Ugrás tartalomhoz


Fotó

Helvéczia - általános


  • Válasz írásához lépj be
568 hozzászólás érkezett eddig

Callinicus

Callinicus

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 789 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2013.12.11, 08:14

Gratulálok a játék kiadásához, egyszer biztos ki fogom próbálni, nem tudok túl sok magyar szerepjátékról. :)

Csak érzem, hogy ha felvetném az ismerősöknek ezt is nekem kéne mesélnem. -.-

Blob

Blob

    Kockavadász Ogre

  • Fórumita
  • 1604 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2013.12.11, 06:11

Ha pedig történelmibb játékot szeretnél játszani ebben a korban (1698) akkor sem tér el sokban a helyzet, a dominikánusok által vezetett inkvizíció jelen van, és a protestantizmus sem elfogadott. Csak ez már nem Helvéczia, és nem biztos, hogy az egyháznak tényleg van (mágikus vagy természetfölötti) hatalma is.


ööö...azért ez 1698-ban már nagyon sok országban nem igaz. Vagy most csak Svájcra értetted? Kálvin hazájára?

Attila

Attila

    Banned

  • Fórumita
  • 4235 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2013.12.10, 21:47

Én egészen egyszerűen nem értem a történelmi hűség bármilyen formában való keresését egy olyan játéknál, ahol a tokaji bor meg a gránátalma is mittoménmennyi hápét gyógyít elfogyasztás esetén, illetve madárfészkek segítségével láthatatlanokká válhatunk.

Szerintem lépjünk túl ezen...

tar242

tar242

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 779 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2013.12.10, 21:01

Úgy érzem, hogy galu22 polkorrektséghez és történelmi hűséghez való "modern" hozzáállása lényegesen merevebb és szöges ellentétben áll a Helvéczia alapvetően hihetetlenül laza, adomázó, népMESÉKen alapuló, "régies" (sicc) szemléletével és ebből fakadhatnak valóban már az alapokat érintő félreértések.

A könyv egész hangvételéből süt, hogy a leírtakat egész lazán, az adott kor embere (vélt) szemszögéből érdemes szemlélni és még véletlenül sem érdemes rajta a polkorrektség, az egyenlőség, és egyéb alapvetően a modern korhoz köthető fogalmakat és szemléletet számon kérni.

Véleményem szerint a játék egy akkoriban élő átlagember (vélt/direkte eltúlzott) felfogását tükrözi, aki számára a babonák, az ördög, a mesék lényei, a garabonciás deákok, stb mind-mind valóság része, aki őszintén úgy gondolja, hogy a katolikus anyaszentegyház az egyetlen igaz hit örzője, a pápa Jézus örököse, mindenki aki mást vall az eltévelyedett és a pokolbe vezető utat járja, amiről a Szent Inkvizíció az eltévelyedett saját érdekében próbálja letéríteni és önzetlenül megmenteni lelkét az örök kárhozattól, stb, stb. (Mivel akkoriban (is) a legnagyobb keresztény felekezet a Római Katolikus Egyház volt, így teljesen logikus, hogy az átlagember hitének (ezáltal a játék "hivatalos" egyigaz vallásának :D) ezt az irányzatot választotta).

Az igaz hit és az ördög közötti küzdelmet pedig szerintem még hangsúlyosabban a vicces/laza népmesék alapján kell szemlélni (ahol az Ábelesz-Nóbeleszben az ördög Jancsikáék kergetése közben lazán odamegy beszélgetni egy pappal) és még véletlenül sem a "komoly", "modern" felfogásban.

Módosította tar242: 2013.12.10, 21:06


nonfiction

nonfiction

    Érdeklődő fórumozó

  • Fórumita
  • 67 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2013.12.10, 17:47

Szabó Pál: Ahogy lehet


vagy: http://moly.hu/konyvek/lengyel-denes-magyar-mondak-a-torok-vilagbol-es-a-kuruc-korbol

Urban

Urban

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1557 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2013.12.10, 15:49

Van még pár érdekesebb nép (orosz, tatár, rác, török), rengeteg lakatlan terület (Tisza szabályozása előtt), elhagyott, porig égetett tanyák és kúriák (szellemek), folyamatos rajdolás (huszárok vs. delik/akindzsik).

Nem vagyok otthon a korszakkal kapcsolatos irodalomban, de apám igen, és amit anno ajánlott (Szabó Pál: Ahogy lehet), arról szépirodalmiság és szerepjáték-inspiráció kategóriában is csak szuperlatívuszokban tudok beszélni. Eléggé rövidke, de még vallásilag is illeszkedik a koncepciódba, szóval melegen ajánlom, ha nem ismernéd!

galu22

galu22

    A consiglieri.

  • Fórumita
  • 4724 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2013.12.10, 15:30

galu22, a fiktív Magyarország pont azért lehet jó helyszín, mert felnagyíthatóak a három felé szakított korszak sokszínű vallási mozgalmai.


Pontosan. Kiegészítve még azzal, hogy én valláshoz nem rendelnék papi varázserőt, hanem inkább személyekhez. (akik viszont nem feltétlen felszentelt papok, apácák életvitel szerint, lehetnek örömlányok is)

Van még pár érdekesebb nép (orosz, tatár, rác, török), rengeteg lakatlan terület (Tisza szabályozása előtt), elhagyott, porig égetett tanyák és kúriák (szellemek), folyamatos rajdolás (huszárok vs. delik/akindzsik).


edit: meg mennyire kemény már magyar huszárokkal besétálni török oldalon lévő fogadóba kocsmai verekedést provokálni :)

Módosította galu22: 2013.12.10, 15:32


Urban

Urban

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1557 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2013.12.10, 15:21

galu22, a fiktív Magyarország pont azért lehet jó helyszín, mert felnagyíthatóak a három felé szakított korszak sokszínű vallási mozgalmai.

Azt hiszem, értem miért zavarhat valaki a vallási téma megjelenése, de akkor tényleg jobb még a játék elején megegyezni ezzel kapcsolatban, mert egy ilyen félig historizáló, félig mesés szettingben alapjáratban ezek elkerülhetetlen, a hangulat sava-borsát adó elemek.

(Amúgy mindig meglep, amikor szerepjátékosok nem bírnak elvonatkoztatni... az a fene nagy fantáziánk ;))

alister

alister

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 3450 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2013.12.10, 15:10

Attila: szerintem simán. :)

Narmor: a vértanúságot szenvedett Gérald Bastian testvér amúgy elég világias szerzetes volt, aki a kis dolgokban engedett a Kísértőnek, hogy a nagyokban annál keményebben szegülhessen vele szembe - csak sajnos ennek nem volt ideje jobban kiteljesedni.

Attila

Attila

    Banned

  • Fórumita
  • 4235 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2013.12.10, 14:41

Kevésbé magasröptű vizek felé evezve...

Bár helyszínben eltér, de mennyire működne egy Fekete Kalóz/Jan Marten kalóz regényes históriája jellegű irány, akár kiegészítő szinten? Kalózos, felfedezős, kicsit tengeri ördögös/vudus stílusban?

galu22

galu22

    A consiglieri.

  • Fórumita
  • 4724 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2013.12.10, 14:16

:ize: pont ettől jó, hogy ezt is kijátssza a pap is, meg a kálvinista eretnek is, ettől szerepjáték (ezt most komolyan el kell magyarázni? :eeek: )



edit: hagyjuk inkább

Módosította galu22: 2013.12.10, 14:17


Orastes

Orastes

    Hordószónok

  • Fórumita
  • 6228 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2013.12.10, 13:36

Igazából nem egyeznek meg. Nálunk például a pap karakter mindenáron szegény Heinrich-et rá akarta venni a gyónásra (ugyebár a kálvinisták nem gyónnak), s szó sem volt egyezségről, a karakterem mindenféle kifogást talált, hogy ne kelljen gyónnia stb.


Pont az ilyenek miatt lehet érdemes a történet elkezdése előtt megegyezni abban, hogy ezt a téma ne jöjjön elő játék alatt.



:ize: pont ettől jó, hogy ezt is kijátssza a pap is, meg a kálvinista eretnek is, ettől szerepjáték (ezt most komolyan el kell magyarázni? :eeek: )

Módosította Orastes: 2013.12.10, 13:38


galu22

galu22

    A consiglieri.

  • Fórumita
  • 4724 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2013.12.10, 13:33

Nyilván ha valakinek ez nem jön be, nem kell vele játszania; ahogy ha valakinek nem tetszik a Werewolf vérfarkas-képe, az meg azzal nem játszik.


Nagyon igaz.


Igazából nem egyeznek meg. Nálunk például a pap karakter mindenáron szegény Heinrich-et rá akarta venni a gyónásra (ugyebár a kálvinisták nem gyónnak), s szó sem volt egyezségről, a karakterem mindenféle kifogást talált, hogy ne kelljen gyónnia stb.


Pont az ilyenek miatt lehet érdemes a történet elkezdése előtt megegyezni abban, hogy ezt a téma ne jöjjön elő játék alatt.

Ynas_Midgard

Ynas_Midgard

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1077 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2013.12.10, 12:39

Nekem az a fura, hogy a játék kiemeli a katolikus vallást a többi közül, és megteszi az ördöggel szemben álló erőnek.

Ez nyilván egy önkényes döntés; ahogy az is, hogy egy adott szettingben hogyan működik a mágia (ti. a valóságban is rengeteg különféle elképzelés létezik). Ami miatt mégis fontos döntés mind a kettő, az az, hogy mind a kettőnek következményei vannak.

Nyilván ha valakinek ez nem jön be, nem kell vele játszania; ahogy ha valakinek nem tetszik a Werewolf vérfarkas-képe, az meg azzal nem játszik.

Narmor

Narmor

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1200 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2013.12.10, 12:36

Alapvetően úgy látom, hogy játék közben megoldható.
Egyszer feljön a téma, és a pap meg a deák megegyezik, hogy: ok, nem röhögök rajtad hogy az egyháznak adod a pénzed, ha te sem fogod állandóan szóvá tenni, ha gyónás helyett sörözni megyek, deal?

Nekem az a fura, hogy a játék kiemeli a katolikus vallást a többi közül, és megteszi az ördöggel szemben álló erőnek.


Igazából nem egyeznek meg. Nálunk például a pap karakter mindenáron szegény Heinrich-et rá akarta venni a gyónásra (ugyebár a kálvinisták nem gyónnak), s szó sem volt egyezségről, a karakterem mindenféle kifogást talált, hogy ne kelljen gyónnia stb. De soha nem mondta ki, hogy ő 1. nem katolikus (de azt se, hogy az), 2. libertinus nézeteket vall. Ez ugyanis könnyen ráirányíthatta volna a csapattal kapcsolatban álló inkvizítorok figyelmét, ami igencsak kellemetlen lett volna.
Egyébként én simán el tudok képzelni egy gyónó deákot, s egy iszákos barátot is...

Persze partija válogatja, nálunk így volt. S szerintem ez érdekes csapaton belüli konfliktusokat hozhat.

Orastes

Orastes

    Hordószónok

  • Fórumita
  • 6228 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2013.12.10, 11:46

Nekem az a fura, hogy a játék kiemeli a katolikus vallást a többi közül, és megteszi az ördöggel szemben álló erőnek.


A Helvécziában ez így van, így alakult :ezvan: A protestánsok pedig Európában eretnekeknek minősülnek. Az Újvilágba meg nem ért el az egyház olyan nagy hatalmat, mint amekkora az Óvilágban van. Az egyháznak a játékban tényleges hatalma van (de legalábbis hatékony eszközei) a bűn rabságban élők, és az ördög praktikái fölött. A játékban bárki bármyelyik oldalhoz csatlakozhat. Ettől viszont senki nem lesz beszűkült, avagy sátánista, a fogalmak mai értelmezése szerint. Többféleképpen is ki lehet jászani a magas, vagy éppen alacsony Virtust.
--
Ha pedig történelmibb játékot szeretnél játszani ebben a korban (1698) akkor sem tér el sokban a helyzet, a dominikánusok által vezetett inkvizíció jelen van, és a protestantizmus sem elfogadott. Csak ez már nem Helvéczia, és nem biztos, hogy az egyháznak tényleg van (mágikus vagy természetfölötti) hatalma is.

galu22

galu22

    A consiglieri.

  • Fórumita
  • 4724 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2013.12.10, 11:21


Nem ez volt a cél, azért is nem válaszoltam már Narmor és Orestes meglátásaira, mert nem akartam kötekedő trollnak tűnni.


Nem is feltételeztem rólad. :)
Ettől függetlenül úgy gondoltam, érdemes azért beszélni a témáról.



Alapvetően úgy látom, hogy játék közben megoldható.
Egyszer feljön a téma, és a pap meg a deák megegyezik, hogy: ok, nem röhögök rajtad hogy az egyháznak adod a pénzed, ha te sem fogod állandóan szóvá tenni, ha gyónás helyett sörözni megyek, deal?

Nekem az a fura, hogy a játék kiemeli a katolikus vallást a többi közül, és megteszi az ördöggel szemben álló erőnek.

Dor

Dor

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 410 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2013.12.10, 10:57

Nem ez volt a cél, azért is nem válaszoltam már Narmor és Orestes meglátásaira, mert nem akartam kötekedő trollnak tűnni.


Nem is feltételeztem rólad. :)
Ettől függetlenül úgy gondoltam, érdemes azért beszélni a témáról.

galu22

galu22

    A consiglieri.

  • Fórumita
  • 4724 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2013.12.10, 10:49

Galu, a másik topikban vetetted fel a dolgot, hogy a "mindenki vallásos" dolog nehezen menne le a csapatod és a te torkodon. Ezzel kapcsolatos gondolataim (mielőtt rossz kép alakulna ki a dologról).


Nem ez volt a cél, azért is nem válaszoltam már Narmor és Orestes meglátásaira, mert nem akartam kötekedő trollnak tűnni.

Dor

Dor

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 410 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2013.12.10, 10:31

Galu, a másik topikban vetetted fel a dolgot, hogy a "mindenki vallásos" dolog nehezen menne le a csapatod és a te torkodon. Ezzel kapcsolatos gondolataim (mielőtt rossz kép alakulna ki a dologról).

- A Helvéczia alapjában véve fantasy, így nem is kell olyan kötötten elképzelni ezeket a dolgokat. Nem kell komoly valósághűségre, realizmusra (akár történelmire) törekedni benne, hanem a játék saját szürreális valósága a cél - ami nyilván csapatonként eltér.
- Az én felfogásomban nem mindenki vallásos Helvécziában, mert elválasztom azt hogy valaki hisz és azt, hogy valaki vallásos. Megmondom őszintén anno Marianoval gondolkoztam rajta, hogy valami olyan karakter lesz, aki nem hisz Isten létezésében; na, de aztán találkozott egy ördöggel (ha a társak nem annyira figyelmesek még cimboráltam is volna vele :)), és innentől fogva már nem kérdés, hogy léteznek vagy sem. Szóval: mivel a játék elégé szerves részei ezek a lények/varázslatok/kalandok/stb. a karakternek és játékosnak nem le kell, hogy menjen a torkán, hanem egyszerűen bebizonyosodik neki, hogy így van és kész.
- Az itteni hit szvsz. még az általános fantasy rpg-nél is sokkal kevésbé erőszakos. Itt nincs rubrika, ahova be kéne írnod és amire a mesélő vagy társak hivatkoznának és hasonlók. Ha olyan a karakter (mint például nekem minden karakterem), akkor ez jól el van a háttérben és nem zavar semmiben.
- A felfogás sokkal inkább kalandokat és érdekességeket generál + hangulatot ad, minthogy a karaktereket befolyásolná.


[Fantasy háttér] [Sötét háttér]