Ugrás tartalomhoz


Fotó
- - - - -

Tunnels and Trolls (Attila )


  • Válasz írásához lépj be
46 hozzászólás érkezett eddig

tayli7

tayli7

    Újdonsült fórumozó

  • Fórumita
  • 6 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2010.10.15, 18:59

Ez rémes a leprikónik nem azok a kis zöld sapkás bigyulamanók

<small>Iróni-A-Méter: 4/5</small>

elGabor

elGabor

    Régi fórumozó

  • Moderátor
  • 4404 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2010.10.15, 09:55

Kavics: általában 4-5 óra körül, ezért is fontos, hogy pörögjön (másrészt a kampánybeszámoló szükségszerűen csak összefoglaló, nem lehet benne minden). Amíg D&D 3.0-át játszottunk, volt délután öttől reggel háromig is, aztán hazagyalogolás Érd egyik végéből a másik végébe, mert nem volt busz. De az az idő már elmúlt. ;)

Kavics

Kavics

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 797 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2010.10.15, 09:47

elGabor: Akartam már kérdezni, mennyi ideig tart egy játék ülés?

elGabor

elGabor

    Régi fórumozó

  • Moderátor
  • 4404 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2010.10.14, 13:46

A dungeon-kalandok "gyakás és lootolás" értelmezésénél szélesebb formájára példa a kampányunkból Immah Wel romvárosának esete. Erről Premier tollából itt olvasható a kampánynapló vonatkozó része (5 játékülés): http://www.dragonsfoot.org/forums/viewtopic.php?f=26&t=34856 (2009. április 11.-től 2009. június 21.-ig, majd egy rövid visszatérés a 2010. március 13.-i szessönben itt: http://www.dragonsfoot.org/forums/viewtopi...=34856&start=75 ; utóbbiben vérpistikék istent gyilkolásznak ;)).

Kicsit tradicionálisabb dungeon kicsit tradicionálisabb felfogásban: a 3e D&D kampányunkból Abysthor Sírja (8 játékülés): http://necromancergames.yuku.com/topic/5539

Egyébként asszem soha az életemben nem meséltem olyan labirintus-kalandot, ami kimondottan Diablo vagy akár Rogue-jellegű lett volna, de ez lehet, hogy anomália.

morkar

morkar

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 114 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2010.10.14, 13:06

Pett-Moondevil: ennyi szöveg után szerintem nem érdemes erőltetnünk, maradunk az eredetileg tervezett játéknál. Ezt az old school-t nem kampánynak szántam mint már említettem, hanem szünettöltőnek a másik helyett. Annyi szabadidőm nincs, hogy megpróbáljak embereket egy olyan játékról meggyőzni, amihez egyértelműen semmi kedvük. A "hajlandó kísérletezni" fele annyira sem mókás és kikapcsoló, mint a "tök jó, ehhez van kedvem".

Kavics

Kavics

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 797 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2010.10.14, 12:59

Pett-moondevil: "Szerintem nem lehet érdemben olyan játékról beszélgetni, ami nem is létezik, hiszen az asztalnál alakulnak ki a szabályai."
Szerintem nem lehet érdemben olyan játékról beszélgetni, ami nem is létezik, hiszen az asztalnál alakulnak ki a története. Maradj a társasjátékoknál!

Pett-moondevil

Pett-moondevil

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 572 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2010.10.14, 12:39

MORKAR:
Hajlandó vagyok tovább kísérletezni, de a véleményem sokat erősödött, csiszolódott már egyetlen kipróbálás után is. Sokan úgy mondanak ítéletet játékokról, hogy egyszer sem próbálják ki őket (én is), mert nem szeretnének maguknak kellemetlen perceket, órákat a szabadidős tevékenységükbe.

<small>Iróni-A-Méter: 1/5</small>

Pett-moondevil

Pett-moondevil

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 572 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2010.10.14, 12:34

Ravenheart:
"Ez minden játékra igaz.
A városnak is vannak falai, a vadonnak is vannak, és más játékban is korlátozzák, milyen képességekkel bírsz."
Szerintem nem. De mindegy, örülök, ha a példák elegendőnek bizonyultak.

"A különbség, hogy OD&D-ben kevés korlát van - nagyjából annyi, hogy milyen szinten milyen varázslatokat kapsz, és milyen fegyverekben és vértekben jártas a karakter.
A szabályok nem azt jelentik, hogy mire korlátozódnak a cselekvéseid, hanem egy alapot adnak, amire tudja a mesélő a döntéseit alapozni nem tárgyalt helyzetekben, valamint saját házi szabályait kidolgozni.
Másrészt, a korlátokat át lehet törni, meg lehet változtatni. Vagy házi szabállyal, vagy játékosi leleménnyel - ahogy a mesélő is mondhatja azt, hogy a varázsló tud kardot forgatni minimális levonással, úgy a dungeonben is lehet új alagutat ásni, szinteket beomlasztani. :) Az már más tészta, ha a játékosok hagyják magukat lekorlátozni."
Amit leírsz, az egy szabálymódosítási és szabályalkotási játék (mondhatnám metajáték), ami a szabályok (és támaszok) nélküli közös történetmesélésnek indul (amit gyakran freestyle-nak hívnak) a fentebb vázolt néhány apróságtól eltekintve (varázslatok, fegyveres és páncél képzettségek). Nagy mértékben befejezetlen, meghatározatlan a játék alapja, senki sem tudja, mire számítson, hiszen pl. a mesélőt (akinek hagyományosan "mindig igaza van" azaz szava a végső korlát (nem tudom, OD&D-ben is így volt-e (szerinted), de gyanítom, hogy valójában igen)) sem kell korlátozni hagyni (pl. elküldjük?) és akkor könnyen kártyaparti (és rossz hangulat) lehet a vége annak a közös kikapcsolódásnak, ami OD&D-nek indult. Szerintem nem lehet érdemben olyan játékról beszélgetni, ami nem is létezik, hiszen az asztalnál alakulnak ki a szabályai. (Nyilván sosem diszkrét értékről van szó: ha szabályainak kellően nagy része asztali, tűnékeny (íratlan) jelenség, akkor kérdőjeleződik meg, hogy érdemes-e a maradék (és szintén nem egészen fix) dologról eszmecserét folytatni.)

"OD&D Underworld & Wilderness Adventures füzetkéjében találod meg."
Köszönöm. Meglehetősen más valóban a várépítés (a képzeletemben), mint amilyennek a labirintusjárást képzeltem vagy megéltem. Ha jól értem ez nagyrészt önálló otthoni munkának is beillő rajzolgatás és számolás, adminisztráció, kevés a mesélő által hasracsapással (szebben: józan ésszel) megállapított esélyre való dobással.

"Meg kell változtatni, ki kell hagyni. Jelenlegi S&W/OD&D kampányomban az alacsony (3-4.) szintű csapat egyetlen, nagy jóindulattal dungeonnek nevezhető helyre nézett be, amúgy meg egy szabad kikötővárosban, és a körülötte lévő őserdőben ügyködtek. Teljesen rájuk volt bízva, mit csinálnak - volt szöktetés kuplerájból, kincskeresés egy kalóz naplója alapján, rabszolgavadászat, egy majmok lakta templomváros felderítése, eltűnt felderítők utáni nyomozás, egy csúnya összetűzés a helyi tolvajcéh tagjaival, meg még sok minden más."
Jól hangzik, de sajnos ebből a leírásból gyanítom, hogy semmi nem derül ki a konkrét tevékenységre vonatkozóan.

"A dungeon amúgy alacsony szintű kalandokhoz praktikus, mert a játékosok nagyjából fel tudják mérni, milyen erősségű ellenállásra számíthatnak adott szinten."
Ezt nem is tudtam. A földszinten csak 0-ás szintű ellenfelek lehetnek vagy ilyesmi. Kb. mint a roguelike-okban, Diabloban?

"Viszont a dungeon nem kötelezően föld alatti labirintus. A klasszikus szörnylakok, csatornák és katakombák mellett lehet akár elhagyott romváros, elfeledett lények által lakott város, átkozott erdő, ősi épületkomplexum, lezuhant űrhajó, egy halott isten testének belseje, és még ki tudja mi minden. A legjobb dungeon az, amelyikben nem veszed észre hogy dungeonben jársz. ;)"
Ezt így fordítanám le: a legjobb játék az, amiben nem tudod, hogy mik a szabályok? Így van?

"No, mindenesetre ha belenézel Rappan Athukba, akkor ajánlom még figyelmedbe Goodman Games kissé rövid, de ettől függetlenül remek Dungeon Alphabetjét, mely gyakran használt elemeket és szerepüket taglalja A-tól Z-ig."
Megfogadom.

<small>Iróni-A-Méter: 1/5</small>

morkar

morkar

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 114 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2010.10.14, 10:13

Csak egy észrevételem van: 1 játékülés alapján nem lehet egy játékstílust kiismerni, sem arra általánosítani. Az csak a felszínt karcolja. Én valahogy nem látok mindent ilyen feketén, fehéren.

Ravenheart

Ravenheart

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 2870 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2010.10.14, 08:35

"A szinted, a képességeid, a döndzsön falai, a többi játékos mind-mind korlátok. "

Ez minden játékra igaz. A városnak is vannak falai, a vadonnak is vannak, és más játékban is korlátozzák, milyen képességekkel bírsz. A különbség, hogy OD&D-ben kevés korlát van - nagyjából annyi, hogy milyen szinten milyen varázslatokat kapsz, és milyen fegyverekben és vértekben jártas a karakter.
A szabályok nem azt jelentik, hogy mire korlátozódnak a cselekvéseid, hanem egy alapot adnak, amire tudja a mesélő a döntéseit alapozni nem tárgyalt helyzetekben, valamint saját házi szabályait kidolgozni.
Másrészt, a korlátokat át lehet törni, meg lehet változtatni. Vagy házi szabállyal, vagy játékosi leleménnyel - ahogy a mesélő is mondhatja azt, hogy a varázsló tud kardot forgatni minimális levonással, úgy a dungeonben is lehet új alagutat ásni, szinteket beomlasztani. :) Az már más tészta, ha a játékosok hagyják magukat lekorlátozni.

"Ezekkel valóban nem számoltam, köszönöm, hogy felhívtad a figyelmemet. (A városról úgy tudom, hogy nem könnyen kezelhető modulszerűen, az erődépítős-hódítós részről meg még csak utalások szintén olvastam (magas szintű kaszti képesség formájában), erre kíváncsi vagyok, ha van róla anyag valahol.)"

OD&D Underworld & Wilderness Adventures füzetkéjében találod meg.

"Mindazonáltal ha nekem egy fontos rész nem tetszik, akkor nem hiszem, hogy el szeretném viselni az esetlegesen jobb részek kedvéért."

Meg kell változtatni, ki kell hagyni. Jelenlegi S&W/OD&D kampányomban az alacsony (3-4.) szintű csapat egyetlen, nagy jóindulattal dungeonnek nevezhető helyre nézett be, amúgy meg egy szabad kikötővárosban, és a körülötte lévő őserdőben ügyködtek. Teljesen rájuk volt bízva, mit csinálnak - volt szöktetés kuplerájból, kincskeresés egy kalóz naplója alapján, rabszolgavadászat, egy majmok lakta templomváros felderítése, eltűnt felderítők utáni nyomozás, egy csúnya összetűzés a helyi tolvajcéh tagjaival, meg még sok minden más.

A dungeon amúgy alacsony szintű kalandokhoz praktikus, mert a játékosok nagyjából fel tudják mérni, milyen erősségű ellenállásra számíthatnak adott szinten. Vadonra ez nem igaz, ott lehet összefutnak valami naggyal, és menekülni kell - kalandozás vele járója.
Viszont a dungeon nem kötelezően föld alatti labirintus. A klasszikus szörnylakok, csatornák és katakombák mellett lehet akár elhagyott romváros, elfeledett lények által lakott város, átkozott erdő, ősi épületkomplexum, lezuhant űrhajó, egy halott isten testének belseje, és még ki tudja mi minden. A legjobb dungeon az, amelyikben nem veszed észre hogy dungeonben jársz. :)

No, mindenesetre ha belenézel Rappan Athukba, akkor ajánlom még figyelmedbe Goodman Games kissé rövid, de ettől függetlenül remek Dungeon Alphabetjét, mely gyakran használt elemeket és szerepüket taglalja A-tól Z-ig.

Pett-moondevil

Pett-moondevil

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 572 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2010.10.13, 23:49

MORKAR:
Tény, hogy a játék után is volt róla szó, hogy ha agresszívebben játszol, veszélyesebb lehetett volna a modul.
Viszont:
"egy kampányban, amiben van háttérvilág, dungeon, wildernes, jópofa háttértörténet, várostrom, borzalmas főgonosz (meg persze dráma, amit annyian mondanak, de kétlem hogy annyi Shakespeare rohangál közöttünk, hogy állandóan Hamlet szintű katarzisélményt tudjunk előídézni) természetesen minden máshogy játszódik, mint egy egyalkalmas szünettöltő dungeon crawlingnál"
Minden? A kreativitásnak meg nem érzem nagy szerepét egy labirintus esetén (túl komplexnek tűnik ahhoz, hogy könnyen módosítható (pl. átrajzolható) legyen -- persze minél rosszabb, annál valószínűbb, hogy javítunk és nem rontunk rajta), de lehet, hogy tévedek.


Ravenheart:
A szinted, a képességeid, a döndzsön falai, a többi játékos mind-mind korlátok.

"Ha tényleg annyiból áll, hogy átjárod a szobákat, leölöd a szörnyeket, felszeded a kincset, akkor egysíkú és unalmas, ehhez Diablo is elég."
A labirintus nem tud abból állni, amit csinálsz benne. Rosszul látom? Feltételezem, hogy én döntöm el, hogy mit tesz a karakterem a labirintusban. (Ehhez pedig a modularitás csak illeszkedni tud, alkalmazkodni nemigen.)

"De nézz meg egy Rappan Athuk féle monumentális alkotást, ahol minden szint izgalmas és egyedi."
Ennyit megígérek.

"Továbbá old-school D&D közel sem merül ki dungeonben, ugyanúgy része a vadonjárás, a városi kalandok, vagy magas szinten az erődépítés és hódítás."
Ezekkel valóban nem számoltam, köszönöm, hogy felhívtad a figyelmemet. (A városról úgy tudom, hogy nem könnyen kezelhető modulszerűen, az erődépítős-hódítós részről meg még csak utalások szintén olvastam (magas szintű kaszti képesség formájában), erre kíváncsi vagyok, ha van róla anyag valahol.) Mindazonáltal ha nekem egy fontos rész nem tetszik, akkor nem hiszem, hogy el szeretném viselni az esetlegesen jobb részek kedvéért.

"Olyan emberekkel minek játszik az ember, akikkel nem jön ki?"
Szeretek a barátaimmal lenni és szeretek a szerepjátékozni is. Szerintem nem kell, hogy a körök fedjék egymást. Ismerőseim közt vannak, akiknek az igényük hogy a barátaikkal játszhassanak -- valójában egy alibi a szerepjáték arra, hogy a barátaikkal lehessenek (nekem meg egy hobbi).

"Ha ennyire nem szeretsz társaságban játszani, mint ahogy lejött az írásodból, akkor inkább tényleg maradj a roguelike-oknál. :) "
A "level playing field"-en vagy "fair play"-en, magyarul a játéktér kiegyensúlyozottságán nem javít, ha civilek is vannak a pályán, azaz nem mindenki ugyanazon szabályokat (természetesen nem összekeverendő a játék konfliktusfeloldó mechanikáival -- általánosan a tevékenység összes szabályát értem alatta) használja. Pl. ha az egyikünk csak csipszezni jön, másikunk történetet mesélni (a fősodor avagy a hagyományos játékok esetében ez csak a mesélő/GM/DM (játékvezető) lehet), a harmadik meg beszélgetni az autókról, akkor én megpróbálhatok győzni (pl. elkapni a kazamata mélyén lapuló sárkányt, felépíteni az erődöt, túlélni a kalandot, stb.), de nem lesz valódi vetélkedés (a példa felállásában egyetlen társam a játékban a történet felett ítéletet mondó játékos (általában a GM/DM/mesélő), aki hangulatának megfelelően fogja megadni nekem a győzelmet vagy sem ("mindig igaza van", valaki?), szóval a játék megnyerésének egyetlen hatékony módja az ő manipulálása).

"Kicsit félreértetted, amit mondani szerettem volna.(...)"
Alaposan. De most már értem. Arra gondoltál az orkok megelevenítésével, hogy kiszínezheti a szituációkat és ez is fontos lehet a teljes élményben. Az NPC-k viszonyulása is biztos fontos (nem tudok komoly érvet mellette sem ellene).

"http://jrients.blogspot.com/2010/08/black-hobbits.html"
Én úgy értettem, nem is T&T-ben játszották, hanem D&D-ben, de nem is számít, mert az élményben a mesélő és a játékosok ötleteit (amik meghatározók voltak) csak néhány T&T-s (Monsters! Monsters!-es?) szörny és a különféle szörnyekkel teli többszintes labirintus (dungeon) képe befolyásolta. Ettől még lehet jó a T&T, csak ez az élménybeszámoló nem arról szólt számomra.


Attila:
Egyrészről persze aki elkezd eltérni a játéktól és másról beszélni (szép magyar szóval offolni), annak biztos javít az élményen és talán annak is, aki válaszol. Annak viszont nem teljesülnek az elvárásai, aki a játék keretein belül szeretett volna alkotni. A játék szerintem szóljon a játékról. Tartsunk szünetet, hagyjuk abba, ha más közös témáink várnak mielőbbi megvitatásra, de ne hazudjuk azt, hogy játszunk, ha pl. viccet mesélünk.


Ork:
Kezdek megingani a hitemben, hogy mit nevezhetek régi iskolás játékra példának. Ha belenéztem a Rappan Athukba, ami úgyis hamarosan bekövetkezik, megírom ide, hogy az az alapján való játéka mit nem képzelek bele könnyen. Addig is, amit mi játszottunk, abba pl. nem hiszem, hogy belefért volna a dungeon felrobbantása vagy kikerülése vagy szövetkezés valamelyik ellenféllel vagy a karakterek öngyilkossága az agresszió első nyomára, nem fért volna bele, hogy nem vonom le a karakter életerő pontját, amikor sebződik és az sem, hogy valakinek minden támadása talál és öl. (Morkar kijavíthat, ha úgy érzi, belefért volna szerinte, hiszen ő is ott volt.)

<small>Iróni-A-Méter: 1/5</small>

morkar

morkar

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 114 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2010.10.13, 08:48

Bulldy, Guildenstern: köszönöm a Savage Wolrds tippeket.

Feloldok néhány féreértést az OD&D-vel kapcsolatban, mivel az említett mesét (Swords & Wizardry) én követtem el:
1. Az egészet egy alkalmas, egy délután alatt befejezhető kerek egész) játéknak dobtuk be, mivel az eredetileg tervezett játékhoz nem jöttek elegen. Ezért választottam egy egszerű, egy alkalommal lejátszható dungeon-t. Ezért nem foglalkoztam különösebben a világ megformálásával sem (tudom, ebbe könnyű belekötni, mert ez mindíg fontos, stb. stb....).
2. Aznap a kreativitásnak nem voltam a csúcsán, így az egysíkuság nem a Swords & Wizardryt rendszerét minősíti. Eddig egy olyan játékkal sem játszottam, ami ne adna lehetőséget a szerepjátszásra (egyik szabályaiban sincs benne, hogy nem beszélhetsz arról amiről akarsz, így egyik sem korlátozza a fantáziát). Tehát a játék egysíkuságát az aznapi mesélésem okozta (ez itt az önkritika helye volt :-))
3. Ami még jobban előidézte a dungeon egysíkuságát: a modúlt egy ősrégi dungeon magazinból vettem (classic D&D modúl), volt hozzá egy előre megrajzolt dungeon poszter alaprajz (ami elég jól néz ki, csak játékban nem igen vált be).
Szóval ennyivel fölöslegessé szeretném tenni a szokásos old school = elavult meg nem jó vitát, mert egy kampányban, amiben van háttérvilág, dungeon, wildernes, jópofa háttértörténet, várostrom, borzalmas főgonosz (meg persze dráma, amit annyian mondanak, de kétlem hogy annyi Shakespeare rohangál közöttünk, hogy állandóan Hamlet szintű katarzisélményt tudjunk előídézni) természetesen minden máshogy játszódik, mint egy egyalkalmas szünettöltő dungeon crawlingnál.
Talán ez így megmagyarázza, hogy miről is van szó.

Ravenheart

Ravenheart

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 2870 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2010.10.13, 07:50

Hogy legyen valami T&T-hez kapcsolódó, íme egy felettébb szórakoztató játékbeszámoló:

http://jrients.blogspot.com/2010/08/black-hobbits.html

Ravenheart

Ravenheart

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 2870 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2010.10.13, 07:47

Pett-moondevil:
"Ez milyen olcsó! Már hogy ne lennének korlátozottak?"

Ezt fejtsd ki, kérlek.

"Azt gondoltam, a labirintusjárás az old-school egyik legalapvetőbb része, sarokköve. "

A labirintusjárás valóban fontos, de nem mindegy milyen az a labirintus. Ha tényleg annyiból áll, hogy átjárod a szobákat, leölöd a szörnyeket, felszeded a kincset, akkor egysíkú és unalmas, ehhez Diablo is elég. De nézz meg egy Rappan Athuk féle monumentális alkotást, ahol minden szint izgalmas és egyedi.
Továbbá old-school D&D közel sem merül ki dungeonben, ugyanúgy része a vadonjárás, a városi kalandok, vagy magas szinten az erődépítés és hódítás.

"Ugyanakkor ez több hibalehetőséget is magában rejt. Szóval lehet, hogy a játékostársam nem a barátom is egyben (vagy épp összevesztünk) illetve lehet, hogy a mesélőnk nem R. E. Howard. "

Olyan emberekkel minek játszik az ember, akikkel nem jön ki? Ha ennyire nem szeretsz társaságban játszani, mint ahogy lejött az írásodból, akkor inkább tényleg maradj a roguelike-oknál. :)

"Az meg, hogy a mesélő előadja a mégoly kiváló történetét (laza értelemben vett vonatozás (railroading) (a szűkebb jelentés legyen az, ha a játékosok észre is veszik ezt), meggyőződésem, hogy rontja a játékot, mivel kibontakozási, kreatív megnyilvánulási lehetőséget vesz el a játékosoktól."

Kicsit félreértetted, amit mondani szerettem volna. Szó sem volt arról railroadingról, pláne hogy jó dolog lenne. Az old-school játékokban nem véletlen a helyszín alapú kalandok és a sandbox kampányok terjedtek el a forgatókönyvek helyett.
Viszont a játékosok akármennyire is szabadon vannak eresztve, csak a saját karaktereik (és esetleges csatlósaik) döntéseiért felelnek. A többibe a mesélőnek kell életet lehelnie: mit csinálnak az NPC-k, hogy viszonyulnak a PC-khez, hogyan reagálnak a PC-k tetteire.
Na most, ha mesélő munkája kimerül annyiban, hogy tologatja a szörnyeket meg dobja a támadásukat, akkor tényleg tudná egy roguelike helyettesíteni. Viszont egy rendes mesélőnél a random encounterként dobott hat ork is megelevenedik, és nem csupán céltalan XP és loot kupac.

kabal

kabal

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1268 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2010.10.13, 07:40

Kezd az egész vita kísértetiesen emlékeztetni az Aliens 2179 szerepjátéknál felmerült polémiánkra, ahol is a játék hívei azt ecsetelték, hogy a többi rendszer nem támogatja a szerepjátszást, ezért kellett egy teljesen újat csinálni. Mellesleg épp ott írta Pett-moondevil: "...a jó játékélmény nem bizonyíték a szabályrendszer jóságára nézve."

Attila

Attila

    Banned

  • Fórumita
  • 4235 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2010.10.13, 07:27

"Továbbá megkockáztatom, hogy a túl sok barátkozás a játék rovására megy (gondolok itt a játéktól való elkalandozásokra)."

????

Ork

Ork

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1196 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2010.10.13, 06:21

Pett-moondevil: kérlek mondj egy példát, hogy miben korlátozna egy oldszkúl rendszer.

Pett-moondevil

Pett-moondevil

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 572 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2010.10.12, 23:27

Ravenheart:
Továbbá megkockáztatom, hogy a túl sok barátkozás a játék rovására megy (gondolok itt a játéktól való elkalandozásokra).
Az meg, hogy a mesélő előadja a mégoly kiváló történetét (laza értelemben vett vonatozás (railroading) (a szűkebb jelentés legyen az, ha a játékosok észre is veszik ezt), meggyőződésem, hogy rontja a játékot, mivel kibontakozási, kreatív megnyilvánulási lehetőséget vesz el a játékosoktól.

<small>Iróni-A-Méter: 1/5</small>

Pett-moondevil

Pett-moondevil

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 572 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2010.10.12, 23:19

Ravenheart:
"Old-schoolban a lehetőségeid sosem korlátozottak, legfeljebb a fantáziád."
Ez milyen olcsó! Már hogy ne lennének korlátozottak?

"Az pedig, hogy a kaland egysíkú labirintusjárásra korlátozódott, meg hogy a karakterek nem voltak veszélyben, csak a modult minősíti."
Azt gondoltam, a labirintusjárás az old-school egyik legalapvetőbb része, sarokköve. Ezért hegyeztem ki erre a kritikámat. (Az ezen kívül eső rész tipikusan a bármelyik hagyományos (ma jellemző) viszonylag rövid világleírással játszott (értsd: nem kell, hogy rövid legyen a világleírás, elég, ha a játékban nem veszik figyelembe) játéknál jellemző csőkaland/vonatozás volt, amit a mesélő irányítotott és a játékosok és a mesélő színeztek ki együtt. Szóval a többi a "semmi különös" kategóriába esett nálam eltekintve a fentebb nem kellően hangsúlyozott laza háttérvilág-kezeléstől. Az üdítő volt. De gyakorlatilag sajnos az is csak a karaktergenerálás idejére adott narratív hatalmat a játékos kezébe.)

"Utóbbihoz annyit, hogy S&W-ben/OD&D-ben alacsony szinten sokkal könnyebb elvérezni, mint mondjuk WFRP-ben (magas szinten sem nehéz, de ott többnyire más okai vannak). Ellenben egy új karakter létrehozása is meg van 5-10 perc alatt, így nem akasztja meg annyira a játékot."
Második szinten játszottunk egy első szintűeknek írt modulban. Első szint esetében egy karakter talán meghalt volna a négyből. Ezen kívül azt mondta a mesélő, hogy ha kutatunk (a teljesen logikátlan) kincsek után, akadhatunk még veszélyre bőven. Nos, semmi okunk nem volt rá és a küldetést csont nélkül teljesítettük így is.
"Roguelike-okat meg bármennyire is szeretem, nem fognak olyan történetet szőni, mint egy mesélő, valamint az asztali játéknál jelen lévő társaságot sem tudják pótolni."
Egyetértek abban, hogy egy játék alkalmával fontos a társaság is (MUD-ok, MUSH-ok, MMORPG-k) és a történet is. Ugyanakkor ez több hibalehetőséget is magában rejt. Szóval lehet, hogy a játékostársam nem a barátom is egyben (vagy épp összevesztünk) illetve lehet, hogy a mesélőnk nem R. E. Howard. Emiatt választom én azt, hogy a történetet regényekben, a döndzsönöket roguelike-okban keresem és a barátkozást se szeretném egy szellemileg kimerítő tevékenység margójára suvasztani.

<small>Iróni-A-Méter: 1/5</small>

Guildenstern

Guildenstern

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 322 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2010.10.12, 18:42

A saját oldalamon van pár összefoglaló ami még hasznos lehet:
http://savage.peterfy.eu/


[Fantasy háttér] [Sötét háttér]