Ugrás tartalomhoz


Fotó
- - - - -

XCOM: Enemy Unknown ismertető


  • Válasz írásához lépj be
25 hozzászólás érkezett eddig

strato

strato

    Lézengő ritter

  • Szerkesztő
  • 8388 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2018.08.27, 12:28

A GOG-on most 6 Euróért vihető a játék. Épp akció van az XCOM 2 kivételével mindegyik részre:

https://www.gog.com/promo/20180827_weekly_sale



strato

strato

    Lézengő ritter

  • Szerkesztő
  • 8388 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2014.08.11, 14:05

Nekem az lenne a kérdésem, hogy van-e ehhez hasonló asztali Taktikai játék (és itt nem a stratégiai, háborús 300.000ft-ot meghaladó játékokról beszélek) mint az Xcom?

 

Úgy néz ki, hogy a FFG idén megcsinálja az XCOM-ot táblás társasjáték formájában:
http://lfg.hu/66554/hirek/xcom-tarsasjatek/



strato

strato

    Lézengő ritter

  • Szerkesztő
  • 8388 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2013.04.03, 08:44

Egy érdekes közös interjú Julain Golloppal és Jake Solomonnal:


slaGerzson

slaGerzson

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 295 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2013.02.04, 16:21

Köszi az ismertetőt! :)

strato

strato

    Lézengő ritter

  • Szerkesztő
  • 8388 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2013.02.04, 13:59

Szerintem olyan nincs, aminek a játékmenete teljes egészében megegyezik az XCOM menetével (akár a régivel, akár az újjal).
Elsőre nekem a Space Hulk ugrott be, mint hasonló, de azt csak nagy vonalakban ismerem. Volt róla egy ismertető pár hónapja itt az LFG-n. Keress utána!

Kobura

Kobura

    Újdonsült fórumozó

  • Fórumita
  • 17 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2013.02.04, 10:06

Nekem az lenne a kérdésem, hogy van-e ehhez hasonló asztali Taktikai játék (és itt nem a stratégiai, háborús 300.000ft-ot meghaladó játékokról beszélek) mint az Xcom?

strato

strato

    Lézengő ritter

  • Szerkesztő
  • 8388 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2013.02.01, 09:37

Itt egy igen hosszú "Making of" cikk, amiben van egy-két videó korábbi állapotokról:
http://www.polygon.com/features/2013/1/31/3928710/making-of-xcoms-jake-solomon-firaxis-sid-meier

Solomon többször nyilatkozta korábban is, hogy nagyon sok változatot kipróbáltak a taktikai és a stratégiai réteg esetében is. A harmadik videón ez tetten is érhető elég rendesen.

Aleister

Aleister

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 4410 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2013.01.31, 19:51


Itt jegyezném meg, hogy én nem a két lövést választottam, hanem mindig az In The Zone képességet, mert ezzel ingyen lőhetünk bizonyos esetekben. Volt olyan, hogy 5 célpontot szedett le egy tevékenység alatt a sniperem.

Egyedül a sniper képes egy cselekedett alatt több célpont is likvidálására, így ő is szükséges.


In the Zone is jó, ha jól emlékszem a második végigjátszás esetében a helyettes sniperrel ezt választottam, csak teljesülnie kell a feltételeknek, ezért nem annyira általános mint a dupla lövés.
Viszont én snapshot-ot részesítettem előnyben a squadsight ellenében, hogy kiegyenlítsem a hátrányát a többi karakterrel szemben, mert állandóan zavart, hogy vagy lőtt a sniper vagy mozgott.
Az In the zone esetében akkor működik az extra lövés, ha egy másik karakter teljesíti a flanked feltételt? Erre az apró részletre nem emlékszem.


Bekerített vagy fedezék nélküli célpont esetén van ingyen a lövés. Kiszámolva mindig jobban jöttem ki, mint a fix két lövéssel.
A snapshotot kiválthatja, egy pisztoly oldalfegyverként. Azzal tudsz lőni mozgás után is, bár tény, hogy nem sebez olyan jól az elején, mint a sniper rifle. Ellenben snapshot esetén van levonás a célzásból, ami pont az elején nagy érvágás.

Strato:
A gránátnak nem csak direkt gyilkolási szerepe van, hanem remek stratégiai előnyt nyújt. Pl, ha fedezék, fal mögöt van az ellen, akkor ki lehet robbantani előle. Amellett, hogy sérül, elveszti a fedezékből adódó bónuszt, így a többi csapattárs könnyebben likvidálhatja.

Én még úgy is szoktam használni, hogy ha áll pl 3db 6hp-s monszta egymáshoz közel, akkor, ha egyesével lődözném le őket a 4hp-t sebző fegyverekkel, akkor 6 cselekedetbe kerülne...ellenben, 3 lövés és egy gránát esetén kinyírom mind (ami csak 4 cselekedett ugye).

Úgyhogy rengeteg taktikai előnyhöz lehet vele jutni.

grungi

grungi

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 325 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2013.01.31, 18:18



Itt jegyezném meg, hogy én nem a két lövést választottam, hanem mindig az In The Zone képességet, mert ezzel ingyen lőhetünk bizonyos esetekben. Volt olyan, hogy 5 célpontot szedett le egy tevékenység alatt a sniperem.
.
.
.
Egyedül a sniper képes egy cselekedett alatt több célpont is likvidálására, így ő is szükséges.


In the Zone is jó, ha jól emlékszem a második végigjátszás esetében a helyettes sniperrel ezt választottam, csak teljesülnie kell a feltételeknek, ezért nem annyira általános mint a dupla lövés.
Viszont én snapshot-ot részesítettem előnyben a squadsight ellenében, hogy kiegyenlítsem a hátrányát a többi karakterrel szemben, mert állandóan zavart, hogy vagy lőtt a sniper vagy mozgott.
Az In the zone esetében akkor működik az extra lövés, ha egy másik karakter teljesíti a flanked feltételt? Erre az apró részletre nem emlékszem.

strato

strato

    Lézengő ritter

  • Szerkesztő
  • 8388 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2013.01.31, 14:00

Ami azt illeti, én gránátot csak a játék elején használtam, és a rakétát is csak bizonyos helyzetekben.
Mivel a weapon fragment értékes nyersanyag, inkább maradtam a hagyományos lelövöldözős megoldásnál, még ha néha körülményesebb is volt a csata, mint odavágni egy tojglit.

Az idegen gránátot is csak azért fejlesztettem ki a játék vége felé, mert már nem tudtam hova tenni azt a sok pénzt, amit a bizottság rám borított. :)

Viszont gránát nélkül is bőven van mit rakni a vonatkozó slotba, szóval lehet, hogy tényleg nem nagy ügy a 3 kiegészítő a supportnak, de azért egy-két csatában letesztelném előbb. :)

Aleister

Aleister

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 4410 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2013.01.31, 13:40

Szerintem 3 slot sem sok a supportnak. A supportnak kell a medikit, általában velük szoktam kábítani is, végül lehetne végre választani egy csomó hasznos dolog közül (Nano Fiber Vest, Scope, Scanner, Gránát, stb), nem kéne a kötelező felszerelést bepakolni.

A többieknek is kell a gránát általában. Assaultnak a Nano Fiber Vest; Snipernek a Scope a minimum.

strato

strato

    Lézengő ritter

  • Szerkesztő
  • 8388 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2013.01.31, 09:59

Én négy dolgon változtatnék (fenntartva, hogy a játék jelenleg is rendben van):
- Az első és legfontosabb, a klasszikus farm visszahozása. :) Pajtákat akarok átkutatni, almalugasokban akarom a fákat kerülgetni, és végül a búzamezőn szeretnék rábukkanni a mit sem sejtő sectoidra.
- Ha már itt tartunk, a másodk az, hogy az idegenek ingyen körét korlátozási céllal átgondolnám. Talán beletennék a játékba valamiféle minimális lopakodási rendszert, hogy ne csak scannerrel meg a megfelelő armorral lehessen rajtaütni az idegeneken. Ez lehet, hogy csak egy sima lehetőség lenne csendesen mozogni, (cserébe nyilván nem olyan messzire, mint a default futással). A játék dobna pár próbát lopakodásra meg észlelésre, akár módosítókkal a tereptől függően, és ha a lopakodó nyer, akkor az idegenek nem veszik észre.
Persze ez is felvet egy csomó kérdést, de szerintem érdemes lenne gondolkozni rajta.
- Bázistámadás. Utáltam az eredetiben, de azért megvolt a varázsa azon a bázison hajkurászni az idegeneket, amit én építettem fel.
- Szerintem még egy kiegészítő slot elférne minden katonánál (a support meg kaphatna egy másik képességet, ha a három már soknak bizonyulna).

Módosította strato: 2013.01.31, 09:59


Tilleo

Tilleo

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 2252 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2013.01.30, 18:06

Nekem tetszett minden újítás, amit sajnáltam az kicsi térkép, és a kis létszám, ami behatárolja, vagy legalábbis átalakítja a taktikai lehetőségeket.

Tilleo

Selmo

Selmo

    Lochost kvesztor

  • Fórumita
  • 2120 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2013.01.30, 16:18

Köszönöm a szerzőnek az igényes cikket. Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy együtt élhetek két UFO tesztelővel (12 és 14 évesek), akik az elmúlt fél évben a régi UFO-val játszottak némi atyai ráhatásra. :-) Karácsony után pedig természetesen az új UFO-t is elkezdték tesztelni.
A tesztelők végkövetkeztetése: a régi UFO a jobb! Bonyolultabb, főleg a csaták izgalmasabbak, nagyobb taktikai lehetőséget kínálnak.
Az új UFOban sablonosak a pályák, kicsit megvan az az érzés, hogy csak egy irányba tudsz haladni, igazi átkaroló hadműveletekre nincs lehetőség stb. A legnagyobb hibának a körönkénti max. két cselekvést tartják, sokkal jobb volt a régi, időegységes rendszer. Valamint hiányoztak nekik a feszültséget növelő jelenetek: pl. amikor kinyitottak egy ajtót és az ajtó mögött lévő UFO már le is lőtte a katonát vagy az, hogy már nem volt idő a körülnézésre és nem vették észre a sarokban kuporgó UFO-t, aki a köv. körben már lőtt is. A többi hibát már az előttem szóló leírták.
Az új UFO persze szebb, csillogóbb, nem is rossz játék, de... Jó lenne egy nagyobb javítócsomag, ami változtatna ezeken a játéktechnikai dolgokon. Addig pedig marad a DOS emulátor. :-)

http://en.wikipedia.org/wiki/UFO:_Extraterrestrials Ezt javaslom. Nem csilli-villi, de szinte egy az egyben hozza a régi érzést. A jelentősebb különbségek, hogy nincs semmiféle pszi képzés, csupán védekezni lehet majd ezen idegen képességek ellen; illetve, hogy itt is csak 1 főbázis van, ahol lehet menedzselni a dolgokat. Lehet ugyan több bázist építeni, de oda csak elfogókat lehet telepíteni. Mondjuk ezekből kell is pár darab. Mindenképpen a Gold verziót szerezd be, aminek a része a bman mod, mert az eredeti játék eléggé bénára sikerült, ezzel meg UFO szintre hozták. Az alapbeállítások is jók, de én javasolnék pár átállítást, így végigjátszás után. :)
http://store.steampowered.com/app/37030/?l=hungarian most épp ~8 €

Módosította Selmo: 2013.01.30, 16:21


grungi

grungi

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 325 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2013.01.30, 12:51

Jah és a bázisépítős részben az első pár hónap nagyon mázli függő, hogy sikerül-e minden országot megtartanod. de ha elérted, hogy mindenhol legyen szatelit, onnantól nemsok kihívás marad a játékban.



Nekem is ez a problémám. Nehéz megtalálni az elején az egyensúlyt. Mire mindenre oda tudsz figyelni akkorra már elveszíted az országok közel felét. Mondjuk így is simán győzhetsz normál szinten. És akkor sem javult a helyzet, amikor rájöttem, hogy az uplink több műholdat tud megtáplálni, mert az erőforrások így is eléggé korlátozták a műholdkibocsátást.
Ennek ellenére én élveztem a játékot, szerintem akkor is volt kihívás, amikor már kiépültél. Főleg a lények elfogása és az extrém nagy ellenfelek megsemmisítése volt érdekes.

Aleister

Aleister

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 4410 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2013.01.30, 12:48

Tartalmas, összeszedett cikk lett. Gratula!

Kicsit nekem is hiányoztak az UFO játékból elvett dolgok. Jó volt a töltények számolgatásával stresszelni magam, majd -lőszer nélkül- az idegenek holtestét fosztogatni, hátha találok náluk valami használhatót.
Sajnos meg kell békélni vele, hogy manapság az egyszerűbb, pörgőbb, de egyúttal látványosabb játékmenet dominá. Nem csak a 20 évvel korábbi játékosoknak kellett megfelelniük, hanem a mai, fiatalabb nemzedéknek is.

Ettől függetlenül ez az XCOM játék a legjobb folytatás, ami valaha készült, és az összhatást tekintve szerintem az eredeti résszel egyenértékű.

Pár tévedést eloszlatnék:
1. Van baráti tűz. A gránát és rakétarobbanás triviális, de simán hátba lövik egymást a karakterek, ha elhibázzák a célpontot, és valaki a tűzvonalban áll. Gondolom van egy kritikus balsiker érték, ahol ez előjön.

2. "...az idegeneket nem lehet meglepni. Akárhogyan közelítjük is meg őket, mindig kapnak egy hatásvadász átvezetővel megspékelt ingyen kört arra, hogy fedezékbe bújjanak."
Ez nem igaz. A Ghost Armor képes láthatatlanná tenni a viselőjét. Vele kell felderíteni. Íly módon kétféle távolságra lehet megközelíteni az ellenséget: az elsőnél már láthatóak, a másodiknál már beindul náluk az említett fedezékbe vonulás (gondolom ugyanúgy meghallanak, mint ahogy az xcom katonák meghallják őket, amikor csoszognak).
A lényeg, hogy óvatosan csak detektálási távolságra kell őket a láthatatlan felderítővel megközelíteni, és messziről a sniperrel Squadsight képességgel leszedni őket. Itt jegyezném meg, hogy én nem a két lövést választottam, hanem mindig az In The Zone képességet, mert ezzel ingyen lőhetünk bizonyos esetekben. Volt olyan, hogy 5 célpontot szedett le egy tevékenység alatt a sniperem.
Szintén megoldás lehet, ha belövünk rakétavetővel az egy csoportban álldogáló felderített monszták közé.

3. A cikktől eltérően nem igaz, hogy egyféle kaszttal érdemben neki lehet vágni egy küldetésnek. Persze megcsinálhatóak az elején normál fokozatban, de a vége felé (főleg hard-tól) már kellenek a speciális feladatokat elvégző egységek.
A robotok ellen kötelező a Heavy és a HEAT ammo. Ki kell továbbá nekik maxolni a rakétavetős képességeket, mert a közepes életerejű ellenségekből jó sokat el tud pusztítani egyszerre.
Szintén kell egy kimaxolt gyógyítással bíró supportot (aki a felderítő is egyben).
Egyedül a sniper képes egy cselekedett alatt több célpont is likvidálására, így ő is szükséges.
Az assault az egyik legjobb egység, csak tudni kell használni. Run & Gun, Aggression, Close and Personal, Rapid Fire, Killer Instinct egy jó shotgun és rájuk kell a legbikább páncél. Nálam mindig volt 2 a csapatban belőlük.

A DLC-khez még nem volt szerencsém.

sly0007

sly0007

    Érdeklődő fórumozó

  • Fórumita
  • 58 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2013.01.30, 12:45

a játék jó példája lehet annak, hogy kell hozzányúlni egy régi játékhoz. Sajnos nagyon kevés pozitív példát lehetne az X-COM mellett említeni. Nem lett tökéletes a játék, de példaértékű a készítők hozzáállása.


Én most csak mégegy ilyent tudnék mondani a king's bounty-t. Azis hasonlóan színvonalasan lett megcsinálva, pedig azzal szemben is nagy elvárások voltak. (legalábbis az én szemszögemből)

Sajnos több példát nem is tudok hozni jó játékfelújításra.

strato

strato

    Lézengő ritter

  • Szerkesztő
  • 8388 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2013.01.30, 12:37

Keshik!
Kösz az észrevételt. Bevallom, hogy a Wikipediához fordultam a pontos dátumért, és bár ott is a legtöbb helyen 1994-et írnak, a játék lapjának jobboldali paneljén a First Release mögött az 1993-as év utolsó napja van megjelölve:
http://en.wikipedia.org/wiki/X-COM
Ezt technikailag vehetjük 1994-nek, ha akarjuk. :)

Köszönöm a pozitív visszajelzéseket a cikkért. Akiknek nem sikerült elsőre megbarátkozniuk a játékkal, azok számára leírom, milyen ívet írt le bennem a játék megítélése, hátha adnak még egy esélyt neki:
Az az igazság, hogy amikor elkezdtem írni a cikket, nem tudtam még, hogy mi lesz a verdikt. Amikor először végigjátszottam, még nem merültem el nagyon az összefüggésekben, csak hagytam, hogy elvarázsoljon a játék, amit pár dolog kivételével maradéktalanul meg is tett. Persze ehhez majdnem teljesen el kellett vonatkoztatnom az UFO:EU-tól, és az új játék szabályai szerint játszani. Megadtam azt a tiszta lapot, amit bármely más játéknak is illik megadni (akár volt valamiféle előélete, akár nem), és nem bántam meg.
Utána elkezdtem fejben végiggondolni, hogy mi miért változott az eredeti játékhoz képest úgy ahogy, és eleinte egy csomó dolgot hibának, az UFO:EU-hoz mérten leminősülésnek gondoltam. Aztán ahogy lassan megláttam az összefüggéseket, a játékelemek mögötti design döntéseket, rájöttem, hogy ezek a változások nem feltétlenül jobbak vagy rosszabbak, hanem csak simán mások.
A két játék nagy vonalakban tényleg ugyanaz, de ugyanazt a hatást és célt más logika segítségével érik el. Amiket eleinte szidtam volna, azok a dolgok értelmet és helyet nyertek, amint nem önmagukban, hanem a teljes kép összefüggéseiben néztem őket. Van 2-3 dolog, amit ez a "gestalt" nézőpont sem oldott fel bennem (ezeket az összefoglalóban is kiemeltem), de tényleg komolyan gondolom, hogy az új játékot nem szabad a régi játék alapján játszani. Ha valaki el tud vonatkoztatni az UFO:EU-tól, és az XCOM:EU-t attól függetlenül, önmaga hatáskörében tudja kezelni és játszani, szerintem azok összességében véve nem csalódnak a játékban.
A taktikai réteg igen különleges (ellenséget nyakunkra teleportáló, zsoldost duplikáló vagy éppen SHIV-et használhatatlanná tevő) bugjaitól (melyek egy részét mostanra azért javították), illetve a játék fináléjában érzett kisebb WTF élménytől eltekintve szerintem jó játék lett az XCOM: Enemy Unknown, és az újrajátszhatósági mutatója szerintem eléri az eredeti játékét, főleg a Second Wave kibővített lehetőségeivel.
Véleményem szerint egyáltalán nem rossz vétel. Mondjuk most már várhatóan féláron is beszerezhető lesz a következő szezonális akciók során, szóval akinek nem sürgős, várja ki azt a pár hetet/hónapot. Az abszolút ráérősök meg megvárhatják a GOTY/GOLD/Complete/stb. verzió kiadását, amiben minden hibajavítás és DLC benne lesz kedvezményes áron. Tuti, hogy lesz ilyen.

Módosította strato: 2013.01.30, 12:40


Steel

Steel

    Unknown

  • Fórumita
  • 474 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2013.01.30, 12:14

Jó cikk, respect pont jár! Nekem nagyon tetszett a játék, ahogyan a régi is a kedvenceim egyike. Az borítékolható volt, hogy minden régi játékosban lesz hiányérzet, de a sokszínű igényeknek azért nagyjából sikerült megfelelni. Az első játékénál jobbat csinálni nem nagyon lehet, de nem is szabad elvárni. Egy dolgot szeretnék hangsúlyozni: a játék jó példája lehet annak, hogy kell hozzányúlni egy régi játékhoz. Sajnos nagyon kevés pozitív példát lehetne az X-COM mellett említeni. Nem lett tökéletes a játék, de példaértékű a készítők hozzáállása.

sly0007

sly0007

    Érdeklődő fórumozó

  • Fórumita
  • 58 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2013.01.30, 12:13

Én annó sokat játszottam az eredeti ufó-val, amit a sok folytatás csak rontott. De eltelt közben sok sok év, és már csak emlékeimben él milyen is volt az. Most kezembe került ez az új változat, és személy szerint pozitívan csalódtam benne. Tudom, hogy sok dologban megváltoztatták a régit itt is, mégis a szép grafika, meg azért eléggé kemény stratégia maradt az emberekkel egy-egy csata egyik kedvenc játékommá tette ezt a játékot, visszahozva a régi ufó hangulatot. Nekem tetszenek a változtatások, egyetlen komoly hiányosság, hogy nehéz a többszintes helyeken irányítani az embereket, mert ha az első emeleten akarok mozogni, akkor, ha az emeletet látom jól, akkor a földszintre akarna navigálni, ha meg feltekerem, hogy az elsőre navigáljon, akkor a második szint kitakarja hova is fog menni :)
Jah és a bázisépítős részben az első pár hónap nagyon mázli függő, hogy sikerül-e minden országot megtartanod. de ha elérted, hogy mindenhol legyen szatelit, onnantól nemsok kihívás marad a játékban. Szóval van 1-2 dolog, ami lehetne jobb, de összességében talán az első többé kevésbé méltó feldolgozás az első és eredeti ufó-ra. (pedig volt már sok...) Jah és a cikk egész jó lett szerintem.


[Fantasy háttér] [Sötét háttér]