Ugrás tartalomhoz


Fotó

Helvéczia - általános


  • Válasz írásához lépj be
431 hozzászólás érkezett eddig

elGabor

elGabor

    Régi fórumozó

  • Moderátor
  • 4016 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                             

Kelt Tegnap, 22:13

Nem teljesen véletlen, mert a proto-Helvéczia (még ötletszinten) egy Averoigne-stílusú Kard és Mágia-kampány lett volna egy-két háziszabállyal (plusz harcikutyás, Grimm testvéres beütésekkel). Ekkor fogtam egy kettébe hajtott A4-es lapot, és elkezdtem írni az ötleteket, hogy miben lenne más a kampány, és mire a négy kis oldal megtelt, nagyjából el is készült a különálló rendszer váza. :)

 

Ez a sötétebb tónus egyébként érdekes, mert a kiadó ezzel a motívummal kínálja a könyvet, de nekem az Averoigne-sztorik mindig groteszkül humorosnak tűntek. Nem elsősorban a bennük történtek miatt, hanem azért, ahogy Smith a maga távolságtartó, irónikus stílusában elénk tárja őket. A Hyperborea-ciklusban (Sarki regék) még erősebb ez a hatás; főleg amikor a Mítosz alakjai szembekerülnek az emberi kisszerűség megnyilvánulásaival (vagy egyenesen maguk jelenítik meg azokat). Kár, hogy ezzel - mármint hogy ezek végsősoron humoros történetek, amelyeket az író nem vett halálosan komolyan - a magyar fantasy kiadásnak még a legjobbjai sem tudnak mit kezdeni.


Módosította elGabor: Tegnap, 22:21


Nocturna

Nocturna

    Night-time Spirit

  • Fórumita
  • 3236 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                             

Kelt Tegnap, 21:52

Ha már ihletforrás a téma, akkor a Clark Ashton Smith-féle "Gonosz mesék" novelláskötetet is ajánlom -- a teljes novellák, és a szinopszisok között is vannak jóféle kalandötletek. A Helvécziához azért is passzolhat, mert a bonyodalom és a cselekmény általában egyszerű, és gyorsan le is zajlik, ami a rövid, epizódszerű sztorikhoz jól passzol. A történetek egy képzeletbeli, középkori francia tartományban, Averignonban játszódnak (a kötetben még térkép is van róla), a helyszínek viszont sokszor mesések, és ezt CAS nagyon plasztikus leírásai, ékesszólású prózája is támogatja, nagyon jól megelevenednek olvasás közben. A könyv ugyan a kissé sötétebb tónust képviseli, viszont közel nincs olyan szadista, földhözragadt és mocskos, mint a Renier-féle Exorcista - annál jóval kalandosabb.

Ez az.



Narmor

Narmor

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1087 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                             

Kelt 2017.09.22, 21:22

Ma fejeztem be Reniertől Az Exorcistát, amely bőven darkosabb a Helvéczia alaphangulatánál, meg régebben is játszódik, azonban van pár ötlet, amit nyúlni fogok belőle. De alapvetően nem ezért írtam, hanem mert belekezdtem a következő listámon lévő könyvbe, ami már most telitalálatnak tűnik a Helvécziához. Ez Anatole Farance A Lúdláb királynő / Nyársforgató Jakab meséi című könyveMár most bátran ajánlom mindenkinek, pedig még csak pár fejezetet olvastam. (A kiadó boltjában - a Gellért térnél, Budán - meglehetősen kedvezményes áron, 800 magyar forintokért beszerezhető.)

 

További ihlető percekért pedig álljon itt az Alain Delon főszereplésével készült Zorro, mert biz Katalónia ebből is táplálkozik:

 

 

Amúgy a Katalónia projekt jól halad, elkészült a játékosi füzet is, amit már egy hete nézegethetnek jövőbeli játékosaim, két csapat van kilátásban, az egyikben már a karakterek is körvonalazódnak. :)



KLM

KLM

    Ős fórumozó

  • Fórumita
  • 10571 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                             

Kelt 2017.09.07, 17:33

KLM, ha én szívatni akarom a karaktereket, akkor a térkép és a terep alkalmas erre, de azért vannak izgalmasabb módszerek is.

 

Az "átszegdelt" terep miért lenne szivatás? Ha lovasság üldöz és gyalog vagy, egyenesen áldás.



Garaboncias

Garaboncias

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 323 Hozzászólás
Hírnevek
                             

Kelt 2017.09.07, 17:09

KLM, a hexás térképesdinek az a lényege, hogy a hexa területének nagysága fix (tehát a hexa szélei közötti távolság a lényeg), és az áthaladási sebesség változik (pl. terepviszonyoktól függően).



Orastes

Orastes

    Hordószónok

  • Fórumita
  • 5852 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                             

Kelt 2017.09.07, 17:01

KLM, ha én szívatni akarom a karaktereket, akkor a térkép és a terep alkalmas erre, de azért vannak izgalmasabb módszerek is.



KLM

KLM

    Ős fórumozó

  • Fórumita
  • 10571 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                             

Kelt 2017.09.07, 16:51

 

MErt egy hexa lehet 10 km, de mivel Orastes is hiányolja a szintvonalakat, lehet, hogy ami légvonalban 10 km, az gyalog 50 (fel, le, körbe, majd gázlót-hidat-kompot keresni...)

 

Poénnak szántam, mivel néha szoktunk vicczelni azzal, hogy mikor a Szürkecsuklyások hiperrészletes térképei megjelentek, hogy kéne pollentérkép, meg Ynev gombahatározója, stb. Nem, épp elég, ha tudom, hogy a hex időjárása pl. "magashegyi" az nekem elég.

 

 

Az alpesi legelő és a három-négy kanyon szabdalta hex is magashegyi, de az egyikben 10 km tényleg 10 km, a másikban meg akár 50 is lehet gyalog egy 10 km-es légvonalbeli táv.



Orastes

Orastes

    Hordószónok

  • Fórumita
  • 5852 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                             

Kelt 2017.09.07, 16:32

MErt egy hexa lehet 10 km, de mivel Orastes is hiányolja a szintvonalakat, lehet, hogy ami légvonalban 10 km, az gyalog 50 (fel, le, körbe, majd gázlót-hidat-kompot keresni...)

 

Poénnak szántam, mivel néha szoktunk vicczelni azzal, hogy mikor a Szürkecsuklyások hiperrészletes térképei megjelentek, hogy kéne pollentérkép, meg Ynev gombahatározója, stb. Nem, épp elég, ha tudom, hogy a hex időjárása pl. "magashegyi" az nekem elég.



Narmor

Narmor

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1087 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                             

Kelt 2017.09.07, 16:22

 

Hextérkép IN-ben Helvécziában sztem egyszerűen hülyén néz ki, őrült enciklopédisták ide vagy oda, de még mesélőként is kibírtam nélküle (fogtam egy tollat, felrajzoltam a térképet egy üres lapra, mint az állatok, sarkába a léptéket ("10 mérföld"), ennek alapján el lehetett dönteni, odaérnek-e 1-2-3 nap alatt valahova, ennél bonyolultabb kérdések nemigen merültek fel).

 

Emellé még behúzhatod a főbb utakat és ráírod - mint a rómaiak - hogy az adott út hány nap/óra. 

 

MErt egy hexa lehet 10 km, de mivel Orastes is hiányolja a szintvonalakat, lehet, hogy ami légvonalban 10 km, az gyalog 50 (fel, le, körbe, majd gázlót-hidat-kompot keresni...)

 

SOkadjára: ne menjünk át az általános mesélői topicba? 

 

 

Még egyelőre van köze a Helvécziához, szóval nem szükséges átmenni, szerintem.

 

Ha megnézitek, a térképemen egyszerre jelöltem a lényeges növénytakarót és szintkülönbségeket (dombság, hegység stb.) Szóval a Helvéczia kapcsolódó táblázatának segítségével gyermekjáték utazást tervezni - akár a vadonban is, nemcsak az utakon. (Az, hogy most egy domb 200 vagy 500 méter magas, érdektelen...)

 

Ha a játékosok kapnak egy efféle színes-szagos térképet, sokkal boldogabbak, mintha csak gyorsan felskiccelek előttük valamit - szerintem legalábbis. Plusz nekem mindenképp szükségem lesz egy hextérképre, szóval akkor már miért ne kaphatnának a játékosok egy lebutítottat? 

 

Amúgy ez egy alternatív világ, ahol mindenféle mesés dolog megtörténhet, miért az veri ki a biztosítékot nálatok, hogy hextérképeket használnak tájékozódásra? Minden technikai feltétel adott a hextérképek készítéséhez és sokszorosításához is (sőt, nyomdászati szempontból a hextérkép kifejezetten praktikus és könnyen elkészíthető).



Garaboncias

Garaboncias

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 323 Hozzászólás
Hírnevek
                             

Kelt 2017.09.07, 15:53

Az sem mindegy, hogy mi a világtérkép: pl. a Helvécziában találhatót használod, esetleg egy korabeli Európa-térkép (vagy más, kidolgozott világok esetén Forgotten Realms, Westeros, Ynev, akármi) a kiindulási pont, vagy abszolút saját szettinget kell felépítened a nulláról.

 

Utóbbi esetén hiába nagyobb a szabadság, egyúttal nehezebb is a dolog, de valóban érdemes mikroszettingtől a makroszetting felé fokozatosan közelíteni. Elég, ha mindig a karakterek aktuális tartózkodási helyéhez képest minden irányba (most hexákban elgondolva) olyan 2-3 játékalkalomnyi helyszín legyen kidolgozva - ez legelsőre nagyobb munka, menet közben már könnyebb lesz. S hogy egy játékalkalomba mennyi fér bele egy partinak, az személyfüggő, ezt nem árt, ha a mesélő előre tudja (tök ismeretlen partinak én nem biztos, hogy elkezdenék részletes szettinget kidolgozni).

 

Az már ízlés kérdése, hogy ki mennyire szeretné ezt kockadobások által meghatározni, és ki szereti inkább felépíteni a terepet. Én a kockára általában eseményeket szoktam bízni, nem helyszíneket, de legutóbb én is random dungeon-részeket dobálgattam ki. NJK-k esetében meg inkább a dramaturgiára hagyatkozom: amikor érzem, hogy na, most jól jönne ide X vagy Y, akkor mesélem be (hacsak nincsenek helyszínhez vagy eseményhez kötve, de az másik eset).


Módosította Garaboncias: 2017.09.07, 15:55


KLM

KLM

    Ős fórumozó

  • Fórumita
  • 10571 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                             

Kelt 2017.09.07, 15:46

Hextérkép IN-ben Helvécziában sztem egyszerűen hülyén néz ki, őrült enciklopédisták ide vagy oda, de még mesélőként is kibírtam nélküle (fogtam egy tollat, felrajzoltam a térképet egy üres lapra, mint az állatok, sarkába a léptéket ("10 mérföld"), ennek alapján el lehetett dönteni, odaérnek-e 1-2-3 nap alatt valahova, ennél bonyolultabb kérdések nemigen merültek fel).

 

Emellé még behúzhatod a főbb utakat és ráírod - mint a rómaiak - hogy az adott út hány nap/óra. 

 

MErt egy hexa lehet 10 km, de mivel Orastes is hiányolja a szintvonalakat, lehet, hogy ami légvonalban 10 km, az gyalog 50 (fel, le, körbe, majd gázlót-hidat-kompot keresni...)

 

SOkadjára: ne menjünk át az általános mesélői topicba? 


Módosította KLM: 2017.09.07, 15:47


Marvin

Marvin

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1890 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                             

Kelt 2017.09.07, 15:43

Hextérkép IN-ben Helvécziában sztem egyszerűen hülyén néz ki, őrült enciklopédisták ide vagy oda, de még mesélőként is kibírtam nélküle (fogtam egy tollat, felrajzoltam a térképet egy üres lapra, mint az állatok, sarkába a léptéket ("10 mérföld"), ennek alapján el lehetett dönteni, odaérnek-e 1-2-3 nap alatt valahova, ennél bonyolultabb kérdések nemigen merültek fel).



Orastes

Orastes

    Hordószónok

  • Fórumita
  • 5852 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                             

Kelt 2017.09.07, 12:49

@elGábor

Jajj... :pislog:

 

(Csak azért idéztem, hogy legyen mihez kötni időben.)

 

A Helvéczia korában viszonylag bonyolult mechanikus szerkezetek vannak leírva, nem hiszem hogy egy hexarácsos térkép meghaladná bárki képességeit, főleg hogy van nyomdagép is. :hogymi:

 

Ezen felül egyébként is remek, mivel a mesélő kezében meg vannak rajta a következők:

-tereptípusok (hegy, mocsár, erdős, város, etc) ami megmondja hogy milyen távot lehet megtenni

-találkozási esélyek, amik sűrűbbek is lehetnek, ha valaki (pl egy rablóbanda) állandóan ott van.

-esetleges épületek vagy rejtélyes helyszínek, amik nincsenek felderítve

 

Minden adott egy jó kalandhoz, még akár egy csatát is lehet részletesen előkészíteni, vagy üldözést, kommandózást, mivel minden megvan.

(Igen, haragszom elGáborra, mivel a szintvonalakat, az átlagos csapadékmennyiséget és a pollenkoncentrációt lehagyta a térképekről. :nono: )

 



KLM

KLM

    Ős fórumozó

  • Fórumita
  • 10571 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                             

Kelt 2017.09.07, 10:52

 

@Térkép (menjünk át az általános mesélői fórumba, mert Helvéczia ügyben kevéssé vagyok érintett)
Arról nem is szólva, hogy a játékosok "korhű" térképét aligha hexákkal rajzolja a "geográfus czéh mestere".
Ami a romokat illeti - a térképre felkerülő romokat alighanem rég átnézték már a parti előtt mások.

 

Történelmi kitekintés: a skót koronaékszerek az 1707-es Egyesülési Törvény után több mint 100 évre elvesztek. Konkrétan senki nem tudta hol vannak. Tudjátok, milyen pokolian rafinált, elképzelhetetlenül obskurus helyen rejtőztek? Az edinburgh-i várban egy lelakatolt ládában.

 

Ha ezt a valódi történelemben 100 éven keresztül nem találták meg, akkor az sem hihetetlen, hogy az erdők mélyén álló romokat se háborgassák évszázadokon át - pláne egy olyan világban, ahol ténylegesen léteznek ilyen helyeken szörnyek, boszorkányok, ördögök, stb..

 

 

Mondom, ha FELKERÜL a térképre. Nyíregyháza és környékéről valami 1805 környékén csinált állítólag először térképet a császári hadsereg

De ettől még az 1790-es években volt az az esemény, amit Vampire-ben le is meséltem, hogy a városi tanács megelégelte, hogy se adót nem fizetnek egyesek, de ráadásul még se templomba, se iskolába nem járnak és nem járatják a gyerekeket, ezért körbejárták a bokortanyákat és ahol laktak ott "ajtó, ablak, kemence betöretett". Na jó, Helvécziában a kemenCZe is :P - és ezt is térkép nélkül tették.

 

Nem kellene most már átcuccolni az általános mesélői rovat rovatba? 


Módosította KLM: 2017.09.07, 10:53


Premier

Premier

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 530 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                             

Kelt 2017.09.07, 10:46

@Térkép (menjünk át az általános mesélői fórumba, mert Helvéczia ügyben kevéssé vagyok érintett)
Arról nem is szólva, hogy a játékosok "korhű" térképét aligha hexákkal rajzolja a "geográfus czéh mestere".
Ami a romokat illeti - a térképre felkerülő romokat alighanem rég átnézték már a parti előtt mások.

 

Történelmi kitekintés: a skót koronaékszerek az 1707-es Egyesülési Törvény után több mint 100 évre elvesztek. Konkrétan senki nem tudta hol vannak. Tudjátok, milyen pokolian rafinált, elképzelhetetlenül obskurus helyen rejtőztek? Az edinburgh-i várban egy lelakatolt ládában.

 

Ha ezt a valódi történelemben 100 éven keresztül nem találták meg, akkor az sem hihetetlen, hogy az erdők mélyén álló romokat se háborgassák évszázadokon át - pláne egy olyan világban, ahol ténylegesen léteznek ilyen helyeken szörnyek, boszorkányok, ördögök, stb..


  • Narmor kedvelte ezt

KLM

KLM

    Ős fórumozó

  • Fórumita
  • 10571 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                             

Kelt 2017.09.07, 10:43

- nem szeretek középkorias keretek közt életszerű, 5-10000 fős városokban játszani. Ha városi kampány van, akkor az legyen részleteiben megismerhetetlen nagyváros.
 

 

Aláírom. Nyíregyháza 100 ezres, de még itt is - főleg a szüleim generációja - vagy ismer mindenki-mindenkit, de legfeljebb 5 mondattal találnak közös ismerőst. 5-10e fő az "falu", főleg ha nincs tévé, net, celebekkel foglalkozó bulvársajtó, akkor marad a pletyi a többiekről.

 

Erre a "megoldás" a Vornheim című kiadványban, vagy ingyenesen Zak blogján meg is van  :)
http://dndwithpornstars.blogspot.hu/2009/12/urbancrawl-rules-for-slacker-dms_21.html?zx=b681e4ceec742d89
 

 

Kösz a linket.

 

Én várost úgy csináltam, hogy tudtam, miből indult ki (Hertaxnál egyfajta arkológia), mi kell bele (boszmester, tűzvarázsló, boszorkány, több különböző hit papjai) és ebből elég hamar kijött valami történelemféle - és a térkép ez alapján ki is alakult (egyelőre csak leírásban), de felskiccelni már nem gond.

 

Ami mókás lehet, hogy végiggondolod

- világítás (Nyíregyházán pld nem volt közvilágítás, de éjjel kötelező volt lámpással mászkálni, különben azt feltételezték, hogy rosszban sántikálsz. Nyílt lánggal - akár még pipával se - mászkálhattál, a zsúpfedelek miatt)

- negyedek közötti közlekedés vagy annak hiánya

- egyéb közművek, netán hiányuk  ("trágyahordó talyigás ember" vagy még az sem)

- rendfenntartás (őrség, céhes polgárőrség, bandatagok, stb.)

- építészeti előírások - ha van.



galu22

galu22

    A consiglieri.

  • Fórumita
  • 4043 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                             

Kelt 2017.09.07, 08:46

Ugyanez városban. Alap felvetések:
- nem tudok normális térképet rajzolni
- a konkrét helyszíneknek pontos helyére nincs szükség játék közben
- annak viszont van jelenősége, hogy ne "odamenjenek a célhoz" hanem inkább "várakozzanak a Mahler-szobor alatt az újságosnál"
- továbbá annak is, hogy minden városnegyednek legyen valami általános hangulata*
- nem szeretek középkorias keretek közt életszerű, 5-10000 fős városokban játszani. Ha városi kampány van, akkor az legyen részleteiben megismerhetetlen nagyváros.


Erre a "megoldás" a Vornheim című kiadványban, vagy ingyenesen Zak blogján meg is van :)
http://dndwithpornstars.blogspot.hu/2009/12/urbancrawl-rules-for-slacker-dms_21.html?zx=b681e4ceec742d89
- kitalálsz 8-10 egyedibb kerületet. A lényeg, hogy tudj dobni rá tehát 6,8,10,12 kerület legyen. (ennyi elég. Ha belegondolsz Soroksár és Pesterzsébet, vagy Martintelep és Görömböly között nincs semmi lényeges különbség egy szerepjátékkampány szempontjából, így indokolatlan a 23 kerület.)
- csinálj egy elnagyolt térképet (csak azért kell, hogy tudjuk egy út során melyik kerületeken kell átmenni)
- vannak egyedibb épületek, amiből általában csak 1-2 darab van. Városháza, színházak, laktanya, kikötő/rakpart, állatkert, nekropolisz (ha van). Ezeket tedd bele egy-egy kerületbe, ott lesznek mindig.
- ha valami általános dolgot keresnek (pékség, temető, benzinkút, stb.), akkor valószínűleg lesz a kerületben egy olyan
Mi kell mellé (szerintem):
- egy d100 tábla, hogy ne csak "odamentek a címre" hanem valami ennél érdekesebb leírást tudj adni
- városi találkozások kerületenként, hogy átadd a kerület hangulatát


Alternatív módszer (nem tudom hol olvastam):
csinálj egy d20 táblát kerületekkel. Az aljára kerüljenek a szerinted "kötelező" elemek (szegénynegyed, rakpart, nekropolisz), a tetejére a csodásabbak, amik nincsenek minden városban (varázsló egyetem, egyház központja, hasadt dimenzió, alsóváros élőholtakkal, stb.).

Dobj el egy egész kockakészletet (d4 - d20) plusz még négy d6-ot. A kockák egymáshoz viszonyított helye lesz a kerületek helye. A kockák értéke lesz a kerületek típusa. Ha ugyanolyat (pl. három kettest) dobsz, akkor ehelyett a táblázat aljáról válassz egy elemet, sorban. (ha ketteseket dobsz, de még nincs egyes, akkor forgasd egyesre a kockát)



*sose felejtem el, mikor átmentünk Ceutába komppal (Spanyolország része, de afrikában van). Alig vártam, hogy reggel menjen vissza az első :) A másfél méter széles sikátorok tele vannak csuklyás helyiekkel, mint a filmekben. Ha megállsz inni, akkor melletted terem három kisgyerek, hogy add oda a végét az italodnak. Folyamatosan olyan érzésed volt, ha kimentél a városközpontból, mintha egy baromi nagy céltábla lenne a hátadon.


Módosította galu22: 2017.09.07, 08:50


galu22

galu22

    A consiglieri.

  • Fórumita
  • 4043 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                             

Kelt 2017.09.07, 08:13

Én mindig bajban vagyok, amikor egy nagyobb világrészről kéne előre (10-20- ... játékülésnyi játékra) térképet készítenem. Egyszerűen úgy érzem, hogy előre lekorlátozom magam vele, és később már nagyon megszorít a térkép, ha improvizálnék, vagy folyamatosan bontanám ki a szálakat, helyszíneket, a játékosi és a saját érdeklődés szerint. Ha pl. lerakok 3 romot egy ilyen térképre, akkor azokat előre ki is kell dolgoznom, hiszen a JK-k bármikor rábökhetnek, hogy ők most odamennek



Az az alap, hogy a mesélői térképet nem adod oda a játékosoknak, csak egy egyszerűsített változatot, amin a közismert lokációk vannak rajta :)
További helyszíneket, pláne ha rejtettek, keresniük kell (vagy vezetőt fogadni: a Múmiában így bérelik fel a légióst, mert tudja hol a holtak városa)


Alapvetően kétféle módszer van. A hagyományos, hogy egyedül készíted el a térképet, illetve a másik, hogy bevonod a játékosokat az ötletelésbe, DE az ötleteiket nem egy az egyben használod fel.


Hagyományos
Nekem nagyon bevált a Sine Nomine kiadványokban található módszer. Mi kell hozzá:
- egy megegyezés, hogy a játékosokkal a játékalkalom végén megbeszéled, hogy merre mennek legközelebb, és azt az egy dolgot kidolgozod legközelebbre :) (így mindig egy kalanddal tudsz előrehaladni, nem végzel felesleges munkát)
- tegyél a térképre 8-10 települést
- tegyél a térképre 8-10 kalandhelyszínt (ha ezek két település között vannak, hamar játékba fognak kerülni, ha "üres" részen, akkor később)
- a településekhez kell néhány NPC és néhány "jellegzetesség": egy potenciális szövetséges, egy potenciális ellenfél. A jellegzetességek közt legyen egy-két helyszín, ami a település esszenciáját adja, és egy-két probléma. Ekkor még elég ennyi!
- a települések és a kalandhelyszínek közül dolgozz ki kettőt játékra alkalmasan. Azaz elsőre lesz egy városi és egy városon kívüli kalandod. (ezt azért nem kell túltervezni. Én azt szoktam csinálni, hogy 3 potenciális ellenfél, 3 potenciális szövetséges, 3 érdekes helyszín, illetve pár érdekes tárgy - ez már ad annyi kombinációt, hogy egy játékot simán el lehet vele lenni, példaképp nézd meg PEtrus kalandját:
https://peterpghu.blogspot.hu/2016/11/az-erdei-ember-wfrp-kalandmodul-vazlat.html)

Ami sokat segít, azok a JÓ (!) véletlen generátorok. HA akarsz jó példát erre, akkor nézd meg az (ingyenes) Stars Without Number TAG-jeit, illetve az (ingyenes) Godbound mesélői részét (running the world)

pro:
egyszerűbb, mint előre megcsinálni mindent
a játékosok maguknak csinálják a térképet
kontra:
azért mégiscsak egyedül találsz ki mindent (bár a jó generátorok segítenek ebben)



Közös
Az az alap, hogy bevonod a játékosokat. A probléma ezzel az, hogy így elveszítik a felfedezés izgalmát. Vagy mégsem?

Beyond the Wall:
- a karaktergenerálás playbookokkal történik, amikben ilyen választások vannak, hogy "egy kovács tanítgatott, +1 erő, rajzold be a térképre a kovácsműhelyt, és nevezd el a mestered"
- a kargen végére lesz egy falud, benne minden játékosnak 2-2 kontaktja, és egy térképed!
- ha ez megvan, mindenki sorban kitalál egy kalandhelyszínt, leírja pár mondatban, és meghatározza a faluhoz mért távolságát (1 nap, 1 hét, több hét utazás). Ha nagyon veszélyes dolgot tenne közelre, kérdezz rá, hogy a falu akkor ezzel hogy bírkózik meg!
- ezután mindenki kiegészíti a másik játékos kalandhelyszínét valamivel. (mellékhelyszínnel, hangulattal, stb. Pl. tehetnek a FEkete-erdőbe egy megrontatlan forrást, amire egy öreg remete vigyáz)
- megkérdezzük, hogy járt ott személyesen, hallott róla, vagy olvasott róla. A válasz tükrében dob egy főjellemző próbát. A sikerből határozzuk meg, hogy amit összeírtak az igaz, részigazság, vagy valamit nagyon félreértettek.
Ha elkészülsz, lesz egy falud, valamint játékosok száma +1 kalandhelyszín.

pro:
- a faluban a kontaktok jellemzően érdeklik a játékosokat (van _valami_ ami már rögtön érdekli őket)
- a karaktergenerálás érdekesebb így, mint 3d6 sorban, adj hozzá egyet, stb.

- elvileg olyan kalandhelyszínek jönnek létre, amik érdeklik a játékosokat, de nem lehetnek biztosak benne, hogy minden úgy van-e, ahogy ők gondolják

kontra:
- valójában csak kalandhelyszíneket hozol létre, nem egy térképet. El tudnak indulni valahova, de útközben - ha van valami egyáltalán - azt neked kell kidolgozni.
Ez nem biztos, hogy baj egyébként! Olyan kampányokhoz ideális, ahol elfér a sok vadon. (Hobbit, 13. Harcos, utolsó mohikán...)

- nem mindenki vevő az ilyesmire




Perilous Wilds
Mindenhez, ami a későbbiekhez felmerül, lehet rendelni különféle cimkéket. Például: pusztulat, veszélyes, stb.
1. létrehozol régiókat, ezek jellemzően tájegységek vagy városállamok, birtokok. (Fekete-erdő, Besenyők szállásterülete, Temesi ispán birtoka) Ezekhez hozzárendelsz néhány cimkét. Példa: Besenyők szállásterülete: kopár, veszélyes, határvillongás (Bizánc), nem keresztény, mérsékelt övi éghajlat
Mindenki létrehoz egy régiót, jellemzően 6-8 kell összesen.
2. a régiókon belül létrehozol kisebb egységeket. Jellemzőjük, hogy ezeken belül nem érvényesülnek a régió cimkéi, csak a sajátjai.
Ezek lehetnek minirégiók, pl. tündérkert, települések (kerestény kolostor a puszta közepén), vagy útjelzők (gázlók, hatalmas kőoszlopok, stb.)
Mindenki létrehoz 2 kisebb ilyen egységet.
3. mindenki bejejöli, hogy honnan származik, és az eddigi legfontosabb élményének helyszínét. (pl. a pusztai asszonytól tanultam a szellemekkel beszélni, itt lakik: X)
4. felrajzolod az utakat és folyókat. (minden települést érintsen egy folyó)
Használat: ha véletlen találkozást dobsz, akkor az eredmény vonatkozhat egy kisebb egységre, vagy a régióra. Pl itt lehetne úgy, hogy: 1. kolostor, 2. tündérkert, 3. gázló, 4-6. besenyő szállásterület. Azaz teljesen azért nem random :)

Alapvetően úgy néz ki, hogy lesz régiónként egy A4-es lapod a cimkékkel, alárendezve az alrégiók a saját cimkéikkel, illetve mindenhol néhány véletlen talákozás ötlet.

 

pro:

- sok ingyenes ötletet kapsz, de ennek meg is fizeted az árát (a játékosok tudják mire számítsanak)

- nem kell megtanulni semmilyen szoftvert

kontra:

- pontos helyszínek kidolgozására ez sem jó (bár ez sokszor nem is szükséges)


Mind működőképes, nekem a legjobban az első módszer tetszik. Néhány szavas vázlat helyszínenként, amit kibővítek ha kell.


  • Nocturna kedvelte ezt

KLM

KLM

    Ős fórumozó

  • Fórumita
  • 10571 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                             

Kelt 2017.09.07, 08:02

@elGábor

Jajj... :pislog:



elGabor

elGabor

    Régi fórumozó

  • Moderátor
  • 4016 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                             

Kelt 2017.09.07, 07:57

Arról nem is szólva, hogy a játékosok "korhű" térképét aligha hexákkal rajzolja a "geográfus czéh mestere".

Dehogynem; le van az becsületesen írva:

 

 

A jobb úti térképeken, mik utazók kezébe kerülni szoktak, hatszögmértékű rács találtatik, és skálájuk (szokványosan 2 helvét Stunde avagy 10 km) a távolságok leolvasását igen könnyűvé teszi bármely fő irány mentén.

(Pont a felvilágosodás elején járunk - valami őrült encziklopédistának akár eszébe is juthatott volna a dolog.)




[Fantasy háttér] [Sötét háttér]