Ugrás tartalomhoz


Fotó
- - - - -

Kodex I. Az alapok (algi)


  • Válasz írásához lépj be
108 hozzászólás érkezett eddig

-max-

-max-

    Régi fórumozó

  • Archívum
  • 1121 Hozzászólás
Hírnevek
                         

Kelt 2005.11.30, 13:27

A szmájliesőt mint lúzerfaktort bevállalnám, de IGGEN vidám vagyok ma :)
Ja, és enyém a megtiszteltetés, hogy postjai alapján megérinthettem sok helyi nobilitást
:kalaplenget:

-max-

-max-

    Régi fórumozó

  • Archívum
  • 1121 Hozzászólás
Hírnevek
                         

Kelt 2005.11.30, 13:23

MAD: Üdv :)
Sonko: Oké.
Igazából arra a prekoncepciódra gondoltam, hogy "nem érinthetsz meg" :) :) :)
ENGEM mindig is megérinthettél az RPG-n, mert nem derogál idejönni. Egy csomó troll meg flammer kedveli is a szitut :)
Dehát itt megérinthetsz sokakat, a Boszitól a Mr X-en át GA-ig, különböző lazasági faktorral. (GA-t csak udvariasan :) :) :)!!!) Speciel nem én vagyok a legrigidebb :)
'Sszem a harmadik cikknél meg leírtam azt, hogy miért nem adunk ki szart se.

_MAD (NPC/NJK)

_MAD (NPC/NJK)
  • Látogató

Kelt 2005.11.30, 12:40

Most először, és utoljára: a nevem MAD.
(...btw, ave Max...)

...de látom, hasonló elánnal, és hasonlóan féllábon álló érveléssel osztod a többi Cx-es témában is a feleslegeset.

"mindig előbukkan pár random alak, akik (...) kijelentik, hogy (...) lenyomta volna a nyugati piacot"

Ez egyedül a te kijelentésed - ne add senki szájába, mert csak magad szidod vele. Persze nyilván kényelmes magaddal vitatkozni, hisz pontosan tudod hol futsz ki az érvekből. (Aaargh.)

"mielőtt elkezditek megmagyarázni"

Ha szükségem más véleményére, hogy veled szóbaálljak, majd beidézem én. Addig add meg nekem azt a tisztességet, hogy arra reagálsz, és azt kéred számon, amit én írtam le. (Aaargh 2.)

"A legtöbb rendszerben ehhez nem kellenek precízen körülírt határok, hanem csak úgy magától, háziszabályok nélkül lekezeli azt az endzsin"

Cx-ben is. 00. Kábé ennyi az esély rá, hogy egy fegyverforgatást a születése jogán tanuló nemest elviszi a meglódított kapa _harcban_. 1%, és akkor marha kegyesek voltunk a paraszttal szemben. Jé, le van kezelve.

Még pár hasonló felkészületlen érv? (Aaargh 3.)

"Egy rendszer nem lehet sikeres akkor, ha az egyik részét iszonyú jól kidolgozzák, a többi meg valahogy lemarad..."

Lásd Shadowrun, igaz? Hányszor futottak neki olyan alapvető elemeknek, mint pl. a Mátrix? (Aaargh 4.)

"Az egyéni preferenciáknak sajnos sok köze nincs ahhoz, hogy ez a bullák&bányajogok megközelítés nem tenné nemzetközi szinten is ütőssé"

Ismeretlen piac ismeretlen elvárásairól ne nyissunk vitát. Ellenérv a tieidhez: az ArM-et is egy kicsi közönség tartja el, mégis, igény van rá, és ott van a szakmai szempontból érdemei miatt fontos játékok között. (ez most nem Aargh, bár amennyi rpg nevével szeretsz vagdalkozni, akár lehetne is) Csak mert nem 16 éveseknek tervezett újabb d20 tucatvacak, még nem biztos, hogy nem lenne rá fizetőképes kereslet felnőtt, saját értelmi színvonalán mozgó játékot kereső emberek részéről.

"mellédumának sajnos már fáradt"

Felvezetés volt, amiben azt próbáltam érzékeltetni, egy intrikus világnak többre van szüksége, mint az intrikus jelzőre. Semmi gond, látszik a következő hozzászólásodból, hogy fogalmad sincs miről beszéltem.

Csak tudnám minek lőttem egy teljes bekezdést, ha ennyire nem tudsz olvasni -.-

"Tehát a szabályoknak nem kell az alapkönyvekben lennie?"

1) Nem. Vagy ennyire kifáradt a kreativitásod?

2) A szabály szócska nem feltétlenül egy szerepjáték matematikai segédrendszerét jelenti, cica. A világnak éppúgy lehetnek szabályai, mint a történetvezetésnek. Ott volt egy teljes bekezdés, ami nyilvánvalóvá tette, hogy a világról beszélek, nem a matekról. De legyen, innen szájbarágok.

Egy intrikus világnak szüksége van a világot irányító szabályok tömkelegére, mert ezek a szabályok határozzák meg a karakterek cselekvési lehetőségeit. Nem lenne szükség intrikára, ha a szabályok felismerése, és kikerülése/kreatív alkalmazása nélkül el lehetne érni ugyanazt a célt! Minél gazdagabb a megkötések hálója, annál több a variációs lehetőség, annál kevesebb az esély az önismétlésre, és a mese befulladására.

(azt hittem ez evidens)

Viszont mivel ezek a szabályok (értsd: a szociális/jogi/gazdasági/hatalmi etc. háló) átkozottul aprók, és rengetegen vannak, ezért képtelenség élvezhető formában sűríteni őket egyetlen alapkönyvbe. Tehát szét kell szórnod kiegészítőkbe, óhatatlanul. (Vagy lenyúlsz egy jól feltérképezett, és utánajárható valós hely/idő metszetet, mint mondjuk a Vampire a 15. sz.-i Velencét a Giovanni-krónikák elejéhez.)

(Ez megint evidens kellene, hogy legyen, ha annyit foglalkozol szerepjátékkal _érdemben_, mint amennyit szeretnél elhitetni magadról.)

Aaargh 5, big time.

"Igen, ha néha (évente 1-2 alkalom) ránézek a CX listára, kábé mindig ugyanazokat a problémákat rágcsálják a helyiek"

Gratulálok az intelligenciádhoz, és az olvasási készségedhez. Mindig szerettem azokat az embereket, akik kompenzálásul próbálnak leereszkedőek lenni valami olyannal szemben, amihez hozzászólni láthatóan kicsik.

(Sikerült lehoznom egálra a ki szól le kit játékot, vagy nem volt értékelhető próbálkozás? Akárhogyis, ha veled van bajom, engem sértegess.)

"Ez még akkor sem igaz, hogy ha ezt sokszor leírod. De tényleg nem."

Ez még akkor sem igaz, hogy ha ezt sokszor leírod. De tényleg nem. Egyetlen ellenpéldát nem tudtál mondani eddig, és szerintem ez után sem fogsz.

(Mondjuk megpróbálhatnád, talán még nem késő. Elemi tisztesség. Kulcsszavak változatlanul: elérhető, kortárs és hazai.)

Azért ne némulj el a nagy keresésben.


Maradok,
M.A.D.

Morsat

Morsat

    Kapitány

  • Fórumita
  • 1021 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2005.11.29, 22:54

Sonko:
ok. No problem.

Sonko

Sonko

    Távgyógyító

  • Fórumita
  • 3270 Hozzászólás
Hírnevek
                         

Kelt 2005.11.29, 20:06

Max:
"Sonko
Egy gondolatkísérlet erejéig eltekinthetnél a prekoncepcióidtól :)"

Túloztam természetesen. Azt még sosem bántam meg, hogy elolvastam valamit (kevés kivételtől eltekintve), azt már igen, hogy nem.
De pl. azt nem tudom mi értelme van egy beszerezhetetlen szerepjátékra ösztönözni a népet. A cikk lehetett volna objektívebb hangvételű, és akkor nem Játék könyve (8%) és a hasonló baromságok (100%)lenne, hanem egy ismertető, ami felkelti az érdeklődésem. Ja, és nem szidja az egyik kedvenc játékomat. (lásd szabálygenerátor hsz-em)

Morsat:
"Sonko:
Valóbna nagy itt a sznobizmus, de nme a Codex miatt, hanem általánosan. Tehát ezért ne a Codexet hibáztasd!"

Bocs ha ezt hallottad ki. Én a codexet elvakultan védő "a mágusszarezjobbreálisabbnyúlabb" jelenséget értettem alatta. Sznobok sajna mindenhol vannak, se magus se dnd se más nem kivétel. Csak kissé nevetséges egy igen-igen gyér játékosréteg részéről.
(széles játékosrétegtől is minimum idegesítő persze)

-max-

-max-

    Régi fórumozó

  • Archívum
  • 1121 Hozzászólás
Hírnevek
                         

Kelt 2005.11.29, 12:46

Sonko
Egy gondolatkísérlet erejéig eltekinthetnél a prekoncepcióidtól :)

Donatus

Donatus

    Érdeklődő fórumozó

  • Fórumita
  • 80 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2005.11.28, 11:13

Hali!

Azt írtad, akkor még voltak szerepjáték találkozók. Nos, értesítelek most is vannak, nem is kevés, és nem csak Budapesten. Ami szerintem nagyon fontos. (Bár, van hogy két héttel az anyag megküldése után kerül fel az rpg.hu hírei közé egy találkozó időpontja.) Te is azt írtad, hogy akkor még HÉV-vel mentél ki. Nos, nem Budapest a világ közepe, vidéken is vannak színvonalas találkozók. Csak egy kicsit utazni kell érte. (A vonat majdnem úgy néz ki mint a HÉV, vcsak a színe más)

A Codex-et meg szerintem ott rontották el az alkotók, hogy tulságosan keleties hangulatot hoztak létre, amit nem kedvel mindenki. Hiába volt jó a mágiarendszer vagy a harcrendszer, a világ elvette a kedvemet tőle, és ezzel nem csak én voltam így.

Morsat

Morsat

    Kapitány

  • Fórumita
  • 1021 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2005.11.27, 23:53

elGabor:
:) Helyes meglátás. Hiszen akkor valóban visszamehetünk aza alapokhoz, vagy az AD&D-hez, ami "tömeges közéletet" teremtett! :)

Sonko:
Valóbna nagy itt a sznobizmus, de nme a Codex miatt, hanem általánosan. Tehát ezért ne a Codexet hibáztasd!

A M* szidása valóban felesleges. Hiszen ahogy mást is ezt sem kötelező játszani és nme is volt soha! Ráadásul a M* annyira alapjáték és világ, hogy ezerféleképpen ezerféle stílusban lehet játszani, ami a Codexről már annyiar nme mondható el. De ez így is van rendjén. Van/volt egy alapjáték amely tömegesen elterjedt és megadta az alapot a többi játék befogadására. Voltak hibái persze. De hogy ezért minek szidni...?!

Sonko

Sonko

    Távgyógyító

  • Fórumita
  • 3270 Hozzászólás
Hírnevek
                         

Kelt 2005.11.27, 11:50

elGabor: szívemből szóltál !
Hát az az igazság, nem ismertem eddig sem a codexet, de semmivel nincs több kedvem megismerni. A sznobizmus olyan fokú itt már, hogy az borzasztó.

"Akadtak sima mosolyú befektetők, akik megvették volna a Codexet, néha igen érdekes feltételekkel , de Nyuszival és Lacival megegyeztünk, hogy a mi kölykünk marad, ha lesz rá lehetőségünk, megcsináljuk magunk."

:kockacukor:
"Szart se adunk ki, de itt vagyok, ki akar megérinteni?"

A magus szidása meg már olyan k***a unalmas... "mer szar, meg mindenki játssza, mer ez jobb". Abba senki nem gondol bele, hogy azért populáris, mert mondjuk jó? Már abban az értelemben, hogy a hibáival együtt is játszható. Nem védeni akarom, félreértés ne essék.

elGabor

elGabor

    Régi fórumozó

  • Moderátor
  • 4435 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2005.11.26, 19:58

Tudom, tudom, sokat idzték már itt, de ez akkor is olyan gyönyörű darab, amire csak reflektálnom kell (Mapett):
"Ezt annyiban módosítanám (és ez mindjárt minőségi különbség is), hogy a MAGUS teremtette meg a hazai szerepjátékos TÖMEGES közéletet. Ám azzal, hogy populárissá tette, azzal alaposan fel is higította azt, és ezzel valóban legalább annyit ártott a szerepjátéknak, mint amennyi használt. Ha nem többet. ... A szerepjátéknak meg kellett volna maradnia rétegjátéknak. "

Sötét, nevetséges baromság, bár a belőle penetránsan áradó sznob mentalitás csakugyan hű reprodukciója a kilencvenes évek második felében oly gyakori, és a hazai játékos élet koporsójába több szeget beverő, rongyos ruháit díszes köntösnek hívő ostobák korabeli gondolatainak.

No persze ha anno Gary Gygax és Dave Arneson is így gondolkodik, akkor a Mapett-féle léggömbhuszárok sem rontanák itt a levegőt (ami tán pozitívum volna), de számos ember szegényebb volna egy kellemes szórakozási formával. Mert végülis ennyi a szerepjáték és nem több, egy fikarcnyival és körömhegnyivel sem.

Morsat

Morsat

    Kapitány

  • Fórumita
  • 1021 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2005.11.26, 01:38

Na végre egy illetéles...:))
Köszi Max hogy benéztél! Tényleg!
Most már azért tisztább a kép egy kicsit.
Sosem értettem az olyanokat mint az a pénzügyes fickó. Nem mondom,hogy szűzfehér a lelkem és az életem, nade ilyet soha nme tennék abban, amit szívemből szeretek (mármint a szerepjáték). Talán ez lehetett a hiba, hogy ő nem kívánta annyira a játék sikerét - és akkor még finoman fogalmaztam..:)
Én sem pereltem volna, de hogy megverettem volna, az tuti!

Abban pedig igazat adok hogy nme kell eladni a játékot, ha szíveteknek ennyire kedves (miért is ne lenne az), de azt hiszem így viszont soha nme fog már visszatérni közénk újból a játék...
Ismerem az érzést milyen az ha valamit abbahagysz és évek múéva kellene folytatni. Inkább újaba kezd bele az ember, egy jobba...

raud

raud

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 526 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2005.11.25, 20:44

Csak egy hozzászólás: a CX harc- és mágiarendszere nekem kifejezetten tetszik...

-max-

-max-

    Régi fórumozó

  • Archívum
  • 1121 Hozzászólás
Hírnevek
                         

Kelt 2005.11.25, 13:44

Ave :)

Néhány tényt - első kézből.
A Codex gazdaságilag bukott be, eszünk ágában nem lett volna abbahagyni.
Elkövettük a hibát, hogy megbíztunk egy emberben, aki a pénzügyekért volt felelős.
Kb.négy és fél milka bukással bezártuk a boltot, kifizettük a tartozásainkat, és kiszálltunk :)
Nem verettük, nem pereltük, nem bánom.

Amit bánok, hogy a brand akkoriban már jól működött, a boltok által berendelt példányszám a Magus nagyságrendjében mozgott, a kiegek előre meg lettek tervezve, legalább kettőn (a Nyugaton meg az Árnyháborúkon) már dolgoztunk is. Vitte magát a szekér, de a lopás nem volt, nem lehetett bekalkulálva.
ISZONYÚAN sajnálom, hogy bebukott.

Ma nem csak magamnak rajzolnék fantasyt, és nem kellene hataloméhes corporate-kkel, meg borzalmas ízlésű projektekkel foglalkoznom :).
Évek óta - Nyuszihoz hasonlóan - kitűnő munkát ad a játékfejlesztés, de egyik sem AZ a munka :).

Akadtak sima mosolyú befektetők, akik megvették volna a Codexet, néha igen érdekes feltételekkel :), de Nyuszival és Lacival megegyeztünk, hogy a mi kölykünk marad, ha lesz rá lehetőségünk, megcsináljuk magunk.

Addig marad a kilencvenes évek végének egy szép darabja.

Üdv minden Codexesnek!
azt hiszem, mondhatom, hogy mindhármunk nevében :)))))

_monk (NPC/NJK)

_monk (NPC/NJK)
  • Látogató

Kelt 2005.11.25, 00:45

Ugyan már, csak addig pangott az a levlista amíg meg nem találtam. (Miután aljas módon ledobott, a mocsok :)

lave

lave

    Érdeklődő fórumozó

  • Archívum
  • 74 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2005.11.24, 14:16

Az tenyleg hulyeseg, hogy a nyugati piacon a Cx megallna a helyet, de ferdites elvinni a vitat ebbe az iranyba, ez inkabb egy lelkes elhamarkodott kijelentes, mint a "vedok" hidfoallasa. Frappansan oda kell csapni, es tovabb kell lepni.

Az egymas mellett elbeszeles ok a szerinem abban rejlik, hogy az ellenervelok a megjelent anyagokrol beszelnek (teljes joggal), mig a vedok a "mi rejlett benne" scenariot boncolgatjak.
Jo pelda erre a meg nem jelent Arnyekhaboruk, az megadhatna a valaszt Attilanak a rendszer politikai tamogatasat firtato kerdesere (maybe).

Az alapok lefektetese, majd kiegeszitoben egy reszlesebb rendszerrel felulirasa egeszen jol bevalt uzletpolitika volt a Shadowrun eseteben, tehat onmagaban ezt tamadni nincs ertelme - mas kerdes, hogy a FASA kivonult mar az RPG piacrol, es a SR jogok a fejlesztoknel landoltak.

Szerintem a Codex-rol egyetlen igazan objektiv megallapitast lehet tenni: _felkesz_. Jelen formajaban alig hasznalhato, az meg hogy kinek mit adott, es ki mit latott benne, az erosen szubjektiv.

Armand

Armand

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 434 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2005.11.24, 13:55

Amit anno Nyúlnak is elmondtam, és tiszteletreméltó "alázattal" fogadta, a Zorawa miszticizmusnál a fejemre esett a könyv, ami a súlyát és a kemény kötést tekintve nem volt egy leányálom.

Rossznak egyáltalán nem mondanám a CX-et, de annak is talán oka volt, hogy maroknyi fanatikus vette és veszi oltalmába a mai napig a rendszert és a világot, de annak is, hogy az én meglehetősen kiterjedt környezetemben senki sem jutott tovább a kipróbáláson.

Annak ellenére, hogy a cikk nosztalgiázása már néha kivágta nálam a túlcsöpögésgátló biztosítékot, a magyarázat a viszonylagos népszerűségre, vagy a rajongók egyáltalában bvett létére sokkalinkább keresendő abban az érában, és a mi kis lábszagú, M*-belháborúkkal tarkított rpg-rögvalóságunkban, mint a rendszer vagy a világ zsenialitásában. Ugyanis az utóbbit sajnos nem észleltem, de bizonyára úgy vagyok programozva.

Farkas

Farkas

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 367 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2005.11.24, 11:08

Attila:

Ahhoz képest, hogy nyolc éve nem volt kezedben a könyv...:) A legtöbb dologban egyetértek Veled. Azzal együtt, hogy mi évekig játszottunk Codexet, és a játékosaim azóta is visszasírják - ez persze nem feltétlenül a rendszer érdeme. Voltak hibái, és mint termék, azt hiszem (sőt, több, mint valószínű), nem állta volna meg a helyét egy fejlettebb piacon. Ahol nagyobb a választék, ki a fenének van türelme ahhoz, hogy 5-6 könyvet elolvasson és kövesse a levlistát, mire megérti, hogyan is működik egy rpg-világ (a rendszer hiányosságairól nem is beszélve). Al-rétegjáték, ahogy mondod.
Amúgy meg, Codexet mesélni csak elkezdeni nehéz. Ha megérti a világot az ember, már ugyanaz a rutin, mint bármely más rpg-ben. Persze néha sokat kell agyalni, ez van.

_baddude (NPC/NJK)

_baddude (NPC/NJK)
  • Látogató

Kelt 2005.11.24, 10:53

"" Mind a design, mind a kivitelezés évekkel verte az elérhető, kortárs, hazai riválisokat. "

Ez még akkor sem igaz, hogy ha ezt sokszor leírod. De tényleg nem."

Attila: De igen. :) Mondjuk írj egy ellenpéldát, hogy melyik magyar szerepjáték verte a Kódexet megjelenésében, rendszerben amikor az megjelent.

Radivoj

Radivoj

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1617 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2005.11.24, 10:46

Ha nem hoz újat a dárkos-intrikás- elátkozotton kívül, amit a Nagy Korifeus szózataiból már ismerünk, akkor ugyan miért foglalkozzam vele?


Tónusbeli újítás híján aligha mondható egy szerepjáték a szerepjáték reneszánszának. A magyar fejlesztésű RPG-k közül sztem egyedül a Gallia igyekezett valami újszerűvel előállni, úgymint a vidámság és ökörködés nyílt vállalásával. Azóta sincs efféle.


A Grimoárról. Szvsz csontig rágott téma, hogy a magijarendszert reálisnak és rendszerszerűnek kell megalkotni, mert különben (ajajj!) előjön az AD&D-s varászszisztéma, amelyet zsigerileg gyűlölni muszáj, mert megmondatott: az rossz, rózsaszín és realitás-rendszerességigényünket kielégítetlenül hagyja.
Őszintén szólva engem hidegen hagy, hogy egy settinghez mellékelnek-e FX-et. A mesélőt ritkán segíti (bár van rá példa), igazán csak a játékosoknak gumicsont. A világot meg vagy nem építi: mert csak lóg a setting oldalán, lötyög, nem fejt ki hatást, csak úgy van, a kiválasztott keveseknek. Ha meg nem lóg-lötyög, akkor rombolja: hajlamos bemászni a setting középső témája helyébe, oszt a setting a sok-sok mágikusfantazi egyike lesz.

A világ kidolgozottsága: miért is alapfeltétel? Van egy csomó setting, ahol nem dobálnak össze mindenfélét, hanem kimondottan egy műfajt próbálnak építeni, az oda nem tartozó elemeket lenyesegetve. RPG-hu-s példa is van. Mindaz, amit a Hard fantasy-topikban körüljártak, sztem az a legfontosabb egy-egy új világ kidolgozása során. Hogy milyen meséket lehet írni. Melyek a műfaj trópusai és mit érdemes kerülni, mert oda nem illő. Miután tisztáztuk az alapokat, utána jöhet egy világ kidolgozása, meg a műfajt építő szabályrendszer. Csak egy példa: a Lace & Steel c. swashbuckling (testőr-muskétás) játékban :
I love that in Lace & Steel, the more money you spend in taverns, the more Travel Damage is cured. Finally, an in-game reason for a hot bath and several flagons of wine.

Vagy említhetném a 7tenger szerepkocka-mechanizmusát, amely elég szépen előhozza a műfaj jellegzetes cselekvésmozzanatait.



Persze ezek a Codexnél újabb játékok, és igen, nem szép dolog egy 96-os játékon a ma kívánalmait számon kérni, de az afféle teljesen elszállt gondolatokkal le kéne számolni, hogy ennél jobbat nem írtak, soha, semmikor és ha nem magyarul lenne, akkor bizony világsiker lenne. A fenét.

Attila

Attila

    Banned

  • Fórumita
  • 4235 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2005.11.24, 08:21

Még egy dolog, amit Rorimack is érintett:

Mennyiben támogatja a rendszer/szabálykönyv a lentebb dícsért, fennen stílű politikai/intrikálós játékot? (Nem azt kérdem, hogy mennyire nem akadályozza.)

Vannak tanácsok/segédletek/irányadó a politikai/intrikálós mesék megtervezéséhez és futtatásához? Skálázható-e intrika-szinten az endzsin? Amennyire én észrevettem - és emlékszem -, csak a harcot és mágiát taglalja e téren a cucc...

Tudom, tudom, egy igazzy szerepjátékosnak nem kellenek efféle szabályok, de ettől még a CX egy viszonylag egyszerű - ha az opcionális szabályokat nem nézzük - D&D gyökerű endzsin marad, amibe a készítő beleírta azt, ami számára hiányzott a D&D-ben és a M*-ban, de különösebben radikális újításra (lásd mondjuk ötletnek a Dying Earth rpg-t e témában), szerepjáték reneszánszra, forradalmi ötletekre nem került sor.

Hangsúlyozom, ez nem baj. De illene azért értékén kezelni a cuccot, reálisan kezelni a hibáit és az érdemeit, mert különben az életben nem lehet számítani arra, hogy a T hazai rpg társadalom valaha is érdemi újdonsággal rukkol elő... Legfeljebb újrafeltalál dolgokat.


[Fantasy háttér] [Sötét háttér]