Ugrás tartalomhoz


Fotó

DnD 5. kiadás


  • Válasz írásához lépj be
6253 hozzászólás érkezett eddig

Garaboncias

Garaboncias

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 800 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.11.28, 21:43

Frissült a Basic-változat: az errata mellett illusztrációkat is kapott, meg egybeszerkesztették a játékosi és mesélői részeket.

 

http://dnd.wizards.com/articles/features/basicrules

 

 



Glowface

Glowface

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 2891 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.11.16, 10:42

Az AD&D-stílusú multiclassolás egyébként nem csak tematikusabb, de sokkal játékosbarátabb is volt: mivel az xp-táblázatok úgy voltak összerakva, hogy a következő szinthez szükséges xp értéke nagyjából megegyezett az addig a pontig összeszedett összes xp-vel, a multiclass karakterek ... mindig csak egy, legfeljebb két szinttel voltál elmaradva a specializált karakterekhez képest.

Alacsony szinteken igen, de aztán eléggé kezdett lineárisabbá válni az az XP tábla.

Másrészről a multiclassingra képes demihumánok általában úgyis be voltak korlátozva középmagas szintekre az érintett kasztokban, szóval úgyis ritkán érhettek volna el magas szintet...



aluminiumtrioxid

aluminiumtrioxid

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1670 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.11.16, 10:06

Szerintem az egy elég jó megoldás volt.

Az összetettebb karaktereket is meg lehetett alkotni, mert végülis lehetőség volt rá, hogy kombináljon két osztályt. (jó példa Dak'kon, aki varázsló, de mellesleg egy katanával is tud hentelni)

Viszont ez nem volt "ingyen", hogy egyszer csak felveszek két szintnyi monkot, hogy gyorsabban tudjak futni, hanem az elejétől kezdve fele-fele XP ment az osztályokba.

 

Az AD&D-stílusú multiclassolás egyébként nem csak tematikusabb, de sokkal játékosbarátabb is volt: mivel az xp-táblázatok úgy voltak összerakva, hogy a következő szinthez szükséges xp értéke nagyjából megegyezett az addig a pontig összeszedett összes xp-vel, a multiclass karakterek nem két osztályban tudtak feleolyan erősek lenni, mint a single-class kollégák (1:1 multiclass), és nem is az volt, hogy a másik osztály alacsony szintű trükkjeiért cserébe feladtad a legerősebb feature-eidet (aszimmetrikus multiclass), hanem az egyes osztályaidban mindig csak egy, legfeljebb két szinttel voltál elmaradva a specializált karakterekhez képest.



galu22

galu22

    A consiglieri.

  • Fórumita
  • 4445 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.11.16, 06:46

Ilyen kaszthalmozó többkasztúság csak 3E-ben volt. Előtte fajtól függően indulhattál több kaszttal vagy emberként válthattál, ha elég magas volt a vonatkozó főjellemző.



Szerintem az egy elég jó megoldás volt.
Az összetettebb karaktereket is meg lehetett alkotni, mert végülis lehetőség volt rá, hogy kombináljon két osztályt. (jó példa Dak'kon, aki varázsló, de mellesleg egy katanával is tud hentelni)

Viszont ez nem volt "ingyen", hogy egyszer csak felveszek két szintnyi monkot, hogy gyorsabban tudjak futni, hanem az elejétől kezdve fele-fele XP ment az osztályokba.

Nekem az alap osztályok kombinálásával nincs nagy bajom. Harcos-varázsló, tolvaj-varázsló, harcos-tolvaj simán jöhet bármikor. Bár a paladin-warlock, ranger-monk az már nekem is sok egy kicsit.




Lazán kapcsolódó vélemény. A legtöbb esetben, ha valaki játéktechnikailag komplex karaktert akar hozni, az azért van, mert látott egy képregényhőst, egy filmet, vagy valamit, és szeretne olyat játszani a játékban.
Ezzel alapvetően semmi baj sincs, ha DnD-ben megoldható viszonylag értelmes keretek közt, és a játékélmény is olyan lesz, amire a játékos számít. Ilyen mondjuk Elric és Dak'kon vagy Fafhrd (harcos vagy harcos-tolvaj). Fura módon nálunk gyakran előfordul még a "törvény keményöklű, cinikus alkesz őre" sablon is, ez a Sam Spade - Bernie Günther klisé, még fantasy játékokban is. Szeretik a srácok a noir-okat. Annyival jobb a helyzet, hogy ezt tolvaj osztályból pont meg lehet csinálni. (ha inkább Piszkos Harry, mint Sam Spade, akkor pedig harcosból)

A probléma ott kezdődik, hogy a karakterötlet nehezen, vagy csak részben megvalósítható DnD-ben. Például Rozsomák tulajdonképp egy regenerálódó nindzsa, ami egyszerűen nincs a játékban. Ha a játékos összecsal magának regenerációt biztosító fizikumot, meg szerez egy regeneráció gyűrűt, akkor sem lesz Rozsomák.

A második verzió okozta csalódások miatt szeretem jobban, ha teljesen random a főjellemzők meghatározása. Így mindenki prekoncepciók nélkül kezdi el tanulmányozni a dobott értékeket, és mindenki tisztában van vele, hogy abból kell dolgozni, amit ott helyben dobott magának. Szerintem sok csalódást meg lehet előzni ezzel.

Módosította galu22: 2018.11.16, 06:47


Bulldy

Bulldy

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 6319 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.11.15, 18:35

Ilyen kaszthalmozó többkasztúság csak 3E-ben volt. Előtte fajtól függően indulhattál több kaszttal vagy emberként válthattál, ha elég magas volt a vonatkozó főjellemző.

Arra mondjuk fogadnék egy tálca sörben, hogy játékban a többkasztú karakterek főleg akkor kerülnek elő, ha magasabb szinten indul a parti. Egy 3/3 karakternek lehetnek jó kombói, de addig gyengébb, mint a többiek és jellemzően akkor is egytrükkös póni.

Az meg a másik, hogy a "táp" érdekében felvett kaszt szerepjátékos indoklása általában a kifordítva hordott gatya esete. Ha meg egy kaszt hangulati részét is beszövi a mesébe a mesélő, akkor nem biztos, hogy egy TJ paplovag igent fog mondani egy kétes forrású, intelligens varázstárgy ajánlatára, főleg, ha annyit tud, hogy "jó lesz, adok nagyobb hatalmat". Persze ha a játékos pontosan tudja, hogy ez azt jelenti, hogy a következő szintlépéskor lehet hexblade warlock, akkor könnyű a döntés. De ez meg így milyen unalmas már.

Bulldy

Garaboncias

Garaboncias

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 800 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.11.15, 13:57

A multiclassnak (és picit a dual-classnak) olyan régi hagyományai vannak már a(z) (A)D&D különféle kiadásaiban, hogy az 5e-ben hiába opcionális szabály, azok, akik nem ezzel a kiadással kezdtek, hanem másikról tértek át, sokkal természetesebbnek veszik a beágyazottságát. Ezért sokszor akaratlanul is számba veszik.



Callinicus

Callinicus

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 774 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.11.15, 13:30

Multiclasst én sem szeretem (ismételgetjük magunkat kicsit, nem?) de ettől még része a játéknak (tudom opcionális...) és ha felmerül, hogy valamit hogy lehet megvalósítani a játékban, azért igyekszem észben tartani.

Felfogtam, ha te mesélsz, nem lehet. A legtöbb mesélőnél azért általában, de. :-)

 

http://hosokhajnala.lfg.hu/2018/11/heroszok-hajnala-kesz-karakterek/

Mondjuk a Hősök Hajnala példa karkaterek (REKLÁM!) között sincs sosem multiclassolt, ellenben pár tápos feat, azért befigyelt. ;-) (Lettek is feltűnő különbségek a sebzéspotenciáljukban...)

 

Nekem még lehet nem is lenne nagy kifogásom a feat-ek és multiclass bannolás ellen, de ismerek olyan játékost aki dnd-ből 10-ből 1x ha nem multiclasst hoz, mert csak azokat látja érdekesnek.



Bulldy

Bulldy

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 6319 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.11.15, 11:00

Nem jutok el odáig, hogy mit lehet ideológiával alátámasztani. Egyszerűen annyi van, hogy a többkasztúságról, mint opcióról a mesélő dönt, én pedig úgy döntök, hogy a kampányomban nem létezik.

Sőt, képességekből (feat) sem elérhető mind, illetve van, ami igen, de megváltoztatva.

Most váltott mesélős kampány van, a kollektíva úgy döntött, hogy "all-in" van kétkasztúságra, képességekre és hivatalosan megjelent alkasztokra.

Van tervben kampányom még, ott pl. ki lesznek tiltva a -5/+10 képességek. De mindenki kap Lucky-t, enyhén módosítva: három szerencseponttal kezdesz, csak játékalkalmanként frissül, de halmozódhat és akkor kapsz, amikor inspirációt kapnál. Cserébe nem előnyt ad (mint az inspiráció), hanem újradobást, akár sebzésre is, de csak a saját dobásaidra. Tehát nem lehet a rád dobott 20-as támadást újradobatni.

Ezen kívül minden faj kap egy képességet első szinten. Az ember variáns is, de csak egy még jobban leszűkített listából választhat.

Persze lehet, hogy ez így nem szimpi a csapatnak, de akkor majd mesél más. :)

Eddig nem volt gond a megkötéseimmel, értelmes emberekkel játszok, akik elfogadják, hogy nekem mesélőként így kényelmes, cserébe meg általában jókat mesélek nekik. ;)

Könnyűvértes AC:

Pajzs nélkül nem lesz sok, a 17 megállítja. Igazából nehézvértesnél is az a táp, hogy a pajzs ad 2+ AC-t (varázspajzs esetén). Amúgy ott is a 21 a csúcs (ha a +1 AC küzdőstílust választotta).

Bulldy

Módosította Bulldy: 2018.11.15, 11:01


aluminiumtrioxid

aluminiumtrioxid

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1670 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.11.15, 09:31

A devotion és a békézős izé kössön paktumot celestial patronnel, az ancientsnek meg ott az archfey.

 

(Mondjuk így egyik sem fog karizmából ütni, ami a hexbladin legnagyobb tápja, de a szerepjátékos megfontolások érdekében áldozatokat kell hozni.)

 

(Egyébként halkan megjegyzem, hogy az "én fogom használni ezt a nyilvánvalóan átkozott fegyvert, mert ha már úgyis romlás és végzet követi, legalább legyen ott valaki, aki tudja kezelni a helyzetet" elég kongruens egy devotion pala értékrendjével.)



Callinicus

Callinicus

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 774 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.11.15, 09:21

Én komolyan nem látom, hogy az ellenségét bármilyen eszközzel elpusztítani akaró vengeance, vagy a világhódítás útján halott goblinonként haladó conquest paladinnál miért tűnik teljesen kizártnak, hogy ismeretlen erőkkel kössön paktumot a céljai érdekében, amik fegyvert adnak a céljai eléréséhez.

Jó a devotion meg az ancients paladinnak tényleg kicsit fura kombó, de a másik kettőnek (a békézős izének nem jut eszembe a neve) meg az oathbreakernek szerintem nem.

 

Nekem van ismerősöm aki kifejezetten kiakadt, hogy az ügyeskedős karakternek majdnem olyan a védelme, mint a nehézpáncélosának, és tökre nem éri meg nehézpáncélt viselni, mert ügyességből és pont ott vagy és abból támadni is tudsz akkor meg védekezni is. (Nem volt igaza, de tényleg nincs látványos különbség alapból összerakott kariknál.) Meg nem is hangulatos így, mert máshol csak szivat a páncél, harcban meg nem jársz vele kifejezetten jobban.

Dual Wield/Shield(tárgy), Shield of Faith, shield(spell), Armored Style, ezek játszanak könnyű vértben is. 1-el lesz kissebb az AC-je a karakternek mint az AC-re építő nehézpáncélosnak, mert a plate 18 a 20-as dex+studded meg 17.

Páncél nélkül akár multiclassból lehet felvenni barbariant, monkot, warlockot, sorcerert, még 1-2 pontnyi lehetséges AC-ért. Bár akkor a fighting style kimarad.

Azzal meg nem látom a problémát, hogy az aki pendelyben mászkál nem szedhet össze akkora AC-t, mint az aki 1500 gp értékű, magas tulajdonságkövetelményes, lopakodás (és mesélőtől függően úszás) ellehetetlenítő bunkerben. Sőt kifejezetten alulértékeltnek érzem dnd5-ben a nehézvértet.



Hawkmoon

Hawkmoon

    Érdeklődő fórumozó

  • Fórumita
  • 63 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.11.14, 22:51

Ha az én kampányom, akkor biztosan nem fogsz kétkasztú paladin/warlock lenni. (Meg -5/+10 -es feat-ek sem lesznek.) ;)

Amúgy persze mindenki olyan szörnyszülöttet enged be, amit akar. A többmesélős kampányban engem sem zavar. :)

A mi esetünkben a paladin Dex mentője -1 volt, erre kapott karizmából +4-et. Azért az összesítésben +3-as mentő nem volt olyan combos a 12-ről induló mentő nehézségek ellen. :)

Bulldy

 

Igen, pont erre gondoltam én is.... lehet csinálni paladin/warlock-ot, csak épp minek... :O :P 

Pontosabban, ki az az épelméjű mesélő, aki ilyesmi, nyilván csak tápolásra használt/kreált karaktert beenged a kampányába. :O

Mindegy is.... másik (bár, egyre kisebb értelműnek tűnő) kérdésem.... hogy pl. egy nem nehézvértes karakternek hogy lehetne (varázstárgyakon kívül) jó AC-t összehoznia? 

Egy kivert bőrvért 12, 20-as Ügyességgel is csak 17, aztán... ennyi. Néhány spell ugyan még segíthet kicsit, de pl. egy könnyűvértes, ügyességre építő harcos/ranger eléggé meg van lőve, sztem. 



Callinicus

Callinicus

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 774 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.11.14, 15:27

Bless nem vó't?

 

 

 

Ha az én kampányom, akkor biztosan nem fogsz kétkasztú paladin/warlock lenni.

 

És ha elég oldal előtörténetet írok hozzá? :-P

Egyébként nem emlékszem, hogy valaha bármelyik kiadású dnd-ben játszottam volna multiclassos karakterrel.


Módosította Callinicus: 2018.11.14, 15:29


Bulldy

Bulldy

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 6319 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.11.14, 13:14

Ha az én kampányom, akkor biztosan nem fogsz kétkasztú paladin/warlock lenni. (Meg -5/+10 -es feat-ek sem lesznek.) ;)

Amúgy persze mindenki olyan szörnyszülöttet enged be, amit akar. A többmesélős kampányban engem sem zavar. :)

A mi esetünkben a paladin Dex mentője -1 volt, erre kapott karizmából +4-et. Azért az összesítésben +3-as mentő nem volt olyan combos a 12-ről induló mentő nehézségek ellen. :)

Bulldy

Callinicus

Callinicus

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 774 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.11.14, 12:03


Ez tökéletes is volt minden ellen, aminek támadást kell dobni a sebzéshez. De a leheletfegyverek nem ilyenek, ráadásul sok kis ellenfelet nehezebb megölni, mint egy nagyon. (Főleg, hogy az 1500 arany értékű mérgeket a főellenfelekre tartogatta a vándor és az íjász harcos.)

Bulldy

 

Paladin 6+ szinttől egész jól megtartja magát szerintem mentős dolgok ellen, +3+5 körüli karizmával. :-)

Aztán elkezdesz hexblade warlock szinteket is felvenni neki, és nagyjából 9. szint környékére még támadni is fog tudni, meg sokat smiteolgatni. Addig csak keveset smiteolgatni, de az se rossz.



strato

strato

    Lézengő ritter

  • Szerkesztő
  • 7849 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.11.14, 10:13

Íme Wex kalandja az Őszi D&D Találkozóról:
http://lfg.hu/86419/meseloknek/atyaink-oroksege-dnd5e-kalandmodul/



Bulldy

Bulldy

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 6319 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.11.13, 14:16

Pont így, ahogy Cal írja. :)

8. szint körül már azért leesett egy +1-es pajzs és egy +1 AC-t adó köpeny, így a pap 22-es AC-val mászkált. Erre dobta fel a Shield of Faith -et, amivel 24 lett az AC-ja.

Ezzel a legdurvább ellenfelek is kevesebb, mint 50% eséllyel találták el. Talán a kampány végén a vámpírúrnak volt +14-es támadása. A legtöbb ellenfél még itt is +6-7 körül mozgott, de egyenest a bestiáriumból kivett, nagy tömegben jövő dögök +4 körül támadtak.

Kombó volt még, hogy a paladin pajzsol,reakcióból adott hátrányt, így a két nehézvértes gyakran együtt mozgott, a pap fentartott valami mágiát, a paladin meg igyekezett megakadályozni, hogy dobnia kelljen koncentráció fenntartására. Aztán már ez sem lett olyan gond, mert a pap feat-ből képzett lett Con mentőben, a paladin meg elkezdett aurában mentődobás-bónuszt adni.

Ez tökéletes is volt minden ellen, aminek támadást kell dobni a sebzéshez. De a leheletfegyverek nem ilyenek, ráadásul sok kis ellenfelet nehezebb megölni, mint egy nagyon. (Főleg, hogy az 1500 arany értékű mérgeket a főellenfelekre tartogatta a vándor és az íjász harcos.)

Bulldy

Callinicus

Callinicus

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 774 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.11.12, 22:29

Shield + Heavy Armor + armored style + shield of faith és AC 21-23 paladinnál tartunk.

 

Multiclassból szerez az ember shield of faith + shield spellt nehézpáncél mellé kb "eltalálhatatlan" lesz.

 

Hogy nagyon bonyolultabbat ne mondjak. :-)



Hawkmoon

Hawkmoon

    Érdeklődő fórumozó

  • Fórumita
  • 63 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.11.12, 21:27

Harcfüggő, persze. De ha van egy-két kör buffolni, akkor le lehet kérni a fényt is a fegyverre. :)

Ha nem, akkor előnyben vannak az "igénytelen" kasztok. Ez ilyen. Hol az egyiknek lejt a pálya, hol a másiknak.

(Szoktak panaszkodni a könnyen elérhető magas AC-ra is. Emlékszem a két és fél éves kampány leggyűlöltebb ellenfelei a tömegben érkező pokolkutyák voltak. Úgy olvasztották a pap és paplovag AC-király páros HP-ját, mint amikor radiátorra rakod a vajat. :P :D )

Bulldy

 

Erről mesélhetnél még, ha belefér az idődbe. ;) 

Elismerem, nem ástam bele nagyon mélyen még az 5E rejtelmeibe (csak játékosként vagyok benne egy kampányban), de én kifejezetten nehéznek és ritka kincsnek találtam eddig az AC növelést, még caster-el is. :O 

Hogyan is lehet "könnyen" magas AC-t elérni, ezen emberek szerint? :P



Fywillan

Fywillan

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 318 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.11.12, 16:01

3. kiadás meg egyéb RPG-k után nem hittem volna, hogy valaha ilyet mondok, de feljebb kéne venni a casterek harci potenciálját 5E-ben.
 

 

Szerintem a casterek elégedjenek meg azzal, hogy a harcon kívuli helyzetek kezelésére kb. tízszer annyi eszközuk van, mint a többieknek.



Bulldy

Bulldy

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 6319 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2018.11.12, 15:02

Ne felejtsük, hogy a feat és a multiclass opcionális. A rendszert egykasztúságra, feat-ek nélküli karakterekre tesztelték, így üzembiztos.

A Challenge -t én sem tudom hogyan találták ki, pont annyira működik jól, mint 3E-ben a CR. (Sehogy.)

Bulldy


[Fantasy háttér] [Sötét háttér]