Ugrás tartalomhoz


Fotó
- - - - -

Jó játékosok = jó mesélő


  • Válasz írásához lépj be
30 hozzászólás érkezett eddig

mogrodas

mogrodas

    Újdonsült fórumozó

  • Fórumita
  • 10 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2015.08.24, 15:35

Ennek az átfogó műnek az elkészítésére gondoltam én az előző hozzászólásomban.

Mint egy folyamatábra vagy az egyik diákmunkás helyemen hívták egész jól (persze lehet csak szerintem) döntésfa. Ilyen alap programozói dolog lehet (nem vagyok otthon ebben az igen szép tudományban) If meg Then ,,parancsokkal''.

Említettétek, hogy függ a játékülés a játékosok pillanatnyi hangulatától, amihez tartozhatna egy olyan ág ebben az ábrában, hogy pár kérdéssel ezt felmérni.

Talán a kiinduló felépítés az egész ábrára vonatkozóan lehetne olyan, mint egy rendes rovarnál:

1. (fej) Játék előtt (a játszásra való igény felmerülésétől az ülés helyszínére való megérkezésen át az konkrét játék megkezdéséig).

2. (tor) Játék alatt (ebben vannak szerintem játékrendszerfüggő dolgok, amiket az adott szabálykönyvek tisztáznak, meg vannak általános elvek, amiket sokan sok helyen tárgyaltak már (összegyűjteni, idézni őket), de lehet nem lehet elégszer leírni, illetve a játékosok játék közbeni viselkedésének kezelése, amire a cikk is utal. ez a konkrét játék befejezéséig tartó fázis)

3. (potroh) Játék után (értékelés oda-vissza, esetleg következő játékalkalom megszervezése stb.?)

Véleményem szerint ez egy önmagában is tanulságos munka lenne. Nagy segítség a játék gördülékenységének előmozdításában. Gondolom, hogy sokaknak meg vannak a maga módszereik, meg összeszokott társaságoknál már kevés lenne egy ilyen műnek a hozzáadott értéke a játéküléshez. Önmagunk és a másik megismeréséhez és esetleg az asszertív kommunikáció megtanulásához, kialakításához is hozzájárulhatna a szerepjátékosi területen. Én benne vagyok egy ilyenben. :D



Urban

Urban

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1556 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2015.08.24, 09:25

Szerintem voltak ebben a cikkben fontos gondolatok, amelyeket jó, ha átgondol minden játékos! Köszönet a fordításért!

 

Kár, hogy valóban kevés volt a konkrét kontent. A megoldás persze mindig a kommunikáció, ahogy írtátok is, de ha az olyan könnyű volna, nem is lenne gond, nem? Szóval arról kéne többet tudnunk, hogy miképpen érdemes kommunikálnunk.

 

GothPunkkal ellentétben én tudom, hogy már léteznek erre nem csak általános kommunikációelméleti, de konkrét szerepjátékos elvek, technikák is, de átfogó, minden helyzetet megoldó megoldásról nekem sincs tudomásom :(



QuippeR

QuippeR

    Story Gamer

  • Fórumita
  • 967 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
  2                      

Kelt 2015.08.21, 09:26

Szerintem meg ez egy játék, aminek mindannyian ismerjük a szabályait, és okosan ki is tudjuk használni azokat, ez a játékoknak az egyik ismérve. Néha ezt valóban kerüljük (legtöbbször nincs rá szükség, néha meg fárasztó, éppen más érdekesebb lenne stb.), de azért visszásnak tartom, amikor eltartott kisujjal nyavalyog valaki, hogy az ő művészi alakítása többet ér a (szó szerint vett) játéknál. Aki nem a játékkal akar játszani, menjen színjátszókörbe, az egy másik hobbi.

KLM

KLM

    Ős fórumozó

  • Fórumita
  • 11628 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2015.08.21, 07:59

 

A sárkány immúnis a tűzre, de a featem ezt negálja így mentőt kell dobnia a felezett sebzésre, ami jó esetben 3. varázslatra kritikus állapotba viszi, akkor negatív lesz a támadására tehát a harcosnak 3 körig kell tankolni, aki legroszabb esetben 3xátlag20 hp-t sérül, neki van 72 szóval elvileg védve vagyunk a varázslat idejére.

 

Metagame. Én szoktam rendszeresen, mert fáraszt mindezt in-game '"nyálasan" átadni, és a számokkal nehéz vitatkozni (persze ettől be lehet nézni dolgokat... )

 

 

Ha ehhez a karakter valahogy beszerzi az információkat, akkor maximum jutalmazom azt, ha sikerül

"irodalmibban" megfogalmazni - nem pedig büntetem a partit vagy adok a csóri gyíknak még pár 

dolgot, ami nincs benne a manualban.

 

Tudniillik elég sok - kőkemény táblázatokkal és grafikonokkal megtűzdelt - anyagot láttam már IRL technológiai hadviselésről, sőt két világháború közötti hadi társasjátékból is ilyen kalkulációs részeket.

 

Egy olyan világban meg, ahol ezer év óta töretlen mágikus oktatás van, igenis lehet ilyesmi - nekem például a Drizt könyvekből rémlik az, hogy egy drow varázsló egy felszíni portyán megsütött valakit

a csapatból és sikeresen hivatkozott arra, hogy ő ugyan pontosan pozicionálta a tűzgolyót, de valami anomália miatt nem a szabvány hatósugárral működött. Tehát van szabványos hatósugár.

Vagy épp az ArM mérlegen mért vis-e, ugyebár...

Kérdés, hogy ki kell-e dolgozni az in-game tudományos anyagot, a saját szakszavaival és mértékegységeivel? Szerintem lehet, de semmiképp sem muszáj.

 

A másik része ugye az, hogy - pláne némi fejlődés-szintlépés után - a parti egyre komolyabb tényező, miért ne juthatnának el oda, hogy akár egy sárkányt is különösebb kockázat nélkül

méretre vágjanak, pláne "rákészülve".

 

A harmadik meg a WoD-os mesélői anyagokból származik - nem szabad erőltetni, hogy egy beszédet elmondjon a játékos, mikor a karaktere egyébként képes rá. 

Ugye a 20-as erejű barbár játékosával sem nyomatunk ki másfél mázsát...



Glowface

Glowface

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 2925 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2015.08.20, 20:02

Valahol ugyanaz a gyökere a kettőnek: a játékos szándékosan nem a karakter feje alapján hozza meg a játékbeli döntéseit, hanem olyan tényezőket vesz figyelembe, amiket csak ő, játékosként tud, vagy csajk őt játékost érdekli, a karakterét nem.
A metagaming igen széles skálán mozog, és nem mindig negatív jelenség. Valóban, a "lendüljünk túl néha a tökéletes szerepkijátszászon, és érezzük jól magunkat" döntésektől kezdve ("jó, akkor a lovagom hajlandó együtt kalandozni a pogány elffel"), egészen a relatíve ártalmatlan karakterépítési ügyekig ("felveszek +1 erőt a karakteremnek, hogy utána fel tudjam majd venni a Power Attack featet") egészen a durva metagaminges harci játékig (lehet a lenti számpélda, vagy egyszerűen az, hogy "akkor burning handset lövök a trollra, nem magic missilet, mert a tűz jó ellene").

Narmi

Narmi

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 237 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2015.08.20, 18:24

"a karaktered nem megy a maga feje után a kaland első három órájában, mondván, hogy ő nem ismeri a többieket és semmi IC oka sincs velük tartani, mert azzal csak a mesélőnek csinálsz pluszmunkát és akadályozod a többiek szórakozását, amíg ők a te magánszámodat hallgatják"

Erre mondják nálunk, hogy, idézem magamat: "Ne legyél troll. Ez egy társasjáték." :)
Auer szöveges matekpéldája, amitől kirázott a hideg, vajmi kevés összefüggést mutat a te leírásoddal, de elhiszem, hogy ez egy nagyon átfogó kifejezés. :)



aluminiumtrioxid

aluminiumtrioxid

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 1764 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2015.08.19, 22:05

 

Ez a „metagame” pedig a leghangulatgyilkosabb dolog, amihez valaha balszerencsém volt. :para:

 

 

A metagame nem csak ezt jelenti, hanem olyan dolgokat is, mint pl. "a karaktered nem megy a maga feje után a kaland első három órájában, mondván, hogy ő nem ismeri a többieket és semmi IC oka sincs velük tartani, mert azzal csak a mesélőnek csinálsz pluszmunkát és akadályozod a többiek szórakozását, amíg ők a te magánszámodat hallgatják". (Ezt persze meg lehet kerülni, de volt már olyan játékosom, aki a gondolatától is irtózott, hogy a karaktere esetleg ismerheti a többieket, hogy ne kelljen összemeséléssel szenvedni.) Meg olyat is, hogy Call of Cthulhuban nem azzal reagálsz a szörnyűségek első jelére, hogy értesíted a hatóságokat és messziről elkerülöd az egészet, hiába lenne ez a reális válasz, mert abból nehéz érdekes kalandot kihozni. Vagy L5R-ben nem belezed ki a másik játékos kehes és harcképtelen karakterét, ha az a becsületedbe gázol, még akkor sem, ha egy NPC-vel simán megtennéd. Satöbbi.


Módosította aluminiumtrioxid: 2015.08.19, 22:07


Narmi

Narmi

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 237 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2015.08.19, 21:47

És ha jó játékosok vannak egy játékülésben, akkor az jó mindenkinek? (wow)

 

Rátapintottál a lényegre. :)

A fordítás pedig konkrét tanácsokat ad: Ne legyél troll. Ez egy társasjáték, nem rólad szól. Dolgozz a karaktereden, hogy ne csak egy mozijegy értékű papír legyen, amivel megváltod a széked.
A filmes, zenés példa jó, én is szoktam így hangolódni. Ethan Hunt, James Bond, Jason Bourne mindig segít. :)

Ez a „metagame” pedig a leghangulatgyilkosabb dolog, amihez valaha balszerencsém volt. :para:

 



Arflo

Arflo

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 175 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2015.08.19, 11:52

Szerintem egy játékos is kêszülhet a mesére képek, zene, sorozat, film, könyv, cikkek segíthetik a ráhangolódást a játékra a karakterre. Ez is egy fajta technika. Bár a cikket és a hozzászólásokat olvasva döbbentem rá, hogy a csapatom nagy rêsze finoman szólva a társaságért jön nem pedig a játékêrt. Szomorú :(

strato

strato

    Lézengő ritter

  • Szerkesztő
  • 8125 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2015.08.18, 13:25

Kész is a follow-up cikkem játékosmotivációk és típusoktól, és velük való tenni valókról, DnD4-es DMG és DMG2 nyomán, saját kútfőn átszűrve. Este küldöm is be, csak még az elírások miatt egyszer átnézem.

 

Király. Akartam is írni, hogy ebből is lehetne egy kifejtősebb cikk, csak az ár továbbsodort. Küldd, amikor kész, érdeklődve várom!



Glowface

Glowface

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 2925 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2015.08.18, 13:19

Kész is a follow-up cikkem játékosmotivációk és típusoktól, és velük való tenni valókról, DnD4-es DMG és DMG2 nyomán, saját kútfőn átszűrve. Este küldöm is be, csak még az elírások miatt egyszer átnézem.

corrado

corrado

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 106 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2015.08.18, 12:58

Van, aki az összes szabályt betéve ismeri, azt élvezi, hogy egy-egy szituációt szigorúan a szabályok engedte kereteken belül kell megoldani, számolgat, modellez, stb. Neki ez okoz élvezetet. Egyben szerintem a szerepjátékot egy stratégiai társasjátékká degradálja ezzel, mivel elsikkad maga a karakter, a "szerep" része. Szóval nem az a lényeg, hogy ki vagy, hanem, hogy milyen skilljeid vannak.

 

Én csak sok-sok évvel később, társasjátékozás közben ismertem fel teljesen, hogy pont ez a típus vagyok (mesélőként is). Soha nem voltam jó színész és a beleélés sem volt általában az erősségem és bár próbálkoztam mindig hiányzott valami.

 

Aztán váltottam a társasjátékokra és azt hiszem így nekem jobb, bár néha hiányzik az rpg.



Baka

Baka

    Elementalista

  • Fórumita
  • 979 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2015.08.18, 12:48

 

A hozzászólásokat elolvasva az a gondolatom támadt, hogy ehelyett az angolszász cikk helyett akár lehetne írni egy olyan ,,protokollt'', amiben benne vannak azok a kommunikációs technikák, illetve kérdések, amiket végig beszélve elkerülhetők a mindkét fél számára kellemetlen szituációk.

 

Szerintem pontosan ezek azok a dolgok, amiket egy ilyen cikknek tartalmaznia kéne. Én is úgy gondolom, hogy a kommunikáció lenne az alapvető a játékos-mesélő közti problémák kezelésére, és ami ebben segítene az bizonyos irányelveknek a gyűjteménye, ami megkönnyítené ezt a kommunikációt.
Mit érdemes átbeszélni és tisztázni, hogy a játékos az adott helyzetben, az adott kampányban "jó játékos" lehessen. (Illetve ennek a fordítotja: hogyan közöljék a játékosok az igényeiket a mesélő felé, hogy élvezetes játékülést tarthasson).

 

 

Azok amikre a cikk reflektált épp könnyen kezelhető helyzetek. Ha keresztbepofázik valaki amíg másnak mesélsz, meg lehet neki mondani hogy ne tegye. Ha nem ismeri a szabályokat majd megtanulja előbb-utóbb.
Ezeknél vannak jóval alattomosabb, nehezebben érzékelhető, nehezebben megfogalmazható, és ezáltal nehezebben kezelhető problémák is, ami miatt az ember rossz szájízzel kelhet fel az asztaltól.


 



strato

strato

    Lézengő ritter

  • Szerkesztő
  • 8125 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2015.08.18, 11:45

A hozzászólásokat elolvasva az a gondolatom támadt, hogy ehelyett az angolszász cikk helyett akár lehetne írni egy olyan ,,protokollt'', amiben benne vannak azok a kommunikációs technikák, illetve kérdések, amiket végig beszélve elkerülhetők a mindkét fél számára kellemetlen szituációk.

 

Nem rossz ötlet. Nem tudom, hogy gyakorlatban mennyire tudna megvalósulni és működni egy ilyen, de szívesen  elgondolkoznék rajta. Ha van még rá jelentkező, akár nyithatunk egy topikot is neki mondjuk a Mesélői sarokban.



mogrodas

mogrodas

    Újdonsült fórumozó

  • Fórumita
  • 10 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2015.08.18, 10:19

A hozzászólásokat elolvasva az a gondolatom támadt, hogy ehelyett az angolszász cikk helyett akár lehetne írni egy olyan ,,protokollt'', amiben benne vannak azok a kommunikációs technikák, illetve kérdések, amiket végig beszélve elkerülhetők a mindkét fél számára kellemetlen szituációk. (Például, amilyeneket Bulldy is írt.)
Konkrét kérdésekkel, akár pontos megfogalmazási tanácsokkal. Gondolom közületek sokaknak vannak ,,esettanulmányaitok'', amikből tanulságokat lehet levonni, amik gazdagíthatják a példatárat. Így akár az esetleg betévedő új KM-ek vagy az eddig csak játékos szerepben játszók is jobb partnerré fejlődhetnek.
Biztosan van hasonló törekvés, ami akár hivatkozási alapnak is használható, vagy több ilyet összfoglalni.

Nekem biztosan bejönne, mert bár pár éve mesélek, elég ritkák az alkalmak és ha azokat gördülékenyebben tudnám lemesélni egy ilyen útmutató alapján, nagyobb lenne az én szórakozás faktorom is.



Sogron

Sogron

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 108 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2015.08.18, 08:51

Gondoltam, hogy valami hasonló, köszi a példát!

Ó istenem, de ez azért szomorú, hogy ennyire meta lehet egy szerepjáték :(

Én, mint mesélő biztos áthágnék egy ilyen szabályt az játék élvezete miatt és a sárkány csinálna valami olyat amire senki nem számítana, mert nincs leírva a szabályokban.

auer

auer

    Régi fórumozó

  • Fórumita
  • 5193 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2015.08.18, 08:30

Valószínüleg én maradtam le valamiről, hisz jó ideje nem mesélek (sok sok éve... hmmm vajon mé nem? :) )

De mi is az a metázik kifejezés? (pl. LoL-ban Dota2-ben ok értem de itt?) Pedig próbáltam ám rájönni mielőtt ide írjak :D

 

A sárkány immúnis a tűzre, de a featem ezt negálja így mentőt kell dobnia a felezett sebzésre, ami jó esetben 3. varázslatra kritikus állapotba viszi, akkor negatív lesz a támadására tehát a harcosnak 3 körig kell tankolni, aki legroszabb esetben 3xátlag20 hp-t sérül, neki van 72 szóval elvileg védve vagyunk a varázslat idejére.

 

Metagame. Én szoktam rendszeresen, mert fáraszt mindezt in-game '"nyálasan" átadni, és a számokkal nehéz vitatkozni (persze ettől be lehet nézni dolgokat... )


Módosította auer: 2015.08.18, 08:30


Sogron

Sogron

    Rendszeres fórumozó

  • Fórumita
  • 108 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2015.08.18, 08:23

Valószínüleg én maradtam le valamiről, hisz jó ideje nem mesélek (sok sok éve... hmmm vajon mé nem? :) )

De mi is az a metázik kifejezés? (pl. LoL-ban Dota2-ben ok értem de itt?) Pedig próbáltam ám rájönni mielőtt ide írjak :D

seti

seti

    Törzs-fórumozó

  • Fórumita
  • 974 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
                       

Kelt 2015.08.18, 07:51

A kommunikáció valóban fontos, de csak akkor van értelme, ha mindkét fél hajlandó a kompromisszumra. Jártam már úgy játékosként, hogy a KM az istennek sem akarta felfogni, hogy nekünk játékosoknak mi a problémánk az általa vezetett kampánnyal, és még a mai napig nem jött rá szerintem.

 

Mesélőként pedig volt már olyan tapasztalatom nem is egyszer, hogy eljöttek ugyan játszani, de volt aki szó szerint bealudt már az első 15 percben, akinek meg éppen nem volt semmi dolga a karakterével, az a mobilján játszott. Mindkettő eset durván hazavágja az ember lelkesedését. Ezért van az, hogy én már jó ideje nem is játszom, és nem is akarok mesélni. Az utóbbi 5-6 évben jobbára meséltem, én készültem a játékokra, agyaltam ki a sztorit, tartottam mederben a játékot, megpróbáltam egyedi NJK-kat megismertetni a játékosokkal, erre meg az, van amit fentebb írtam. Rohadtul bosszantó. Ha nem tud érdemben játszani, mert fáradt, nincs kedve, stb... nem gond, csak akkor szóljon, hogy bocs, most nem vagyok alkalmas ilyesmire, és nem kell eljönni, mert mindenkinek elrontja a játékát.



QuippeR

QuippeR

    Story Gamer

  • Fórumita
  • 967 Hozzászólás
Érdemrendek
Hírnevek
  2                      

Kelt 2015.08.18, 07:20

Ne értsük már félre egymást, a cikket kritizáltam, amiért nincs benne praktikus tanács, nem arra céloztam, hogy amúgy átlagban annyira szénné unom magam a játéküléseken, hogy aktívan rombolni kezdek. (És sajnos sosem voltam még pszichológusnál, ezért nem tudom az árakat.)

 

Én pont olyan technikákat vártam volna (a cikktől, nem tőletek), amire GothPunk utal, hogy szerinte nem létezik. Olyanokat amiket játék közben bevethet az ember, hogy bevonja magát és a többieket a játékba. A több kommunikációnak egyébként nagy híve vagyok, és mindenképpen praktikus tanácsnak tartom, de nem járható út játékülés közben.




[Fantasy háttér] [Sötét háttér]