Ugrás tartalomhoz


Fotó

Kard és Mágia


  • Válasz írásához lépj be
3999 hozzászólás érkezett eddig

Birbin

Birbin

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1787 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2018.08.30, 16:55

elGabor:

Akkor esetleg írj több kalandot vagy modult, amelyben a mesélői karaktereid illuzionisták. Akkor talán többen választják a kasztot, ha látják, mi mindenre jó. Én nem tenném, mert mondjuk egy 5. szintű varázslót egy 5. szintű tűzgolyó akkor is jó eséllyel megöl, ha a varázsló megdobta a mentőt. És nem tartok elképzelhetetlen eseménynek egy-egy ilyen tűzbogyót. Esetleg ha van +2 ép bónuszom szintenként, de alatta semmiképp.

A varázslóban mondjuk jó, hogy a saját döntése, hogy harcban vagy más területen lesz-e használhatóbb, de ez a választás eléggé behatárolt. Első szinten a személyi bűbáj jelenti a másféle alkalmazást, második szinten a láthatatlanság, ami általánosabb. A többi varázslat mind nagyon szituációs vagy harcban jó.

Pl ha tudja, hogy egy bizonyos helyre mindenképp be kell jutni, akkor egy kopogtatás jó jöhet, hátha a tolvaj elront egy kulcsfontosságú dobást, máskülönben viszont minek memorizálni?

 

Matzi:

Kösz az infót.

 

AlO3:

 

 

Szerintem mondjuk a KéM által képviselt sword&sorcery/planetary romance mashup stílusba ez annyira nem fér bele. Használjon mérgezett fegyvereket, tárazzon be mindenféle bódító porokból és egyéb alkímiai szubsztanciákból, magasabb szinten meg kerítsen magának egy lézerpisztolyt vagy hasonló kevéssé értett, az átlag halandó szemében mágikusnak tűnő technológiai csodát.

Hát ha hatodik szinten szerez egy varázspálcát és abból lő varázslövedéket, az teljesen jó, de ha harmadik szinten kap egy varázspálcát, amivel tud lőni, az nem jó? Ha te máshogy is meséled, a K&M-nak teljesen konvencionális mágikus ketyeréi vannak botokkal pálcákkal, miegymással. 

 



Matzi

Matzi

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1757 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2018.08.30, 16:14

Garabonciás:

Kulon kulon egyedul a kulontámadásnak van egyáltalán elonye, a +1 támadó érték. Ráadásul ott az sincs kikotve, hogy bármelyik legyen light fegyver. Szóval akár hosszúkard pusztakéz kombinációval is ugyanott van a +1 to-hit és fixen a hosszúkard sebzése. Viszont ha tudsz pajzsot hordani, akkor az jobb opció.

A másik ketto konkrétan hátrányos az ekvivalens opcióval (nagy fegyver illetve a pajzs+fegyver) szemben. Tehát ha nem válthatod harc kozben (legalábbis nem annyia, mint amúgy a fegyveredet/pajzsodat), akkor igazából csak hátrányod van belole. Esetleg a praktikum lehet még mellette, hogy nem kell pajzsot meg egykezes és kétkezes fegyvert is magaddal hordanod, elég két rovidkard. Szóval a válthatóság a minimum, hogy egyáltalán legyen értelme rajta gondolkodni, és még akkor is kétséges, hogy megéri-e. Szóval nem a legnagyobb elonye, hanem az egyetlen, ami még csak nem is biztos, hogy ellensúlyozza a hátrányokat. Pusztán a matek persze, ha valaki Drizz't Do Urdent akar hozni, akkor lehet annak az is mindegy, ha amúy gyenge lesz tole.


Módosította Matzi: 2018.08.30, 16:15


Garaboncias

Garaboncias

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 990 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2018.08.30, 15:55

Matzi: igen, ingyér' van, és valóban a három stílus szituációfüggő variálása a legnagyobb előnye. Külön-külön nem erős egyik sem a három stílus közül, de ez igaz a Helvéczia hárítótőrére is.

aluminiumtrioxid

aluminiumtrioxid

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1766 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2018.08.30, 15:26

a varázsbotos lövéssel pedig (...) stílusosabb is

 

Szerintem mondjuk a KéM által képviselt sword&sorcery/planetary romance mashup stílusba ez annyira nem fér bele. Használjon mérgezett fegyvereket, tárazzon be mindenféle bódító porokból és egyéb alkímiai szubsztanciákból, magasabb szinten meg kerítsen magának egy lézerpisztolyt vagy hasonló kevéssé értett, az átlag halandó szemében mágikusnak tűnő technológiai csodát.


Módosította aluminiumtrioxid: 2018.08.30, 15:26


Matzi

Matzi

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1757 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2018.08.30, 15:00

Garabonciás:

Ezek a kétkezesség szabályok elég bonyolultak, de nem látszik sok hasznuk. Az egyetlen egy, ha esetleg lehet váltani koztuk harc kozben. De még akkor is inkább szituációs.

 

A felváltva támadásnál kapsz +1 támadás módosítót, mert felesleges a bal kezeddel utni, a jobban meg úgyis lehet egy elég nagy fegyver. Minek utnél valaha a ballal?

 

Az egyszerre támadásnál olyan, mintha egy kétkezes fegyvert használnál (pl két rovidkard D6 helyett egy greatsword 2D6al), csak még levonást is kapsz támadásra ÉS sebzésre is. Plusz nincs kritikus.

 

A hárítósnál meg jobban jársz egy pajzzsal.

 

Szóval az egyetlen elony, ha kvázi ki tudod használni, hogy éppen melyik jobb, és nem kell menet kozben nagy kardról pajzs-kardra váltani. Ha ingyen van (szóval nem kell hozzá feat, vagy valami) és szabad harc kozben váltani, akkor esetleg használható.

 

Birbin:

A Complete Mage-ben jelentek meg Reserve Feat kategóriában. Amíg van el nem használt adott elemmel (tuz, sav, stb..) sebzo spelled, addig ingyen lovoldozhetsz egy gyengébb változattal. Link.

Nem volt túl táp, foleg hogy nincs is minden szintre minden elembol, de azért már látszik, hogy megjelent az igény. A 4e-ben már at-will powerek formájában mindenki fegyver plusz elsodleges képesség módosítónyit sebzett. Az 5e-ben meg a cantripek toltik be ezt a szerepet, csak azokhoz nem adódik a tulajdonságmódosító, cserébe kb 5 szintenként plusz egy kockát kapnak az alap egy kockás sebzéshez.



elGabor

elGabor

    Régi fórumozó

  • Moderátor
  • 4363 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2018.08.30, 14:56

Egy kérdésem lenne még: Én személyesen csökkentettem a szörnyek mennyiségét találkozás esetén, mert nehéz volt sok érdekes szituációt megalkotni különböző lényekkel az "eredeti" megjelenési számok alapján (főleg vadonban játszódó hexcrawl esetén). Tulajdonképpen így is pont jók (értsd. elég halálosak) lettek a 3. szintű találkozások, de azért egy kis szerencsével és ésszel túlélhetőek.

Legitim! A találkozási számok azért ilyen magasak, mert a nagy csapatokban vannak olyan harci lehetőségek, amelyek a kis létszámú harcos félre koncentráló játékokban elvesznek, a harcok gyorsabb folyása pedig lehetővé teszi egyszerre több ellenfél kezelését. A különböző kampányokban néha szemtelenül sok ellenséggel is meg tudtak ütközni a karakterek, és még jól is jöttek ki belőle. Ez viszont személyes döntés, jól működnek a más megoldások is.

 

Varázslók és varázslatok: én semmiképpen nem vonnék párhuzamot a Helvéczia deák osztályával! (Még akkor sem, ha ez első látásra kézenfekvő.) Egy másik hőstípusról van szó, amelynek a Kard és Mágiában inkább egy kétosztályú Tolvaj/Varázsló felelne meg. Az 1d6-os életerőkockát és a jobb harcértéket (ami a Helvécziában a második legjobb) ellentételezi, hogy a varázslatok száma erősen korlátozott, a komponensek beszerzése miatt pedig komolyan meg kell gondolni a használatukat. A könyv szerint játszott Helvécziában a mágia inkább egy hetente, mint naponta megújuló erőforrás, ami más megoldásokat követel, mint a D&D leszármazottaiban. Ha nulláról kiindulva kellene kidolgoznom a K&M varázslatrendszerét, valószínűleg valami hasonló lenne belőle, de nála fontos a hagyomány és a kompatibilitás megtartása. :)

 

A Kard és Mágia varázslói harmadik szinten (vagyis ott, ahol a könyv szerint kezdenek) már elég sokrétű és napi szinten is ütőképes varázslatarzenállal rendelkeznek. Az illuzionistáknál a varázslatlista sokrétűségét pótolja az illúziók rugalmassága (ez valóban mesélőfüggő, de ismét, könyv szerint kifejezetten erős eszköz). Ha ehhez később járul néhány tekercs vagy varázspálca, az még több. Ezen kívül a varázshasználók többnyire magas Intelligenciával, ebből eredően pedig hasznos képzettségek sorával is rendelkeznek, amelyek könnyen szerepet kapnak a játékban.

 

Én nem éreztem, hogy túlzottan gyengék vagy haszontalanok lettek volna (az esetleges egysíkúság játékosi döntés eredménye is, aki csak az alap támadó varázslatokra koncentrál, az jó lesz harcban, de máshol nem). A magas szinteken valóban elkezdik túlnőni a többi karakterosztályt; ez nálunk 9-11. szinten kezdett látszani. A rendszer nagyjából eddig van hitelesítve. Egy direkt harcos vs. varázsló küzdelem mondjuk ekkor sem egyértelmű, nagyon sok múlik azon, hogy ki mire tud felkészülni. A harmadik kiadáshoz képest azért vállalható. :sor:



Garaboncias

Garaboncias

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 990 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2018.08.30, 14:13

Tény, többek között ezt is figyelembe kell venni a belenyúlásnál, valóban. :)

kukac

kukac

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 949 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2018.08.30, 14:10

A Helvécziában már nincs d4 életerős osztály, ott a d6 a legkisebb - az egyik út, ha erősíteni akarnánk a varázshasználókon, az ez. A másik módszer erre, ha a legmagasabb HD-t húzod le kisebb kockákra, mint néhány OSR-rendszerben: tehát pl. a Harcosnak csak d8 lesz (Barbár alosztálynak d10).

 

Helvéciában 6. a legmagasabb szint, így a varázslók nem szállnak el magas szinteken.



Garaboncias

Garaboncias

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 990 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2018.08.30, 14:01

A Helvécziában már nincs d4 életerős osztály, ott a d6 a legkisebb - az egyik út, ha erősíteni akarnánk a varázshasználókon, az ez. A másik módszer erre, ha a legmagasabb HD-t húzod le kisebb kockákra, mint néhány OSR-rendszerben: tehát pl. a Harcosnak csak d8 lesz (Barbár alosztálynak d10).

Birbin

Birbin

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1787 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2018.08.30, 12:38

Ezt csinálták a DnD 5e-ben, amit már elotte elsutottek a 4e-ben, valamint a pathfinderben, meg már voltak alternatív featek a 3e-ben is. Persze az nem elég oldschool, gondolom nem lesz kard és mágia új kiadás 5e alapokon egyhamar.

Nagyon jó, ezek szerint nem csak nekem tűnt föl a dolog. 

A 3. kiadásból (vagy 3.5?) sok varázslat leírást is átvettem a saját K&M-ámba.



Garaboncias

Garaboncias

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 990 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2018.08.30, 12:17

Kétfegyveres harc:

Ahány ház, annyi szokás. Amikor a Kard és Másodteremtésen dolgoztam, végignyálaztam ezt a topikot a legelejétől, és összeszedtem mindenféle megoldást rá, de tényleg mindenki más módszerre esküdött. Néhány példát a topikon kívül is meg lehet találni: pl. a KaTa fanzinban vagy a M* KéM-átiratában. Én végül saját megoldást dolgoztam ki a házi Középfölde-átiratomra, ezt kisebb módosítással lehet más KéM-játékokhoz használni (pl. a Kétkezesség Tehetség helyett alternatív megoldással). 

 

Egyszerűsített, univerzális átirat a KaMat eredetijéhez képest:

 

Ha a karakter a harc során mindkét kezében fegyvert forgat, háromféle stílus közül választhat (az egy harcon belüli váltogatásuk mindig egyedi mesélői engedélyhez kötött):
Külön támadás: Ha a karakter külön-külön akar a két fegyverével támadni, ezt megteheti, de két fegyver forgatása önmagában nem ad neki extra támadást egy körben. Helyette eldöntheti, hogy éppen melyik fegyverével szeretne támadni. Az ellenfelei ilyenkor mind -1 VO-t kapnak, mert több körön át kétfelé kell figyelniük, a karakter viszont kap -4 levonást a másodlagos kezével végzett támadódobásaira, hacsak nem Harcos az osztálya. (Ha használunk a Harcoson túl más fegyverforgató osztályokat is, pl. Lovag, Vándor stb, akkor rájuk sem vonatkozik ez a bünti). A többi osztálynál ez a levonás csökkenthető az Ügyesség-bónusszal, ha az pozitív.
Egyszerre támadás: Ha a karakter a két fegyverével egyszerre támadna, akkor a két fegyverrel egyetlen egy (!!!) támadódobást dob, de azt komoly levonással. Ez a büntetés alapból -10, de a következő tényezők enyhíthetik (egymással összeadódhatnak):
  1. Harcosok (+ az esetleges egyéb fegyverforgató osztályok) számára az alaplevonás csak -6, a többi osztály számára csökkenthető a pozitív Ügyesség-bónusszal 
  2. Ha az egyik fegyver könnyű a forgatója számára, vagy pusztakezes támadás, az 2-vel csökkenti a levonásokat
  3. Ha mindkét fegyver könnyű a forgatója számára, vagy pusztakezes támadás, az 4-gyel csökkenti a levonásokat
(Azaz egy Harcos mindkét kezében könnyű fegyvert forgatva -2-re csökkentheti az összlevonást, a többi –nem fegyverforgató – osztálynál 18-as Ügyi-bónusszal és két könnyű fegyverrel ez -3-ig csökkenthető)
Sikeres támadódobás esetén a karakter mindkét fegyver sebzéskockájával dobhat sebzést és összeadhatja őket, de az így kapott összeghez az Erő-bónuszának csak a felét adhatja hozzá (lefelé kerekítve). Kritikus sebzés ebben az esetben nem megvalósítható!
Hárítás: Ha a másodlagos kezében lévő fegyverrel csak védekezik, kap +1 VO-t, de támadásaihoz -4 levonás járul, ha nem Harcos osztályú (vagy egyéb fegyverforgató). Pozitív Ügyesség-bónusszal lecsökkenthető ez is.
 
Mindegyik opcióra vonatkozik: ha a karakter nem jártas az adott fegyver használatában vagy rögtönzött fegyverről van szó, az további -4 levonást jelenthet a támadásaira.
 
Gyakorlatban is ki lett próbálva (igaz, ott Kétkezesség Tehetséggel), és mindig szituációfüggő volt, hogy a három stílus közül melyik érte meg jobban. 

Módosította Garaboncias: 2018.08.30, 12:21


Matzi

Matzi

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1757 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2018.08.30, 12:08

Én simán adnék nekik d6 hp-t szintenként és a varázslók a varázsbotjukból lőhetnének valamilyen mágikus lövedéket, amire célzást kell dobni és mondjuk d6-ot sebez. A plusz hp a gyakorlatban még mindig elenyésző, a varázsbotos lövéssel pedig akkor is alkothat valamit, ha kifogyott a memorizált varázslataiból és stílusosabb is.

Ezt csinálták a DnD 5e-ben, amit már elotte elsutottek a 4e-ben, valamint a pathfinderben, meg már voltak alternatív featek a 3e-ben is. Persze az nem elég oldschool, gondolom nem lesz kard és mágia új kiadás 5e alapokon egyhamar.



morgorito

morgorito

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 345 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2018.08.30, 11:43

Üdv!

 

Örülök, hogy bejött a rendszer, jó játékot hozzá! :)

 

A kétfegyveres harchoz: ezt az opciót a szabályok alapjáraton nem támogatják. De mondhatjuk, hogy a karakter viselhet két fegyvert, viszont ahhoz, hogy egy körben mindkettővel támadjon, már komolyabb tapasztalat kell (hatodik szint, ahol a harcosok megkapják a másodlagos támadásukat). Az is elképzelhető - a Helvécziában már így szerepel - hogy a balkezes tőr vagy pajzshoz hasonló VO-t ad, vagy támadni lehet vele. Ezt talán ki lehet terjeszteni pár másik fegyverre is.

 

Pajzsok: én elégedett vagyok velük, tapasztalataim szerint aránylag jó egyensúly van a többet sebző kétkezes fegyverek és a nagyobb védelmet nyújtó pajzsok között. (Az AD&D 1 VO-t adó pajzsaival nem voltam kibékülve, a két pont ésszerű megoldás.)

 

Varázslók és illuzionisták: itt azt hiszem már mindent leírtak az érintettek. :) Én egy kicsit alulértékeltnek tartom az illuzionistákat; kevesebben játszottak velük, mint amire számítottam. Egy ügyes illuzionista már alacsony szinteken is komoly gondolkodást tud okozni a megfáradt mesélőnek. :D

 

Kétkezes harc:

 

Én tulajdonképpen egy "levonást ad mindkettő támadásra" jellegű ötleten gondolkoztam, ami esetleg a második támadás megérkezésekor szűnik meg. Vagy valami ilyesmi.  A hárítótőr koncepció is érdekesnek tűnik, és a Helvézcia megoldása is megfontolandó. Mindenesetre az ötletet köszönöm.

 

Varázskló/Illuzionista: Szerintem rendben vannak a varázslatok, a mi tolvaj/illuzionistánk bőven tudott alkotni 1-es szintű varázslatokkal is. Kicsit sérülékeny, de a két osztály okos használata együtt többnyire megoldja a problémát (a kemény 7 HP mondjuk ezt megköveteli 4. szinten, rossz dobások+negatív egészség módosító).

 

Egy kérdésem lenne még: Én személyesen csökkentettem a szörnyek mennyiségét találkozás esetén, mert nehéz volt sok érdekes szituációt megalkotni különböző lényekkel az "eredeti" megjelenési számok alapján (főleg vadonban játszódó hexcrawl esetén). Tulajdonképpen így is pont jók (értsd. elég halálosak) lettek a 3. szintű találkozások, de azért egy kis szerencsével és ésszel túlélhetőek.



Birbin

Birbin

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1787 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2018.08.30, 10:34

Manapság szerintem már nem menő az, hogy ha varázslód van, akkor eleinte szívj, mert majd később jobb lesz. Mi van, ha nem is lesz később soha, mert mondjuk eleve csak egy kalandot játszunk? Nagyon kevés varázslattal kezdenek a könyvükben, nem túl élvezetes játszani a kasztot. Az illuzionista pedig még ráadásul nagyon mesélőfüggő is, nem lehet előre tudni, hogy mit enged.

Én simán adnék nekik d6 hp-t szintenként és a varázslók a varázsbotjukból lőhetnének valamilyen mágikus lövedéket, amire célzást kell dobni és mondjuk d6-ot sebez. A plusz hp a gyakorlatban még mindig elenyésző, a varázsbotos lövéssel pedig akkor is alkothat valamit, ha kifogyott a memorizált varázslataiból és stílusosabb is.

 



elGabor

elGabor

    Régi fórumozó

  • Moderátor
  • 4363 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2018.08.30, 07:03

Üdv!

 

Örülök, hogy bejött a rendszer, jó játékot hozzá! :)

 

A kétfegyveres harchoz: ezt az opciót a szabályok alapjáraton nem támogatják. De mondhatjuk, hogy a karakter viselhet két fegyvert, viszont ahhoz, hogy egy körben mindkettővel támadjon, már komolyabb tapasztalat kell (hatodik szint, ahol a harcosok megkapják a másodlagos támadásukat). Az is elképzelhető - a Helvécziában már így szerepel - hogy a balkezes tőr vagy pajzshoz hasonló VO-t ad, vagy támadni lehet vele. Ezt talán ki lehet terjeszteni pár másik fegyverre is.

 

Pajzsok: én elégedett vagyok velük, tapasztalataim szerint aránylag jó egyensúly van a többet sebző kétkezes fegyverek és a nagyobb védelmet nyújtó pajzsok között. (Az AD&D 1 VO-t adó pajzsaival nem voltam kibékülve, a két pont ésszerű megoldás.)

 

Varázslók és illuzionisták: itt azt hiszem már mindent leírtak az érintettek. :) Én egy kicsit alulértékeltnek tartom az illuzionistákat; kevesebben játszottak velük, mint amire számítottam. Egy ügyes illuzionista már alacsony szinteken is komoly gondolkodást tud okozni a megfáradt mesélőnek. :D



Orastes

Orastes

    Hordószónok

  • Fórumita
  • 6228 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2018.08.29, 22:47

A K&M-ben (pont úgy, mint a D&D régi kiadásaiban) ez szándékos. Alacsony szinten sérülékenyek és gyorsan kifutnak a varázslataikból, viszont cserébe magasabb szinteken már jóval erősebbek, mint egy hasonló szintű harcos vagy tolvaj. A csapat varázslója tehát hosszú távú befektetés, amire érdemes vigyázni, mert a jövőben nagyon meghálálja.

 

Attól függ, hogy ki játszik azzal a varázslóval!  :szajbalep: 

 

A fő baj ott van az osztállyal, hogy ha nem pihen, akkor aboszolúte meg van lőve, illetve a repertoár egy idő után be tud szűkülni, én is azt vettem észre, hogy mivel nem jutok olyan arányban változatos varázslatokhoz, mint szeretném, ezért abból a kevésből kell gazdálkodni, ami van. Igaz ugyan, hogy egészen használható a készlet, ha éppen ellenfelek jönnek, akkor nincs nagy gond, de unalmas folyton letűzgolyózni az ellenfeleket, nem sok benne a kihívás.

 

HP: a megfelelő patrónus istenséget kell kiválasztani.  :pig: 
 



morgorito

morgorito

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 345 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2018.08.29, 21:53

Szia, Morgorito! Tapasztalt K&M-játékosként pár reakció:
 

A varázslatok hasznosak, de a varázsló/illuzionista igen sérülékeny. Nem érzem dominánsnak, tekintve hogy mennyire kell vigyáznia magára, és hogy az erőforrásai igen szűkösek.

A K&M-ben (pont úgy, mint a D&D régi kiadásaiban) ez szándékos. Alacsony szinten sérülékenyek és gyorsan kifutnak a varázslataikból, viszont cserébe magasabb szinteken már jóval erősebbek, mint egy hasonló szintű harcos vagy tolvaj. A csapat varázslója tehát hosszú távú befektetés, amire érdemes vigyázni, mert a jövőben nagyon meghálálja. Illetve olyan kampányokban, ahol a városi kalandok, a másokkal való interakció, a diplomácia és az intrika elég nagy hangsúlyt kapnak, már egy alacsony/közepes szintű illuzionista is jelentős dolgokra képes, ha megvannak neki az alapvető illúzió-varázslatok.
 

 

Harcosok között a pajzs egy kicsit túl jónak tűnik, de meglássuk, hogyan alakul a játék a továbbiakban. A két külön fegyverrel való harcra mondjuk nem találtam szabályt, de ha előkerül már tudom hogyan fogom megoldani.

 

Az a max. +2 VO, amit egy nem mágikus nagy pajzs nyújt, egyáltalán nem túlzás, és igen gyakran jelenti az élet és halál közti különbséget, főképp kevés de erős, vagy sok gyengébb ellenfél esetén.

 

Amúgy meg előjön a fránya realizmus: a világtörténelem során a lándzsa+pajzs alapfelszerelésű seregek elég sok mindent letettek az asztalra, a lándzsa+semmi és egyéb fegyver+pajzs alapúak kevesebbet, de azért még mindig valamit. Olyanról viszont, hogy mindkét kezükben egy-egy fegyvert forgatók serege vert volna meg másokat, hódított volna meg birodalmakat, nincs sztori. Vajon miért? :)

 

Varázsló/Illuzionista:

 

Ezzel tisztában vagyok, tulajdonképpen inkább nyugtáztam, hogy minden jól működik (vagy inkább úgy ahogy számítottam rá. A magasabb szintek valóban durvábbnak néznek ki, de azért ott sem lesznek túl eleresztve HP ügyében). Jobban tetszik mint a későbbi DnD megoldások. 

 

Realizmus:

 

Hát, mondjuk ez a légicápa világában nem feltétlen fontos szempont a földi realitás minden eleméhez való ragaszkodás, meg ugye nem seregeket szerelünk fel hanem ilyen fránya minden lében kanál kalandozókat, szóval szerintem beleférhet pl. a két fegyver. Tulajdonképpen annyira nem hiányzik, senki se akart valamiféle egzotikus harcművész lenni eddig.

 

Alapvetően nem baj ez, habár tényleg egyértelműen jobb a pajzs védelme, mint a kétkezes fegyverek extra sebzése. Főleg sok gyengébb ellenfél esetén jelentett sokat, legalábbis eddig tapasztalatok alapján. De ugye, amint a pallossal hadakozó harcos gyorsan elpatkolt, míg a pajzsos pap nem, a parti elég gyorsan a pajzs+egykezes fegyver mellett tette le a voksát. Főleg hogy a szegény harcos az előző pár összecsapást és épphogy túlélte. Bezzeg a helyére lépő barbár már jobban bírta (itt jegyezném meg azt, hogy meglepően jól kijön az alosztályok különbözősége) minden tekintetben.

 

Sajnos mivel nincs "pure" tolvaj a csapatban, ezért az orvtámadás brutalitása nem igazán látszott meg, de azért a nem túl magas HP-k miatt (főleg egy kis méreggel megtámogatva) igen potensnek tűnik. Legalábbis látatlanban. Természetesen, nem úgy mint későbbiekben, nem lehet szinte bármikor használni, ami ellensúlyoz. 


Módosította morgorito: 2018.08.29, 21:55


Premier

Premier

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 598 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2018.08.29, 19:38

Szia, Morgorito! Tapasztalt K&M-játékosként pár reakció:
 

A varázslatok hasznosak, de a varázsló/illuzionista igen sérülékeny. Nem érzem dominánsnak, tekintve hogy mennyire kell vigyáznia magára, és hogy az erőforrásai igen szűkösek.

A K&M-ben (pont úgy, mint a D&D régi kiadásaiban) ez szándékos. Alacsony szinten sérülékenyek és gyorsan kifutnak a varázslataikból, viszont cserébe magasabb szinteken már jóval erősebbek, mint egy hasonló szintű harcos vagy tolvaj. A csapat varázslója tehát hosszú távú befektetés, amire érdemes vigyázni, mert a jövőben nagyon meghálálja. Illetve olyan kampányokban, ahol a városi kalandok, a másokkal való interakció, a diplomácia és az intrika elég nagy hangsúlyt kapnak, már egy alacsony/közepes szintű illuzionista is jelentős dolgokra képes, ha megvannak neki az alapvető illúzió-varázslatok.
 

 

Harcosok között a pajzs egy kicsit túl jónak tűnik, de meglássuk, hogyan alakul a játék a továbbiakban. A két külön fegyverrel való harcra mondjuk nem találtam szabályt, de ha előkerül már tudom hogyan fogom megoldani.

 

Az a max. +2 VO, amit egy nem mágikus nagy pajzs nyújt, egyáltalán nem túlzás, és igen gyakran jelenti az élet és halál közti különbséget, főképp kevés de erős, vagy sok gyengébb ellenfél esetén.

 

Amúgy meg előjön a fránya realizmus: a világtörténelem során a lándzsa+pajzs alapfelszerelésű seregek elég sok mindent letettek az asztalra, a lándzsa+semmi és egyéb fegyver+pajzs alapúak kevesebbet, de azért még mindig valamit. Olyanról viszont, hogy mindkét kezükben egy-egy fegyvert forgatók serege vert volna meg másokat, hódított volna meg birodalmakat, nincs sztori. Vajon miért? :)



morgorito

morgorito

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 345 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2018.08.29, 18:00

Az első próba után, a Kard és Mágia remekül szuperál a csapatom számára, és "új" emberek számára is könnyen közérthető.

 

A rendszer halálos, gyors és igen brutális rendszere is illik a stílushoz amit igyekeztem megcélozni. Első játékülés alatt csak egy halál volt, ami tulajdonképpen egyszerre volt balszerencse és játékosi hiba, de senki nem érezte úgy, hogy -csak- nem volt szerencséje.

 

A varázslatok hasznosak, de a varázsló/illuzionista igen sérülékeny. Nem érzem dominánsnak, tekintve hogy mennyire kell vigyáznia magára, és hogy az erőforrásai igen szűkösek. 

 

Harcosok között a pajzs egy kicsit túl jónak tűnik, de meglássuk, hogyan alakul a játék a továbbiakban. A két külön fegyverrel való harcra mondjuk nem találtam szabályt, de ha előkerül már tudom hogyan fogom megoldani.

 

A világleírás pont annyi amennyinek lennie kell, gondolatébresztő, de nagyjából csak egy váz a KM számára. Hangulatos és érdekes, néhol humoros. Nekem legalábbis nagyon tetszik.

 

Összességében nagyon elégedett vagyok a világgal és a rendszerrel, az eddigi tapasztalatok alapján.



Garaboncias

Garaboncias

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 990 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2018.08.12, 18:21

A Magyar Tolkien Társaság nagy nyári táborában volt lehetőségem kétszer is egy-egy 3 órás Kard és Másodteremtés próbajátékot mesélni. Mindkét alkalomra 6-6 ember jött el, és különböző meséket kapott a két csapat. A játékosok túlnyomórészt kezdők voltak, egy-két profi rpg-s arcot leszámítva, és a szokásos 8 előre legyártott karakter közül választhattak. A tolkieni lore-t a szükséges mértékben vágták.

Első alkalommal egy teljesen új, még sohasem mesélt kalandot próbáltam ki rajtuk, a Keresd a kószát! címűt, amely a későbbiekben várható majd D&D klubon, esetleg KaTán, és letölthető kalandmodul formájában is. Második alkalommal pedig a már klubalkalmon lemesélt, és pdf-formájában hozzáférhető Napfogyás volt soron.

 

Most nem mennék bele a szokásos részletességgel bele a kiértékelésbe, csak néhány kósza (pun intended) gondolat a tapasztalatokról:

- A szabálymagyarázás a kezdőkre való tekintettel mindkét alkalommal elvett bő fél órát. Mivel nem volt lehetőségem előzőleg egyeztetni a leendő játékosokkal, így mindent ott helyben kellett megkérdezni és elmondani, továbbá a karaktereket is kiválasztani (+negyed óra). Mind a D&D kluboknál, mind a KaTa esetében azért óriási dolog az, hogy ezeknek a nagy része online letudható a játékalkalom előtt.

- Volt térképrészlet, ami kinyomtatva volt velem (Vadonföld), volt, amit a Középfölde Atlaszából mutogattam (Anduin-völgy, Beorn háza), volt, amit tabletről (Határfalva alaprajza), és volt, amit rajzoltam (Napfogyáshoz pathcrawl). Ez így kicsit kaotikusan hangzik, de szerintem nem volt az a gyakorlatban. 

- A Szövetség szerepköreinek csak akkor látták értelmét a játékosok, amikor Utazás-szabályokat használtunk. Ez pont ellentétes a KaTán tapasztaltakkal (Menekülés Gundabadból), ott nagyon jól működtek a szerepkörök a teljes játékidő alatt. Nem tudom még, hogy ez mennyire a modulok jellegén múlik, és mennyire az adott partiösszetételen és a játékosok összeszokottságán. Ezt még tesztelni szeretném sok alkalommal.

- Spoilerezni nem szeretnék, a játékokról csak annyit, hogy a Napfogyás esetén nem sokon múlt, hogy a parti veszítsen, és az "ellenfél" megszerezze azt, amit akar.  :kavar: A Keresd a kószát! pedig szült egy vicces aranyköpést, lásd a vonatkozó fórumos topicban. ;)




[Fantasy háttér] [Sötét háttér]