Ugrás tartalomhoz


Fotó

Tulajdonságok kijátszása


  • Válasz írásához lépj be
93 hozzászólás érkezett eddig

RedSign

RedSign

    Régi fórumozó

  • Archívum
  • 3179 Hozzászólás
Hírnevek
                       

Kelt 2008.11.30, 22:30

Összességében szerintem a Mesélőnek mindig segíteni kell a játékost, ha a saját képességeihez mérten nagyobb fába vágja a fejszéjét... :) ...és akkor még nem jutottunk el olyan tulajdonságokhoz, mint az Aberrant mega-tulajdonságai... :para:

Krynn

Krynn

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1148 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2008.11.30, 13:19

Tujalndonképpen szemlyes kisugárzást jelent, ami megincsak másokat kötelez jobban, legyen bármilyen visszahúzódó a karakter, amit mond, az nem hülyeségnek, inkább bölcs tanácsnak hangzik, stb. Lényegében a többi szerpelőnek kell ehhez igazodnia.


Ebben igazad van, csak valahol érezzük szerintem, hogy a karizma (intelligencia/bölcsesség) kijátszása a játékos feladata lenne valamennyire, ezt a teljesítményét lehet mérni Xpben, vagy ami még természetesebb, egyszerűen a világ reakciói jutalmazzák meg. Ha a mesélő xp-t oszt a jó ötletekért, karakter hiteles kijátszásáért, rejtvények megoldásáért, akkor mennyi értelme van folyton intelligencia próbákat dobatni? Ugyan így, legyen a játékos meggyőző, ha a karaktere ilyen (ez is a személyiség kijátszása végülis, nem? ;) ), ne az legyen, hogy hebegve-habogva kinyög néhány tőmondatot zavarában, és ezzel levett a lábáról mindenkit, mert hogy mondandóját át kell még egyszer futtatni a statjain is, és hát a magas karizmája miatt ezt a néhány ide nem való szót mindenki tiszteletet parancsoló rendreutasításnak vélte hallani. :freud: Ezzel csak azt akarom mondani, hogy szerintem a karizma is beillik a sorba a másik két szellemi tulajdonság mellé, így ha nem is feltétlen ördöngősség, azért lehet ugyan olyan nehéz, mint a másik kettő hiteles kijátszása/megjelenítse.

Tehát minten olyan képesség, ami valami módon többre teszi képessé a karaktert, mint a játékost, azt a rendszernek, de a csapatnak mindenképpen, kezelniük kell, az erőnél és a többinél ez triviális, a többinél maximum vigyázni kell, hogy a szerepjáték ne menjen át ezeknek a tulajdonságoknak a dobálgatásaivá.


Én is így gondolom, néha nehéz megtalálni az arany középutat - főleg kezdő mesélőknek. Olyannal már többször találkoztam szabálykönyvekben, hogy a szerepjátékot helyettesítő jártasságok opcionálisak. Ami nekem kicsit érthetetlen volt, az az a megoldás, ahol csak az NPC-kel szemben lehetett ilyesmiket használni (meggyőzés, alkudozás, diplomácia, stb.), JK-ra nem "hatottak". Mintha érezték volna az alkotók, hogy az ilyesminek le kéne mennie egy az egyben, de közben nem akarták kizárni azt a lehetőséget sem, hogy valaki a sajátjától nagyon eltérő személyiséggel kalandozzon. :freud:

Matzi

Matzi

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1754 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2008.11.30, 11:56

nehézséget okozhat egy férfiakat gátlástalanul ujja köré csavaró, minden erkölcsi kitétel nélküli boszorkánnyal a Szépség tulajdonságra építés

Valamit nagyon keversz. Attól, hogy valaki szép, még nem kell gátlástalanul újjkörécsavarós mutatványokat csinálnia. Ha valaki szép, az olyan, mint ha erős lenne, olyan és kész. Az, hogy az illető visszahúzódó játékos egy gátlástalan csábítót játszik, az még csak nem is a kaszt (boszorkány) hibája, hanem az illetőé, hogy olyan koncepciót válaszott, amit nem tud kijátszani. Effektíve a szépségét nem kell kijátszania, a személyiségét meg igen.

A szépség, de még az erő, is olyan tulajdonság, ami nem az adott karakternek kell kijátszania, hanem a többinek és az NPC-knek. Tipikus példa, amikor mindenki megfeledkezik, hogy a csapatban van egy földreszállt istennő, meg egy négyajtós szekrény méretű izomkolosszus, senkinek nem keltik fel a figyelmét, az előbbire senki nem bukik rá, vagy ilyesmi, és az utóbbinak is bátran beszólnak. A való életben nyilván ez kicsit másként menne. Tipikusan ilyesmi szokott lenni a különböző fajokkal is, ha kicsit nem figyel oda az ember, és a csapt meg úgy néz ki, mint egy vándorcirkusz.

A karizma kijátszása sem feltétlenül ördöngősség, ugyanis nem jelenti azt, hogy az illető egy nagypofájú dumagép. Egy hadvezérnek is nagy karizmája van, de azért elég érdekesen nézne ki, hogyha napóleon úgy dumálna, mint Eddie Murphy. Tujalndonképpen szemlyes kisugárzást jelent, ami megincsak másokat kötelez jobban, legyen bármilyen visszahúzódó a karakter, amit mond, az nem hülyeségnek, inkább bölcs tanácsnak hangzik, stb. Lényegében a többi szerpelőnek kell ehhez igazodnia.

Az intelligencia (meg a DnD-s bölcsesség) már valóban okozhat gondot, mert elvben szerves részét kellene képezze a karakternek. Valójában nem szükségszerű, de többnyire akkor is érezhető az emberen, szóval érdemes megeröltetnie magát a játékosnak. Erre jó trükk a jegyzetelés is akár, főleg akkor, ha lényeges összefüggésekre kell rávilágítani. Ilyenkor a mesélő is segíthet abban, hogy apró, talán lényegtelennek látszó, de valójában hasznos, és később teljes képet adó részleteket osszon meg az adott játékossal. Persze ez mesélői részről igényel erőfeszítést, hogy az adott játékos ne zavarodjon bele ezekbe.

Ha már itt járunk, ugyan nem tulajdonság alapvetően, a jó emberismeret képzettséggel, vagy hasonlóval rendelkező játékos is nehéz helyzetben van, hiszen nyilván nem tud több információt kihámozni egy karakter moticávióiból, mint amennyit az egyébként megad. Szóval itt a mesélő, illetve a többi játékosnak közre kell működnie, és igenis a valódi szándékaikról információt kell adniuk, ami azért nem mindig ilyen egyszerű. Tehát minten olyan képesség, ami valami módon többre teszi képessé a karaktert, mint a játékost, azt a rendszernek, de a csapatnak mindenképpen, kezelniük kell, az erőnél és a többinél ez triviális, a többinél maximum vigyázni kell, hogy a szerepjáték ne menjen át ezeknek a tulajdonságoknak a dobálgatásaivá.

Az Earthdawnos dologban Krynn-el értek egyet. Ráadásul ez már akkor sem tetszett, amikor játszottam, és külön érdekes, hogy az intelligencia leválasztásával részben legitimálva lett, hogy a tapasztaltabb játékos a világgal kapcsolatos saját információkat használjon fel, holott a karaktere ezt nem tudná. Annyit nem játszottam vele, hogy esetleg megtudjam, hogy erre van e szabály, de az az érzésem, hogy ez akkor is kiskapu.

Módosította Matzi: 2008.11.30, 11:59


Krynn

Krynn

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1148 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2008.11.29, 15:23

Okos karakter vs. kevésbé okos player => Earthdawn. Ott például nincsen számszerűsítve a karakter Intelligencia/Bölcsesség/stb. tulajdonsága. Annyira okos, mint a játékosa.

Így valóban megoldódik a probléma, csak közben felmerül egy másik: ha lehet erősnek gyengét játszania, akkor miért ne lehetne okosnak butát (vagy fordítva). Másképp: miért venném el ezt a szegmensét a szerepjátéknak, ha valaki pont ezt szeretné most kicsit átélni?

Lloth

(mert valószínűleg van fogalma arról, hogyan is kéne ezt, csak irl nincs egyszerűen meg hozzá az "adotsága")

Hmm, érdekes felvetés. Még ha a konkrét csábításban igazad is van, azért szerintem az is adottság, hogy valakinek milyen kifinomult a stílusa, mennyire meggyőzően tud érvelni, mennyire veszi észre, hogy éppen nem az alkalomhoz illően viselkedik, stb. Persze ez idővel változhat, de ha reálisan akarom nézni, akkor én még nem láttam olyat, hogy a félénk, visszahúzódó csapattárs a játékülésen hirtelen nagyhangú, mindenkit lehengerlő sármőrré vált volna. Szóval azért van határa a szerepjtáékos tudásnak, a saját határokat tudja feszegetni (megmutatni mi van benne eltemetve), de rövid távon nem lépheti át őket. Hosszú távon nyilván változhat, viszont elméletben az intellektus is fejlődik, mondjuk ennek mérése talán még komplexebb volna, mint a karizmáé. Tehát amit mondani akarok ezzel, hogy a karizma bizonyos részei legalább annyira feladják a leckét, mint az intelligencia.

Milyen trükköket ismertek a magas intelligencia/karizma/bölcsesség kijátszására? Olyat már láttam, hogy valaki a karaktere magas mentális értékeit azzal modellezte, hogy szinten minden lényegtelennek tűnő dolgot felírt játék közben a jegyzetfüzetére (IC nem), majd a játékban visszaolvasta őket, ha éppen valahogy előjött a téma. Persze a memória feljavítás csak az egyik dolog, érdekelnének még hasonló módszerek. ;)

Lloth

Lloth

    a Pókkirálynő

  • Archívum
  • 1109 Hozzászólás
Hírnevek
                       

Kelt 2008.11.29, 14:27

Szerintem ez a Szépség, meg Karizma dolog egy kicsit más, mint a játékosnál magasabb intelligenciájú karakter. Mert egy nem gyönyörűen meseszép játékos is el tudja játszani adott esetben szerintem, hogy ujja köré csavarja a férfiakat a gyönyörűen meseszép karaktere (mert valószínűleg van fogalma arról, hogyan is kéne ezt, csak irl nincs egyszerűen meg hozzá az "adotsága"), míg az is elképzelhető egy gyönyörűen meseszép játékos, aki mondjuk irl mégis visszahúzódó, és nem a férfiak csábítása a hobbija, egyszerűen nem tudja beleélni magát a csábító szerepébe. Mindezzel azt akartam kifejezni, hogy ez szerintem szerepjáték, és beleélőkészség kérdése.
Ellenben a magasabb intelligenciát azért nem tudja valaki kijátszani - legyen bár remek szerepjátékos - mert egyszerűen nincs olyan intelligens, és akárhogy erőlködik, hogyha neki játéktechnikára lefordítva mondjuk 13-as intelligenciája van irl, akkor segítség nélkül nem fognak eszébe jutni olyanok, mint egy 17-es intelligenciával.

Leophane

Leophane

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 547 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2008.11.29, 11:07

Egyébként szerintem a játékosidegen tulajdonságok kijátszásában és a történetben való megjelenésében a Mesélő feladata segédkezni, hiszen a saját szórakozását gondolom Ő sem akarja tönkretenni...

Pontosan, és nem csak a magas intelligencia jelenthet gondot. Például egy DND, vagy ahhoz hasonló játékban, ahol jórészt a fizikai tulajdonságok vannak leírva, az intellektus a legkiemelkedőbb nehézség, de vehetem a karizmát is példának. Hogy továbbmenjek m.a.g.u.s.-ra: Szépség. Egy hölgyjátékos, aki nem kiemelkedetten, istennőien szép, mint egy boszorkány,
Spoiler
nehézséget okozhat egy férfiakat gátlástalanul ujja köré csavaró, minden erkölcsi kitétel nélküli boszorkánnyal a Szépség tulajdonságra építés. Vagy akár egy bárdról is elmondható hasonló.

dekszter

dekszter

    Régi fórumozó

  • Szerkesztő
  • 5607 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2008.11.29, 08:31

Okos karakter vs. kevésbé okos player => Earthdawn. Ott például nincsen számszerűsítve a karakter Intelligencia/Bölcsesség/stb. tulajdonsága. Annyira okos, mint a játékosa.

Krynn

Krynn

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1148 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2008.11.24, 12:28

Ez viszont érdekes kérdést vett fel, hiszen egy kezdő játékos honnan tudná, hogy saját maga melyik szintenek felel meg?

Szerintem ott van lehetőség a probléma enyhítésére, hogy a karizma érték külső és belső, valamint tudatos és ösztönös részekből is felépül. Ha egy kezdő játékos magas karizmájú karaktert hoz, akivel láthatóan inkább visszahúzódóan viselkedik, akkor ezt a többiek (a nem kezdők, és/vagy a km) azzal magyarázhatják, hogy pusztán szép (de félénk), vagy vmi megfoghatatlan karizmatikus kisugárzás lengi körül. Persze valószínű, hogy az ilyen magarázatok utólagosak, következésképp nem tökéletesek, de szerintem ez nem olyna nagy gond. Fő az, hogy a tulajdonság és a karakter viselkedése ne térjen el gyökeresen (megmagyarázhatatlanul).

A karizma/intelligencia/bölcsesség hármasra tényleg adnak példákat a szabálykönyvekben általában, bár az csak a karakter elképzelésében ad segítséget, egyáltalán nem biztos, hogy ki is tudjuk játszani az ajánlott viselkedésmintát. Nálunk bevett szokás, hogy a magas intelligencia egyfajta végső mentsvár a jószívűbb mesélőknél, de nem jó erre hosszútávon tervezni szerintem. Vsz jobb, ha a játékos gondolkodik, oldja meg a problémákat, mintha kockadobással döntenénk el az ilyesmit.

Az alacsony szellemi képességekkel rendelkező karaktert néha nehéz kijátszani, mert a játékosnak le kell mondania néhány lehetőségről, ki kell maradnia beszélgetésekből, de cserébe más jeleneteknél nagyon vicces helyzetek alakulhatnak ki a dologból - főleg a végletesen lebutított karaktereknél. Nem nagyon volt még nálunk példa arra, hogy valaki hülyét alakítson picivel átlag alatti intelligenciával, akkor már inkább legyen mosolyogni valóan (nagyon nagyon) hülye. :D

Módosította Krynn: 2008.11.24, 12:29


RedSign

RedSign

    Régi fórumozó

  • Archívum
  • 3179 Hozzászólás
Hírnevek
                       

Kelt 2008.11.24, 12:00

Igen, mindig probléma a játékostól eltérő szellemi tulajdonságú karakterek kijátszása, főleg ha a rendszer nem támogatja azt valamilyen szinten, mint például a Burning Wheel Burning Sands settingben a "mentátok" a magas intelligenciájukkal dobhatnak az "események logikus felmérése&elemzése" szakértelmükre, ilyenkor a karakter transzba esik, és ha a játékos dobása sikeres volt, a karakter a helyzet egy részét átlátja, a játékos pedig hasznos információt kap a KM-től.
D&D-ben pedig magas intelligenciájú varázslót játszva mindig el tudom sütni azt a kifogást, hogy a karakter intelligenciájának átlagos szint feletti részét a varázslatok foglalják el. :D


Szerintem az mindenképpen ajánlatos, hogy a magas intelligenciájú karaktert egy a történetben résztvevő játékosok átlagánál magasabb intelligneciájú játékos alakítsa... :sor:

Amúgy olyan rendszerben, ahol semmilyen szinten nincs támogatva a magas szellemi tulajdonságok kijátszása, nem ajánlanám a játékosnál magasabb szellemi tulajdonságokkal rendelkező karakterek indítását.
Persze hasonló a kérdés a karizmánál/szépségnél: Visszahúzódó, vagy a csapatban érvényesülni nem tudó játékos nem feltétlenül jár jól, ha ilyen karaktert alakít, csakúgy mint az aktív játékos visszahúzódó karakterrel (itt direkt nem rondát írtam, mert akkor a Nosferatu vámpírok játékosai rögtön felébrednek torporukból).


Ez viszont érdekes kérdést vett fel, hiszen egy kezdő játékos honnan tudná, hogy saját maga melyik szintenek felel meg? :P

Egyébként szerintem a játékosidegen tulajdonságok kijátszásában és a történetben való megjelenésében a Mesélő feladata segédkezni, hiszen a saját szórakozását gondolom Ő sem akarja tönkretenni... :(

Ymdar

Ymdar

    A Belső Kör Tagja

  • Fórumita
  • 2513 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2008.11.24, 06:47

Igen, mindig probléma a játékostól eltérő szellemi tulajdonságú karakterek kijátszása, főleg ha a rendszer nem támogatja azt valamilyen szinten, mint például a Burning Wheel Burning Sands settingben a "mentátok" a magas intelligenciájukkal dobhatnak az "események logikus felmérése&elemzése" szakértelmükre, ilyenkor a karakter transzba esik, és ha a játékos dobása sikeres volt, a karakter a helyzet egy részét átlátja, a játékos pedig hasznos információt kap a KM-től.
D&D-ben pedig magas intelligenciájú varázslót játszva mindig el tudom sütni azt a kifogást, hogy a karakter intelligenciájának átlagos szint feletti részét a varázslatok foglalják el. :D

Amúgy olyan rendszerben, ahol semmilyen szinten nincs támogatva a magas szellemi tulajdonságok kijátszása, nem ajánlanám a játékosnál magasabb szellemi tulajdonságokkal rendelkező karakterek indítását.
Persze hasonló a kérdés a karizmánál/szépségnél: Visszahúzódó, vagy a csapatban érvényesülni nem tudó játékos nem feltétlenül jár jól, ha ilyen karaktert alakít, csakúgy mint az aktív játékos visszahúzódó karakterrel (itt direkt nem rondát írtam, mert akkor a Nosferatu vámpírok játékosai rögtön felébrednek torporukból).

turin

turin

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 3223 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2008.11.21, 23:07

Szerintem nem lenne hülyeség a topik léte önmagában, de a kérdésfeltevés nem túl szerencsés, és így valóban D&D topik, ahol is a mesélők résznél lehet kitárgyalni.
Ha viszont általánosan érdekelne (olyan rpg-k esetében, amiket érint), akkor máshogy kellett volna nyitnod, és elvileg elférne itt, de kétségtelen, h azt is számos más topik megtárgyalhatjuk, illetve megtárgyaltuk.

Tehát végső soron Hellguardéknak igaza van. :D :D

Hellguard666

Hellguard666

    The Fallen One

  • Fórumita
  • 2313 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2008.11.21, 22:38

(OFF)Elgondolkodtató számomra, hogy vajon mekkora létjogosultsága van ennek a topicnak... Remélem legalább akkora "sikere" lesz, mint a másik Nobel-díjas Domvik papnősnek! :D (/OFF)


Magas Intelligenciájú kalandorral feltalálnám a keresztrejtvényt, amit aztán sose tudnék megfejteni az alacsony Bölcsességem miatt... :D

Peace and happiness!

Módosította Hellguard666: 2008.11.21, 22:38


RedSign

RedSign

    Régi fórumozó

  • Archívum
  • 3179 Hozzászólás
Hírnevek
                       

Kelt 2008.11.21, 21:59

Nem tudom hogy vagytok vele, de van úgy hogy az embernek kedve támad egy igen idióta karaktert eljátszani. Ti az olyat hogy játszanátok ki?


"igen idiótán"... :D

Vagy az érdekelne milyen egy magas intelligenciával de alacsony bölcsességgel rendelkező kalandor pl.


Gondolom D&D lenne a "műfaj", miért nem oda került? Egyébként mintha a D&D játékosok könyve részletezné, hogy pontosan mit is takar az Intelkligencia és a Bölcsesség értéke... :D

Mitea

Mitea

    Újdonsült fórumozó

  • Archívum
  • 29 Hozzászólás
Hírnevek
                       

Kelt 2008.11.21, 13:31

Nem tudom hogy vagytok vele, de van úgy hogy az embernek kedve támad egy igen idióta karaktert eljátszani. Ti az olyat hogy játszanátok ki?
Vagy az érdekelne milyen egy magas intelligenciával de alacsony bölcsességgel rendelkező kalandor pl.


[Fantasy háttér] [Sötét háttér]