Ugrás tartalomhoz


Fotó
- - - - -

Tenra Bansho Zero RPG - a `Hyper-Asian` technomágikus fantasy szerepjáték


  • Válasz írásához lépj be
23 hozzászólás érkezett eddig

slaGerzson

slaGerzson

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 257 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2013.11.27, 17:16

A buddhista fordítások és utalások körül van némi képzavar (pl. 108 féle bűn), de köszönöm az ismertetőt, alapos meló! (bár még csak az elején járok...) :)

Rorimack

Rorimack

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1647 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2013.11.23, 13:51

Elolvasva a leírást, szerintem nincs benne nagyjából semmi olyan újdonság, ami nem köthető a távol-keleti eredetéhez (tehát a buddhizmus-hinduizmus-anime témakörök valamelyikéhez). Mondjuk évek óta követem, hogy milyen story game-ek vannak, és mitől különlegesek, szóval nehéz meglepni.


Akkor nézd meg az eredeti megjelenési dátumokat. :P

(Kitkowski egyrészt nagyon régóta dolgozott a Tenrán, másrészt aktívan részt vett az indie rpg szcénában - vagyis mielőtt még lehetőségként felmerült volna a kiadás, ő már ezekkel a játéktechnikai ötletekkel bombázta az erre fogékony közönséget. )

Szerencsére hála a sikeres kickstartereknek, egyre nagyobb az esélye, hogy a japán játékok "valós időben" mérjék őssze erejüket az angolul elérhetőekkel...

Az ismertetőért köszönet!

Aki esetleg be akarna ruházni a kemény-vagy puhakötésű változatra, az most a hétvégén tegye meg, utána elvileg (a kiadó/fordító költözése miatt) erre már nem nagyon lesz lehetőség.

aluminiumtrioxid

aluminiumtrioxid

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1753 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2013.11.22, 22:53

Ezt is ki kell próbálni. Parti háromnegyede kb. fogékony is lenne rá sztem. Maradék teljes szívéből gyűlölné.

Baty

Baty

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 374 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2013.11.22, 15:25

Jónak tűnik, köszönet az alapos ismertetőért!

Ynas_Midgard

Ynas_Midgard

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1074 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2013.11.22, 12:27

Nekem a Tenra Bansho első átfutásra is elképesztő játéknak tűnt, de még az alapos átolvasás várat magára. Szerencsére van az ismerőseim között olyan, aki vevő lenne az ilyenekre (ki a japános dolgok, ki pedig az elegáns rendszer miatt), de egy darabig még nem lesz kipróbálva.

Az ismertetőért ezer köszönet, látszik, hogy sok munka van benne; a többit is kíváncsian várom :)

Urban

Urban

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1556 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2013.11.21, 20:12

Értelemszerűen az a történet, aminek a közepén meghal a karakter, nagy valószínűséggel nem lesz jó.

Ez szerintem nem igaz, általánosságban story game szempontból sem, csak néhány játékra.

Az Apocalypse World-del (bár az szvsz. nem story game) is ez volt a bajom, hogy a hivatalos mesélői elveket követve nincs átlagos nap, nem lehet csak úgy felkelni például. Hanem ha felébredsz tele van az ágyad mindenféle három centis bogarakkal, olyanokkal amiket tegnap a Vault-ban láttál a hullák mellett.

Ez szerintem túlzó sarkítás. Olvasd át újra a mesélői részt és nézd meg, miből vontad le ezt a következtetést.

Amúgy igen, az AW story game, de igazad van abban, nagyon sok hagyományos szerepjátékos elemet vesz át! De ettől még nem lesz magában hagyományos játék.

Az Apocalypse World-öt én kifejezetten hagyományos játéknak találtam a mesélői tippek alapján (a játékosok döntései fontosak, ne tervezz cselekményt, egy-egy akció és dobás jelenthet 5-10 perc csetepatét, stb.)

Ezek meg éppen, hogy nem hagyományos szerepjátékos elemek!

QuippeR

QuippeR

    Story Gamer

  • Fórumita
  • 967 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
  2                      

Kelt 2013.11.21, 11:30

Szerintem meg story game, de ezen nem fogunk összeveszni, mert nagyjából tökmindegy. :D

galu22

galu22

    A consiglieri.

  • Fórumita
  • 4611 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2013.11.21, 11:15

Az AW amúgy story game, és nyugodtan lehet ugrálni az időben benne. Tehát "eltelt három hónap, X és Y meghalt, mert rámásztak egy szerencsétlenül elhelyezett aknamezőre, de amúgy a helyzet nagyjából változatlan, és ekkor úgy ébredsz, hogy..."



Az Apocalypse World-öt én kifejezetten hagyományos játéknak találtam a mesélői tippek alapján (a játékosok döntései fontosak, ne tervezz cselekményt, egy-egy akció és dobás jelenthet 5-10 perc csetepatét, stb.)

Vannak benne újabb elemek (pl. a szinte folyamatos - 7,8,9 - részsiker), de az alapja (a játékvezetési tanácsok), ha az újszerű prezentációt nem számítjuk, elég szokványos. Szerintem az AW a prezentáció miatt tűnik újszerűnek, előtte sehol nem olvastam pontokba szedett ötletadót arra, hogy egy elakadt jelenet kirázzunk a kátyúból.

Emiatt egy nagyon hasznos mesélői segédanyagnak tartom (bár eléggé irritál az író stílusa), de alapvetően egy hagyományos szerepjáték.

Módosította galu22: 2013.11.21, 11:16


Petrus

Petrus

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 4197 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2013.11.21, 11:12

@Attila: Tudtommal még nincs könyv, csak pdf (bár nekem könyv nem is lesz). A végleges pdf-et megkaptuk, a leírás már az alapján készült.

@QuippeR: A rendszer szerintem nem annyira bonyolult, mint mondjuk a D&D 3, de az is igaz, hogy nem egyszerű, főleg a Karma System része szokatlan, mert mindenhez kapcsolódik. De a képregények sokat segítenek a megértésben. :)

Attila

Attila

    Banned

  • Fórumita
  • 4235 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2013.11.21, 10:46

A Golden Sky Stories-ból van már könyv változat, vagy még csak pdf verzió létezik?

QuippeR

QuippeR

    Story Gamer

  • Fórumita
  • 967 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
  2                      

Kelt 2013.11.21, 10:33

galu:

A játék amúgy nem azt akarja mondani, hogy ne legyen a karakter veszélyben, hanem hogy olyan helyzetben legyen veszélyben, aminek van az adott zsánerben megszokott történet alapján is súlya.

Nyilván a véletlenszerűen elhelyezett csapdába besétáló kalandozó halálának is van értelme adott játék- és történetstílusokban. (Ahol nem azért vagy életveszélyben, mert te vagy a világ harmadik leghatalmasabb intergalaktikus rakétapajzsának nindzsapilótája, hanem azért mert elég őrült vagy ahhoz, hogy mindenféle dungeonökbe térj be 3 aranypénzért.)

Az AW amúgy story game, és nyugodtan lehet ugrálni az időben benne. Tehát "eltelt három hónap, X és Y meghalt, mert rámásztak egy szerencsétlenül elhelyezett aknamezőre, de amúgy a helyzet nagyjából változatlan, és ekkor úgy ébredsz, hogy..."

galu22

galu22

    A consiglieri.

  • Fórumita
  • 4611 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2013.11.21, 10:25

Értelemszerűen az a történet, aminek a közepén meghal a karakter, nagy valószínűséggel nem lesz jó.



Itt van egy kis érdekütközés a "legyen jó a történet" és a _játékosok_ általi kockáztatás közt.
Nekem az utóbbi fontosabb. (nyilvánvaló, hogy a Tenra Bansho nem nekem íródott)


Ugyanígy az a harc, aminek a végkimenetele lényegtelen vagy egyértelmű, önmagában nem érdekes. (Kibontva persze már lehet érdekes az egyértelmű végkimenetelú konfliktus is, hiszen mindenki tudja, hogy végül a jó kerekedik felül, de nem egy döntése révén győzedelmeskedi a gonosz felett, hanem megpróbáltatások útján.)


Az Apocalypse World-del (bár az szvsz. nem story game) is ez volt a bajom, hogy a hivatalos mesélői elveket követve nincs átlagos nap, nem lehet csak úgy felkelni például. Hanem ha felébredsz tele van az ágyad mindenféle három centis bogarakkal, olyanokkal amiket tegnap a Vault-ban láttál a hullák mellett.

QuippeR

QuippeR

    Story Gamer

  • Fórumita
  • 967 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
  2                      

Kelt 2013.11.21, 10:12

Elolvasva a leírást, szerintem nincs benne nagyjából semmi olyan újdonság, ami nem köthető a távol-keleti eredetéhez (tehát a buddhizmus-hinduizmus-anime témakörök valamelyikéhez). Mondjuk évek óta követem, hogy milyen story game-ek vannak, és mitől különlegesek, szóval nehéz meglepni. Viszont nagyon jó lehetőségnek tűnik a játék egy halom olyan mechanika és ötlet bemutatására, amelyek amúgy egy átlagos szerepjátékcsapat eszköztárának nem részei, pedig nagyon hatásosak lehetnek.

Ilyenekre gondolok, mint:
- pacing mechanizmusok (act, scene, intermission)
- karaktercélok (itt destiny)
- fan mail (audience)
- csapathoz alakított világ
- a karakterek "leszakítása" a tárgyaikról, lootolás ellényegtelenítése

Ugyanakkor elképzelhetetlennek tartom, hogy a környezetemben bárki annyira fanatikusan rajongana a japán kultúráért, hogy a játék érdekelje. Illetve a másik dolog, ami megakadályozza a kipróbálását, hogy olyan mennyiségű szabály van benne, ami már nehezen emészthetővé teszi. Egy játékülés alatt történő kipróbálásért senki nem fog ennyi szabályt átnézni, a kampányjátékra kipróbálás nélkül meg senki nem ugrik, mert túl eltérő a játék a hagyományostól. (A szabálynehézség problémájával például még a teljesen szokványos egyenfantasy világú Burning Wheel esetén sem sikerült megbírkózni.)

Orastes

Orastes

    Hordószónok

  • Fórumita
  • 6198 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2013.11.21, 10:04

A játék mindenképpen érdekes, de ez a műfaj engem messziről elkerült, ál-Japán cuccok terén nekem a maximium a L5R, ez már kicsit sok. Pofás megoldásokkal operál a játék, de nekem egyszerűen sok. :)

Malitia

Malitia

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 340 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2013.11.21, 09:38

OK. Akkor nem vagyok teljesen hülye.
Csak olyan fura volt az a mondat tekintve, hogy a Maid már vagy 5 éve kijött. Mondjuk tény hogy nem sok Japán fejlesztésű szerepjátékot adnak ki nyugaton (pont ahogy oroszt, lengyelt, magyart, indiait* stb. se nagyon).

Nem meglepő, minek fordítsunk olyat:
- amihez van hasonlónk.
- amit valószínűleg nem fogunk tudni eladni mert szűk kört érdekel.
stb.

A kickstarter nagyon jó dolog ebből a szempontból. :)


* Nem tudom létezik-e, de valószínűbb, hogy igen, mint hogy nem.

Petrus

Petrus

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 4197 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2013.11.21, 09:32

A Maid helyzete kicsit kettős, ugyanis korábban már megjelent nem hivatalos formában és terjedt mindenfelé (még csak egybe rendezett pdf sem volt, hanem széttagolt, durván formázott részekre volt bontva), de azóta már rendes, megvásárolható módon is elérhető.

QuippeR

QuippeR

    Story Gamer

  • Fórumita
  • 967 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
  2                      

Kelt 2013.11.21, 08:36

galu22:

Ez mindkettő tipikus story game alapvetés. Értelemszerűen az a történet, aminek a közepén meghal a karakter, nagy valószínűséggel nem lesz jó. Ugyanígy az a harc, aminek a végkimenetele lényegtelen vagy egyértelmű, önmagában nem érdekes. (Kibontva persze már lehet érdekes az egyértelmű végkimenetelú konfliktus is, hiszen mindenki tudja, hogy végül a jó kerekedik felül, de nem egy döntése révén győzedelmeskedi a gonosz felett, hanem megpróbáltatások útján.)

Az ismertetőt még nem tudtam elolvasni, mert igen hosszú, de majd igyekszem.

Malitia:
De. És egyébként ugyanúgy Ewen Cluney-Andy Kitkowski projekt mint ez vagy a most aktuális Ryuutama.

Módosította QuippeR: 2013.11.21, 08:38


Malitia

Malitia

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 340 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2013.11.21, 08:36

"Olyan „igazzy”, valódi japán szerepjáték nem nagyon jelent meg emberi (angol) nyelven, hivatalosan."
... um... A "Maid RPG" akkor nem hivatalos? O.o

galu22

galu22

    A consiglieri.

  • Fórumita
  • 4611 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2013.11.21, 08:17

Magyarán szólva: csak akkor kell dobni, ha a bukás és a siker egyaránt magában hordoz valamilyen potenciális folytatási lehetőséget és egyik sem insta-kill, és nem is állítja meg a játékot


Pár hasonló rendszert már próbáltam, és a gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy folyamatosan eszkalálja a történetet.
Tehát ha az a cél, hogy végig izgalom legyen, egyik nehéz helyzetből a másika kerüljenek a karakterek akkor működik. Ha ez nem cél (szerintem nem az) akkor elég zavaró lehet.





Ha egy teszt elrontásának végkimenetele egyszerű, vagy nem szórakoztató, vagy megakadályozza, hogy a kaland tovább haladjon, akkor ne dobassunk, a kihívás szimplán sikerült és lépjünk túl a dolgon


Ennek van egy olyan árnyoldala, hogy erősen csökkenti a karakterek döntéseinek a tétjét. Én például szeretem ahol a karakter "csak úgy" meghalhat, izgalmasabbak a dobások.
Az tény, hogy a sztorinak nem tesz jót, ha a hősnek beállított karakter fűbe harap egy eltévedt golyótól, de én elsősorban nem egy sztorit akarok felépíteni (játékosként), hanem játszani és kockáztatni.

edit: természetesen ez nem jelenti azt, hogy minden hülyeségre dobatnék. Ha valaki elmegy edzeni, nem fogom a partnerével folytatott fél órás vívást ledobálni, ha egy katona el akar találni egy gázpalackot, akkor eltalálja, ilyenekre nem dobálunk.

Módosította galu22: 2013.11.21, 08:20


Petrus

Petrus

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 4197 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2013.11.21, 07:43

Hát igen, "kicsit" megszaladt a billentyűzetem, de be akartam mutatni mindent, hogy később esetleg ne legyen sírás, hogy valaki beleugrott és mégis csalódott. :) A Golden Sky Stories az már kisebb, kb. feleekkora csak, biztosan az is jön napokon belül.
(Amúgy köszi a gyorsaságot; tegnap este küldtem el és reggel már meg is jelenhetett az egyik.)


[Fantasy háttér] [Sötét háttér]