Ugrás tartalomhoz


Fotó

Nálatok mi számít már tápos karakternek ?


  • Válasz írásához lépj be
2354 hozzászólás érkezett eddig

KLM

KLM

    Ős fórumozó

  • Fórumita
  • 11280 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2009.08.04, 10:12

Hali!

Ja igen, sok egyéb mellett a Hello Kitty rpg-be pl. én se vágnék bele. :lol:


Én sem, de azért megnézném a szabályrendszerét és hogy miről is szól... :aaaaa:


http://www.hellokittyonline.eu/index.php?c...about_gameIntro

..majd írj, ha adnak az ápolók papírt és zsírkrétát... :aaaaa:

Adios
KLM

RedSign

RedSign

    Régi fórumozó

  • Archívum
  • 3179 Hozzászólás
Hírnevek
                       

Kelt 2009.08.04, 10:08

LadyCrow - Köszi a válaszokat, még pár gondolat csak eszmecsere szintjén... :ok:

Aztán most tetszőlegesen kombináld össze ezt a hármat. :) Nálad nyilván nem probléma egyik sem, de a legtöbb helyen olykor igen.


Szintén rengeteget szoktam improvizálni, és mostanában rájöttem, hogy előre megírni egy teljes történetet felesleges, hiszen a játékosok vagy a karakterek cselekedetei kiszámíthatatlanok. Helyette inkább egy történetvázat alkotok - ami rugalmasan idomul a karakterek, npc-k és egyéb eseményekhez - valamint a legfontosabb npc-ket dolgozom ki - személyiség, motivációk, célok, szerep és eredmények - és a hozzájuk kapcsolódó helyszíneket. Természetesen mindez nem jöhetne létre a karakterek nélkül, ezért ezt az egészet megelőzi a játékosokkal történő egyeztetés és karakterek megalkotása. Tulajdonképpen legalább 50%-ban részt veszek a karakteralkotásban, hogy jól megismerhessem a karaktert és annak környezetét. Speciálisan személyre szabott játékok esetén, ahol a karakter személyiség fejlődésén van a hangsúly - wraith, vampire, aberrant, hunter, stb. - még kidolgozzuk a játékossal együtt a karakter legközelebbi családi, rokoni, baráti kapcsolatait és szövetségeseit is. Ezek után minimum egy napig készülök a karakterekből és az NPC-kből és a játékon már az esetek nagy részében megfelelően és gyorsan tudok reagálni.

Persze akadnak gyorsan üljünk össze és játsszunk valamit történetek is, azonban ilyenkor érdemes a karakterekre építeni mindent... :aaaaa:

Ja igen, sok egyéb mellett a Hello Kitty rpg-be pl. én se vágnék bele. :lol:


Én sem, de azért megnézném a szabályrendszerét és hogy miről is szól... :aaaaa:


Meg asszem az is, hogy a táp az a [valamihez] képest valamiben aránytalanul erős. A [valami] lehet a többi karakter, a kaland, a világ, a mesélő képességei, a játékos képességei, meg bárakármi.
Nekem ez utóbbi megközelítés a szimpibb.


Nekem is jobban tetszik ez a megfogalmazás... :nod:

_Kilhalm (NPC/NJK)

_Kilhalm (NPC/NJK)
  • Látogató

Kelt 2009.08.04, 09:15

(OFF)

KLM - Azt hiszem találtál egyet (eddig), amibe nem mennék bele... sor2.gif ...azonban szerencsére ilyennel nem is keresnek meg. ok.gif

Kedves Redsign én nagyon szívesen játszanék Hello Kitty-t... Megkeresselek? :lol: Nyugi csak viccelek...
(/OFF)


Betegség téma:

Nem értem LadyCrow aggályit, lehet, hogy még a másnaposság beszél belőlem... A kockadobás a szerepjátékok többségében igen sok mindent dönt el miért pont ez legyen kivétel. Egy mesélőnek azért elég sok téren képzettnek kéne lennie... Én a mai napig nem tudok jól harci jeleneteket mesélni például....

Táposság:

Igen ez egy nehezen definiálható fogalom, ezer arca van annyi szent. Nálam ha valaki vette/venné a fáradságot és ügyesen kimagyarázza a tápjait általában engedem ha a többieket sem zavarja. A lényeg, hogy tudja nem ő a legnagyobb fegyvertény a játékvilágban. Ha ezt nem sikerül felfogni elsőre meg másodszorra meg x alkalomra sem, akkor meséljen neki aki akar.

Idővel szvsz a legtöbben leszoknak a tápolásról és a karaktereik legfeljebb erősek az adott környezethez képest... Egy ellenpéldát ismerek...

LadyCrow

LadyCrow

    Nachtkäfer

  • Fórumita
  • 2258 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2009.08.04, 03:44

RedSign:

Asszem KLM megválaszolta a kérdéseidet, de hogy én is hozzászóljak:

Bocs, de nem értem, hogy ez miért az első vagy több játékalkalom során derül ki, ha a karakteralkotás nálatok "alapos, sok molyolással és rengeteg egyeztetéssel" járó folyamat? :aaaaa:

1 - nem minden apró finomság jön elő (vagy "jelenik meg ugyanúgy a mesélő és a játékos szemében") karakteralkotáskor, és néha ilyen árnyalatnyi apróságokon (is) sok bukhat. /Erre nálam tipikus példa a látszólag összeférhető karakterek, akik aztán gyakorlatban mégse lesznek azok/
2 - a mesélők egy jó része (pl én ilyen vagyok) rengeteget improvizál - tehát nem gondol át előre háromszázezer eshetőséget, aztán van, hogy úgy adódik, hogy valamilyen karakter simán viszi előre a sztorit, valamilyen másikkal meg hát épp... nehéz mit kezdeni.
3 - a karakterek tehetnek (és tesznek is) a mesélő számára zúzósan váratlan dolgokat, vagy használhatják úgy valamelyik jellemzőjüket, vagy alakítják úgy a történetet, hogy abból nehéz valami okosat kihozni (mondjuk csírájában kinyírják a kalandot, olyan halálos szarba kerülnek amiből hitelesen szinte lehetetlen kiszedni őket, és mondjuk nem akarsz karaktert ölni, stb). Nem lehetetlen egy szitu meoldása sem, de nem is ugyanolyan könnyű _és_ nem feltétlenül ugyanolyan élvezetes munka a mesélőnek vagy a partinak.

Aztán most tetszőlegesen kombináld össze ezt a hármat. :ok: Nálad nyilván nem probléma egyik sem, de a legtöbb helyen olykor igen.

Ez nekem érdekes. Mondanál esetleg egy vagy több példát? :aaaaa: Sajnos nem tudok (pedig tegnap óta agyalok rajta) olyan karaktert elképzelni, aminek nem tudnék megfelelő kihívást találni vagy belevonni a történetbe... :nod:


Te valószínűleg igen ritka és szerencsés mesélőtípus lehetsz.

1 - A legtöbb mesélő (ezek szerint te nem vagy ilyen) nem tud egyforma könnyedséggel kezelni minden tápot / hátrányt / hátteret / jellemet / témát / karaktert, de nem feltétlenül tudja előre, kipróbálás nélkül, hogy mi a számára könnyű vagy veszettül nehéz ügy. És mivel tizenX év mesélés után is mindig jönnek elő új dolgok, a tapasztalat sem mindig elég.

2 - Bizonyos karakterek érezhetően bizonyos témákra lettek kihegyezve, azaz a játékos nyilván legalább részben az adott témára épülő mesét vár el a mesélőtől. Namármost, ha nekem benyögnék, hogy szombatra üssek már össze egy kalandot, amiben - a karakterek milyenségéből adódóan - legyen jelentős szerepe a banki hitelek finom, eccerű halandók által átláthatatlan mechanizmusainak és trükkjeinek, az összehasonlító gazdaságpolitikának vagy épp a 16. századi magyar jogrendszernek, akkor elküldeném őket a picsába. Nyilván ezek a témák is megismerhetőek és átláthatóak (egy szakértő vagy akár egy fölöttébb érdeklődő laikus számára meg pláne), de én azt mondanám, hogy kösz nem.
És ugyanígy vagyok még számos dologgal - vagy mert cseszettül nem találom ihletőnek (és az ihlet egy improvizatív mesélőnek meg sokszor fontos tényező), vagy mert totálisan nem érdekel, vagy mert szignifikánsan hülyébb vagyok a témához, mint a játékos, vagy mert a képbekerülő NPC-ket jó eséllyel hülyén / nem hitelesen tudnám előadni, satöbbi.
Ja igen, sok egyéb mellett a Hello Kitty rpg-be pl. én se vágnék bele. :lol:



Morak:

Asszem már többször is elhangzott ebben a topicban is, hogy a táp az is ha a mesélő hibázik és ezt kihasználja egy szemfüles JK.

Meg asszem az is, hogy a táp az a [valamihez] képest valamiben aránytalanul erős. A [valami] lehet a többi karakter, a kaland, a világ, a mesélő képességei, a játékos képességei, meg bárakármi.
Nekem ez utóbbi megközelítés a szimpibb.

Módosította LadyCrow: 2009.08.04, 03:50


Morak

Morak

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1010 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2009.08.02, 20:29

Üdv!

Red: A válaszodat el tudom fogadni. :felvon:

Asszem már többször is elhangzott ebben a topicban is, hogy a táp az is ha a mesélő hibázik és ezt kihasználja egy szemfüles JK. Mivel a táp az gyűjtőfogalom, és nem lehet csak egyetlen szűk dimenzióra szűkíteni.

Maga a táp legalább olyan sokrétű és változatos, mint maga a szerepjáték. Szerintem.

RedSign

RedSign

    Régi fórumozó

  • Archívum
  • 3179 Hozzászólás
Hírnevek
                       

Kelt 2009.07.31, 10:29

Hali!

KLM - Azt hiszem találtál egyet (eddig), amibe nem mennék bele... :) ...


Na, akkor innen már csak az van hátra, hogy elfogadd, hogy ha egy van,
akkor lesz több is, illetve ha van olyan ami Neked "tabu", akkor másnak
is van, ami neki tabu és végezetül persze az, hogy ami egyvalakinek
nem fekszik, az másnak lehet, hogy igen.

Oszt' :rohog:

Adios
KLM


Elfogadva, jöhet a :) , .. :sor: ...bár azt hiszem, ha lesz rá jelentkező ki fogom próbálni... :lol: ...felkeltetted az érdeklődésemet... :felvon:

KLM

KLM

    Ős fórumozó

  • Fórumita
  • 11280 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2009.07.31, 10:26

Hali!

KLM - Azt hiszem találtál egyet (eddig), amibe nem mennék bele... :felvon: ...


Na, akkor innen már csak az van hátra, hogy elfogadd, hogy ha egy van,
akkor lesz több is, illetve ha van olyan ami Neked "tabu", akkor másnak
is van, ami neki tabu és végezetül persze az, hogy ami egyvalakinek
nem fekszik, az másnak lehet, hogy igen.

Oszt' :)

Adios
KLM

RedSign

RedSign

    Régi fórumozó

  • Archívum
  • 3179 Hozzászólás
Hírnevek
                       

Kelt 2009.07.31, 10:22

Hali!

Most őszintén, ha egy társaság azzal keres meg, hogy meséljek nekik
Hello Kitty-t, illetve ezért egyrészt nem fizetnek (se nekem, se
verőembereknek :felvon: ) másrészt meg ezt fogjam fel szórakozásként...

Szerinted mit fogok válaszolni? :)

Adios
KLM


KLM - Azt hiszem találtál egyet (eddig), amibe nem mennék bele... :) ...azonban szerencsére ilyennel nem is keresnek meg. :lol:

Viszont RedSign, azt ne felejtsd ki a képletből, hogy lehet Te nagyon jól elszórakozol azzal, hogy hülyébbnél hülyébb karakterek számára találod meg a megfelelő kihívást, de amint belép a csapatba 2-3 (több) olyan játékos akiket zavarnak az ilyen elemek (emlékezz a Dark Agesben a khm...Nosfira), akkor a többség rovására szórakoztatod a kisebbséget. El kell gondolkozni azon, hogy ez megéri e? Nem kitérő választ várok. (Mint mesélő én a többség érdekét nézem a kisebbség kárára, nekem bevált. :lol: )


Ott voltál, ismered a történet végét is, tehát tudod milyen megoldás született. :lol: Egyébként itt nem a karakterrel volt probléma, hanem a játékossal (és a hozzáállásával) és az teljesen más téma... :sor:

Ezt lehet érteni durván "táp" karakterre is. Játszottam olyan kalandban ahol az egyik tag annyira durván felettünk volt, hogy gyakorlatilag mindent megoldott helyettünk, statiszták voltunk az ő játékában. Nekem nem tetszett. :rohog:


Ez már ehhez a fórumtémához tartozik, de itt most nem erről beszélünk... :lol: ...itt a Mesélőt érzem ludasnak a dologban, hiszen ha nem egy súlycsoportban vannak a karakterek, akkor is a szórakozásban egyensúlyt kell teremtenie. ;)

Morak

Morak

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1010 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2009.07.31, 10:03

Üdv!

Partvonalról: RedSign valóban megbírkózott eddig azzal a feladattal, hogy bármilyen dilettáns is legyen a karakter, meséljen neki(k). Arról sem Red tehet, hogy ez(ek) a karakter(ek) belehaltak a saját hülyeségükbe. Ez nyílván játékosi hozzá nem értés.


Viszont RedSign, azt ne felejtsd ki a képletből, hogy lehet Te nagyon jól elszórakozol azzal, hogy hülyébbnél hülyébb karakterek számára találod meg a megfelelő kihívást, de amint belép a csapatba 2-3 (több) olyan játékos akiket zavarnak az ilyen elemek (emlékezz a Dark Agesben a khm...Nosfira), akkor a többség rovására szórakoztatod a kisebbséget. El kell gondolkozni azon, hogy ez megéri e? Nem kitérő választ várok. (Mint mesélő én a többség érdekét nézem a kisebbség kárára, nekem bevált. :) )

Ezt lehet érteni durván "táp" karakterre is. Játszottam olyan kalandban ahol az egyik tag annyira durván felettünk volt, hogy gyakorlatilag mindent megoldott helyettünk, statiszták voltunk az ő játékában. Nekem nem tetszett. :felvon:

KLM

KLM

    Ős fórumozó

  • Fórumita
  • 11280 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2009.07.31, 09:38

Hali!

Most őszintén, ha egy társaság azzal keres meg, hogy meséljek nekik
Hello Kitty-t, illetve ezért egyrészt nem fizetnek (se nekem, se
verőembereknek :felvon: ) másrészt meg ezt fogjam fel szórakozásként...

Szerinted mit fogok válaszolni? :)

Adios
KLM

RedSign

RedSign

    Régi fórumozó

  • Archívum
  • 3179 Hozzászólás
Hírnevek
                       

Kelt 2009.07.31, 09:19

Tapasztalataim szerint - és ezzel általában a mesélőim is így vannak- a puding próbája ugye az evés, és minden előzetes tervezgetés és összehangolás mellett is az első, vagy első pár alkalom során dől el, hogy a karakterek, vagy a mesélő és a karakter kompatibilisek-e egymással hosszútávon. One shot mesék esetében szinte soha nincs probléma, de ha a játékos kötődik a karakteréhez, akkor nyilván szeretne vele a továbbiakban is játszani.


Bocs, de nem értem, hogy ez miért az első vagy több játékalkalom során derül ki, ha a karakteralkotás nálatok "alapos, sok molyolással és rengeteg egyeztetéssel" járó folyamat? :)


Hadd emeljem ki az a részt, ami - szerintem :gumicsirke: - kihagytál. Itt valószínűleg arról van szó,
hogy a kezdeti karakterkoncepció OK, ugyanakkor a játék alatt kijönnek olyan finomságai, amelyeket
az adott mesélő/parti vagy történet ("modul") nem tud v. nem akar kezelni.


Valóban kihagytam és így már érthető. :lol:

Az viszont egyéni szájíz és adottságok függvénye, hogy az a bizonyos személyiség mennyire indítja be a mesélő fantáziáját, mennyire olajozottan tud köré kalandot kanyarítani, vagy mennyire könnyű belevonnia valamilyen meglevő kalandötletbe.
X karakter komplett ötletdömpinget eredményez és piszkosul nagy élmény rajta tűnődni, mesélni neki, Y karakter pedig csak hosszas, bamba fejvakarást és erőltetett vagy vontatott ötletroncsokat vált ki. És ez nem a játékosok, nem a karakterek, de nem is a mesélő hibája, hanem "ez van, ezt dobta a gép" szitu, és történetesen tényleg sokszor csak a játék során derül ki.


Ez nekem érdekes. Mondanál esetleg egy vagy több példát? :rohog: Sajnos nem tudok (pedig tegnap óta agyalok rajta) olyan karaktert elképzelni, aminek nem tudnék megfelelő kihívást találni vagy belevonni a történetbe... :)


Namost vagy fested magad, vagy nagyon profi vagy :felvon:

Én, a magam részéről simán el tudok képzelni olyan karaktereket, amikkel nem szeretnék
játszani vagy nem szeretnék neki mesélni - holott tudván tudom, hogy milyen "meséket" lehetne
rá kitalálni.


Az csak személyes játékon derülhet ki... :lol:

Részemről nincsenek "akadályok" vagy aggályok, sem mesélőként, sem játékosként. Azt nem mondom, hogy a jövőben nem adódhat ilyen, de jelenleg nem látok ilyet... :lol:

Hát... a Mage és a Werewolf részhez van egy kis közöm (a többihez nincs), de speciel nem
lennék elégedett azzal a modullal, amit ezekben kellene a southparkos Timmynek megírnom.

És erős ellenérzéseim lennének azzal, hogy ezekben, "Timmy" mellett játszak - azzal együtt,
hogy elképzelni persze el tudok neki (is) szóló modulokat.


Nem értem, miért nem lennél elégedett a modullal? :sor: Az ellenérzések miatt vagy más okokból? :lol:

KLM

KLM

    Ős fórumozó

  • Fórumita
  • 11280 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2009.07.31, 08:47

Hali!

Csak a partvonalról:

Tapasztalataim szerint - és ezzel általában a mesélőim is így vannak- a puding próbája ugye az evés, és minden előzetes tervezgetés és összehangolás mellett is az első, vagy első pár alkalom során dől el, hogy a karakterek, vagy a mesélő és a karakter kompatibilisek-e egymással hosszútávon. One shot mesék esetében szinte soha nincs probléma, de ha a játékos kötődik a karakteréhez, akkor nyilván szeretne vele a továbbiakban is játszani.


Bocs, de nem értem, hogy ez miért az első vagy több játékalkalom során derül ki, ha a karakteralkotás nálatok "alapos, sok molyolással és rengeteg egyeztetéssel" járó folyamat? :)


Hadd emeljem ki az a részt, ami - szerintem :gumicsirke: - kihagytál. Itt valószínűleg arról van szó,
hogy a kezdeti karakterkoncepció OK, ugyanakkor a játék alatt kijönnek olyan finomságai, amelyeket
az adott mesélő/parti vagy történet ("modul") nem tud v. nem akar kezelni.

Egylövetű mesében pld. jöhet a nagy klisé.. izé, klasszikus "renegát fejvadász", egy hosszabb mesét
kinyírna, hogy ott liheg a nyomában jópár főállású killer. Stb.


Az viszont egyéni szájíz és adottságok függvénye, hogy az a bizonyos személyiség mennyire indítja be a mesélő fantáziáját, mennyire olajozottan tud köré kalandot kanyarítani, vagy mennyire könnyű belevonnia valamilyen meglevő kalandötletbe.
X karakter komplett ötletdömpinget eredményez és piszkosul nagy élmény rajta tűnődni, mesélni neki, Y karakter pedig csak hosszas, bamba fejvakarást és erőltetett vagy vontatott ötletroncsokat vált ki. És ez nem a játékosok, nem a karakterek, de nem is a mesélő hibája, hanem "ez van, ezt dobta a gép" szitu, és történetesen tényleg sokszor csak a játék során derül ki.


Ez nekem érdekes. Mondanál esetleg egy vagy több példát? :rohog: Sajnos nem tudok (pedig tegnap óta agyalok rajta) olyan karaktert elképzelni, aminek nem tudnék megfelelő kihívást találni vagy belevonni a történetbe... :)


Namost vagy fested magad, vagy nagyon profi vagy :felvon:

Én, a magam részéről simán el tudok képzelni olyan karaktereket, amikkel nem szeretnék
játszani vagy nem szeretnék neki mesélni - holott tudván tudom, hogy milyen "meséket" lehetne
rá kitalálni.

Akkor fogalmazzunk úgy, hogy bizonyos hátrányok vagy defektkombinációk (vagy bizonyos tápok vagy tápkombinációk) jelentősen redukálhatják az adott mesélő lehetőségeit, vagy egyszerűen csak a shitlistjén vannak (mer' a "mesélő" is egy személyiség :lol: ).
Szélsőséges példával élve: bizonyára három darab másfél éves contergan-gyereknek is ki lehetne valahogy izzadni egy izgalmas kalandsorozatot, de valljuk be, ez még a legszélesebb látókörű mesélők számára is irdatlan nehéz, meg nem biztos, hogy érdemes, függetlenül attól, hogy pontosan milyenek is a szóban forgó khm, "karakterek".


Hát az biztos, hogy redukálják a lehetőségeket... :sor: ...és, hogy a példánál maradjak a három másfél éves contergan-gyermek is könnyedén beleilleszthető akár Changeling, Mage, Werewolf, Demon, Wraith de még Aberrant történetbe is, úgy hogy a mesélőnek és a játékosnak is élvezhető legyen... :lol:


Hát... a Mage és a Werewolf részhez van egy kis közöm (a többihez nincs), de speciel nem
lennék elégedett azzal a modullal, amit ezekben kellene a southparkos Timmynek megírnom.

És erős ellenérzéseim lennének azzal, hogy ezekben, "Timmy" mellett játszak - azzal együtt,
hogy elképzelni persze el tudok neki (is) szóló modulokat.

ADios
KLM

RedSign

RedSign

    Régi fórumozó

  • Archívum
  • 3179 Hozzászólás
Hírnevek
                       

Kelt 2009.07.31, 08:11

Tapasztalataim szerint - és ezzel általában a mesélőim is így vannak- a puding próbája ugye az evés, és minden előzetes tervezgetés és összehangolás mellett is az első, vagy első pár alkalom során dől el, hogy a karakterek, vagy a mesélő és a karakter kompatibilisek-e egymással hosszútávon. One shot mesék esetében szinte soha nincs probléma, de ha a játékos kötődik a karakteréhez, akkor nyilván szeretne vele a továbbiakban is játszani.


Bocs, de nem értem, hogy ez miért az első vagy több játékalkalom során derül ki, ha a karakteralkotás nálatok "alapos, sok molyolással és rengeteg egyeztetéssel" járó folyamat? :felvon:


Az viszont egyéni szájíz és adottságok függvénye, hogy az a bizonyos személyiség mennyire indítja be a mesélő fantáziáját, mennyire olajozottan tud köré kalandot kanyarítani, vagy mennyire könnyű belevonnia valamilyen meglevő kalandötletbe.
X karakter komplett ötletdömpinget eredményez és piszkosul nagy élmény rajta tűnődni, mesélni neki, Y karakter pedig csak hosszas, bamba fejvakarást és erőltetett vagy vontatott ötletroncsokat vált ki. És ez nem a játékosok, nem a karakterek, de nem is a mesélő hibája, hanem "ez van, ezt dobta a gép" szitu, és történetesen tényleg sokszor csak a játék során derül ki.


Ez nekem érdekes. Mondanál esetleg egy vagy több példát? :) Sajnos nem tudok (pedig tegnap óta agyalok rajta) olyan karaktert elképzelni, aminek nem tudnék megfelelő kihívást találni vagy belevonni a történetbe... :rohog:

Akkor fogalmazzunk úgy, hogy bizonyos hátrányok vagy defektkombinációk (vagy bizonyos tápok vagy tápkombinációk) jelentősen redukálhatják az adott mesélő lehetőségeit, vagy egyszerűen csak a shitlistjén vannak (mer' a "mesélő" is egy személyiség :sor: ).
Szélsőséges példával élve: bizonyára három darab másfél éves contergan-gyereknek is ki lehetne valahogy izzadni egy izgalmas kalandsorozatot, de valljuk be, ez még a legszélesebb látókörű mesélők számára is irdatlan nehéz, meg nem biztos, hogy érdemes, függetlenül attól, hogy pontosan milyenek is a szóban forgó khm, "karakterek".


Hát az biztos, hogy redukálják a lehetőségeket... :) ...és, hogy a példánál maradjak a három másfél éves contergan-gyermek is könnyedén beleilleszthető akár Changeling, Mage, Werewolf, Demon, Wraith de még Aberrant történetbe is, úgy hogy a mesélőnek és a játékosnak is élvezhető legyen... :lol:

LadyCrow

LadyCrow

    Nachtkäfer

  • Fórumita
  • 2258 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2009.07.30, 14:38

RedSign

(OFF)kicsit offtopic, talán a Mesélői problémákba jobban illene, de ha már itt merült fel...(/OFF)


Persze, hogy nem helytálló, azonban ha egy mesélő nem tud kezelni egy karaktert - és már megfelelő tapasztalattal rendelkezik - akkor azt még a játék előtt el tudja dönteni... :rohog: ...ekkor még mindig visszaléphet, minthogy a játékos és a saját szórakozását is tönkretegye. A kommunikáció pedig szerintem elég kézenfekvő, hiszen egy játékalkalom előtt mindig adódik lehetőség egyeztetésre a játékossal a karakterről és ott már sok minden kiderül - akár új karaktert is készíthet a játékos.

Nálunk a játékstílusból adódóan a karakteralkotás alapos, sok molyolással és rengeteg egyeztetéssel járó folyamat, és legtöbbször nincsenek kommunikációs nehézségek, meg bármi zűr adódik, értelmesen meg tudjuk beszélni.
És igen, volt már rá precedens, hogy egy amúgy teljesen okés karaktert nem vállaltam ("bocs, a karaktered olyan hátterű, és olyan témákra van kihegyezve, amikhez tökéletesen segghülye vagyok, ráadásul borzalmasan nem érdekelnek, irdatlan sok utánaolvasást igényelne összeütni hozzá passzoló kalandot, olyan mesébe meg nem akarom belerángatni, amiben nem fogsz tudni vele érvényesülni. Inkább hozz valami mást...")
De sajnos ez nem mindig ilyen egyszerű, arról nem is beszélve, hogy a játékos se feltétlenül örül neki.

Tapasztalataim szerint - és ezzel általában a mesélőim is így vannak- a puding próbája ugye az evés, és minden előzetes tervezgetés és összehangolás mellett is az első, vagy első pár alkalom során dől el, hogy a karakterek, vagy a mesélő és a karakter kompatibilisek-e egymással hosszútávon. One shot mesék esetében szinte soha nincs probléma, de ha a játékos kötődik a karakteréhez, akkor nyilván szeretne vele a továbbiakban is játszani.


Hiszen minden karakter alapvetően egy személyiség - még ha isten vagy nem emberi lény is - célokkal, motivációkkal, szenvedélyekkel és tervekkel. Innentől kezdve pedig, ha a mesélő és a játékos szemében ugyanaz a karakter jelenik meg szerintem nem okozhat problémát egyetlen helyzet vagy az adott kényes szituációk sem.

Az viszont egyéni szájíz és adottságok függvénye, hogy az a bizonyos személyiség mennyire indítja be a mesélő fantáziáját, mennyire olajozottan tud köré kalandot kanyarítani, vagy mennyire könnyű belevonnia valamilyen meglevő kalandötletbe.
X karakter komplett ötletdömpinget eredményez és piszkosul nagy élmény rajta tűnődni, mesélni neki, Y karakter pedig csak hosszas, bamba fejvakarást és erőltetett vagy vontatott ötletroncsokat vált ki. És ez nem a játékosok, nem a karakterek, de nem is a mesélő hibája, hanem "ez van, ezt dobta a gép" szitu, és történetesen tényleg sokszor csak a játék során derül ki.


Azonban a negatív tapasztalatokból én általában tanulni szoktam és utánajárni a dolgoknak, hogy ha hasonló helyzetbe kerülök későbbiek folyamán - mert ez bármikor előfordulhat - akkor ne elküldjem a játékost a fenébe, hanem készen legyek a kihívásra.

Legtöbbször én is tanulok valami újat a mesélői hibákból, akár én követtem el, akár más (bár olykor sikerül ugyanabba a szarba többször belelépnem :felvon: ), de a tanulság bezony sokszor az, hogy a mesélőnek is - ahogy a játékosknak is - megvannak a maga korlátai, és ezeket sorozatosan feszegetni és próbára tenni nem mindig vezet jó eredményre. Érdemes fejlődni, újszerű tapasztalatokat szerezni, új kihívásokat keresni, de csak addig, amíg ez nem megy a szórakozás rovására. Pedig én sem vagyok egy görcsölős fajta mesélő. :sor:


Nem kötekedésképpen, de ezek csak a karakter hátrányai, hol a személyisége?

Akkor fogalmazzunk úgy, hogy bizonyos hátrányok vagy defektkombinációk (vagy bizonyos tápok vagy tápkombinációk) jelentősen redukálhatják az adott mesélő lehetőségeit, vagy egyszerűen csak a shitlistjén vannak (mer' a "mesélő" is egy személyiség :) ).
Szélsőséges példával élve: bizonyára három darab másfél éves contergan-gyereknek is ki lehetne valahogy izzadni egy izgalmas kalandsorozatot, de valljuk be, ez még a legszélesebb látókörű mesélők számára is irdatlan nehéz, meg nem biztos, hogy érdemes, függetlenül attól, hogy pontosan milyenek is a szóban forgó khm, "karakterek".


KLM:

Megbocsásson hölgyem, de ha az adott RPG-ben külön mágiaszekciója van a betegségmágiáknak,
akkor merőben valószínűtlen, hogy az Izzó Idegek nevű varázslat hatásait - mondjuk - az epilepsziás
tüneteket mutató IRL kórságokból le lehetne vezetni

Oké, a mágikus betegségek és gyógymódok esete tényleg totálisan más. :) Értelemszerűen a valóságban is létező betegségek általános, erpégés szimulációjára (vagyis annak lehetetlenségére) gondoltam.

KLM

KLM

    Ős fórumozó

  • Fórumita
  • 11280 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2009.07.30, 08:25

Hali!

Szóval szvsz az a motor kezeli a legjobban a betegségeket, ami egyáltalán nem foglalkozik velük. Ha olyan játékot vagy kalandot mesél vagy játszik az ember, ahol egyáltalán van jelentősége a témának, ott bőven elég némi józan paraszti ész, meg legfeljebb egy wikipedia cikk elolvasása a szóban forgó nyavalyáról, aztán ennek függvényében lehet dönteni a konkrét szituról.


Megbocsásson hölgyem, de ha az adott RPG-ben külön mágiaszekciója van a betegségmágiáknak,
akkor merőben valószínűtlen, hogy az Izzó Idegek nevű varázslat hatásait - mondjuk - az epilepsziás
tüneteket mutató IRL kórságokból le lehetne vezetni :( .

---

Azért ez a "nincsen tápos karakter, csak béna / tapasztalatlan mesélő" megállapítás szerintem nem helytálló, és a jó játékos-mesélő kommunikáció sem mindig elég mentőöv.
(...)
Én személy szerint gyakran és szívesen mesélek extraordinális vagy valamilyen tekintetben rohadtul tápos karaktereknek, bizonyos típusú tápokkal azonban képtelen vagyok mit kezdeni - és ugyanígy vagyok bizonyos hátrányokkal, hátterekkel, személyiségtípusokkal is.


Jaja. Meg aztán ott van az a szitu, amikor egy adott karakter - ami amúgy tetszik is, meg "rendszertanilag" is
rendben volna - felborítaná a "mesét", azaz azt a szituációt, amibe szeretném a karaktereket és a játékosokat
is hozni.
Pld. ha valaha sikongatós tinihorrort mesélnék, tuti nem engedném Rambo őrmestert, a maga 'Namból hozott
"emléktárgyaival" (=géppuska, három napi hideg lőszerrel).
Pedig hát amúgy tudnék neki mit mesélni.

Adios
KLM

RedSign

RedSign

    Régi fórumozó

  • Archívum
  • 3179 Hozzászólás
Hírnevek
                       

Kelt 2009.07.30, 07:05

A "táp" témához:

Azért ez a "nincsen tápos karakter, csak béna / tapasztalatlan mesélő" megállapítás szerintem nem helytálló, és a jó játékos-mesélő kommunikáció sem mindig elég mentőöv.



Persze, hogy nem helytálló, azonban ha egy mesélő nem tud kezelni egy karaktert - és már megfelelő tapasztalattal rendelkezik - akkor azt még a játék előtt el tudja dönteni... :( ...ekkor még mindig visszaléphet, minthogy a játékos és a saját szórakozását is tönkretegye. A kommunikáció pedig szerintem elég kézenfekvő, hiszen egy játékalkalom előtt mindig adódik lehetőség egyeztetésre a játékossal a karakterről és ott már sok minden kiderül - akár új karaktert is készíthet a játékos.

Éppen tegnap meséltem WoD crossover-t (tegnap előtt találtuk ki, hogy játsszunk) és a "hajam égnek állt", amikor kiderült, hogy a négy játékosból egy vámpírral (fekete kéz ügynök), egy démonnal (alap karakter - a játékos nem ismerte a démonokat és a WoD-dal is most ismerkedik), egy mágussal (kicsit tapasztaltabb karakter, egy meglehetősen tapasztalt játékos kezébe) és egy vérfarkassal (a játékos jól ismeri a WoD-ot, de a vérfarkasokat csak hírből) akar jönni. Azonban a karakterek megismerése és a játékosokkal folytatott beszélgetések és egyeztetések lefutottak, már készen is állt a történet számukra - persze előtte már volt egy váz és kidolgozott (50%-ban, így rugalmasan alakítható) NPC-k - amiben mindenki jól érezte magát és közel 8 órányi folyamatos játékot biztosított.

Persze az szép, jó és igaz, hogy mindig van egy nagyobb hal, meg hogy a külvilág ugye reagál, de a szerencsétlen mesélő is csak emberből van, nyilván ő is kikapcsolódni szeretne a számára nehezen kezelhető karaktereken való görcsölés helyett, és nem gondolhat mindenre előre.


Hát lehet, bár személy szerint nekem nem szokott görcsöt okozni egyetlen nehezen kezelhető karakter sem. Hiszen minden karakter alapvetően egy személyiség - még ha isten vagy nem emberi lény is - célokkal, motivációkkal, szenvedélyekkel és tervekkel. Innentől kezdve pedig, ha a mesélő és a játékos szemében ugyanaz a karakter jelenik meg szerintem nem okozhat problémát egyetlen helyzet vagy az adott kényes szituációk sem.

Szerintem még a kedvenc játékán és stílusán belül is mindenkinek megvannak a maga perefenciái és korlátai, hogy milyen karaktereknél meddig bír elmenni találékonysággal, és jópár negatív tapasztalat csak arra tanít, hogy "én ilyen jellegű karakternek a büdös életben többet nem akarok mesélni".


Igen, ez általános esetben így van. Azonban a negatív tapasztalatokból én általában tanulni szoktam és utánajárni a dolgoknak, hogy ha hasonló helyzetbe kerülök későbbiek folyamán - mert ez bármikor előfordulhat - akkor ne elküldjem a játékost a fenébe, hanem készen legyek a kihívásra. Elvégre ezzel fejlődik egy mesélő és nem azzal, ha elzárkozik bizonyos dolgok elől, mert túl nehezek számára... :rohog: ...persze itt képbe jön, hogy ki mit vár a játéktól és magától... ;)

Én személy szerint gyakran és szívesen mesélek extraordinális vagy valamilyen tekintetben rohadtul tápos karaktereknek, bizonyos típusú tápokkal azonban képtelen vagyok mit kezdeni - és ugyanígy vagyok bizonyos hátrányokkal, hátterekkel, személyiségtípusokkal is.

Ha a mese javarészét pl. azon kell végigagyalnom, hogy miként oldjam meg, hogy a karakter előtt legyen valami komoly fenyegetés (az a bizonyos nagyobb hal vagy a reagáló világ) - mert mondjuk személyiségéből és hátteréből adódóan szinte csak ezzel motiválható - az viszont ne okozza az azonnali halálát (ami sok esetben közel az egyetlen reális opció), és ráadásul ezt változatos kalandok sorozatán keresztül kellene megoldanom... akkor inkább azt mondom, hogy kösz, nem - még akkor is, ha amúgy kifejezetten szimpatikus és hangulatos a karakter.


Szerintem ezzel mindenki így van, azonban ilyen esetekben érdemes lenne olyan mesélőkkel vagy magával a játékosokkal (esetleg ha IRL téma akkor a terület szakembereivel) beszélni, akik esetleg mélyebb belátással rendelkeznek az adott témában és hajlandóak segítséget nyújtani... :) ...így máris megkönnyítik a helyzeted, bár ez sok utánajárással járhat, de végeredményében szerintem megéri.... :(

De ugyanígy rohadt nehezen mesélnék egy szellemi fogyatékos, tolószékes és emellé vak karakternek, bármilyen izgalmas kihívásnak is tűnik a dolog mind játékosi, mind mesélői szemszögből.


Nem kötekedésképpen, de ezek csak a karakter hátrányai, hol a személyisége? :D

Módosította RedSign: 2009.07.30, 07:06


LadyCrow

LadyCrow

    Nachtkäfer

  • Fórumita
  • 2258 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2009.07.30, 03:08

A "táp" témához:

Azért ez a "nincsen tápos karakter, csak béna / tapasztalatlan mesélő" megállapítás szerintem nem helytálló, és a jó játékos-mesélő kommunikáció sem mindig elég mentőöv.

Persze az szép, jó és igaz, hogy mindig van egy nagyobb hal, meg hogy a külvilág ugye reagál, de a szerencsétlen mesélő is csak emberből van, nyilván ő is kikapcsolódni szeretne a számára nehezen kezelhető karaktereken való görcsölés helyett, és nem gondolhat mindenre előre.
Szerintem még a kedvenc játékán és stílusán belül is mindenkinek megvannak a maga perefenciái és korlátai, hogy milyen karaktereknél meddig bír elmenni találékonysággal, és jópár negatív tapasztalat csak arra tanít, hogy "én ilyen jellegű karakternek a büdös életben többet nem akarok mesélni".


Én személy szerint gyakran és szívesen mesélek extraordinális vagy valamilyen tekintetben rohadtul tápos karaktereknek, bizonyos típusú tápokkal azonban képtelen vagyok mit kezdeni - és ugyanígy vagyok bizonyos hátrányokkal, hátterekkel, személyiségtípusokkal is.


Ha a mese javarészét pl. azon kell végigagyalnom, hogy miként oldjam meg, hogy a karakter előtt legyen valami komoly fenyegetés (az a bizonyos nagyobb hal vagy a reagáló világ) - mert mondjuk személyiségéből és hátteréből adódóan szinte csak ezzel motiválható - az viszont ne okozza az azonnali halálát (ami sok esetben közel az egyetlen reális opció), és ráadásul ezt változatos kalandok sorozatán keresztül kellene megoldanom... akkor inkább azt mondom, hogy kösz, nem - még akkor is, ha amúgy kifejezetten szimpatikus és hangulatos a karakter.


De ugyanígy rohadt nehezen mesélnék egy szellemi fogyatékos, tolószékes és emellé vak karakternek, bármilyen izgalmas kihívásnak is tűnik a dolog mind játékosi, mind mesélői szemszögből.

Módosította LadyCrow: 2009.07.30, 03:11


LadyCrow

LadyCrow

    Nachtkäfer

  • Fórumita
  • 2258 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2009.07.29, 20:20

Betegségek az rpg-ben témához annyit, hogy világon egyetlen olyan szerepjátékmotor sincs, ami legalább minimális szinten reálisan tudna kezelni bármilyen kórságot. De teljesen felesleges is minden ezirányú kísérlet.

Kb. az összes általam ismert rpg - már amelyik foglalkozik a témával - lerendezi annyival a dolgot, hogy:
- felsorol pár példabetegséget, és ezeknek esetleg ad valamilyen erősséget
- ad a karakternek valamiféle "általános" ellenállóértéket (egészség, állóképesség, bárakármi)
- valamilyen dobással próbára teszi a kettőt, esetlegesen figyelembe véve valamilyen módosítókat, pl fizikai állapottal kapcsolatos előnyök és hátrányok, szituációs bónuszok/levonások...
... és ennyi.


Ami eleve tökéletesen irreális is deficites szimuláció - ezzel a gőzzel fej vagy írás alapon is lehet dönteni, hogy mi lesz a csóri karakterrel, ha intim közelségbe kerül X cikornyás latin nevű vírussal vagy baktériumtörzzsel, vagy ha neadjég úgy találja, hogy valami CT és MR által belőhetetlen basz nőtt az agyában.


Ugye a valóságban sokszor egy konkrét kórokozótípus és egy konkrét személy bensőséges találkozásának eredménye is csak rohadt nehezen, vagy egyáltalán nem jósolható meg előre, más esetekben meg egy betegség lefolyása és a fertőzés és/vagy a gyógyulás esélyei kis túlzással tökegyformák egy félig éhenhalt genetikai hulladék és egy makkegészséges, életerős muki esetében is - tehát a szerepjátékban tökéletesen felesleges lenne dobálgatni rá.

Azt ne várjuk már el egyetlen szerepjátékfejlesztőtől, mesélőtől és játékostól se, hogy pöpec legyen immunológia, kórélettan, genetika, farmakológia, infektológia, orvoslástörténet meg minden szóbajöhető orvosi basz területén, és mindezt képes is legyen bármilyen értelmes módon modellezni. Meg nyilván senki nem is szeretne a kedvenc szerepjátéka mellékleteként egy kilencven kötetes, statisztikákkal teletömött orvosi lexikont olvasgatni, vagy a karakteralkotásnál kitalálni a karaktere összes eddigi gyerekbetegségét, védőoltását, genetikai hátterét és gyógyszerézrékenységét.


Szóval szvsz az a motor kezeli a legjobban a betegségeket, ami egyáltalán nem foglalkozik velük. Ha olyan játékot vagy kalandot mesél vagy játszik az ember, ahol egyáltalán van jelentősége a témának, ott bőven elég némi józan paraszti ész, meg legfeljebb egy wikipedia cikk elolvasása a szóban forgó nyavalyáról, aztán ennek függvényében lehet dönteni a konkrét szituról.

Módosította LadyCrow: 2009.07.29, 20:22


KLM

KLM

    Ős fórumozó

  • Fórumita
  • 11280 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2009.07.28, 19:37

KLM:
A kezelések magas pluszai indokoltak, csak sajnos ezt mindenhol máshol felejtették le. Egy célszámos rendszer ebből a szempontból már annyival jobb, hogy a mesélőnek meg kell erőltetnie magát, hogy kitalálja a feladat nehézségét.


Mondjuk maguk a betegségek is +3-tól -6-g terjedő főértékpróbával dobandók, szóval ha bonyolult is,
a rendszer ebben az esetben működik.

2, Hacsak a karakter nem "AZ ELSŐ" valamiben, akkor a világ hatóságainak vannak ötletei ellene.

Azért ez szerintem becsapós, bár nagyrészt jogos. Egyrészt ha nem annyira globalizálódott a világ, mint a jelenkor, akkor az ilyen módszerek lehet, hogy lokálisan előfordulnak, de nem mindenhol van már ellene megfelelő ellenterv. Másrészt nehéz azt mondani, hogy mikor vannak felkészülve valamire. Hogy mást ne mondjak, a civil légi közlekedés nem egy új dolog, és ugye a második világháborúban a japánok bizony nekirepülgettek az ellenségnek, de valahogy a kettő kombinációjára elég sokáig nem kerül sor.


Jah, a taran kifejezés bizony régebben használatos arra, amire az "Isteni Szél" kifejezést alkalmazták...

...meg lehet, hogy Tom Clancy-től merítettek ihletet Oszamáék, de azért meg kellett dolgozni, hogy
megszerezzék a gép felett az irányítást, átjutni pár fémdetektoron, ilyesmi...

---------
És persze ott van a dologban a vicc, hogy a "világ" (=az NJK-k) felkészülhetnek valamire, aztán vagy
bejön nekik, vagy sem. Az NJK is lehet gyáva, eshet pánikba, lehet rossz napja és persze Murphy
is mindig jelen van - nem beszélve arról, ha az intézkedési forgatókönyvet íróasztal mellett dolgozta
ki valaki dilettáns sógorkomája...

Adios
KLM

RedSign

RedSign

    Régi fórumozó

  • Archívum
  • 3179 Hozzászólás
Hírnevek
                       

Kelt 2009.07.28, 13:03

RedSign: Nem tudom nagyon objektíven megítélni a mesélőimet, a szuperhősös srác mögött tíz év mesélői tapasztalat figyel, a minket könnyen kezelő mögött meg talán öt vagy inkább kevesebb. Előbbi melózik és szerintem nem zárt minket különösen a szívébe, utóbbival kb. nyolc éve vagyunk barátok. Talán a személyes kapcsolat miatt tud a szájízünknek megfelelően mesélni, de az biztos, hogy a másik sem tapasztalatlan.


Hát az évek száma, meg a munka még nem jelenti, hogy egy mesélő képes a játékosok igényeit kielégíteni, csupán arról lehet szó, hogy nem ismer titeket és nem tudja még, hogy milyen játékstílust képviseltek. Mivel tapasztalataim alapján a mesélő és játékosok összezördülésénél (ha így alakul a két párt) leginkább az egymást nem fedő stílusok a problémásak. A leírtak alapján azonban én úgy látom, hogy a mesélő nem igazán a Marvel rendszeréhez szokott és hozzátok sem. Más játékot mesélt már nektek? (és ez vajon ebbe a témába tartozik még?)

Én úgy gondolom, hogy minden karakternek van nemezise, amivel adott esetben éreztetni lehet a nyakán lévő pórázt. Még a húdenagyon istengyalázó +10-es hősöknek is,...


Ezzel teljes mértékben egyetértek, nincsen megfoghatatlan karakter... :ok:

... csak van egy olyan tapasztalatom, hogy a legtöbb mesélő a karilap első megtekintésekor átmegy statisztikus-matematikus-főkönyvelőbe és csak a számokat nézi. ...


Remélem nem sok ilyen tapasztalatod van. Általában mesélni szoktam és ott szinte mindig az ellenkezőjét tapasztalom - persze van kivétel :felvon: - hogy a játékosok közel nem alkotnak olyan erős ponthalmazokat, amit a karakter személyisége és prológusa indokol. Ilyenkor természetesen ki szoktam javítani - hiszen mit ér pl. egy tapasztalt régész professzor történelem és nyelvismeret nélkül, mert a pontokból nem futotta rá? ;)


[Fantasy háttér] [Sötét háttér]