LFG.HU

HammerTimeCafe
anarion
ismertetőCimkek

„A végítélet közeledik Mudwaterhez.

Sötét idők voltak, és egyre csak sötétebbek lettek.  Mintha nem lett volna elég kemény az élet ezen a könyörtelen és szívtelen határvidéken, ebben a földi Pokolban, egy álmos kisvároshoz, Mudwaterhez közeli bánya mélyén különös köveket találtak. Vérkőnek nevezték el, azonban manapság már csak úgy ismerik: Pokolkő.

(…) Akárcsak Pandora eredeti szelencéje, ez is mélyen a föld alatt volt eltemetve, és most már nincs arra mód, hogy visszacsináljuk a dolgokat. Azt gondolod, hogy az aranyláz változtatta az embereket mohó szörnyetegekké? Akkor gondold át újra, mivel mostanra mindez valósággá vált, és a szörnyek most közöttünk élnek: szörnyek és démonok, szellemek és kísértetek, mutánsok és lelketlen élőholt gyilkosok. Éjszakánként hordákban vadásznak, és rémálomszerű rajokban csapnak alá az égből. Nincsenek már többé biztonságos utak.

(…) Az öregek és a bölcsek azt mondják, hogy ezek már az utolsó napok, a Pokolkő csak az első jele volt a zord végzetnek. Közeledik a Négy Lovas. Eljövend a Fehér, a Vörös, a Fekete és a Sápadt, hogy véget vessenek ennek a világnak, és elhozzák az Ítélet Napját és a megváltást.

Azt gondolod, ismered a kapzsiság arcát? Gyere Mudwaterbe és majd meglátod. Néhány bolond azt mondja, hogy jobb uralkodni a Pokolban, mint szolgálni a Mennyben. Ó, igen!  Különben is, kinek van szüksége a Mennyre, amikor a kezedben tartott Pokolkő hatlövetűd még mindig forró a démonhordák legyilkolásától? Csak azért imádkozz, hogy sose fogy j ki a lőszerből… az Ítélet napja közeleg.”

Ezzel a bevezetővel kezdődik Stefan Struck 2020. májusában megjelent szerepjátéka, amely magyar nyelven talán Az egy maréknyi sötétség címet kaphatná, a klasszikus westernre visszautalva. Mert western ez a javából, cowboyokkal, naplementékkel, kanyonokkal, kísértetvárosokkal, szalonokkal, pisztolypárbajokkal, banditákkal, indiánokkal, postakocsikkal, porördögökkel, a magasban köröző keselyűkkel… Csak éppen ebben a világban szintén jelen vannak az olyan dolgok, lények is, mint a szörnyek, a démonok, a kísértetek, a zombik, steampunk/pokolkő alapú technológia, a mágia, a vudu, a harcművészet, és az olyan természeti jelenségek, mint a véreső, a fekete hó, vagy akár a lebegő kövek.

Igen, elsőre nekem is a Deadlands szerepjáték jutott az eszembe, amikor hallottam Fistful of Darkness-ről, azonban sikerült egy olyan hangulatot adni ennek a játéknak, ami mégis egyedivé teszi a maga nemében. Ez pedig a Végítélet, amely előbb-utóbb eljön. Attól függően, hogy a karakterek a jó vagy a rossz oldalán állnak, késleltethetik vagy siettethetik, azonban előbb-utóbb bekövetkezik. Amikor pedig megtörténik, akkor a végkifejletre nagy hatással van, hogy a karakterek mit tettek addig, és ez fogja meghatározni a helyüket is az Ítéletnapi után új világban.

Úgyhogy, bár ez egy szerepjáték, de mégis van egyfajta vége, amelyet kalandokon át lehet elérni (vagyis inkább előbb-utóbb bekövetkezik). Ebben leginkább a Band of Blades szerepjátékra hasonlít. A hasonlóság pedig nem véletlen, hiszen a Fistful of Darkness is egy Blades in the Dark (magyar keresztségben: Kések az Éjben) hack, annak a szabályait használva. Olyannyira, hogy ez a 188 oldalas kiadvány nem is tartalmazza az alapvető szabályokat, sőt, az író a bevezetőjében leszögezi, hogy ha játszani szeretnél vele, akkor szükséged van egy Blades in the Dark szabálykönyvre is. Ebben a könyvben csupán az eltérések vannak leírva.

Mivel a Blades in the Dark szerepjátékról volt már korábban ismertető, illetve magyar nyelven is hozzáférhető, ezért az alapvető szabályokat az alábbiakban nem is fogom taglalni, elolvasható itt: http://lfg.hu/86715/ismerteto/blades-in-the-dark-ismerteto/

A Fistful of Darkness játékban összesen 11 játékkönyvből (kaszt) választhat a játékos, lehet többek között a fegyverforgató, párbajhős, a törvény embere, szerencsejátékos, törvényenkívüli, nyomkereső, prédikátor, indián vagy akár őrült tudós is.

 

A Blades in the Dark szerepjátékhoz hasonlóan itt is egy csapatot alkotnak a játékosok, akiket azonban ebben a kiadványban az ott megismert crew (banda) helyett a vadnyugati bandákra használt posse (csapat, banda) szóval illetnek. Ezekből összesen négy van:

  • a Pokolkő vadászok (akik elsősorban a Pokolkő, mágikus tárgyak kitermelésével, megszerzésével kereskedelmével, szállításával foglalkoznak),
  • a Törvényenkívüliek  (rabolnak, lopnak, ölnek, börtönből szöktetnek),
  • a Fejvadászok (vérdíjért cserében embereket vadásznak le, vagy kincset kutatnak fel),
  • és a Törzs (egy indián törzs tagjai, vadásznak, rajtaütnek, spirituális küldetéseket hajtanak végre).

A Blades in the Dark szerepjáték szabályainak szerves részét képezi a Stressz, amelyet itt Grit kifejezéssel használnak.  Ezt talán – hiszen a vadnyugaton vagyunk – Keménységnek lehetne leginkább fordítani. Hogy hangulatosabb legyen a játék, a könyv javaslatot tesz arra, hogy az aktuális Grit pontokat póker zsetonokkal jelöljék a játékosok. A felhasználási módja ugyanaz, azonban ha összegyűlik tíz, akkor itt nem Traumát kap a karakter, hanem egy Stigmát, amely azt mutatja, hogy növekedésével hogyan veszíti el egyre jobban az emberségét.  Ez egyaránt lehet fizikai elváltozás, vagy a karakter lelkén lévő seb, torzulás.

A karakter ugyanúgy 12 cselekvés közül választhatnak, amelyek megegyeznek a Blades in the Dark-ban leírtakkal, természetesen a világhoz illeszkedő változásokkal. Például a Sling (Finessz) használható pisztolypárbajoknál, lasszóvetésnél vagy lovaglásnál, míg az Attune (Hangolás) szerepe ugyanaz maradt, azonban itt a Szellemmezőt Burning Beyondnak nevezik (erre egyenlőre nem találtam jó magyar kifejezést, ha valakinek van ötlete, kérem írja meg).

A Stash (Szajré) helyett a játék az Ablass kifejezést használja. Ez elvileg német szó, az angol megfelelője az Indulgence (Bűnbocsánat). Ez is jelzi, hogy a végjátékban lesz majd csak szerepe, amikor a játékosnak meg kell határoznia, hogy milyen szerepet fog a karaktere betölteni az új világban (persze, ha akkor még életben van a karakter). Minden Ablass +1 kockát jelent a játékosnak a végjátékbeli dobásához. A játékosnak, ha nem akarja, egészen a végjátékig nem kell kinyilvánítania, hogy a Sötétség Fény elleni háborújában melyik oldalon áll, bár ez sokszor a döntései alapján nyilvánvalóvá válik.

A Banda lapon szerepelnek Semleges, Fény és Sötétség célok, amelyeket a banda megszerezhet a játék során. Ezeknek van játékon belüli hatása (bónusz kocka egyes dobásokhoz stb.), azonban az igazi szerepük a Végjátékban a Szerencsedobás során lehet. A különböző célok elérése azt is befolyásolja, hogy más frakciók hogyan fognak viszonyulni a Bandához, továbbá az összes elért cél adja a kockák számát a Szabadidőben a Lovas Események (a Négy lovas világra gyakorolt hatása) dobásához is, amely azt jelzi, hogy a Szabadidős fázisban milyen hatások érhetik a bandát (a Blades in the Dark játékban ez Bonyodalmak néven szerepelt).

Az eredeti játékban szereplő Heat (Gyanú) szerepét a Doom (Végzet) veszi át, amely azt jelzi, hogy mennyire terjed a Sötétség a világban. Ez egyrészt függ a játékosok cselekedeteitől (illetve azok következményeitől), valamint az egyes Frakciók által elért, Frakció-órával jelzett céloktól. A Banda lapon kell jelölni, és amikor eléri a 10-et, akkor a Négy Lovas egyike megjelenik a világban. Ilyenkor a világ mindig egyre és egyre veszélyesebb hely lesz, amelyet egyaránt jelezhet a természet – egyre szélsőségesebb időjárási események – és az emberek viselkedésében beálló egyre szélsőségesebb változások, továbbá a túlvilági erők egyre nagyobb hatása a világra. Például a harmadik Lovas megjelenésével elsötétedik az égbolt, sötétség borul a világra. Ha pedig már mind a négy Lovas megjelent a világban, és a Doom pontok száma újra eléri a 10-et, akkor következik be az Ítélet Napja, a Végítélet.

A Fény oldalon játszó játékosoknak lehetőségük van csökkenteni a Lovasok számát (vagyis visszafordítani egy Lovas megjelenését), ez azonban heroikus feladat, amelynek a végén úgy érzik az emberek, hogy újra több a fény a világban, sötétség emelkedik fel a szívükről és a lelkükről (holott a világ csak egy korábbi, kevésbé rossz állapotára kerül vissza).

A Végítélet egy Szerencsedobás, amelyet befolyásolnak az elért célok, és amelyenek három következménye lehet.  A játékosok által választott oldal elveszíti a háborút, győz, de nagy veszteségek árán, vagy fényes győzelmet arat. Ezt követően pedig – amennyiben az általa választott oldal győzött – a karakter szintén egy szerencsedobással – amelyet befolyásolnak az általa összegyűjtött Ablass pontok – meghatározhatja, hogy milyen szerepet fog játszani az új világban (kis szerepet fog játszani egy alsóbbrendű démonként, vagy kényelmes élet él a Mennyben, lesz némi befolyása, vagy pedig az új világrendben a csúcson fogja befejezni).

Ez tekinthető a játék végének. Hogy ezt 10-15 vagy sokkal több játéküléssel érik el a karakterek, ez elsősorban tőlük függ, hiszen késleltethetik és siettethetik is az Ítélet Napjának eljövetelét.

Ezt követően röviden néhány változás leírása következik, majd a Playbook-ok (Játékkönyvek) és a Posses (Bandák) ismertetője. Miután ezekkel végeztünk, még mindig csak a könyv 105. oldalán járunk.

Ekkor következik az egyik kedvencem, a világépítés. Ez a karakterkészítéshez hasonlóan a kalandok során használt szűkebb világ a Kalandmester és a Játékosok interakciójával alakul ki. Vagyis adott maga Mudwater városa egy üres térkép közepén, és egy hosszú listából ezt követően minden játékos kiválaszt egy helyszínt, elhelyezi a térképen, megbeszélik, hogy miről ismert vagy hírhedt. (például: Szellemszikla, Fort Hubert, Halott erdő, Keserűvíz, Fekete patak, Koponya kanyon, a Pokol szája, Havas-hegyek, Postakocsi állomás, Nagy Sós-tó, stb…)

Ez a játék elején 6-10 helyszínt jelenthet, amelyeket a Kalandmester később még természetesen bővíthet.  Kérdezz-felelet alapon kialakul a város környéke, milyen törzsek élnek a környéken, ezek viszonya, a Pokolkő hatása a világra, a „mágikus” technológia elterjedtének mértéke, a természetfeletti elterjedésének mértéke (hemzsegnek a világban a démonok, vagy rejtélyes ámde veszélyes különlegességnek számítanak egyenlőre), mennyire gyakoriak az élőholtak, van-e rabszolgakereskedelem stb.

Miután pedig közösen kialakították Mudwatert és annak 1 heti lovaglásra terjedő környezetét, kezdődhet a játék.

A következő oldalakon ismertetésre kerül a Burning Beyond, mint a természetfeletti, amelyből kiemelném a Mutációra vonatkozó részt. Ha ugyanis valaki túl sokáig érintkezik a Pokolkővel vagy a természetfelettivel, akkor Szerencsedobást kell tennie. Ha nem sikerül, akkor a karakter kap egy maradandó mutációt, amely egyaránt teheti vonzóbbá vagy visszataszítóbbá. Ennek a hatásnak nem lehet ellenállni, azonban az ide vezető dolgoknak esetlegesen igen, ha a karakter jól meg tudja indokolni azt.

Ezután következik az eszközök és mágikus tárgyak elkészítésének módja, háromoldalnyi példa varázstárggyal, majd következik a Szabadidő rész leírása, amely a Gyanú és a Bonyodalmak résztől eltérően (amelyet feljebb taglaltam) szinte teljesen megegyezik a Blades in the Dark-ban leírtakkal.

Amiben még eltér az eredeti játéktól, hogy a hagyományos balhék mellett (amelyek ugyanúgy használhatóak, mint az eredeti játékban) bevezeti az Underworld Run, vagyis Alvilági futam lehetőséget, amelyet leginkább egyfajta mini-dungeonként lehet értelmezni, és amely a Sötétség terjedésének szívébe, a Pokolkő bányák mélyébe vezet. Ezek is lehetnek sokfélék, azonban ami közös bennük, hogy valamennyi futam végén egy főellenfél (boss) vár a karakterekre.  Ezeknek is több típusa van (megtámadni, elfoglalni, elpusztítani, kiszabadítani valakit vagy valamit, megtalálni valamit stb…) és az egész lépésekre van bontva egy Underworld Run térképen (vagy folyamatábrán), amely minden futamnál egyedi. Ez jelöli, hogy milyen nehézségeket kell leküzdenie a játékosoknak (ezeket órák jelölik), amíg elérik a futam végét.

A könyvben az egyes frakciók bemutatása következik, majd következnek a mesélői tanácsok, néhány lehetséges kezdő szituáció, valamint tucatnyi olyan jelenet leírása, amelyeket bármikor be lehet vetni a játék során, ha a kalandmester és a játékosok esetleg kifogynának a hogyan tovább ötletekből. Azonban erre a játékra is jellemző, ami a Blades in the Dark játékra. Csak a kezdő szituációt kell kitalálni, utána a játékosok karaktereinek cselekedetei (vagy még inkább azok következményei) generálni fogják a további kalandokat.

Összességében nekem bejött a játék, bár elfogult vagyok, mivel nekem nagyon fekszik a Blades in the Dark rendszere és többször meséltem már Deadlands kalandokat is. Úgyhogy, aki szereti a Weird West típusú vadnyugati kalandokat, annak bátran merem ajánlani ezt a játékot.

Aki be szeretné szerezni, annak lehetősége van megrendelni az alábbi linkek egyikén:

Nyomtatott kiadvány: https://www.lulu.com/search?q=fistful+of+darkness&adult_audience_rating=00

Ebook: https://monkeyecho.itch.io/a-fistful-of-darkness

Aki nyomtatva veszi meg a kiadványt, és elküldi ennek igazolását a szerzőnek, akkor ingyen megküldi a pdf változatot.


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához