Ugrás tartalomhoz


Fotó

Ebook vs. papírkönyv


  • Válasz írásához lépj be
578 hozzászólás érkezett eddig

Kornya_Zsolt

Kornya_Zsolt

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1007 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                             

Kelt 2011.10.18, 13:08

Egyértelmű az is, hogy a szerző, lektor, korrektor csupán azért nyúl a könyvhöz, mert amúgy unatkozna, vagy legyünk ultra-minimalisták: csupán egyetlen ember, aki nem a szerző, és az a dolga, hogy átnézze a szöveget.

Ne legyünk ultra-minimalisták, ha szabad kérnem. Szerkesztőre, lektorra, korrektorra igenis szükség van, speciális esetben még szaklektorra is. Mivel teljesen más a dolguk és másra kell odafigyelniük a szövegellenőrzés közben, a funkciójuk nem egyesíthető egyetlen munkakörben, pláne nem egyetlen személyben. Ha bármelyik munkafázis kiesik a nyomdai (vagy e-kiadói) előkészítésből, azt óhatatlanul a kiadvány színvonala fogja megsínyleni - pontosan, ahogy az Attila által belinkelt hír alatt mondják azok a kommentelők, akik értenek is a témához, nem csak kinyilatkoztatnak róla.

Módosította Kornya_Zsolt: 2011.10.18, 13:09


Morak

Morak

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1000 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                             

Kelt 2011.10.18, 12:30

Üdv!

Bakosh:

Csupán annyit tennék hozzá - mert már nagyon sok értelmes gondolat elhangzott itt...és néhány kevésbé jó is - hogy az én digitalizált utópiámban erőteljesen hagyatkozom az emberi tényezőre. Ergo...attól mert az én jövőképemben a diák egy táblagép szerűségen ír, olvas, jegyzetel, attól még ott lenne a tanári asztal mögött ülve az őket monitorozó tanár, illetve inkább egy tanító, aki nem emailen, hanem odasétálva a tanulóhóz, személyesen segíti ki. Az én utópiámban ez a digitális kapcsolat [wi-fi és annak technikai utódja] nem kizárná a tanítót a tanulás folyamatából, hanem segítené abban, hogy azonnal, vagy közel azonnal lássa, hogy melyik tanuló miben hibázik [bár engem nem feszélyezett a sorok között sétálgató tanár bácsi/néni, nem volt túl hatékony].

"Nagyon szépek az "O" betűid kisfiam, de mi már a "P"-t tanuljuk, nézd csak, így kell leírni..."

"Látom nem sikerül összeadnod 8-at 7-el, megyek, megmutatom hogyan kell..."

stb...

Persze most is lehet jelezni a tanárnak jelentkezéssel pl., nem állítom, hogy a jelzéshez ez a wi-fi mizéria KELL, mert NEM KELL, csak azt mondom, hogy egy digitális jövőben is van helye egy hús-vér embernek, és szerintem nem a kizárására kellene törekednie a reformokat teremteni vágyó elméknek, hanem a jelenlegi lehetőségek további kibővítésére. És ehhez NEM KELL papír sem. :)

Tisztelettel:
Morak

Módosította Morak: 2011.10.18, 12:33


Walter

Walter

    Újdonsült fórumozó

  • Fórumita
  • 48 Hozzászólás
Hírnevek
                             

Kelt 2011.10.18, 10:00

A első komment versikéje nagyon aranyos.

Egyértelmű az is, hogy a szerző, lektor, korrektor csupán azért nyúl a könyvhöz, mert amúgy unatkozna, vagy legyünk ultra-minimalisták: csupán egyetlen ember, aki nem a szerző, és az a dolga, hogy átnézze a szöveget.


Rorimack: a japán éppenséggel nagyon rossz példa, a kínaival együtt pont az a nyelv, aminek az írása nagyon komplex, és a helyes beszéléséhez igen alaposan kell ismerni a hozzá kapcsolódó kultúrát is. (Lomb Kató valószínűsíthetően nem írt-olvasott túl jól, vagy sehogy se, ezeken a nyelveken, de én hajlamos vagyok ezt elnézni neki a többi teljesítménye mellett.)

Viszont az is igaz, hogy az elsajátításhoz szükséges anyagok könnyebb elérhetősége számos olyan nyelv tanulását teszi lehetővé, ami még 10-15 évvel ezelőtt is lehetetlen volt. Most őszintén, ha valami nagyon furcsa véletlen folytán téged vidéki srácként a '80-as vagy '90-es években, éppen a koreai érdekelt volna, ugyan honnan a fenéből juthattál volna hozzá ilyen nyelvkönyvekhez?

Ezt csak azért mondom, mert ha adott a motiváció - ami (és ezt pedagógusként állítom) szerintem nem csak a nyelvtanuláshoz, de általában bármilyen tanuláshoz egyszerűen elengedhetetlen -, akkor ma már lehetőséged van ezeket is autodidakta módon elsajátítani. Legalábbis egy szintig. Ugyancsak tapasztalaton alapuló meggyőződésem, hogy eljön az a pont a nyelvtanulásban, amikor el kell kezdened beszélgetni valakivel az adott nyelven, különben soha nem fogod rendesen megtanulni.
Tehát automatikusan belép a tanulás folyamatába egy tanár-figura, és a leghasznosabb még mindig az, ha az ő nyelvismerete meghaladja a tiédet. Egyszerű real life experience ez, amit bárki levonhat a saját élményeiből: amikor megakadtunk a matek házival (az előbbiek értelmében anticipáljuk, hogy meg is akartuk oldani), akkor lehet, hogy egy ideig együtt szenvedtetek a padtársaddal és vagy összejött, vagy nem, de végül csak megkérdezted a legjobb matekost, vagy bárkit, aki jobban értett hozzá, hogy most akkor hogy is van ez.
Ősidőktől fogva szokása az embereknek, hogy egymást tanítják, és ez sokkal többről szól, mint az egyszerű tudás átadásról.

A digitalizáció olyasféle dolog, amivel meg kell békélni, és egészen biztos vagyok benne, hogy alapulni fognak olyan reform iskolák, kiadók, stb. akik az eddig tradícionális munkatársat megpróbálják kiiktatni. Aztán ezek szépen be if fognak dőlni, például a summerhilli iskolamodell sem terjedt el túlságosan, pedig hasonlóan brilliáns volt.

Módosította Walter: 2011.10.18, 10:04


Attila

Attila

    Banned

  • Fórumita
  • 4235 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                             

Kelt 2011.10.18, 08:39

http://news.slashdot.org/story/11/10/17/1821244/amazon-bypassing-publishers-by-signing-authors-directly

Kornya_Zsolt

Kornya_Zsolt

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1007 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                             

Kelt 2011.10.16, 16:47

Vö. nyelvtanulás: innen pl. meg lehet tanulni japánul. http://japanpelcek.freeblog.hu/ Nem lesz papírod róla, hogy elvégeztél X tanfolyamot, "csak" a nyelvet fogod tudni.

Rorimack: abban talán egyetérthetünk, hogy a japán elég extrém példa. Mivel nekem bevallottan lövésem sincs hozzá, lenyomoztam egy olyan közös ismerőst, aki a) nem hülye ember és ért a nyelvekhez, b) hangsúlyosan nem technofób, illetve c) most tanul japánul. Amellett, hogy igen elismerően nyilatkozott rólad :), Zyrónak az a határozott véleménye, hogy pusztán ezzel a netes módszerrel, nyelvtanár és papír alapú segédanyagok nélkül nemigen lehet szert tenni használható japán nyelvtudásra. A beszélgetésünk IRL ment, elég alaposan meghánytuk-vetettük a témát, és természetesen a beleegyezését kértem, hogy hivatkozhatok-e rá ezen a fórumon.

Módosította Kornya_Zsolt: 2011.10.16, 16:50


Kornya_Zsolt

Kornya_Zsolt

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1007 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                             

Kelt 2011.10.13, 13:51

(És ha már Lomb Kató és japán - meggyőződésem, hogy amit japán szerzőktől fordított, azt angolból fordította - a reáliáknál rendre ugyanazokat (a nemtriviális) megoldásokat alkalmazza, mint a számára rendelkezésre álló angol fordítások.)

Ehhez kettőnk közül csak te értesz, úgyhogy nem vonom kétségbe a következtetésedet. Beszélni viszont biztosan beszélt japánul, hiszen élőben is tolmácsolt, ott pedig rögtön kiderült volna a turpisság. Mondjuk egyszer belesült a "körhinta" szóba, és a sikongatva meg a karjaival csapkodva rohangált a hüledező japán küldöttség körül, hogy jelbeszéddel adja a tudtukra, mit akar mondani. Egy másik alkalommal viszont nagyon ügyesen kijött a csávából, amikor valami japán kommunista delegátus azzal próbált imponálni Kádáréknak, hogy ő milyen szegény sorban nőtt fel: folyton kagylót meg rákot kellett ennie. Lomb Kató csuklóból lefordította köménymaglevesnek, így a kultúrsokk élménye nem vert éket a nemzetközi munkásmozgalom olajozottan illeszkedő fogaskerekei közé.

Módosította Kornya_Zsolt: 2011.10.13, 13:52


Rorimack

Rorimack

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1647 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                             

Kelt 2011.10.13, 13:29

Én feltételes mód és internetes nyelvleckék nélkül oldottam meg a dolgot, pontosan ugyanezzel a módszerrel; a jelek szerint működött.


A jelenleg kapható (ócska) japán-magyar szótár tizenhatezer forint. A magyar-japán ugyanennyi. Ehhez jönne még legalább egy kezdő kandzsiszótár, szintén párezer És akkor még könyvet kéne szerezni, ami, pláne nem budapestiként kb. lehetetlen.

Vagyis máris harminckétezernél tartunk (sőt, fölötte), ez volt ugye az ekönyvolvasó irreálisan magas ára.

(Tanári árak: több ezer forint per óránál kezdődnek.)

Ezzel szemben ott a lenti nyelvleckesorozat, ott a http://www.japanmagyarszotar.hu/index.php , ott vannak a japán szövegek, és akkor még feltételeztük, hogy az illető nem tud angolul.

(És ha már Lomb Kató és japán - meggyőződésem, hogy amit japán szerzőktől fordított, azt angolból fordította - a reáliáknál rendre ugyanazokat (a nemtriviális) megoldásokat alkalmazza, mint a számára rendelkezésre álló angol fordítások.)

Kornya_Zsolt

Kornya_Zsolt

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1007 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                             

Kelt 2011.10.13, 11:55

(Ahogy régen is meg tudtad volna oldani, hogy veszel egy könyvet, egy szótárt, és megpróbálod megérteni.)

Én feltételes mód és internetes nyelvleckék nélkül oldottam meg a dolgot, pontosan ugyanezzel a módszerrel; a jelek szerint működött. De Lomb Kató is ezt csinálta, csak ő háromszor annyi nyelvvel, mint én. Ha valakinek megvan hozzá a kellő motivációja, akkor a könyv meg a szótár is elég; ha nincsen, akkor a webkettes automata nyelvtudor sem segít.

Módosította Kornya_Zsolt: 2011.10.13, 11:56


Attila

Attila

    Banned

  • Fórumita
  • 4235 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                             

Kelt 2011.10.13, 10:40

Gépi fordítással kapcsolatban csak egy konkrét kis gyöngyszem. Liofilizáló berendezés magyar nyelvű dokumentációját olvasgatom, ami gyaníthatóan google translate segítségével készült. Random részlet:

"Robbannás - Ez a gép NEM AZIDE óltó, NEM ROBBANÁSÓLTÓ. NE
használja anyagot, amelyben van AZIDE, a gépben vagy a gép
környékén."

Még szerencse, hogy az eredeti angol is megvan...

Rorimack

Rorimack

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1647 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                             

Kelt 2011.10.13, 09:04

Bakosh, ki beszélt tanármentes világról?

Egy eszközről volt szó a szülő/tanár kezében.

1. Hogy vonja be a tanulókat a tananyagba? (Hogy Attilának se kelljen kávét innia, egy buzzword:)Játékosítással (gamification). Sok apró minicél elvégzésével, amelyekért jutalmat stb. kap. A tanár meg valós időben (nem egy témazárókor) kap visszajelzést arról, kivel kell foglalkoznia.

(Egyébként ott a honlap, (angolul) meg lehet nézni, milyen videókra milyen feladatok épülnek.)

2. Mennyibe kerül és hol, mikor elérhető a nyelvtanár? Ez volt a lényeg, tehát ha te most neki akarnál állni x nyelv tanulásának, nagy valószínűséggel meg tudnád oldani otthonról, ingyen. (Ahogy régen is meg tudtad volna oldani, hogy veszel egy könyvet, egy szótárt, és megpróbálod megérteni.)(Megint csak: nem arról beszélek, hogy ezután fogunk egy csapat elsőst, bezárjuk őket a könyvtárba (ahol vannak számítógépek), adogatjuk be az ételt, és egy idő múlva kijönnek a királynő angolján trécselve.)
Ami pedig a gépi nyelvtanítást illeti: nálam a Wizardy7, a Baldur's Gate és társaik jól működtek, pedig ezek még csak nem is nyelvtanító célszoftverek :P

bakosh

bakosh

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 483 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                             

Kelt 2011.10.12, 20:33

Ismét megjelent egy korszakalkotó gondolat. Mindazoknak, akik aggódnak amiatt, hogy a gyerekek butábban jönnek ki az iskolábóĺ: a szép új tanármentes világban gondolom, majd úgyse kell dolgozni, hiszen mindenre ott lesz a gép, nem? Akkor meg nem baj, ha az emberek a "tudásalapú társadalom" szülötteiként síkhülyék lesznek.

Morak:
Amikre a jövöképedet alapozod, azok azért erösen fantáziatermékek, nem tudom, mennyire gondolta végig az adott író. Plusz, nekem ott kezdödik a gond, hogy ök is emberek, ráadásul olyan emberek, akikkel itt a fórumon is vitatkozunk. Hogy kinek hibás és kinek nem a jövöképe, azt nem mi döntjük el, hanem a történelem. Mindenesetre ha az a kérdés, hogy a Star Trek világában szeretnék-e élni, vagy a mostani kevésbé agyongépesített világban, egyértelmüen nem a Star Trekre szavaznék.

A gépi oktatásról:
1. Lehet, hogy egy tökéletes gyereket (értsd: az osztály strébere) még a gép is megtanít valami minimumra. De mi van azokkal a gyerekekkel, akikre a tanárnak külön oda kell figyelnie? Öket a gép hogyan vonja be a tananyagba?
2. Rorimack, a gépi nyelvtanítás nagyon rosszul müködik. Mivel mindkét oldalról ismerem a témát (tanítottam is és tanulok is nyelvet), tudom, hogy semmivel sem jobb, mint akár a legrosszabb nyelvtanár.

Kornya_Zsolt

Kornya_Zsolt

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1007 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                             

Kelt 2011.10.12, 15:33


akkor miért ne építsük le a tanári kar egy részét, a megtakarításból meg vegyünk valami szépet.

Az a helyzet, hogy ma Magyarországon itt tartunk, khanakadémia meg minden nélkül. :P

Tehát igen kiváló ötlet még pluszban adni a lovat alájuk a tanárpótló mechanizmusok propagálásával.

Rorimack

Rorimack

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1647 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                             

Kelt 2011.10.12, 10:35

akkor miért ne építsük le a tanári kar egy részét, a megtakarításból meg vegyünk valami szépet.


Az a helyzet, hogy ma Magyarországon itt tartunk, khanakadémia meg minden nélkül. :P

Attila

Attila

    Banned

  • Fórumita
  • 4235 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                             

Kelt 2011.10.12, 09:47

Nem a tanárokat akarom leváltani elektronikával, hanem - ha a módszer működik, és nem mindenáron (lásd digitális tábla - nem sok értelme van, viszont legalább drága)- aztmondom, hogy nem jelenthetjük ki, hogy kész, a mostani oktatási módszerek tökéletesek, jó ez így, ahogy van. Az oktatás folyamatosan változik (hol vannak a memoriterek?), a változás önmagában nem baj.


Amit én eddig láttam céges költségcsökkentős, MBA-t végzett idióták bullshit-alapú vezetéstechnikájából, az alapján k***aisten be fog indulni egy olyan jellegű folyamat, hogy "Ha a khanacademys* oktatás hatékonysága - az általunk szponzorált felmérés alapján - 72.4%-a a normál tanári oktatásnak, de költségében csak 14.5%-a, akkor miért ne építsük le a tanári kar egy részét, a megtakarításból meg vegyünk valami szépet. Ráadásul az új megoldás fut cloud alapú tableteken is, amely megkönnyíti a szinergiák megtalálását."

*Khan academy helyett természetesen az éppen divatba jövő digitális webkettes/webhármas hülyeségre kell gondolni, ami adott időszakban népszerű lesz.

Kornya_Zsolt

Kornya_Zsolt

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1007 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                             

Kelt 2011.10.12, 08:12

Igen, egy negyven az egyes interakciót akarok behelyettesíteni egy egy az egyesre - ahogy régen a falusi iskolákban, ahol különböző korú és tudású gyerekek tanultak egyszerre, együtt, egymástól és a tanítótól.

Na most ha negyven gyerek bámul külön-külön egy videót, akár otthon, akár a könyvtárban, az mitől interakció? :nemertem:

Módosította Kornya_Zsolt: 2011.10.12, 08:15


galu22

galu22

    A consiglieri.

  • Fórumita
  • 4150 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                             

Kelt 2011.10.12, 07:23

Galu22:
Ott van az iskolai könyvtár is. Ráadásul a tanárnak valós idejű visszajelzései vannak arról, ki hol tart, ki az, aki elkezd lemaradni.


A könyvtárat nem értem mire mondod. Hogy a hátrányos helyzetű, alkesz apuval igen, de laptoppal nem rendelkező gyerekek majd mehetnek a tanulószobába, ráadásul _önállóan haladni az anyaggal_?

Ha a tanár meg rájön, hogy az osztály fele kezd leszakadni, akkor annyit tud csinálni, hogy az órán elmagyarázza az anyagot azoknak, akiknek nem volt megfelelő az oktatóvideó, ergo többet ért volna, ha eleve ő mondja el.


Egyszerűen nem tudom elképzelni, hogy egy tanár előadását (amit ugye a hallgatóság függvényében változtat) helyettesíteni lehessen egy videóval...

Jobb híján, mittomén Alaszkában vagy Norvégiában, ahol van internet, de az iskola messze van, akkor el tudom képzelni, hogy működjön a dolog. De csak ilyen "ez legalább van" alapon.



Hogy milyen szemét kerül fel a netre, és abból ki mit fog fel:
Egyetemek előadásairól beszélünk. Olyan egyetemekről, amelyek a legtöbb esetben vagyonokat kérnek el a diákoktól, és ugyanazokról az előadásokról, amelyeket ezek a diákok végighallgatnak.


Ha lesz rá kereslet, akkor meg fognak jelenni mindenféle sarlatánok, ebben biztos lehetsz.

Módosította galu22: 2011.10.12, 07:24


Kornya_Zsolt

Kornya_Zsolt

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1007 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                             

Kelt 2011.10.12, 05:37

(OFF)

Például Adamik Tamás retorika-előadásait már hallgatni is élmény, még ha csak a tizede sem ragad meg az emberben, akkor is jobb elfoglaltság szerintem, mint ötezredszer meghallgatni egy rockalbumot.

Adamiktól klasszikus latin irodalomtörténetet érdemes hallgatni - leginkább Martialist, ha van akkora mákja az embernek, de ennek híján bármi mást is. Nagyon üt.(/OFF)


Rorimack

Rorimack

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1647 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                             

Kelt 2011.10.12, 02:21

Eddig csak a fordítókat akarták egyesek leváltani az elektronikával, most már a pedagógusokat is? Ne haragudj, Rorimack, de ez egészen elképesztő marhaság. A tanórán állandó interakció folyik tanár és diákok között: ezt akarod behelyettesíteni a videók bámulásával meg az "egyéni foglalkozással"? Nyilván a számonkérés is az interneten zajlik, és a kedves nebulók tanulás helyett lazán leguglizzák a helyes választ. Éljen a tudás alapú társadalom!


Nem a tanárokat akarom leváltani elektronikával, hanem - ha a módszer működik, és nem mindenáron (lásd digitális tábla - nem sok értelme van, viszont legalább drága)- aztmondom, hogy nem jelenthetjük ki, hogy kész, a mostani oktatási módszerek tökéletesek, jó ez így, ahogy van. Az oktatás folyamatosan változik (hol vannak a memoriterek?), a változás önmagában nem baj.

Igen, egy negyven az egyes interakciót akarok behelyettesíteni egy egy az egyesre - ahogy régen a falusi iskolákban, ahol különböző korú és tudású gyerekek tanultak egyszerre, együtt, egymástól és a tanítótól. Jelenleg a falusi iskolák sorra szűnnek meg, sokaknak az ingázás marad. Lassan, de egyre inkább divattá válik az otthon tanítás, nem csak a vallási és egyéb fanatikusok körében, de ott is, ahol azt gondolják, az iskolai időt el lehet tölteni értelmesebben is - és mivel a szülők feltehetőleg nem tanár-őstehetségek, hasznosabb tud lenni egy ilyen zsinórmérték, mint a tankönyv, x oldalával, amiből majd fél év múlva lesz számonkérés.

Galu22:
Ott van az iskolai könyvtár is. Ráadásul a tanárnak valós idejű visszajelzései vannak arról, ki hol tart, ki az, aki elkezd lemaradni.

Hogy milyen szemét kerül fel a netre, és abból ki mit fog fel:
Egyetemek előadásairól beszélünk. Olyan egyetemekről, amelyek a legtöbb esetben vagyonokat kérnek el a diákoktól, és ugyanazokról az előadásokról, amelyeket ezek a diákok végighallgatnak.

Pl.:
http://www.openculture.com/freeonlinecourses

Mivel ingyenes, senki sem kéri számon, ezért nem teljesítesz azáltal, hogy letöltöd, nem tudod kipipálni, hogy végignyomkodtad a play gombot, oszt kész, csak magaddal kell elszámolnod, csak magadnak tanulsz.

Például Adamik Tamás retorika-előadásait már hallgatni is élmény, még ha csak a tizede sem ragad meg az emberben, akkor is jobb elfoglaltság szerintem, mint ötezredszer meghallgatni egy rockalbumot.
http://eper.elte.hu/eper.phtml?cim=adamiktamas.html

Kornya_Zsolt

Kornya_Zsolt

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1007 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                             

Kelt 2011.10.11, 19:38

Apokalipszis esetén a kerékpárdinamóra kötött ebookolvasók lesznek a olvasás utolsó hírmondói.
A papírral fűteni fognak.
szmájli nélkül.

Érdekes. Homérosz túlélt pár történelmi apokalipszist, pedig annak idején nem volt se kerékpár, se dinamó, és a papírral ugyanolyan jól be lehetett fűteni.

acel

acel

    Újdonsült fórumozó

  • Fórumita
  • 46 Hozzászólás
Hírnevek
                             

Kelt 2011.10.11, 19:24


Úgy látszik az apokalipszis túlélője és a kultúra fáklyás hordozója pár etióp törzs és írni-olvasni tudó papjaik lesznek a Száhel övezetben. :D

Én speciel az afgán kecskepásztorokat szoktam ilyen összefüggésben emlegetni, de igen, igazad van – apokalipszis esetén ezek a típusú közösségek lesznek a fennmaradás zálogai. Szmájli nélkül.


Apokalipszis esetén a kerékpárdinamóra kötött ebookolvasók lesznek a olvasás utolsó hírmondói.
A papírral fűteni fognak.
szmájli nélkül.


[Fantasy háttér] [Sötét háttér]