Ugrás tartalomhoz


Fotó

Ebook vs. papírkönyv


  • Válasz írásához lépj be
578 hozzászólás érkezett eddig

Kornya_Zsolt

Kornya_Zsolt

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1007 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                             

Kelt 2011.10.11, 18:26

Idén (vagy tavaly?) indult el az első pár próbaüzem, ahol a Khan féle módszerre építik fel a matematikaoktatást - a diákok nem egy tanár előadását hallgatják, hanem haladnak az előadássorozatokkal, és az órákon a fókusz az egyéni foglalkozáson van.

Eddig csak a fordítókat akarták egyesek leváltani az elektronikával, most már a pedagógusokat is? Ne haragudj, Rorimack, de ez egészen elképesztő marhaság. A tanórán állandó interakció folyik tanár és diákok között: ezt akarod behelyettesíteni a videók bámulásával meg az "egyéni foglalkozással"? Nyilván a számonkérés is az interneten zajlik, és a kedves nebulók tanulás helyett lazán leguglizzák a helyes választ. Éljen a tudás alapú társadalom!

Komolyra fordítva a szót:
Válasszuk el az etikai problémákat ("csúnya-csúnya technológia, fúj/éljen-éljen, csillog-villog")…

Bizonyára az én filozófiai műveltségemmel van baj, de képtelen vagyok összefüggést találni az etika fogalma és a zárójeles-idézőjeles szövegrész között.

Úgy látszik az apokalipszis túlélője és a kultúra fáklyás hordozója pár etióp törzs és írni-olvasni tudó papjaik lesznek a Száhel övezetben. :D

Én speciel az afgán kecskepásztorokat szoktam ilyen összefüggésben emlegetni, de igen, igazad van – apokalipszis esetén ezek a típusú közösségek lesznek a fennmaradás zálogai. Szmájli nélkül.

Módosította Kornya_Zsolt: 2011.10.11, 18:29


galu22

galu22

    A consiglieri.

  • Fórumita
  • 4108 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                             

Kelt 2011.10.11, 09:40

Idén (vagy tavaly?) indult el az első pár próbaüzem, ahol a Khan féle módszerre építik fel a matematikaoktatást - a diákok nem egy tanár előadását hallgatják, hanem haladnak az előadássorozatokkal, és az órákon a fókusz az egyéni foglalkozáson van.

Lásd pl.:
http://lasdandkhanacademy.edublogs.org/

(Főleg ennek a (lelkendező) interjúnak az utolsó részét érdemes elolvasni, hogy milyen változást eredményez ez a matematikaoktatásban:
http://www.businessweek.com/magazine/content/11_22/b4230072816925_page_4.htm )


Az ilyeneket nem szeretem, az otthoni haladás nagyon utópisztikus, és ideális családi hátteret feltételez, ami nem minden esetben van meg, és akkor az illető gyerek még jobban lemarad...

A másik probléma az, hogy van egy videód, ami lehet hogy egy gyereknek érdekes, de a többieknek nem. Egy tanár ezt megoldja, legalábbis sok olyet ismertem, aki más osztályoknak másképp adta le ugyanazt az anyagot. Egy videónak esélye nincs erre.



Ez egy óriási előrelépés a papíralapú tudás (itt: diplomára és társaira gondolok, nem a papírkönyvre) felől a valódi tudásalapú társadalom felé.


Erről nehezen vagyok meggyőzhető.

1. Rengeteg szemét kerül fel a netre (mondjuk a könyvesboltokba is) ellenőrizetlenül
2. Az, hogy valaki úgy gondolja, hogy ő felfogta, még nem biztos hogy ez igaz is

Attila

Attila

    Banned

  • Fórumita
  • 4235 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                             

Kelt 2011.10.11, 08:15


Tisztában vagyok vele, régóta ismerem a szájtot.


Akkor miért nem volt elég a link?


Talán mert kibaszottul köze nincs a témához?

"Közönséges - jó - tanerőt" nem feltétlenül tudsz biztosítani, még úgy sem, hogyha (pluszköltségeket felvállalva) egy-egy "elitebb" oktatási intézménybe iratod a gyerekedet.


Ha nem tudsz olyan tanárt biztosítani, aki a khan academys előadottak szintjét hozza, akkor megette a fene az egészet.


0. Gépészetet tanít, olyan dolgot, amelyre a nézők döntő többségének soha sem lesz szüksége, még csak egy vizsga miatt sem.


Miért, pl integrálni szerinted hányan fognak?

1. Bekerülési költség - a "Zsolt által emlegetett szakadék" sokkal nagyobb volt a tévékészülékek esetében - jelenleg egy számítógép (nem egy játékra kihegyezett csodagép) arányaiban sokkal olcsóbb, mint a lenti film idején. (A tévé még olcsóbb, de nem látom be, miért ne lehetne a számítógép az, ami ugyanolyan természetességgel ott van minden családban, ahol most a tévé van a házioltár helyén.


Most keressek neked Öveges-videókat és számoljuk azok bekerülési költségeit?

2. Hozzáférhetőség: sokkal több helyen elérhető ugyanaz az anyag. Nem adott időponthoz, adott vetítéshez kötött.

2.1. Ismételhetőség - az előbbi folyománya, akár részletekben is.


Nem tűnik úgy, hogy ebben bármit hozna az iskola+tanár kombóhoz képest. Illetve a tanártól ott helyben rá tudsz kérdezni, ha valamit nem értesz.

Vö. nyelvtanulás: innen pl. meg lehet tanulni japánul. http://japanpelcek.freeblog.hu/ Nem lesz papírod róla, hogy elvégeztél X tanfolyamot, "csak" a nyelvet fogod tudni.


2009-ben frissült utoljára, nem tudom, mennyire teljes, 2006-ban volt az első lecke. Anélkül, hogy kételkednék a blog magas színvonalában, de akkor inkább egy tanfolyam.

És nem értem, mit akarsz ezzel a példával. Esetleg azt, hogy az interneten a pornó meg a szellemi maszturbálás mellett akad néha használható tartalom is? Wow, stop the press...

A technikai szakadék létező probléma, de egyre inkább csupán technikai küszöbről beszélhetünk, és ez ellen lehet (és kell is) tenni valamit.


Én tennék valamit annak érdekében is, hogy az éppen divatos csörgőlabdák után ne rohanjunk el lelkes kiskutyaként...

Módosította Attila: 2011.10.11, 08:20


Rorimack

Rorimack

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1647 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                             

Kelt 2011.10.11, 01:49

Tisztában vagyok vele, régóta ismerem a szájtot.


Akkor miért nem volt elég a link?

Amellett, hogy ez remek példa a Zsolt által emlegetett szakadékra - lásd technikai feltételek -, semmi olyat nem hoz, amit egy közönséges - jó - tanerő nem tudna hozni előadásban.


"Közönséges - jó - tanerőt" nem feltétlenül tudsz biztosítani, még úgy sem, hogyha (pluszköltségeket felvállalva) egy-egy "elitebb" oktatási intézménybe iratod a gyerekedet.

A tanulás/begyakorlási szakaszban továbbra is szükség van tankönyvre, mint rendesen, tankönyvnek meg szerintem a papír változat alkalmasabb.


Épp erről szól a második link, hogy ez nincs feltétlenül így (teljesítménykövető, egyéni feladatokkal gyakorolnak)

És bár tényleg hasznos site, nem látom be, miben mutat a tartalom és forma bármi újat pl ehhez képest:


0. Gépészetet tanít, olyan dolgot, amelyre a nézők döntő többségének soha sem lesz szüksége, még csak egy vizsga miatt sem.

1. Bekerülési költség - a "Zsolt által emlegetett szakadék" sokkal nagyobb volt a tévékészülékek esetében - jelenleg egy számítógép (nem egy játékra kihegyezett csodagép) arányaiban sokkal olcsóbb, mint a lenti film idején. (A tévé még olcsóbb, de nem látom be, miért ne lehetne a számítógép az, ami ugyanolyan természetességgel ott van minden családban, ahol most a tévé van a házioltár helyén.

2. Hozzáférhetőség: sokkal több helyen elérhető ugyanaz az anyag. Nem adott időponthoz, adott vetítéshez kötött.

2.1. Ismételhetőség - az előbbi folyománya, akár részletekben is.

A fenti mondat meg remek példa a lózungra...


Vö. nyelvtanulás: innen pl. meg lehet tanulni japánul. http://japanpelcek.freeblog.hu/ Nem lesz papírod róla, hogy elvégeztél X tanfolyamot, "csak" a nyelvet fogod tudni.

A technikai szakadék létező probléma, de egyre inkább csupán technikai küszöbről beszélhetünk, és ez ellen lehet (és kell is) tenni valamit.

Alfdam

Alfdam

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 908 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                             

Kelt 2011.10.10, 23:10

. A túlzott technikai függés leépíti a személyiséget, nem pedig előmozdítja a képességeit. Ebben a tekintetben hálásak lehetünk a jó öreg iskolának a maradiságáért.

Tudod olyan avítt, maradi papír ízéből, amiben nyomtatott jelek vannak, és amit nem fentről-le kell görgetni egérrel, hanem kézzel kell lapozni. Nyomtatott könyvekkel való érintkezés híján nem alakulnak ki olvasási szokásaik, nem kötődnek hozzájuk igazi katartikus olvasási élményük, és mivel nem gyakorolják az olvasást, -amihez idő, rengeteg idő kell- nem is emelkedik az olvasás készségük olyan szintre, hogy élvezzék is, amit olvasnak, ergo funkcionális analfabéták lesznek.

Például az, hogy a gyerek a szabadidejét számítógépezéssel tölti, ahelyett hogy fára mászna, odakint rohangálna, focizna, vagy valami olyan dolgot csinálna amihez nem kell digitális eszköz...


A túlzott drogfüggés is leépíti a személyiséget. Még a túlzott tisztaságmánia is. Sőt, a túlzott grafománia is. :)
Elöljáróban hadd jegyezzek meg annyit, hogy láthatóan az ideális gyerek vidéki, állandóan izeg-mozog, piszkos, nem néz tévét, mindig a barátaival van, de tud és akar tanulni és persze szabadidejében sokat olvas. Vagy fára mászik. Vagy egyszerre. Az ideális kisgyerek minden elolvasott fejezet végén boldog, piszkos arccal elnéz a lenyugvó naplementébe a Tisza-melléken, ciripelnek a kibaszott tücskök és lógázza a lábát öt méter magasban a fűzfaágon, s lágy, andalító hangon elmormogja egy sorát a Fekete István regénynek, mely örök életére nyomot hagy benne.

...

Az internetet elérő generációk szinte grafománok. Az információ túlnyomó többsége (ezidáig és a youtube ellenére) szöveges. Chat, msn, e-mail. Talán eljön az idő, amikor hamarabb tud gépírni, mint folyóírni.
Na és?
Az az idő is eljött, amikor hamarabb tudott megsütni egy szelet húst, mint tüzet csiholni két fadarabból meg egy madzagból. Nem kell tüzet csiholni egy darab fából, mert van gyufa. Persze, meg kell venni a gyufát. Ha nincs gyufa és varázsütésre eljön az apokalipszis tömegek fognak megfagyni télen, mert nem tudnak tüzet gyújtani.
Úgy látszik, az az idő is eljön, amikor gombok és jelek nélkül nem tudunk írni, mert nem kell, mert mindenhol van elektronika. Aztán ha varázsütésre eltűnik majd az áram, ott állunk megkukulva, mert nem tudunk írni. Meg tüzet gyújtani sem.

Úgy látszik az apokalipszis túlélője és a kultúra fáklyás hordózója pár etióp törzs és írni-olvasni tudó papjaik lesznek a Száhel övezetben. :D

Komolyra fordítva a szót:
Válasszuk el az etikai problémákat ("csúnya-csúnya technológia, fúj/éljen-éljen, csillog-villog"), a gyakorlati problémákat ("úgyis ellopják az erre nem létező pénzt"), meg az elméleti részét (grafomotoros problémák, digitális szakadék).

Ha taggeled, hogy melyikről beszélsz, akkor nem lesznek súlyos egymás-mellett elbeszélések, meg persze értelmetlen demagóg mondatok, mint a:

de biztos vagyok benne hogy ezen országoknak nem a digitális oktatás terjedésének a rákfenéje a legégetőbb gondjuk.

Sőt, a rohadékok még a könyvekre is magasról szarnak! Ilyeneknek osztogasson az ember segélycsomagot... :szomoru:

Módosította Alfdam: 2011.10.10, 23:11


Attila

Attila

    Banned

  • Fórumita
  • 4235 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                             

Kelt 2011.10.10, 17:49

Khan Academy: Salman Khan kb. öt éve dobott össze egy olyan alapot, amire építve ma kb. 2600 rövid videó készült el.


Tisztában vagyok vele, régóta ismerem a szájtot.

Amellett, hogy ez remek példa a Zsolt által emlegetett szakadékra - lásd technikai feltételek -, semmi olyat nem hoz, amit egy közönséges - jó - tanerő nem tudna hozni előadásban. A tanulás/begyakorlási szakaszban továbbra is szükség van tankönyvre, mint rendesen, tankönyvnek meg szerintem a papír változat alkalmasabb.

És bár tényleg hasznos site, nem látom be, miben mutat a tartalom és forma bármi újat pl ehhez képest:



Ez egy óriási előrelépés a papíralapú tudás (itt: diplomára és társaira gondolok, nem a papírkönyvre) felől a valódi tudásalapú társadalom felé.


A fenti mondat meg remek példa a lózungra...

Colton

Colton

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 315 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                             

Kelt 2011.10.10, 15:52

Nem értek egyet azzal, hogy dugjuk a homokba a fejünket, és próbáljunk keresztbe tenni a digitális oktatás terjedésének csak azért, mert bizonyos társadalmi köröknek abból hátránya vagy kellemetlensége származik. Ebből a hozzáállásból ugyanis - mivel a digitális világ fejlődése Magyarországtól függetlenül is zajlik - az egész országnak kára származhat.


adboy!
Igen. A világ egy olyan részén, ahol egyre inkább fenntarthatatlanabb az a gazdasági rendszer ami ezt a fejlődést táplálta.

Körülbelül 790 millió írástudatlan ember él a világon. Hogy hány milliárdra rúg azoknak a száma akik iszonyat mély szegénységben, az élethez szükséges alapvető dolgok, -pl ivóvíz és megfelelő élelem- hiányában tengődnek, csak becsülni tudom, de biztos vagyok benne hogy ezen országoknak nem a digitális oktatás terjedésének a rákfenéje a legégetőbb gondjuk.

Rorimack

Rorimack

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1647 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                             

Kelt 2011.10.10, 15:42

Attila: none taken.

Khan Academy: Salman Khan kb. öt éve dobott össze egy olyan alapot, amire építve ma kb. 2600 rövid videó készült el.

A videók olyan, tipikusan "nemszeretem" tantárgyak tényanyagára épülnek, mint a matematika (és egyéb reáltantárgyak, de most már szinte minden témakörben találunk videót).

Idén (vagy tavaly?) indult el az első pár próbaüzem, ahol a Khan féle módszerre építik fel a matematikaoktatást - a diákok nem egy tanár előadását hallgatják, hanem haladnak az előadássorozatokkal, és az órákon a fókusz az egyéni foglalkozáson van.

Lásd pl.:
http://lasdandkhanacademy.edublogs.org/

(Főleg ennek a (lelkendező) interjúnak az utolsó részét érdemes elolvasni, hogy milyen változást eredményez ez a matematikaoktatásban:
http://www.businessweek.com/magazine/content/11_22/b4230072816925_page_4.htm )

Az eper meg arra jó példa (bár a kurzuskínálat sajnos szegényes mondjuk az angol nyelven hozzáférhető előadásokhoz képest), hogy nem csak jé, érdekes-stílusú előadásokat lehet összehozni (pl. TED, vagy Mindentudás Egyeteme), hanem komplett egyetemi előadások teljes hangfelvétele is elérhető (http://eper.elte.hu/eper.phtml?cim=kurzuskinalat.html )

Ez egy óriási előrelépés a papíralapú tudás (itt: diplomára és társaira gondolok, nem a papírkönyvre) felől a valódi tudásalapú társadalom felé.


(Ezt meg linkkeresés közben találtam:
http://edition.cnn.com/video/#/video/us/2010/09/16/pkg.ereader.replaces.books1.baynews9

Colton

Colton

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 315 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                             

Kelt 2011.10.10, 15:40

Ez eléggé körkörös érvelés.
Mikortól kezdtek el tömegek írni? Az előtt mit csinált a "grafomotorikáért" felelős idegpálya? Várta, hogy elterjesszék az írást?

Biztos vagy benne, hogy ugyanezek a készségek nem kifejleszthetőek pl. gyurmázással, hímzéssel, (kézi)varrással, festéssel, fafaragással? Biztos, hogy a kézírás az egyedüli üdvözítő út?

Nem fordulhat elő, hogy egy másfajta megközelítés egyszerre alakítja ki a finommotoros készségeket _és_ segít pl. a vizuális kultúra megerősítésén?


Amiről te beszélsz az a finommotorika, aminek a részét képezi a grafomotorika. Áttételesen ügyesíti a kezet persze, de cégéres kézműves mesterkénként, világhírű szobrászként, vagy zseniális festőművészként, grafikusként is lehetsz akkora diszgráfiás mint a ház... :cool:
A kettő ilyen szinten nem függ egymástól, az írás ehhez túlságosan speciális.
Az írásnak speciális jelrendszere van, speciális, csak rá jellemző elemekből áll össze. Egy ember kézírásának minőségét és olvashatóságát KIZÁRÓLAG magával a kézirással tudod fejleszteni.
Kérdezz meg nyugodtan erről más szakembert is ha nekem nem hiszel.
A művészeti tevékenységek kiválóan alapozzák és segítik a grafomotorikát de nem tudják pótolni az írástanuláshoz szükséges gyakorlatokat. A betűelemeket és azok kapcsolását gyakorolni kell, a jelfunkció azonosításáról már nem is beszélve. Sem a gyurmázás, sem hímzés, sem a fafaragás, sem más kreativ tevékenységgel nem lehet ezt helyettesíteni.

(Arról nem is beszélve, hogy a jobb digitális tollak ugyanúgy nyomásérzékenyek.)


A fogadó felület viszont nem biztos, hogy bírni fogja mikor a hat éves Pistike marokfogással megragadja a nyomás érzékeny tollat és izomból árkokat szánt bele...

Módosította Colton: 2011.10.10, 15:40


Attila

Attila

    Banned

  • Fórumita
  • 4235 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                             

Kelt 2011.10.10, 14:38

No offense, de kezdek arra hajlani, hogy Rorimack véleményét ekönyv (vagy podcast) témában megkérdezni kábé annyira érdemes, mint mondjuk Herbie álláspontját kérni George Lucas munkásságának gyenge pontjaival kapcsolatban.

Nincs az az eufóriaszűrő, ami használható jellé alakítaná a választ...

Kornya_Zsolt

Kornya_Zsolt

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1007 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                             

Kelt 2011.10.10, 14:21

Edboy: Nem a struccpolitikát propagálom én, hanem azt, hogy ésszel menjünk abba a nagy elkerülhetetlen digitális jövőbe. Amit egy jó pedagógus meg tud oldani tábla, kréta meg egy régimódi írásvetítő segítségével, ahhoz teljesen fölösleges tableteket meg mifenéket követelni - pláne akkor, amikor a sulikban (és a gyerekek otthonában) olykor még a fűtésszámlával is komoly gondok vannak. A kémiai kísérleteket és a biológiai bemutatókat is lehet digitalizálni, például szép kis oktatási videókkal, csak szerintem valahogy jobban rögzül az infó, ha a nebuló saját maga kezeli a kémcsövet és a saját személyében figyeli a tanári demonstrációt a botanikus kertben.

Olcsó eszközök és állami támogatás... Elvben ez nagyon szép lenne, de nálunk a gyakorlatban úgy működik, hogy a mindenkori kormány irdatlan pénzeket oszt le a mindenkori havercégeknek, és közben olyan zseniális écákkal eteti a népet, hogy lesz ám itt majd kakaóbiztos billentyűzet az óvodákban, meg digitális tábla az olyan iskolákban, ahol előbb talán tornaterem meg szertár kéne. Mindez önmagában is elég nagy marhaság, de legalább nem is lesz belőle semmi, csak az állami pénzek szívódnak fel közön-kézen.

Rorimack

Rorimack

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1647 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                             

Kelt 2011.10.10, 14:19

Igen, fejleszthetünk új eljárásokat, de egyelőre a régi is megfelel, és járulékosan megtanulnak folyóírni is. Pácikaevés meg minek európának a közepén?


Az írás maga új eljárás. A pálcikát meg tényleg fölösleges megenni.

Hát hol? Az iskolában. Néhol tanítanak dőlt irást is. de ez iskolánként változik.
Es bevalottan nem a dőlt iráskép menő volta miatt tanítják.


A dőlt írás önmagában nem kalligráfia.

Attila

Attila

    Banned

  • Fórumita
  • 4235 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                             

Kelt 2011.10.10, 14:19

http://www.khanacademy.org/




(Válaszadás helyett linkeket beszúrni én is tudok. )

Módosította Attila: 2011.10.10, 14:20


acel

acel

    Újdonsült fórumozó

  • Fórumita
  • 46 Hozzászólás
Hírnevek
                             

Kelt 2011.10.10, 14:13

Nem technojövőt vizionálok, hanem ezt az egész grafomotoros dolgot humbugnak tartom.

Vannak a finommotoros mozgások, ezeket ki lehet fejleszteni máshogy is.


Igen, fejleszthetünk új eljárásokat, de egyelőre a régi is megfelel, és járulékosan megtanulnak folyóírni is. Pácikaevés meg minek európának a közepén?

(mert tanultak kalligráfiát - európai kalligráfiával hol találkozik az egyszeri iskolás?).

Hát hol? Az iskolában. Néhol tanítanak dőlt irást is. de ez iskolánként változik.
Es bevalottan nem a dőlt iráskép menő volta miatt tanítják.

Rorimack

Rorimack

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1647 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                             

Kelt 2011.10.10, 14:05

Viszont kölkeknek, tanuláshoz nem adnék ebookot. Főleg nem általános és középsuliban. Még számítógépet se nagyon, legfeljebb olyan feladatokra, aminél dolgozniuk kell rajtuk... Ha valaha kölkem lesz, abba a suliba nem fogom tenni, ahol mindenféle elektronikus parasztvakítással próbálják helyettesíteni a tanári kompetenciát.


http://www.khanacademy.org/

(És ez már eggyel későbbi szint, de arról nem is beszéltünk, hogy pl. a felsőoktatásban milyen lehetőségket rejtenek az elektronikus parasztvakítások: pl. http://eper.elte.hu/ )

Módosította Rorimack: 2011.10.10, 14:09


Kornya_Zsolt

Kornya_Zsolt

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1007 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                             

Kelt 2011.10.10, 14:04

Pénteken teljesen megr;m-ltem, láttam egy "tanárt" a metrón, a dolgozatokat javitotta kézzel, kilóra automatikusan, abcd válaszok közül lehetett válaszolni.

Akkor az nem dolgozat volt, hanem teszt vagy felmérés. A dolgozatnak van egy olyan sajátossága, hogy önálló fogalmazást, illetve reáltárgyaknál levezetést igényel: nem merül ki annyiban, hogy ikszeljük be a helyes választ. Ennek megfelelően a javítása sem szorítkozik gépies automatizmusokra.

Módosította Kornya_Zsolt: 2011.10.10, 14:06


Rorimack

Rorimack

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1647 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                             

Kelt 2011.10.10, 14:03

Nem technojövőt vizionálok, hanem ezt az egész grafomotoros dolgot humbugnak tartom.

Vannak a finommotoros mozgások, ezeket ki lehet fejleszteni máshogy is.

(Még egy példa: pálcikahasználat, akár háztartásvezetés-órával kombinálva.)

Van az olvasás, amin segíthet az írás, de sokkal fontosabb, hogy már jóval az írástudás előtt ott legyenek körülötte a befejezett történetek (nem cliffhangeres tévésorozatok, hanem közös mesék stb.).

Ami többször előjött, hogy nem tanítják az USA egyes részein az írást, azt például csak részben igaz - a folyóírást nem tanítják.

Ehhez egy kis adalék: olyan emberekkel vagyok körülvéve, akik nem csak hogy több ezer írásjegyet ismernek, de ráadásul ezeket esztétikusan is le tudják írni (mert tanultak kalligráfiát - európai kalligráfiával hol találkozik az egyszeri iskolás?). Namost ők ismerik a folyóírást is, kb. a tizenkilencedik század végének stílusában kanyarítják a betűket. Viszont olvasás terén már gondot okoz neki a folyóírás - nem azért, mert hülyék, hanem mert a folyóírás országonként, korosztályokként és egyénenként annyi formában torzul, hogy külön gyakorlat kell az olvasásukhoz.

Hogy ne rejtvényfejtésről szóljon a kommunikáció, hanem tényleg információcseréről, abban sokat segít a nyomtatott nagybetűk használata írásban. (Nagyon könnyen el lehet érni kb. ugyanazt az írássebességet, mint folyóírással.)

edboy

edboy

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1014 Hozzászólás
Hírnevek
                             

Kelt 2011.10.10, 13:50

Kornya Zsolt: nem tudok egy lényegi részt kivágni a hozzászólásodból, mert az egész releváns az elejétől a végéig, így az egészre reagálnék.

Nem értek egyet azzal, hogy dugjuk a homokba a fejünket, és próbáljunk keresztbe tenni a digitális oktatás terjedésének csak azért, mert bizonyos társadalmi köröknek abból hátránya vagy kellemetlensége származik. Ebből a hozzáállásból ugyanis - mivel a digitális világ fejlődése Magyarországtól függetlenül is zajlik - az egész országnak kára származhat. Az más kérdés, hogy aki eddig hozzájutott a "digitális írástudás" fejlődéséhez szükséges erőforrásokhoz, az ezután is hozzá fog, az általad vázolt szakadék tehát mindenképpen létezik. Ez nem jó, viszont szükségszerű.

A megoldás szerintem inkább ebben az irányban keresendő:

http://mashable.com/2011/10/05/worlds-cheapest-tablet/

Nem megakadályozni kell a szakadék kialakulását, mert azt ugyanúgy nem lehet elkerülni, mint a digitális tartalmak előretörését és elterjedését. Ehelyett inkább olcsó eszközökkel, és állami támogatással csökkenteni azt.
(Oké, Indiában ez a méretgazdaságosság és egyéb tényezők miatt eszközre vetítve valószínűleg olcsóbban megoldható, mint itt, de lehet ehhez hasonló nemzetközi programokhoz csatlakozni, vagy egyszerűen hegeszteni egy saját szoftvert erre az eszközre, és behozni belőle, amennyit kell. A gondolat további kibontására sajnos most nincs időm.)

Megjegyzés: igen, a gyerek tanuljon meg kézzel írni, tollal, papírra, és a nem avuló tárgyakat (pl. matematika, kémia, stb) tanulja könyvből! Utána viszont jöhet a tablet és a billentyű.

Módosította edboy: 2011.10.10, 13:54


Attila

Attila

    Banned

  • Fórumita
  • 4235 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                             

Kelt 2011.10.10, 13:48

"Elszállt, kissé naív jövőképem alapjai a következő univerzumok: Star Trek, Mass Effect. Ezekben a jövőkben az emberi technológia egy olyan irányba fejlődött, ami teljes mértékben mellőzi a papírt! Szerintem élhető a jövőjük."

Hát, éldegélj te abban a jövőben, ahol a szerencsétleneknek testhez tapadó spandexben kell járkálniuk egész nap, vagy éppen olyan lassú a lift, hogy csak na...




Viszont kölkeknek, tanuláshoz nem adnék ebookot. Főleg nem általános és középsuliban. Még számítógépet se nagyon, legfeljebb olyan feladatokra, aminél dolgozniuk kell rajtuk... Ha valaha kölkem lesz, abba a suliba nem fogom tenni, ahol mindenféle elektronikus parasztvakítással próbálják helyettesíteni a tanári kompetenciát.

Referenciának, háttéranyagnak tök jók, persze. Tanuláshoz viszont a papír alapú könyveknek van pár előnye. Nem-uniformizált karaktertípusok, forma, szag... mind segít a memorizálásban. Nem nosztalgikus, a-jó-öreg-lúdtoll-percegése jellegű hülyeségekről beszélek, hanem arról, mi minden segít az infó rögzülésében.

acel

acel

    Újdonsült fórumozó

  • Fórumita
  • 46 Hozzászólás
Hírnevek
                             

Kelt 2011.10.10, 13:34

A tabletes dolgozatokat meg a pedagógus nyilván javítgassa a saját otthoni gépén, a saját nyomásérzékeny digitális tollával, amit mind a saját világszégyene fizetéséből kell beszereznie, fenntartania és fejlesztenie, ugye?

Pénteken teljesen megr;m-ltem, láttam egy "tanárt" a metrón, a dolgozatokat javitotta kézzel, kilóra automatikusan, abcd válaszok közül lehetett válaszolni. Na het egyszerű szgépen megcsinálni.
A tanároknak áldás lenne a gépi dolgozat.


[Fantasy háttér] [Sötét háttér]