasztalt játékosoknak egyaránt ajánlott, valamint Glorantha régi és új rajongóinak is ajánljuk.

A könyv tartalmából:

  • Segédletek nem emberi kalandozók készítéséhez. Ezek közé elfek, törpék, kentaurok, sötét trollok, nagy trollok, trollszerzetek, telmor farkasemberek, másfeles emberek és kacsák tartozhatnak.
  • Egyedi gloranthai lények, például brúk, kacsák, csápfejűek, káoszpacák és tökfejmedvék.
  • Új, nememberi kultuszok és mágia.

 

A RuneQuest: Szerepjáték Gloranthán alapkönyvet és Bestiáriumot a Kalandhorizont Könyvektől tudod megvásárolni: https://www.kalandhorizont.hu/runequest-szerepjatek

 

(x)


A szerző más irásai

[ további írásai]