Ugrás tartalomhoz


Fotó
- - - - -

DnegyvenD #11: Pathfinder RPG


  • Válasz írásához lépj be
73 hozzászólás érkezett eddig

Orastes

Orastes

    Hordószónok

  • Fórumita
  • 6198 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2014.12.31, 12:43

Ami a 5th Editiont illeti, korai meg barmit mondani, de nagy valoszinuseggel a jovobeli kiadvanyok ugyanugy tul fogjak bonyolitani es tul fogjak terhelni a rendszert, mint a korabbi kiadasok eseten. Ha nem adnak ki uj koteteket, nincs bevetel, a Hasbro pedig nem veletlen ruhazott be ebbe a projektbe. Meglatjuk mit hoz a jovo, de en azt mondom, hogy amikor a 5th Ed mar boven az utolsokat rugja, a Paizo es a Pathfinder meg mindig koztunk lesz.

 

Ezt a mondatodat tedd ki aranykeretbe a falon, kedves Nostradamus :aboci:

 

Amit a két PF játékalkalomból lejött, az, hogy a PF nem más, mint a 3.5 csak bonyolítva, az meg minek?



santito

santito

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 249 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2014.12.31, 12:36

 

A válasz valószínűleg abban keresendő, hogy a PF egy gyakorlatilag tökéletes játék, amiben minden elképzelést le lehet játéktechnikailag képezni. Méghozzá könnyen, gyorsan, egyszerűen. Az egész rendszer nem csak átlátható, hanem felesleges részletektől is mentes, jól kezelhető bármilyen szinten, nem kell hozzá hosszú listákat átnézni vagy használni sem karakteralkotáskor, sem NPC-k vagy szörnyek megalkotásakor.

 

A Paizo, mondjuk ki, forradalmit alkotott. Mert újítani, a nulláról épített fel valamit, vitt végig következetesen, szemben a megalkuvó és maradi 4E-vel. Nem véletlenül olyan népszerű, a termékeinek a minősége is kivétel nélkül a középszer felett van.

 

Ennek pont az ellenkezoje igaz, es ezt PF rajongokent mondom.

Nem tokeletes, nem gyors, nem egyszeru, nem atlathato, nem kezelheto jol minden szinten.

A karakteralkotasnal olyan mennyisegu opcio letezik mar, hogy tobb konyvet kell vegignyalazni, hogy osszesakkozd a neked tetszo osszeallitast.

 

Mar 10. szinttol megroskasztja a jatekos vallat a rengeteg osszeadodo bonusz, amik raadasul kulonbozo korben kezdodnek es ernek veget, plusz, ha az ellenfel leszedi oket valamivel, mindent ujra kell szamolni. Ez az adminisztracio teljesen tonkre tudja vagni a jatekelmenyt.

 

A jatek nem forradalmi, hanem gyakorlatilag Jason Buhlmann 3.5-os haziszabalyait adtak ki alapos, nyilt teszteles utan.

 

VISZONT: a Paizo szuperprofin hajtotta vegre a dolgot, gyakorlatilag megvolt mar a vasarlotaboruk (a Dragon es Dungeon olvaso jatekosok) es a sajat magazinjukkal (Pathfinder) vezettek fel az uj kiadast es a sajat vilagukat, mikozben folyamatosan kommunikaltak a forumaikon a potencialis vasarloikkal. Ha kerdesed volt valamelyik kiadvannyal vagy szaballyal kapcsolatosan, szemelyesen a szerzo valaszolt a legtobb esetben. Ez olyan bizalmat epitett fel a Paizo es a jatekosok kozott, amit a Wizards sosem tudott vagy fog elerni.

 

Az oriasceg Wizards-szal ellentetben ez a kis ceg nem dob piacra minden honapban egy kemenyfedeles kiadvanyt, csak evente, ellenben rengeteg kis oldalszamu (32 es 64 oldalas), opcionalis fuzetet gyart (orszagleirasok, NPC gyujtemenyek, kalandmodulok), ami nem feltetlenul szukseges a jatekhoz, ha nem erdekel a temaja. Mindennek ellenere mar ott tartanak, hogy kezdenek kifogyni az otletekbol a kemenyfedeles koteteikre, ami visszaidezi a 3.5 vegnapjait (lasd a karakteralkotast elosegito Strategy Guide).

 

Mivel viszont a Paizo verprofi es tapasztalt veteranokbol all, ezt mar lattak elore es a ceg tobb labat is novesztett: a brandjukbol felfuttattak egy pakliepito kartyajatekot, egy miniature jatekvonalat vittek sikerre a WizKids-el karoltve, sajat MMORPG keszul, a jatekot es a vilagot nepszerusito kepregenyeket es konyveket adnak ki. Abszolut nem feltem oket, meg ha a Pathfinder, mint RPG, veszit is a nepszerusegebol.

 

Az en, oreg rokakbol allo tarsasagomat mondjuk ez mar vajmi kevesse erinti, mi mar csak alacsony szintu karakterekkel jatszunk lazan osszekapcsolodo, elsosorban szerepjatekra osszpontosito kalandokat, amihez boven eleg az alapkonyv, az Advanced Player's Guide, meg esetleg az Ultimate Campaign. Barmi, ami hianyzik, az ingyenes, Paizo altal tamogatott SRD-bol kinezheto.

 

Ami a 5th Editiont illeti, korai meg barmit mondani, de nagy valoszinuseggel a jovobeli kiadvanyok ugyanugy tul fogjak bonyolitani es tul fogjak terhelni a rendszert, mint a korabbi kiadasok eseten. Ha nem adnak ki uj koteteket, nincs bevetel, a Hasbro pedig nem veletlen ruhazott be ebbe a projektbe. Meglatjuk mit hoz a jovo, de en azt mondom, hogy amikor a 5th Ed mar boven az utolsokat rugja, a Paizo es a Pathfinder meg mindig koztunk lesz.

 

 



Baka

Baka

    Elementalista

  • Fórumita
  • 979 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2014.12.31, 11:54

 

Baka, úgy érted, a paladin a legtáposabb?

A paladinom élőholtakra specializálódott (Undead scourge, vagy mi), ami nagyon jól jön az élőholtakkal teli kalandban. Tényleg el tud szállni a Smite evil-lel, főleg, ha kap a többiektől még 1-2 buffot (pl. Haste).

 

Igen, messze.

A leghosszabb kampányombanaz volt az érzésem, hogy a  3-4 fix fős csapatból a paladin sok encoutert konkrétan soloban lenyomott volna.

A smite evil nagyon erős, és a pala mentői az egekben, de ez mondhatni alap.
Ami durva az a növekedő erősségű lay on hands, amit magára swift actionként (!) használ. Ehhez jön még a channel amit azt hiszem pappal azonos erősséggel használ. És ötös szinttől a spelleket is karizmából használja.

Régebben a paladin "gyengéje" az volt, hogy nem minden képességét tudta kihasználni, mert akkor minden tulajdonságát magasra kellett volna tennie. Most azonban elég egy elsődlegeses magas karizma, és mérsékelten magas erő. Wisdom nem kell, Dex nem kell a nehézvértek miatt, Int nem olyan fontos mert a +3 bónusz class skillből elég sokat számít, a Con nem árt ha magas, de rengeteg öngyógyítás miatt az se baj ha nincs.

Egy személyben tank, healer és damage dealer, ami azért eléggé le tudja árnyékolni a csapat többi tagját.



chomy

chomy

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 2000 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2014.12.31, 11:50

Lehet, hogy a habzó szájú (l. alább) 4E-sek elriasztották őket?

Ezt a vádat már legalább ötödször hallom ilyen-olyan hazai fórumokon. Most fellebbentem a fátylat: igaz! Én pl. minden PF-partit egyesével megkerestem, és fegyverrel kényszerítettem őket a passzivitásra. Kemény meló volt, rengetegen voltak.

 

Valójában a habzó szájú 4E-sek gerjesztették az egész edition war-t, az is miattuk volt, hogy a végén az rpg.neten is bannolni kellett a témát, ehhez a jóval kulturáltabb PF-fanoknak nyilvánvalóan semmi köze.

 

De gondolom az feltűnt, hogy elsőként megint nem a habzó szájú 4E-sek emlegették a 4E-t egy Pathfinder cikk alatt?

 

Komolyra fordítva a szót: ha nincsenek a fanboyok, akik kényszerű szükségét érzik minden téma alatt elmondani, hogy bezzeg a PF meg a Paizo (vesd össze pl. tetszőleges 5E review kommentszekciójával), szimplán hidegen hagyna a PF, ugyanúgy, mint kismillió egyéb kiadó játéka. Ami problémám van vele, annak zömét tinédzserkorból hozta magával (3E):

- A játék hangulata szimplán nem talált be, a Wayne Reynolds és követői által gyártott látványvilágtól lever a víz.

- A kezemben megfordult AP-k számomra érdektelenek, felesleges részletekkel túlírtak és rosszul felépítettek voltak - bár tagadhatatlanul sikeres a formátum, és a WotC is rárepült a maga módján, de a hibákat megtartva (HotDQ, RoT).

- A rendszerre a "barokkos" enyhe kifejezés. Kezemben egy PF-hez készült modul: az átlag NPC kéthasábos tördelésben 3-4 sornyi feattel rendelkezik. Van 1-2 karakterosztálya, netalán PrC-je, olykor még szörny is. Ezen kívül vannak különleges támadásai, spell-like ability-jei, egyéb különleges képességei, rossz esetben még varázslatai is (esetleg több forrásból), legrosszabb esetben druida, mert akkor tutkó alakot vált és szörnyeket idéz. Abból, hogy konkrétan mire képes, alig derül ki valami (jó +19-e van kovácsolásra, mert skill focus-a van rá és master craftsman feat-je, külön-külön páncélra és fegyverre). Tehát mindezt fejből kéne vágnom, folyékonyan, anélkül, hogy fél órát keresgélnék minden megszólalása előtt a szabálykönyvekben. És akkor ezt még csak kinyomoznom és megjegyeznem kéne, nem is nekem ment el rá két és fél órám, hogy patentul összeraktam (továbbra is 1 NPC-ről van szó). Háppersze. :)

- Játékosi oldalon ugyanígy zavar a mindenre rátelepedő crunchtenger. Pont az nem hiányzik, hogy egy játékos minden elképzelésére feat, class-kombináció, meg hasonló mechanizmus legyen, mert az asztalnál eluralkodik a metajáték - ez a fajta mindenre kiterjedő, mindent leképezni akaró részletesség szvsz megteremti önmagára az igényt és rossz irányba viszi a játék fókuszát.

 

Tisztában vagyok vele, hogy van, akinek mindez nem bug, hanem fícsör.



Eberen_Orkodo

Eberen_Orkodo

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 973 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2014.12.31, 11:13

Azt biztos, hogy inkább a taktikázást a harcban meg a karakterfejlesztést támogatja jobban a PF.
Mi most a Carrion Crown AP-t játszuk már vagy egy éve (havi egy-két alkalom), és én inkább foglalkoznék a karakterem dolgaival (Ezüstpallos lovagrend tagja (sőt, már komtúrja), 5000 aranyból felújíttatott egy kiégett rendházat, követőket gyűjt maga köré (Leadership feat), menyasszonya van), de a többiek meg a kalandot akarják tolni. Tényleg elég lineáris, de persze ez mesélő és parti függő. Elfogadtam, hogy a többiek így akarnak játszani, ezért én sem veszem túl komolyan.

Baka, úgy érted, a paladin a legtáposabb?

A paladinom élőholtakra specializálódott (Undead scourge, vagy mi), ami nagyon jól jön az élőholtakkal teli kalandban. Tényleg el tud szállni a Smite evil-lel, főleg, ha kap a többiektől még 1-2 buffot (pl. Haste).

Sanctus

Sanctus

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 994 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2014.12.31, 10:57

Sanctus:
szerintem nem érdemes megmondani másoknak, mi szerepjátékozás, és mi nem.

 

Ezzel egyetértek, lehet, hogy kissé nyersen fogalmaztam. :)

 

Ellenben ezt hallgatom 2008 óta és kissé unom.



Baka

Baka

    Elementalista

  • Fórumita
  • 979 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2014.12.31, 10:52

 

Ami továbbra is zavar, hogy valamiért szerepjátékos dolog lett, hogy valaki összeválogat egy karakter egy halom feat, prestige class és class-ból. Ennek semmi köze a szerepjátékhoz, ez a legbénább, legtársasjátékosabb, legMMOsabb része a történetnek, semmi köze ahhoz, amiért jó szerepjátékozni.

 

Hát nézd.

Van az a típusú játékos, akinek a partijában van egy törpe fighter, egy ember lovag és egy szamuráj az szeretné hogy az ezek közötti különbséget tükrözze a játéktechnika is. Én, meg a csapatom ilyenek vagyunk. És ebben nagyon jó a pf*.
Van akit marhára nem érdekel, és egy támadó meg egy védő érték elég hogy  játéktechnikailag tükrözze a  karakterét. Annak tényleg nyűg az ilyen bonyolultság.

Viszont magát a játékot felesleges fikázni. Tökéletesen alkalmas arra amire megalkották. Az meg, hogy " a ti játékstílusotokat nem szeretem úgyhogy nem szerepjáték" baromi lejárt lemez.  Ha descent figurákkal játsszuk a dungeon crawlt patfhinderben, az még szerepjáték, függetlenül attól hogy te mit szeretsz és mit nem.



Glowface

Glowface

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 2910 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2014.12.31, 10:50

Sanctus:
szerintem nem érdemes megmondani másoknak, mi szerepjátékozás, és mi nem. A karakteralkotás-optimalizálás-felépítés folyamata neked szükséges rossz a játékhoz; mások szerethetnek a taktikai/harci dolgokkal szüttyögni. Nincs ebben szégyellnivaló, és nem tartom alacsonyabbrendű játékformának. Lásd még 4. kiadás DMG2, meg azóta csomó más helyen is elsütött részt a játékosi viselkedésekről és motivációkról (Actor, Explorer, Instigator, Power Gamer, Slayer, Storyteller, Thinker, Watcher).

Sanctus

Sanctus

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 994 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2014.12.31, 10:33

Hogy a 4E mellett miért nem tudott jobban felbukkanni, nem tudom, pedig szerintem ezt is legalább ugyanannyian játsszák itthon. Lehet, hogy a habzó szájú (l. alább) 4E-sek elriasztották őket? :)

 

...

A 4E megjelenése - úgy tűnt - fejbelőtte a PF-t, de kb. negyedév alatt visszahozta magát.

 

...

 

De még mindig tartom, hogy az 5E nem lesz akkora durranás, mint amire többen számítottak. Térjünk vissza erre fél év múlva, az idő majd eldönti. :)

 

 

Jah, tényleg! Chomy lefogta a rendezvényekre bemerészkedő PF játékosokat hátulról, én meg mentem gyomorra. :D Ugyanmár, elég csak visszaolvasni a fórumokat vagy felmenni egy-egy random D&D facebook bejegyzésre a Facebookon. Én kaptam élőben is, nem is egyszer. Ha mi, az a 3 db 4e játékos elég volt ahhoz, hogy megfogjuk egy egész rendszer terjedését, akkor elértünk valamit!

 

Az okok inkább az lehet,nek amiért 3.x sincs:

1. Annyira nem jók.

2. Borzasztóan kezelhetőek, ha valaki egy nyilvános mesét csinálna, már nem tudná belőni a mesét az összes játékos, összes karakteréhez.

3. Akik PF-znek, azok általában olyan játékosok, akik nagyon élvezik a karakter tápolását, a szabálykönyvből való mazsolázását, a szerepjátékot szabályjátékon keresztül való kiélését. Nincs ezzel gond, de ezek az emberek nem járnak társaságba és mivel a könyvek jelentik a fő forrást a játék élvezetéhez, nem kellenek más emberek a képletbe.

 

Ezért egy rendezvény nekik inkább nyűg, semmint előny. A PF vagy a 3.x remekül tud működni egy olyan időmilliomos csapattal, akik képesek meglátni a szépet egy Excel táblában és hajlamosak kihagyni dolgokat a játékból, ha arra nincs szabály, de mindenki más áttér egy idő után valamilyen jobb cuccra. A 4e is béna ebből a szempontból, de másként, de azt majd egy másik cikk alatt.

 

Tudomásom szerint a 4e 2008 nyarán jelent meg, a PF meg 2009-ben, így a 4e nem tudta fejbelőni annak eladásait. Ezen vitázhatunk, továbbra is fenntartom, hogy nem kapunk reális képet az eladásokról, így az Amazon sem mérvadó.

 

Az OSR játékok többsége is fantáziátlan hulladék, nagyon kevés jó játékot láttam belőle. A korábbi d20 dömping meg rengeteg generikus szemetet termelt.

 

Tévedés ne legyen, nem magát a Paizót vagy az alkotókat ekézem, értem, hogy mit akartak, de az egész elment egy küldetésszerű irányba, ahol a lényeg a 4e és a Hasbro megleckéztetése volt. Vannak erre konkrét példák, hál'istennek valahol mélyen a net mélyén.

 

Ami továbbra is zavar, hogy valamiért szerepjátékos dolog lett, hogy valaki összeválogat egy karakter egy halom feat, prestige class és class-ból. Ennek semmi köze a szerepjátékhoz, ez a legbénább, legtársasjátékosabb, legMMOsabb része a történetnek, semmi köze ahhoz, amiért jó szerepjátékozni. Ha valaki szereti ezt, ok. De ne mondja azt, hogy ez szerepjáték, egy olyan rendszer, ami meg majdnem ugyanez, csak épp megpróbálja leválasztani a karakteralkotást a szerepjátékról, hogy elkerülje a tápolást, meg nem.

 

(Én momentán gyűlölök karaktert alkotni, lehet, hogy ezért nem szeretem a 3.x-t.)
 



auer

auer

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 5184 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2014.12.31, 10:15

Baka

 

Az utolsó ponthoz: játszottuk a kingmakert az elején kellett bele pénz (talán), de utána kioptimalizáltuk úgy h önfenntartó és profittermelő lett. Ezt főleg a varázstárgykereskedésnek köszönhettük abból jött  a pénz. A random eventek inkább bosszúságnak tűntek annyira nem fogták vissza, de nem volt sok belőlük.

A mondandód többi részével egyetértek.



Baka

Baka

    Elementalista

  • Fórumita
  • 979 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2014.12.31, 10:00

Pár évnyi PF után azt kell mondjam, hogy a játék legnagyobb erényének azt tartom, hogy képes érdekessé tenni az alapkasztokat. A készítők rájöttek, hogy ha a kasztok többsége 4-5 szint fejlődés után kap valami érdekes képességet, jutalmat, akkor a köztes néhány szint baromi unalmas. A sorcerer bloodline, rogue talent, arcane school meg hasonlók bevezetésével elérték hogy sokkal szebb íve van a karakter fejlődésének.
Ezt nyilván azzal éri el játéktechnikailag, hogy ad valamit a játékosnak. Most aki erre azt mondja hogy ez  "fújjundorítótápolás" az szvsz nem látja a fától az erdőt.

 

Glowface-el teljesen egyetértek. A PF barokkos, és annak a játékosnak való, aki szeret hetente 10-20 percre kinyitni egy könyvet, nézegetni a karakter opciókat, karakter lehetőségeket. Aki így áll hozzá rengeteg dolgot fog találni, hihetetlenül sok érdekes karakteralkotási lehetőség van már csak az alapkönyv - advanced players guide kettősben is.

A négy komoly negatívum amit tapasztaltam a játékkal kapcsolatban:

1. Marhára nem balanszolt. Nem vagyok az a típusú ember aki rögtön nekiáll matekolni, vajon azonos esélyekkel indul-e két karaktertípus, de a PF megvalósításában eléggé elszaladt a ló néhány kaszttal. A skála két vége nálam a paladin és a barbár.

2. A kiegészítőkben megjelent featek követik a korábbi D&D játékok tendenciáját: a harmada használhatatlanul szar, kiadványonként 3-4 túl erős, a maradék meg szimplán unalmas.
(Quarterstaff master: alapesetben jó lehetne egy feat fa, ha valaki botos monkot, vagy combat orientált varázslót akarna. Erre mit ad a feat: képes vagy egy kézzel verekedni  hosszúbottal. MIÉRT?)

3. Sokszor eléggé ötletszerűnek tűnik hogy melyik karakteropciót valósították meg archetípusként, és melyiket prestige classként. Pedig játékosként nagyon nem mindegy hogy első szinttől játszok a karakterrel amivel akarok vagy kb ötödiktől.

4. A mikromenedzselő játékelemek, amik bizonyos adventure pathokban vannak szarok. Nem tudom hogy a tesztelésen hogy mentek át a vonatkozó tartalmak, de a Kingmaker birodalommendzselése és a Jade Reagent karavánmenedzselése életképtelen. A Kingmakert speciel el se tudod kezdeni ha nem kőoptimalizált módon indítod, és egy random event úgy keresztbe tesz hogy onnan már nem hozhatod vissza a királyságod. Emellett mind a Kingmaker városa mind a Jade Reagent karavánja a Black and White pc-s játékot juttatta eszembe, ugyanis a játékos nélkül totál életképtelenek. Sem a karaván sem a királyság nem tudja magát fenntartani és fejleszteni, anélkül hogy a játékosok pumpálnák bele a pénzt amit a kalandokból szereznek, és ez tönkrevágja az egész témát ami miatt érdemes lenne ilyen kampányokat játszani...



Petrus

Petrus

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 4196 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2014.12.31, 09:40

Annak ellenére, hogy "masszív" rajongótáborral rendelkezik a játék, nálunk képtelen volt megvetni a gyökereit, pedig még a 4e rendezvénysorozat is beállt volna népszerűsíteni azt, ha kell.

Nálunk a M* mellett semmi sem tudta igazán megvetni a gyökereit, szóval ezt nem nevezném a hátrányának. Hogy a 4E mellett miért nem tudott jobban felbukkanni, nem tudom, pedig szerintem ezt is legalább ugyanannyian játsszák itthon. Lehet, hogy a habzó szájú (l. alább) 4E-sek elriasztották őket? :)

Úgy általában a PF a 4e utálatából élt, erre épített és ez zengett mindenütt.

Szerintem ez baromság és ezt szinte csak a 4E-sek hangoztatták, minden alap nélkül. "Haters gonna hate", de a Paizo fórumokon ilyen sosem volt, ez tuti (az rpg-net-en néha igen, de az más tészta, sokkal szélesebb merítés, és azóta már ott is kíméletlenül leírtanak minden edition war fellángolást). PF már azelőtt volt (bétákkal), hogy a 4E egyáltalán megjelent volna, a 4E-ről kvázi semmit sem lehetett még tudni akkor azon kívül, ami a Star Wars Saga-ban már nyomokban felbukkant. A Paizo bevállalta, hogy igen, egy "abandonware" vonalra fog építkezni, mert volt egy stabil rajongótábora, akikre számíthattak és akiket meg tudtak fogni, de ezért már gyűlölni kell őket? Akkor gyűlöljük az OSR-eseket is, mert ők meg a legelső létező ilyen produktumra építkeznek...

Az 5e megjelenése (ha hinni lehet az amazonnak) gyakorlatilag fejbelőtte a PF-t, még most sem látni komolyabb "visszatérést", ez nem is lesz, ha tényleg ki fog hátrálni a Paizo a jelenlegi kiadás mögül.

A 4E megjelenése - úgy tűnt - fejbelőtte a PF-t, de kb. negyedév alatt visszahozta magát. A PF viszont már túl régi ahhoz, hogy igazán nagy visszatérést tudjon produkálni. Nincs már benne az a tömeges felszívó-erő, mint korábban, a nagy szétválás idején - hacsak ki nem jönnek majd valami újdonsággal (mint amire célozgattál is, de az is inkább PF 2.0 lesz, mint valami forradalmi újdonság). De még mindig tartom, hogy az 5E nem lesz akkora durranás, mint amire többen számítottak. Térjünk vissza erre fél év múlva, az idő majd eldönti. :)

Glowface: +1 mindenre, főleg az első két pontra.

Glowface

Glowface

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 2910 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2014.12.31, 08:00

Érdekes.
Sosem voltam nagy pathfinderes, kábé fél játéknyi gyakorlati tapasztalatom van, és a korai könyvekből nézegettem dolgokat. Érdekes módon még a (3e-s) DnD-s időkben egész sok Paizo-s cuccot nézegettem, amikor még ők adták ki a Dungeont, meg a kezdeti cuccaikat amikor függetlenedni kezdtek (de még nem volt Pathfinder rendszer).
De nem fogott meg, nem vett meg a Pathfinder, úgyhogy leszakadtam róluk.

Én azt hiszem, hogy...
1. A Pathfindernek többen is a szemére hánytátok, hogy nem voltak merész újítók, csak egy elhagyott rendszeren "élősködnek". Ezt az érvet butaságnak tartom. Ugyanezen okból jóformán minden OSR játékot ki lehetne dobni az ablakon. Tényleg, tulajdonképpen a Pathfinder úgy viszonyul a DnD3-hoz, mint az OSR rendszerek a korábbi kiadásokhoz.
Na, mindegy. Szóval, rengeteg olyan iparág és terület van, ahol valaki nagy és elismerendő sikereket ér el azzal, hogy korábban feltalált találmányokat ügyesen, jól, jó arányérzékkel, jó módon felhasználja és tálalja. A Microsoftról rengetegszer hallottam, hogy a Windowsban semmi új ötlet nem volt, csak az ilyen meg olyan oprendszerekből lenyúlta az ablak mechanikát, meg a grafikus kezelőfelületet, meg mindent, és eladta magát nagynak. Henry Ford sem találta fel az automobilt. De még Edisonról is azt szokták mondani, hogy ami sikeressé tette, azok nem a saját találmányai, hanem a mások által "inspirált" továbbgondolásai.
Szóval, én úgy látom: a PF ügyesen fogta a 3.5 rendszerét, és olyan irányban módosítgatta és simítgatta, hogy jobban tetszen azoknak, akik alapvetően szerették a 3.5-öt, csak irritálta őket pár ostobasága.

2. Ezzel együtt: igen, a PF szerintem is túlírtnak, komplikáltnak, barokkosnak tűnik. Sokak szemében ez nem bűn, hanem majdhogynem erény. Akik szeretnek sok időt tölteni karakterépítéssel és -optimalizálással, akiknek van sok ideje a hobbira, akik szeretnek érdekes mechanizmusokból minél többet kihozni, azoknak lehet jó a rendszer.
Akiknek kevés és értékes a szabadidejük, azoknak szerintem nem a PF való, mert érzésem szerint (tapasztalatom nincs ezen a téren), játékosnak is, mesélőnek is sok időt bele kell feccölnie, ha sikeres akar lenni.

3. Van, akit a játékmechnaikával teli sok-sok kiadvány, az ezer legósdobozból összeállítható karakterképességek gondolata nem tölt el felhőtlen örömmel. Ez a mainstream szerepjátékok elkerülhetetlen sorsának tűnik, ahogy én látom. Kevesen tudtak ellenállni neki. AD&D (2ed) termérdek Handbookja (Complete Bookja); 3ed (3.0 & 3.5) kasztsorozatai, fajsorozatai, tereptípus-sorozatai, 4e (core 4e és esentials) PHB, Power és Heroes sorozatai, Shadowrun újabb és újabb cyberware, bioware, mágikus tradició, fegyver-könyvei, Ars Magica pokoli/tündér/mennyei karakteres könyvei... a kiadók kiadni akarnak, és ha a játékosok jó része a crunchra, a tápra harap rá, hát jön ki olyan cucc is.
OSR mozgalom környékén sejtek egy-két olyan rendszeret, amik elkerülik ezt, és kalandra, ötletre fókuszálnak a kiadványaik, nem pedig karakteréptíése és szörnyépítési lehetőségekre. Mondjuk, a KéM, Helvéczia, csak hogy közelből említsek kettőt. Talán azért, mert kevésbé profitorientáltak?

4. Bulldy, ha lesz nyári HH tábor, és jösz majd, és mesélsz, akkor esküszöm, megpróbálok beülni egy PF kalandodra! Most már csakazért is ki kéne próbálni komolyabban...

Ynas_Midgard

Ynas_Midgard

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1074 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2014.12.31, 01:40

A Pathfinder sikere számomra is inkább tűnik a jó üzleti gondolkodás eredményének. A 3. kiadás nagyon népszerű volt, minden vélt és valós hibájának ellenére is. A Paizo már ekkor bizonyította, hogy képes színes-szagos kiadványokkal előállni, amit szeret a nép. Amikor a WotC bejelentette az új kiadást (aminek szintén inkább üzleti okai voltak, mintsem a kreatív szikra), a Paizo a hirtelen támadt űrt szándékozott betölteni.

 

Ami az "MMO-ságot" illeti, szerintem kár vesződni a dologgal. A karakterfejlesztés és a felszerelés fókuszba állítása sokkal korábbi jelenség, sőt, az asztali szerepjátékok per definitionem hiányzik az "MMO" rész. A legtöbb, amit ki lehet jelenteni, szvsz, az az, hogy mind a PF, mind a 4E támogatja a nagyfokú taktikai harcokat.

 

És bár valahogy egészben sosem vonzott, nekem például bejönnek az új kasztképességek, sőt, az új osztályok is. A bestiáriumaik is nagyon vagányak, de a legjobban a szettingleírásaik tetszenek, azok nem PF mesélőknek is tartogatnak értékes anyagokat.



kabal

kabal

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1252 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2014.12.31, 00:14

Ha a kedvenc D&D klónomat kéne kiválasztani, akkor az sokkal inkább a Hackmaster, mint a Pathfinder. Nekem a 3.5 sem volt nagy változás a 3. kiadáshoz képest, a PF pedig még annyira sem tudott meghatni.



Sanctus

Sanctus

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 994 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2014.12.30, 23:39

Vagy csak nem jött át az irónia.

 

Hát nem. Minden állításnak vedd az ellenkezőjét.

 

Kb. ezt gondolom én, irónia nélkül:

 

A PF egyáltalán nem egy forradalmi játék, egy másik cég, más designerek által összerakott rajongóbázisra telepedett rá, mert az a cég megpróbálkozott valami mással, annak érdekében, hogy megreformálja a szerepjátékot. Spoiler alert, nem jött össze. Most lett egy 5e, ami lehet, hogy tényleg csinált valamit, hogy mit, még nem látjuk, de már a Paizo is lépett, de az már nem a fenti d20 koppintás lesz.

 

Semmi olyan nincs a Paizonál, ami egy kicsit is új vagy egyéni lenne, még képesek voltak egy rpg kártyajátékot is összerakni, ami persze nagy siker, miközben a rajongók ekézték a Wizards-t, hogy kártyajátékot csinál a D&D-ből. A modulok szénné vannak írva, semmi mozgásteret sem hagynak a játéknak. A rendszer egyáltalán nem kompatibilis a 3.x kiadásokkal, max. első szinten, de a rendszer jellegéből már DM legyen a talpán, aki követni tudja a magasabb szinten előfordulható különbségeket.

 

Annak ellenére, hogy "masszív" rajongótáborral rendelkezik a játék, nálunk képtelen volt megvetni a gyökereit, pedig még a 4e rendezvénysorozat is beállt volna népszerűsíteni azt, ha kell.

 

Úgy általában a PF a 4e utálatából élt, erre épített és ez zengett mindenütt. Mindeközben számos remek játék volt a háttérben, de azok nem kaptak publicitást. Nincs 4e, nincs PF, lássátok! :D

 

Jah, a 4e-ről is le lesz szedve a keresztvíz, bár idő és gyomor híján én kicsit alulfogalmaztam. Remélem majd a kommentszekcióban tudunk majd egy kicsit továbbmenni, ez az egész edition war szerintem nagyon ocsmány és nagy érdekes is volt.

 

Az 5e megjelenése (ha hinni lehet az amazonnak) gyakorlatilag fejbelőtte a PF-t, még most sem látni komolyabb "visszatérést", ez nem is lesz, ha tényleg ki fog hátrálni a Paizo a jelenlegi kiadás mögül.

 

Az 5e azért furcsa, mert elvileg ez egy abszolút moduláris rendszer akar lenni, amiben nagyon könnyen lehet háziszabályozni. Nagyon sok dolog nincs benne, ezért van hiányérzete az embernek, de sokaknak meg ez a jó. Én se vagyok vele maradéktalanul kibékülve.

 

Az MMO-t és az RPG-t egy kalap alatt emlegetni meg nem lehet. Az 5e is tele van rakva 4e mechanizmusokkal, többel, mint a 3.x rajongótábor és 4e haters gondolnák, mégse emlegetjük MMO-ként. Egyszerűen a szabályok merevsége az, ami kinyírja a játékot, nem az, hogy at-will/encounter/daily. Ez már az elejétől a D&D-vel van.

 

Cápa szerintem arra gondolt, hogy a PF a tápolás mekkája, minden erről szól és erre mutat, csak szerepjátéknak álcázza, hogy a vérpisti ne érezze rosszul magát és le tudja szólni más játékát. Ha erre gondolt, egyetértek.

 

A 4e és az Essentials egy és ugyanaz rendszerszinten, de más felfogásban. A korai 4e inkább volt az, ami miatt utálták, az Essentials meg inkább egy OSR játék, tele taktikai harccal. De minden további nélkül használhatóak egymással, a különbség a design mögött álló filozófia. A 3e könyvek viszont ugyanazt design filozófiát használják, érzésre ugyanazok, de rendszerszinten csak nehézkesen illeszkednek, ráadásul úgy, hogy nem is egyértelmű, hogy mire kell ügyelni. Totál más a kettő.

 

Na jó, abbahagyom. :)
 



Petrus

Petrus

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 4196 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2014.12.30, 22:38

Engem kicsit a wow rpgre emlékeztett a pf, abba is le lehetet ütni mindenkit mint az mmoba.

Wut? A PF olyan, mint a WoW? :wow: Hááát, pont, hogy a 4E-re szokták ezt mondani, ott a powerek olyanok, mint amikor az 1-9 billentyűkön tartod az ujjaidat...

Petrus

Petrus

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 4196 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2014.12.30, 22:33

A válasz valószínűleg abban keresendő, hogy a PF egy gyakorlatilag tökéletes játék, amiben minden elképzelést le lehet játéktechnikailag képezni. Méghozzá könnyen, gyorsan, egyszerűen. Az egész rendszer nem csak átlátható, hanem felesleges részletektől is mentes, jól kezelhető bármilyen szinten, nem kell hozzá hosszú listákat átnézni vagy használni sem karakteralkotáskor, sem NPC-k vagy szörnyek megalkotásakor.

Hát, 3-4 év masszív PF után azt kell mondjam, hogy ezzel nem értek egyet. Vagy csak nem jött át az irónia. :)
 

Bár úgy érzem, kicsit kevésszer van hangsúlyozva, ezért most mindenképp megtenném: a Pathfinder sokkal jobb és méltán népszerűbb a Rogue Tradernél, a Call of Cthulhunál, a Savage Worlds-nél és a FATE-nél is.

Butaság lenne azt állítani, hogy sokkal jobb (ez ezen a szinten már a litert a méterrel kérdéskör), de hogy népszerűbb, az biztos.

chomy

chomy

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 2000 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2014.12.30, 22:10

Miért vált ketté a d20 játékosok tábora Pf-esekre és 4E-sekre, és a Pf-esek miért stabilak még ma is, miközben a 4E-sek szétforgácsolódtak?

A válasz valószínűleg abban keresendő, hogy a PF egy gyakorlatilag tökéletes játék, amiben minden elképzelést le lehet játéktechnikailag képezni. Méghozzá könnyen, gyorsan, egyszerűen. Az egész rendszer nem csak átlátható, hanem felesleges részletektől is mentes, jól kezelhető bármilyen szinten, nem kell hozzá hosszú listákat átnézni vagy használni sem karakteralkotáskor, sem NPC-k vagy szörnyek megalkotásakor.

 

A Paizo, mondjuk ki, forradalmit alkotott. Mert újítani, a nulláról épített fel valamit, vitt végig következetesen, szemben a megalkuvó és maradi 4E-vel. Nem véletlenül olyan népszerű, a termékeinek a minősége is kivétel nélkül a középszer felett van.

 

Valószínűleg ezért is van, hogy idehaza a PF-nek aktív, kreatív, produktív rajongótábora van, minden évben több rendezvényt tartanak, modulokat tesznek közzé, a 4E-ről meg gyakorlatilag hallani se lehet.

 

Bár úgy érzem, kicsit kevésszer van hangsúlyozva, ezért most mindenképp megtenném: a Pathfinder sokkal jobb és méltán népszerűbb a Rogue Tradernél, a Call of Cthulhunál, a Savage Worlds-nél és a FATE-nél is.

 

Spoiler



Bulldy

Bulldy

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 6476 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2014.12.30, 22:06

Petrus:

 

A Pathfinder nem 3E

 

A 3E gyüjtőfogalom. Ahogy a 4E -nél sem feltétlenül bontjuk szét 4E -re és Essentials -re a dolgokat, úgy a 3E -nél sem. Nekem a 3.0 és a 3.5 nem két külön játék, hanem az utóbbi az előbbi patch -elt változata. Van, akinek bejött ez a patch, van akinek nem, van, aki pedig további házi "mod" -okat tett mellé. Ezt a gondolatot követve a Pathfinder egy abandoware siekres felhasználása. :)

 

Illett volna azért megemlíteni, hogy ez a korábbi, még 3.x-es Pathfinder Chronicles Campaign Guide teljes újraírása és felújítása immár Pf alá, illetve a hivatalos Golarion setting könyvek első harmada (kb. 10 könyv) még ehhez a régi PFC-hez készültek. 

 

Ennyire nem akartam belemenni. Az ismertető nem a hardcore PF rajongóknak készült, hanem azoknak, akik eddig csak hallottak róla, vagy még azt sem. Nekik szerintem ez túlságosan belemenős infó.

 

Az Adventure Path-eknél megemlítettem volna, hogy a máshol megszokott kampányokhoz képest az AP-k hivatalosan nincsenek kihatással az egységes világra, maximum a csapat sajátjára.

 

Szerintem ez alap. Van pár modul vagy hivatalos kampány több rendszerhez is, ami valami világot érintő metaplot -on visz végig és utána a következő hivatalos kampánynak már az előző eredménye a kiindulási helyzet, de most fejből nem tudnék ilyet mondani.

 

A cikkről viszont nem tudtam eldönteni, hogy Pf ismertető-e (annak nagyon karcsú), vagy a Pf-nek a szerepjátékos iparra tett hatásaira fókuszál inkább, mert ez utóbbit is elhanyagolja.

 

 

Hm, amikor a "project manager" (Strato) elolvasta, azt mondta, hogy neki ez már túl sok, de lehozza így, mert biztos van, aki ennyire részletesen kíváncsi a szabályokra. Nem tudom, hogy miért érzed karcsúnak az ismertetőt? A szándékom az volt, hogy aki csak a D&D 3.0 -t ismeri (mert csak a magyar nyelvű anyagokhoz van hozzáférése), az kapjon egy képet, hogy miben más a PF. Ha ennél részletesebben írtam volna, akkor tkp. egy tömörített fordítást kellett volna csinálnom a szabálykönyvből, azt meg nem akartam, illetve nem is volt cél (és az időkeretbe sem fért volna bele).

 

Ami a szerepjátékos ipart érinti, arról is lehetne kisregényt írni, de itt is annyi volt a célom, hogy aki semmit sem tud a Paizo -ról, mint kiadóról, az egy kicsit informáltabb legyen.

 

A föntiek azért lettek olyanok, amilyenek, mert van több szerepjátékos ismerősöm, aki nagyon szeret játszani, nem sajnálja a pénzt sem a hobbira, mégsem ismeri a PF -et (pedig nyelvi korlátja sincs) és a Paizo -t. Emellé az egész "szerepjátékos világ élete és hányattatásai" téma nem motiválja, játszani szeret és ennyi. Nekik szerintem bőven elég az, ami a cikkben van.

 

3E/OGL/PF/OSR/4E/Savage Worlds/egyéb random rendszerek kérdése:

Szerintem a vonatkozó cikkekből össze lehet rakni a képet. Egyben megírni nem is tudom lehetne-e, inkább egy beszélgetés formájában lehetne összehozni a képet.

 

4E vs Pathfinder:

Ahogy írtam is, a Pathfinder azért létezik, mert a WotC "kirúgta" a d20 system -et. Szerintem mindkét rendszer szabálynehéz, rengeteg szöszölést kíván a játékosoktól és nem mesélő-barát. Más úton jutnak el A -ból B -be, de az eredmény ugyan az. :)

A magam részéről mindkettővel játszok szívesen (az alap kiadványok megvannak mindkettőhöz) - ismét visszautalok a cikkre - ha a játékosok és a mesélő is beleteszik a munkát ezekbe a rendszerekbe, rászánják az időt, hogy megismerjék, kiimerjék a rendszereket.

 

5E vs Pathfinder

Jó kérdés, hogy mi lesz? Az 5E még nagyon új, tart az újdonság varázsa, el vagyunk bűvölve. Hogy hosszú távon kitart-e az új D&D, az jó kérdés. Nekem alapvetően tetszik (itt is pihen 3 -ból 2 alapkönyv a polcon), de van valami fura érzésem így néhány játékalkalom után. Bár a rendszer egyszerű, a körönkénti akciókra nagyon oda kell figyelni (Mit használtam már el? A Reakció megvan még?). A matek úgy tűnik jól van belőve, bár a szörnyek AC -je nekem borzasztó alacsonynak tűnik.

Szerintem aki elhagyná a Pathfinder -t, az elhagyta korábban és megtalálta a maga rendszerét (Pl.: Petrus: PF -> SaWo ;) ), 5E -re nem sokan mennek át róla. Kérdés, hogy mennyire húzza be a "bizonytalanokat" és hogy mi lesz a 4E - rajongókkal? Őket behúzza az 5E vagy valaki meglátja itt is a piaci rést? Esetleg elmennek Descent -ezni... :)

 

Bulldy




[Fantasy háttér] [Sötét háttér]