Ugrás tartalomhoz


Fotó
* * * * - 4 Szavazat

Távirattal érkezett: Csomópontalapú kalandtervezés


  • Válasz írásához lépj be
25 hozzászólás érkezett eddig

Herbie

Herbie

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1119 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2012.03.11, 11:29

auer: Alapvetően hasznos kis cikk ez, a hiba az ön készülékében van. :aboci:

strato

strato

    Lézengő ritter

  • Szerkesztő
  • 7602 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2012.03.11, 03:25

Kösz a fordítást Urban, bár egy helyesírás ellenőrző és még egy átolvasás ráfért volna még.
Alapvetően nekem az a benyomásom, hogy túlságosan terjengősen, körülményesen mond el az írás olyan dolgokat, amiket az edzett olvasó/KM talán már az első félmondatból megért. Én fordítás helyett inkább egy emészthetőbb kivonatot készítettem volna a cikkből a három nyomos elmélettel a középpontban, és akkor a végére odafért volna a példa is, ami így viszont nagyon hiányzott.

Orastes

Orastes

    Hordószónok

  • Fórumita
  • 6121 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2012.03.10, 22:03

szerintem nem a cikkel van a baj..

auer

auer

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 5093 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2012.03.10, 20:51

Nem. Vannak hasznos cikkek.

Orastes

Orastes

    Hordószónok

  • Fórumita
  • 6121 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2012.03.10, 20:12

kezdenek ezek a cikke kicsit amolyan ál-tudományos dolgok lenni)


vannak "tudományos" szerepjátékos cikkek is? :normaalis:

auer

auer

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 5093 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2012.03.10, 17:22

auer: Ha a gyakorlati példát hiányolod, lapozz bele az új WoD-os modulokba (storytelling adventure system); többségük hasonló módon van felépítve.


Egyrészt kösz de nem fogom (annyira nem érdekel) másrészt a cikk ne hivatkozásgyűjtemény legyen hanem adjon példát, harmadrészt még mindig fingszeletelés kategória szerintem (negyedrészt: lehet eszerint mesélek én is lehet h nem, de kezdenek ezek a cikke kicsit amolyan ál-tudományos dolgok lenni)

Firith

Firith

    Újdonsült fórumozó

  • Archívum
  • 10 Hozzászólás
Hírnevek
                                

Kelt 2012.03.09, 18:59

Fordító megjegyzése: Akinek ez nem elég, vagy szeretné élőben is kipróbálni a dolgot, annak ajánlom a negyedik Végtelen Találkozásokon általam mesélt modult.


ehhez kaphatnánk esetleg linket? Mert én nem találok rá :(

szabadid

szabadid

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 576 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2012.03.09, 18:54

auer: Ha a gyakorlati példát hiányolod, lapozz bele az új WoD-os modulokba (storytelling adventure system); többségük hasonló módon van felépítve.

Pett-moondevil

Pett-moondevil

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 572 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2012.03.09, 17:14

Sziasztok!

Érdekes iromány, sokáig emésztettem. Olyan apró részletekbe nem szeretnék most belemenni, mint a három nyom elvének megfordítása közben vetett logikai tigrisbukfenc, de az ilyenfajta részletek bizony nehezítették a megértésemet.
A példa nélkül nem tudtam eldönteni, hogy a játékosok dönthetnek-e a "merre tovább?" kérdésében. Valójában a cikkből inkább az derült ki nekem, hogy nem. Azt láttam, hogy egyetlen következtetésük van mindig, tehát egyetlen cselekvési lehetőségük. Ezzel csak véletlenszerűen alakítja ki az első rajzon látott lineáris pálya elemeinek sorrendjét. Nesze neked jelentőségteljes választás ("értelmes döntés") -- így még döntés sincs.
A példában viszont azt láttam, hogy egyáltalán nem kizárt, hogy egy adott csomópontból több lehetőségük is van továbbhaladni. Innentől kezdve ki-ki maga döntse el, hogy neki mennyire fontos a három csomópont sorrendje -- ha ennek megválasztása érdekes, értelmes, jelentőségteljes, akkor a példával együtt a cikk jó módszertant ad.
Én inkább Glowface-szel értek egyet és azokkal, akik a spanyol viasszal hozták összefüggésbe a fentieket. (Sajnos nem Orastesszel, pedig az jobb lenne.)
Az itt a piros-hol a piros kérdés: ahhoz, hogy elérj a piros pöttybe, érintened kell A-t, B-t és C-t is, ezért sem lehetett rátenni az ábrára úgy, hogy ez érthető legyen.
A cikk későbbi részeibe csak belepillantottam, de úgy sejtem, hogy maga az író sem alkalmazza túl szigorúan a módszertant, legalábbis könnyedén hoz olyan példát, amiben az eredeti csomópontok teljesen megváltoznak a játék közben.

Urban

Urban

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1556 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2012.03.09, 15:33

Glowface, auer: Nem. Olvassátok inkább újra az egészet. Ha még mindig nem áll össze, olvassátok el az angol nyelvű példát és a tervezett szituációk linket is, hogy kitisztuljon a kép. Ha így sem, akkor itt a személyes véleményem:

A cikk kitér arra, hogy a csomópontalapú tervezésben nem eseményeket (időben meghatározott történés-folyamatokat) tervezünk, hanem nyílt szituációkat (inkább "térbeli" elrendezés). Ha nem érzitek a különbséget, gondoljatok arra, hogy teljesen más dolog meghatározni egy PC-t kívülről: megpróbáljuk leírni minden lehetséges eshetőségre a válaszreakcióját (ha unatkozik, bajt csinál; ha baj éri, elszalad stb.) és belülről: a lényegét fogalmazzuk meg, amely alapján bármilyen aktuális helyzetre hitelesen reagálhatunk (nyugtalan, ijedős).

Az utóbbiakra hasonlítanak a szituációk is. A csomópontok is ilyenek, és igazából bármik lehetnek: személyek, események, helyszínek stb. A történet szempontjából az egyetlen funkciójuk, hogy nyomokat (okokat) adjanak arra, hogy a karakterek továbblépjenek.

Míg eltervezett kalandnál minden egyes továbblépésnél meg kell felelni az előre eltervezettnek, addig csomópontalapúnál minden egyes lépésnél egyedibbé válik a kaland. Egyéni sorrendben haladnak végig a csomópontok mentén, és a szituációk hatnak egymásra, alakítják egymást, így nem lehet a kalandot kétszer ugyanúgy lemesélni.

Diocletianus, ujper: A fentiek miatt nincs szükség piros pontra sem. Nincs előre eltervezett végpont, az az aktuálisan megvalósuló kalandtól függ.

Módosította Urban: 2012.03.09, 15:34


galu22

galu22

    A consiglieri.

  • Fórumita
  • 4334 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2012.03.09, 11:48

Bakker, ez (a példával együtt!) nagyon jó ötlet!

Azért nagyon jó, mert megmarad a játékosi szabadság ÚGY hogy nem végzek felesleges munkát!

Többször jártam úgy (sandboxnál), hogy kidolgoztam egy csomó helyszínt amiket sosem találtak meg. Rendben, felhasználhatom máskor, de azért nem az igazi :)

Sphynx

Sphynx

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 909 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2012.03.09, 11:19

ami szerintem elgondolkodtatobb...
/szarkazmus nelkul/
annyi kreativ es tapasztalattal rendelkezo rpgs mellett, amennyi ezen a site-on elofordul, nem ertem, miert is nem szuletik tobb hazai cikk a kezdo jatekosoknak/meseloknek szanva (akar rendszerspecifikusan is), miert szukseges pl angolrol forditani...

Nekem úgy rémlik voltak próbálkozások, mind magus, mind általános témában is. És miért nincs több? a válasz a cikkekre érkezett kommentekben rejtőzik. Amennyi sz@rt tudnak a friss cikkírók nyakába borítani, nemcsoda hogy elmegy a kedvük az írástól. :D :sor:

elGabor

elGabor

    Régi fórumozó

  • Moderátor
  • 4222 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2012.03.09, 11:16

Ez egy hasznos cikk, de valóban, az eredetihez kötődő konkrét példa sokat dob rajta. Hasonló, bár kicsit tömörebb formában én is írtam a hálózatos kalandtervezésről a Városi Találkozások II: Éjszakai Táblázat függelékében ("A Konspiráció"). Ott egy konkrét példa is szerepel. Mivel az aktuális kampányomban használom a megközelítést, ezért inkább nem spoilerezek, de talán van, akinek hasznos lehet a két oldalas függelék elolvasása. :pipe:
  • Garaboncias kedvelte ezt

gillz

gillz

    zombidroid

  • Archívum
  • 405 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2012.03.09, 10:58

(a pontosabb értelmezéshez érdemes elolvasni az egész angol cikket. szvsz az megválaszolja a kérdéseket, velem legalábbis ez történt.)

tetszik az elgondolás, nekem spec még a három-nyom dolog is új, de érzem benne az igazságot - visszaemlékezve arra, h milyen nehéz időnként észrevetetni a játékosokkal, hogy az bizony egy nyom arra, ha netán meg szeretnék menteni a világot :D

még elméleti fejtegetéseket, nekem bejönnek :)

Módosította gillz: 2012.03.09, 10:59


Orastes

Orastes

    Hordószónok

  • Fórumita
  • 6121 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2012.03.09, 10:10

teljesen rendben van a cikk, szerintem, de szerintem ez nem csak az események és helyszínek megváltozott sorrendjéről szólhat, hanem új, akár véletlen szülte eseményekről, akár a fő "cél"-hoz vezető utat nem úgy járják be ahogy a mesélő tervezi, vagy akár váratlan húzásokkal meglepő fordulato(ka)t hoznak be az eseményekbe. Így a modul cselekménye akár teljesen meg is változhat, ami egyáltalán nem baj. Pont arról szól a dolog, hogy egy kalandnak rengeteg megoldása lehetséges, és ez jó.

BePe

BePe

    Admin

  • Admin
  • 4585 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2012.03.09, 10:01

ami szerintem elgondolkodtatobb...
/szarkazmus nelkul/
annyi kreativ es tapasztalattal rendelkezo rpgs mellett, amennyi ezen a site-on elofordul, nem ertem, miert is nem szuletik tobb hazai cikk a kezdo jatekosoknak/meseloknek szanva (akar rendszerspecifikusan is), miert szukseges pl angolrol forditani...

ujper

ujper

    Újdonsült fórumozó

  • Fórumita
  • 18 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2012.03.09, 09:58

Segítség! Hova tűnt a nagy piros pont? A csomópont alapú játéknak nincs befejezése? Ha van, akkor oda mindegyik sárga pontból (A-B-C) el lehet jutni, vagy csak a "C"-ből? Ha előbbi, akkor sikerült tarkón lőni a célkitűzést, mert ha pl. sárga "A"-ból mehetek a piros pöttybe, akkor feleslegesen dolgoztam ki sárga "B"-t és "C"-t. Ha utóbbi, akkor sikerült rendkívül bonyolultan felvezetnie a 2. ábrát, csak nem két "álválasztás" van, hanem három: A-B-C. Kicsit spanyolviasznak tűnik...


Bizony, a piros pötty nekem is hiányzik. Illetve a sok piros pötty, ha alternatív befejezések is vannak. Plusz időnként lehet olyan is a nyomozás, hogy a kék pötty a piros, azaz a csapat a nyomokkal a kezében is ugyanott fog állni. Az ügy megoldatlan, az akta lezárva, de közben volt egy csomó élmény, ami miatt mégis jó az egész.

Sphynx

Sphynx

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 909 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2012.03.09, 09:09

Igazából ezek a cikkek még mindig a fingszeletelés kategóriába tartoznak. Vmi gyakorlati példa ki tudná hozni onnan, de értelme még mindig kevés. (meg nem tudom elképzelni otthon írom a kalandot hopp akkor még két plusz nyom, akkor követvetkező rész)

:sor: :sor: :sor:

Sanctus

Sanctus

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 994 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2012.03.09, 08:27

Végtelen találkozások? :)

Diocletianus

Diocletianus

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1307 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                                

Kelt 2012.03.09, 08:10

Segítség! Hova tűnt a nagy piros pont? A csomópont alapú játéknak nincs befejezése? Ha van, akkor oda mindegyik sárga pontból (A-B-C) el lehet jutni, vagy csak a "C"-ből? Ha előbbi, akkor sikerült tarkón lőni a célkitűzést, mert ha pl. sárga "A"-ból mehetek a piros pöttybe, akkor feleslegesen dolgoztam ki sárga "B"-t és "C"-t. Ha utóbbi, akkor sikerült rendkívül bonyolultan felvezetnie a 2. ábrát, csak nem két "álválasztás" van, hanem három: A-B-C. Kicsit spanyolviasznak tűnik...


[Fantasy háttér] [Sötét háttér]