Ugrás tartalomhoz


Fotó

Táp vs. Szerepjáték


  • Válasz írásához lépj be
536 hozzászólás érkezett eddig

alister

alister

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 3450 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2008.04.09, 00:15

Üdv!

Én konkrétan (korábbi hozzászólásomban) a partyn belüli egyenlőtlenségekre gondoltam, lévén ott jön ez elő főleg. Mert feltűnö, hogy ha például ,,harci kiegyensúlyozás lévén'' egyik partytag ellen olyan városőr küzd, aki lenyomná a csapat másik két tetszőleges tagját. Olyankor gond lehet. :pajzs:

Volt régebben egy partink, amit mókából játszottunk, rendszer nélkül, egy nyári táborban. Ott harci kiegyensúlyozottság még csak nyomokban sem volt felfedezhető. Hogy miért? A parti tagjai:
-egy, a világban is jelentős erejű varázsló, aki talán egy vagy két olyan varázslatot ismert, ami harcban hasznos volt, de egy óránál gyorsabban el lehetett mondani
-egy harcos, aki teljesen jogosan büszkélkedett az "Istenölő" melléknévvel
-egy hajlott korú (cirka 70 éves) akadémikus, amolyan Leonardo szintű polihisztor, mellesleg minden élő és jópár holt nyelv anyanyelvi szinten ismerője, korának legnagyobb koponyája
-egy testet elemi szellem, a Vadász avatárja (külsőre alakváltó tigrisember)
Mind a négy karakter jelentős erőt képviselt a maga területén, de tényleges fizikai harcba csak a szellem és a harcos ért valamit, és ez senkit sem zavart, legkevésbé az akadémikust, pedig ő még csak varázsolni sem tudott... (viszont egyedül ő tudott MINDENT...)
Hogy ők táposak voltak-e? Szerintem nem. Ha a világban mozgó átlagemberekhez mérem őket, igen, de ha az ellenfelükhöz, a világok közötti űrbe taszított istene megidézésére készülő, ezer éves álmából felébredt élőholt máguskirályhoz viszonyítom őket... ;)

Maradok tisztelettel: Alister

LadyCrow

LadyCrow

    Nachtkäfer

  • Fórumita
  • 2258 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2008.04.08, 23:12

A kérdés viszont az, hogy a "tápos" karakterek kötelezően játszhatatlanok, mert csak a statisztikáik mozgatják őket?

Ha egy karaktert csak a statisztikái mozgatnak - függetlenül, hogy táposmákos vagy gyíkfing értékei vannak - az már régen szar. Szvsz.

A gond csak az, hogy ha egyenlőtlenek a kihívások, akkor lehetőség nyílik a többi karaktert is bebuktatni. Ha van egy ajtó, amit a rettenetesenerős barbár kap, mert neki is nehéz lesz kinyitni, akkor az ő elesése esetén nem biztos, hogy a parti ki fogja tudni nyitni az ajtót, ami vezethet az egész parti halálához.

A kalandot lehet flexibilisen is alakítani, nyilván ha a barbár kifingik az élet kéményén úgy idő előtt, a többi karakter meg egy asztmás meztelencsiga szintjén mozog erőben, akkor a direkt a barbár számára tervezett, kizárólag brute force által betörhető ajtónkat az adott szituban lecseréljük mondjuk egy... ajtóra.

Amúgy nem mindegy, hogy "relatív tápról" beszélünk-e, szimplán valamiben baszom erős karakterről, vagy irreálisról.

Az első esetben ugye egyik muki messze erősebb, mint a többi (és nem tudom ide miért mindig szörnyöldösős példákat kell hozni, kicsit egysíkúnak tűnik).
Példa lehet a parti, ami áll egy háborús veteránból, egy pattanástenyésztő trekkie srácból és egy nagyvalagú házinéniből. Nyilván nehéz lesz (bár nem lehetetlen) nekik közös elfoglaltságot találni, és ez nem csak az erőviszonyok kérdése.

A második esetben, ha valaki valami extraordinális, de hiteles figurát hoz, akkor mérlegelni kell, hogy passzol-é a partiba, de végülis ha a mesélő össze tud izzadni valamit egy kormányfőnek, egy 600 danos harcművésznek, vagy valami hasonlónak, akkor why not?

A harmadik esetben, ha irreálisan táp a karakter, akkor el kell hajtani a játékost vele a picsába.

Sceleton

Sceleton

    Újdonsült fórumozó

  • Archívum
  • 5 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2008.04.08, 22:36

Hát igen. Az baj, ha van egy olyan karakter a csapatban, aki bármilyen helyzetben X5 jobb a csapattársainál. Mert akkor a KM/DM/Stb... ha "kemény" csatát akar, akkor durva ellenfelek kellenek. De mivel nem mindenki tudja a durva ellenfeleket legyőzni... Akkoir lehet az a megoldás, hogy a szörnyek nyakában táblák lógnak, hogy kinek ki az ellenfele. ;) De még olyankor is ott van az, hogy a "gyengébb" csapattag beleront a nála sokkal erősebb ellenfélbe. Illetve mi van, akkor ha szerencsétlen tápos kari kidől a feladata elött? Akkor csapat közös erővel tud -e tovább jutni?
Régen nálunk volt olyan, hogy egy játékosunk "táposabb" volt a csapat többi tagjánál. Az illető játékos akkor már 5 éve játszot, míg a többiek friss húsok voltak a vágóhídon. De akkor ő nem azért volt táp, mert minden főtul full, stb, hanem a tapasztalat. De ő felkarolta a többieket, s segítette őket. S nem hagyta, hogy mindent ő csináljon meg, hanem mindenkit rávett a munkára. Tehát nem biztos, hogy baj, hogyvan egy "táposabb" karakter a csapatban. Csak kérdés, hogyan táposabb, és a játékostól is függ.

Zaraquer

Zaraquer

    Rendszeres fórumozó

  • Archívum
  • 130 Hozzászólás
Hírnevek
                       

Kelt 2008.04.08, 14:01

Én konkrétan (korábbi hozzászólásomban) a partyn belüli egyenlőtlenségekre gondoltam, lévén ott jön ez elő főleg. Mert feltűnö, hogy ha például ,,harci kiegyensúlyozás lévén'' egyik partytag ellen olyan városőr küzd, aki lenyomná a csapat másik két tetszőleges tagját. Olyankor gond lehet. :pajzs: De ez csak egy példa. Általában tápos karakternek főként a ,,mindenhez értő'' karakterek számítanak. Abban egyetértünk, hogy egy konkrét személy, vagy egész ,,tápos party'' esetén nem gond a kiegyensúlyozás. ;)

KLM

KLM

    Ős fórumozó

  • Fórumita
  • 11628 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2008.04.08, 13:56

Hali!

Kérem nézzétek el nekem, hogy egy témához kapcsolódó hozzászólásokat szeretném a megfelelő topicba olvasni és nincs kedvem átrágni magam 4000 olyan hozzászóláson, aminek elméletileg x rendszert kellene boncolgatni.


Pedig talán nem ártana...

Adios
KLM

Orastes

Orastes

    Hordószónok

  • Fórumita
  • 6223 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2008.04.08, 13:40

A gond csak az, hogy ha egyenlőtlenek a kihívások, akkor lehetőség nyílik a többi karaktert is bebuktatni. Ha van egy ajtó, amit a rettenetesenerős barbár kap, mert neki is nehéz lesz kinyitni, akkor az ő elesése esetén nem biztos, hogy a parti ki fogja tudni nyitni az ajtót, ami vezethet az egész parti halálához.

Ez mondjuk az egyenetlen csapaterősség része a dolognak.


egyrészt: egy erős csapatnak nehogymár egy ajtó kinyitása okozzon gondokat ;)

ha pedig a csapat tényleg erős, akkor más is ki tudja nyitni az ajtót (más módon, mint a barbár, van pl egy tolvaj, egy varázsló, egy pár gramm plasztik, vannak alternatívák)

Petro

Petro

    Jómunkásember

  • Archívum
  • 333 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2008.04.08, 13:25

A gond csak az, hogy ha egyenlőtlenek a kihívások, akkor lehetőség nyílik a többi karaktert is bebuktatni. Ha van egy ajtó, amit a rettenetesenerős barbár kap, mert neki is nehéz lesz kinyitni, akkor az ő elesése esetén nem biztos, hogy a parti ki fogja tudni nyitni az ajtót, ami vezethet az egész parti halálához.


Hát szerintem ha nincs más út, csak az hogy azt az ajtót mindenképp ki kell nyitni hogy előre menjen a kaland, akkor az már régen rossz...

maldreidor

maldreidor

    kashikoi souryo

  • Fórumita
  • 317 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2008.04.08, 11:47

Kérem nézzétek el nekem, hogy egy témához kapcsolódó hozzászólásokat szeretném a megfelelő topicba olvasni és nincs kedvem átrágni magam 4000 olyan hozzászóláson, aminek elméletileg x rendszert kellene boncolgatni.

Orastes:

A gond csak az, hogy ha egyenlőtlenek a kihívások, akkor lehetőség nyílik a többi karaktert is bebuktatni. Ha van egy ajtó, amit a rettenetesenerős barbár kap, mert neki is nehéz lesz kinyitni, akkor az ő elesése esetén nem biztos, hogy a parti ki fogja tudni nyitni az ajtót, ami vezethet az egész parti halálához.

Ez mondjuk az egyenetlen csapaterősség része a dolognak.

KLM

KLM

    Ős fórumozó

  • Fórumita
  • 11628 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2008.04.07, 12:53

Szerintem meg kb 8 helyen ki lett már vesézve ez a téma, keresztül-kasul.


attól még nem muszáj hozzáböfögni egy rinyálósat ;)


..és a hangunkat is szeretjük.
:)

Adios
KLM

Orastes

Orastes

    Hordószónok

  • Fórumita
  • 6223 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2008.04.07, 12:33

Szerintem meg kb 8 helyen ki lett már vesézve ez a téma, keresztül-kasul.


attól még nem muszáj hozzáböfögni egy rinyálósat ;)

KLM

KLM

    Ős fórumozó

  • Fórumita
  • 11628 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2008.04.07, 12:18

Hali!

Brainhez lábjegyzet:
Igen, tipikus példája a "táposnak" ha mondjuk egy izmos bónuszokkal bíró harciskola
(most tökmindegy, hogy Birodalmi Légiós vagy Sikátori Bicskás) növendéke egy, a világban
távolabb lévő vidék fegyverét tanulja ki, mert az táposabb.

Valahol persze a rendszer hibája is, mert józan ésszel nézve egy szabolcsi bicskásnak
a piros bakelitnyelű szalonnázó 17 centissel nem szabad rosszabbnak lennie, mint ha
ugyanezen jóember szert tesz egy kriszkésre. Például és esetleg.

Adios
KLM

Klambo

Klambo

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 503 Hozzászólás
Hírnevek
                       

Kelt 2008.04.07, 12:14

Szerintem meg kb 8 helyen ki lett már vesézve ez a téma, keresztül-kasul.

Brain

Brain

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 388 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2008.04.07, 09:09

Sziasztok!

Van egy olyan oldala is a dolognak, hogy minél erősebb a karakter(eredendően), annál kevesebb figyelmedet vonja el, hogy elfogadható szinten tartsd, ne fenyegessen a veszély, hogy könnyen meghal, így marad elég időd a szerepjátszásra.


Ez nem igaz, ahogy az Orastes is kifejtette. Mivel a mesélő igyekszik kihívások elé állítani a karaktert, ezért mindig olyan ellenfeleket/feladatokat kap majd a karakter, ami neki kihívás lesz. Ha nagyon táptalan akkor is, ha nagyon tápos akkor is. Ezért egyetlen szabály van: Nagyot kell dobni. Mindig. Akkor nem lesz gond. ;)

Szerintem tápolás az, amikor a karakterhez nem illő képzettséget/képességet vesz fel csak azért, hogy hatékonyabb legyen. Ez pedig valóban nem a szerepjáték részét hangsúlyozza a játéknak.

Brain

KLM

KLM

    Ős fórumozó

  • Fórumita
  • 11628 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2008.04.07, 07:37

Hali!

Abban egyetértek, hogy egy karakternek nem kell erősnek lennie ahhoz, hogy jót lehessen játszani.
A kérdés viszont az, hogy a "tápos" karakterek kötelezően játszhatatlanok, mert csak a statisztikáik mozgatják őket?


Egy karakter lehet erős. Lehet erős a világbeli hatalma vagy a személyes statisztikái (ideértve
esetleg az ereklyegyűjteményét is) által. Esetleg mindkettő.

Ez még nem baj. Igazából bizonyos fajta, szerintem nagyon szórakoztató karaktertípusokat
(JK vagy NJK) nem lehet anélkül játszani, hogy ezt a statisztikák ne támasszák alá.

Most képzeld el Darth Vadert, amint Solo szétkeni az agyát a felhővárosi étteremben, vagy
Clint Eastwood-ot, amint kétszer újratölt, mire leküzdi a három izzadt, borostás mexikói statisztát
a film elején.

A baj ott kezdődik, mikor vagy a játékos vagy a mesélő nem tud mint kezdeni az adott
világban egy ilyen hatalommal.

Darth Maul-ról pld ezt éreztem - van egy gonoszra pingált muki, akiból valahogy mégsem
áradt az a fajta terror, mint a nagy Vödörfejű Istenből.

(OFF)(Aki mellesleg azzal kezdte, hogy kitekerte valaki nyakát és a hullát felkente a falra, az
új filmekben meg alig-alig hal meg valaki... Politikai korrektség... A kis szőrös ewokokat
meg mintha pont azért szerettük volna, mert lelőtték, felrobbantották és elégették
őket - és ekkor tényleg meghaltak).(/OFF)


Adios
KLM

Orastes

Orastes

    Hordószónok

  • Fórumita
  • 6223 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2008.04.06, 23:36

Bizonyos nézetek szerint az "erős" karakter létrehozása akadályozza a jó szerepjátékosi teljesítményt.
Vannak, akik ezen megfontolásból iszonyatos, részemről már antitápolásnak nevezett folyamatot kezdtek el és azt igazi szerepjátéknak nevezik.


ez marhaság, ha van erős karakter, az nem baj, megoldás:
erős karakter=erősebb kihívások. Pl:
-eggyel több monszter/ellenfél jut rá
-nehezebb célszámok arra, amiben erősebb
-lehetnek ellenségei is, mert esetleg híressé válik (akár veszélyessé is valakire)

azt a fajta kényszerítőzést kihagynám, hogy ellopják a varázstárgyait, megátkozzák, lejáratják -ha a dolog csak arra megy ki, hogy a nagy nehezen összeszedett tápjait lerobbantsa róla a mesélő. Ez gáz, f***ság, tehát kerülendő.

másrészt nincs "igazzy szerepjáték" olyan van, amilyet játszol. Nem lesz attól senki jobb/rosszabb a másiknál, ha magasztos módon lemond az "erős karakter" státuszáról. Van, aki így játszik, van aki meg tápol, ahol tud, azt is lehet értelmesen, nem feltétlenül a játék rovására tenni.



Abban egyetértek, hogy egy karakternek nem kell erősnek lennie ahhoz, hogy jót lehessen játszani.


ez igaz, de ez nem jelenti azt, hogy minden karakter mindig gyenge legyen...



A kérdés viszont az, hogy a "tápos" karakterek kötelezően játszhatatlanok, mert csak a statisztikáik mozgatják őket?


nem, de ha a lehetőséget sem adod meg arra a játékosnak (na nem agyatlan módon) hogy erősítse, tápolja a karakterét, akkor egy idő után el fog menni a kedve a játéktól (tapasztalat, nem felvetés).



Pl. Cthulhuban tápos az a karakter, aki 4 varázskönyvvel indul és játszhatatlan az, amelyiknek a Sanity értéke 10 alá esik.


nem, Cocban Cthulhu tápos, meg az istenek, meg szörnyik; egyetlen varázslatot használó NPC majdnem bedarálta a teljes partit.

Módosította Orastes: 2008.04.06, 23:37


Zaraquer

Zaraquer

    Rendszeres fórumozó

  • Archívum
  • 130 Hozzászólás
Hírnevek
                       

Kelt 2008.04.06, 22:44

Üdvözletem!

Van egy olyan oldala is a dolognak, hogy minél erősebb a karakter(eredendően), annál kevesebb figyelmedet vonja el, hogy elfogadható szinten tartsd, ne fenyegessen a veszély, hogy könnyen meghal, így marad elég időd a szerepjátszásra. Úgy érzem, ez is egy nézőpont. Azt hozzá kell tennem, hogy nem eszerint alakítom a karaktereim. :) Azonban minden oldalt meg kell vizsgálni. ;)

maldreidor

maldreidor

    kashikoi souryo

  • Fórumita
  • 317 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2008.04.06, 22:23

Üdv Mindenkinek!

Ezt a témát azért kezdeményeztem, mert esett már szó különböző helyeken a tápolásról meg a mindenféle dolgok kijátszárásól, de ezeket érdemes lenne egy helyre gyűjteni.

Bizonyos nézetek szerint az "erős" karakter létrehozása akadályozza a jó szerepjátékosi teljesítményt.
Vannak, akik ezen megfontolásból iszonyatos, részemről már antitápolásnak nevezett folyamatot kezdtek el és azt igazi szerepjátéknak nevezik.

Abban egyetértek, hogy egy karakternek nem kell erősnek lennie ahhoz, hogy jót lehessen játszani.
A kérdés viszont az, hogy a "tápos" karakterek kötelezően játszhatatlanok, mert csak a statisztikáik mozgatják őket?

Feltételezem nem lehet általános véleményt alkotni, mivel a különböző rendszerek másképp működnek.
A félreértések elkerülése végett szerintem a hozzászólók tegyék hozzá az "értelmezési tartományt"

Pl. Cthulhuban tápos az a karakter, aki 4 varázskönyvvel indul és játszhatatlan az, amelyiknek a Sanity értéke 10 alá esik.


[Fantasy háttér] [Sötét háttér]