Ugrás tartalomhoz


Fotó
- - - - -

Fiasco - egy játék erős becsvágyról és gyenge önkontrollról


  • Válasz írásához lépj be
32 hozzászólás érkezett eddig

dekszter

dekszter

    Régi fórumozó

  • Szerkesztő
  • 5607 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2014.04.22, 17:29

„Ugyan, ki állítana meg egy tejeskocsit…?”

--James--

 

Barry Jackson - fiatal, de nagyszerű pókerjátékos. Furcsa módon, az idegei csak az asztal mellett jók, civilben összeomlásra hajlamos alak, ami annak tükrében érthető is, hogy az adott negyed legnagyobb gengszterének, Danny McCloudnak tartozik. Nem kevéssel.

 

James Chucks - Barry társa, aki hozzá hasonlóan kiváló pókeres. Zseniális ötleteivel próbálja kihúzni a párost a Danny McCloudnak való tartozásból. A problémák akkor indulnak be igazán, amikor a határidő közeledtével, James egy tejeskocsit nyer és nagyon beindul az agya. Tejeskocsi és kannabisz.

 

Ronald ’Ron’ Jackson - Barry bátyja, aki egy ügyvédi irodának dolgozik, mint nyomozó. Racionális, elszánt… és simlis múltja miatt jó kapcsolatokkal rendelkezik, ami adott esetben megoldás lehet a Danny szülte tejeskocsi-fű ügyben is. Ugyanazen simlis múlt helyett, azonban ha elgurul a gyógyszere…

 

Dr. Roger Smith - James nem kevésbé simlis ügyvédje, aki természetesen London bizonyos környékének összes piszkos ügyletében benne van. James őt is bevonja a „hatalmas tervbe”, ezzel minden irányból (partnerek, testvérek) összefutnak a szálak és hirtelen úgy érzik, hogy Londonban mindenki az ő nyakukra akar lépni.

 

Ekkor még senki sem sejti, hogy egy lepukkant tejeskocsi mekkora fiaskót képes szülni…

 

Teljesen fejesugrásos módszerrel játszottunk. Én olvastam a „szabályokat” és láttam a TableTop epizódot (párszor…), de a többiek most hallottak először a játékról. Az már a kapcsolatok kiépítésekor látszott, hogy mindenkinek tetszeni fog a dolog. Ment az agyalás és persze a röhögés.

Az első körben összehoztuk a fenti dolgokból, hogy ki mennyire ismeri a másikat és előjöttek az ötletek, de konkrét dolog még nem alakult ki -

James előállt a tejeskocsival, elindult bevonni a közeledő nagy kannabisz bizniszbe Rogert, aki Ron segítségét is kérte a fű kapcsán - Barry elindult az idegösszeomlás gyors útján.

James és Roger bevették magukat egy egyetemre, ahol egy ottani „védett” helyen kezdhettek a cucc „fejlesztésébe”, de mint kiderült, az anyag nagyon hulladék minőségű… és nem volt mit tenni, lenyúlták Danny egyik szállítmányát - amit nekik kellett volna elszállítani egy másik városba -, hogy azzal erősítsék a sajátjukat.

A nagy szállításos/adósság rendezéses szállítás napján a, fatális marhaságból mentőautóvá(!) festett tejeskocsival Barry és James éppen az átadás helyére tartottak, amikor egy karambol(!) után a rendőrség(!) eredt a nyomukba. Az autó megsérült(!), defektet kapott(!), kigyulladt(!) végül a Temzében(!) végezte - közben telefüstölve fél Londont… Tippünk szerint, ha ebből film lenne, ez a jelenet lenne a plakáton XD .

A két szerencsétlen sofőr túlélte a dolgot, de rács mögé kerültek, ahonnan Roger hozta ki őket.

Ron higgadtan átment Rambo üzemmódba, és amolyan angolos (vagy Vinnie Jones-os?) meglátogatta Danny-t, aki éppen oroszokkal tárgyalt. A végeredmény egy csomó halott. Danny és az oroszok kipurcantak. Ron ugyan megsérült, de sikerült még elmásznia Roger irodájába, ahol egyes emberek frászt kaptak (Barry), mások már a következő dolgon agyaltak (James és Roger).

Természetesen bevillantak az oroszok, hogy átveszik Danny piacát és mostmár nekik tartozunk. Innen már csak egy újabb megfúrt üzlet kellett, amit egy rosszkor rossz helyen jamaikai pasi jelentette. Őt lenyúlva végül az oroszok ki lettek fizetve, Danny ugyebár megpurcant, a jamaicai meg főtt a levében… és végül valaki még mindig tartozik valakinek.

 

A fentiek nagyon soknak tűnnek - főleg ha leosztjuk a négy jelenet/játékos arányra -, ennek oka a sok esetben hosszú jelenetek lettek. Néha talán túl sokat akartunk markolni.

A 2-2 jelenet körönként elsőre talán kevésnek tűnhet, ezért tényleg úgy kell csinálni, mintha egy sok fordulattal rendelkező film legfontosabb jeleneteire ugranánk be. Ezt nem könnyű összehozni - főleg elsőre nem -, de pici agyalással azt hiszem nem lehet gond, így elkerülhető a hangulatos, de kissé felesleges jelenet.

Talán pici hiba volt, hogy nem tartottunk szünetet, ahogy a „szabályokban” tanácsolják. Biztos vagyok benne, hogy egy kis szünet és közben egy kis közös agyalás sokat segít.

Érdekes észrevétel volt még, hogy a mesélői megszokásokat (négy játékosból hárman szoktak mesélősködni is) elsőre nagyon nehéz levetkőzni. Ez érdekes dolog, mert ezt nem tudom pontosan megfogalmazni, de a jelenetek megalkotásakor mégis érződött, hogy mesélő a játékos.

Csináltunk olyan jelenetet is, ahol egy játékos volt jelen, a többiek pedig a jelenlévő három NPC-t (Danny és verőlegények) játszották. Teljesen jól működött ez is és illett is a sztoriba, mégis picit üresjáratnak, szinte feleslegesnek tűnt. Hangulatos volt, de drámai módon nem vitte előre a sztorit egy teljes jelenet árán.

Ha itt-ott néha talán meg is akadtunk (pl. az én hibámból, ahol a Rambo-s jelenetet csináltam havernak), inkább a kockák szúrtak ki velünk a legvégén. NAGYON. Az arányok (jó-rossz) teljesen elcseszték az egészet, így mindenkinek teljesen pozitív vége lett. Nekem lett a legalacsonyabb pontom (Fekete 10), de még azzal is gond nélkül kint voltam mindenből.

Pontosítok. Rosszul-rosszkor fejeztük be. Ideális esetben a legnagyobb szarlavina kellős közepén kellene a végjátéknak becsattannia, de mi lekéstük, vagyis inkább „megoldottuk”. Talán ez is egyfajta beidegződés, de legalább tudjuk, hogy legközelebb mire kell jobban ügyelnünk. Hiába voltam tisztában a két körrel és a körönkénti két jelenettel, hiába vázoltam, hogy ilyen lesz a játék, amíg ki nem próbáljuk élesben, addig nehéz felmérni az iramot.

A megoldás gondot okozhatta az is, hogy nem volt a csapatban szakadás. Testvér, simlis társ, munkatárs. Az érdekeink teljesen ugyanazok voltak a balhé kitörése után: valahogy lapítva túlélni. A TableTop játékhoz hasonlóan a több érdek, vagy egymás keresztezése sokkal viccesebb és elsz@rtabb helyzeteket generálhatott volna - legközelebb erre is ügyelünk majd. Így utólag olyan érzésem van, mintha mi rohangáltunk volna mint pók a falon, a rosszfiúk meg az ajtó előtt toporogva várták a sorukat :D .

 

Ezeket leszámítva azonban a játék eleje (válogatás) és az első körök már akkora hangulatot csináltak, hogy egészen biztos vagyok benne, hogy előkerül még jó pár másik készlet is.

Zseniális  játék :) !

 

Gangster London (Két simlis, két balek és egy füstölgő tejeskocsi…)

 

*Én, és valaki a munkahelyemről (Ron és Roger)

*Én, és az ügyvédem (James és Roger)

*Szerencsejátékosok (Barry és James)

*Testvérek (Ron és Barry)

 

*Megbecsülést nyerni a londoni alvilágtól (tartozás Danny McCloudnak)

 

*Grabber Nightclub (James és Barry törzshelye)

 

*Hidropón kannabisz termelő épület (a hatalmas terv része) [az én javaslatom itt a „holttest” lett volna]

 

*Tejesautó (Barry első agysejtjeinek baljóslatú gyilkosa) [az én javaslatom itt a „jellegtelen fehér furgon” lett volna]



dekszter

dekszter

    Régi fórumozó

  • Szerkesztő
  • 5607 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2014.04.17, 20:17

Ugyanakkor ha az utolsó két kocka mondjuk világos, akkor az utolsóelőtti jelenetnek csak világos vége lehet.

 

Igen :) . Végül csak megtaláltam pont az előbb:

 

If you end up with a white die, the outcome should be positive for your guy. If you end up with a black die, the outcome should be negative.

Az utolsó kocka pedig tényleg wild - ez mindig kimegy a fejemből.



QuippeR

QuippeR

    Story Gamer

  • Fórumita
  • 967 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
  2                      

Kelt 2014.04.17, 20:01

Az utolsó kocka "adu", nem számít a tényleges színe, csak hogy mit akarnak adni a játékosok.

 

Ugyanakkor ha az utolsó két kocka mondjuk világos, akkor az utolsóelőtti jelenetnek csak világos vége lehet. Az utolsónak viszont bármilyen. (Majd szól valaki, ha rosszul emlékszem, de szerintem így van a szabályokban.)



dekszter

dekszter

    Régi fórumozó

  • Szerkesztő
  • 5607 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2014.04.17, 18:20

A kocka színe meghatározhatja, hogy a játékos számára hogyan kell végződnia a jelenetnek? Ha Act 2 végén már csak az egyik színű kocka van a játékosok előtt ami kiosztásra vár, akkor a jelenet kimenetelét befolyásolja a mindenképpen kapott kocka? Például egy rettenetes körülmények között lévő karakter, aki egy másik karakterrel való jelenet után még inkább kilátástalan helyzetbe kerül... mégis pozitív színű kockát kap, hiszen nincs másfajta. Vagy ezt írjuk a végső jelenet kiszámíthatatlanságára?



Urban

Urban

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1556 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2014.02.06, 00:54

Én egy fordítási kísérletről tudok, de amúgy lassan kész van még 2 playbook magyarul: a rocksztáros és a bookhoundsos, ha meglesznek, csokorba rendezhetnénk őket.



strato

strato

    Lézengő ritter

  • Szerkesztő
  • 7998 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2014.02.06, 00:47

Ha valakinek van erről fordítása, nem tudná közreadni, vagy legalább hozzám eljuttatni vhogy? ;-)


Szerintem a szabálykönyvet nem fordította le senki. Csak néhany playset érhető el magyarul.

szolo

szolo

    Újdonsült fórumozó

  • Fórumita
  • 7 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2014.02.05, 21:49

Ha valakinek van erről fordítása, nem tudná közreadni, vagy legalább hozzám eljuttatni vhogy? ;-)

dekszter

dekszter

    Régi fórumozó

  • Szerkesztő
  • 5607 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2013.10.30, 11:17

Végső soron ez a játék az egymáshoz való igazodásról, egymás ötleteinek kiegészítéséről szól, hogy a végén egy minél ütősebb cselekmény kerekedjen ki belőle. Nem az egyéni célok, hanem a közös történet a fontos. Ezt kell felfognia a játékosoknak.

:bravo:

Egy kis bevállalósdi mindenképpen kell, főleg, ha totális drámát szeretne az ember. Ezt úgy értem, hogy (talán hülye kifejezés) egy minimális "szerepjátékos" tapasztalat nem árt hozzá. Persze, ilyenkor szoktak jönni a meglepetések, hogy a gép előtt kockuló srác micsoda fantáziával megáldott egyén :) . Vagy jön a másik meglepetés, és a sok éve szerepjátszó ember rontja el az egészet. Tényleg, ki kellene próbálni, mert nem merek már spekulálni :D .

Ezen kívül nálunk például kizárt, hogy legyen női játékos, és ezzel egy csomó lehetőség ugrott - nem vagyok a pasi játszik női figurát dolog híve.

strato

strato

    Lézengő ritter

  • Szerkesztő
  • 7998 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2013.10.30, 11:05

De ha már a Tabletop féle Fiasco (amit bevallom, én az elmúlt hetekben többször is megnéztem) : Alison diszkógömbös befejezése Oscar díj :D !

Igen, az valóban nagyon hatásos lett, de szerintem a két srácé is teljesen okéra sikerült, és végül is Lily befejezése is passzol a zsánerhez. Annak ellenére, hogy az őt alakító írónő végig "nyerni" akart, nem rontotta el a többiek élményét, ügyesen illesztette be az elképzeléseit a csapatéba. Persze érzésem szerint kellett hozzá az, hogy a többiek ezt elfogadják, és a saját elképzeléseiket ehhez igazítsák.
Végső soron ez a játék az egymáshoz való igazodásról, egymás ötleteinek kiegészítéséről szól, hogy a végén egy minél ütősebb cselekmény kerekedjen ki belőle. Nem az egyéni célok, hanem a közös történet a fontos. Ezt kell felfognia a játékosoknak.

Amire én inkább kíváncsi vagyok, hogyha leülök mondjuk egy villamosmérnökökből és informatikusokból álló csapattal játszani, akkor nem siklik-e ki sokkal könnyebben a történet, vagy nem lesz-e gond egyáltalán felépíteni azt. Arra tippelek, hogy valószínűleg nem lesz olyan flott a játék, mint a Tabletopos társaság esetén, de ha jól belőjük az elején a megcélzott filmek körét, és mindenki felfogja, hogy itt nem a nyerés a lényeg, akkor szerintem nem lesz gond.
Mindenképpen ki akarom próbálni, és eltökélt célom nem RPG játékosokat is bevonni. :ugri:

Módosította strato: 2013.10.30, 11:07


auer

auer

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 5178 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2013.10.30, 10:53

Igen, dekszter jól megfogalmazza a lényeget.

dekszter

dekszter

    Régi fórumozó

  • Szerkesztő
  • 5607 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2013.10.30, 10:52

Nekem fejben első problémának az a dolog ugrott be, hogy ha valaki "nyerni" szeretne vagy "jól kijönni" belőle, nem pedig közösen elmesélni pár balfék komikus-drámai bukását, akkor könnyen elveszhet a játék lényege. Jó játékosok kellenek, akik fel merik vállalni a figurát és végigvinni a hibáit és közben építeni a sztorit.

De ha már a Tabletop féle Fiasco (amit bevallom, én az elmúlt hetekben többször is megnéztem) : Alison diszkógömbös befejezése Oscar díj :D !

auer

auer

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 5178 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2013.10.30, 10:49

Én kétszer játszottam vele. Mi amolyan Blöff és Ravasz, az agy.. stílusban ültünk le. Az első jól sikerült a végén egyik játékos (B.J. Dick vagy vmi hasonló komoly nevű...) menekülés közben a kocsiban puskával a kezében fejbe lőtte magát. (main street setting)
A másodikban kicsit nagyot akartunk harapni szerintem, nem sikerült a sztorit annyira jól kihozni, de az is élvezetes volt (antarktiszi setting)
Nem szabad komolyan venni, jókat lehet vele marhulni, hagyni kell szabadjára engedni a fantáziát.

strato

strato

    Lézengő ritter

  • Szerkesztő
  • 7998 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2013.10.30, 10:35

Végignéztem a Tabletop Fiasco epizódjának mindhárom részét (itt a teljes anyag). Parádés történetet hoztak össze, szinte magam előtt láttam a jeleneteket. A Set-up részt a végén néztem meg, ami a történet ismeretében talán érdekesebb volt, mintha elsőként ezzel kezdtem volna.
Aki a cikk alapján nem teljesen érti, hogyan működik a játék, de érdekli, az feltétlenül nézzen bele a videókba. Nem kell a teljes másfél órát végignézni (bár szerintem érdemes, mert szórakoztató), elég lehet néhány 5 perces szakaszt megtekinteni.

Utólag arra gondoltam, hogy persze, hogy jó történetet hoztak össze, ha egy színész, egy író meg egy screenwriter a vendégek. Vajon mennyire tud ez a játék jól működni kevésbé irodalmi, kevésbé humán beállítottságú emberekkel? Oké, én valószínűleg nem a Szombat esti láz settingjét választanám elsőnek, de a kérdés akkor is áll.
Aki játszott már Fiasco-t, írhatna az ilyen irányú tapasztalatairól. Főleg azoknak a beszámolója érdekelne, akik nem RPG enabled emberekkel is játszottak.

Premier

Premier

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 588 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2013.10.29, 23:38

A "mesélős" az a narrative, v. micsoda?

Vmi hasonló a Schizonauts, amiben kettős személyiségű ügynökök, pontosabban a bűnözőből és bűnüldözőből összerakott személyiségük belső szkanderezéseit lehetne lejátszani, eddig úgy ötször futottam neki, de kevés voltam hozzá, ez se nagyon világos, lehet, hogy csak én vagyok a tompa, bár a hozzászólások láttán nem biztos.



Maradjunk csak a dungeonhentelésnél, az való a magunkfajtának...

dekszter

dekszter

    Régi fórumozó

  • Szerkesztő
  • 5607 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2013.10.29, 22:02

Bétás Gangster London dizájn :)
A fordítós topic + Urban segítsége után itt-ott picit majd javítom :) .

Urban

Urban

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1556 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2013.10.29, 19:11

Életem legjobb szerepjátékos élmény! Katarzis :)

Amúgy eddig mi olyan 4-5 playsetet (alapok + Death Camp) lefordítottunk sufniban

dekszter

dekszter

    Régi fórumozó

  • Szerkesztő
  • 5607 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2013.10.29, 17:24

Ajánlom még megnézni hozzá a külön fél órás Setupos videót! Az is nagyon-nagyon sokat segít! :)

strato

strato

    Lézengő ritter

  • Szerkesztő
  • 7998 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2013.10.29, 17:04

Dekszeter egy másik topikban feltett kérdései nyomán elkezdtem utánanézni, hogy mi is ez az egész. Elolvastam a cikket, amit ezúton köszönök Pettnek, majd elkezdtem megnézni a Tabletop féle bemutatót:

(Ez talán választ ad a cikkben felvetett kérdésekre is azon túl, hogy nagyon szórakoztató.)

Egyelőre zseniálisnak tűnik a játék abból a szempontból, hogy ezt "világi" emberekkel is lehet játszani, akik nem rendelkeznek RPG-s ismeretekkel. Nekem vannak az ismerőseim között olyanok, akiket egy hagyományos asztali szerepjátékra nem tudnék rávenni soha, de egy ilyen Fiasco menetet egy megfelelő alkalommal ezer örömmel végigjátszanának, és a készségeik is megvannak hozzá.

auer

auer

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 5178 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2013.10.29, 16:00

Mi simán vittünk be. Az hogy ki alakítja attól függ ki meséli az adott jelenetet.

dekszter

dekszter

    Régi fórumozó

  • Szerkesztő
  • 5607 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2013.10.29, 15:44

Saját fórumot nem találtam neki, de hátha valaki felfigyel erre :) . A játékok során hoztok be (egy-egy jelenetbe) NPC-ket (akiket aztán más játékosok alakítanak) vagy érdemesebb megmaradni a játékosok között és rájuk, valamint az őket összekötő dolgokra koncentrálni?


[Fantasy háttér] [Sötét háttér]