Ugrás tartalomhoz


Fotó

Kazamaták és Kompániák

old school

  • Válasz írásához lépj be
402 hozzászólás érkezett eddig

galu22

galu22

    A consiglieri.

  • Fórumita
  • 4804 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.01.27, 21:37

Mondjuk ez jó ötlet: A fickó a herdálásból támogat valami iskolát vagy effélét, ahol mindenre elszánt martalócokat tehetséges fiatalokat képeznek ki, vagy hazaküldi a családnak és valami pereputtya kigyúrja magát és eljön fosztogatni bosszút állni. :)


Valamelyik játékban (ha jól emlékszem Mythic Iceland) van ilyen, hogy ha valójában ésszerűtlen, de a játékvilág belső logikája szerint vállalható módon herdál valaki pénzt, akkor azt egy új karakternek átadhatja, ha meghal.

Ott olyanok, voltak, hogy:
- drága viking temetés (varázstárgyakkal együtt, ha a társai nem fosztották ki)
- mindenféle ajándékok NPC-knek
- földbe ásott arany, hogy hozzá kerüljön a túlvilágon

NEm voltak városok, főképp a cserekereskedelem volt az uralkodó, nem igazán lehetett semmi értelmesre pénzt költeni a követőkön kívül. (páncélt is csak kapni lehetett, vagy levenni valakiről, mert nem volt ilyen bolt a szigeten)


Kábé ennek a szabálynak a kicsit tágabban értelmezett verziója. (pl. a varázsló tarthat inast, fizetheti a játéktechnikailag általában felesleges tornyának a törlesztőjét. Viszont amikor meghal, a játékos az előtörlesztett aranyból az inast felléptetheti második-harmadik szintre meleg váltásban)



+1 szempont:
a duplázódó xp mennyiség miatt egy idő után már annyira sok kellene egy szintlépéshez, hogy a játékosok elkezdik belőle inkább az utánpótlást kinevelni és elkezdeni elvarrni a szálakat. Nálunk 7-8. szint körül szokott ez felmerülni.
(annyi aranyat már nem lehet zsákmányolni egy küldetésen, hogy érdemben közelebb jöjjön a 8-9. szint)

Módosította galu22: 2020.01.27, 21:39


elGabor

elGabor

    Régi fórumozó

  • Moderátor
  • 4386 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.01.27, 20:10

A Kazamaták és Kompániákban első, a Helvécziában második, a Kard és Mágiában harmadik szintről szoktunk karaktereket indítani. Magas szintű meséknél ennél lehet kicsit magasabb. De az első néhány szintet nem nehéz meglépni - nagyjából könyv szerinti KéK-ben pl. egy sikeresebb expedíció hozhat annyi aranyat, ami áttolja a teljesen kezdő karaktereket is második szintre.



Bendoin

Bendoin

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 367 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.01.27, 19:51

Általában vannak követők, másodlagos karakterek, vagy a csapattal kapcsolatban álló njk-k, én ezeket szoktam preferálni/átvenni/ újrahasznosítani. Ezek lehetnek már magasabb szintűek is, ha jutott nekik xp korábban. Szerintem teljesen új karakter induljon 1. szintről (oldschool rendszerben), vagy induljon mindjárt kettő, és majd kiválogatódik. A játékos tapasztalatai sem közömbösek a kampányban, ő is tanulja a dungeont, a settinget, ha új karaktert is hoz, már sokat fog tudni, örökölhet, stb.



Fefe

Fefe

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 164 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.01.27, 17:11

"Szoktam engedni, hogy "mentsenek le aranyat" az első szintű karakternek. Ha haszontalan dologra veri el a pénzt, azt teheti egy következő karakter alapba is, nem csak a fő karakterre használhatja el."

 

Mondjuk ez jó ötlet: A fickó a herdálásból támogat valami iskolát vagy effélét, ahol mindenre elszánt martalócokat tehetséges fiatalokat képeznek ki, vagy hazaküldi a családnak és valami pereputtya kigyúrja magát és eljön fosztogatni bosszút állni. :)



Ynas_Midgard

Ynas_Midgard

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1080 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.01.27, 16:47

At OSR dungeoncrawler kampányokban, hogy szoktátok (ill. hogyan szokták "tradicionálisan") az elhunytak után készített következő karakter szintjét kezelni? (1.-ről kezd, vagy olyan szintről mint a csapat?)

 

Annyiadik szintről, ahanyadikról az előző karakter indult (pl. a mostani AS&SH játékomat 5. szinten kezdtük, szóval ha valakinek új karakterre lesz szüksége - és nincs követője vagy nem akarja JK-vá tenni -, akkor 5. szintű karaktert készít).

 

A legtöbb OSR játékban ez nem okoz amúgy komoly problémát (hacsak nem lesznek egy ideig óvatosabbak és/vagy nem áll módjukban védeni az új karaktert), ráadásul az XP követelmények úgy vannak kalibrálva, hogy hamar behozzák a lemaradást.



galu22

galu22

    A consiglieri.

  • Fórumita
  • 4804 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.01.27, 16:09

At OSR dungeoncrawler kampányokban, hogy szoktátok (ill. hogyan szokták "tradicionálisan") az elhunytak után készített következő karakter szintjét kezelni? (1.-ről kezd, vagy olyan szintről mint a csapat?)

 

Alapvetően egy vagy kettő. (KéK-ben a maximum 6!)

 

Szoktam engedni, hogy "mentsenek le aranyat" az első szintű karakternek. Ha haszontalan dologra veri el a pénzt, azt teheti egy következő karakter alapba is, nem csak a fő karakterre használhatja el.

 

Illetve az sem ritka, hogy valakinek eleve 2 karaktere van, nem akkora probléma, ha az egyik megmurdel...



Fefe

Fefe

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 164 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.01.27, 16:07

bát icc fákin oldszkúl... Egyébként egyetértek, el kell bújni a bérencek mögött. :) De ez tényleg kihívás. Másrészről a csapat nagy öregjei sem élnek örökké, viszont ha a trezsőr egy részét ki tudod ninjázni a dándzsönből Már rögtön 2. szint. :D :hc:



Sics

Sics

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1776 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.01.27, 16:01

Valamelyik ADND DMG a csapatszint-1-et javasolja.

 

Az első szint szerintem kevés, már egy 4.-5. szintű csapat mellett is nagyon halékony egy egy életerődobásos valaki .. egyetlen területre ható hatás szele elviszi, vagy egy az adott szintű csapat számára nem különösebb problémát jelentő monszta harapásába simán belehalhat. ( Ugye ha mást kapna el, azt valszeg időben kiszednék a szájából...)
 



Narmor

Narmor

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1229 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.01.27, 15:03

At OSR dungeoncrawler kampányokban, hogy szoktátok (ill. hogyan szokták "tradicionálisan") az elhunytak után készített következő karakter szintjét kezelni? (1.-ről kezd, vagy olyan szintről mint a csapat?)

 

Első szinten indulnak az újak. A magasabb szintű karakterek oldalán úgyis gyorsabban megy a szintlépés. 



Fefe

Fefe

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 164 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.01.27, 14:47

At OSR dungeoncrawler kampányokban, hogy szoktátok (ill. hogyan szokták "tradicionálisan") az elhunytak után készített következő karakter szintjét kezelni? (1.-ről kezd, vagy olyan szintről mint a csapat?)


Módosította Fefe: 2020.01.27, 14:47


elGabor

elGabor

    Régi fórumozó

  • Moderátor
  • 4386 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.01.24, 20:52

wisp: Jogos! :)



Fefe

Fefe

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 164 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.01.24, 17:40

Király! Szóljatok ha később kell valamihez illusztráció. Egyébként kösz a türelmet.

Narmor

Narmor

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1229 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.01.24, 17:28

A lényeg hogy átláthatóbb legyen mint az első, mármint annak is aki most kezd vele.

 

 

Pl. szerintem sokat jelentene ha kasztokat tárgyaló résznél az 1 kaszt / oldal jó lenne. Könnyebb megtalálni amit keresel.

 

 

Az OSE olyan amilyen, de biztos hogy jobban van szerkesztve a többi hasonlónál.

 

Mostanában nehéz még egy xedik rendszerhez is játékosokat találni (szerintem még az 5e-ről is ez lesz a véleményük), másrészt a most már a next generationra is gondol az ember, ezért fordulok én is az ilyen egyszerű rendszerek felé.  Örülök, hogy magyarul lesz mert sok 40 feletti akinek nincs kedve angol szabálykönyveket értelmezni, hiába tud angolul. 

 

Igazából ti néhányan vagytok azok legtöbbet teszitek a hazai szerepjáték közösségért, nem a kiadók.

 

 

Ahogy írtam, egy oldalra vagy oldalpárra kerül egy kaszt leírása. Azt nem lehet megoldani, hogy minden egyetlen oldalra férjen fel, mert bizonyos kasztnál több táblázatra is szükség van. Pl. az orgyilkosságnál négy táblázat található: szakértelmek, fejlődés és játéktechnika, mentődobások, átlagos fizetség egy orgyilkosságért. Úgy lesz megoldva, hogy bár két oldalra kerül, nem kell lapozni közben. Bízom benne, hogy sikerül az egész könyvet elég jól strukturálni, s könnyen emészthetővé tenni akár kezdők számára is.

Az OSE kapcsán nem tagadom, hogy jól van szerkesztve, de ez messze nem indokolja azt a hatalmas hype-ot, amely körüllengi. Na, de nem számít, ez egyáltalán nem befolyásolja a KéK megjelenését. Évek óta készül, s most végre már tényleg karnyújtásnyira került. Ráadásul egyből érkezik vele modul és sajátos szetting is.


Módosította Narmor: 2020.01.24, 17:28


Fefe

Fefe

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 164 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.01.24, 12:02

 

 

Nem ilyen jellegű lesz. Sokkal puritánabbnak terveztük, nem lesznek színek belül, ráadásul szöveg (Misztótfalusi Kis Miklós betűivel ;) ) is jóval kevesebb van kasztonként, nincs fölösleges rizsa, a kasztleírás struktúrája megegyezik az első kiadáséval. Persze egy-egy kaszt leírása egy oldalra vagy oldalpárra kerül majd, hogy átlátható legyen. Meg lesznek benne képek is, szerintem elég jók (bár nem a szokványos fantasy-illusztációk). 
Nyilván törekedni fogunk arra, hogy jól olvasható és átlátható legyen, de ez továbbra is egy amatőr lelkesedésből fejlesztett játék, ami nem azt jelenti, hogy gáz lesz, sőt, szerintem szabályok terén kenterbe veri az OSE-t,* s bármely angol nyelvű OSR játékkal méltán versenyezhet, de nem nagy pénzekből készített, kickstarteres kiadvány. Mindenki, aki rajta dolgozott/dolgozik, lelkesedésből csinálta/csinálja, nem pedig pénzért. 

*Igazából az OSE-ról nincs jó véleményem, szerintem csak parasztvakítás, de persze lehet, mindössze a bosszúság szól belőlem, hogy beelőztek, s így pl. a mostani KaTán a Xyntillant OSE-val lehet majd kipróbálni, nem KéKkel, pedig a KéK sokkal innovatívabb, jobb. (Mondjuk a Xyntillan-ba eleve be van több KéK szabály építve: fegyverforgatók kasztképessége, a morál stb. szóval, aki OSE-val próbálja ki, az is félig KéK-kel fogja játszani :P )

 

 

A lényeg hogy átláthatóbb legyen mint az első, mármint annak is aki most kezd vele.

 

 

Pl. szerintem sokat jelentene ha kasztokat tárgyaló résznél az 1 kaszt / oldal jó lenne. Könnyebb megtalálni amit keresel.

 

 

Az OSE olyan amilyen, de biztos hogy jobban van szerkesztve a többi hasonlónál.

 

Mostanában nehéz még egy xedik rendszerhez is játékosokat találni (szerintem még az 5e-ről is ez lesz a véleményük), másrészt a most már a next generationra is gondol az ember, ezért fordulok én is az ilyen egyszerű rendszerek felé.  Örülök, hogy magyarul lesz mert sok 40 feletti akinek nincs kedve angol szabálykönyveket értelmezni, hiába tud angolul. 

 

Igazából ti néhányan vagytok azok legtöbbet teszitek a hazai szerepjáték közösségért, nem a kiadók.

 


Módosította Fefe: 2020.01.24, 12:08


Narmor

Narmor

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1229 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.01.24, 10:33

 

Nem ilyen jellegű lesz. Sokkal puritánabbnak terveztük, nem lesznek színek belül, ráadásul szöveg (Misztótfalusi Kis Miklós betűivel ;) ) is jóval kevesebb van kasztonként, nincs fölösleges rizsa, a kasztleírás struktúrája megegyezik az első kiadáséval. Persze egy-egy kaszt leírása egy oldalra vagy oldalpárra kerül majd, hogy átlátható legyen. Meg lesznek benne képek is, szerintem elég jók (bár nem a szokványos fantasy-illusztációk). 
Nyilván törekedni fogunk arra, hogy jól olvasható és átlátható legyen, de ez továbbra is egy amatőr lelkesedésből fejlesztett játék, ami nem azt jelenti, hogy gáz lesz, sőt, szerintem szabályok terén kenterbe veri az OSE-t,* s bármely angol nyelvű OSR játékkal méltán versenyezhet, de nem nagy pénzekből készített, kickstarteres kiadvány. Mindenki, aki rajta dolgozott/dolgozik, lelkesedésből csinálta/csinálja, nem pedig pénzért. 

*Igazából az OSE-ról nincs jó véleményem, szerintem csak parasztvakítás, de persze lehet, mindössze a bosszúság szól belőlem, hogy beelőztek, s így pl. a mostani KaTán a Xyntillant OSE-val lehet majd kipróbálni, nem KéKkel, pedig a KéK sokkal innovatívabb, jobb. (Mondjuk a Xyntillan-ba eleve be van több KéK szabály építve: fegyverforgatók kasztképessége, a morál stb. szóval, aki OSE-val próbálja ki, az is félig KéK-kel fogja játszani :P )



Fefe

Fefe

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 164 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.01.24, 07:26

Remélem példát vesztek róluk szerkesztésügyileg:

 

https://1.bp.blogspot.com/-TTUbqWWIaaA/XWZbhT0-zbI/AAAAAAAALQM/5py0NbCuWM8FI-j6T0Z2ZQK2FEuFlclvACLcBGAs/s1600/Elf.png



wisp

wisp

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 154 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.01.23, 23:12

A KéK abban nem tisztán old-school rendszer, hogy van tulajdonságpróba-szabálya és (ha nagyon puristák vagyunk) vannak benne tolvajképességek. Ezek a játékosi problémamegoldó képességen túli dolgok. Vagyis egy rejtőzködős helyzet döntési hierarchiája így néz ki:

  • Ha a játékosnak biztos ötlete van egy helyzet megoldására, és ez az ötlet kivitelezhető, akkor megadom neki a sikert. Bifur bebújik egy hordóba, Gandalf belapul a lépcső alatti sötét zugba.
  • Ha a karakternek van vonatkozó képessége (tolvaj, hobbit, stb.), akkor előnyös helyzetekben automatikus sikerrel jár, és még nagyon zűrös, de nem esélytelen helyzetekben is dobhat. Bilbó eltűnik egy sötét sarokban. Ha az orkok átkutatják a sötét sarkot, még akkor is lehet, hogy inkább legyintenek, és azzal ütik el, hogy "Ugyan, ki férne el ott?"
  • Ha a karakternek nincs vonatkozó képessége, akkor (a KéK-ben) improvizálhat valamit, és egy tulajdonságpróba dönti el, sikerrel jár-e - de ez csak áthidaló, instabil és kockázatos megoldás lesz. Bofur elrejtőzik egy faliszőnyeg mögé (de kilátszik a csizmája), Bombur bebújik a kéménybe... hát... elég passzentos.

És a "majdnem automatikus siker": egy kockázatos szituációban Murphy törvénye szerint ami elromolhat, az néha el is romlik. Ezt egy 1:6-os (ritkán rosszabb esélyű) véletlen dobás jelképezi, és 1-en a dolgok kedvezőtlenül alakulnak, valami bonyodalom lép fel. Mondjuk az orkok leülnek az asztal mellé Agyarak és Karmokat játszani, vagy úgy döntenek, hogy ideje befűteni. (Ugyanez a mesélői eszköz más szituációkban a játékosoknak is kedvezhet - "Találunk-e kötelet a raktárban?" "Ez inkább egy ork élelmiszerraktár, de elvileg lehet is - lássuk!")

 

Hm, és ez biztos, hogy már nem fér bele a purista oldschoolba? Lehet, hogy ODnD-ben nem voltak tulajdonságpróbák és (a Greyhawk előtt) tolvajok, de a The Underworld & Wilderness Adventures-ban, a 8-9. oldalon van pár rövid szabály bizonyos dungeonokban előforduló feladatokról, mint a titkosajtók felismerése, zárt ajtók kinyitása (a nekifeszülős módon, nem zártöréssel), hallgatózás. Ezekre d6-al kell dobni, megadott értéken fixen sikerülnek, az elfeknek pedig jobb esélyük van az ajtók észrevételére és a hallgatózásra. Igaz, hogy ez nagyon minimalista, de azért felismerhető benne a későbbi rpg-k képzettségrendszerének az előképe. Nem tudom persze, hogy a gyakorlatban mennyire használták ezeket a szabályokat, de ott voltak, szóval hivatalosan ezekben a helyzetekben már akkor sem a player skill döntött, hanem a kocka (és az elfek esetében a faj) Ehhez képest a KéK szabályok, amiket írsz, kimondottan kedveznek a player skillnek, mert az ODnD-ben szó sincs olyanról, hogy ha a játékosnak van jó ötlete, akkor ne kéne dobni, (bár olyan opció van, hogy az elfek dobás nélkül felismerik a titkosajtókat) de persze teljesen érthető, ha sokan már akkor így játszották.



Garaboncias

Garaboncias

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1075 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.01.22, 18:19

Sics: Ha nem konkrét rendszerhez, hanem általában a d20 alapú rendszerekhez tartozik a fejtegetésed, akkor a jelenlegi rovatstruktúrában leginkább ide illik: 

Síkjárók Kis Kocsmája - Offtopic 

 
 


Sics

Sics

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1776 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.01.22, 17:48

Először is, bocs hogy ide írok, mondhatnám, új vagyok az rpg.hu/lfg.hu fórumrendszerében ... legalábbis rég nem jártam komolyabban errefelé ... szóval kezdem gyanítani, olyan topicba tévedtem,  ahova nem kellett volna írnom.

 

Mivelhogy én általánosságban mondtam, hogy egy "valamilyen" d20 alapú rendszerben hogyan kezelném ezt képzetlen próbadobás helyzetet ...

 

***

elGabor: veled egyetértek, nem is reagálok többet :)

 

Fefe: szerintem a játékról szól, a szabályok másodlagosak a játékhoz képest, illetve az a dolguk, hogy kiszolgálják a játékot.

 

***

 

Krynn: no ez hosszabbb lesz :D

 

Egyik dologban amit írtál asszem igazat adok neked: egyszerűbb a fix célszám, tehát jobb a karakter dobásának adni a módosítókat. ( Tudom jól, hogy matematikailag azonos lesz az esély.)

 

Ugyanakkor valamiért azt hiszem, hogy ez a dolog mégsem ilyen egyszerű, és ennek több oka is van. Basszus, erre is vissza kell térnem majd :D

 

Tudtam én tegnap éjjel/hajnalban, hogy le kéne valamit írnom, de már így is nyúlt a hozzászólásom vagy elemzésem, mint a rétestészta. Aztán meg lehet el is feledkeztem róla, hogy ezt le akartam írni.

 

Meg volt és van rá egy racionális magyarázatom is, hogy miért nem akartam evvel foglalkozni.

 

Egy egyszerű szabályrendszer elfér kb egy füzetben.

 

Nem nehéz elolvasni, felfogni, esetleg még megjegyezni is sikerül....

 

Csakhogy egy ilyen rendszer nem fog kitérni sok mindenre ... azaz sokat fog a mesélőre netán a kockára bízni.

 

Csinálhatunk pontosabb szimulációt ( már ha szimuláció-kedvelők vagyunk ) ... de akkor a rendszer egyre hosszabb és bonyolultabb lesz.

Szóval tegnap este ugye arról beszéltem, hogy "képzetten" és "képzetlenül" dob valaki próbát.

 

Azt egy szóval nem mondtam, hogy hol húznám meg a határt képzett és képzetlen között :D ... te úgy látom azt feltételezted, hogy ha rakott rá egy pontot, akkor már képzettnek fogom tartani.

A dolog nyilván nem ennyire egyszerű.

 

Amikor kisgyerekként először küldtek be egy melegvizes medencéba, hogy megtanuljak úszni, nyilván nem volt meg még ez a jártasságom. Jött az, hogy feküdjünk fel a vízre, hogy a medence falától elrugaszkodva siklunk a vízen egy műanyag deszkába kapaszkodva, hogy megtanuljuk és gyakoroljuk a kar és lábtempót ...  Amikor 14 évesen abbahagytam a versenyszerű úszást, akkor száz méter gyorson pont arra voltam képes, amivel Jonny Weismüller vagy három évtizeddel korábban olimpiát nyert ... ami persze akkor már nagyon messze volt az akkori komoly versenyzők teljesítményétől. Minden esetre akkor már asszem tudtam úszni, sőt mindmáig tudok, bár már 37 év telt el azóta, szóval nem megy már annyira jól.

 

De mikor tanultam meg úszni ?? Hát, 9-14 éves korom közt valamikor. 

 

De hogy mikor hányas volt a jártasságom ? .. No azt fene tudja :D

 

Szóval hogy valaki rárak egy pontot egy jártasságra. Amikor mondjuk karakterszint+3 lehetne az amit rárak. Hm. Erre én azt mondom: jé, van egy "félig képzett" karakterünk. Aki már elindult a megismerés útján, de igazából még nem tekinthető képzettnek.
 

Elmondom hogy mit gondolok erről, hogy mesélőképp miképp kezelném, miképp szoktam kezelni.

 

De egy valamit előre bocsátok: ez nem biztos hogy olyasmi, amivel foglalkozni szeretnék !!!

Mármint játék, mesélés közben.

 

Azaz csinálhatunk erre szabályt. Képes is vagyok rá hogy szabályt alkossak erre, ami a saját elvárásim szerint már megfelelő korrektséggel kezel egy ilyen helyzetet ...

 

De súlyosan kételkedem abban, hogy megéri ebbe bármekkora időt beleraknom :)

 

Sem mesélőként, sem szabályalkotóként nem látom értelmét.

 

Ez ugyanis egy viszonylag ritka helyzet lesz ... hogy egy karakter pont olyasmivel próbálkozik... pont olyan skill-területtel kapcsolatosan kerül dobásgyanús szituációba, ahol pont félig képzett. És ennek a szituációnak a kimenetel azaz a dobásnak az eredménye fontos a karakter illetve a kaland szempontjából.

 

Hát mekkora ennek az esélye, az előfordulási gyakorisága ??

 

Elég kicsi.

 

És az, hogy ezt a dolgot nem egy szerencse dobással ... mondjuk páros-páratlan ... döntöm el ... hanem egy jól átgondolt esélyeken alapuló próbadobással ... akkor ez sokat dob a kalandon? Ad annyit a játék élvezetéhez, hogy érdemes legyen evvel foglalkozni, időt áldozni rá ?

 

Szóval ezügyben erős kételyeim vannak :D

 

Ezzel együtt: igazad van abban, hogy ha a képzetlenségre avva reagálok, hogy 5-tel eltolom (d20-on) a próba nehézségét, akkor az egy "durva" kb 25%-os módosítás ahhoz képest, hogy ha rárak 1 pontot, akkor már nincs ott ez a +/- 5.

 

Erre mondhatom azt, hogy ha ki akarom simítani az esélyeket, akkor mondjuk 3 pontnál "adom meg" azt, hogy képzettnek tekintem a karakter ... és ez alapján egy ilyen táblázatot alkotok, főleg magamnak:

 

1 pontos jártasságnál -3 a dobáshoz

2 pontos jártasságnál -1 a dobáshoz

3 pontos jártasságnál nincs levonás, ekkor már képzettnek tekintem.

 

De ezen is lehet persze még csiszolgatni :D

 

Csak abban vagyok eléggé biztos, hogy nem nagyon szeretnék vele foglalkozni :D

 

 

 



Krynn

Krynn

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1246 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.01.22, 15:24

Narmor,

Várom már az új rendszert, az első kiadással is sokat játszottunk, jó pár emlékezetes sztorink maradt meg belőle.

 

Sics,

A legegyszerűbb megközelítés: a célszámot neki megemlem +5-tel,

 

 

Ezzel azt éred el, hogy a jack of all trades karakterek sokkal hatékonyabbak lesznek, mert nulladik szintről elsőre emelve kvázi +6-ot kapnak a dobásokhoz. Utána már csak jártasságszintenként 1-el nő a bónusz, kevésbé releváns a "specializálódás".

Ha egy játékban csak "kétállású" a jártasság, van képzett és képzetlen (mint dnd5), akkor tökre indokolt, hogy a két szint között jelentős különbség legyen (különben nem is lenne értelme a jártasságrendszernek). A +5 nekem még így is sok lenne, de ráadásul a te példádból egy több szintes jártasságrendszer bontakozik ki (mint ADND-ben), itt meg végképp felmerül, hogy miért jó a 0. és 1. szint közé ötször akkora különbséget tenni, mint 1. és 2. szint közé?

 

A duplázás kapcsán: ez szerintem nagyon rossz ötlet. Pont egy oldschool játéknál nem szívesen tennék ekkora potenciális szakadékot a képzett-képzetlen karakterek közé, mert a játékosi kreativitást jelentősen visszavetheti egy alapvetően nem jártasság-központú rendszerben. A bounded accuracy megszűnne, pedig szerintem jót tesz a játéknak, ha a karakterek próbálkozhatnak olyasmivel, ami nem az ő szakterületük.

 

Végül pedig: bár matematikailag nincs különbség, hogy a képzetlennek nő +5-el a célszám, vagy a képzett kap +6-ot 1. szintű jártassággal, de pszichológiai és játéktervezői szempontból sokkal kényelmesebb fix célszámokkal dolgozni. Legyen mindenkinek DC 15 a próba, hogy ha sorra bemondják az asztalnál a próbájuk eredményét, akkor a mesélő egyetlen számhoz tudja kötni az eredményt. Pl. akinek 15 vagy fölötte van, az fel tudott mászni gond nélkül a sziklafalon. Akinek 10 vagy nagyobb, de 15 alatti, az megsérül mászás közben, sebződik 1d6-ot, de feljutott.  Akinek meg 10 alatt, az lepottyant és sebződik 2d6-ot. Ha különböző módosítók miatt nem a dobásom eredménye, hanem a célszám csúszik, akkor ez sokkal csikorgósabban megy csak. All in all, ne a célszámot növeljük egyenként, hanem adjunk bónuszt/levonást a dobásra.




[Fantasy háttér] [Sötét háttér]