Ugrás tartalomhoz


Fotó

Kaland ötletek


  • Válasz írásához lépj be
380 hozzászólás érkezett eddig

galu22

galu22

    A consiglieri.

  • Fórumita
  • 4420 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.10.21, 17:13

Hát igen, lehet gondolkodni: a (viszonylag) biztos siker érdekében sok FU-t költök, vagy keveset/semmit, és bevállalom, hogy a +1 FU-ért cserébe bukom a dobást.
 
Persze, fel is lehet darabolni a nehézséget. Azok biztos megoldásához kevesebb/semmi FU sem kell, de több dobás, több lehetőség a sérülésre. A hasonlatod egész jó, bár sokszor láttam Bourne-filmet.

 

Még annyit ehhez a témához, hogy ez egy tudatos design eszköz.

 

Hagyományos szerepjátékokban az a szokásos, hogy mindennek van egy specialistája. Például Mágusban, D&D-ben a tolvaj mindig jobb lopakodásban, mint a harcos. Akkor is jobb, ha stresszhelyzetben van, akkor is, ha sebesült.

 

Ebből a logikusan következő viselkedés az, hogy mindig a specialista próbálkozik először. Azonban ez nem az a viselkedés, amit a filmekben, regényekben látunk. (pl. Luke is próbálkozik egy elektromos zár tönkretételével, nem csak R2D2 próbálja feltörni; Frodó megold egy tünde rejtélyt, amit GAndalf nem tud, stb.)

 

Ezt a viselkedést, hogy mindig mindenki próbálkozzon például így lehet elérni, hogy van egy viszonylag nagy, mindenre használható pool.

Az NBA például nyolc pool-t használ, ahol valamennyi mindenkinek van, minden kategóriában. A harcművésznek nyilván több "melee" pontja van, mint a titkárnőnek.

De előfordulhat olyan eset, hogy a terep szakértője háttérbe vonul, és átadja egy másik karakternek a szereplést (pontosan lehet tudni, hogy akkor fordul elő, amikor az egyébként több pontját már felhasználta, de a "mellékszereplő" még nem használt az abszolút értékben kevesebb pontjából).

Ez a jelenet - a mellékszereplő kisegíti az akcióhőst, filmekben nagyon gyakori, de szerepjátékban, ha fix bónuszok vannak, sosem fordul elő.

Jó példa szintén a kémfilmekből, hogy a "hős" rossz állapotban van, sebesült, vérzik, ezért a CIA titkárnő beugrik a volán mögé és vezet helyette az üldözés során. Ennek mi értelme lenne, ha a hősnek nem pool-t kellett volna beosztania, hanem fix bónusza lenne?

 

 

 

Ki van ez találva, csak még a lady blackbird alkotója sem veszi a fáradtságot, hogy írjon egy két oldalas design dokumentumot, amiből kiderül, hogy mi miért úgy van, ahogy van. (elképzelhető, hogy angolszász kultúrkörben magától értetődő, hogy minden játékos ismeri a narratív játékok tervezési elveit)


Módosította galu22: 2018.10.21, 17:14


Mohan

Mohan

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 304 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.10.21, 09:18

 


Ami fontos, hogy a sikertelenség esetén visszajön a pool kocka. A játékban ez egy direkt beépített rendszer: a pool kockákkal lehet garantálni a sikert, de akkor fogynak, előbb utóbb pedig jön egy bukó.

Ez egy hangulati elem, amivel folyamatosan növeli a feszültséget a játékrendszer. Kb. úgy kell elképzelni, hogy a kémfilmek, thrillerek elején még mindenki nagyon profi, magabiztos, de ahogy egyre kellemetlenebb helyzetekbe kerülnek, egyre nagyobb rajtuk a nyomás, egyre kevésbé tudnak teljesíteni. (pl. a Bourne filmekben mindig ez van: az elején kőprofi, mindent megtalál, senki se veszi érszre, megszerzi az infót, de elvét egy kisebb hibát, ami továbbgyűrűzik.A jelenet végén meg már láblövéssel próbálja utólérni a metrókocsit, hogy ne találják meg az orosz bérgyilkosok)

 

Hát igen, lehet gondolkodni: a (viszonylag) biztos siker érdekében sok FU-t költök, vagy keveset/semmit, és bevállalom, hogy a +1 FU-ért cserébe bukom a dobást.

 

Persze, fel is lehet darabolni a nehézséget. Azok biztos megoldásához kevesebb/semmi FU sem kell, de több dobás, több lehetőség a sérülésre. A hasonlatod egész jó, bár sokszor láttam Bourne-filmet.



galu22

galu22

    A consiglieri.

  • Fórumita
  • 4420 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.10.21, 08:02

Roxelan/Conan:
 
A játékos választ, hogy melyik jellemzőt használja. De úgy vélem, már ennek illenie kell ahhoz, ahogy a karakter meg kívánja oldani a helyzetet. Roxelan esetében inkább a kegyetlen, és a harc jellemzőket össze kellene mosni, vagyis a kegyetlen alatt lévő címkékből átrakni párat a harcba, magát a kegyetlent meg törölni.
 
Conan esetében nem tudom, milyen névvel van megnevezve a másik jellemzője, de ha "barbár vér", akkor illik a harcba.


Igazad van, ebben nem voltam egyértelmű.
A játékos elmondja, hogy mit tesz, majd megállapodik a mesélővel, hogy mit dobjon.

A játékos leírása
- meghatározza a célszámot (ha egyakadályt egyben küzd le, az általában nehezebb, mintha részcélokra bontja; kb. vagy egy nehezebb dobás, vagy több könnyebb)
- meghatározza, hogy mit használhat. Ha a saját megfogalmazása szerint harci lázban őrjöng, akkor nem használhatja a képzett vívó + párbajkódex kombót.


Ez egyébként a narratív rendszerek sajátossága. Egy rutinos játékos megfogalmazhatja úgy a karaktere tevékenységét, hogy mindig a legkedvezőbb tulajdonságára kelljen dobnia.
Ez azért nem számít problémának, mert a karaktert elvileg a játékos alkotja, azaz a legerősebb képessége elvileg az, amit szeretne kijátszani a játékos. (saját tapasztalat: szerintem át lehet esni a ló túloldalára. Apocalypse World-ben volt olyan játékosom, akinek a legjobb tulajdonsága a "hard" volt. Akkor is keménykedett és bunkón viselkedett, mikor nem volt indokolt, mert a "hard" volt a legjobb tulajdonsága. Azaz a rendszerben benne van, hogy egydimenzióssá tehet karaktereket. Mindenki eldöntheti, hogy ez a veszély megéri-e azt az egyébként pozitív tulajdonságot, hogy mechanikailag jutalmazza a választott karakter kijátszását)

 

Más: számolgattam, mennyi kockával érdemes dobni a nehézségekre:
50%: 2n-1, ahol n a nehézség szintje. Tehát 2/3/4/5-ös nehézségre 3/5/7/9 kockával kell dobni, legalább. A siker magasabb esélyéhez több kocka kell, 80%-os sikerhez 5/8/10/12 kocka kell.


Általában úgy néz ki játék közben, hogy "ingyen kocka 1, trait +1, tag +1 vagy +2, figyeljetek már, segít valaki?"

Ami fontos, hogy a sikertelenség esetén visszajön a pool kocka. A játékban ez egy direkt beépített rendszer: a pool kockákkal lehet garantálni a sikert, de akkor fogynak, előbb utóbb pedig jön egy bukó.

Ez egy hangulati elem, amivel folyamatosan növeli a feszültséget a játékrendszer. Kb. úgy kell elképzelni, hogy a kémfilmek, thrillerek elején még mindenki nagyon profi, magabiztos, de ahogy egyre kellemetlenebb helyzetekbe kerülnek, egyre nagyobb rajtuk a nyomás, egyre kevésbé tudnak teljesíteni. (pl. a Bourne filmekben mindig ez van: az elején kőprofi, mindent megtalál, senki se veszi érszre, megszerzi az infót, de elvét egy kisebb hibát, ami továbbgyűrűzik.A jelenet végén meg már láblövéssel próbálja utólérni a metrókocsit, hogy ne találják meg az orosz bérgyilkosok)

Mohan

Mohan

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 304 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.10.20, 12:18

Roxelan/Conan:

 

A játékos választ, hogy melyik jellemzőt használja. De úgy vélem, már ennek illenie kell ahhoz, ahogy a karakter meg kívánja oldani a helyzetet. Roxelan esetében inkább a kegyetlen, és a harc jellemzőket össze kellene mosni, vagyis a kegyetlen alatt lévő címkékből átrakni párat a harcba, magát a kegyetlent meg törölni.

 

Conan esetében nem tudom, milyen névvel van megnevezve a másik jellemzője, de ha "barbár vér", akkor illik a harcba.

 

Más: számolgattam, mennyi kockával érdemes dobni a nehézségekre:

50%: 2n-1, ahol n a nehézség szintje. Tehát 2/3/4/5-ös nehézségre 3/5/7/9 kockával kell dobni, legalább. A siker magasabb esélyéhez több kocka kell, 80%-os sikerhez 5/8/10/12 kocka kell.



galu22

galu22

    A consiglieri.

  • Fórumita
  • 4420 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.10.07, 15:24

FU-visszanyerés: ha nem sikerült elég sikert megdobni, a felhasznált FU-t a karakterek visszakapják (a segítő is), sőt, a dobó karakter kap +1FU-t is.


Majdnem jó, de a legfontosabb szerintem a refresh jelenet, amit bármelyik játékos kérhet magának.

A gazdálkodás így néz ki:
tele van a pool -> használja a játékos -> fogy a pool -> kulcsokkal és sikertelen dobásokkal néha visszatölti, de alapvetően azért előbb-utóbb elfogy -> refresh jelenetet kér

 
 

Ellenben Roxelannak van egy kifejezetten harci jellemzője, így a Kegyetlen jellemzőt nem engedném. A harci alatti 3 címkéjét viszont mindig használhatja harcban. Skandar Graunnak 5-6 címkéje van, de mindet egyszerre bevetnie csak kivételes esetekben tudja. (Elvárnám a játékosoktól, hogy is kíván fellépni a karakter az adott helyzetben, amely címkéket megnevez a leírásában, azokat rakhatja kockaként a dobásba.)


Ez egy elég komoly változtatás. A szabály hivatalosan úgy van, hogy
- a játékos választ
- az összes cimkét felhasználhatja, ha illik a teszthez

Erre talán jó példa Conan:
- van olyan ellenfél, akit egyszerűen kardélre hány, mert mesteri kardvívó
- de többször kerül olyan helyzetbe, ahol csak a barbár vére és makacssága menti meg
(harci helyzetre vonatkoztatva választhat, hogy a vívó vagy a barbár vér jellemzőt használja)

 
Ha ezt megváltoztatod, drasztikusan megváltozik a siker-sikertelenség esélye, akár 6-7 cimke helyett 2-3 lesz használatban. Meg lehet oldani, de akkor a szükséges sikerek számát csökkenteni kell.

Ha a csapatod nyitott ilyesmire, mindenképp javasolnám a kipróbálását változtatás nélkül.

 

Ywain varázslattal akar megoldani egy helyzetet (és ő, nem valaki másnak besegítve), a következő készlettel bír:

káoszkocka: 1 db
Jellemző: 1 db
Címke: x db, ahol x a használni kívánt varázslatok száma.

Ami egyben azt is jelenti, hogy Ywain, mint varázsló, csak háttér-karakter, főszereplővé csak olyankor léphet elő, mikor nem varázslattal akarja megoldani a helyzetet.


Ez a Káosz-átírat sajátossága, az eredeti varázsló egyszerre több tag-et is tud használni.
Trait: sorcerer
Tags: Spellcaster, Channeling, Stormblood, Wind, Lightning, [Fly],
[Blast], [Sense]

Varázslás esetén a spellcaster mindig befér, ha rákészül, akkor a channeling is, ha a kívánt hatás viharral kapcsolatos, akkor a stromblood is. Az már minimum négy kocka, de valószínű, hogy a játékos vagy a wind, vagy a lightning tag-et beszuszakolja ötödiknek.

Ywainnak én mindenképp adnék egy-két általános tag-et, hogy hasonló legyen az Úrnőhöz: pl. bérvarázsló, varázskomponensek, mágiaismeret, stb. Így, hogy csak varázslatai vannak, általánosan használható (minden varázslatba beletehető) tag-jai nincsenek, sokkal gyengébb, mint az Úrnő.

 

Akkor telibe kaptam a rendszer koncepcióját: ismert történetet dolgoz fel a mesében, narratív eszközökkel.


Maga a mese egyedi lesz (több múlik a játékosokon, mint egy szokásos modulban), de a LB sok helyet spórol azon, hogy a díszletek mindenki számára ismertek, és a kezdő helyzet cselekvési kényszert tesz a játékosokra (meg kell szökni egy hajóról).
Ha ezt a két dolgot betartod (ismert díszlet + intenzív kezdés), akkor ezt a helytakarékos módszert máshol is lehet használni, csak a játékosaidat kell ismerni hozzá. (pl. az én csapatom szerintem tudna értelmezni egy "amcsi katonák snickerst osztanak egy vietkongoktól elfoglalt faluban, de egy Idő Kereke vagy Korongvilág díszlettel biztosan befürödnék)

 

 



Mohan

Mohan

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 304 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.10.07, 13:57

Köszönöm a választ, galu22! :)

 

Akkor telibe kaptam a rendszer koncepcióját: ismert történetet dolgoz fel a mesében, narratív eszközökkel.

 

Megnéztem a pdf-et. Ez is egy ahhoz hasonló kaland-modul, mint amit Acelpatkany készített, de azért találtam pár dolgot, amit ő nem említett.

 

Segítség: ez majdnem úgy működik, ahogy leírtam, csak nem káoszkockát dob, hanem egy FU-t költ el.

 

FU-visszanyerés: ha nem sikerült elég sikert megdobni, a felhasznált FU-t a karakterek visszakapják (a segítő is), sőt, a dobó karakter kap +1FU-t is.

 

Így, a lenti, az eltalálandó kulcsokra vonatkozó képletem így módosul:

 

(d6+1)/j, minden két sikeres dobás között.

 

 

Például Roxelan esetén, harcban:
káosz kocka: 1 db
Jellemzők: 1 db (kegyetlen)
Cimkék: a kegyetlen alatt 8db (!) harcban hasznos cimke van

 

Ellenben Roxelannak van egy kifejezetten harci jellemzője, így a Kegyetlen jellemzőt nem engedném. A harci alatti 3 címkéjét viszont mindig használhatja harcban. Skandar Graunnak 5-6 címkéje van, de mindet egyszerre bevetnie csak kivételes esetekben tudja. (Elvárnám a játékosoktól, hogy is kíván fellépni a karakter az adott helyzetben, amely címkéket megnevez a leírásában, azokat rakhatja kockaként a dobásba.) Hogy példát mondjak: ha Ywain varázslattal akar megoldani egy helyzetet (és ő, nem valaki másnak besegítve), a következő készlettel bír:

 

káoszkocka: 1 db

Jellemző: 1 db

Címke: x db, ahol x a használni kívánt varázslatok száma.

 

Ami egyben azt is jelenti, hogy Ywain, mint varázsló, csak háttér-karakter, főszereplővé csak olyankor léphet elő, mikor nem varázslattal akarja megoldani a helyzetet.


Módosította Mohan: 2018.10.07, 14:00


galu22

galu22

    A consiglieri.

  • Fórumita
  • 4420 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.10.07, 11:38

Ha nem vetted volna észre, nem az adott kalandról, hanem a rendszerről van szó. Így végső soron, a legtöbb kérdésemre nem kaptam választ.


ha érdekel a dolog, szerintem nézd meg a Lady Blackbird-öt, ingyenes.
http://www.onesevendesign.com/ladyblackbird/lady_blackbird.pdf


Ebben szerintem még nincs benne, de magyarázatként azóta már kijött (obstacles revised), hogy a mesélő feladata az, hogy egy tetszőleges cselekedetet akadályokra bontson.

Pl. ha az ellenségnél van varázsló, és egy karakter elhatározza, hogy leszedi, akkor ezt tanácsolja az író
1: Dodge blasts of magical fire (3)
2: attack Flint through his magical defenses (5)
3: endure the heat and smoke as the fight wears on (3)

Azaz alapvetően nem az a lényeg, hogy hány kockával éred el a sikert (viszonylag alacsony célszámok vannak), hanem, hogy minden egyes dobás esetén 4:6 esélyed van, hogy a mesélő behoz egy komplikációt. Ha nem sikerül a dobás, akkor visszakapod a pool pontjaidat, plusz még egyet, mint grátisz. (az alap dobásrendszer gondoskodik arról, hogy legyen komplikáció. Az elbukott dobások pedig elkerülhetetlenül nagy visszatérésekhez vezetnek)

Nemtom észrevetted-e, de az ellenfeleknek nem nagyon vannak statisztikái. Ez azért van, mert az egész nehézség a narrációból fakad. Ha van például egy gólem - statisztika nélkül - akkor a mesélő mondhatja, hogy érzékeny helyen eltalálni nagyon nehéz feladat, szúrófegyverrel pedig szinte esélytelen. Ha az ellenfél egy legendás kardművész, akkor mondhatja azt a mesélő, hogy már ütőtávolsába jutni is komoly teljesítmény. (azaz a kardművész elé betehet egy akadályt, hogy "a kardművész megközelítése ütőtávolságra, nehéz feladat". Ha ez nem sikerül, támadni sem lehet)

Ennek a narratív erőnek a további eredménye az, hogy a játékosok terveivel összhangban tudod variálni a célszámot. Pl. "leszedni a mesterlövészt úgy, hogy nem vagy veszélyben" tervhez öt siker kell, ha "lesz ami lesz, leszedem a mesterlövészt", akkor csak három, de a komplikációk is súlyosabbak lesznek (ha lesznek).


Továbbá

Nem csak a kulcsok kijátszásával lehet növelni a pool-t!

REfresh: minden játékos kérhet egy rövid jelenetet, amiben egy vagy több másik játékossal rögtönöznek a közös múltjukról egy jelenetet. Ekkor visszakapja mind a hét kockáját. (olyanokra kell gondolni, mint mikor Solo megemlíti, hogy Chewbaccával megcsinálták a Kessel-futamot. Vagy mikor a droidok hagyják nyerni a wookie-t)

Fail: ha nem sikerül a dobásod, visszakapod az elköltött kockáidat és plusz még egyet
 
 

Amire jutottam: a rendszer koncepciója az, hogy leveszünk egy regényt a polcról, és arról szól az adott mese. A (játékos) karakterek jellemzőit a tettei alapján írjuk le, a kulcsait meg a gondolatvilága szerint. Kapnak 7-7 FU-t, és mehet a kaland - közben a mesélő lövi be a nehézségeket, ellenőrzi a mese menetét. Ez alapján, az első kérdésem (hol van a kaland helyszíneinek leírása) értelmetlen, hisz ott van a könyvben, mindenki ismeri.


Az eredeti játék egy közismert hollywood-i klisére épül. (egy hercegnőt kell megszöktetni a gonosz birodalom zászlóshajójáról, kb. steampunkosított Star Wars)
Azért működik olyan jól, mert feltételezi, hogy nagy vonalakban mindenki tisztában van vele, hogy milyen a környezet, milyen kihívások lesznek, a játékosok prekoncepciójára játszik. Nem magyarázza, hogy milyen termek vannak egy óriási steampunk hadihajón, hogy milyen az ellenfelek egyenruhája, mert ez részben egyértelmű, részben könnyű rögtönözni. (én egyenruhának pl. el tudnám adni a SW birodalmi egyenruhákat Bismarckosítva)
 
Azaz a játékrendszer akkor működik, ha a játékosaid számára ismerős a szituáció. Nagy valószínűséggel működne a játék, mint Robin Hood, Három testőr, James Bond, Veszedelmes viszonyok, Sherlock Holmes vagy végvári kalandok a 16.század végén. Nagyjából mindenki tisztában van az alapokkal, ami bőven elég.
Vannak kétségeim, hogy működne-e például a Fehér Rózsa lázadások alatt (ha jól tudom a mi csapatunkban csak én olvastam a Fekete sereget), vagy az ópiumháború alatt a kínai tengeren (valószínű, hogy nem tudják hova tenni).


 

A problémám ezzel az, hogy így egy két jelenet közötti átmenetben, a karakterek kulcsainak telibe találása nem opció, hanem kötelező cselekmény. Az ok, hogy a játékosoknak illik kijátszaniuk a karakterüket, de kényszeríteni őket erre már nem az!


A Lady Blackbird feltételezi, hogy a karakterek pulp hősök. Indiana Jones, Han Solo, Conan szint. Direkt kéri a mesélőt, hogy csak akkor dobasson bármit, ha az akadály leküzdése egy ilyen szintű karakternek is kihívás. Azaz, bármilyen dobás viszonylag ritka a hagyományos játékokhoz képest.

Egyébként szerintem alulbecsülted, hogy hány kockát lehet vinni egy dobásra.

"Egy kockával indulsz, amely színben vagy méretben más legyen, mint a többi. Ez a káoszkocka. Adj ehhez egy kockát, ha van olyan jellemződ, amely segíthet. Ha ennek a jellemződnek van olyan címkéje, amely használható, adj minden ilyen címke után egy további kockát"

Például Roxelan esetén, harcban:
káosz kocka: 1 db
Jellemzők: 1 db (kegyetlen)
Cimkék: a kegyetlen alatt 8db (!) harcban hasznos cimke van

 

Még egyszer: a frissítés és a bukás miatti visszautalás miatt előtt-utóbb sikerülni fog. De néha először mélyre kell jutni, hogy látványosan feltámadj :)


 

Készítettem egy egylövetű kalandot a FU és a Holló Úrnő rendszerével, ami a KRPG elején olvasható novellát dolgozza fel, az abban olvasható karakterekkel és helyszínen. Innen letölthető:


Meglepő húzás, de első olvasásra nagyon jól sikerült.

Ha lesz V2, én változtatnék néhány dolgon:

1: kapcsolatok
A Lady Blackbirdben az az egyik legjobb dolog, hogy minden karakter kötődik a másikhoz. Részben a státuszuk szerint (hűséges szolga, testőr, stb.), részben érzelmileg (nagyon vonzódsz az úrnőhöz, de nem szeretnéd, hogy ez kiderüljön) Mindenképp hasznos lenne, ha a kulcsok és leírások közé bekerülnének olyanok, amik a csapaton belüli viszonyokat mutatják meg. (továbbá a LB-ben ezek "olcsó" töltődésre is szolgálnak!)

2: világleírás
A LB egy közismert helyzet steampunkosítva (elég egyértelmű Star Wars, Leia megszöktetése), de még itt is figyelt arra az író, hogy a különbségeket elrejtse a karakterlapokon. Pl. Naomi Bishop ex-ketrecharcos rabszolga. Ergo vannak ketrecharcosok, van rabszolgaság.

A választott novella vagy regény szerintem annyira nem közismert, mint Leia megszöktetése, így kicsit jobban ki kellene domborítani, hogy mitől az, ami. Mohannak igaza van abban, hogy a regény (vagy novella? nem olvastam) nélkül nehezen értelmezhető. Nem egy mindenki által ismert hollywood-i sablon, ami nem baj, de ebben az esetben kellene néhány fogódzó felvezetve a karakterlapra.


Módosította galu22: 2018.10.07, 11:41


Mohan

Mohan

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 304 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.10.07, 07:26

Ha nem vetted volna észre, nem az adott kalandról, hanem a rendszerről van szó. Így végső soron, a legtöbb kérdésemre nem kaptam választ.

 

Amire jutottam: a rendszer koncepciója az, hogy leveszünk egy regényt a polcról, és arról szól az adott mese. A (játékos) karakterek jellemzőit a tettei alapján írjuk le, a kulcsait meg a gondolatvilága szerint. Kapnak 7-7 FU-t, és mehet a kaland - közben a mesélő lövi be a nehézségeket, ellenőrzi a mese menetét. Ez alapján, az első kérdésem (hol van a kaland helyszíneinek leírása) értelmetlen, hisz ott van a könyvben, mindenki ismeri.

 

Együttműködés: az adott helyzet megoldását az egyik karakter vállalja magára, FU-t csak ő költhet. A többi karakter, ha van megfelelő címkéje, csak besegíthet, de összesen egy kockával, ami az ő káoszkockája, vagyis ő maga dobja. Így a nehézségen sem kell variálni, valamint minden egyes karakter saját "és" vagy "de" címkét is kaphat a dobás után - lehet variálni, mi is történt valójában. Ez alapján, két dobás között a karaktereknek egyenként (d6+2-j)/j kulcsot kell eltalálniuk (ahol j a játékosok száma), ami 3 játékos esetén kb 1 darab - ez teljesen vállalható mennyiség.

 

Tehát Acelpatkany: a két fenti leírásom megfelel a rendszernek? Tartalmaz spoilert?



Acelpatkany

Acelpatkany

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 226 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.10.02, 16:24

Van megoldás, de az már erősen spoileres lenne, mert azzal megadnám a kaland végigjátszásának legoptimálisabb stratégiáját. Remélem, sok parti majd rájön, hogyan lehet könnyen-gyorsan felülkerekedni az előttük lévő akadályokon! Lehet, hogy már most is túl sok mindent árultam el.

Ha mindent a szádba rágok, azzal mások szórakozását rontanám el.



Mohan

Mohan

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 304 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.10.02, 09:01

Akkor te nem értetted meg: igen, illik kijátszani a karaktert, ami ebben a játékban a kulcsok gyűjtésével jár. A gond a szükséges kulcsok mennyiségével van: két dobás (nem helyszín, nem kaland!) között is muszáj minden egyes karinak begyűjteni 2-7 kulcsot, különben elakad.

 

De közben felmerült bennem még egy probléma, ami a rendszerben nincs részletezve. Mi van akkor, amikor egy jelenetben együttműködnek a karakterek? Pl. Roxelan, Skandar Graun, és Ywain együtt esik neki a ratterneknek. Mindegyikük külön dob a maga sorsára (tehát nuku együttműködés), vagy összedobják a kockáikat (mely esetben FU nélkül is könnyedén összerakhatnak 10+ kockát - plusz még egyetlen káoszkockát -, mellyel az embertelen kihívás is már jó eséllyel megvan)?

Az előbbi esetben a játék a kulcsok levadászásába fullad, utóbbi esetben meg simán letarolják a játékosok az egész kalandot. (Áthidaló megoldás: minden + karakter után, aki beszáll a kihívás megdobásába, a nehézséghez hozzá kell adni +2-t. De ez egy nagyon nem fair szabály.)



Acelpatkany

Acelpatkany

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 226 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.10.01, 13:18

Sok dologra majd rájössz, vagy majd elmondják neked a játékostársaid.

De a kulcsok azért vannak, hogy kijátsszák őket. Ez jelenti a karakterek jellemét. Ha nem játszod ki ezeket, akkor Skandar Graun nem Skandar Graun, hanem egy random félork egy random világban. Egy jó játék folyamán nem az a kérdés, hogy egy jelenet során kijátszod-e a kulcsodat, hanem hogy hány kulcsot játszol ki. A történet nagy része a karakterek egymás közti kommunikációjából áll, ahogy egymás ellen és mellett játsszák ki a kulcsaikat.

Ha neked a kaland csak megoldandó, déndzsönön végigrobogó ütöm-xp-trezsör játék, akkor ez nem neked való, ajánlom az Odalent (Descent) című társasjátékot, ahol minden szigorúan szabályozva van, hogy ki merre lép és hány mozgáspontja van.



Mohan

Mohan

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 304 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.09.28, 13:09

Ok, akkor a káoszkockával tévedtem.

 

Csata: ok, végül is, a történetben felvázolt 5 karakter mindegyikének megvan a maga címkéje a harcra, csak ez nem feltétlenül nyilvánvaló (ami nem baj). De: pl. Roxelan úgy megy csatába, hogy van 5 kockája, ha nem költ FU-t. Ezzel még jó eséllyel megdob egy könnyűt, de egy nehezet már jó eséllyel nem (ahhoz legalább 7 kockát kell összerázni). 5-ös nehézség ellen minden FU-t be kell tolnia, hogy legyen egy normális esélye. Pedig Skandar Graun mellett a leginkább harcra termett karakterről van szó (elvileg, de egy csatába ő viheti a legkevesebb alap kockát).

A problémám ezzel az, hogy így egy két jelenet közötti átmenetben, a karakterek kulcsainak telibe találása nem opció, hanem kötelező cselekmény. Az ok, hogy a játékosoknak illik kijátszaniuk a karakterüket, de kényszeríteni őket erre már nem az!

 

Döntési szabadság: van A és B opció, melyiket választod? Ez a régi lapozgatós könyvek megoldása, egy szerepjátékban eleve csak annyi a kérdés: ez és ez a szitu, mit teszel? És a játékos dolga kitalálni, egyáltalán mit tehet. A leírásodban azonban még ez sincs, a mesélő egy rövid, általános leírás után csak ennyit mond:

 

- Elindult a kaland. Mondd el, hol vagy, mi van körülötted, és mit csinálsz!

 

Jól értem, hogy ez lenne a koncepció?



Acelpatkany

Acelpatkany

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 226 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.09.24, 09:44

Elolvastam a ... "kalandmodult". Hát... Összvissz 3 helyszín, De ezekre is csak a kihívások, nehézségek listás felsorolása van feltüntetve. De, hogy miért is kellene ezeket a kihívásokat felvállalni, vagy hogy lehetne elkerülni... Egyáltalán, a helyszínről valami. És, hogy mi is az átvezető a helyszínek között. (Persze, lehet, fel kéne lapozni a szerepjáték-könyvet, hogy meglegyenek a történet részletei, hátha abból kisilabizálható mindaz, ami innen hiányzik.)
 
Más: siker elérése: ha jól értettem, dobáskor van a káoszkocka, ami nem számít bele a sikerbe, és van a többi kocka, a dobás sikeréhez. Ezekből kell legalább annyi, amennyi a nehézség szintje meghatároz (de inkább a duplája), különben felesleges a dobás - ha tehát pl. valaki, akinek a jellemzői között nem szerepel a harc, költheti az FU-t rogyásig egy csatajelenetben, vagy szűzleánykánt félreáll, és imádkozik, hogy a harcosok győzzenek. Ellenben, ha van a szituációnak megfelelő jellemzője, akár dúskálhat is a kockákban.

 

Látom, nem sikerült felfogni a koncepciót. Ez nem olyan történet, amiben a mesélő felvázol egy helyszínt és eseményt, és felteszi a kérdést, hogy A vagy B lehetőséget választjátok. Itt a játékosok mondják meg, hogy mi történik velük és körülöttük. Tudják, hogy mi a céljuk, és sejtik, hogy nagyjából milyen ellenállásba ütközhetnek. Amint elindult a kaland, a mesélőnek egy fikarcnyi helyszínleírást és történést sem szabad mondania. Nem is mesélő, inkább csak érdeklődő kibic az ő szerepe, miközben a többiek egymásnak mesélik, hogy a karakterük milyen kalandokon mennek keresztül. A mesélő eközben érdeklődő, színesítő kérdéseket tesz fel.

 

A szabályokat sem sikerült jól értelmezni, mert a káoszkockát az első értékmegállapításba is beleszámolod, és az és/vagy értéket is erről olvasod le. Harci képzettsége pedig minden karakternek van több-kevesebb címkével. Nem tudom, mire fel a felháborodás, mert más rendszerekben is az a helyzet, hogy egyes karakterek jól tudnak verekedni, mások meg kevésbé.



Mohan

Mohan

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 304 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.09.16, 13:11

Készítettem egy egylövetű kalandot a FU és a Holló Úrnő rendszerével, ami a KRPG elején olvasható novellát dolgozza fel, az abban olvasható karakterekkel és helyszínen. Innen letölthető:

https://www.kalandhorizont.hu/2018/09/05/a-kaosz-kaosza/

 

Elolvastam a ... "kalandmodult". Hát... Összvissz 3 helyszín, De ezekre is csak a kihívások, nehézségek listás felsorolása van feltüntetve. De, hogy miért is kellene ezeket a kihívásokat felvállalni, vagy hogy lehetne elkerülni... Egyáltalán, a helyszínről valami. És, hogy mi is az átvezető a helyszínek között. (Persze, lehet, fel kéne lapozni a szerepjáték-könyvet, hogy meglegyenek a történet részletei, hátha abból kisilabizálható mindaz, ami innen hiányzik.)

 

Más: siker elérése: ha jól értettem, dobáskor van a káoszkocka, ami nem számít bele a sikerbe, és van a többi kocka, a dobás sikeréhez. Ezekből kell legalább annyi, amennyi a nehézség szintje meghatároz (de inkább a duplája), különben felesleges a dobás - ha tehát pl. valaki, akinek a jellemzői között nem szerepel a harc, költheti az FU-t rogyásig egy csatajelenetben, vagy szűzleánykánt félreáll, és imádkozik, hogy a harcosok győzzenek. Ellenben, ha van a szituációnak megfelelő jellemzője, akár dúskálhat is a kockákban.


Módosította Mohan: 2018.09.16, 13:13


Acelpatkany

Acelpatkany

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 226 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.09.05, 20:01

Készítettem egy egylövetű kalandot a FU és a Holló Úrnő rendszerével, ami a KRPG elején olvasható novellát dolgozza fel, az abban olvasható karakterekkel és helyszínen. Innen letölthető:

https://www.kalandhorizont.hu/2018/09/05/a-kaosz-kaosza/



Krynn

Krynn

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1095 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2013.05.04, 12:34

Alkalmanként 300-500 Jp-t érdemes adni szerintem. Én egy kicsivel inkább 500 fölött osztok egy sikeres alkalomért, mert ritkán játszunk káoszt, és így megmarad a fejlődés érzése, ennyi pontból már nem tűnik lehetetlennek összespórolni a következő szintjére egy komolyabb jártasságnak.

Thanatosz

Thanatosz

    Újdonsült fórumozó

  • Fórumita
  • 48 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2013.04.30, 13:04

Gyors kérdés. Általában mennyi JP-t szoktatok osztani egy-egy kaland végén?

Friss karaktereknek egy átlagos kaland teljesítéséért mennyi ajánlott?

Thanatosz

Thanatosz

    Újdonsült fórumozó

  • Fórumita
  • 48 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2010.12.14, 18:39

Eszembe jutott egy régi kalandom, amit ugyan sosem fejeztünk be, de hátha megtetszik valakinek.

Adva van egy elég egyszerű alaphelyzet. A JK-k egy hegyi faluban tartózkodnak és épp lepihenni készülnek. A fülükbe jut, hogy a közelben tanyát ütött egy hegyi óriás csoport és rettegésben tartják a környéket. Valójában 2-3 (csapatfüggő) hímről és egy terhes nőstényről van szó. A hegyi óriásoknál le van írva, hogy terhes nőstényt gyakran több hím is körülveszi és gondozza, mivel általában fogalma sincs, kitől van a gyerek. A hímek dilemmáját a poronty megszületése dönti el, ugyanis ekkor már szagról felismerhető, ki a "szerencsés" apa, aki ezután pesztrálhatja szíve csücskeit. Esetleg útközben már találkozhattak áldásos tevékenységük nyomaival, Kirabolt karaván, jókora lábnyomok, esetleg az első Jurassic Park Triceratopsos jelenete is megihletheti a mesélőt. :D A hímek egy hete már elintézték a helyi földesúr (egy elszegényedett nemesi családról van szó, a birtok nem tejel valami jól) kis csapatát a nemessel egyetemben. Az utód teljesen kétségbe van esve, még magával Yvorllal is lepaktálna azért, hogy megoldódjon a gondja. Az emberei pedig hamarosan jelentik neki, hogy felfegyverzett idegenek jelentek meg a fogadóban. Hamarosan megjelenik az uraság és a zsoldjába akarja fogadni a JK-kat. Ha elvállalják, akkor pár napos út után rábukkannak a szörnyek barlangjára (esetleg bemesélhető egy ilyenkor szinte kötelező farkasfalka vagy random szörny támadása). A barlang és a védelem megtervezése mesélőfüggő. A lényeg, hogy a JK-k kiszabadítanak egy fiatal lovagot a barlangból. A fiatalember viszont egyáltalán nem úgy néz ki, mint ahogy egy dicső lovag szokott, hanem inkább afféle elpuhult kereskedő-alkat. Elmeséli, hogy az apja egy híres lovag, számos torna hőse, aki megfenyegette, hogy kihagyja az örökségből, ha nem hajt végre néhány hősi énekbe illő tettet, amivel bebizonyítja, hogy a vér mégse vált vízzé. Amennyiben ez nem sikerül neki, akkor az izomagyú unokabáty örökli a birtokot. Az ifjú fűt-fát ígér nekik, ha segítenek neki teljesíteni a feladatát.

Ha beleegyeznek és felkarolják, szerintem jó kalandfüzér lehet a bátorság bizonyítása, majd pedig az atyai várba való visszatérés és az álnok unokabáty mesterkedései elleni harc.

Krynn

Krynn

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1095 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2010.09.14, 13:51

Azt viszont továbbra is képtelenségnek tartom, hogy a kemwelliek mind nyámnyilák, csak mert a könyv azt írja.

:) Ez ugyan olyan általánosítás, mint hogy az orkok büdösek vagy hogy a káosztörpék ronda kőkunyhóikban tengetik sivár életüket. :D Minden bizonnyal akadnak kivételek, ahogy IRL is a nemzetekről kialakult általánosítások túloznak (minden francia ért a divathoz és csigát zabál, minden angol hűvös és délután teázik, a németek - poroszok... - nagyon precízek és nincs humorérzékük, stb.). Valahol ezekben van igazság, de ettől függetlenül bárki indíthat kemwelli harcos karaktert. :)

Ha tényleg csak külföldiek védenék az országot, akkor már rég elfoglalták volna, mert egy átlag zsoldosvezér (nem a becsületes típusúról beszélek) gyakorlatilag arra fordul, amerre a szél fúj.

Ez azért vitatható. Amíg a pénzüket megkapják, és egymásnak is potenciális versenytársai/ellenségei, addig nem feltétlen próbálkoznak be. Igazából olyanok, mint a kiskirályok = egy erős uralkodó képes csellel féken tartani őket, ahogy a könyv is utal rá.

Thanatosz

Thanatosz

    Újdonsült fórumozó

  • Fórumita
  • 48 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2010.09.13, 23:23

Roxan: tantos@freemail.hu és köszi :D :) :)

Krynn: Nem azt mondom, hogy alapvető formációkkal nincsenek tisztában. De egy harcias, ám taktikai érzék nélküli seregnél a virtus nagyon sokszor beleköp a levesbe. Pár példa: az azincourt-i csatában a francia nemesség színe-virága otthagyta a fogát, míg az angolok elhanyagolható veszteségeket szenvedtek. Mert a gőgös francia lovagok nem a pórnéppel (az íjászokkal) törődtek, hanem mindenáron az angol lovagokkal akartak harcolni. Aztán valakinek végre eszébe jutott, hogy az íjászokkal kéne foglalkozni, meg is kapta hozzá a 600 lovagját, ám az íjászokig csak 150 jutott el, mert a többi lovag megtagadta a parancsot és inkább elvágtatott, hogy "méltó" ellenféllel mérje össze az erejét.

A japánok is egyedül egy taifunnak köszönhették, hogy nem lettek a mongolok birodalmának részei. A szamuráj harcmodor abból állt, hogy egy csata előtt néhány szamuráj párbajra hívta az ellenség szamurájait. Majd ezután következett tulajdonképpeni csata, ahol a szamuráj is leginkább a nemesi ellenfélre koncentrált, míg az asigarukat (paraszti származású gyalogosokat) lenézte. A mongolok jól meg is leckéztették őket, de egy vihar tönkretette a hajóikat, ezért le kellett mondaniuk az inváziós szándékukról.

Összefoglalva, attól, hogy valaki penge harcos, még rendelkezhet olyan stratégiai érzékkel, mint egy székláb. :P Jó példákat hoztál fel, erre akarok kilyukadni én is a rossz katona, de jó harcos-elméletemmel. Kemwell-ben gyaníthatóan a nemesek feladata a hadviselés és ők nyilvánvalóan hozzák a papírformát. Az átlag zhilén és jidori származású kemwelli nemes taktikailag ugyanúgy egy csődtömeg. Ezért szükség van zsoldoscsapatokra is, melyeknek kapitányai értenek a taktikai hadvezetéshez, nem csak abból áll a repertoárjuk, hogy elkiáltják magukat "Utánam!". A könyv leírja, hogy a helyben született nemesség mellett Kemwell-ben a zsoldoskapitányok is kaphatnak kutyabőrt a szolgálataikért. Azt viszont továbbra is képtelenségnek tartom, hogy a kemwelliek mind nyámnyilák, csak mert a könyv azt írja. Ha tényleg csak külföldiek védenék az országot, akkor már rég elfoglalták volna, mert egy átlag zsoldosvezér (nem a becsületes típusúról beszélek) gyakorlatilag arra fordul, amerre a szél fúj.

Módosította Thanatosz: 2010.09.13, 23:24



[Fantasy háttér] [Sötét háttér]