Ugrás tartalomhoz


Elf paraszt és törpe birkapásztor


  • Válasz írásához lépj be
776 hozzászólás érkezett eddig

mortin

mortin

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 125 Hozzászólás
Hírnevek
                       

Kelt 2007.11.15, 21:32

Üdv Brain!

Elolvasva amit írtál úgy érzem, valamennyire helyükre kerültek a dolgok! Habár még mindig nem teljesen világos, hogy ha fontos neked/szereted a csak díszletként létező háttérvilágokat, akkor miért nem bontakozott ki tőled szinte soha egy erre épülő sztori, és miért mindig a világ logikus működése mellett törtél lándzsát... :)

A lentiekhez még annyit tennék hozzá, hogy én természetesen nem csak a két általad említett kalandból indultam ki, hanem az összes többiből, amiben veled együtt, illetve nélküled játszottam az évek alatt. Továbbá a két kalandot semmiképp sem tekinteném konkrét kiindulópontnak, vagy viszonyítási alapnak, hiszen azok körül-belül egy évtizeddel az első szerepjátékosi tapasztalataink után indultak! Abban viszont van igazság, hogy valószínűleg az összes emlékezetesebb kaland hozzájárult játékosi fejlődésünkhöz, formálódásunkhoz, valamint az idők során kialakult - ezek szerint kissé különböző - véleményeinkhez, illetve igényeinkhez is, hogy mi az amit elvárunk, amikor leülünk játszani.

Soha sehol semmilyen formában nem írtam le, hogy ezt bárkinek követnie kéne. Vélemény volt, amivel szemben igen jó ellenérvek is elhangzottak hála például Turinnak. :)

Az viszont célom volt vele, hogy azok, akik esetleg tevékeny szerepet játszanak rendszerek készítésében, tesztelésében, kapjanak egy plusz, talán elgondolkodásra késztető nézőpontot játékosi oldalról. Bár lehet, hogy ez csak az én személyes idealizmusom része, mert a szerepjáték nem úgy készül, hogy mit szeretne egy, vagy több játékos, hanem az alapján, hogy mi eladható a piacon. És ilyenkor nem új játékot csinál az ember, hanem kiadja a már meglévő sikeres játék 85. kiegészítő kötetét pl. a világban élő füvek életéről. A gyűjtő/fan pedig éppoly' lelkesen fogja megvenni, akár egy alapkönyv új kiadásait.

Brain

Brain

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 388 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2007.11.15, 08:05

Sziasztok!

Nekifutottam és elolvastam az elejétől kezdve. Véleményem továbbra is tartható, és értem is mi a problémád vele. Együtt nem csupa olyan játékot játszottunk, ami igyekezett valami hihető fantazy lenni.
Az általad felhozott példa a három letelepült fivérrel sem arról szól, hogy hogyan járunk városról városra, és szerzünk hírnevet magunknak. Hanem a mikro managelésről, amibe egészséges mennyiségű kaland volt belezsúfolva. Egy ilyen jellegű kalandban kötelező jól működnie a kereskedelemnek.
Ugyan ez igaz a másik partira is, amikor Waterdeepben, észak legnagyobb kereskedővárosában éltek, és próbáltok állandó bevételekre szert tenni.

Amikor mesélek általában szeretek egy többé kevésbé működő világban mesélni, mert nem szeretem ha kilóg a lóláb. Többek között ezért is hagytam ott Ynevet. Nem feküdt a fél mérföld vastag városfal a kalandjaimnak. De például, ha emlékszel a Ravenloftos partira, amit nem én meséltem, akkor ott nem merül fel, hogy ki termeli a kaját, a sok mocsár, élőholt meg vérfarkas között. Mert ott a ez csak másodlagos kérdés, és nincs központi szerepe.

Ahogy Realmsen meg nem kérdés, hogy honnan születik ez a temérdek ember, és miért nem fogynak el. Hiszen valami mindig történik, amitől az átlagemberek hullanak, mint a legyek.

Példa részemről a tündérország importjával, meg a hűtővel szándékosan túlzott volt, és természetesen te sehol nem említetted. A szemléltetés kedvéért hoztam fel, hogy megmutassam mennyire sánta lehet, egy ösi civilizáció élelmezési kérdése egy adott világban.

Más kérdés, hogy részedről jogos a kérdés, hiszen sorozatban olyan kalandokban játszol, amelyekben ez a kérdés igen is felmerül. És sajnos az rá a válasz, hogy a DnD-t sem ilyen jellegű játékra találták ki. Hiszen azt már itt is elég jól kiszámoltuk, hogy 1 db 9. szintű varázslóval olcsóbban el lehet juttatni akár nagy mennyiségű árút is messzire, mint egy karavánnal.

Brain

mortin

mortin

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 125 Hozzászólás
Hírnevek
                       

Kelt 2007.11.14, 19:43

Sziasztok!

Mortin. Szerintem egy dolgot felejtesz el. Ha abban a világban mesélsz, amelyet Turin vázolt fel a kék pillangókkal, akkor amikor a karakterek felérnek a várba, ahova egyetlen keskeny kis spirál vezet fel, akkor nem az az első kérdésük, hogy a kereskedők hogyan hozzák fel a portékájukat, és hogy különben is mit esznek az emberek. Brain


Brain:

Elsőre azt hittem, hogy feltörték az acc-odat és valaki más irogat a nevedben.... :rohog:

Túlesve az első sokkon az a véleményem, hogy nagyon érdekes, hogy ezt pont te írtad ide be. :rohog: Asszem mindjárt ki is nyomtatom és kitesszük falra, nehogy feledésbe merüljön, amikor mesélni kezdessz... :rohog: :ok:

Persze a ha ott volt a mondatod elején, de azért mégsem érzem igazán hitelesnek ezt nyilatkozatot azok után, hogy te vagy az egyik leginkább szabályorientált mesélő, illetve játékos, akivel összehozott a sorsom. Ez persze minősíthet engem is, illetve nem feltétlenül minősít téged. Az viszont tény, hogy én eddig max. ha 1x láttam, hogy így meséltél, pedig nem két napja játszunk együtt.

Ez pont akkor Misztik Fáking mint egy hűtőgép fantasyban. A karakterekben ilyesmi fel sem merülhet, mert nem része a világnak.
Ugyan úgy, ahogy a Toon rpg-nek sem része a hagyományos fizika. És nem kezd el senki méltatlankodni, amikor meglepődött karakterre nem hat a gravitáció. :D

Szóval a kereskedelem, mint kérdés csak abban a világban merül fel, amiben lényegi szerepe van. Egy magyar népmesék rpg-ben sem érdekes, hogy tündérország milyen haszoncikkekből szorul importra.


Nos hol használtam én olyan szavakat, hogy import meg haszoncikk??

Ha végigolvastad a példámat, akkor láthattad, hogy a karakterek megspórolt vagyonkájával példálóztam, nem holmi fantasy hűtővel! A másik, ami felmerült bennem, hogy ha előjönnek a szürke hétköznapok, akkor mi lesz szegény akciókra élezett hősünkkel háttér és konkrét lehetőségek nélkül. Ahhoz pedig valamiféle gazdaság kell szerintem.

De nem akarom az egészet újra leírni. Ha érdekel olvasd végig lent!

Khaos

Khaos

    A Bundáskenyér...

  • Fórumita
  • 391 Hozzászólás
Hírnevek
                       

Kelt 2007.11.14, 18:46

Brain: szerintem azért van az ötletben valami, te pedig elfelejted, hogy a M* világát úgy írták meg, hogy komplex legyen (az egy másik dolog, hogy nem sikerült) és a komplexitásba itt-ott belecsempészték a gazdasági és kereskedelmi tényezőket, főleg ha azok különlegessége miatt fontosak az adott országnak. Nem azért van ez így, mert csakis azt a bizonyos óbort lehet találni a Predoc felől jövő karavánon, hanem azért, hogy ott legyen a lehetőség a mesélőknek, hogy felkaphassanak akár gazdasdági illetve kereskedelmi témákat.

Persze ez a világot és a megalkotottságát illetően egy ige-igen optimista látásmód...

Módosította Khaos: 2007.11.14, 18:47


Brain

Brain

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 388 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2007.11.14, 18:12

Sziasztok!

Mortin. Szerintem egy dolgot felejtesz el. Ha abban a világban mesélsz, amelyet Turin vázolt fel a kék pillangókkal, akkor amikor a karakterek felérnek a várba, ahova egyetlen keskeny kis spirál vezet fel, akkor nem az az első kérdésük, hogy a kereskedők hogyan hozzák fel a portékájukat, és hogy különben is mit esznek az emberek. Ez pont akkor Misztik Fáking mint egy hűtőgép fantasyban. A karakterekben ilyesmi fel sem merülhet, mert nem része a világnak.
Ugyan úgy, ahogy a Toon rpg-nek sem része a hagyományos fizika. És nem kezd el senki méltatlankodni, amikor meglepődött karakterre nem hat a gravitáció. :ok:

Szóval a kereskedelem, mint kérdés csak abban a világban merül fel, amiben lényegi szerepe van. Egy magyar népmesék rpg-ben sem érdekes, hogy tündérország milyen haszoncikkekből szorul importra.

Brain

mortin

mortin

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 125 Hozzászólás
Hírnevek
                       

Kelt 2007.10.19, 01:17

A szürke hétköznapok kérdésére indítottam egy új topicot, mert szerintem érdekes a téma!

mortin

mortin

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 125 Hozzászólás
Hírnevek
                       

Kelt 2007.10.19, 00:50

Mortin: látod, ez utóbbi gondolatokban már tökéletesen egyetértünk. Amúgy nem vagyok én sem olyan mesék ellensége, ahol a világ kvázi-reális működésébe jobban belemélyedünk, csak tapasztalatom, hogy ha sokat nyüzügéli az ember ezeket a gazdasági, meg egyéb témákat, könnyen kiveszhet belőle az a kalandos íz, ami szerintem (legalábbis egy fantasy setting esetében) elengedhetetlen.

Szal stratégiára talán vannak kifinomultabb társasjátékok is, érted...


Persze, tényleg vannak. Viszont szerintem nem szabad annyira leegyszerűsíteni a kérdést, hogy azt mondjuk: ha kicsit is konkrétabb hátterű játékot szeretnél, akkor végy elő egy táblás játékot, vagy egy számítógépet!

Egy jól működő szerepjáték rendszerben szerintem ott kell lennie a lehetőségnek (de főleg a konkrét mesélői fogodzóknak!!) arra vonatkozólag, hogy mi van ha a karakterek/játékosok az intrikálós, dungeon, nyomozós, horror stb. típusú kalandok után most valami mást szeretnének. Életút partik esetén különösebb igény nélkül is hamar felmerülhet a kérdés, pl. amikor a karakterek nem csak a kalandozásból származó, általában bizonytalan gyakoriságú jövedelmeikből akarnak megélni, hanem szeretnék az eddigi vagyonukat valahogy megfialtatni.

Nekik milyen lehetőségeik vannak vajon? A mesélő találja ki őket rögtönzéssel? Szerintem a karakterek számára ott és akkor rendelkezésre álló lehetőségeket mindenképp a mesélő dönti el. A lehetőségek konkrét működéséhez viszont nem árt támogatást kapnia a játék készítőitől, hiszen ők ismerik legjobban, mik azok az elemek, amelyek beleillenek az általunk megálmodott világba.

És már elő is került a gazdaság kérdése.

A politika, bocsánat az államok közötti kapcsolatok ennél sokkal egyszerűbben és nyilvánvalóbban jelen vannak a játék során, hiszen az istenek nem elhanyagolható hatása mellett ezekre épül a világ történeleme és ezek kapcsolatok valamilyen formában jó eséllyel visszatükröződnek a világ jelenkorának viszonyaiban is.
De legalábbis hatással vannak a korra, melyben a karakterek léteznek!

Okés, nem szabad elvenni a fantasy-tól azt a jó kis szájízt, amivel hősünk felülemelkedik a hétköznapi, földhöz ragadt dolgokon és elmegy megmenteni a királykisasszonyt a sárkány karmaiból. Viszont azon is érdemes elgondolkodni olykor-olykor, hogy mit fogsz mesélni a hősnek az akció utáni szürke hétköznapokon? Vagy azokat átléped?

Ha minden nap csak hősi dolgokat művel, előbb-utóbb elvesztheti azt az örömét, amit győzelmei jelentenek. A hétköznapokhoz pedig olyan problémák is hozzátartoznak, melyekben hősünk kevésbé mozog magabiztosan. A skála pedig elég széles ilyen feladatokból. Indulhat pl. az ifjú ara és hős kedves mamájának szünni nem akaró civakodásának kibékítésétől :D de vezethet az uralkodás erkölcsi és anyagi kérdésein át, egészen a királyság érdekében a szomszédos birodalmakkal kialakítandó szükséges érdekkapcsolatok megteremtéséig bármin keresztül.

Itt most egy harcos-király hétköznapi problémáit vezettem fel. Nyilván egy utcalányból lett szerelempapnőnek más jellegű problémákkal kell szembenéznie a hétköznapokban. A lényeg, hogy a kalandok között is történnie kell valaminek a karakterekkel és ahhoz egy működő háttérvilág kell színekkel, szagokkal és megbúvó konkrét lehetőségekkel.

turin

turin

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 3228 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2007.10.18, 10:48

Mortin: látod, ez utóbbi gondolatokban már tökéletesen egyetértünk. Amúgy nem vagyok én sem olyan mesék ellensége, ahol a világ kvázi-reális működésébe jobban belemélyedünk, csak tapasztalatom, hogy ha sokat nyüzügéli az ember ezeket a gazdasági, meg egyéb témákat, könnyen kiveszhet belőle az a kalandos íz, ami szerintem (legalábbis egy fantasy setting esetében) elengedhetetlen.

Szal stratégiára talán vannak kifinomultabb társasjátékok is, érted...

mortin

mortin

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 125 Hozzászólás
Hírnevek
                       

Kelt 2007.10.17, 23:14

Turin:

Én az élhető világ szóhasználat alatt azt értetettem, hogy vannak benne olyan szabályok, melyek a játékos számára is jól ismertek, tehát egy idő után magabiztosan tud bennük mozogni. A legfontosabb, hogy meglehetős pontossággal érezze, hogy mire képes a karaktere egy adott szituációban! Pl. milyen esélyel tudja megmászni a sziklaerőd meredek és csúszós falát, milyen eséllyekkel indul átúsztatni lóháton a megáradt folyón, stb.

Tehát igen, lényegében szabály és főként képzettség alapú rendszerekben gondolkodom, melyeknek fontos része a háttérben, a világban zajló egyéb folyamatok végiggondolása is.

Amiről te beszélsz azt számomra inkább a story telling stílus nyújtja, amiben a mesélő dönt el nagyon sok mindent. Ami nem baj, csak ott szerintem nagyon sok múlik a mesélő pillanatnyi mérlegelésén, hogy hogyan ítél meg egy adott helyzetet. Másrészt ez a mérlegelés nem feltétlenül következetes végig a játék során, tehát ugyanolyan szituációkban lehet, hogy mást döntést fog hozni a KM, mint korábban. Az is lehet, hogy kell is neki, mert ő szimbolizálja a véletlent, mint tényezőt a játékban, és sztem az az, ami minden kiszámíthatóságra való törekvéssel szemben megadja a szerepjáték igazi zamatát..... :cool: Viszont a "másképp döntés" adott esetben vitákhoz vezethet.

Egyébként oké elfogadom, hogy nem csak háttér nélküli dungeon hent van és a szigorú világkidolgozás. :D :D
Inkább csak vitaindítónak dobtam fel ezt a két végletet. A világkidolgozás is át tud menni lényegtelen apróságok hosszas és tartalmatlan fejtegetésébe, és egy dungeon, vagy bármilyen másik kaland is tud nagyon szórakoztató lenni világra vonatkozó háttérinfók méllyebb elővezetése nélkül.

A kérdés az, hogy ki mit tart lényegtelen apróságnak, ha leül játszani, illetve mesélni! Főleg ez utóbbi a lényeges szerintem, hiszen ha a játékosok valakihez beállnak játszani, akkor egy bizonyos fokig azonosulniuk kell a mesélőjük világlátásával, illetve mesélői stílusával. Ha ez nem megy, akkor szabályoktól és világleírásoktól hemzsegő rendszerben se fogják tudni jól érezni magukat. Vagy nagyon nehezen.

turin

turin

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 3228 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2007.10.17, 15:06

Mortin: azt felejted ki az érvelésedből, hogy egy szerepjáték világ-rendszer együttese támogató vagy épp nem támogató szabályokkal kiemeli, előtérbe hozza és elősegíti bizonyos játékelemek használatát, és mások hanyagolását. Nem mondom, hogy feltétlenül egyszerű játékot keresni egy-egy hangulathoz, de jó játékhoz igényesnek kell lenni.

Szal úgy érzem, te csak hiszed, hogy egy ilyen világ megkötné a játékosok kezét, mert szint, képzettség (és hasonló dolgok) alapú rendszerekben gondolkodsz.

Mi van, ha az említett világban a harc egyfajta hősiesség (v. bátorság) mércén múlik, és semmi harci képzettségen? Mi van, ha a varázslásra nincsenek külön szabályok, mert a mágikus "működés" átitatja az egész világot és a rendszert? Egy ilyen világban gazdasági, trsdi tényezőknek semmi szerepe nincsen, kukába velük. Engem speciel különösebben nem izgat egy fél-reális királyság befolyt jövedelme, és fura módon mégsem dungeon hentben élem ki magam. :cool:

A történetnek pedig nem kell idealistának lenni, amit leírtam, az max. (több kevesebb) fantáziáról árulkodik, nem rózsaszín cukormázról. Senki sem mondta, hogy a konfliktus meseszerű, és tündibündi tündérkék fogják megoldani.

mortin

mortin

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 125 Hozzászólás
Hírnevek
                       

Kelt 2007.10.16, 19:14

turin:

Ezt nagyon másképp látjuk. Az az érzésem nem fogjuk meggyőzni egymást. Sebaj.

Amit írtál az egy szép és idealita történet, ami könyvben olvasva, vagy megfilmesítve lenyűgöző lehet! :lol: A problémát én abban látom, hogy - míg az írói fantáziának csak a képzelet szabhat határt - ha mindez átkerül bármely szerepjáték nyújtotta keretek közé, akkor a szépen csillogó díszletek helyett valóságnak ható, élhető világra van szükség. Egyszerűen azért, mert a játékban JK-nak szabadakaratuk van (legalábbis látszólagosan mindenképpen), ami szerintem csak akkor élvezhető ki számukra, ha vannak konkrét szabályok, melyeket izlés szerint áthághatnak, illetve betarthatnak.

Na most. A szabályok közül szerintem a leglényegesebbek a karaktereket konkrétan is érintőek (pl. harc, varázslás, képzettségek használata, stb.), ezek kerülnek elő a leggyakrabban a játék során, és közvetlen hatással vannak a történésekre. Ezek a szabályok mindenki számára magától értetődően jelen vannak a legtöbb játékban. Az olyan szabályokat viszont, melyek az adott fantasy világ konkrét belső működésével - kerülném az ide nem illő szavakat, hogy gazdasági és politikai működés, inkább használom azt, hogy kereskedelmi és államok között viszonyokkal - kapcsolatosak rendesen hanyagolják.

Pedig szerintem igen érdekes téma lehet a kereskedelem a fantasy világokban! A mágia létezése és hatalma rengeteg kérdést vet fel úgy önmagában: mire vagyunk képesek vele, és az mennyibe kerül. Hogy csak egy dolgot említsek példaként: abban a világban, ahol komoly térkapu hálózat működik relatíve olcsón, vajon van-e értelme karavánokat indítani? stb. stb.

turin

turin

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 3228 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2007.10.16, 17:23

Mortin: nem tudom, igazából, hogy hogyan tudnék valamit elmagyarázni, ami számomra olyan egyértelműnek tűnik.
Inkább fordítva kérdeznék:
Klasszikus hősi fantasy. Ez a fogalom mióta takarja azt, hogy jellemtelen, arctalan kalandozók vonszolják magukat végig különböző labirintusokon, és jóégtudja honnan odacsöppent kazamatákon, tucatnyi ereklyét összeharácsolva?

A klasszikus hősi fantasyban a hősies történet van a középpontban. Nincs kincsgyűjtő dungeon háttér nélkül, a háttéren viszont nem a logikus élelmezési és hasonló realisztikus tényezők állnak az előtérben, hanem a története.
A királyságnak is lényegtelen a gazdasági ereje, a szántóföldek legfeljebb háttérdíszlet jelleggel szerepelnek, a lényeg azon van, hogy a királyi palotát egy hegy tetjére építették, ahol az egyetlen felfelé folyó víz fakad, és falait minden éjszaka, ki tudja miért, csillogó kék pillangók tömege lepi el, amelyek a hajnal első sugaraira eleven tűzzé válnak. Mi történik, ha egy nap a pillangók nem jönnek többé? hány hős indul neki reménytelenül, hogy megfejtse a dolgot, és mi minden rossz történik addig a királyságban?


Ebben a világban egész addig lényegtelen a hős élelmezése, amíg el nem jut a kegyetlen Virilli üvegsivatagig, ahol a csengő hangú óriások szobrain kívül más "élet" nem látható, és ahol egy beszélő egér követeli az utolsó korty vizet.

Vmi ilyesmi...

Módosította turin: 2007.10.16, 17:28


fefceman

fefceman

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 639 Hozzászólás
Hírnevek
                       

Kelt 2007.10.16, 16:43

az a baj ha realizáljuk hogy ki mit termel,mit hol lehet enni,miért stb stb...
akkor el lehet kezdeni realizálni az idegen ételek elfogyasztásávál kapcsolatos következményeket ill.az ebböl következő lehetséges intim tisztálkodást is :D

amugy az is érdekes téma :lol: :D

mortin

mortin

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 125 Hozzászólás
Hírnevek
                       

Kelt 2007.10.15, 23:32

turin:

Nem kapisgálom és addig nem tudom, hogy tetszik-e.
Talán ha kifejtenéd kicsit bővebben, miért lényegtelen a kérdés szerinted.

Nálad a hősök nem esznek, csak egész nap hősieskednek szörnyek nélkül? :lol:
Na jó....a butaságot félretéve
kérlek, mondd el mire gondolsz!

turin

turin

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 3228 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2007.10.14, 09:49

Mortin:

Atuan, Turin: Na akkor válasszuk szét a dolgokat. Tipikus dungeon (ütünk-megyünk) kalandban az élelmezési téma nyilván nem nyúlik túl azon a kérdésen, hogy van-e pap és tud-e/akar-e élelmet teremteni a csapatnak. Ha nincsen, akkor mindenki felír párnapi nehezen romló kaját és téma letudva. Jöhetnek a szörnyek.


Akkor válasszuk szét a dolgokat a te fejedben is.
Én klasszikus hõsi fantasyról beszéltem. Ennek semmi köze az agyament szörnytrancsis dungeon hack&slash-ez (ami amúgy egy élvezetes mûfaj lehet). A hősi fantasyban (legalábbis amit én mesélek, mert a h&s nem az) nem azért van homályba burkolva az élelmezés kérdése, mert nem tudna rá válaszolni a világ, hanem mert érdektelen. A fennmaradó üres időt érdekes módon nem a szörnyek hentelése tölti ki.
Teccik kapisgálni, mire is gondolok?

Módosította turin: 2007.10.14, 09:54


Shadowmasters

Shadowmasters

    Yeti lovag

  • Fórumita
  • 1087 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2007.10.13, 22:19

Üdv!

Mortin: fefcemannak címezve leírtam hogy mit gondolok erről. Kb ugyanazt amit te ;)

Egyébként velem már előfordult hogy noname dungeon-szörnyből lett visszatérő NJK, és nagyon hálás voltam magamnak, hogy mind a dungeon, mind a szörny részletesebben (értsd: logikusan és némi történettel megfűszerezve) került megalkotásra. :lol:

fefceman

fefceman

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 639 Hozzászólás
Hírnevek
                       

Kelt 2007.10.13, 10:16

Nem bántott a hasonlat :lol:
csak megmondtam a véleményem :lol:
no problem :lol: :lol:

amugy okosakat mondasz...... ;) :D

mortin

mortin

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 125 Hozzászólás
Hírnevek
                       

Kelt 2007.10.12, 18:40

Atuan, fefceman:

Nem akartalak egyikőtöket sem megbántani a fügés hasonlattal! Csak egy nyilvánvaló példát hoztam fel, hogy annak révén érzékelhető legyen, mire gondolok.

A mi világunkban is léteznek ezek az összefüggések és azok szükségeségét senki sem vitatja. Játékosként ezekkel nem feltétlenül kell törődnöd, de mesélőként szerintem fontos, hogy legyen legalább egy vázlatos képed (nem csak hadi értelemben véve!) az országról, illetve a környékről, ahol a karakterek tartózkodnak. Miből és hogyan élnek ott az emberek (orkok, elfek, stb.), hogyan szórakoznak (ha szórakoznak egyáltalán), és úgy általában jó-e azon a környéken élni (ha nem akkor ennek jelei is vannak, pl. rossz közhangulat, ha igen, annak is)

Sorolhatnám még a kérdéseket, melyek mind-mind befolyásolhatják az emberek gondolkodását és viselkedését, akikkel a karakterek összefutnak, beszélgetnek. A környezeti tényezőkből kitűnő kalandötletek is származhatnak (pl. élelemiszer hiány van és a karaktereket megbízzák az élelmiszer védelmével, szállításával, stb.)

Játéka válogatja egyébként, hogy hol mennyire törődtek a készítők a világ hátterének színeivel. MAGUS-ban anno ezek a kérdések nem nagyon kerültek elő. Vagy akkoriban még mi nem törődtünk velük? Az is lehet. :D

Egyébként én sem részletezném ki az aktatáskában lévő élelmiszereket. Azt írnám fel hogy hány napi élelem van benne és pont. Abba aztán azt képzelek bele, amit akarok. Nyilván nem fejedelmi lakomát, hanem utazónak való, hosszan elálló kajákat, pl szárított hús és kétszersült. A mesélő meg úgyis inkább a fontos tárgyakra fog koncentrálni, hogy pl. van-e köteled, van-e gyógyitalod, mennyi pénzed van és hasonlók. Azokat viszont célszerű pontosan vezetni!


Shadowmasters:

A példát egy életút játékból ragadtam ki. De azért engem egyalkalmas kalandnál is zavar a háttér végiggondoltságának hiánya.

Egyébként szerintem is így lehet valahogy életet vinni egy egyébként nem túl színes hátterű dungeonba! :titok: Ha a barlangnak van története, akkor már nem csak egy üres térképhalmaz tele szörnyekkel! És ha a karakterek meg is tudják a sztorit, az még jobb, mert akkor nem dolgoztál hiába. :)

Nem állítottam, hogy minden orknak személyiséget kell adni. Felesleges munka. Főleg akkor, ha a karakterekkel csak a harci értékeik kerülnek szembe! Az viszont szerintem igenis fontos, amit írtál, hogy az ork csapat kijár vadászgatni az erdőbe, mert ez az amiért nem haltak még éhen a barlangban! (illetve ezért nem falták fel még a csapat elesettebbjeit az erősebbek... :D )

Atuan

Atuan

    Rendszeres fórumozó

  • Archívum
  • 337 Hozzászólás
Hírnevek
                       

Kelt 2007.10.05, 23:58

Mortin: Ez egy picit aljas volt. Már csak azért is, mert még sose vásároltam be. A Tesóban meg pláne nem. Ettől függetlenül tudom, h a barackjoghurt nem fán terem.
Abban az összefüggésben, ahogy leírtad másodjára a dolgokat, úgy már van értelme listázni, h miből hány kiló van és ki mennyit eszik.
Az említetteken kívül, pl. ha egy nyomozós kalandban veszel részt, gondolom te se listáznád ki Sherlock aktatáskáját az összes pudingjával meg rozskenyerével, nem?
Véleményem szerint az általad említett helyzet elég ritka, bár jópofa. Én amúgy szeretem a Robinson Crusoe típusú történeteket, de talán előbb is szólhattál volna, h olyasmire gondolsz.

Részemről nincs több elenvetésem...

Shadowmasters

Shadowmasters

    Yeti lovag

  • Fórumita
  • 1087 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2007.09.29, 13:33

Üdv!

Mortin: Az általad leírt elképzelés tökéletesen megvalósul pl. Ars magicában , ahol remek kalandra ad lehetőséget az élelemellátás megszervezése biztosítása vmilyen krízishelyzet közben, de akár a szürke mindennapokban is. Ezzel szemben egy átlagos megyek és kalandozok-típusú játéknál csak akkor érdemes használni ha életút játékról van szó (vmelyik akri földet szerez) vagy maga a kalnd épül e köré.

fefceman:

Szvsz nem kell belemerülni a mögöttes összefüggésekbe,messzire visz.
pl milyen összefügésből vannak a dungeonban azok a szörnyek és pont azok,meg mit esznek ,alszanak,szaporodnak,anyagcserélnek,miért nem bántják egymást.....
A gonosz varázslók miért szeretnekolyan nehezen bejárható hejekre elbujni?azt ki csinálja meg nekik,stb......

Ez meg a másik véglet...Az oké ha valakinek "a végigmegyek a dándzsönön és legyakok mindent" típusú játék tetszik, de ettől még lehet logikája, hogy azok a szörnyek miért vannak ott és mit csinálnak akkor amikor épp nem a karakterekkel harcolnak (ezt még a nagyonszájbarágós d&d alapkönyv is leírja :lol: ) Abban igazad van, hogy nem fontos minden egyes barlangban lakó orknak személyiséget, élettörténetet és pontos napirendet adni, de azért azt nem árt tisztázni mondjuk a közösség szintjén, hogy miért pont a barlangban tanyáznak, és hogy ott kb hogyan élnek.
Ha már mindenáron dungeonos kalandot írok (ami mostanság egyre ritkább) akkor általában szeretem leírni a létrejöttének okát, és kb hogy hogyan folyik ott a mindennapi élet.
Pl. egy elhagyott törpe romvárosban megtelepednek az orkok, mert a környéken ez a viszonylag legjobban védhető hely, ráadásul sok vasérc is van a környéken. Nem tudják, hogy a törpék vesztét egy Mélysötétbe nyíló átjáró okozta ami még most is megvan. A törpék annakidején jól bebiztosították az átjárót különféle csapdákkal, de a drow vagy más seregek végülis áttörték a védelmet...Az orkok tehát bányásznak és vadászgatnak a közeli erdőségekben. Mivel a vidék gyéren alkott, emberekkel való kontaktusuk kimerül az utazók terrorizálásában és a rosszarcú vaskereskeddőkkel való üzletelésben stb A karaktereknek mindenképp át kéne kutatnia a romokat egy tárgy után. Remélem nem kell részleteznem hogy miféle események történhetnek ilyenkor :D

Módosította Shadowmasters: 2007.09.29, 13:38



[Fantasy háttér] [Sötét háttér]