Ugrás tartalomhoz


Fotó
- - - - -

DnegyvenD #13: A DnD ötödik kiadása


  • Válasz írásához lépj be
112 hozzászólás érkezett eddig

Mendark

Mendark

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 104 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2015.01.20, 16:04

Nyilván aki soha nem játszott DnD-vel nem élvezte úgy a cikkek olvasását mint aki igen.
Remek kis ciksorozat volt ez!
Nagyon köszönjük minden készítőnek.

Ragaf

Ragaf

    Újdonsült fórumozó

  • Fórumita
  • 27 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2015.01.15, 09:24

Köszönöm a szerzőknek a cikksorozatot. Bár magam csak ritkán játszom AD&D-vel és nem is a szívem csücske, élvezetes volt olvasni a cikkeket. Köszi

slaGerzson

slaGerzson

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 256 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2015.01.12, 12:29

Hát köszönöm nektek ezt a DnegyvenD cikksorozatot, bazijó volt! :)

strato

strato

    Lézengő ritter

  • Szerkesztő
  • 7997 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2015.01.12, 11:48

Mint ahogy nem az a néhány jóképességű az, akikből a teljes D&D tábor áll, mégis ők alapján fogják megítélni a többieket is, ha valaki benéz ide, vagy mondjuk a 4E-s történet topikba.
Mindegy, Attilának volt igaza, itt az idő továbblépni (ezen is)...

 

A DnegyvenD sorozatnak vége, szóval amiatt nem kell aggódni, hogy még két hónapon át heti két D&D-s cikk fogja "elnyomni" a főoldalt. A HH-val kapcsolatban lehet még számítani néhány témába vágó cikkre illetve Marvin szettingbemutató sorozata fog még folytatódni, és nagyjából erre az évre ennyi, ami biztos. Ha becsúszik még néhány egyéb D&D-s anyag, szerintem akkor is meg fog állni az éves szám 10 körül.

 

Az LFG bármely más játékkal kapcsolatban szívesen lát ismertetőket, beszámolókat, szóval akármelyik rajongótábor vagy közösség hallathatja a hangját cikkek formájában, ha úgy érzi. A szerkesztőség és szerintem az olvasótábor is nyitott rá.

Én személy szerint többek között a te CoC illetve The Last Parsec, East Texas University és Nova Praxis ismertetőidet is várom. :ugri: :sor:



Capa

Capa

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 194 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2015.01.12, 10:06

Spoiler


chomy

chomy

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1996 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2015.01.12, 09:36

Tényleg nem kötözködésből vagy bántásból írtam a dolgot. Csak szvsz nem érdemes egyenlőségjelet tenni a rendszer meg a használói közé. A D&D olyan, amilyen - bizonyos szempontból állandó, bizonyos szempontból nem -, de kétlem, hogy felelőssé tehető tetszőleges közösség szociális problémáiért.

 

Ha egy asztaltársaság diszfunkcionális és képtelen megoldani a problémáit, az a társaság hibája.

 

Ugyanígy, a rendszerek/kiadások közti konfliktusok is (általában) két tábor között történnek, és szvsz nem valamelyik/mindkét rendszer/kiadás felelős. Ugyanúgy volt és van prüszkölés az owod/nwod, magusd20/etk, wfrp2/wfrp3, oDSA/DSA4 rajongói között, csak kevésbé van szem előtt.

 

A D&D-s tábor megítélése nemtom hogy jön a képbe. Szerintem nem jobbak, de nem is rosszabbak a szerepjátékos átlagnál.

 

(De lehet, hogy csak nem sikerült felfognom a problémádat.)



Petrus

Petrus

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 4183 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2015.01.12, 08:15

Mint ahogy nem az a néhány jóképességű az, akikből a teljes D&D tábor áll, mégis ők alapján fogják megítélni a többieket is, ha valaki benéz ide, vagy mondjuk a 4E-s történet topikba.
Mindegy, Attilának volt igaza, itt az idő továbblépni (ezen is)...

chomy

chomy

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1996 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2015.01.11, 22:04

Bár nagyon sok játékost összefog, van, mikor csapatokat szakít szét (mint nálunk is történt), vagy a közösségekben szít ellenségeskedést (l. edition war, korábban WoD vs 2E, és így tovább).

Nem bántásból, de ez most egy kicsit olyan, mint amikor az ovis kisgyerek beveri a fejét az asztalba, aztán megcsapkodja az aszallapot, hogy "csúnya asztal". Mintha az tehetne róla. :)



Bulldy

Bulldy

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 6454 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2015.01.11, 21:42

Cápa: Köszönöm a választ!

Bulldy

Petrus

Petrus

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 4183 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2015.01.11, 20:04

Köszönöm, hogy igazoltad a mondandómat.

Capa

Capa

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 194 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2015.01.11, 19:45

Érdekesség, hogy szerintem meg pont a SaW egy használhatatlan fos szar rendszer, de kinek mi. Kipróbáltam, nem tetszett, a jövőben sem fogok benne mesélni, de ennek ellenére mégse izgat hogy mi lesz vele.

Minden hátsó szándk nélkül kérdem, hogy ez miért van?

A magam részéről úgy vagyok, hogy fantasy - ra szeretem a D&Desque játékokat, minden másra (meg időnként azért fantasyra is) ott a SaW. A D&D5E -ben elég sok más játékból vannak dolgok (mozgás felosztása pl csak D&Dben új), kb most lett korszerű.

Bulldy

Nesze semmi fogd meg jól a rendszer. Fanatsyra vannak jobb rendszerek (bár szvsz inkább szörnyűséges sawoba szörnyeket darálni mint vicces), adventure ott a gumshoe, horrorra brpg vagy gumshoe, modern dolgokra az új vampire/god machine (hihetetlen hogy több mint 10 éves már az nwod is)Sci-fi esetén pedig érdemes az adott világhoz kitalált rendszert használni, mint valami átkonvertált dolgot. Megértem az előnyét is, hogy egyszer elég betanulni a dolgokat és utána mindegy a setting, de a valóságban nem nagyon ugrálnak a játékosok a világok közt ha meg mégis akkor mindenestül.

Bulldy

Bulldy

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 6454 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2015.01.11, 18:04

Érdekesség, hogy szerintem meg pont a SaW egy használhatatlan fos szar rendszer, de kinek mi. Kipróbáltam, nem tetszett, a jövőben sem fogok benne mesélni, de ennek ellenére mégse izgat hogy mi lesz vele.


Minden hátsó szándk nélkül kérdem, hogy ez miért van?

A magam részéről úgy vagyok, hogy fantasy - ra szeretem a D&Desque játékokat, minden másra (meg időnként azért fantasyra is) ott a SaW. A D&D5E -ben elég sok más játékból vannak dolgok (mozgás felosztása pl csak D&Dben új), kb most lett korszerű.

Bulldy

turin

turin

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 3223 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2015.01.11, 17:42

Alternatív megoldás: csökkentsd a DC-t, ha nagyon komoly segítséget kap a karakter (Pl: a munka nehezét elvégzi a királyi kovácsmester).

 

Hozzáteszem, gondolkodjunk életszerűen. Pl. a királyi kovács jobban tolja alapból, mint a karakter, akkor ki segít kinek? Simán megfordítanám a dobást. Ha meg direkt visszafogja magát a királyi kovács (mert mondjuk kovácsverseny van, vagy mittomén), akkor jogos, hogy sokkal nagyobb előnyt nem ad.



Capa

Capa

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 194 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2015.01.11, 17:35

Érdekesség, hogy szerintem meg pont a SaW egy használhatatlan fos szar rendszer, de kinek mi. Kipróbáltam, nem tetszett, a jövőben sem fogok benne mesélni, de ennek ellenére mégse izgat hogy mi lesz vele.

Cthulhu

Cthulhu

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 710 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2015.01.11, 14:38

@ Lepus, Orastes:

Köszönöm a válaszokat.

Bár a felvetéstől elkanyarodtunk a példamagyarázatok mezejére, szerencsére loneknight és Bulldy tudtak nekem érdemi hozzászólásokkal segíteni, a többit meg magamtól is összerakom. Még egyszer köszönet nekik is.



Orastes

Orastes

    Hordószónok

  • Fórumita
  • 6195 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2015.01.11, 14:23

Cthulhu, a D&D (nagyjából az összes kiadás) kalandozó-fantasy, így azokat a dolgokat támogatja, amikre elsősorban ilyen helyzetekben szükség van. Tippem az, hogy a kardkovácsolásra ott van a városi/falusi kovács, aki nem kalandozik, a karakterek meg nem kovácsolással töltik a napjaikat. Az nem kalandozó-fantasy, az valami más.

 

A sárkányos-kardos példát meg azért nem értem, mert általában egy csapatnak ritkán van csak egyetlen megoldása egy helyzetre. Ha ez a mesélő miatt van, régen rossz, de ha a parti miatt, az is. Ha a játékosnak egy lehetősége van, akkor is ott van az, hogy akár segítséget kaphat:

-bárdi inspiráció formájában (d6-d12+ megy egy próbára)

-saját inspiration elköltése (egy próba újradobása) formájában

-egyéb varázslattal

-lucky feat, vagy a félszerzetek faji képessége

 

Ha egyik sincs, akkor egyszerűen próba-szerencse alapon kell dobatni, de láthatóan nehéz elveszett helyzetet teremteni.



Lepus

Lepus

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1156 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2015.01.11, 14:16

2. Ha nem kell dobni kardkovácsolásra, minek a skill? Miért nem elég egy megjegyzés, hogy a karakter tud olyat, aztán ha akarja akkor hajrá, csinálja.


Hát de nem épp ez van az 5E-ben? :D Van egy megjegyzés hogy tudja-e.

Ez most szubjektív, szóval csak zárójelben teszem ide, de nekem a DandD (verziótól függetlenül) amolyan heroikus játék. Naná hogy a karakterek lépten-nyomon olyan helyzetekbe kerülnek, amiket amúgy "épeszű" emberek még csak meg sem fontolnának! Számomra ez fontos eleme az élménynek, amit a játéktól elvárok.


Oké ezt elfogadom, én is szeretem a heroikus stílust, csak a heroikus nem feltétlen abban merül ki, hogy a karakterek Chuck Norrisok. :) Igenis vannak olyan esetek, amikor még egy hős sem próbálkozik meg, mert nyilvánvaló hogy nem fog semmire se vezetni - ilyenkor lehet elővenni a játékosi leleményt, és alternatív utakat keresni.

Ugye Frodóék is visszafordultak a hágóról, és mentek inkább át Morián. Conan a Barbár se feltétlen mássza meg a gonosz mágus kastélyának százembernyi magas falát, hanem a csatornákon át lóg be. Ettől senki nem lesz kisebb hős.

Másik - szintén szubjektív - véleményem, hogy nem szeretek egyetlen feladatra többször dobni/dobatni. Ugyanis az esetek túlnyomó részében az csak arra jó, hogy akármennyire profi is a karakter a dologban, előbb-utóbb elrontja.


Nem véletlenül olyan esetre hoztam fel a példát, ahol egy tipikus "fapados heroikus", azaz klasszikus DnD settingben kizárt dolognak, esetleg isteni szerencsének nevezném a sikert.

Petrus

Petrus

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 4183 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2015.01.11, 13:59

De szvsz csak magadat frusztrálod, ha azt várod, hogy dögöljön meg a szomszéd tehene is.

Engem nem frusztrál, sőt. Nem fogok küzdeni ellene, vagy harcosan szidni mindenütt, ezt garantálom. Nincs is értelme, önmagában az 5E-t utálni nem is nagyon tudom. Nekem a hatásával, *A* D&D-vel, mint jelenséggel (és nem a WotC-vel) van bajom, csakúgy, mint pl. a M*-sal itthon (és ez válasz bredarnak is, aki elsősorban a M* miatt lépett le a WF játékunkból). Az "éket ver"-t nem igazán a konfliktusok szintjén értem - bár az is van -, hanem az előző mondathoz kapcsolódóan: a D&D mindig az origó, a csillogó, nyugodt vízfelszín alatti sötét örvényben lapuló csápos szörnyeteg marad (mint nálunk a M*), ami állandóan visszaszív mindenkit, újra és újra, miközben minden mást is megérint a csápjaival, úgymint "ez abban tér el a jól ismert D&D megoldásoktól, hogy...", vagy "szerencsére ez nem úgy van megoldva, mint a D&D-ben, hanem...", és "a D&D x. kiadására épül, de...". Bár nagyon sok játékost összefog, van, mikor csapatokat szakít szét (mint nálunk is történt), vagy a közösségekben szít ellenségeskedést (l. edition war, korábban WoD vs 2E, és így tovább). Én ebből a mókuskerékből deklaráltan kiléptem most már és reményemet fejeztem ki ("remélem, megbukik"), hogy mások is így tesznek.*
Majd játszok/mesélek a magam módján, a magam preferált rendszereiben (amibe persze nem csak a SaW tartozik bele), és közben oda-odapillantok majd, mi történik a másik oldalon.
Azt hiszem, részemről ennyi.

* Az persze tiszta, hogy a D&D bukása jóformán csak úgy következhet be, ha kiemelkedik valami más, amit aztán majd ismét lehet utálni/szeretni, és akkor megint kezdődik minden előlről.

Cthulhu

Cthulhu

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 710 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2015.01.11, 13:29

 

Legyen másik példa: Kardot akarok kovácsolni és ha jól látom, teljesen mindegy, hogy egy tejfelesszájú inas, vagy a császári udvar legnagyobb hírű mestere segít (és nem, nem kikovácsolja helyettem a pengét, csak a kezem alá dolgozik, tanácsot ad, átnézi nekem, stb. - szóval segít).

 
Miért akarnál dobni erre?!
 
Ez nem egy harci esemény, nem időkorlátos, nem kritikus. Ha elrontod, ott a kohó hogy megint felhevítsd. Legfeljebb az öreg mester többször fog szólni, hogy "hát fiam ez igen középszar, szerintem kezdd elölről, csak most így meg így csináld", míg az inas valszeg úgy lesz vele hogy "hát, kard formája van, úgyhogy valamire csak jó lesz".
 
Szóval az eredmény tekintetében lehet különbség. Esetleg az eltelt idő tekintetében. De ehhez igazán nincs szükség szabályrendszerbeli támogatásra.

 

 
Az a baj azzal, hogy ha a példára válaszolsz, hogy még tucatnyit hozhatnék fel, és az ki tudja milyen messzire vezethetne. Szerencsére Bulldy már részben válaszolt magára a felvetésre, így nem szükséges további példákat hoznom. :)
 
Viszont például azért dobathatnék a kardkovácsolásra mert:
1. A partynak egyetlen próbálkozásra van ideje, hogy a különleges mágikus fémből kardot kovácsoljanak, mielőtt a sárkány hajnalban megjelenik hogy felperzselje a várost. Vajon sikerül? Kard lesz az, vagy legfeljebb kenyérvágó kés, némi jóindulattal? Esetleg nyílhegy, ha el nem k*rja... :)
2. Ha nem kell dobni kardkovácsolásra, minek a skill? Miért nem elég egy megjegyzés, hogy a karakter tud olyat, aztán ha akarja akkor hajrá, csinálja.
 
 

(OFF) 
Spoiler
(/OFF)



Lepus

Lepus

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1156 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2015.01.11, 12:53

Legyen másik példa: Kardot akarok kovácsolni és ha jól látom, teljesen mindegy, hogy egy tejfelesszájú inas, vagy a császári udvar legnagyobb hírű mestere segít (és nem, nem kikovácsolja helyettem a pengét, csak a kezem alá dolgozik, tanácsot ad, átnézi nekem, stb. - szóval segít).

 

 

Miért akarnál dobni erre?!

 

Ez nem egy harci esemény, nem időkorlátos, nem kritikus. Ha elrontod, ott a kohó hogy megint felhevítsd. Legfeljebb az öreg mester többször fog szólni, hogy "hát fiam ez igen középszar, szerintem kezdd elölről, csak most így meg így csináld", míg az inas valszeg úgy lesz vele hogy "hát, kard formája van, úgyhogy valamire csak jó lesz".

 

Szóval az eredmény tekintetében lehet különbség. Esetleg az eltelt idő tekintetében. De ehhez igazán nincs szükség szabályrendszerbeli támogatásra.

 

Persze ez a mászáspróba kapcsán marginális kérdés. Viszont ott is áll, hogy nem kell mindent számszerűsíteni. Alapvetően van öt kategória: biztos kudarc, disadvantage, normál dobás, advantage, biztos siker. Ez azért elég sok az árnyaláshoz.

 

Csúszós sziklafalon felmászni esőben és szélben igen nagy botorság. Ha én mesélnék, alighanem nyilvánvalóvá tenném, hogy fény ide vagy oda, ezzel megpróbálkozni szó szerint öngyilkos manőver, és akkor van szerencséje a csapatnak ha rögtön az elején leesnek, és így legalább túlélik a témát. (Biztos kudarc... ha a karakterek megunták az életüket, méterenként dobatnék disadvantage-dzsel, hogy hol esnek le.)

 

Ha valami mágikus segítség van, ami azért a fénynél komolyabb (pl. kiiktatja a csúszósságot), akkor már csak sima disadvantage.

 

Ha kijöttek a hegyimentők, és fellifteztetik a karaktereket, akkor még mindig szopás van a szél meg az eső miatt, szóval sima próba azért kell.

 

És így tovább. :)

 

Nem igazán értem ezt. Az örömködés már megvolt a 4E-nél, hogy nem olyan komplikált, mint a 3.x, az 5E-nél meg, hogy végre milyen letisztult és hogy a rendszer mennyire segíti a mesélést. Erre most meg azon indul el az agyalás, hogyan lehet minél bonyolultabban... izé, "realisztikusabban" modellezni egy falmászást, vagy egy kovácsolást, csak azért, mert bejönnek a segítők is a képbe? (Ráadásul a megoldások egy része kifejezetten a 3.x-ből jön?)  :he:

+1 :)




[Fantasy háttér] [Sötét háttér]