Ugrás tartalomhoz


Fotó

Mesélői Akadémia


  • Válasz írásához lépj be
3101 hozzászólás érkezett eddig

Sics

Sics

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1831 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.02.19, 18:32

Van még valami ... egy gondolat, amit lefelejtettem a Koboldológiai eszemefuttatásomnál. ( Korábban gondoltam rá, aztán nem ... most megint beugrott. )

Szóval azt írtam, hogy kőkorszaki fegyverekre számíthatunk, meg amit a közeli fejlettebb emberi civilizációtól meg tudnak fújni, akár fegyver akár szerszám volt eredetileg.

 

Amit kifelejtettem: számíthatunk olyan cuccok is, mint amik a középkori parasztfelkelők fegyverei voltak, persze csak ha kobold méretben értelmezhetők.

 

Ugye a százaz szög régtől fogva létező valami ... bár akkor nyilván más neve volt, teszamazt nagy ácsszög :) ... na most ha egy furkó boldogabbig végén átütnek jó pár ilyent, akkor egy igen kellemetlen szöges bunkósbothoz jut a felhasználó. A kiegyenesített kasza is ismerős mindenkinek gondolom ... ennek képzeljük most el egy kobold méretű verzióját egy méteres botból és valami törött pengéből összetákolva. De egy szöges cséphadaró is elgondolkoztat ...

 

Még valami, ami utóbb jutott eszembe: a parittya. (Nem csúszli, hanem amit a fejük körül lóbáltak majd elengedtek... ) Ez egy kevéssé méltatott eszköz...  és szintén belefér a kobold tech színvonalba, őszintén szólva sokkal inkább, mint bármi használható íj... szerintem.

 



KLM

KLM

    Ős fórumozó

  • Fórumita
  • 12412 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.02.19, 14:19

És itt is elő lehetne szedni azt az örök vitát, hogy az ewokoknak volt-e reális esélyük kezdetleges kézifegyvereikkel a páncélozott rohamosztagosok ellen. 

 

A d6-os SW sourcebook-ok elég sokat törpöltek és elég hihető magyarázatokat hoztak fel. Legfőképp azt, hogy a Birodalom egyszer rávert az ewokokra és azt hitte, ezzel meg van oldva a dolog - az ewokok meg azóta gyártották a csapdákat, jellemzően többet, ahány kérvényt visszadobtak a helyőrségből, hogy kellene nekik terepszínű páncélzat meg hasonlók. 

 

@Sics

Meg valszeg az is szerencsés volna, ha a törzs gyermekei közül kevesebb áldozatot szednének mint a potenciálisan arra tévedő idegenek közül.

 

 

Anno volt egy rövid és félbeszakadt SW mese egy "PTSD"-s karakterrel, aki az erdei kis kunyhójába menet - erősen paranoiásan - úgy viselkedett, mintha ellenséges területre merészkedne, hátha AZOK várják. 

Ám mivel a csapdaállítás képzettsége csak nyomokban volt fellelhető, ezért bele is gyalogolt az egyik, saját maga által állított, de elfeledett csapdájába - ami nem meglepő módon azért nem tett benne kárt, de ahhoz elég volt, hogy megrohamozza a kunyhót, egy gránát bedobása után elfoglalja és a gyanús szalmazsákot több bajonettszúrással semlegesítse.

 


Módosította KLM: 2020.02.19, 14:23


wisp

wisp

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 265 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.02.19, 13:56

Meg valszeg az is szerencsés volna, ha a törzs gyermekei közül kevesebb áldozatot szednének mint a potenciálisan arra tévedő idegenek közül.

 

[troll] Akkor ez megmagyarázza a koboldok kompetenciáját, a saját csapdáik miatt csak a legrátermettebbek élik meg a felnőttkort :D [/troll]



Garaboncias

Garaboncias

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1370 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.02.19, 13:53

És itt is elő lehetne szedni azt az örök vitát, hogy az ewokoknak volt-e reális esélyük kezdetleges kézifegyvereikkel a páncélozott rohamosztagosok ellen. 



Sics

Sics

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1831 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.02.19, 13:43

A vietkong csapdák közül én azon vigyorogtam a legjobbat, amikor egy méhkas/darázsfészek esik a célpontok fejére .. és a punji-karós veremcsapdák a lehetséges menekülési útvonalakon vannak "telepítve".

 

Mondjuk ehhez kell némi fantázis és emberismeret.

 

Meg szerintem ezek a csapdák nem állnak ott az örökévalóságig ( darázs elköltözik, leesik magától, verembe olykor belelép valami állat...) tehát a csapdákat karban is kell tartani.

 

Meg észben, hogy hol vannak.

 

Meg valszeg az is szerencsés volna, ha a törzs gyermekei közül kevesebb áldozatot szednének mint a potenciálisan arra tévedő idegenek közül.

 


Módosította Sics: 2020.02.19, 13:45


KLM

KLM

    Ős fórumozó

  • Fórumita
  • 12412 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.02.19, 11:14

 

Vagy akár koboldoktól is, HA olyan rejtekhelyről tudja használni, ahol A: nem veszik észre mikor lő B: Ahonnét reális esélye van elsunnyogni mielőtt megtalálnák és kifordítanák a bőréből.

(...)

Csakdák: no ez viszont szerintem lesz dögivel.  KLM, szerintem a punji-karókat meg a többi izgis csapdát amit a linkelt videóban láthattunk, tartok tőle nem a vietkongok találták ki. Hanem a derék vietnami földművesek és vadászok ősidők óta effélékkel intézik el a terülükre tévedt emberevő tigrist és más hívatlan vendéget.

 

 

Vagy épp a leshely fizikailag nem elérhető, opcionálisan csaliként működő "köpésszel" - pld. látszólag bokorból lő, de az egy alagút kijárata (bambusz)ráccsal elzárva.

 

Ha genyó vagyok, van elé ásva egy kisebb verem, karókkal. 

 

Ha vietnami (opcionálisan kommunista) földműves/katona csinálná, akkor két verem lenne, az egyik láthatóan veszélyes, karókkal, de nem túl széles.

Aki bután rohan, az belelép, de azért az átlagosan értelmes és nem vaksi ellenfél simán átugorja - csak a verem túlpartján egy MÁSIK, mélyebb és álcázott veremmel.

Meg még ami eszembe jut.

 

De a koboldok - alapesetben - elég lusták és buták ahhoz, hogy megelégedjenek 1 réteg csapdával.

 

Mondhatni ez benne van az "alap" veszélyességükért járó "alap" XP értékükben. :)



Orastes

Orastes

    Hordószónok

  • Fórumita
  • 6523 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.02.19, 07:04

Sics, a fúvócső tipikusan akkor oké, ha a használója biztosra tud menni:
-abban, hogy talál
-jól rejtőzködik
-gyorsan le tud lépni a támadás után
-ha a célpont nem hal meg, csak legyengül, akkor más módon meg tudja ölni/foglyul ejteni (ez is lehet cél)
[Ez egyébként a klasszikusan nindzsáknak tulajdonított taktika, de mondhattam volna magusos Kobrák vagy fejvadászok taktikáját.]

Sics

Sics

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1831 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.02.19, 01:18

Orastes:

 

Szerintem a fúvócső nem igazán "harcmezőre" való. Vadászni? Igen. Egy orgyilkosnak is jól jöhet, aki rejtett helyről akar leadni egy lövést, valami "páholyban ülő" (lényeg hogy nem mozgó :D) célpontra ... majd pedig gyorsan és feltűnésmentesen megúszni ezt. Hisz ha valakibe belelőnek egy számszeríjjal ( vagy íjjal, vagy belehajítanak egy kést ) , az azért feltűnik az illetőnek meg a  környezetének ... testőreinek ... ha viszont megcsípi egy szúnyog a célpontot, azt vélhetőleg észre se veszik. Vagy csak későn.

 

"Assassini nye zazsdajutszja" mondaná erre a művelt orosz... 

 

Szóval ha az merénylő túlélni tervez egy ilyen eksönt, akkor jól jöhet a fúvócső.

 

De egy várban, őrszemek csendes kiitatásánál is el tudom képzelni.

 

Vagy akár koboldoktól is, HA olyan rejtekhelyről tudja használni, ahol A: nem veszik észre mikor lő B: Ahonnét reális esélye van elsunnyogni mielőtt megtalálnák és kifordítanák a bőréből.

 

 

***

 

Koboldológia

 

Visszaidézném azt ahonnét az egész gondolatsor indult:

 

Norbert Németh
> jóóó, de mi a fenét adjak 1 random koboldtábor örszemek kezébe

> volt köpöcsövük meg rozsdás bicskájuk.

> a vezérnél volt rövidkard is. a sámánnál meg bot. de odáig már nem jutottak el.

 

Szerintem a rozsdás bicska is túlzás, de egye fene :D

 

Nálam is hasonló cuccok vannak egy "ember alatti", igazi civilizációt nem kialakító fajnál.

 

Igazából a vas (vagy bármilyen fém) cucc a nagy kérdés: van a koboldoknak kovácsmestere? bányásznak vasércet? ... Ha nem, akkor honnét van vasuk? Lopják, vásárolják? Kitől ... ?

 

OK, ez világonként változik, meg az egyes kobold közösségek fejlettségi szintje egyazon világban is jócskán eltérő lehet.

 

Egy tényleg csóró, jelentéktelen kobold törzs fegyverei?

 

Hát, én őket kőkori fejlettségi szintre raknám ... mint amilyen az ősemben volt, vagy egy ma élő kőkorszaki fejlettségű törzs. ( Elvileg van még pár ilyen.)

 

Ez azt jelenti, hogy vannak őskori fegyvereik .. olyasmik, amiket az ősember is használt. Kihegyezett karó (nyárs), kőbalta/kőfejű buzogány (inkább zúz mint hasít..)  marokkő/dobókő, csontkés, csonthegyű fegyverek ... Lehet íjjuk is akár, kihegyezett fa vesszőkkel vagy obszidián heggyel felszerelve, ha tudnak ilyent szerezni. Ja: a fúvócső is ennek a korszaknak a fegyvere, tehát lehet ilyenjük is. ( Emlékezzünk a lőtávra, páncél-átütésre, meg arra hogy mozgó célpont ellen mennyire lehet jó.)

 

És mivel kortársai vas-használó emberi (és törpe) civilizációknak így lehet náluk néhány (nagy becsben tartott és a törzsön belül különösen nagy értéket képviselő, "státusz szimbólumnak számító" vastárgy is. ... Egy csorba, rozsdás kard ... dárda balta csákány ... paraszti szerszámok ... amihez lopás vagy hullarablás útján jutottak valaha. ( OK, elvileg bármi lehet náluk, amit sikerült megfújni. )

 

Vértezet? No azt hagyjuk. Bőrvért, meg pajzs belefér.

 

Mérgek: hát ... ez nagyon nagyon komoly kérdés. Hadd ne itt beszéljek róla.

 

Csakdák: no ez viszont szerintem lesz dögivel.  KLM, szerintem a punji-karókat meg a többi izgis csapdát amit a linkelt videóban láthattunk, tartok tőle nem a vietkongok találták ki. Hanem a derék vietnami földművesek és vadászok ősidők óta effélékkel intézik el a terülükre tévedt emberevő tigrist és más hívatlan vendéget.

 

Mert hiszen akar a rossebb kőkori szinten álló esőerdei vadászként az ő fegyverivel megverekedni az emberevő tigrissel... Inkább annyi, hogy kell egy mély szúrt seb a tigrincsnek,  ami kellemesen elfertőződik. ( Ezért kell ürülőkbe mártogatósat játszani a csapda karóival-tüskéivel .. anaerob baktérium mély sebben, ahova nem ér le soha a levegő oxigénje ... a gázgangréna csúnya dolog, és Tigrincsnek nincs ám modern antibájotikuma... )  Méregnek nem méreg, gyorsnak csöppet sem mondanám ... de néhány nap alatt azért csak csak jó eséllyel megöli.

 

Szóval én a koboldok helyében ilyesmiket használnék. Arra a pár napra pedig elbújnék, elmenekülnék ...  erősebb ellenféllel csak a hülye balhézik szerintem :D

 

Jól védhető és a koboldok tech level-ét (és munkamániás hozzáállását ismerve és figyelembe véve :D) én leginkább valami az indián pueblókhoz hasonlatos megoldást tartanék elképzelhetőnek.

Kőköri eszközökkel jól védhető szintn kőkori ostrom-technikát használó ellenfél ellen, meg kobold-fogyasztó állatok ellen is. ( No nem mint ha egy gnoll és egy emberevő óriásmajom olyan távol állna egymástól .. :D )

 

Esetleg a kínai stílusú barlanglakásos falu is számításba jön, de az azért egy pöttyedt nagyobb macera, meg védeni is macerásabb. Viszont sokkal élhetőbb... De ekkor is kellenek menekülőjáratok és csapdák ...

 

 

 

 



Orastes

Orastes

    Hordószónok

  • Fórumita
  • 6523 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.02.18, 22:42

KLM, félreérted, egyáltalán nem édrekel a koboldos szál ;)
Arra próbáltam rámutatni mindössze, hogy a fúvócső, mint fegyver, méltatlanul alulértékelt, holott ki lehet azt használni, olyan gyilkos szerszám lehet, mint akármelyik fegyver, csak jól kell alkalmazni. Más kérdés, hogy ezt nem minden rendszer támogatja.

KLM

KLM

    Ős fórumozó

  • Fórumita
  • 12412 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.02.18, 22:27

. Magusban meg gondolnám hogy sokkal kell, hogy átüsse a VÉ-t, ÉP sebet okozzon, csak tippelek.

 

Mókusban távolságtól és mozgástól függő Célzó Dobást kell tenni vele (aminek a nehézsége nem nő a célpont szintjével, mint a VÉ - kivéve a harcművészeket ) és elég ha Fp-t okoz - nade kb a bőrruhán nem megy át, szóval marad a fedetlen felületre célzás.

 

Amúgy ha nagyon "reálkodni" akarunk, akkor mennyi is egy kobold vitálkapacitása? :)

 

- - - -

Ha félreértés lenne: LEHET ilyen kobold-kommandó, ingame realitással megmmagyarázva, csak az NEM az alap "lowest level threat". 


Módosította KLM: 2020.02.18, 22:30


Orastes

Orastes

    Hordószónok

  • Fórumita
  • 6523 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.02.18, 22:19

Egy pár gondolatmorzsa a fúvócsőhöz:
-IRL marha veszélyes, az indiánok a nyílméregbékák váladékát használják hozzá. Nincs diplomájuk, levéllel megfogják a brekit, belemártják a lövedékek hegyét. Ez a méreg egy felnőtt szarvast mozgásképtelenné redukál 10-15 másodpercen belül.
-páncél vs fúvócső: ha valaki ilyen fegyvert használ, akkor a páncélozatlan felületekre fog lőni: D&D-szerű cuccoknál ez azt jelenti, hogy a lemezpáncél nagyobb AC-t ad, nehezebb megtalálni a réseket. Magusban meg gondolnám hogy sokkal kell, hogy átüsse a VÉ-t, ÉP sebet okozzon, csak tippelek.

KLM

KLM

    Ős fórumozó

  • Fórumita
  • 12412 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.02.18, 12:26

KLM:

Az hogy valami jó kis rejtekhelyről kilövöldözni ... nekem is beleér. ( Meg én is olvastam METRO-t :D)

 

 

Én még előtte vagyok, de "murder hole" majdnem minden várban van pár.

 

Mérgek: ennyire potens méreg nekem fejvakarós.

 

A "low level" mérgek szerintem 3.0 és 3.5 környékén pont jól voltak megcsinálva ... mármint játékegyensúly szempontjából jól, nem haraptak túl nagyot.

(Még hogy jól ... a szimulacionista+kémiatanár énem ilyenkor tiltakozik  :D)

 

 

 

Kicsit olyan a dolog, mint egy IRL játszódó szerepjátékban egy kisebb helyi bűnszervezet leküzdése, a késő 2010-es évek Magyarországán. Igen, van a világban "AK", meg nem is túl nehéz hozzájutni, de mondjuk a Munkács-Nyíregyháza vonalon működő cigarettacsempész család nem fog tartani.

 

 

A koboldoknál asszem pont benne szokott lenni a leírásban, hogy nagy csapda-telepítők..  és mondjuk a vietkong punji-karós csapdái pont hogy beleférnének a technikai szintjükbe ...

 

 

Igen, de az átlag koboldról úgy vélem, hogy kevésbé intelligens és kitartó, mint az átlagos vietkong. 


Módosította KLM: 2020.02.18, 12:26


KLM

KLM

    Ős fórumozó

  • Fórumita
  • 12412 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.02.18, 07:03

@wisp és ostor vs tőr:
Az ostornak hely kell és lassabb. Sőt, egy hasonló "elérésű" lándzsánál is lassabb: két, még találatot is bevállaló ellenfelet egy folyosón lándzsával feltartok és halálra is piszkálok.
Ostorral "beérnek" és onnantól max kikötözősdire jó.
Tőrrel közelről is van esély, bár csak sokkal gyengébb ellenfelek leküzdését úszod meg sebesülés nélkül.

Sics

Sics

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1831 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.02.18, 01:10

A példa eset DND-ben történt. Azaz egy DNDs FB csoportan fogtam .. onnét hoztam a témát. ( Amúgy tán a mentődobásból amit az idézett szövegben emlegetett a posztoló ki is lehetett ezt találni. )  Én amikor olvastam azt hittem hogy DND5 volt .. hogy alacsony célszámokat nem bírt megdobni a parti ... de kiderült, hogy 3.0 volt, a posztoló egyik igen korai meséjében.

 

Az viszont nem véletlen hogy direkt nem egy kifejezetten DNDs mesélői fórumon írtam le a gondolataimat.

 

Ott is vállalnám ... DND/D20 dolgokba is sok minden belefér ... de nem rendszer-specifikusnak szántam.

 

Rendszerenként végiggondolni hogy melyikben mit is kezdenék egy ilyennel ... brr.

 

Eléggé szimuláció kedvelő vagyok ahhoz, hogy kezeljem a karikás ostor vagy a köpőcsövet ... ha mesélőként ilyen helyzetbe csöppennék  ... de hogy rendszert akarjak írni ezek kedvéért, ahhoz nem vagyok már elég mazochista.

 

***

 

KLM:

 

Az hogy valami jó kis rejtekhelyről kilövöldözni ... nekem is beleér. ( Meg én is olvastam METRO-t :D)

 

Mérgek: ennyire potens méreg nekem fejvakarós.

 

A "low level" mérgek szerintem 3.0 és 3.5 környékén pont jól voltak megcsinálva ... mármint játékegyensúly szempontjából jól, nem haraptak túl nagyot.

(Még hogy jól ... a szimulacionista+kémiatanár énem ilyenkor tiltakozik :D)

 

A koboldoknál asszem pont benne szokott lenni a leírásban, hogy nagy csapda-telepítők..  és mondjuk a vietkong punji-karós csapdái pont hogy beleférnének a technikai szintjükbe ... fém alkarész azokba se volt ám :D ... van róluk remek youtube videó is,  korábban azt hittem csak gödörcsapdát használtak, de voltak szofisztikáltabb és genyóbb megloldásaik is ... megnézve a videót én arra jutottam, hogy ez akár még koboldéknál is belefér.

 

Ha youtube-on rákeres az ember erre:

punji vietkong trap

... akkor feldob jó pár videót, én ezt láttam:

 

De valszeg a többi is érdekes. A buzogány- és ingacsapdákat meg FR isteni is arra teremtették hogy bemesélje őket ez ember :D

 

A koboldoknak meg valahogy védekezniük kell, amikor "reálisan nézve" mindenki nagyobb és erősebb náluk a környékükön :D  ... a fizikai védelem, beleértve a csapdákat is, meg a környékük kibaszottul rossz híre pedig kifejezetten JÓ védelem.

 

Asszem, fair mesélő leszek: bemesélek egy sánta bugbeart a partinak ... csak aztán a koboldok csapdáit :D



wisp

wisp

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 265 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.02.18, 00:58

Ilyen szemszögből jobb ha van SFÉ...

 

Csak a DND verziók nem akarnak külön számogatni azzal, hogy a páncél viselőjét mennyire nehéz eltalálni és mennyire nehéz úgy eltalálni hogy ezzel tényleg kárt is okozzanak benne. Ami majdnem mindíg jó megoldás: gyorsabb, gördülékenyebb játékmenetet tesz lehetővé.

 

( Bár DND-hez vagy D20-hoz is láttam már olyan home made ötletet, ahol a páncélok egyrészt VO-t másrészt SFÉ-t adtak ... Meg akadtak olyan táblázatok/opcionális javaslatok, hogy egyes fegyverek miképp kapjanak módosítókat bizonyos vért-típusok ellen... ez utóbbiak hivatalos kiadványokban fordultak elő. )

 

De általában nem éri meg ilyeneken szőrözni, a gördülékenység többet ér, mint néhány nem túl jelentős módosító.

 

Black Hack-ben a páncél egyszerűen úgy működik, mintha a karakternek lenne +x hp-ja, ami két harc között mindig visszagyógyul. Ez kicsit ilyen SFÉ is meg nem is megoldás, mivel külön kell könyvelni, nem tudom, mennyivel jobb, mintha SFÉ lenne, mindenesetre érdekes. A páncél pontok elvesztése fejezi ki a harc miatti ideiglenes kimerülést (nem tűnik el a páncélod, de mivel fáradtabb, lassabb, koordinálatlanabb leszel pár ütés után, ezért idővel azok a találatok is gondot okozhatnak, amiket előtte röhögve kivédtél a páncélod miatt), a hp pedig a komoly sebeket.

 

 

Csakhát ... egyrészt elsikkad a fegyverválasztás "szépsége" ... milyen fegyver mi ellen jó. Hogy mondjuk ha egy lemezvértes valakit kéne bántalmazni, azt csákánnyal vagy kaszával érdemesebb megpróbálni? ... A válasz nyilvánvaló ... node a rendszer ... ezt nem támogatja. Vagy mi van, ha a harcos észjátékot játszik, és ő ez alapján választ fegyvert, hogy mi mi ellen való ... de papírforma szerint avval járna jobban, ha egy adott fegyverre specializálódna inkább.

 

Ezek apróbb fejvakarások, ha valakinek fontos, majd kezelem mesélőként.

 

Az az érdekes ebben, hogy aki harciszimulációs, hagyományörző vagy ilyesmi körökből kerül az RPG közelébe, azoknak komoly zavaró tényező lehet, ha ezeket nem modellezi a rendszer - míg nekem, akinek nincs ilyen hátterem, inkább az zavaró, ha igen, mert nincs rá igényem, és egyel több dolog, amire figyelni kell. Egyik igény sem jogosabb a másiknál és mindkettőt kielégíteni nem nagyon lehet, max. opcionális szabályokkal, de nem könnyű egy rendszert egyszerűnek tervezni ÉS nyitva hagyni az utat esetleges komplett alrendszereknek. Szerintem ilyen szempontból nagyon jó,ha van olyan általános, könnyen alkalmazható szabály mint az előny-hátrány kocka. Fegyverszakértő partinál adja magát, hogy ha Xfegyverrel támad valaki Y páncél ellen, akkor előnnyel dobhatja a sebzést, míg olyan partinál, ahol nincs ilyen háttér, fel sem merül. Vegyes partinál meg le lehet boxolni :)

 

 

 

Egy karikás ostor mennyit sebez vajon? ... Egy tök pucér ellenfél számára kibaszottul kínos élmény találozni vele, míg lemezvért esetében nehéz elképzelni hogy árthatna a "bent alkónak". 

 

A Crystal Heart egyik korai sztorijában konkrétan ez merül fel: a Savage Worlds-ben alapból nincs ostor mint kidolgozott fegyver, de a KM akar egy ostort az egyik ellenfélnek, ezért kitalálja, hogy d4-et sebez (mint egy tőr), de +1-et ad a lefegyverzésre (amire van szabály SaWo-ban). Kérdés persze, miért akar valaki ezután tőrt... gondolom az ostor drágább.

 

 

 

Minden esetre én maradok annál, hogy számomra nehéz elképzelni, amint a megkorbácsolt lemezvértes valaki jajjgat a fájdalomtól .. és ugyanilyen nehéz azt elképzelni (elfogadni) amint egy köpőcső lövedéke átmegy akár egy bőrmellényen is.

 

Én ezen játékosként tuti nem állnék le vitatkozni: ha nincs a könyvben, akkor a mesélő döntése. Ha a könyvben van, akkor is, csak akkor szóljon még kellőképpen korán, hogy leháziszabályozta, hátha akkor nem köpőcsöves orvgyilkost indítok :)



wisp

wisp

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 265 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.02.18, 00:19

Jogos mindkettőtöktől, valamiért abban voltam, hogy a példaként hozott eset DnD-ben történt, pedig ezt semmi nem indikálja, benéztem a dolgot. Nyilván más a helyzet, ha egy rendszer konkrét világhoz készül és az próbál töbé-kevésbé realisztikus maradni. Szóval mea culpa a félreértésért, igazából amit írtam, annak a nagyja így tárgytalan.

 

Félhülye vs. badass koboldok: végülis bele passzolhat a képbe, megintcsak az a kérdés, hogy az adott világban milyenek a koboldok és milyen skálán mozognak a képességeik, variációik. De ahogy KLM rámutatott a veszélyességi szinttel, érdemes arányosítani. Simulationist szempontból, egy nagyrészt emberek dominálta területen szkevindzsörködő koboldok nem nagyon lesznek ennyire szervezettek és  felkészültek - ha mégis, akkor kérdés, hogy miért nincsenek többen, és miért nem hasítottak még ki maguknak egy területet, amit ők dominálnak. Gamist szempontból meg eléggé unfair "elit koboldokat" uszítani egy first level partyra. Ha létezik olyan a világban, hogy kobold birodalom, akkor ott simán lehetnek ilyen és még ilyenebb koboldok is, ahogy egy nagyobb hatalmú valaki seregében is, de ezekben az esetekben a játékosok tudják,mire vállalkoznak.



Sics

Sics

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1831 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.02.18, 00:05

Wisp,

 

ilyenkor érzek némi kényszert hogy rámutassak, hogy vajon elgondolkoztál-e azon, hogy ezt eszmefuttatásomat vajon miért nem a DND mesélői szekcióban tettem fel. ( Vagy miért nem a M* mesélői szekcióban. )

 

Amúgy szerintem a nyílvessző repülési ideje mozgó célpont esetén jóval nagyobb (gyakoribb) probléma, mint a kobold a maga köpőcsövével :D

 

Aztán hogy ezzel akar-e valaki (adott parti) foglalkozni vagy sem, az egy másik kérdés.
 

A fúvócső lövedék vs páncél problémét M* verzióknál (amennyire én tudom) maga a rendszer is okésan lemodellezi: egy ilyen izé sebez mondjuk egy sebpontot ... és hát ezt az 1-es SFÉ is már biztosan megfogja. 

 

Ilyen szemszögből jobb ha van SFÉ...

 

Csak a DND verziók nem akarnak külön számogatni azzal, hogy a páncél viselőjét mennyire nehéz eltalálni és mennyire nehéz úgy eltalálni hogy ezzel tényleg kárt is okozzanak benne. Ami majdnem mindíg jó megoldás: gyorsabb, gördülékenyebb játékmenetet tesz lehetővé.

 

( Bár DND-hez vagy D20-hoz is láttam már olyan home made ötletet, ahol a páncélok egyrészt VO-t másrészt SFÉ-t adtak ... Meg akadtak olyan táblázatok/opcionális javaslatok, hogy egyes fegyverek miképp kapjanak módosítókat bizonyos vért-típusok ellen... ez utóbbiak hivatalos kiadványokban fordultak elő. )

 

De általában nem éri meg ilyeneken szőrözni, a gördülékenység többet ér, mint néhány nem túl jelentős módosító.

 

Csakhát ... egyrészt elsikkad a fegyverválasztás "szépsége" ... milyen fegyver mi ellen jó. Hogy mondjuk ha egy lemezvértes valakit kéne bántalmazni, azt csákánnyal vagy kaszával érdemesebb megpróbálni? ... A válasz nyilvánvaló ... node a rendszer ... ezt nem támogatja. Vagy mi van, ha a harcos észjátékot játszik, és ő ez alapján választ fegyvert, hogy mi mi ellen való ... de papírforma szerint avval járna jobban, ha egy adott fegyverre specializálódna inkább.

 

Ezek apróbb fejvakarások, ha valakinek fontos, majd kezelem mesélőként.

 

Ugyanakkro tudom jó, hogy a rendszer nem tud (nem akar, mert ritkán kell és felesleges bonyolítás) az olyan exremitásokkal, mint a karikás ostor vagy a köpőcső lövedéke.

 

Egy karikás ostor mennyit sebez vajon? ... Egy tök pucér ellenfél számára kibaszottul kínos élmény találozni vele, míg lemezvért esetében nehéz elképzelni hogy árthatna a "bent alkónak". 

 

És mennyire nehéz valaki alól kihúzni a lábat vele ? ..

 

Hasonló a helyzet a fúvócsővel... Létező fegyver? Igen. Nyilván a földi valóságból vette át a játék mint ahogy a létező fegyverek nagyon nagy többségét.  ( EZ hogy "a játék" gyakorlatilag mindenféle középkorias fantazira igaz ami eszembe jut... )  Akkor viszont kb úgy kéne "működnie", ahogy azt elképzeljük.

 

Minden esetre én maradok annál, hogy számomra nehéz elképzelni, amint a megkorbácsolt lemezvértes valaki jajjgat a fájdalomtól .. és ugyanilyen nehéz azt elképzelni (elfogadni) amint egy köpőcső lövedéke átmegy akár egy bőrmellényen is.



KLM

KLM

    Ős fórumozó

  • Fórumita
  • 12412 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.02.17, 23:54

 Szóval első blikkre ez egy ralizmust szolgáló szabály - de a növekvő hp-val együtt azt jelenti, hogy a nyílpuska szintről-szintre egyre kisebb fenyegetést jelent ugyanarra a karakterre, és egy idő után szemberöhögheti, ha valaki megpróálja nyílpuskával sakkban tartani. Így aztán hiába tűnik erős Mátrix-abúzusnak, ha hagyunk valakit körönként többször lőni vele, végeredményében közelebb lesz így a valósághoz, mert mert egy azonos szintű ellenfél kezében (=aki többször tud támadni) ugyanakkora fenyegetés marad. 

 

Bár most áttértünk D&D specifikus kérdésekre, te a magam részéről kértem már, hogy íjjal-számszeríjjal többször támadó karakternél legyen már az, hogy effektive egy vesszőt lő ki, csak dobunk másodszor is, a súlyosabb sérülés reményében.

 

De alapvetően rendszerfüggetlenül a "kobold", meg a hasonló "végül is csak félhülye" tucatellenfeleknél nagyon nem illik képbe, hogy potens mérgekkel operáljanak és profi, többrétegű "műszaki akadályokat telepítsenek" - legalábbis maguktól. 


Módosította KLM: 2020.02.17, 23:54


wisp

wisp

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 265 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.02.17, 23:27

 

 Viszont szerintem nem érdemes ezeket azzal megpróbálni alátámasztani, hogy mire képesek valódi emberek a való életben, meg mennyivel megy egy lövedék, mert az egész biztos, hogy a rendszer ezt sosem volt hivatott modellezni. 

 

Mondjuk a d4-d20 kockakészletet elvileg a japán haditengerészet találta fel, ahol a lőtávtól, lőportöltettől és választott gránáttól függő becsapódási szög alapján számoltak páncélátütést, természetesen kidobva, hogy melyik hajót, hol csapta meg az adott salvo (ha egyáltalán)...

 

Szóval van olyan rendszer, ami lemodellezi. :)

 

 

Persze, de a DnD ettől szerintem már akkor elszakadt, amikor a csapatok és nagyobb egységek harcát szimuláló szabályokat elkezdte egyénekre alkalmazni, és kitalálta, hogy a magasabb szintű karakterek nagyobb egységeknek felenek meg (amiből végső soron a tőr vs. fighter paradoxon jön) és azóta is folyamatosan handwavelik, hogy miért van az, hogy a tapasztaltabb harcost nem eltalálni nehezebb, hanem megsebezni. Ezzel nincs amúgy semmi baj, mert mindenki azt húz rá/magyaráz bele amit akar - nem véletlen szerintem, hogy nagyon sok shonen anime feldolgozáshoz használták a 3e-t, a d20 őrületen túl ez igazából tényleg így működik a legtöbb shonen animében: a hősök továbbra is bekapják a maflásokat, átrepülnek pár falon, de gond nélkül kibírják. Arra kell odafigyelni, hogy ha megpróbálunk több "realizmust" pakolni ebbe a rendszerbe, akkor az hogyan lép reakcióba a rendszer kevésbé reális elemeivel - pl. tök logikusnak tűnik, hogy a nyílpuskával nem lehet többször támadni körönként, mert macerás újratölteni, meg nem tudom. Szóval első blikkre ez egy ralizmust szolgáló szabály - de a növekvő hp-val együtt azt jelenti, hogy a nyílpuska szintről-szintre egyre kisebb fenyegetést jelent ugyanarra a karakterre, és egy idő után szemberöhögheti, ha valaki megpróálja nyílpuskával sakkban tartani. Így aztán hiába tűnik erős Mátrix-abúzusnak, ha hagyunk valakit körönként többször lőni vele, végeredményében közelebb lesz így a valósághoz, mert mert egy azonos szintű ellenfél kezében (=aki többször tud támadni) ugyanakkora fenyegetés marad. Ugyanígy szerintem az ilyen köpőcső vs. páncél kérdéseknél is azt érdemes figyelembe venni, hogy oké, elszigetelten nézve irreális, de milyen hatása lesz a rendszer egészére, ha megváltoztatjuk? Akarjuk mi ezt a hatást? Ha igen, akkor oké. Ha nem, akkor vagy ki kell békülni az egymást többé-kevésbé kiballanszoló irrealitásokkal, vagy olyan rendszert keresni, ahol a hiteles harci szimuláció fontosabb szempont volt.



KLM

KLM

    Ős fórumozó

  • Fórumita
  • 12412 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                         

Kelt 2020.02.17, 22:49

 Viszont szerintem nem érdemes ezeket azzal megpróbálni alátámasztani, hogy mire képesek valódi emberek a való életben, meg mennyivel megy egy lövedék, mert az egész biztos, hogy a rendszer ezt sosem volt hivatott modellezni. 

 

Mondjuk a d4-d20 kockakészletet elvileg a japán haditengerészet találta fel, ahol a lőtávtól, lőportöltettől és választott gránáttól függő becsapódási szög alapján számoltak páncélátütést, természetesen kidobva, hogy melyik hajót, hol csapta meg az adott salvo (ha egyáltalán)...

 

Szóval van olyan rendszer, ami lemodellezi. :) 




[Fantasy háttér] [Sötét háttér]