Ugrás tartalomhoz


Fotó
- - - - -

Tippek kezdo meseloknek - egy jatekos nezopontjabol (Paul Robertson )


  • Válasz írásához lépj be
44 hozzászólás érkezett eddig

MMartin

MMartin

    Újdonsült fórumozó

  • Fórumita
  • 0 Hozzászólás
Hírnevek
                       

Kelt 2011.01.08, 23:06

Lepus: Persze, hogy a legnagyobb játékosi elbaltázásokat hozza fel, mivel túlozd, hgoy megértsd, itt most nem azt kell érteni, hogy megöli a polgármestert, minden előzmény, minden utalás, minden háttérinformációként előkerülő dolog miatt (pl rohadt fasiszta zsarnok a polgármester), nem ez azt akarja leírni, hogy a játékosok, ha odaviszel hozzájuk egy embert aki aztmondja, hogy te csináld már meg nekem (megjelenik a sárga felkiáltójel), és az egyik JK aztmondja h ő márpedig nemfogja megcsinálni, és itt nem mondhatod azt mint KM, hogy márpedig megcsinálod, de azt sem hagyhatod, hogy ezzel az egyszerű szóval felgyújtsák a modult. Egyébként nagyon hasznos tanácsok, bár mint kezdő KM is mindegyiket tudtam, hogy fontos, mármint ez maximum annak nyújt sok új információt, aki nemcsak, hogy kezdő mesélő, de ráadásul az egész szerepjáték szakmában is teljesen kezdő az illető, azonban jó, hogy így össze van szedve. Igazándiból én ezt mint teljesen kezdő KM (1 modulom volt még csak) mondhatom, hogy nem csak a KM-nek kell felkészültnek lennie, sőt, nem is muszáj, hogy a KM legyen a legfelkészültebb, a lényeg, hogy a játékosai ne tudják megvezetni, ha esetleg valaki jobban ismerné a rendszert.

Hudini

Hudini

    Újdonsült fórumozó

  • Archívum
  • 4 Hozzászólás
Hírnevek
                       

Kelt 2010.06.04, 11:06

Ezek nagyon hasznos tanácsok. És nem csak kezdőknek.
Egy dologgal nem értek csak egyet:
Azzal, hogy Ne korlátozzátok a cselekvést.

Szerintem néha igenis korlátokat kell szabni, mert nem csak a JK-knak kell hogy szórakotató legyen egy játékülés, hanem a KM-nek is.

Nekem KM-ként akkor szórakoztató ha látom hogy a kifundált feladatokat hogyan oldják meg. És nem akkor ha a verítékkel megírt 30 oldalas modulom a kukában végzi.

A szabad akarat gyakran megnehzíti még a rutinos mesélők dolgát is.

Anno kifogtam (átvettem egy másik KM-zől) egy űberhentes és űbertápos 10.szintű brigádot.
Tojtak az egy hét alatt kidolgozott modulomra, úgyhogy muszáj volt rögtönöznöm.

A 3H istenének lovagja (Halál-Holtak-Humor) úgy gondolta hogy poén a nyomornegyedben kiszórni 100 rezet és pallossal apritani a négykézláb népet, így szaporítván az istene szolgáit...

Nem, nem öltem meg.

A varázslót sem aki egy vásárban kezdett kisajtolni.

Sem a tolvajt aki fejvadásznak képzelve magát mindenkit hátbaszúrt.

Annál sokkal rosszabbat tettem.
Megszívattam őket úgy hogy már a karakterük halálát kívánták, mert szívesen kezdték volna újra 1 szintről.

A lovag összes felszerelése (fegyver, páncél, pénz) eltűnt míg egy kéjnővel hentergett.

A varázsló beütötte a fejét egy harci kalapácsba és elfelejtette a pszi diszciplínákat. (ergo bukta a varázslást is)

A tolvajon pedig kóros csuklás vett erőt. Percenként 3-at csuklott. (így nehéz lopakodni)

Így a köv ülésre megvolt a kaland és részükről a motiváció... :sor:

donsam

donsam

    Érdeklődő fórumozó

  • Fórumita
  • 50 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2009.10.14, 10:23

Annyit fűznék hozzá, hogy egy jó mesélői hagyja a játékosait akciózni. Valahol mindenkiben elveszett egy "epic hero", aki csak be akarja rúgni az ajtót és addig húzni a ravaszt amíg áll valaki a rosszfiúk közül. Persze, hogy a hülyeséget nem szabad (a végtelenségig) tolerálni, de az alapos körültekintés hiánya nem egyenlő a hülyeséggel. Cyberpunkban volt egy játékostársam aki nem volt hajlandó semelyik karakterével (függetlenül a karakter személyiségtől) egy lépést se tenni anélkül, hogy az agyon ne lenne páncélozva. Meg eléggé olyan mentalitása volt a srácnak, hogy npc=golyófogó. Nem volt rossz játékos, tényleg alaposan számba vett mindent, csak úgy vesztette el a realitását a játék, hogy mi se úgy élünk, hogy "nem megyek le a haverokkal sörözni, mert mivan ha a kocsmában megkésel valami részeg?!" Szóval értitek. Az, ha valaki meg akarja lóbálni a ... hosszúkardját az nem kizárólagosan gyökérség, ami a játékos válogatott komplexus armadájából fakad.

Ramien

Ramien

    Érdeklődő fórumozó

  • Archívum
  • 99 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2009.09.21, 22:55

Egyet kell értsek Lepussal. Aki hülye, annak ne meséljen az ember! :felvon:

Lepus

Lepus

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1156 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2009.09.19, 16:02

Különben jellemző erre az írásra, hogy a legnagyobb játékosi elbaltázásokat hozza fel, mint olyan dolgokat amiket a mesélőnek tudnia kell "kezelni".

Lelőni a polgármestert... lol...

Ilyen esetekben nem az "előre lefektetett történetről", vagy a "szabad akaratról" van szó, hanem arról, hogy ne várja már el senki a mesélőtől, hogy partner legyen a primitív, bunkó, 12 éves színvonalú egójátékban.

A törpe és a polgármester főbelövése persze lehet teljesen indokolt és jogos esemény.
Egy forradalmár lelkületű csapat lehet, hogy az első adandó alkalommal kivégzi a fasiszta kisváros népsanyargató polgármesterét. Ilyenkor a mesélő igenis vegye a lapot, és mesélje le hihetően a menekülést - mert ilyen tett után más nem következhet.
A törpe lehet, hogy korábban átvágta a maffia stílusú, gonosz csapatot, és ezért valamelyik karakter úgy döntött, hogy ilyen teátrális módon áll bosszút.
Adott esetben elképzelhető, hogy egyikre sem számított a mesélő, mégis el kell fogadnia, mint jogos fordulatot.

Viszont ha megjelenik egy NPC, akit a játékosok sosem láttak, és csak úgy poénból megölik - pusztán azért, mert a való életben nem szabad senkit megölni, és most de jó poén kipróbálni -, nos ilyen esetben a legtöbb normális mesélő vagy elsőre dobja ki a játékost a csapatból, örökre, vagy egyszer rászól, és másodszorra dobja ki örökre.

A hülyeségre nincs mentség. A hülyeség nem szabadság. Mások játékának hülyeséggel való elrontása nem játék.

Lepus

Lepus

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1156 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2009.09.19, 15:47

...vagy ha a karakter TÉNYLEG őrült, mondjuk halál-káosz jellemű, és a csapat is tiszta gonosz meg kéjgyilkos, akkor meg ellenük fordul az egész falu, és igen kellemetlen óráknak néznek elébe.

Jó esetben némi ügyes taktikával a hegyi parasztok simán megnyúvasztanak egy akár 10. szintű partit is... Csak akarni kell. :)

Lepus

Lepus

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1156 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2009.09.19, 15:45

>> Játékos: „Mikor hátat fordít nekünk, közelről fejbelövöm az íjammal.” <<

Na NEMÁR!
Mesélőként én ezt így kezelném:

Mesélő: Figy, nem emlékszem rá hogy a karaktered paranoid skizofréniában szenvedne... Különösen mert pszichopata sorozatgyilkos karaktert nem is engedélyeztem volna a kampányba. Nem gondolnád ezt át még1x?

Ramien

Ramien

    Érdeklődő fórumozó

  • Archívum
  • 99 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2009.09.18, 21:10

Na akkor én is hozzászólok. :)

Jelenleg játékos vagyok, elég rég meséltem, viszont egy ideje kitaláltam, hogy újra szeretnék. Bejelentettem a csapatnak, hogy pár hónap múlva indítok egy szálat, amiből remélhetőleg életút lesz. Azóta játék közben nagyon figyelem a stílusukat. Ergo a játékosokból készülök.
Kalandot, uram bocsá' modult így kimondottan nem is csinálok, hanem helyszínek, NJK-k, és szituációk tömkelegét ötlöm ki az alapján, hogy kinek mi jön be. Ezeket úgy alkotom meg variálhatók, mobilizálhatók legyenek. semmi nincs lebetonozva. Ezen felül megalkotok jó néhány laza összefüggést, és pár mentőövet. Igyekszek nem a szívemhez növeszteni helyszíneket, megoldásokat, NJK-kat, hogy ne essek abba a hibába, hogy túlságosan is ragaszkodok vmihez.
Persze más tészta, hogy létezik jópár dolog, ami a karakterektől függetlenül megtörténik, jelen van, stb... Ezek viszont a világ hihetőségéhez kellenek, így nem is ejtek róluk szót.

Amióta a mesélés ötletét felvetettem, elkezdték a játékosok a karakterek megalkotását. Ha valakivel négyszemközt beszélek pl. egy aktuális játék "szünetében" (pizzarendelés, szendvicskészítés, stb...) akkor felhozom a leendő karakterét, és dumálunk róla pár szót. Mindegyikük olyan karaktert hoz, ami az ötleteket kb 2-3 hónap alatt összecsipegetve készül(t) el. Ez nekem nagyon jó, mert számtalan egyénileg testhez álló dolgot ki tudok találni. Annyiban van könnyű dolgom, hogy a leendő játékosaim is kellő hangsúlyt fektetnek a szerepjátékra.

Régebben is a karakterekre, és a játékosokra kihegyezve meséltem, és bevált.

Major

Major

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 423 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2009.09.18, 20:13

A legélvezetesebb játékalkalmak mindig az olyanokból lesznek amikor nincs se rendszer, se kocka, se semmi, csak szerepjáték.
Vagy nincs előre kitalált kaland. A játékosok úgyis mindig belekeverednek valamibe, és akkor legalább nem feltétlen jönnek elő szokásos klisék, amit unnak a JK-ák, mint pl. a fogadós megbízó, stb.
Az biztos hogy én nem bírom a rules lawyereket.

demate

demate

    Érdeklődő fórumozó

  • Fórumita
  • 66 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2009.09.18, 09:30

Segítsetek légyszi:
Ki ez a Murdock, és hol mondta ezt a fenomenális mondatát?

kabal

kabal

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1254 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2009.09.18, 07:51

A "lenyúlás"-t természetesen nem rosszindulatból mondtam, én is átveszek más játékokból néhány szimpatikus elemet.

ranagol60

ranagol60

    DiceMan

  • Fórumita
  • 3166 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2009.09.18, 01:01

Üdv!

kabal:
(OFF)Egen, volt szerencsém olvasni az ismertetődet (magát a játékot viszont nem), és a tény-pontok rendszeréhez csakugyan az adta az ötletet. A sors-pontok rendszere valamivel korábbi első találkozásomra vezethető vissza a 7th Sea rendszerével, aztán annak későbbi alakulásába a Dark Heresy szólt bele egy kissé.(/OFF)


Tisztelettel:
R'naggol

kabal

kabal

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1254 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2009.09.18, 00:55

ranagol60: Te most vagy lenyúltad a Donjon sors- és tényszisztémáját, vagy másodszor találtad fel a puskaport, mert a módszered kísértetiesen hasonlít az említett játékra!
Donjon ismertető:
http://www.rpg.hu/iras/mutat.php?cid=4450

ranagol60

ranagol60

    DiceMan

  • Fórumita
  • 3166 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2009.09.17, 23:52

Üdv!

Bulldy:

Nem akarok vitát csapni a dolog körül, nyilván ízlések és pofonok, nálunk működik a dolog. A sors-pontokat olyan rendszerekben szoktam bevetni, ahol egy kritikus dobás azonnali halált eredményezhet - és lássuk be, ha harcra kerül a sor, akkor a játékos nem feltétlen lesz boldog, ha azért patkol el a karaktere, mert én a harcot egy 20-as dobással indítottam. :) Ilyenkor azt mondja, hogy "sors-pont", és máris mehet a harc. (Persze van olyan is, hogy a játékosok egymás "szivatására" vagy épp megsegítésére használják a sors-pontjaikat, fantasy során történt, hogy lovagi tornán a céllövés során a party egyik tagja tökéletes telitalálatot dobott volna - a party másik tagja, aki szintén versenyben volt, közölte, hogy ezt ő szeretné újradobatni. :) Szép látvány ilyenkor a játékosok arca... Ugyanakkor arra is volt már precedens, hogy a sors-pontból kifogyott csapattagot a party egy másik tagja mentette meg.)
Szóval ha alapból veszélyesen mesél a KM, akkor nem árt beépíteni egy ilyen vészféket. Természetesen abban igazad van, hogy nem szabad hagyni, hogy a játékosok biztonságban érezzék magukat, mert akkor elvész az izgalom, úgyhogy a sors-pontok osztását nagyon óvatosan kell végezni. Nálam mindenki 3 ponttal kezd, és játékalkalmanként általában nullát, kiemelkedően jó teljesítményért egyet osztok, tehát a partyból legfeljebb egy játékos kap SP-t. A felhasználási ráta ugyankkor jóval magasabb, egy komolyabb harc során igencsak tud fogyni a mennyiség, de néha képességpróbák vagy képzettségpróbák során is elkopik egy-egy. Szóval idővel a játékosok nullára kerülnek, és onnantól egyrészt kínszenvedés a sorsuk, másrészt igyekeznek színvonalon felül játszani, hátha kapnak érte egy SP-t. :sor: Persze benne van a dolognak a másik oldala is a játékban: ha valaki valami nagyon csúnyát csinál játék közben (pl. a cikkben említett "hátbalövöm a törpét"-kihágás), akkor a party (ezt nem bontom játékosra, sokkal gonoszabb dolog így) kap egy "gonosz" sors-pontot, ami azt jelenti, hogy én, KM-ként kérhetek tőlük egy jól sikerült dobásuk helyett egy újradobást, és persze a legkellemetlenebb pillanatban fogom ezt elővenni...

"ha a játékosok használható, frappáns ötlettel jöttek elő, amik illenek a karaktereikhez, akkor dobás nélkül sikeresek lettek"

Szerintem ez méginkább kiheréli az izgalmat a történetből, mint az újradobás (erősen limitált) lehetősége. Ha minden jó ötlet alapból sikerülne, akkor a világ túl szép lenne. Nem kellene küzdeni a sikerért. Ha a karakter jól okoskodott, és dobnia kell rá, akkor dobjon. Ha elrontja, az nagyon szomorú esemény. Ha ő ilyenkor úgy dönt, hogy neki márpedig elég fontos volt ez a dobás ahhoz, hogy megérjen egy sors-pontot, akkor szíve joga rááldozni.
(Remélem érthető a különbség kettőnk szemléletmódjában.)

A tény-pontokkal azért szeretek operálni, mert nálam is volt rá precedens, hogy megkértem a játékosokat, hogy kicsit interaktívabban kapcsolódjanak be a történetbe, itt-ott vegyék át a KM szerepét. Elmondtam nekik, hogy attól, hogy én nem térek ki valami nyilvánvaló részletre, ők kiegészíthetik a leírásaimat. Tehát a kocsmai verekedés előtt egy szóval sem említettem, hogy a karakterek asztala mögött van másik asztal, és azon van üveg, meg amellett van szék, de amikor a játékos bejelentette, hogy felkapja az üveget, és az ellenfélhez vágja, aztán felveszi a széket a lábánál fogva, akkor mindenki természetesnek vette, hogy ott szék és üveg volt. Nincs is ezzel gond. A fenti példa a karakter testvérével, aki éppen a városban él, tipikusan olyasmi, amire számíthat a KM, tehát az is rendben van. A problémák akkor kezdődnek, amikor a játékos olyan dologba szól bele, aminek központi szerepe van (pl. zárt ajtó, ahol nem az a lényeg, hogy mi van az ajtó túloldalán, hanem hogy hogyan szerzik meg a kulcsot hozzá - mert pl. a kulcsot őrző NJK a fontos; és erre a játékos tényként bejelenti, hogy a kulcs pedig ott van felakasztva a falon egy szögre, vagy hogy a távolban fütyörészve közeledik az őr kulccsal a kezében, stb.) Ilyenkor jó, ha van tény-pont, mert a mesélő mond rá egy horribilis árat, amit a csapat nem képes/hajlandó kifizetni, és gond le. Ugyanakkor olyan esetben, amikor a játékosoknak épp nagyon nincs kedvük valamihez (legyen az épp egy fejtörő vagy egy csata), kimondottan jól tud jönni, hogy egy huszárvágással el lehet intézni (vagy drasztikusan meg lehet könnyíteni) a dolgot. Jobban pörög így a játék, nincs annyi üresjárat.

Persze mindez inkább személyes tapasztalat, és lehet, hogy csak a mi játékstílusunkhoz illeszkedik, tehát eszemben sincs megmondani a frankót, csak mintegy ötletszinten említem, hogy én így szoktam. Aztán persze kinek a pap, kinek a sors-pont. ;)

Tisztelettel:
R'naggol

Sentinel

Sentinel

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 133 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2009.09.17, 21:20

bocsesz! :felvon:

Stoneskinner

Stoneskinner

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1137 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2009.09.17, 20:16

Sentinel:

Én ilyet nem mondtam:-) Bulldy mondta, hogy ő dob nyíltan és nem zavarja ha a játékosok kiszámolják a dobásából az ellenfél statjait:-)

Sentinel

Sentinel

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 133 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2009.09.17, 18:59

Stoneskinner: Azért kell rejtve dobnod, mert a játékosaid azon matekolnak, hogy milyen képességgel vagy képzettséggel sikeres egy dobásod? Ha meg a guruló színes kockák látványa jobban leköti őket mint a cselekmény, akkor ott valami nem stimmel.:felvon:

Bulldy

Bulldy

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 6529 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2009.09.17, 18:25

QuippeR:
Ha valaki szereti azt a módszert, hát használja, nem fogok verőembereket felbérelni, hogy móresre tanítsák. Az oldschool játékot sem muszáj szeretni és játszani sem. Azt azonban nehezen viselem, ha valaki ezeket az általam nem kedvelt dolgokat tartja a szerepjáték innovációjának és kötelező fejlődésének. Ranagol60 nem így beszélt róluk, az én felelősségem, hogy elébe mentem, "elkapkodtam" a dolgot.

Stoneskinner:
"a játékmechanizmust viszik bele a karakter beleélésébe (mert a kockára fog figyelni, és nem arra, amit te szóban leírnál) másrészt olyan plusz infó"

Ha az ember komplex rendszert használ, akkor lehet, hogy zavaró a plussz infó. A D&D 3. kiadás (csak az alapkönyvvel!) és a Kard és Mágia azonban közel sem tartalmaz annyi statot, hogy annak a néhánynak az ismerete zavaró lenne. Az NJK-k szörnyek közti különbség nem a statokban van, azok csak segédletek.

Brain:
Egy-egy kihívásra mindig van saját ötletem, ami automatikusan megszületik a kihívás megalkotásakor. A tapasztalat azonban az, hogy ha én kigondolok n megoldást, akkor a játékosok megszülnek n+10 megoldást és végül az n+12-et próbálják meg. Másrészről pedig bízok a játékosaim kreativitásában, hogy akármilyen agymenést dobok eléjük, valahogy kijönnek a kutyaszorítóból.

Stoneskinner

Stoneskinner

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1137 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2009.09.17, 17:24

Brain:

Van olyan, hogy nincs jó megoldás...csak rossz, meg kevésbé rosszabb. Vagy egyszerűen a játékos karaktere feladja a "quest"-et valamilyen oknál fogva, ami elvárható lenne a jelleme (motivációi) alapján.

Van úgy, hogy szégyen a futás de hasznos és kifizetődőbb:-)

Brain

Brain

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 388 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2009.09.17, 17:18

Bulldy:
"Én mindig úgy mesélek, hogy mesélőként csak a problémát vetem fel, a megoldást teljes mértékig a játékosokra bízom. [...] Játékosként ki nem állhatom, mikor az a feladatom, hogy kitaláljam a mesélő megoldását a végtelennyi egyéb megoldás közül. "

Ezzel annyiban nem értek egyet, hogy mesélőként köteles vagyok legalább egy értelmes megoldást prezentálni legalább magamnek bizonyítva ezzel, hogy az adott probléma megoldható. Ettől még nem kell ragaszkodnom az én megoldásomhoz, de ha játékosok feladják a keresést, akkor azt tudom nekik mondani, hogy figyi ezt így lehetett volna csinálni.

Brain


[Fantasy háttér] [Sötét háttér]